Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Mustafa Akgül akgul@bilkent.edu.tr BİLGİ TOPLUMU NEDİR? NE DEĞİLDİR?
2
ÖZET Bilgi toplumu: Tanım ve İndexler Internet nasıl algıla n malı ? Ne durumdayız ? Yöntem Ulusal boyutta örgütlenme Mekanizmalar Eylem planı modeli Kültürü yayma
3
ÖZET ● Aşamalar ● Rekabete açma ● İnsan gücü ● Demokrasi
4
BİLGİ TOPLUMU - 1 Sanayi ötesi toplum Tanımlamak mümkün mü? ‘Bilgi’ üretim faktörü Bilim/Teknoloji/AR-GE/Innovasyon Entellektüel emek, entellektüel sermaye Ağ toplumu
5
BİLGİ TOPLUMU - 2 ● Enformasyon, bilgi, veri, ‘tacit bilgi’, know-how... ● Information society ● Knowledge society ● Knowledge driven society, economy ● Knowledge based economy ● Bilişim toplumu / Bilgi toplumu
6
TANIM/INDEX DENEMELERİ Masuda’nın bilgi toplum insanı 80’lerin bilgi toplumu: Nüfusun %25’i üniversite mezunu Telefonlaşma, bilgisayarlaşma indexi World Times / IDC indexi Avrupa Birliği indexi
7
IDC DEĞİŞKENLERİ Bilgisayar Altyapısı PC dağılımı: Kişi, ev, okul, sektörler, kamu Öğrenci / öğrenmen başına PC Ev dışındaki ağa bağlı PC Yazılım ve donanım harcamaları Enformasyon Altyapısı kişi başına kabloTV Kişi başına GSM Telefonun maliyeti Kişi başına faks Kişi başına radyo Telefondaki hata oranı Ev başına telefon hattı Kişi başına TV
8
IDC DEĞİŞKENLER - 2 İnternet Altyapısı Tarım dışı çalışan başına İnternet kullanıcısı Ev başına evdeki İnternet kullanıcısı Öğrenci ve öğretici başına eğitimdeki İnternet kullanıcısı İnternet kullanıcısı başına e-tıcaret miktarı Toplumsal Altyapı Sivil özgürlükler Kişibaşına gazete Basın özgürlüğü Ortaokul okuma oranı Lise okuma oranı
9
E-Evrupa İndexleri Sabit telefonlu hane yüzdesi Sabit telefonlu hane yüzdesi İnternet kullanıcılarının nüfus içindeki yüzdesi İnternet kullanıcılarının nüfus içindeki yüzdesi Bir milyon kişi başına düşen güvenli sunucu sayısı Bir milyon kişi başına düşen güvenli sunucu sayısı K12’lerde internete bağlı öğrenci oranı K12’lerde internete bağlı öğrenci oranı Uzaktan çalışan işgücü yüzdesi Uzaktan çalışan işgücü yüzdesi E-ticaret yapan şirket yüzdesi E-ticaret yapan şirket yüzdesi BT ile ilgili yüksek öğrenim kurumları ve öğrenci sayısı BT ile ilgili yüksek öğrenim kurumları ve öğrenci sayısı E-devlet hizmet yüzdesi E-devlet hizmet yüzdesi İnternete erişebilen sağlık uzmanı yüzdesi İnternete erişebilen sağlık uzmanı yüzdesi
10
ÖNCELİKLER (-1)BIT ve STK'ların örgütlenmesi (0)Toplumun gündemine girme (1)Ulusal boyutta örgütlenme (2)Mekanizmalar (3)Eylem planı (?)Mega proje (?)Seferberlik
11
İNTERNET'İ NASIL ALGILAMALI ? Sohbet, e-ticaret ? Devrimsel bir gelişme Stratejik, Generik e-Türkiye =Yeniden yapılanma e-devlet=Yeniden yapılanma Dünya ile bütünleşme de vazgeçilmez araç Internet yaşamdır !
12
NE DURUMDAYIZ ? Türkiye İnternet'i 10. yılında Siyasal sahip, örgütlenme, mekanizma, eylem p lanı e-Avrupa+ kriterleri e-Türkiye çalışmaları İnternet-bilim-demokrasi “iyidir”
13
YÖNTEM Nasıl? Nerede hata yaptık? Göstergeler? 1 milyon bilgisayar, Mernis, erken emeklilik ( Süreçler yanlış ! ) İnternet bildirgesi, Bilişim Şurası kararları Süreklilik, kararlılık
14
ULUSAL BOYUTTA ÖRGÜTLENME Müsteşarlık+ (Kaliteli işgücü, özerk, katılımcı) Politika belirleme Çekirdek teknik ekip KamuNET, Danışmanlık Proje izleme - koordinasyon - standarlar Yasa + Düzenleme Mekanizmalara sekreterya Kamuoyu görüşleri; Araştırma yaptıracak/yapacak
15
MEKANİZMALAR Ciddi bir sekreterya ve çekirdek kadro Katılımcı, saydam Stratejik - ulusal mekanizma – Eylem planı; “Ulusal bilgi konseyi” Yılda 2-3 kere toplanmak, BTYK bağlantılı Yasa / Yönetmelik çalışma grupları e-Devlet konseyi Teşvik mekanizmaları
16
MEKANİZMALAR IK++, e-Türkiye++ KamuNET konferansı, teknik Vatandaşa yönelik geri besleme konferansı, anket Yasaları gözden geçirme “konferansı / forumu” Yasa yapma süreci
17
EYLEM PLANI e-Avrupa / e-Avrupa+ Çok genel Daha somut olmalı Esnek, 6 ayda bir gözden geçirilmeli Küçük, uyumlu parçalardan oluşan projeler Pilot proje, geri besleme bol olmalı Tüm süreç katılımcı ve saydam olmalı
18
AŞAMALAR e-Türkiye ve e-Devlet birer yeniden yapılanma süreçleridir Eşit olmayan gelişme Tanışma / Genel kültür aşaması Otomasyon süreçleri tanımlama “Web”leşme Geri besleme / değerlendirme mekanizmaları
19
KÜLTÜRÜ YAYMA Hedef: Her yurtaş bilgi, bilişim, İnternet okur yazarı olması Emekliler, engelliler, köylüler dahil BT çalışanlarının İnternet kültürü eksik Öğrenmeyi öğrenmek Öğretmen, hukukcu, kamu çalışanı / yöneticisi, sağlık, kobi, tarım..... özel projeler
20
KÜLTÜRÜ YAYMA Okullar Sayısal uçurum Evrensel hizmet İnternet evleri Halk kütüphaneleri Halk evleri Kamu kioskları
21
REKABETE AÇMA 2003'te çok çalışmak gerekir BIT'de rekabet konferansı ? Ses dışında VoIP dahil 2003'te rekabete açmak KabloNET'i yeniden düzenlemek xDSL, wireless, uydu RTUK mevzuatını gözden geçirmek Tüketici hakları
22
İNSAN GÜCÜ Kamu'da BT personel politikaları Sertifikasyon (kamu / ülke) Universite yapısını gözden geçirmek BT önem kazanmalı Hocaları yeniden eğitmek Bölümler kapanabilmeli “Devşirme bilişimci” Üniversiteye giremeyenlere BT Lise / Meslek okulları
23
DEMOKRASİ ● Bilim / demokrasi / İnternet ● Öncelikli / Katalizör ● Kamu yönetiminde saydamlık ● Somut öneriler – Servet beyannameleri (6 ay / yıl), Özgeçmişler – Atamalar / İşten çıkartmalar, İhaleler, şartname taslakları ● Yasa yapma süreci ● Her yerde STK ! ● Yönetime katılım
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.