Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
İLETİŞİM SEMİNERİ ARİF DEDE dedearif@mynet.com
ARİF DEDE
2
İLETİŞİM NEDİR? ARİF DEDE
3
İLETİŞİM İNSANLARIN DUYGU VE
DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞMA SÜRECİ ARİF DEDE
4
İletişim bir mesaj alışverişidir
İletişim bir mesaj alışverişidir. İnsanların birbirlerini tanımaları, anlaşmaları; duyguların, düşüncelerin ve fikirlerin paylaşılması ile gerçekleşir. ARİF DEDE
5
Geniş anlamda iletişim; Dar anlamda iletişim ise ,
Toplumsal yapının temelini oluşturan bir sistem, Örgütsel ve yönetsel yapının düzenli işleyişini sağlayan bir araç, Bireysel davranışları görüntüleyen ve etkileyen bir teknik olarak tanımlamak mümkündür. Dar anlamda iletişim ise , Bireylerarası düşünce, duygu ve bilgi alışverişi olarak tanımlanabilir. ARİF DEDE
6
İLETİŞİM İÇİN EN AZ İKİ KİŞİ GEREKLİDİR
ARİF DEDE
7
İLETİŞİM SÜRECİ Kaynak Mesaj Kanal Alıcı *** *** *** *** Geri Bildirim
Ne Söyledi Hangi Yolla Kim Kime Kaynak Mesaj Kanal Alıcı *** *** *** *** Ne Etkisi Oldu? Geri Bildirim *** *** Gürültü ARİF DEDE
8
TEK YÖNLÜ İLETİŞİM GÖNDERİCİ (KAYNAK) MESAJ (İLETİ) KANAL ALICI
(HEDEF) ARİF DEDE
9
İKİ YÖNLÜ İLETİŞİM GÖNDERİCİ (KAYNAK) GÖNDERİCİ (KAYNAK) GÖNDERİCİ
ARİF DEDE
10
İLETİŞİMİ NELER ETKİLER?
SES TONU KONUŞMA GÖRSEL ETKİ ARİF DEDE
11
ARİF DEDE
12
İLETİŞİM TÜRLERİ Sözel İletişim Sözsüz İletişim Beden Dili
Nesnel iletişim Yazılı İletişim Kitle İletişim ARİF DEDE
13
(1) Kişiler Arası iletişim
İLETİŞİMİN İKİ TÜRÜ Etkili ve yenilikçi örgütlerin en önemli özelliklerinden biri de iyi bir iletişim sistemine sahip olmalarıdır. İletişimi iki grupta incelemek mümkündür: (1) Kişiler Arası iletişim (2) Yönetsel İletişim ARİF DEDE
14
İLETİŞİMİN ÖZELLİKLERİ
İletişimde ilk dakika önemlidir İletişim bilgi alış verişi değildir İletişim kişiye değil kişiyle yapılır İletişim bir bütündür ARİF DEDE
15
İNSAN İLİŞKİLERİNİ DÜZENLEYEN KURALLAR
HUKUK KURALLARI DİN KURALLARI AHLAK VE GÖRGÜ KURALLARI GELENEK VE GÖRENEKLER KAMUOYU MODA ARİF DEDE
16
İNSAN İLİŞKİLERİNİN TEMEL İLKELERİ
Sevgi ve saygı Dostluk ve güven İlgi ve hoşgörü Empati (eşduyum) Saydamlık (açıklık) Adalet ARİF DEDE
17
NASIL BAŞARILI İLETİŞİM KURARIZ?
ARİF DEDE
18
BAŞARILI İLETİŞİM mesaj açık, tam, net, anlaşılır mesajı anlama çabası
kişilerin iletişim çabası kaynağın inanılır olması karşılıklı sevgi kullanılan simgelerin bilinir olması ARİF DEDE
19
BAŞARILI BİR İLETİŞİMCİNİN ÖZELLİKLERİ -1
Kuvvetli iletişim becerisi Güven verme ve inandırma becerisi Güçlü kişilik Genel kültür Takım oyuncusu olma Yaratıcı olma ARİF DEDE
20
BAŞARILI BİR İLETİŞİMCİNİN ÖZELLİKLERİ -2
Üretkenlik Araştırmacı olma Enerjik ve dinamik olma Girişkenlik, olumlu ve sıcak diyalog kurabilme İnisiyatif kullanabilme, problem çözme ve sorumluluk alma ARİF DEDE
21
BAŞARILI BİR İLETİŞİMCİNİN ÖZELLİKLERİ -3
İstikrarlı, sağduyulu olma, insanlarla iyi geçinebilen toleranslı bir yapıda olma BAŞARILI İLETİŞİM = Kişisel Beceri + Deneyim + Kapasite+merak + Yatkınlık +Yaratıcılık ARİF DEDE
22
İYİ BİR DİNLEYECİ OLMAK İÇİN BEŞ İLKE
1- KONUŞMAYI KES Konuşurken dinleyemezsin. 2- KONUŞANI RAHATLAT Konuşan kendini özgür hissetsin. 3- KONUŞANA ONU DİNLEMEK İSTEDİĞİNİ BELLİ ET İlgilendiğini göster. dinlerken başka işle uğraşma. Anlamak için dinle, cevap hazırlamak için değil. 4- DİKKATİNİ KONUŞANA VER Bu amaçla kapıyı kapatmak uygun olur. 5- KONUŞANI ANLAMAYA ÇALIŞ Kendini onun yerine koy. ARİF DEDE
23
Başarılı Bir İletişimde Dikkat Edilecek Noktalar
İnsanlar ile göz teması kurun. Canlı olun, sıcak ve dostça tebessüm edin. Dinlerken başınızı hafifçe aşağı yukarı hareket ettirin. Ellerinizi cebinizde tutmayın, kolları kavuşturmayın, ağzınızı elinizle örtmeyin. Konuştuğunuz kişiye dönük olun. Yakın mesafede konuşun. Gerekirse beden teması kurun. Statünüze uygun giyinin, özen gösterin. ARİF DEDE
24
GÖRSEL ETKİ / GÖRSEL İLETİŞİM
İLK İZLENİM ARİF DEDE
25
İLK İZLENİM DIŞ GÖRÜNÜŞ/ KILIK-KIYAFET BOY/ KİLO DAVRANIŞ
ÇALIŞTIĞIMIZ ORTAM ARİF DEDE
26
İLETİŞİMDE BEDEN DİLİ yüz ifadesi gözlerin hareketi başın duruşu
bedenin duruşu aradaki mesafe tikler kolların duruşu eller dış görünüş ARİF DEDE
27
BEDEN DİLİNİ KULLANILIRKEN YAPILMAMASI GEREKENLER
Kolları göğüste birleştirmek Elleri arkada birleştirmek,elleri yana bele koymak/ cebe sokmak Elleri arkada bir yerlere dayayarak konuşmak/ önde kavuşturmak, arkada kenetlemek ARİF DEDE
28
BEDEN DİLİNİ KULLANILIRKEN YAPILMAMASI GEREKENLER
Bir yere yaslanmak Kişiye arkasını dönmek Gözünü dikmek, süzmek, meydan okuyarak bakmak İfadesiz ve asık suratla hizmet vermek ARİF DEDE
29
İLETİŞİM ENGELLERİ BİREYDEN KAYNAKLANAN CİNSİYET YAŞ KÜLTÜR
AİLESİ ÖĞRENİMİ MESLEĞİ ARİF DEDE
30
FİZİKSEL ZİHİNSEL SOSYAL PSİKOLOJİK EKONOMİK İLETİŞİM ENGELLERİ
GEREKSİNİMLERİ İSTEKLERİ GÜDÜLERİ DUYGULARI İLGİLERİ FİZİKSEL ZİHİNSEL SOSYAL PSİKOLOJİK EKONOMİK ARİF DEDE
31
ÖRGÜTTEKİ ÇALIŞANLARA
İLETİŞİM ENGELLERİ BİREYİN TOPLUMA ÖRGÜTE ÖRGÜTTEKİ ÇALIŞANLARA İLİŞKİN İNANÇLARI DEĞERLERİ TUTUMU ÖNYARGILARI ARİF DEDE
32
İLETİŞİM ENGELLERİ ÇEVREDEN KAYNAKLANAN ENGELLER
İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNDEKİ GELİŞMELER SİSTEMLERDEKİ SOSYAL EKONOMİK POLİTİK YASAL DEĞİŞMELER ÇEVRE SİSTEMLERİN BASKISI DİL GELENEK AMAÇ FARKLILIĞI ARİF DEDE
33
Yıkıcı eleştiriler ve dedikodular Çatışma Baskı ve şiddet Dalkavukluk
İLETİŞİM ENGELLERİ Yıkıcı eleştiriler ve dedikodular Çatışma Baskı ve şiddet Dalkavukluk Genelleme yapmak Akıl ve öğüt verme Geçmişi getirmek İşi yokuşa sürmek Mantığı silah olarak kullanmak ARİF DEDE
34
Kendini hep haklı görmek Sorumluluk almamak Gereksiz soru sormak
İLETİŞİM ENGELLERİ Kendini hep haklı görmek Sorumluluk almamak Gereksiz soru sormak Seçim hakkı tanımamak İyi dinlememek Gereksiz el kol hareketleri Ses tonunu yükseltmek Oturma ve bakış şekli Yardım etme fırsatı vermemek Övgü ve onay vermemek ARİF DEDE
35
Konuşmanın amacını iyi belirleyin Sistematik ve mantıklı konuşun
SÖZEL İLETİŞİM Konuşmanın amacını iyi belirleyin Sistematik ve mantıklı konuşun Konuşmanızla ilgili not alın Ses tonunuzu iyi ayarlayın Karşınızdakini dinleyin Konuşmayı mimik ve jestlerle destekleyin ARİF DEDE
36
SEN DİLİ Yapma şunu, Onu yapmayı bırakmazsan... Yapmamalısın.
Daha iyi bilmelisin. Bunu yapman gerekiyor. Neden...denemiyorsun? Kabasın. ..... İçin onu yapıyorsun. Neden yapıyorsun? İşte yapman gereken şey bu. ARİF DEDE
37
İnsanlara kendilerini suçlu hissettirir.
İnsanlar “sen” iletilerini duymaktan hoşlanmazlar. Bunlar ilişkiye zarar verme riski taşır. Çünkü İnsanlara kendilerini suçlu hissettirir. Suçlama, aşağılama, eleştiri gibi algılanabilir. Karşınızdaki kişiye saygınız olmadığını iletebilir Çoğunlukla tepkisel ve öç alıcı davranışlara neden olur. Benlik saygısına zarar verebilir. Değişmeye açık olmanın tersine direnmeye neden olabilir. Kişiyi kırabilir ve darıltabilir. Çoğunlukla cezalandırıcı oldukları düşünülür. ARİF DEDE
38
İnsanlar hiç sizinle yalnızca duygularını anlatarak yüzleştiler mi?
BEN DİLİ İnsanlar hiç sizinle yalnızca duygularını anlatarak yüzleştiler mi? “Sana kızgınım” “Gerçekten hayal kırıklığına uğradım” “Kaygılıyım” “Seninle birlikteyken mutsuzum”. ARİF DEDE
39
Dikkatini konuşana ver Konuşanı anlamaya çalış Sabırlı ol
DİNLEMENİN 10 İLKESİ Konuşmayı kes Konuşanı rahatlat Dinlediğini belli et Dikkatini konuşana ver Konuşanı anlamaya çalış Sabırlı ol Sakin ol sinirlenme Soru sor Eleştiriye açık ol ARİF DEDE
40
UMURSAMAMA Kişinin önemsenmediğini ve değersiz olduğunu belirtir
En büyük acı ve işkencedir İlişkilerin kabul gördüğü toplumlarda sağlıklı yaşam ilişkileri geliştirilmekte İlişkilerin reddedildiği toplumlarda çatışmalar artmakta İlişkilerin umursanmadığı toplumlarda ruh sağlığı bozulmaktadır ARİF DEDE
41
ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI
YÖNETİCİLERİNİZİN SOSYAL MESLEKİ VE YAŞAM FELSEFESİNİ ÖĞRENMEYE ÇALIŞIN Bunları bilmeniz; ETKİLİ MESAJLAR VERMENİZİ SAĞLAR ÇATIŞMAYA DÜŞMENİZİ ÖNLER BAŞARILI OLMA ÖLÇÜTLERİNİZİ BELİRLEMEYİ KOLAYLAŞTIRIR ARİF DEDE
42
ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI
Mesajlarınızı, önerilerinizi sizin en uygun olduğunuz zamanda değil yöneticinizin sizi dinlemek için en uygun olduğu zamanda iletin. Böylece; Daha çabuk sonuç alırsınız Reddedilme olasılığı en aza iner ARİF DEDE
43
ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI
Kendi düzeyinizde başarılı bir çalışan ve üstüne bağlı bir ast olduğunuzu hissettirin Bu durum; Amirin size olan güvenini artırır Onun size ilişkin gereksiz kaygılarını azaltır ARİF DEDE
44
ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI
Yöneticinizden sürekli yakınıp, çevrede onunla ilgili olumsuz şeyler söylemeyin Çünkü, Hiçbir organizma, kendine zarar verecek bir başka organizmayı yaşatmaz. Dedikodu çığ gibidir. Giderek büyür ve yıkıcı olur. ARİF DEDE
45
ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI
irdenbire yükselme hevesine kapılmayın ve amirinizde böyle bir izlenim bırakmayın Böyle bir durum; Tehlikelidir ve güveni sarsar. ARİF DEDE
46
ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI
urumun içindeki ve dışındaki çevrenizle güçlü, etkili bir iletişim ağı oluşturun Böylece Daha çok sayıda insan sizi destekler. Amirinizi etkileme dereceniz artar. ARİF DEDE
47
İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Sevilen sayılan güvenilir kişilerle samimi ve yakın iletişim kurun. Diğerleriyle de bozuşmayın! Dostlarınızla tanınırsınız Düşmanlarınız olmaz ARİF DEDE
48
İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Ödüllendirilen arkadaşlarınızın başarılarından haz ve mutluluk duyun ve bu duygunuzu belirtin İnsanlar mutlu veya mutsuz günlerinde yanlarında olan dostlarını hiçbir zaman unutmazlar. ARİF DEDE
49
İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Arkadaşınızın ödüllendirilmesi sizi rahatsız etmiş olsa bile;yine de onu kutlayın ve bekleyin Çünkü Çuval boşsa zaten ayakta duramaz! Aksi halde başarısız ve kıskanç biri olarak anılırsınız ARİF DEDE
50
İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Çalışma yaşamınızda sizi başkalarından ayırt eden bazı özellikleriniz olsun. Böylece, Fark edilirsiniz. Bu özelliklerinizle anılırsınız. ARİF DEDE
51
İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Yasal ve yönetsel hak ve sorumluluklarınız ile işinizle ilgili teknik konuları çok iyi bildiğinizi ortaya koyun İşiniz aksamaz Uzmanlık değeriniz artar. ARİF DEDE
52
İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Bayram, yılbaşı gibi özel günleri daima hatırlayın Nezaket her kapıyı açar Hatırlanmak herkesin hoşuna gider ARİF DEDE
53
ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI
engeli, sağlıklı, tutarlı ve mutlu kısacası ÖRNEK bir aile yaşamınız olduğunu ortaya koyun Bu durum üstlerinizin size olan saygınlığını artırır. Amiriniz tarafından korunmanızı sağlar. ARİF DEDE
54
ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI
İşinizi sevin! Coşku ile yapın! Bu duygunuzu ve başarılı olma arzunuzu üst yöneticilere de hissettirin evgi ve coşku en kötü kurulmuş sistemleri bile başarıyla çalıştırır. n iyi sistemleri bile nefret ve karamsarlık çalışamaz hale getirir. ARİF DEDE
55
İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ
ÖNCE İNSAN SEVGİSİ Astlarınızı önce insan olarak kabullenin Özeğine insan sevgisi konulan her iletişim sürecinin olumlu bir başlangıç sağladığını Sevginin ve iyi niyetin çözemeyeceği hiçbir sorun olmadığını Makamların, unvanların kalıcı olmadığını Aslında her yöneticinin siz de dahil bir üstü olduğunu unutmayın ARİF DEDE
56
İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Etkili-hızlı bilgi Çağdaş iletişim araçlarından yararlanırsınız; Üstleri, astları ve çevreyi etkileme şansınız artar. Dar zamanınızı genişletebilirsiniz ARİF DEDE
57
İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Astlarınıza kendi üst yöneticilerinizi etkileyebileceğinizi gösterecek iletişim ortamları yaratın. Böylece onların, Güvenleri artar Bağlılıkları güçlenir. Çatışmaları azaltır. ARİF DEDE
58
Kişisel alanın sınırları bir mesaj niteliğindedir
KİŞİLER ARASI MESAFE Kişisel alanın sınırları bir mesaj niteliğindedir Kişisel alan kültüre ve kişiye göre değişir Kişisel alan hoşlandığımız kişilerde küçülür Özel mesafe (30-35 cm) (Aile) Samimi mesafe (40-80cm) (İş Arkadaşları) Sosyal mesafe (80cm- 2m) (Konuklar) Yabancılar ile mesafe (2m ) ARİF DEDE
59
SÖZSÜZ MESAJLARA DİKKAT ETMEYEN KİŞİ
Yanındakinin sıkıldığının farkına varmaz Yanındakine gereğinden fazla sokulur veya uzak durur Jest mimik ve beden hareketleri ile sözler uyum sağlamaz İletişim engellerinin nedenlerini anlayamaz Kiminle nerde nasıl konuşulacağını bilmez Kişiler arası ilişkilerde büyük zorluk yaşar ARİF DEDE
60
Örgütlerde İletişimin Yeri ve Önemi
ÖRGÜTSEL İLETİŞİM Örgütlerde İletişimin Yeri ve Önemi Bir sistem olarak iletişim olgusunun en büyük amacının, çoğu kez kopuk ya da dağınık görünen ilişkilerin belirli bir düzen içine sokularak örgütsel amaçlarla bireysel amaçlar arasındaki bilinçli bir dengeyi sağlamak olduğunu görüyoruz. Bu birleştirici niteliği ile iletişimi, “toplumsal yapının çimentosuna” ya da canlı varlığın “kan damarlarına” benzetebiliriz. ARİF DEDE
61
Organizasyon kuramları üzerinde inceleme yapan bir çok araştırmacı, örgüt ile iletişim düzenini neredeyse eş anlamda kullanma gereğini duymuşlardır. O kadar ki örgüt ve iletişim kavramı birleştirilerek “örgütsel iletişim” biçiminde kullanmaya başlanmıştır. ARİF DEDE
62
İYİ BİR İLETİŞİMİN KURUMUMUZA KATKILARI
1- Artan verimlilik. 2- Daha iyi problem çözümü. 3- Azalan şikayetler. 4- Metodu iyileştirmeye yönelik fikirler. 5- İyileşen iş ilişkileri 6- Daha fazla kişisel tatmin 7- Olumlu ve faydaya yönelik kurum kültürü ARİF DEDE
63
İLGİNİZE TEŞEKKÜRLER... ARİF DEDE
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.