Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
AİLE İÇİ İLETİŞİM EBEVEYN TUTUMU Psikolog Nihal Korkut
2
BU ÇALIŞMANIN AMACI Kendi iletişim biçimi ve yöntemlerimizi test etmek, Kişiler arası ilişkilerin geliştirilmesine yardımcı olmak, Ve iletişim engellerin fark edilmesine katkıda bulunmaktır.
3
BU ÇALIŞMANIN KAZANIMI
“ben”, “sen” , “öteki” ve “biz”le ilişkilerimizde bilgi, tutum, duygu ve davranışlarımızın daha hoşnutluk verici bir boyuta ulaşması olacaktır.
4
İLETİŞİMİN TANIMI En sade tanımı ile iletişim,kişiler arası bir düşünce ve duygu alışverişidir. İletişimde hedef,düşünce ve duyguların karşılıklı olarak anlaşılması ve söz konusu olay ya da sorunla ilgili karşılıklı anlaşmanın sağlanmasıdır.
5
İletişim “BENİMLE” başlar “SEN” , “ÖTEKİ” ve “ONLARLA” anlam kazanır.
6
İLETİŞİM ÇEŞİTLERİ SÖZEL İLETİŞİM: Konuşma tarzı Duygu,görme,dinleme
Anlama Anlayıp anlamadığını test etme Cevaplama,karşılık verme SÖZSÜZ İLETİŞİM: Göz hareketleri Baş ve ince yüz hareketleri Kol ve bacak hareketleri İki kişi arasındaki mesafe Oturuş şekli
7
İLETİŞİMİN TEMEL AMAÇLARI
BİLGİ AKTARMAK, İKNA ETMEK, DAVRANIŞA YÖNELTMEKTİR.
8
İLETİŞİMİN ÖZÜ ANLATMAK ANLAŞMAK ANLAŞILMAK
9
İLETİŞİM KAZALARI NASIL OLUYOR?
Söylemek istediklerim Söylediğimi zannettiğim Söylediğim Anlamak istediğim Anladığımı zannettiğim Anladığım
10
İLETİŞİM ENGELLERİ 1. EMRETME, YÖNETME “ Git çabuk terliklerimi getir”
2. UYARMA, TEHDİT ETME (GÖZDAĞI VERME) “Bu yıl da başarısız olursan seni okuldan alacağız” 3.AHLAK DERSİ VERME “Okumak herkese nasip olmaz kıymetini bil” 4.NUTUK ÇEKME, ÖĞRETME “Üniversite mezunu lise mezunundan daha fazla para kazanır”
11
5.YARGILAMA, ELEŞTİRME, SUÇLAMA
“İleri görüşlü değilsin. Düşüncelerin henüz yeterince olgunlaşmamış” 6.AD TAKMA, ALAY ETME “Kedi gibi konuşuyorsun” 7.YORUMLAMA, ANALİZ ETME “Çaba göstermediğin için okuldan hoşlanmıyorsun” 8.SINAMA, SORU SORMA, SORGULAMA “Eğitimsiz ne yapacaksın? Nasıl geçineceksin?” 9.KONUYU SAPTIRMA “Yemekte sorun istemiyorum”
12
İşte annenin verdiği yanıtlardan bazıları :
Örnek diyalog; 14 yaşındaki Ezgi annesiyle konuşuyor. “ Anne ne yaparsam yapayım, tarihi anlamıyorum. Zaten hiçbir şeyi beceremiyorum.....” İşte annenin verdiği yanıtlardan bazıları :
13
Tepkiler ve İletişim Engelleri
*Olur mu öyle şey,hadi biraz daha gayret et bakalım (EMİR VERME, YÖNLENDİRME) “Sen bilirsin çalışmazsan öğretmenlerinden not bekleme (UYARMA, GÖZDAĞI VERME)
14
*Bu kadar imkana sahipsin hala çalışmıyorsun...........................
(NUTUK ÇEKME ÖĞRETME) *Sen zaten hep böyle yapıyorsun kendini acındırma (YARGILAMA, ELEŞTİRME) *Kızım ben mi oturup çalışacağım senin yerine (ALAY ETME)
15
Anne : Tarih dersinden başarısız olduğun için beceriksiz olduğunu düşünüyorsun
Ezgi : Evet son sınavdan çok düşük bir not aldım Anne : Peki bu durumu düzeltmek için ne yapabilirsin ? Ezgi : Daha verimli ve planlı çalışmayı öğrenebilirim belki. Anne : Kendi başarın için çözüm üretmen çok hoşuma gitti.
16
İletişimde Ben Dili *Ben dili nasıl kullanılır;
İstenmeyen davranış nedir(eve geç gelme) Size nasıl bir etkisi vardır(merak etme) Size nasıl hissettiriyor(korku,endişe) “Eve çok geç geldin kızım merak ettim ve başına bir şey gelir diye endişelendim.”
17
1-Karşınızdakini suçlamak yerine, duygularınızı anlatın:
Ben dili örnekleri 1-Karşınızdakini suçlamak yerine, duygularınızı anlatın: “Nerede kaldın? Saatin kaç olduğunun farkında mısın?” “Nerede kaldın seni çok merak ettim.” 2-Cezalandıracağınıza o davranışı benimseyin ve ona yol gösterin: “Bir kez daha geç kalırsan, asla arkadaşlarına gidemezsin!...” “Bir kez daha geç kalırsan telefon edip haber verebilirsin.”
18
3-Suçlayacağınıza o davranışı tanımlayın: “Sivri zekalı ,tembel!”
“Derslerine çalışmadığın zaman endişeleniyorum ve üzülüyorum.” 4-Tehdit edeceğinize duygularınızı açıklayın: “Bıktım artık, seni geberteceğim!” “Böyle yapınca çok sinirleniyorum.”
20
Ben dili cümleleri: *Suçlayıcı ve yargılayıcı yorumlar içermediği için kendinizi rahat hissetmenize yardımcı olur. *Çocukların kendilerine güvenlerinin gelişmesine yardımcı olur. *Davranışlarının etkilerini daha iyi görür *Beklentileri ifade etmede en etkili yoldur. *Davranışını değiştirme sorumluluğunu kazandırır. *Gençler sevildiğini düşünür.
21
SEN İLETİLERİ Sen iletilerini kullanmak, iletişimi engeller. “Yapma şunu.” “Neden böyle yapmıyorsun?” “Bunu yapmamalısın.” “Kötüsün” “Bebek gibi davranıyorsun.” “Daha çok çalışmalısın.”
22
Sen iletileri alan çocuk:
*Davranışını değiştirmeye karşı direnir. *“Bana yardım edecek bir yol bulacaklarına inanmıyorum.”diye düşünür. *Sevilmediğini düşünür. *”Sen de kötüsün.” “Sen de dır dır ediyorsun.” gibi tepkiler verir.
23
SEN DİLİ BEN DİLİ KİŞİLİĞE YÖNELİKTİR DAVRANIŞA YÖNELİKTİR
KARŞIMIZDAKİ İLE İLGİLİ BİRŞEYLER SÖYLER KENDİMİZ İLE İLGİLİ BİRŞEYLER SÖYLER BENLİK ALGISINI ZEDELER YA DA TÜMDEN YOK EDER BENLİK ALGISINA OLUMLU ETKİSİ VARDIR ÖFKE NEFRET DUYGULARI OLUŞTURUR SÖYLEYENE YARDIM İSTEĞİ DOĞURUR ÇEKİNGEN YA DA SALDIRGAN İNSANLAR YARATIR GÜVENLİ İNSANLAR YARATIR
24
Köşeye sıkıştırma ve alt etme duygusu hakimdir Seni anlamaya ve
yardımcı olmaya çalışıyorum mesajı verir SEN DİLİ BEN DİLİ
25
İLETİŞİMİN OLMAZSA OLMAZLARI;
EMPATİ AKTİF DİNLEME BEDEN DİLİ
26
EMPATİ Bir kişinin kendisinim karşısındaki kişinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısıyla bakması,o kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlaması, hissetmesi ve bu durumu ona iletmesi sürecidir.
27
Etkin dinleme Etkin dinleme nasıl olur:
Karşıdakinin duygularını ve düşüncelerini ona yansıtıp anlaşıldığını hissettirerek “Çok ilginç,demek öyle,peki sen ne yaptın,ne hissettin”gibi kapı aralayıcı cümleler kurup karşıdakini teşvik ederek Baş sallayıp,hı hı,devam et şeklinde onaylayarak Konuyla ilgili sorular sorarak
28
Çocuklarımızı konuşmaya teşvik etmeli ve onları etkin dinlemeliyiz
1)Ç: Yarın arkadaşımın doğum günü partisine gitmek istemiyorum. A/B: Aranızda bir sorun var galiba. Ç:Ondan hoşlanmıyorum, onun da benden hoşlanmadığını düşünüyorum. 2)Ç:Çok aptalım.Matematiği hiç öğrenemeyeceğim. A/B:Yeteri kadar akıllı olmadığını düşünüyorsun ve öğrenemeyeceğinden korkuyorsun. Ç:Evet
29
Etkin dinleyebilmek için
Çocuğunuzun duygularını anlamaya çalışmalısınız. (Sana bilgisayar almadığımız için kızgınsın) Eğer size bir şey anlatmak istediğinde meşgulseniz bunu ona söylemelisiniz. (Şu anda meşgulüm daha sonra dinleyebilirim) En önemlisi onunla empati kurmalısınız. (Ben olsam ne yapardım?)
30
ETKİN DİNLEMENİN FAYDALARI
Duygu boşalımına neden olur. Olumsuz duygular dile getirildikten sonra sihirli değnekle dokunulmuş gibi ortadan yok olurlar. Çocukların olumsuz duygularından korkmamalarına neden olur. Ana-baba-çocuk arasında sıcak bir ilişki geliştirir. Çocuğun sorununu çözmesini kolaylaştırır. Çocukları ana babalarının söylediklerini dinlemeye daha istekli yapar. Etkin dinleme topu çocukta bırakır. Çocuk kendi sorununu analiz etmeye başlar ve sonuçta yapıcı çözümlere ulaşır.
31
Çocuklarınızı Etkili Bir Şekilde Dinleyin
Çocuklarınızı dinlerken; Başka işlerle meşgul olmayı bırakın. Çocuğun yüzüne bakın. Onların sözlerini kesip bilgiçlik taslamayın. Çocuklarınızla konuşurken aynı seviyede olun. Jest ve mimiklerinizle onu dinlediğinizi gösterin. Fiziksel temas kurun. Onu konuşmasında cesaretlendirin. Onunla konuşurken bir büyükle konuşuyormuş gibi dikkatli ve özenli olun. Onu anladığınızı belirten ifadelerle geri bildirim sağlayın.
32
Onları dinlerseniz. Dinlenen çocuk tüm duygularını anlatır.
Karşıdakinin etkin bir şekilde dinlediğini hissederse anlaşıldığı hissi uyanır. Her şeyi sizinle paylaşabildiği için yalan söyleme gereksinimi duymaz. Sizden gizlisi saklısı kalmamaya başlar. Sorunlarını içine atmak yerine sizinle paylaşır. Size daha çok güvenir ve yalnız olmadığını öğrenir.
33
DUYGULARI ANLAYABİLMEK İÇİN ETKİN DİNLEME
ÇOCUĞUN DUYGULARI ÇOCUĞUN İFADESİ Ahmet gibi hiçbir zaman olamam. Durmadan çalışmama rağmen, o benden hala daha iyi. YETERSİZ HİSSEDİYOR. CESARETİ KIRILMIŞ. ÇOK ZOR OLDUĞUNU DÜŞÜNÜYOR. YENİLGİYE UĞRAMIŞ HİSSEDİYOR. Yeni öğretmenim çok fazla ödev veriyor. Hiçbir zaman hepsini bitiremiyorum. Ne yapacağım? ANNE BABANIN KARIŞMASINA KIZIYOR. Uzun saç seviyorum. Zaten bu benim saçım değil mi?
34
Yanlış Etkileşim Yöntemi Olarak ŞİDDET!
Şiddet, çocukta: Öfke,kızgınlık,düşmanlık ve inatlaşma İntikam duygusu Suçluluk Psikolojik sorunlar Okul başarısında düşüş Devamsızlık Madde bağımlılığına yönelme İntihar girişimi Sonuç olarak; İstenmeyen davranışı o anda durdurabilir, uzun sürede etkisi yoktur. İstenmeyen davranışı cezayı uygulayan kişi olduğu sürece engelleyebilir İstenmeyen davranışı pekiştirebilir.
35
Doğru iletişim şekli nasıl olmalı?
Gerçekçi önerilerde bulunun Daha iyi anlamak için sorular sorun Yumuşak bir dille ve acele etmeden konuşun Göz teması kurun Basit ve anlaşılır bir dil kullanın Etkileşime önem vermek için , uygun olduğunda dokunun,sarılın. Ondan sevginizi asla esirgemeyin. Onları görmezden gelmeyin.
36
Onlarla konuşurken bağırmayın
Empatik sabırlı ve kabul edici olun Geribildirim verin,pekiştirin Dikkatli bir şekilde dinleyin ve dinlediğinizi davranışınızla belli edin. Aynı görüşte olmasanız bile, söyledikleri ve hissettikleri şeylerin sizin için önemli olduğunu bilmesini sağlayabilirsiniz Size soru sorduklarında mutlaka cevap verin. Yanıldığınız durumlarda bunu onlara söyleyin. Onlara değerli olduklarını hissettirin.
37
Doğru İletişim: Dengeli Anne Baba Tutumu
38
Ebeveyn tutumu, anne baba ve çocuk arasındaki etkileşimin türüne denir.
Çocukluk dönemi; özellikle erken çocukluk da denilen 0-6 yaş arasındaki dönem, çocukların çevreleri ile etkileşimlerinden en çok etkilendikleri dönemdir. Anne, baba ve ailenin diğer bireylerinin çocukla olan etkileşimi, çocuğun ileride nasıl bir birey olacağını etkilemektedir.
39
Çocuğa karşı takınılan anne-baba tutumlarını etkileyen birçok faktör vardır, bunlar;
Anne babanın beklentileri, Toplumun değer yargıları, Anne ve baba olmaya hazır olma, Anne ve babanın kendi çocukluk deneyimleri, Anne ve baba arasındaki ilişki, Çocukların sayısı … Ailede; anne babanın çocukla nasıl iletişim kurduğu, istendik davranışları nasıl kazandırdığı, çocuğun aile içinde bir birey olarak kabul edilip edilmediği, sevginin nasıl ifade edildiği, eğitimde kullandığı disiplin yöntemleri gibi hususlar anne baba tutumunun nasıl olduğunu belirler.
40
Disiplin Disiplin, bir eğitim aracı olarak düşünüldüğünde korkutma, utandırma, gururunu kırma gibi kavramlarla iç içe olmamalıdır. Disiplinin iki temel amacı vardır; Birincisi, çocuğa anlaşılır, kesin ve sınırları olan, güvenli bir ortam sunmaktır. Bu ortam çocuğun sağlıklı gelişimi için gereklidir. İkinci amacı ise, çocuğun kendi kendini yönetme yeteneği yani özdenetim kazanmasıdır. Çocuk denetim altında değilken de öğrendiklerini uygulayabilmeli, kurallara uymayı sürdürebilmelidir.
41
Uygun anne- baba tutumlarının, çocuğun sosyal gelişimindeki etkileri şöyle sıralanmaktadır:
Aile, çocuğun grup içinde dengeli bir birey olabilmesi için güven duygusu aşılar. Çocuğun sosyal kabul görebilmesi için gerekli ortamı hazırlar. Toplumsallaşmayı öğrenebilmesi için, kabul edilmiş uygun davranış biçimlerini içeren bir model oluşturur. Sosyal açıdan kabul edilmiş davranış biçimlerinin gelişimi için rehberlik eder. Çocuğun yaşam ortamına uyum sağlarken rastladığı sorunlara çözüm getirir. Uyum için gerekli olan eylemsel, sözlü ve toplumsal alışkanlıkların kazanılmasına yardımcı olur. Okul ve sosyal yaşamda başarılı olabilmeleri için çocuğun yeteneklerini uyarır, geliştirir. Çocuğun ilgi ve yeteneklerine uygun arzuların gelişimine yardım eder.
42
Eşim çocuğa çok katı davranıyor, ben onu dengeliyorum.
Ben çocuğumun en iyi arkadaşıyım. Çocuğum daima kendimden, eşimden önce gelir. Çocuğum hiç hata yapmamalı, hiç acı ve sıkıntı çekmemeli. Çocuğumu mükemmel bir şekilde yetiştirmeliyim. Ben de çocuktum, geçer. İyi anne-baba çocuğunu asla cezalandırmamalı. Çocuğuma zaman ayıramıyorsam da bütün maddi ihtiyaçlarını karşılıyorum. Çocuğumun her şeyi olmalı, hiçbir şeye ihtiyacı olmamalı. Çocuklar kendi hallerinde yetişmeli, müdahale etmeye gerek yok.
43
ÇOCUK EĞİTİMİ İLE İLGİLİ YAYGIN AMA YANLIŞ İNANÇLAR !
Eşim çocuğa çok katı davranıyor, ben onu dengeliyorum. Ben çocuğumun en iyi arkadaşıyım. Çocuğum daima kendimden, eşimden önce gelir. Çocuğum hiç hata yapmamalı, hiç acı ve sıkıntı çekmemeli. Çocuğumu mükemmel bir şekilde yetiştirmeliyim. Ben de çocuktum, geçer. İyi anne-baba çocuğunu asla cezalandırmamalı. Çocuğumun her şeyi olmalı, hiçbir şeye ihtiyacı olmamalı. Çocuklar kendi hallerinde yetişmeli, müdahale etmeye gerek yok. Çocuğuma zaman ayıramıyorsam da bütün maddi ihtiyaçlarını karşılıyorum.
44
AİLE TUTUMLARI ANNE BABA ANNE BABA ANNE BABA BASKICI TUTUM TAVİZKAR
ÇOCUK ÇOCUK ÇOCUK BASKICI TUTUM TAVİZKAR TUTUM DENGELEYİCİ TUTUM
45
Çocuğun anne-babadan aldığı iki şey vardır:
AİLE TUTUM MODELİ Çocuğun anne-babadan aldığı iki şey vardır: Sevgi ve Eğitim
46
OLUMSUZ AİLE TUTUM ŞEKİLLERİ
DİSİPLİNSİZ EĞİTİM İÇE DÖNÜK SORUMSUZ YETERSİZ SEVGİ AŞIRI SEVGİ SALDIRGAN ANTİSOSYAL KAYGILI GÜVENSİZ AŞIRI DİSİPLİNLİ EĞİTİM
47
SAĞLIKLI TUTUM Aşırı Disiplin Aşırı sevgi Yetersiz Sevgi
Yeterli ilgi Yeterli sevgi SAĞLIKLI TUTUM Yetersiz Sevgi Aşırı sevgi Yeterli hoşgörü Yeterli disiplin Disiplinsiz Eğitim
48
OLUMSUZ ANNE-BABA TUTUMLARI
1.AŞIRI KORUYUCU VE KAYGILI ANNE-BABA TUTUMU Bu Tutumda; Anne baba çocuğun her davranışına müdahale eder, Sürekli çocuğa yaşından daha küçükmüş gibi muamele edilir Aile aşırı koruyucu ve vericidir. Çocuğun kendini tanımasını ve yapabileceklerini fark etmesini engelleyen bir anne-baba tutumudur. Çocuğun bireyselleşme çabalarını engelleyen bir tutumdur. Geç kavuşulan, aşırı istenilen, tek çocuk, tek erkek veya kız çocuk gibi çocuklar abartılmış sevginin odak noktası olabilirler. Aşırı koruyucu tutum içindeki anne babalar, düşmanca bir çevreye karşı çocuklarını koruyan anne babalar olarak tanımlanır.
49
Sevgi ve ilginin göstergesi olarak çocuğuna yemek yiyebildiği halde yemek yediren, çantasını taşıyabildiği halde elinden alan, odasını toplayan, vb. hizmetleri yapan anne, çocuğuna yardım ettiğini zannedebilmektedir. Oysa çocuğunun bağımsız hareket edebilme olasılığını engellemektedir. Aslında bunun temelinde annenin/babanın duygusal yalnızlığı ve çocuğun kendisine olan bağımlılığından mutlu oluşu yatmaktadır.
50
OLUMSUZ ANNE-BABA TUTUMLARI
Bu tutumla yetişen çocuklar; Bağımlı kişilik yapısı geliştirirler. Çocuk kendi başına karar vermede güçlükler yaşar. Çocuğun kendine güveni yoktur. Genelde tek başına bir işe başlama ya da sürdürme becerilerini gösteremezler.
51
OLUMSUZ ANNE-BABA TUTUMLARI
2. AŞIRI BASKICI VE OTORİTER ANNE- BABA TUTUMU Ailede katı bir disiplin anlayışı ve baskıcı bir tutum vardır. Çocuktan ailenin kuralarına koşulsuz uyulması beklenir Aile içinde korku hakimdir ve çocuk korku ile büyür
52
OLUMSUZ ANNE-BABA TUTUMLARI
Bu tutumla yetişen çocuklar; Saldırgan ve uyumsuz davranışlar görülür. Arkadaşlarına evde karşılaştığı olumsuz davranışları sergiler.Sürekli eleştirildiği için benlik saygısı geliştiremedikleri görülür.
53
OLUMSUZ ANNE-BABA TUTUMLARI
3. SINIRSIZ ÖZGÜRLÜKÇÜ ANNE-BABA TUTUMU Bu tutumu gösteren ailelerde çocuğa aşırı düşkünlük ve hoşgörü vardır Aile çocuk ilişkisinde sınırlar ve kurallar belli değildir. Çocuk evde patrondur ve her istediği, istediği anda yapılır.
54
OLUMSUZ ANNE-BABA TUTUMLARI
Bu tutumla yetişen çocuklar; Bencil, doyumsuz, kırılgan, her dediğinin anında olmasını isteyen, sabırsız bireyler olabilirler. Doyumsuzluk ve iç boşluk vardır. Kuralsızlığa alışan çocuk, sosyal ortamlarda (okul gibi) kurallarla karşılaştığında uyum sağlamakta zorlanırlar.
55
OLUMSUZ ANNE-BABA TUTUMLARI
4. MÜKEMMELİYETÇİ ANNE-BABA TUTUMU Bu tutumu benimseyen anne babalar çocuklarını akademik, sosyal, sanatsal, sportif her alanda kusursuz olmasını beklerler. Aile beklentilerini karşılaması için çocuk yoğun bir eğitim sürecine tabi tutar. Çocuktan beklentiler yaşının ve kapasitesinin üzerindedir.
56
OLUMSUZ ANNE-BABA TUTUMLARI
Bu tutumla yetişen çocuklar; Kendi doğal iç güdüleri ve kurallar arasında sıkışıp kalmıştır. Sürekli bir iç çatışma içindedir. Fikirleri genellikle çok katıdır. Her işte üstün olmak ister ve bunu başaramadığı noktada hayal kırıklığına uğrar. Çalışmayı tamamen bırakabilir ve aşağılık duygusu gelişir.
57
OLUMSUZ ANNE-BABA TUTUMLARI
5. TUTARSIZ ANNE-BABA TUTUMU Anne babanın tutumu belirli değildir. Yukarıda belirtilen tutumların hepsini de zaman zaman uygular. Anne ve babanın tutumları arasında da farklılıklar vardır.
58
OLUMSUZ ANNE-BABA TUTUMLARI
Bu tutumla yetişen çocuklar; Ne zaman ve nerede ne yapacağını bilemez. Çocuk anne veya babanın tepkisini tahmin edemez ve bu nedenle kendini güvende hissetmez. Çocuk çevresindeki insanlara güvenmeyen, her şeyden şüphelenen, kararsız bir kişilik yapısı geliştirebilirler.
59
DİĞER OLUMSUZ AİLE TUTUMLARI:
Anne ve babanın tutumları arasında tutarsızlık: Bu tutumda, bir çocuğa annenin ayrı, babanın ayrı bir tutum izlemesi söz konusudur. Çocuğa konulan sınırların sürdürebilmesi için anne-babanın davranışlarında tutarlı olması gerekir.
60
DİĞER OLUMSUZ AİLE TUTUMLARI
Aile içindeki kardeşlere farklı tutumlar : Burada çocuklar arasında ayrımcılık vardır. Örneğin, kız çocukla erkek çocuk arasında veya yatağını ıslatan çocukla diğer çocuklar arasında ayrım yapılır. Aile içi kutuplaşmalar: Aile içinde bazen klikleşmeler, aile içindeki bir grubun başka gruba ya da kişiye karşı çıkması, gizli anlaşmalar oldukça sık görülür. Bazen anne-baba çocuklara karşı, çocuklar anne babaya karşı, bazen de bir çocukla baba, bir başka çocukla anneye karşı kutuplaşabilir.
61
OLUMLU ANNE-BABA TUTUMU
DEMOKRATİK ANNE-BABA TUTUMU Anne ve baba çocuğa Koşulsuz Kabul gösterir. Anne baba çocuğa sevgi ile yaklaşır ve çocukla ilgilenir. Aile çocuğa rehberlik yapar. Ancak karar çocuğa aittir. Anne baba çocuk için iyi bir modeldir.
62
OLUMLU ANNE-BABA TUTUMU
Bu tutumla yetişen çocuklar; Sosyalleşmiş, işbirliğine hazır, arkadaş canlısı, duygusal ve sosyal açıdan dengeli bir bireydir. Çocuk nerede ne yapması gerektiğini bilir. Saygılı, sorumluluklarını bilen ve çevresi ile olumlu ilişkiler kurabilen bireylerdir.
63
Koşulsuz Sevgi: Her anne-baba çocuğunu sever ve onun için tüm fedakarlıklara katlanır. Fakat sevgi koşulsuz olmalıdır. "Eğer başarısız olursan/yaramazlık yaparsan, sana olan sevgim azalacak." gibi cümleler kuruluyor ise; yanlış davranılmaya başlanmış demektir. Çünkü sevgiyi belli koşullara bağlayarak disiplin sağlanamaz.Hatta istenmeyen davranış pekiştirilmiş olur. Çocuğa da yoğun olarak sevilmediği endişesi yerleşir.
65
Anne Babalara Tavsiyeler
1-Ondan yapamayacağı şeyler istemeyin 2-Yaşına uygun yapabileceği görevler verin 3-Başarılı olmuş kişileri ona sevdirin ve örnek gösterin 4-Kendine güvenmesini sağlayın 5-Okul arkadaşları ile iyi ilişkiler kurmasını sağlayın 6-Gelişimine uygun görevler vererek sorumluluk duygusunu geliştirmeye çalışın 7-Onunla birlikte vakit geçirin, kendini ifade etmesini sağlayın 8-Onun okul başarılarını uygun bir şekilde ödüllendirin 9-Ona her zaman cesaret verin ve konuşun 10-Huzurlu ve sevgi dolu bir aile ortamı hazırlayın 11-Onun kapasitesinden daha fazla beklentilere girmeyin
66
12-Uyku düzeninin bozulmamasını sağlayın 13-Ders çalışırken belli aralarla dinlenmesini sağlayın 14-Yaşıtları ve başkaları ile onu kıyaslamayın 16-Çocuğunuz ile çok zaman geçirmeye değil nitelikli zaman geçirmeye önem verin 17-Sürekli ders çalışmasını engelleyin,amaç belirlemesinde yardımcı olun 18-Yeteneğine uygun sosyal etkinliğe katılmasını sağlayın 19-Disiplin konusunda tutarlı ve kararlı bir tutum sergileyin 20-Kuralların gerekçelerini belirtin, uyulması konusunda ebeveynler olarak aynı tutumu sergileyin 21-Çocuğunuzun fiziksel ve ruhsal sağlık problemleri olup olmadığını kontrol edin 22-Çocuğunuza uygun, dikkatini dağıtmayacak bir ders çalışma ortamı hazırlayın
67
“Bir çocukla uğraşırken iki duygu içinde ol; çocuk olduğu için sevgi, yarın büyüyeceği için saygı.” (L.Pasteur) Katılımınız için teşekkürler. Psikolog Nihal Korkut
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.