Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanPak Cetin Değiştirilmiş 10 yıl önce
1
Faal 2.7 100 Genç Girişimci Eğitimi 11. MODÜL İş Planına Geçiyoruz
2
İyi iş fikirlerinin iniş takımı
Her iyi fikrin iyi bir iniş takımına ihtiyacı vardır. İyi iş fikirlerinin iniş takımı İŞ PLANI’dır. Plan, fikirlerin iniş takımıdır. Ayaklarının güvenle yere basmasını sağlar. Planı olmayan fikirler “havada kalmaya” mahkumdur. Şu anda vizyonumuzu belirledikten, onu destekleyen misyonumuz ve hedeflerimiz üzerinde düşündükten sonra yani nereye gideceğimizi bildiğimize göre artık İş Planımız üzerinde çalışmaya başlayabiliriz. Plan; hedef koymak ve hedefe ulaşacak yolu belirlemektir. Bir Girişimci; Yapılan iş nedir, neden yapılıyor, kime yapılıyor sorularını kendisine sormalıdır. Büyük şirketlerde buna “şirketin misyonu” denilmektedir. 2. Hayal edilen gelecek nedir, girişimci gelecekte neyi görmektedir? Büyük şirketlerde buna “vizyon” denilmektedir. Örnek 10.1 Billur Kahve evi Gelecek hedefi (Vizyon): Ankara’nın en iyi kahve evi olmak Yapılan iş (Misyon): Billur sokakta; sigara dumanı olmayan temiz ve rahat bir ortamda, en güzel Türk kahvesini lezzetli tatlılarla birlikte sunan, aynı zamanda satranç, dama gibi zeka oyunları oynama ve kitap okuma olanağı sağlayan bir kahve evi...
3
Bu planda, işletmenin tüm unsurlarını tanımlanması gerekmektedir.
İş Planı Nedir? Bu planda, işletmenin tüm unsurlarını tanımlanması gerekmektedir. Bunlar; Projenin (iş fikrinin) detaylı tanımı, Pazarlama faaliyetleri, Araştırma ve Geliştirme faaliyetleri, Üretim faaliyetleri, Yönetim ekibi, Finansman planı ve kritik risklerdir.
4
İş Planı- Niçin Önemlidir?
Kendi adınıza çalışırken gerekecek her şeyi kaydetmek için İş Fikrinizi sınamak için Finansal kaynakları tahmin etmek için İş fikirlerinizi başarılı bir işletmeye dönüştürebilmek amacıyla gerekenleri gösterebilmek için İş Planınıza yapacağınız geri dönüşler, hem işletmenizin planlarınıza göre nasıl ilerlediğini görmenizi hem de geçen sürede yeni doğan fırsatları ya da riskleri değerlendirmenizi sağlayacaktır. İş Planının içeriği temel 10 sorunun cevaplanmasından geçer: 1. Ne iş yapacaksınız ? 2. Hedef pazarınız kim ? 3. Hangi ürünü / hizmeti sunacaksınız? 4. Ürün/hizmetinizin pazardaki rakiplerinizden farkı ne olacak? 5. Rakibiniz kim/kimler? 6. Hangi satıcıları/tedarikçileri kullanacaksınız? 7. Hangi yasal şirket tipi size uygun? 8. İşletmenizi nerede kuracaksınız? 9. Ekip/Çalışan ihtiyacınız ne olacak? 10. Bu iş karlı olacak mı? Şimdi kısaca bu soruların üstünden gideceğiz, önümüzdeki 2 gün ise bu kursda bu sorulara nasıl cevap verebileceğimizi, neleri göz öününde bulundurmamız gerektiğini detaylı olarak göreceğiz. 4
5
İş Planı- Niçin Önemlidir?
İşletmenizi faaliyete geçirdikten sonra bir referans olması,gerçekleşmelerle tahmini bilgileri kıyaslamak için İş fikirlerinizi diğer kişilerle tartışmak için Potansiyel finans kaynaklarını etkileyebilmek için İş Planınıza yapacağınız geri dönüşler, hem işletmenizin planlarınıza göre nasıl ilerlediğini görmenizi hem de geçen sürede yeni doğan fırsatları ya da riskleri değerlendirmenizi sağlayacaktır. İş Planının içeriği temel 10 sorunun cevaplanmasından geçer: 1. Ne iş yapacaksınız ? 2. Hedef pazarınız kim ? 3. Hangi ürünü / hizmeti sunacaksınız? 4. Ürün/hizmetinizin pazardaki rakiplerinizden farkı ne olacak? 5. Rakibiniz kim/kimler? 6. Hangi satıcıları/tedarikçileri kullanacaksınız? 7. Hangi yasal şirket tipi size uygun? 8. İşletmenizi nerede kuracaksınız? 9. Ekip/Çalışan ihtiyacınız ne olacak? 10. Bu iş karlı olacak mı? Şimdi kısaca bu soruların üstünden gideceğiz, önümüzdeki 2 gün ise bu kursda bu sorulara nasıl cevap verebileceğimizi, neleri göz öününde bulundurmamız gerektiğini detaylı olarak göreceğiz. 5
6
İyi bir iş planı işletme için gerekli kaynakları tanımlayarak,
bunları nasıl sağlayacağını ortaya koyar ve okuyucuya işin neden başarılı olacağını aktarır. Planı yapanın kimliği; isim, adres, yaş, vs İşin tanımı; hedefleri, bu hedeflere ulaşmak için izlenecek yollar. Sahip olunan teknik özellikler, yetnekler, malzeme, ekipman vs. Pazarın genel özellikleri; Pazar büyümekte mi? Kimler pazarda yer alıyor? Hedef pazarın özellikleri; işin zayıf ve kuvvetli tarafları, pazardaki fırsat ve tehlikeler. Hedef müşteriler kimlerdir Ürün/hizmet; ürünün/hizmetin fiyatı, kalitesi ne olmalıdır, yeni ürün geliştirme olanakları nedir? Üretim; üretim nasıl yapılacak, Yer, makina, eşya, araç Para; mevcut sermaye ve varlıklar, sermaye ihtiyacı, kısa ve uzun dönemli para giriş çıkışı (nakit akışı) ihtiyacı, kar etme hedefleri.
7
Neden İş Planı yazmamız gerekir?
Önemli bir mali ve kişisel riske girmeden önce, düşünülen ticari girişimin buna değip değmeyeceğine karar vermeyi kolaylaştırması. Amaçları belirlemede ve uzun vadeli planlamada yönlendirici olması. Yatırımcıların ilgisini çekmede ve mali destek bulmada etkili olması. Ortaklık ya da işbirliği yapılabilecek diğer şirketlere şirketi tanıtıcı araç olması. Çalışanlara, ortaklara hatta aile bireylerine yapılacak işi anlatma ve inandırma amaçlı kullanılabilmesi. Yeni kurulan işletmenin çok yüksek oranı kuruldukları ilk üç yıl içinde başarısızlığa uğramaktadır. İlk üç yılı atlatan pek çoğu ise hiçbir zaman tam kapasitelerine ya da karlılığa ulaşamazlar. Bu durumda başarı şansınızı nasıl yükseltir ve iflas etme olasılığınızı nasıl düşürebilirsiniz? Bunun cevabı, girişiminiz için başarılı bir İŞ PLANI yazmak ve takipini yapmaktan geçiyor. Ne yazık ki pek çok iş sahibi özellikle Türkiye’de planlama için çok az zaman harcamakta. İyi planlamanın çok zaman alması ve nereden başlayacaklarını bilememe caydırıcı olmakta. Önümüzdeki iki gün bu konuda size yardımcı olmaya çalışacağız ve iyi bir iş planı yapmanız için gerekli ilk adımları beraber atacağız. Lütfen, İş Planı hazırlamanın bir kerelik bir işten ziyade, devam eden bir süreç olduğunu aklınızda bulundurun. İş Planı hazırlanırken en sık karşılaşılan hatalardan biri, iş fikrinize çok fazla inanıp, onunla iç içe olup tarafsızlığınızı ve objektifliğinizi yitirmektir. Pek çok kere iş fikri doğar, işe başlanır ve iş planı ilerlemek için sadece fikri desteklemek amaçlı yapılır. Ancak olması gereken, İş Planının size ilgili iş fikrine yatırım yapıp yapmama için yol gösterici olmasıdır. Başlarda iş planınıza harcayacağınız zaman ve çabanın geri dönüşümünü, işinizi kurduğunuzda ya da işinizi bir sonraki noktaya taşıdığınızda fazlasıyla alacaksınız.Ayrıca mali kaynak bulmak içinde ciddi kurumlara bankalara başvurmak için elinizde sağlam bir iş planı bulunması gerekmektedir. İşi kurup ilerleme kaydettikçe, yaptığınız plana geri dönüp üzerinde düzeltmeler yapmayı unutmayın. 7
8
İş Planının Faydaları İş planı süreci, girişimciyi işletmesi ile ilgili tüm unsurları analiz etmeye iter. Böylece belirsizlikleri ve riski azaltır. Girişimciyi farklı alanlarda analiz yapmaya zorlar (Pazar, rekabet, finansman v.b.). Girişimciye işletmeyi eleştirel ve objektif bir bakış açısıyla görmesini sağlar. Plan yapabilmek için ihtiyaç duyulan bilgileri toplamak gereklidir Örnek 10.2 Ankara’dan İstanbul’a arabayla yola çıkacak bir kişi yolculuğunu planlarken; arabasını, yolu, durakları, hava koşullarını, yolcuları, yükü, olası problemleri, yola çıkış ve hedef varış zamanını belirlemeye çalışır... Bir yolculukta beklenmedik bir çok olay olabilir. Kaza, hava koşullarında değişimler, arabada beklenmedik arızalar, vb. Olumlu veya olumsuz değişebilecek şartlar yolculuk planlarında da değişikliklere neden olabilir. Ancak hedef hep aynıdır, İstanbul’a varmak... Bir Girişimci için plan yapmak aynı bir yolculuğa çıkan şoförün plan yapması gibi son derece önemlidir. Girişimci nereye ulaşmak istediğini yani hedefini belirlemeyi, bu hedefe ulaşabilmek için izlemesi gereken yolu yani stratejilerini, ve eksiklerini belirlemeli ve bunu anlaşılabilir, gerektiğinde başkaları ile paylaşılabilir ve izlenebilir bir çerçevede kağıda dökmelidir. 8 8
9
İş Planı 1. Ne iş yapacaksınız ? 2. Hedef pazarınız kim ?
3. Hangi ürünü / hizmeti sunacaksınız? 4. Ürün/hizmetinizin pazardaki rakiplerinizden farkı ne olacak? 5. Rakibiniz kim/kimler? 6. Hangi satıcıları/tedarikçileri kullanacaksınız? 7. Hangi yasal şirket tipi size uygun? 8. Şirketinizi nerede kuracaksınız? 9. Ekip/Çalışan ihtiyacınız ne olacak? 10. Bu iş karlı olacak mı? İş Planınıza yapacağınız geri dönüşler, hem işletmenizin planlarınıza göre nasıl ilerlediğini görmenizi hem de geçen sürede yeni doğan fırsatları ya da riskleri değerlendirmenizi sağlayacaktır. İş Planının içeriği temel 10 sorunun cevaplanmasından geçer: 1. Ne iş yapacaksınız ? 2. Hedef pazarınız kim ? 3. Hangi ürünü / hizmeti sunacaksınız? 4. Ürün/hizmetinizin pazardaki rakiplerinizden farkı ne olacak? 5. Rakibiniz kim/kimler? 6. Hangi satıcıları/tedarikçileri kullanacaksınız? 7. Hangi yasal şirket tipi size uygun? 8. İşletmenizi nerede kuracaksınız? 9. Ekip/Çalışan ihtiyacınız ne olacak? 10. Bu iş karlı olacak mı? Şimdi kısaca bu soruların üstünden gideceğiz, önümüzdeki 2 gün ise bu kursda bu sorulara nasıl cevap verebileceğimizi, neleri göz öününde bulundurmamız gerektiğini detaylı olarak göreceğiz. 9
10
İş Planı – Ne İş Yapacaksınız?
Yapılacak işin tanımını detaylı olarak yapmalısınız. Dükkan mı açacaksınız? Lokanta mı kuracaksınız? Tanım;detaylı,açık ve kesin olmalı. İş Planınıza yapacağınız geri dönüşler, hem işletmenizin planlarınıza göre nasıl ilerlediğini görmenizi hem de geçen sürede yeni doğan fırsatları ya da riskleri değerlendirmenizi sağlayacaktır. İş Planının içeriği temel 10 sorunun cevaplanmasından geçer: 1. Ne iş yapacaksınız ? 2. Hedef pazarınız kim ? 3. Hangi ürünü / hizmeti sunacaksınız? 4. Ürün/hizmetinizin pazardaki rakiplerinizden farkı ne olacak? 5. Rakibiniz kim/kimler? 6. Hangi satıcıları/tedarikçileri kullanacaksınız? 7. Hangi yasal şirket tipi size uygun? 8. İşletmenizi nerede kuracaksınız? 9. Ekip/Çalışan ihtiyacınız ne olacak? 10. Bu iş karlı olacak mı? Şimdi kısaca bu soruların üstünden gideceğiz, önümüzdeki 2 gün ise bu kursda bu sorulara nasıl cevap verebileceğimizi, neleri göz öününde bulundurmamız gerektiğini detaylı olarak göreceğiz. 10
11
İş Planı – Hedef Pazarınız Kim?
Ne tip müşteriler hedefleyeceksiniz? Sadece mahalleniz mi yoksa daha büyük bir bölgeyi mi hedefliyorsunuz? İnternet üzerinden satış yapabilir misiniz? Ne tarz bir satış yaklaşımı benimseyeceksiniz? İş Planınıza yapacağınız geri dönüşler, hem işletmenizin planlarınıza göre nasıl ilerlediğini görmenizi hem de geçen sürede yeni doğan fırsatları ya da riskleri değerlendirmenizi sağlayacaktır. İş Planının içeriği temel 10 sorunun cevaplanmasından geçer: 1. Ne iş yapacaksınız ? 2. Hedef pazarınız kim ? 3. Hangi ürünü / hizmeti sunacaksınız? 4. Ürün/hizmetinizin pazardaki rakiplerinizden farkı ne olacak? 5. Rakibiniz kim/kimler? 6. Hangi satıcıları/tedarikçileri kullanacaksınız? 7. Hangi yasal şirket tipi size uygun? 8. İşletmenizi nerede kuracaksınız? 9. Ekip/Çalışan ihtiyacınız ne olacak? 10. Bu iş karlı olacak mı? Şimdi kısaca bu soruların üstünden gideceğiz, önümüzdeki 2 gün ise bu kursda bu sorulara nasıl cevap verebileceğimizi, neleri göz öününde bulundurmamız gerektiğini detaylı olarak göreceğiz. 11
12
İş Planı –Hangi ürünü/hizmeti sunacaksınız?
Ürünlerinizi kendimiz mi üreteceksiniz,dışarıdan mı tedarik edeceksiniz? Müşteriye ek olarak hangi farklı hizmetleri sunacaksınız? Kaliteyi nasıl garantileyeceksiniz? Garanti,iade,ürün yenileme yada farklı paket gibi ek hizmet vermeyi düşünüyor musunuz? İş Planınıza yapacağınız geri dönüşler, hem işletmenizin planlarınıza göre nasıl ilerlediğini görmenizi hem de geçen sürede yeni doğan fırsatları ya da riskleri değerlendirmenizi sağlayacaktır. İş Planının içeriği temel 10 sorunun cevaplanmasından geçer: 1. Ne iş yapacaksınız ? 2. Hedef pazarınız kim ? 3. Hangi ürünü / hizmeti sunacaksınız? 4. Ürün/hizmetinizin pazardaki rakiplerinizden farkı ne olacak? 5. Rakibiniz kim/kimler? 6. Hangi satıcıları/tedarikçileri kullanacaksınız? 7. Hangi yasal şirket tipi size uygun? 8. İşletmenizi nerede kuracaksınız? 9. Ekip/Çalışan ihtiyacınız ne olacak? 10. Bu iş karlı olacak mı? Şimdi kısaca bu soruların üstünden gideceğiz, önümüzdeki 2 gün ise bu kursda bu sorulara nasıl cevap verebileceğimizi, neleri göz öününde bulundurmamız gerektiğini detaylı olarak göreceğiz. 12
13
Müşterileriniz neden sizi tercih edecek?
İş Planı - Ürün/hizmetinizin pazardaki rakiplerinizden farkı ne olacak? Müşterileriniz neden sizi tercih edecek? İşletmenizin tanıtımını yapmak ve farklılığınızı duyurmak için hangi pazarlama stratejilerini uygulayacaksınız? İş Planınıza yapacağınız geri dönüşler, hem işletmenizin planlarınıza göre nasıl ilerlediğini görmenizi hem de geçen sürede yeni doğan fırsatları ya da riskleri değerlendirmenizi sağlayacaktır. İş Planının içeriği temel 10 sorunun cevaplanmasından geçer: 1. Ne iş yapacaksınız ? 2. Hedef pazarınız kim ? 3. Hangi ürünü / hizmeti sunacaksınız? 4. Ürün/hizmetinizin pazardaki rakiplerinizden farkı ne olacak? 5. Rakibiniz kim/kimler? 6. Hangi satıcıları/tedarikçileri kullanacaksınız? 7. Hangi yasal şirket tipi size uygun? 8. İşletmenizi nerede kuracaksınız? 9. Ekip/Çalışan ihtiyacınız ne olacak? 10. Bu iş karlı olacak mı? Şimdi kısaca bu soruların üstünden gideceğiz, önümüzdeki 2 gün ise bu kursda bu sorulara nasıl cevap verebileceğimizi, neleri göz öününde bulundurmamız gerektiğini detaylı olarak göreceğiz. 13
14
İş Planı – Rakibiniz kim/kimler?
Pazarda benzer işi yapan ihtiyacı karşılayan başka kimler var? Şu anda size ne tür tehlike oluşturuyorlar? Gelecekte ne tür bir tehlike oluşturabilirler? Önümüzde ki günlerde bugün olmayan başka tür rekabet ortamları doğabilir? Size göre üstünlükleri var mı? Zayıf yönleri var mı? Potansiyel rakipleriniz kimler olabilir? İş Planınıza yapacağınız geri dönüşler, hem işletmenizin planlarınıza göre nasıl ilerlediğini görmenizi hem de geçen sürede yeni doğan fırsatları ya da riskleri değerlendirmenizi sağlayacaktır. İş Planının içeriği temel 10 sorunun cevaplanmasından geçer: 1. Ne iş yapacaksınız ? 2. Hedef pazarınız kim ? 3. Hangi ürünü / hizmeti sunacaksınız? 4. Ürün/hizmetinizin pazardaki rakiplerinizden farkı ne olacak? 5. Rakibiniz kim/kimler? 6. Hangi satıcıları/tedarikçileri kullanacaksınız? 7. Hangi yasal şirket tipi size uygun? 8. İşletmenizi nerede kuracaksınız? 9. Ekip/Çalışan ihtiyacınız ne olacak? 10. Bu iş karlı olacak mı? Şimdi kısaca bu soruların üstünden gideceğiz, önümüzdeki 2 gün ise bu kursda bu sorulara nasıl cevap verebileceğimizi, neleri göz öününde bulundurmamız gerektiğini detaylı olarak göreceğiz. 14
15
İş Planı Hangi satıcıları/tedarikçileri kullanacaksınız?
Hangi ürün/hizmetleri dışarıdan almak zorundasınız? Kimlerden alabilirsiniz? Seçiminizi hangi kriterlere göre yapacaksınız? Bilgi ve tecrübeyi nereden sağlayabilirsiniz? İş Planınıza yapacağınız geri dönüşler, hem işletmenizin planlarınıza göre nasıl ilerlediğini görmenizi hem de geçen sürede yeni doğan fırsatları ya da riskleri değerlendirmenizi sağlayacaktır. İş Planının içeriği temel 10 sorunun cevaplanmasından geçer: 1. Ne iş yapacaksınız ? 2. Hedef pazarınız kim ? 3. Hangi ürünü / hizmeti sunacaksınız? 4. Ürün/hizmetinizin pazardaki rakiplerinizden farkı ne olacak? 5. Rakibiniz kim/kimler? 6. Hangi satıcıları/tedarikçileri kullanacaksınız? 7. Hangi yasal şirket tipi size uygun? 8. İşletmenizi nerede kuracaksınız? 9. Ekip/Çalışan ihtiyacınız ne olacak? 10. Bu iş karlı olacak mı? Şimdi kısaca bu soruların üstünden gideceğiz, önümüzdeki 2 gün ise bu kursda bu sorulara nasıl cevap verebileceğimizi, neleri göz öününde bulundurmamız gerektiğini detaylı olarak göreceğiz. 15
16
İş Planı Hangi yasal işletme tipi size uygun?
Şahsi işletme mi kuracaksınız? Basit ortaklık mı olacak? Yoksa Limited şirket mi size daha uygun? İş Planınıza yapacağınız geri dönüşler, hem işletmenizin planlarınıza göre nasıl ilerlediğini görmenizi hem de geçen sürede yeni doğan fırsatları ya da riskleri değerlendirmenizi sağlayacaktır. İş Planının içeriği temel 10 sorunun cevaplanmasından geçer: 1. Ne iş yapacaksınız ? 2. Hedef pazarınız kim ? 3. Hangi ürünü / hizmeti sunacaksınız? 4. Ürün/hizmetinizin pazardaki rakiplerinizden farkı ne olacak? 5. Rakibiniz kim/kimler? 6. Hangi satıcıları/tedarikçileri kullanacaksınız? 7. Hangi yasal şirket tipi size uygun? 8. İşletmenizi nerede kuracaksınız? 9. Ekip/Çalışan ihtiyacınız ne olacak? 10. Bu iş karlı olacak mı? Şimdi kısaca bu soruların üstünden gideceğiz, önümüzdeki 2 gün ise bu kursda bu sorulara nasıl cevap verebileceğimizi, neleri göz öününde bulundurmamız gerektiğini detaylı olarak göreceğiz. 16
17
İş Planı İşletmenizi nerede kuracaksınız?
İş yeriniz kira mı/ size mi ait? Kira ise, sözleşmesinde neleri göz önünde bulundurmalısınız? İş yeri seçiminde hangi kriterleri dikkate almalısınız? ( Lojistik,Pazar,tedarikçiler) İş Planınıza yapacağınız geri dönüşler, hem işletmenizin planlarınıza göre nasıl ilerlediğini görmenizi hem de geçen sürede yeni doğan fırsatları ya da riskleri değerlendirmenizi sağlayacaktır. İş Planının içeriği temel 10 sorunun cevaplanmasından geçer: 1. Ne iş yapacaksınız ? 2. Hedef pazarınız kim ? 3. Hangi ürünü / hizmeti sunacaksınız? 4. Ürün/hizmetinizin pazardaki rakiplerinizden farkı ne olacak? 5. Rakibiniz kim/kimler? 6. Hangi satıcıları/tedarikçileri kullanacaksınız? 7. Hangi yasal şirket tipi size uygun? 8. İşletmenizi nerede kuracaksınız? 9. Ekip/Çalışan ihtiyacınız ne olacak? 10. Bu iş karlı olacak mı? Şimdi kısaca bu soruların üstünden gideceğiz, önümüzdeki 2 gün ise bu kursda bu sorulara nasıl cevap verebileceğimizi, neleri göz öününde bulundurmamız gerektiğini detaylı olarak göreceğiz. 17
18
İş Planı Ekip/çalışan ihtiyacınız ne olacak?
Sizden başka çalışana ihtiyaç duyacak mısınız? Ne tür yetenekte kişilere ihtiyacınız olacak? Ne kadar maaş ödeyeceksiniz? İş Planınıza yapacağınız geri dönüşler, hem işletmenizin planlarınıza göre nasıl ilerlediğini görmenizi hem de geçen sürede yeni doğan fırsatları ya da riskleri değerlendirmenizi sağlayacaktır. İş Planının içeriği temel 10 sorunun cevaplanmasından geçer: 1. Ne iş yapacaksınız ? 2. Hedef pazarınız kim ? 3. Hangi ürünü / hizmeti sunacaksınız? 4. Ürün/hizmetinizin pazardaki rakiplerinizden farkı ne olacak? 5. Rakibiniz kim/kimler? 6. Hangi satıcıları/tedarikçileri kullanacaksınız? 7. Hangi yasal şirket tipi size uygun? 8. İşletmenizi nerede kuracaksınız? 9. Ekip/Çalışan ihtiyacınız ne olacak? 10. Bu iş karlı olacak mı? Şimdi kısaca bu soruların üstünden gideceğiz, önümüzdeki 2 gün ise bu kursda bu sorulara nasıl cevap verebileceğimizi, neleri göz öününde bulundurmamız gerektiğini detaylı olarak göreceğiz. 18
19
İş Planı Bu iş karlı olacak mı?
İki-üç yıl için yapamazsanız dahi,en azından önümüzdeki bir yıl için kar-zarar tablosunu da içeren mali bütçeleme yapmalısınız? İş Planınıza yapacağınız geri dönüşler, hem işletmenizin planlarınıza göre nasıl ilerlediğini görmenizi hem de geçen sürede yeni doğan fırsatları ya da riskleri değerlendirmenizi sağlayacaktır. İş Planının içeriği temel 10 sorunun cevaplanmasından geçer: 1. Ne iş yapacaksınız ? 2. Hedef pazarınız kim ? 3. Hangi ürünü / hizmeti sunacaksınız? 4. Ürün/hizmetinizin pazardaki rakiplerinizden farkı ne olacak? 5. Rakibiniz kim/kimler? 6. Hangi satıcıları/tedarikçileri kullanacaksınız? 7. Hangi yasal şirket tipi size uygun? 8. İşletmenizi nerede kuracaksınız? 9. Ekip/Çalışan ihtiyacınız ne olacak? 10. Bu iş karlı olacak mı? Şimdi kısaca bu soruların üstünden gideceğiz, önümüzdeki 2 gün ise bu kursda bu sorulara nasıl cevap verebileceğimizi, neleri göz öününde bulundurmamız gerektiğini detaylı olarak göreceğiz. 19
20
İş Planının Çerçevesi İş Planı Özeti İş planı özeti Kısa, Anlaşılır,
Tüm planı kapsar şekilde ve Okuyanı iş planının iyi hazırlanmış olduğuna ikna edici nitelikte olmalıdır.
21
İş Planının Çerçevesi İş Planı Özeti 1.1. Girişimci Bu bölümde;
Girişimi yapan kişi/kişiler kısaca tanıtılmalı, Girişimi yapan kişi/kişilerin iş fikrinin başarısını arttıracak deneyimlerinden kısaca bahsedilmelidir.
22
İş Planının Çerçevesi İş Planı Özeti 1.2. İş Fikrinin Kısa Tanımı
Bu bölümde, girişimcinin Kurmak istediği iş, Sunulacak ürün ve hizmetler, İşletmenin kapasitesi, İlk etapta ulaşmak istediği müşteri kitleleri, İşin kuruluşu için gerekli finansman, İşgücü ve işyeri bilgileri kısaca anlatılmalıdır.
23
İş Planının Çerçevesi İş Planı Özeti
1.3. Genel Olarak İş Kurma Süreci Planı Bu bölümde, girişimcinin iş kurma sürecinde hangi aşamaları gerçekleştirmesi gerektiği özet bir plan ile aktarılmalıdır.
24
İş Planının Çerçevesi İş Planı Özeti
1.3. Genel Olarak İş Kurma Süreci Planı - ÖRNEK 1 İş yerinin kiralanması 2 İşletmenin yasal kuruluşunun gerçekleştirilmesi 3 Ekipmanın satın alınması, kurulumunun yapılması 4 Üretimin planlanması 5 Üretime geçilmesi 6 Satış ve pazarlamanın planlanması 7 İşletmenin mali yapısının planlanması İş yerinin kiralanması İşletmenin yasal kuruluşunun gerçekleştirilmesi Ekipmanın satın alınması ve kurulumunun yapılması Üretimin planlanması Üretime geçilmesi Satış ve pazarlamanın planlanması İşletmenin mali yapısının planlanması
25
İş Planının Çerçevesi İş Planı Özeti ► Cevaplanması Gereken Sorular
İş planının ne amaçla hazırlandığı açıklanmış mı? İş fikri ile ilgili yeterli bilgi verilmiş mi? Girişimcinin eğitim durumu, işletmenin/girişimcinin iş hayatında bulunma nedeni, geçmiş dönem başarıları, müşterilere sunduğu veya sunmayı hedeflediği ürün/ hizmetler ve bunların gelişme yönündeki potansiyelleri belirtilmiş mi? İşletmenin kısa ve uzun dönem hedeflerinden, bu hedeflere ulaşmak için geliştirdiği stratejilerden, rekabet analizinden bahsedilmiş mi? Hedef müşteri ve pazarlar ile ilgili ürün/hizmetlerdeki gelişmeler (sosyal, ekonomik, siyasi ve teknolojik), eğilimler incelenmiş mi?
26
İş Planının Çerçevesi 2. Girişimci Bu bölümün amacı,
Girişimciye ulaşılabilmesi ve Sosyal özelliklerinin anlaşılabilmesi için gerekli bilgilerin sağlanmasıdır. Bu bölümde, iş planını inceleyenlerin Girişimcinin eğitim durumu, Geçmiş iş deneyimleri ya da Herhangi bir bilgi becerisi ile planladığı işi başarılı bir şekilde kuracağı ve yürüteceği konusunda ikna edilmesi gerekmektedir.
27
İş Planının Çerçevesi 2. Girişimci
2.2. Girişimcinin İş Fikrini Seçme Nedenleri Girişimcilerin iş fikrini seçmesinde etkili olan faktörler: İş fikri ile eğitim aldığı alanın uyuşması, İş fikrinin mesleği ile ilgili olması, İş fikrinin edindiği tecrübeler ile uyuşması, İş fikrinin karlılığının yüksek olması vb…
28
İş Planının Çerçevesi 2. Girişimci
Kurulacak İşin Temel Nitelikleri ve Kuruluş Dönemi Planı Bu bölümün amacı, girişimcinin kurmayı planladığı İşin modeli, Ortaklık yapısı ve Kuruluş dönemi planı hakkında bilgiler sağlamaktır.
29
İş Planının Çerçevesi Kurulacak İşin Temel Nitelikleri ve Kuruluş Dönemi Planı İşin Sahip Olacağı Yasal Statü Bu bölümde, İşin sahip olacağı yasal statü (Hakiki şahıs işletmesi, limitet şirket, anonim şirket vb.), İşletme türünün seçilmesinin nedenleri (Kuruluş maliyetinin ucuz olması, ortak almaya gereksinim duyulmaması veya duyulması vb.) belirtilmelidir.
30
İş Planının Çerçevesi Kurulacak İşin Temel Nitelikleri ve Kuruluş Dönemi Planı İşin Kurulması İçin Gerekli İzinler, Ruhsatlar ve Diğer Resmi Dokümanlar Bu bölümde, işletme kuruluşu için alınması gerekli İzinler, Ruhsatlar, Diğer resmi dokümanlar, İşlemlerin hangi kurumlarda yapılacağı ve İşlemlerin süresi belirtilmelidir.
31
3. Kurulacak İşin Temel Nitelikleri ve Kuruluş Dönemi Planı 3. 3
3. Kurulacak İşin Temel Nitelikleri ve Kuruluş Dönemi Planı İşin Kurulması İçin Gerekli İzinler, Ruhsatlar ve Diğer Resmi Dokümanlar - Örnek İzin / Ruhsat / Kayıt İlgili Kurum Yaklaşık Süre (Gün) Gerçekleşme Tarihi Şirket ana sözleşmesinin hazırlanması ve onaylanması (6 nüsha sözleşme hazırlanır ve onaylatılır) Noter 1 Şirket Tescilinin yapılması (Dilekçe ekinde istenen belgeler ile müracaat yapılır ve sicil harcı yatırılır) Ticaret Sicil Memurluğu 1/2 Şirketin Ticaret Sicil Gazetesinde ilanı 3 Şirket Müdürü İmza Sirküleri 1/4 Vergi Hesap numarasının alınması Vergi Dairesi Defterlerin alınması ve tasdik ettirilmesi Kırtasiye ve noter Yoklama tutanağının düzenlenmesi 5 Vergi Hesap Numarasının alınması Vergi Levhası Fatura, İrsaliye ve Gider Pusulası belgelerinin basımı MB Anlaşmalı Matbaalar 2 İlgili Odalara Kayıt Yapılması İl Tic. ve San. Odası Damga Vergisinin Yatırılması İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatının Alınması Belediye SSK İşlemleri SSK Bağ-Kur İşlemleri Bağ-Kur
32
İş Planının Çerçevesi 3. Kurulacak İşin Temel Nitelikleri ve Kuruluş Dönemi Planı ► Cevaplanması Gereken Sorular İşletmenin kuruluş yeri, hukuki modeli ve ortaklık yapısı belirtilmiş mi? Yeni kurulacak işletme için ne tür izin ve ruhsatların gerektiği, konuyla ilgili hangi kurumlara başvurulacağı, kuruluş süresi ve kuruluş maliyeti belirtilmiş mi? Kurulu işletme ve çalışanları için yasanın öngördüğü (sağlık, güvenlik v.s.) önlemlerden bahsedilmiş mi?
33
İş Planının Çerçevesi 2. Girişimci Girişimcinin Hedefleri
Bu bölümde işletmenin kısa, orta ve uzun vadede ulaşmayı planladığı hedefler belirtilmelidir. Hedefler, Ulaşılabilir, Gerçekçi ve Ölçülebilir olmalıdır.
34
İş Planının Çerçevesi 2. Girişimci Girişimcinin Hedefleri
Kısa vadeli hedefler: İşletmelerin kuruluşundan itibaren ilk 1 yıl kısa vade olarak tanımlanmaktadır. Kısa vadeli hedefler bu 1 yıllık süreçte işletmeler tarafından ulaşılmak istenen hedeflerdir.
35
İş Planının Çerçevesi 2. Girişimci Girişimcinin Hedefleri Kısa vadeli hedeflere örnekler: İşletmede 15 kişilik istihdam kapasitesi oluşturmak, 5 adet yerli üretim makineye sahip olmak, İstanbul ilinde bulunan hedef müşterilerden %25’ine satış yapmak, adet ürün satışını gerçekleştirmek, İşletmenin ayakta kalmasını ve sürdürülebilirliğini sağlamak, Yatırımın geri dönüşünü sağlamak, İşletmenin sürekliliğini sağlayacak mali, teknik ve idari yapıyı sağlamış olmak vb…
36
İş Planının Çerçevesi 2. Girişimci Girişimcinin Hedefleri
Orta vadeli hedefler: İşletmelerin 1. ila 5. yılları arasındaki dönem orta vade olarak tanımlanmaktadır. Orta vadeli hedefler 1. ila 5. yıllar arasındaki süreçte işletmeler tarafından ulaşılmak istenen hedeflerdir.
37
İş Planının Çerçevesi 2. Girişimci Girişimcinin Hedefleri
Orta vadeli hedeflere örnekler: İşletmenin üretim miktarını ve satış düzeyini 1. yıldan itibaren düzenli olarak her yıl ortalama % 20 artırmak, Marmara Bölgesi’ndeki tüm illere satış yapabiliyor olmak, Üretilen ürüne 2 farklı çeşit ekleyerek ürün gamını geliştirmek, Üretim sürecinde kullanılan makinelerin sayısını 2 katına çıkarmak, İstihdam edilen insan kaynağını 2 katına çıkarmak, Üretim alanını 500 metrekareden metrekareye genişletmek, Kuruluş döneminde alınan kredinin geri ödemesini tamamlamak vb…
38
İş Planının Çerçevesi 2. Girişimci Girişimcinin Hedefleri
Uzun vadeli hedefler: İşletmelerde 5. yıldan sonraki süreç uzun vade olarak tanımlanmaktadır. Uzun vadeli hedefler ise işletmelerin 5. yıldan sonraki süreçte ulaşmak istediği hedeflerdir.
39
İş Planının Çerçevesi 2. Girişimci Girişimcinin Hedefleri
Uzun vadeli hedeflere örnekler: İstihdam edilen kişi sayısını 100 kişi düzeyine getirmek, Türkiye genelindeki pazar payını %30 seviyesine çıkarmak, Üretimin %40’ını AB ülkelerine ihraç etmek, İşletme bünyesinde AR-GE departmanı kurmak, İşletmenin yasal statüsünü şahıs işletmesinden limitet şirket statüsüne getirmek, İşletme bünyesinde ISO 9001:2008 Kalite Yönetim Sistemi’ni uygulamak vb…
40
İş Planının Çerçevesi 2. Girişimci ► Cevaplanması Gereken Sorular:
Girişimcinin kişisel bilgileri ve iş fikrini seçme nedenleri belirtilmiş mi? İşletmenin bir vizyon ve misyonu var mı? Kısa, orta ve uzun vadeli hedefler belirtilmiş mi? Hedefler ölçülebilir, ulaşılabilir ve mantıklı mı? Kısa, orta ve uzun vadeli hedefler iş planının geri kalan bölümleri tarafından destekleniyor mu?
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.