Sunuyu indir
1
HOŞGELDİNİZ
2
SEMİNER İÇERİĞİ ÇOÇUK HAKLARI ŞİDDET İHMAL VE İSTİSMAR
3
SİZCE ÇOCUK YETİŞTİRİRKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİ?
BİREY OLARAK KABUL ETMEK SEVİLDİĞİNİ HİSSETTİRMEK GÜVEN DUYMASINI SAĞLAMAK OLUMLU DAVRANIŞLARINA DİKKAT ETMEK
4
ÖRNEK OLMAK TUTARLI OLMAK TAKDİR ETMEK
5
KURAL KOYMAK VE SINIRLARI BELİRLEMEK
KURALLAR KISA AÇIK ANLAŞILIR ve NET OLMALIDIR.”akşam yemekleri ailecek yiyoruz AZ SAYIDA OLMALIDIR “yatma ders çalışma ve televizyon saati gibi” YAŞINA UYGUN OLMALIDIR.”11 yaşındaki çocuğun 8 de uyumasını beklmek” MANTIKLI VE UYGULANABİLİR.”büyüklerinin yanında konuşma gibi” NEDENLERİ ANLATILMALI VE YOL GÖSTERİCİ OLMALIDIR ” evimiz küçük bazı eşyaları kıracağından korkuyorum, evde top oynamanı istemiyorum ama bahçede oynayabilirsin.” BEKLENTİLER AÇIK BİR DİLLE SÖYLENMELİ “arkadaşlarınla güzel konuş yerine arkadaşlarına bağırmadan kötü sözler söylemeden konuşabilirsin.”
6
DÜNYA ÇOCUK HAKALRI GÜNÜ
Birleşmiş Milletler Genel Kurulu tarafından 20 Kasım 1989 tarihinde benimsenen sözleşme 2 Eylül 1990 tarihinde de yürürlüğe girmiştir. Türkiye de dahil olmak üzere yaklaşık 142 ülke sözleşmeyi imzalamış ya da onay ve katılma yoluyla taraf devlet durumuna gelmiştir. Türkiye, Çocuk Hakları Sözleşmesi'ni 2 Ekim 1995'te uygulamaya başlamıştır. Sözleşmeyle çocuk haklarının korunması amaçlanmış ve taraf devletlerin sözleşme maddelerine kesinlikle uymaları gerektiği hükme bağlanmıştır. 20 Kasım günü günümüzde Evrensel Çocuk Günü (Universal Children's Day) veya Çocuk Hakları Günü olarak kabul edilmiştir. Bunun dışında çeşitli ülkelerde farklı günlerde çocuk günü kutlanmaktadır.
7
kadar bir çocuk olarak vazgeçilmez haklara sahibim!
Ben bir çocuğum! On sekiz yaşına kadar bir çocuk olarak vazgeçilmez haklara sahibim!
8
“KÜÇÜK ÇOCUKLARIN HAKLARI”
Meğer benim de haklarım varmış… Bilmiyordum ama öğrendim… UNICEF, Birleşmiş Milletler Çocuklara Yardım Fonu belirlemiş. 0–3 Yaş Arası Fiziksel tehlikelerden korunma, Yeterli beslenme ve sağlık bakımı, Gerekli aşıların yapılması, Bağlantı kurabileceği yetişkin bir kişinin varlığı, İşaretlerini anlayıp gerekeni yapacak bir yetişkinin varlığı, Çevresinde bakacak, dokunacak, duyacak, koklayacak, tadacak şeyler olması, Çevresini keşfetme imkânları, Dil alanında uygun uyarımlar, Yeni motor, dilsel, düşünsel beceriler edinmede destek, Belirli alanlarda bağımsız olabilme imkânları, Kendi davranışlarını nasıl denetleyebileceklerini öğrenmede yardım,
9
3–6 Yaş Arası Yukarıdakilerin hepsi ve ayrıca; İnce motor becerileri geliştirme imkânları, Konuşarak, yanında okuyarak, şarkı söyleyerek dilin gelişmesine yardım, Beceri-ustalık duygusunu geliştirecek etkinlikler, İşbirliği, yardımlaşma ve paylaşmayı öğrenme fırsatları, Okuma ve yazma becerisi öncesi çeşitli deneyler, Hareket ederek ve pratik içinde öğrenme-keşif imkânları, Sorumluluk üstlenme ve tercihte bulunma imkânları, Kendi kendisini denetleme, işbirliği, başlanan işi bitirme kararlılığı konusunda teşvik, Kendilerine değer vermeleri konusunda destek, Kendilerini ifade imkânları, Yaratıcılığı teşvik. Görüyorsunuz değil mi? Çok önemli haklarımız varmış. Bunları elbette biz çocuklar bilemiyoruz, Ama sizlerin bilgisine güveniyoruz. Bu hakları hepimiz dikkatle okuyalım. Hepimizin daha yetkin, daha iyi, daha yararlı insanlar olması için gerekiyor bu haklar. Öyleyse uygulayalım. İnsan daha iyi insan olsun. Dünya daha güzel bir dünya olsun. Dr. Erdal Atabek
10
Her çocuk, dinlenme, boş zaman değerlendirme, oyun oynama, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılma hakkına sahiptir.
11
temel yaşama hakkına sahiptir. Devlet, yaşama hakkını
Her çocuk, temel yaşama hakkına sahiptir. Devlet, yaşama hakkını güvence altına almak ve geliştirmekle yükümlüdür.
12
Çocuk, doğuştan itibaren bir isim alma, vatandaşlık edinme, anne-babasını tanıyıp bilme ve onlar tarafından bakılma hakkına sahiptir.
13
Her çocuk kendisini ilgilendiren herhangi bir konu ya da işlem sırasında, görüşlerini serbestçe ifade etme, görüşlerinin dikkate alınmasını isteme ve katılma hakkına sahiptir.
14
Her çocuk, isteklerini ve düşüncelerini seçtiği bir yolla özgürce açıklama hakkına sahiptir.
15
Çocuğun yetiştirilmesinden sorumlu olanlar, haklarını çocuklara zarar verecek şekilde kullanmazlar.
16
Her çocuk, sosyal sigorta dâhil, sağlık, bakım ve eğitim imkânlarından yararlanma hakkına sahiptir.
17
Her çocuk, eğitim hakkına sahiptir
Her çocuk, eğitim hakkına sahiptir. Devletin görevi, ilköğretimin zorunlu ve parasız olmasını sağlamak, her çocuğu yararlanabileceği çeşitli orta ve yüksek eğitim imkânlarına kavuşturmaktır. Okul disiplini, çocuğun haklarına ve saygınlığına uyumlu olmalıdır.
18
Her çocuk, cinsler, dinler, ırklar ve etnik kökenler arası
eşitlik,barış ve hoşgörü anlayışı ile insan haklarına ve temel özgürlüklere, farklı kültür ve değerlere saygılı bir eğitim görme hakkına sahiptir.
19
ÇOCUK HAKLARI YAŞAM HAKKI Sağlık ve Bakım Beslenme Barınma
GELİŞİM HAKKI Anne-Baba ilgisi: duygusal, sosyal, fiziksel ve zihinsel gelişime destek Eğitim, okula kayıt ve devamını sağlama KORUMA HAKKI Tehlikelerden koruma Çoğunun ihmal edilmemesi KATILIM HAKKI Çocuğun evde, okulda, toplumda söz hakkının verilmesi/savunulması ÇOCUK HAKLARI
20
DAYAĞIN ÇOCUĞA ETKİSİ NE OLUR?
CANI YANAR ÇOCUK EN SEVDİĞİ, EN DEĞER VERDİĞİ KİŞİDEN DAYAK YEDİĞİ İÇİN ÜZÜLÜR. KENDİSİNE VE ÇEVRESİNE KARŞI GÜVENİ SARSILABİLİR. HER HATALI DAVRANIŞI KARŞISINDA DAYAK YİYEBİLECEĞİNİ DÜŞÜNEN ÇOCUK KORKABİLİR, ÜRKEK VE ÇEKİNGEN OLABİLİR. BİR PROBLEMLE KARŞILAŞINCA O DA ŞİDDETE BAŞVURABİLİR, SALDIRGAN OLABİLİR YAPTIĞI YANLIŞ DAVRANIŞI KARŞILIĞINDA, DAYAK YEDİĞİNDE KENDİNİ ÖDEŞMİŞ SAYAR VE KENDİNDE O DAVRANIŞI TEKRARLAMAYA HAK GÖRÜR.
21
ÖFKELENMEK VE ZARAR VERMEK
ÖFKELENDİĞİNİZ ANDA KIRMIZI IŞIK “DUR” DÜŞÜN SARI IŞIK “BEKLE” Sorununu ve ne hissettiğini söyle, Olumlu bir hedef belirle, Farklı çözüm yolları düşün Seçimin ilerdeki sonuçlarını düşün OLUMLU, ZARAR VERMEYEN BİR YOL BUL YEŞİL IŞIK “UYGULA”
22
İlk önce öfkemizi kontrol edebilmeyi öğrenmeliyiz.
Hemen durun ve içinizden 10’a kadar sayın. Bunu yaparken bir kaç kez derin nefes alın ve yavaş yavaş verin. Kendi kendinize ‘sakin ol’ deyin. Karşınızdaki kişiye çok öfkeli olduğunuzu ve sakinleşene kadar bu konuyu konuşmak istemediğinizi söyleyin. Kendinize sevdiğiniz bir yiyecek ya da içecek hazırlayın. Telefonla bir arkadaşınızı ya da akrabanızı arayın ve başka konulardan konuşun. Sizi sakinleştirebilecek bir etkinlikle uğraşın; örneğin çiçeklerinizi sulayın. Sizi sinirlendiren kişinin yanından uzaklaşın; mümkünse odanıza gidin ve sakinleşene kadar orada kalın. Hâlâ sakinleşemediyseniz gidin bir yastığı yumruklayın. Sakinleşince o kişinin yanına dönün ve sorun davranışa çözüm bulmaya çalışın. Unutmayın tüm bunları yapmakla, bir yandan onu ve kendinizi incitmekten kaçınırken diğer yandan da ona öfkenin nasıl kontrol edilebileceğini öğretmiş olursunuz.
23
ÇOCUĞA YÖNELİK OLARAK YAPILMAMASI GEREKENLERİN YAPILMASI
ÇOCUĞA YÖNELİK YAPILMASI GEREKENLERİN YAPILMAMASI ÇOCUK İHMALİDİR. ÇOCUĞA YÖNELİK OLARAK YAPILMAMASI GEREKENLERİN YAPILMASI ÇOCUK İSTİSMARIDIR.
25
ÇOCUKTA İHMAL EDİLME Kıyafetlerinin kirli , küçük, mevsime uygun olmaması Öz bakımın olmaması ( yıkanmama, kirli saç, koku vb.) Tedavi edilmeyen hastalığın/yaraların olması Güvenli olmayan alanlarda bir yetişkin olmadan bulunması, yalnız bırakılması Okula veya olması gereken yerde devamsızlığının fazla olması, geç gelme sıklığının fazla olması Açlık Diş sağlığının sağlanmaması Yemek/kıyafet çalma
26
İstismar Türleri Fiziksel İstismar Ekonomik İstismar Duygusal İstismar Cinsel İstismar
27
Fiziksel istismar
28
Sıklıkla açıklanamayan yara, kesik,yanıklar, morluklar vb.
Sürekli tetikte olma, dikkatli olma (Kötü bir şeyin olmasını bekleme ) Yaralanmaların normal kaza bölgelerinde olmaması Yaralarda kemer , el izi veya sigara izinin olması Başkaların normal fiziksel dokunmalarından (öğretmenin sırtını sıvazlaması vb.) ani şekilde kaçma veya tepki verme Eve gitme korkusu, eve gitmek istememe (veya okula vb.) Yaralarını gizlemek için mevsime ve ortama uygun olmayan kıyafetler seçme Fiziksel İstismara işaret edecek yaralanma bölgeleri : boyun, yüz, sırt, kalça, bacakların üst ve arka kısımları, cinsel bölge.
29
Ekonomik istismar
30
Duygusal istismar
31
Sosyal olarak geri çekilme, bir şeyi yanlış yapma konusunda aşırı kaygı
Depresif ruh hali Kendine veya etrafa zarar verici davranışlarda bulunma Davranışlarında değişimler (uyku düzeni, yemek düzeni,pasifleşme, ağlama krizi veya öfke nöbetleri, okul başarısında düşüş vb.) Ebeveynlerine veya bakım veren kişiye bağlanamama Yaşından büyük bir yetişkin gibi davranma (diğer çocuklara bakmak vb.) veya yaşından küçük bir çocuk gibi davranmak (parmak emme, altına kaçırma,karanlıktan korkma vb.) Duygusal gelişim, Fiziksel gelişim, bilişsel gelişimde gerileme
32
Cinsel istismar
33
Yaşına ve gelişimine uygun olmayan cinsel konular hakkında bilgisi olması veya merakının oluşması
Belirli bir durumu veya kişiden uzak durmak için aşırı efor sarf etmesi, güvendiği bir kişi yanında olmadan gitmek istememe Fiziksel aktivitelerden uzaklaşma Arkadaşları arasında üstünü değiştirmek istememesi (Beden eğitimi vb.)
35
CİNSEL İSTİSMARA MARUZ KALAN ÇOCUKLARDA GÖRÜLEBİLEN BELİRTİLER NELERDİR?
36
YANLIŞ ÇOCUKLAR CİNSEL İSTİSMARI HAYAL GÜÇLERİNİN GENİŞLİĞİ NEDENİYLE UYDURURLAR. YAŞANMIŞ BİR İKİ OLAY ÖNEMLİ DEĞİLDİR. ÇOCUKLAR OLAN BİTENİ ÇABUK UNUTURLAR. OLAYI PROVOKE EDEN ÇOCUKLAR, ŞİRİN VE CAZİP KIZ ÇOCUKLAR, EVDEN KAÇAN ÇOCUKLAR, İHMAL EDİLMİŞ ÇOCUKLAR POTANSİYEL KURBANLARDIR: İSTİSMARCILAR GENELLİKLE YAŞLI VE YABANCI ERKEKLERLE SOKAKTAKİ HIRPANİ SERSERİLERDİR. PARKLAR, GENEL TUVALETLER, ISSIZ SOKAKLAR, KARANLIK YERLER, BOŞ İNŞAAT SAHALARI TEHLİKELİ BÖLGELERDİR. DOĞRU ÇOCUKLAR BU KONUDA GENELLİKLE YALAN SÖYLEMEZLER. İLK KURAL ÇOCUĞA İNANMAK OLMALIDIR. BİR KEZ OLAN YA DA TEKRARLAYAN CİNSEL İSTİSMAR ÇOCUĞUN RUHSAL VE FİZİKSEL SAĞLIĞI AÇISINDAN CİDDİ DERECEDE ZARAR VERİCİDİR. KURBANLAR HER SOSYO-EKONOMİK VE HER SOSYO-KÜLTÜREL GRUPTAN GELEN KIZ VE ERKEK ÇOCUKLAR OLABİLİR. OLGULARIN %80-95’İNDE FAİL YAŞLARI ARASINDAKİ, KURBAN TARAFINDAN TANINAN EVLİ VE ÇOCUKLU ERKEKLERDİR. OLAYIN OLDUĞU YER GENELLİKLE EV, OKUL, EV İLE OKUL ARASINDAKİ YOL GİBİ ÇOCUĞUN İÇİNDE BULUNDUĞU YAKIN ÇEVRESİDİR.
37
İSTEMEDİĞİN HALDE DOKUNMAYA ÇALIŞILIYORSA
İYİ DOKUNMA KENDİMİZİ RAHATSIZ HİSSETMEDİĞİMİZ DOKUNMADIR. ANNENİN ÖPMESİ, BABANIN SARILMASI,ANNEANNE VE BÜYÜKBABANIN ZİYARETE GELDİKLERİNDE HERKESİN BİRBİRİNİ KUCAKLAMASI VE ÖPMESİ GİBİ. KÖTÜ DOKUNMA KENDİMİZİ RAHATSIZ HİSSETMEMİZE NEDEN OLAN DOKUNMALARDIR. CAN ACITIYORSA İSTEMEDİĞİN HALDE DOKUNMAYA ÇALIŞILIYORSA DOKUNAN KİŞİ KENDİNİ RAHATSIZ HİSSETMENE NEDEN OLUYORSA BİRİNİN SENİ KENDİNE DOKUNMAYA ZORLADIĞI BİR DURUM VARSA DOKUNAN KİŞİ BUNU KİMSEYE SÖYLEME DİYORSA SÖYLERSEN SANA ZARAR VERİRİM, AİLENE ZARAR VERİRİM GİBİ TEHDİT EDİYORSA BU KÖTÜ NİYETLİ BİR DOKUNMADIR.
38
Hiç şüphesiz cinsel istismar çocuklarımızın başına asla gelmemesini umduğumuz bir olaydır. Öte yandan bu konuyu uygun zamanda çocuklarımızla konuşmuş olmak çok önemidir. Çocuklarımızı cinsel istismardan korumanın en iyi yolu budur.Çocuklarımızı bu konuda eğitmek…
39
ÇOCUKLARIMIZI EĞİTMEK PEKİ AMA NASIL ?
ÖZELLİKLE ÇOCUKLARINIZI CİNSELLİKLE İLGİLİ BİLGİLENDİRMEYE BAŞLADIKLARI OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ADI TAM OLARAK KULLANMASANIZ BİLE CİNSEL İSTİSMARLA İLGİLİ KONULARA DEĞİNİN.. BU KONUŞMAYA “BEDENİMİZ ÖZELDİR, OYUN OYNAMAK İÇİN KULLANMAYIZ VE BAŞKALARININ BEDENİMİZLE OYNAMASINA İZİN VERMEMELİYİZ GİBİ BİR İFADE İLE BAŞLAYABİLİRİZ.
40
ÖZELLİKLE MAYO İLE KAPATILAN YERLERE DOKTORLAR VE BELLİ ÖZEL DURUMLARIN DIŞINDA KİMSENİN DOKUNMAMASI GEREKTĞİNİ UYGUN BİR DİLLE ANLATMALISINIZ.(Abartılı korkutucu tavır ve davranışlardan kaçının) HAYIR DEMEYİ ÖĞRETİN: ÇOCUKLARA HERHANGİ BİRİSİ ONLARI İNCİTMEYE KALKARSA “HAYIR” DEMELERİ GEREKTİĞİNİ SÖYLEYİN. ÇÜNKÜ BİRÇOK ÇOCUĞA BÜYÜKLERİN SÖYLEDİKLERİNE İTAAT ETMELERİ ÖĞRETİLMİŞTİR.
41
ONA DOĞRU GELMEYEN ŞEYLERİ SİZE RAHATLIKLA SÖYLEYEBİLECEĞİNİ İFADE EDİN.BAZEN ÇOCUKLARIMIZIN OLAYLARI ABARTTIĞINI DÜŞÜNÜRÜZ NE OLURSA OLSUN SÖYLEDİKLERİNİ KULAK ARDI ETMEYİN. YARDIM İSTEMEYİ ÖĞRETİN: BİRİSİ ONLARA KÖTÜ, RAHATSIZ EDİCİ BİR ŞEY YAPARSA ARKADAŞLARINDAN YA DA BÜYÜKLERDEN YARDIM İSTEMEYİ ÖĞRETİN. YARDIM İSTEDİKLERİNDE ONLARA KIZMAYACAĞINIZI SÖYLEYİN.
42
Onlara inandığınızı öğretin: Çocuğunuza inanın eğer yardım istiyorsa bunu geri çevirmeyin. Çocuklar bu konularda çok ender yalan söylerler. Çocuklarınıza bazı sırların hiçbir zaman saklanmaması gerektiğini söyleyin. Onlara söylemeleri gerektiğini ve istemeseler dahi bunların açıklanması gerektiğini anlatın.
43
Dokunulmayı reddetmeyi öğretin: Çocuklarınıza kendilerinin ellenmesi ve öpülmesi durumunda eğer hoşlanmıyorlarsa bunu reddetmelerini söyleyin. Eğer birisi eller ve bunun sır olarak saklanması gerektiğini söylerse mutlaka size bildirmesi gerektiğini anlatın. Yabancılarla konuşmamayı öğretin: Çocuklarınıza, güvenliklerini korumak için gerekirse kendilerine zarar veren kişiden kaçmak, yüksek sesle bağırmak ve onu tekmelemek gibi bazı kural dışı davranışlarda bulunabileceklerini anlatın.
45
GÖRMEZDEN GELMEYİN SUÇA ORTAK OLMAYIN
46
POLİS İMDAT: 155 JANDARMA: 156 ACİL(HASTANE): 112
ÇOCUK HİZMETLERİ: 183 GİRESUN İL SOSYAL HİZMETLER MÜDÜRLÜĞÜ ,
48
TEŞEKKÜRLER… Ekizoğlu Anaokulu
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.