Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanSelma Ozbek Değiştirilmiş 9 yıl önce
2
Davranış: › Sorun oluşturan bileşenler içerisinde bireyin doğrudan doğruya en fazla değiştirebileceği ve kontrol edebileceği alan Öncelikle nasıl düşündüğümüzü veya hissettiğimizi değil nasıl davrandığımızı değiştirebiliriz
3
BDT’ de davranışsal yöntemlerin önemi › Kontrol edilebilir › Duygurudumda değişiklik olmaksızın bilişlere yönelmenin etkililiği düşük › Direk bilişsel alana yönelmek depresif bilişleri artırabilir
4
Bireyin etkinliklerinin artırılması Amaç: › haz ve başarı yaşantılarını artırmak › Bilişsel değişikliği kolaylaştırmak
5
Sorun yaşanan başlıca alanlar › Çevre › Yaşam olaylar › Bilişler-Düşünceler › Duygu › Fizyolojik özellikler › Davranışlar Birbirleriyle ilişkili
6
Lewinsohn depresyonun davranışçı kuramı › Stresör etkisi ile normal davranış örüntüsünün olumlu pekiştireçlerinin azalması › Kişi olumlu pekiştireç dengesini geri çevirmeli Depresyonda › hoşnutluk verici etkinliklerin sıklığı › elde edilen hazzın miktarı
7
Depresyonun davranışçı modeli 1. Depresyonun sürmesine yol açan davranışların söndürülmesi 2. Depresyonu azltıcı davranışların pekiştirilmesi
8
Hafta boyunca her gün yapılan işler Bu işlerden ne kadar hoşlandığı Kendisini ne kadar başarılı bulduğu YARAR: Varolan durumun saptanması “her an kötüyüm” düşüncesi 1. Yapılması zorunlu etkinlikler 2. Hazza dönük etkinlikler
9
Temel amaç haz ve başarı yaşantısını arttırmak İleriki günlerin her birini planlamak! › Geçmişte yaptığı/yapmaktan hoşlandığı etkinlikler › Şu anda yaptığı zorunlu etkinlikler › Geçmişte/şimdi yapmayı istediği ama yapamadığı
10
Hazza yönelik faaliyetlerde; › Başlangıçta ne kadar hoşlanacağının tahmini › Etkinlik sonrası aldığı haz Olumsuz öngörüler Gün sonunda gözden geçirme
11
Kişi; a) plana uyamazsa b) yaptıklarından çok az doyum sağlarsa Süreci gözden geçir Amaç: Sonuç değil süreç ve öğrenmedir
12
ERTELEME BİRİKME
13
Yaşamdaki her hedef o hedefe giden adımlardan oluşur Kişi adımları görmeksizin yalnızca hedefi görürse kendisini ÇARESİZ hisseder Davranış planlanırken; › Herhangi bir hedef için, adımlar saptanmalı
14
1. Ertelenen işlerin listesi 2. Öncelik sırasında göre numaralandırma 3. Küçük adımlar belirleme 4. Adım adım zihinsel prova (zorluk ? engel ? ) 5. Olumsuz düşünce tespiti 6. Kaydetme
15
Başlayamama Çok katı ve mükemmeliyetçi beklentiler Yapamamayı kabullenememe Alternatifleri planlayamama Eksikleri kabullenmeme Çok ayrıntıcı veya çok genel olma
16
Niteliği değil niceliği planlayın! Mucize beklemeyin! Durum kötüye gidiyorsa mola verin!
17
Ferster’in 1973 de geliştirdiği öğrenme teorisi kaynaklı depresyon modeline göre; › İnsanlar depresif hissettiklerinde aversif düşüncelerden, duygulardan yada dışsal durumdan kaçar/kaçınırlar.
18
Dar bir pasif davranış repartuarı Aversif uyaranlardan etkin bir kaçış Memnun/tatmin edici aktivitelerde azalma Pozitif pekiştireçlerde azalma
19
Jacobson et al (1996) 150 depresyon hastası 3 gruba ayrılmış 2 yıllık izlem 1. Aktivite programı 2. Aktivite + Kognitif müdahale (otomatik düşn.) 3. Aktivite + BDT (otomatik düşn, temel inanç)
20
Martell et al (2001) 2 temel odak 1. Kaçınılan aktiviteler (aktivite planlama için) 2. Kognitif proseslerin fonksiyonel analizi DA, learning theory ve contextual functionalism’in temelini oluşturur
21
Sadece haz veren ve memnun edici etkinliklerden oluşmamaktadır!!! Depresyonun internal nedenlerine odaklanmaz › Düşünceler › İçsel çatışmlar › Seratonerjik disfonksiyon
22
İlk seanslarda; DA’nın rasyoneli Danışanın semptomları ve danışanın bulduğu çözüm yollarının sonuçları Experiental avoidance Anlaşılabilir ve beklenen yanıt !!!
23
İlerleyen seanslarda; Danışana davranışlarını ve istenmeden ortaya çıkan sonuçlarını nasıl analiz edeceği öğretilmeli › İnaktivite › Ruminasyon
24
Normal aktivitelerden/sosyal etkileşimden kaçınma Depresyonda ağırlaşma Daha fazla ruminasyon Memnuniyet verici etkinlikleri deneyimleyememe Çevreyle/diğer insanlarla ilişkilerde bozulma
25
Danışanın başetme mekanizmalarının tespiti Contextual factors (duygular/düşünceler) Anahtar nokta: › Kaçma ve kaçınma davranışlarını tanımlama › Alternatif davranış şekilleri belirleme
28
Danışanla birlikte › Kısa › Ortahedefler belirlenmeli › Uzun dönem Bu hedefler en kısa zamanda normal işlerine ve sosyal rollerine dönmeyi içermeli
29
Hayes et al (1999) Aktivite çizelgesi › kaçınılan davranışlar › kişi için önemli olan şeyler The Valued Living Questionnaire
30
Ev ödevleri Progres takip Feedback 1 yada 2 spesifik konuya odaklanma
31
Adım adım davranış planlaması yapmak › Kaçınma davraışları › Değerler doğrultusundaki davranışlar Kısa dönem hedeflerden başlanır Major hata: Tüm her şeyi tek seferde ele almaya çalışmak
32
Amaç: öncelikle küçük değişiklikler oluşturmak Aktivite yapmış olmak için yapılmamalı!! Aktivite planlarının arasına rahatlatıcı ve keyif verici etkinlikler de katılmalı (ödül)
33
Monitörizasyon › Yapılan aktivitelerin mood üzerindeki etkisi Aktivitelerin aşırı yapılması problematik ve acı veren düşüncelerden/ duygulardan kaçınma olabilir!!!
34
Yaşamak şakaya gelmez, büyük bir ciddiyetle yaşayacaksın bir sincap gibi mesela, yani, yaşamanın dışında ve ötesinde hiçbir şey beklemeden, yani bütün işin gücün yaşamak olacak Nazım Hikmet
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.