Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ
BİLGİSAYAR DONANIMI
2
- Bilgisayarın tanımı ve tarihçesi
Bilgisayar, belirli komutlara göre veri işleyen ve depolayan bir makinedir. İlk bilgisayar 1950 yılında yapılmıştır.
3
Bilgisayarın Temel Özellikleri
Bir cihazın bilgisayar olarak adlandırılabilmesi için şu işlemleri yapabiliyor olması gerekmektedir. 1- Girdi İşlemleri: Verilerin girilmesini sağlayan işlemlerdir. 2- Aritmetik İşlemler: Dört temel işlem üs alma işlemleri ve mantıksal karşılaştırmalar 3- Çıktı İşlemeleri: Girilen bilgilerin kullanılabilir hale gelmesini sağlar. 4- Veri Saklama İşlemleri: Program ve veriler bilgisayarda saklanır, daha sonra istenilen zamanlarda tekrar tekrar kullanılabilir. 5- Kayıtlı Bir Programı Çalıştırmak: Programcının, komut kümelerini (program) her defasında yeniden girilmesi gerekmez. Bir defa girilince daha sonra bu programı her zaman çalıştırabilir.
4
Bilgisayarların Kullananım Alanları
1- İletişim 2- İmalat 3- Ofis otomasyonu 4- Bilimsel araştırmalar 5- Sağlık 6- Masaüstü yayıncılık 7- Eğitim 8- Kamusal Hizmetler 9- Ticaret 10- Eğlence
5
- Bilgisayar çeşitleri
- Bilgisayarın kullanım alanları - Bilgisayar çeşitleri PC Dizüstü Avuç İçi Tablet PC
6
Kişisel Bilgisayarlar(PC)
Kişisel bilgisayarlar (Personal Computer) genellikle evlerde ve iş yerlerinde tek kişi tarafından kullanılan bilgisayarlardır. Kişisel bilgisayarlar 1970’li yıllardan sonra yaygınlaşmış ve birçok kullanım alanı bulmuştur. İşletmelerde ana bilgisayara bağlı terminal olarak da kullanılabilmektedir.
7
Dizüstü bilgisayar Taşınabilir bilgisayarlar olarak sınıflandırılan bu bilgisayarlar Laptop, Notebook gibi de adlandırılır. Donanım olarak kişisel bir bilgisayardaki bütün öğelere sahip olabilmektedirler. Diz üstü bilgisayarlar enerji kaynağı olarak doğrudan adaptör yardımıyla şebeke gerilimi kullanabildikleri gibi, şarj edilebilir pil bataryaları da kullanırlar. Uzun süre enerji desteği sağlayabilen bu bilgisayarlar özellikle sık sık seyahat eden ve bilgisayara çok gereksinim duyan kişiler için idealdir
8
BİLGİSAYARIN SEMBOLİK GÖSTERİMİ
10
Donanım ve Yazılım kavramları
Program, veri ve programlama dilleri İşletim Sistemleri
11
Bilgisayar iki kısımda incelenir;
Donanım (Hardware): Bilgisayarın fiziksel ve elektronik yapısını oluşturan aygıtlar ve çevre birimlerinin tümüne donanım denir. Ekran, klavye, fare, kablolar, yazıcı, anakart, bellek, sabit disk, disket, merkezi işlem birimi, v.s donanım parçalarıdır ve ilerleyen bölümlerde ayrıntılarıyla ele alınacaktır. Yazılım (Software): Bilgisayarları çalıştırmak ve sonuçların elde edilmesi için fiziksel aygıtları yönlendirmek amacıyla yazılan programların tümüne genel olarak bilgisayar yazılımı denir. Kısaca, bilgi işlenmesini sağlayan yöntemler topluluğudur. Bilgisayarın işletim sistemi ve diğer programlar yazılımdır.
13
Program : Bilgisayara ne yapması gerektiğini söyleyen bir dizi komuttur.
Veri : Bilgisayara yüklenmiş işlenmemiş (ham) bilgiye veri denir. Programlama Dili : Bilgisayarlar işlemlerin kendi anlayacağı dilde (makine dili) açıkça yazılmasını isterler. Bu işlemi programlama dilleri üstlenirler.
14
İşletim Sistemi : Bilgisayarların çalışabilmesi için gereken temel yazılım.
İşletim sistemi, bilgisayar donanımının doğrudan denetimi ve yönetiminden, temel sistem işlemlerinden ve uygulama yazılımlarını çalıştırmaktan sorumlu olan sistem yazılımıdır. 2005 yılı itibari ile, en yaygın olarak kullanılan işletim sistemleri iki ana grupta toplanabilir: Microsoft Windows grubu ve UNIX benzeri işletim sistemlerini içeren grup (Linux, Mac OS vb.)
15
Bir İşletim Sisteminin Temel Görevleri
1.Çevre birimleri ile programlar arasında iletişimi sağlamak. Bir tarayıcıya, yazıcıya ya da CD Rom sürücüye ulaşılması, bunların kullanılması gibi. 2.Sistemin belleğini (memory) yönetmek. 3.Disk ve disketler gibi saklama aygıtlarındaki dosyalara, belli bir düzen altında erişilmesi için dosya yönetim sistemi sunmak. 4.Çok kullanıcılı sistemlerde, kaynaklara güvenli erişimi sağlamak. 5.Programlar arasında veri iletişimini sağlamak. 6.Kullanıcının girdiği çeşitli komutlara göre, programların çalıştırmasını sağlamak
16
Dosyalar, klasör ve sürücüler
Dosya adı ve uzantısı
17
Dosya : Bilgilerin bir arada tutulduğu ortamdır
Dosya : Bilgilerin bir arada tutulduğu ortamdır. Yani dosyanın içinde bilgi tutulur. Bu bilgi yazı, resim, ses, görüntü, tablo… olabilir. Klasör (Dizin) :Dosyaları gruplandırarak bir arada tutmak için kullanılır. Dosyaların anlamlı ve sınıflandırılmış bir biçimde yerleştirilmelerini sağlayan bir bölümlemedir.
18
Sürücüler : Sürücü her bir çevre birimi ile iletişim için bilgisayar tarafından kullanılan yazılımın parçasıdır. Sürücü; anakart, yazıcı, video, ses, modem ve benzeri cihazlar için kullanılır. Dosya Adı ve Uzantısı : Dosya ismi genellikle iki bölümden oluşur. Birinci bölümde dosyanın adı, ikinci bölümde dosyanın uzantısı yazılır. İki bölüm bir nokta ile birbirinden ayrılır. (dosyaadı.dosyauzantısı)
19
Bilgisayarın donanım yapısı
Anakart İşlemci RAM Ekran kartı Sabit disk (HDD) Disket sürücü Ses kartı Ağ kartı (Ethernet) Fax modem CD-ROM/DVD-ROM Monitör Klavye Mouse (fare) Kamera Hoparlör-mikrofon Yazıcı Tarayıcı Kesintisiz güç kaynağı Kasa
20
Anakart (Mainboard) Parçaların üzerine takıldığı en temel parçadır.
Bilgisayar içindeki tüm veri akışını düzenler. Bileşenler arasındaki koordinasyonu sağlar.
21
İşlemci (CPU) Merkezi İşlemci Birimi (Central Processing Unit)
Bilgisayarın beynidir. Yapılacak her işleme o karar verir ve bununla ilgili diğer aygıtları yönlendirir.
22
İşlemci (CPU) İşlemci hızı MHZ (MegaHertz) ve GHZ (GigaHertz) olarak ölçülür. 1 Mhz = İşlem/Saniye’dir. 1 Mhz hızındaki bir işlemci saniyede 1 milyon işlem yapar. 1 Ghz = 1000 Mhz
23
Bellek RAM Bellek [ Random Access Memory ]
Bilgisayarda çesitli programlarin çalistirildigi , geçici veya kalici bilgilerin bulunacagi hafiza alanlaridir. Veri Birimi BYTE'dir. Bir Byte 8 Bittir. RAM Bellek [ Random Access Memory ] ROM Bellek [ Read Only Memory ]
24
Bellek RAM Bellek - Random Access Memory
Bilgilerin CPU tarafından işlendiği, geçici olarak saklandığı ortamdır. 512 MB, 1 GB, 2 GB, 4 GB vs.. ROM Bellek - Read Only Memory ROM birimine bilgi kalıcı olarak yerleştirilmiştir ve içerik kesinlikle değiştirilemez.
25
Ekran Kartı (VGA) Mikroişlemciden alınan bilgileri ekranda gösterilecek şekle dönüştürür.
26
Sabit Disk (Harddisk) Verileri ve programları depoladığımız hafıza birimidir.
27
Disket Sürücü (Floppy)
Disketler bükülebilir plastikten üretilmiştir. Üzerleri genellikle kalın plastik bir kapla örtülüdür. Disketleri disket sürücüye kendiniz takar ve çıkartırsınız. Bugün kullanılan disketler 3,5 inçliktir ve 1.44 MB kapasiteye sahiptirler.
28
Ses Kartı Ses kartları bilgisayarlarda dijital olarak üretilen ses bilgisinin hoparlörlere aktarımını gerçekleştiren veya analog olarak dış ortamdan alınan sesleri dijital olarak bilgisayarda depolamaya yarayan bir donanımdır.
29
Ağ Kartı (Ethernet) Ethernet kartı, network(ağ) sistemlerinde kullanılan, bilgisayarla ağ arasında iletişimi sağlayan ağ arabirim kartıdır
30
Modem Modem, bilgisayardan aldığı digital(sayısal) veriyi analog veriye çevirerek göndermek ve aynı şekilde karşı taraftaki bilgisayardan gelen analog veriyi tekrar digital veriye çevirerek bilgisayara iletmektir. Bu digital-analog çeviri işleminin gerekli olmasının sebebi, bilgisayarları birbirine bağlamak için kullanılan hatların digital veriyi taşıyamamalarıdır.
31
ADSL Nedir? ADSL ( Asimetrik Sayısal Abone Hattı ) Asymmetric Digital Subscriber Line sözcüklerinin baş harflerinden oluşan ADSL, mevcut telefonlar için kullanılan bakır teller üzerinden yüksek hızlı veri, ses ve görüntü iletişimini aynı anda sağlayabilen bir modem teknolojisidir.
32
CD – DVD Sürücü
33
Monitör LCD CRT
34
Klavye (Keyboard)
35
Fare (Mouse)
36
Kamera (Webcam)
37
Hoparlör (Speaker) / Mikrofon
38
Yazıcı (Printer)
39
Tarayıcı (Scanner)
40
Kesintisiz Güç Kaynağı (UPS)
41
Kasa (Tower)
42
Fonksiyon Tuşları Daktilo (harf) Tuşları Yön Tuşları Sayı Tuşları
43
KLAVYE Standart klavyeler 105 tuş bulunmaktadır.
Klavyeler harf dizilimine göre iki çeşittir; F Klavye Q Klavye
44
Teker Sağ Tuş Sol Tuş USB Giriş
45
Mouse (Fare) Kullanımı
Tıklama; Herhangi bir nesneyi seçili hale getirmek veya bir menüyü açmak için kullanılır. Tıklama sol tuş ile yapılır. Çift Tıklama; Herhangi bir nesnenin üzerinde mouse’un sol düğmesine iki kez hızlı bir şekilde tıklama işlemine denir. Çift tıklama olayı genelde programları çalıştırmak için kullanılır. Sağ Tıklama; Herhangi bir nesnenin üzerinde mouse’un sağ düğmesine tıklama işlemine denir. Bu işlem sağ tıklanan nesne üzerinde yapabileceğimiz işlemleri bir menü içerisinde bize getirir. Teker : Sayfayı aşağı yukarı hareket ettirir.
46
Microsoft İşletim Sistemleri
DOS İşletim Sistemi Windows 3.1 Windows95 Windows98 Windows Milennium Windows 2000 Windows XP Windows Vista Windows 7 Windows 8
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.