Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TÜRKİYE’NİN SEKTÖREL DEĞERLENDİRMELERİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TÜRKİYE’NİN SEKTÖREL DEĞERLENDİRMELERİ"— Sunum transkripti:

1 TÜRKİYE’NİN SEKTÖREL DEĞERLENDİRMELERİ
HIZLI TÜKETİM ÜRÜNLERİ SEKTÖRÜ Hayrünnisa Aligil 8-9 KASIM 2005 Ceylan Inter-Continental, Istanbul

2 2004’ün makro ekonomik göstergeleri olumlu
Ekonomik Göstergeler-Türkiye Nüfus (DİE-milyon) 67,8 68,9 70,0 71, GSMH (%) 6,3 -9,5 7, Kişibaşı GSMH (USD) TÜFE (DİE) 39,0 68,5 29, TEFE (DİE) 32,7 88,6 30, USD Parite (Döviz alış) 24,4 114,3 13, (%değişim)

3 * 2005 ve 2010 uzay rakamları ve ticaret pay tahminleri ACNielsen istatistik bölümü tarafından geçmiş trend göz önünde bulundurularak ve kalitatif bilgilerle desteklenerek yapılan tahminlerdir.

4 2004’e Genel Bakış Macro Ekonomik Koşullar HTÜ Trendleri
Tüketici fiyat endeksi % 9.3 düştü Döviz kurları halen 2002’den daha düşük İşsizlik 9 % Ücretler artmaya başladı HTÜ Trendleri Miktar satışlardaki artışı Değer satışların artışı izledi. Gıda kategorisinde fiyat artış oranı TÜFE ile paralel seyretti. Temizlik kategorilerindeki reel fiyatın düşüş trendi dururken, Kişisel bakım kategorilerinde reel fiyatın düşüşü devam etti.

5 ÖZET OLARAK... 2001 ekonomik krizinden sonra, 2002’nin ortalarına doğru GSYİH düzelmeye başladı ve artış trendine 2004 de devam etti. Hızlı Tüketim Ürünleri kategorilerinde satış miktarı 2002 sonlarına doğru; Ciro artışı ise 2003’ün ortalarında başladı. 2004’te ise reel fiyat sabit kaldı ’te yıllık HTÜ miktar artışı 14,6%, ciro artışı ise 10,9% olarak gerçekleşti. 2004’te miktardaki artış ile, HTÜ katergorileri 2000’e göre daha yüksek bir seviyeye ulaştı. Bu büyüme hacmi gösteriyor ki, 2004 HTÜ miktar seviyesi, ekonomik krizden önceki beklenen seviyesine ulaşmıştır. GSYİH artışa geçtikten sonra HTÜ kategorilerinde miktar ve ciro artışı gözlendi ve artış oranı birbirine yaklaştı. 2004’te yıllık HTÜ miktar artışı 14,6%, ciro artışı ise 10,9% olarak gerçekleşti. HTÜ ürünlerinde gözlenen TÜFE’ye göre daha yavaş artış, alım gücünün düşmesinden kaynaklanmaktadır. Reel fiyatların sabitlenmesi 2004 başından itibaren gözlendi. Miktar ve Ciro endeksleri arasındaki açıklık 2004’te genişlemiştir. Kişisel Bakım segmentinde satış miktarı % 15.9, reel cirolar ise % 3.8 artmıştır. En yüksek reel ciro artışı Saç Bakım segmentinde gözlenirken, Ağız Bakın ürünlerinde negatif reel ciro trendi görülmüştür. Kişisel Bakım segmentinde fiyat artışları enflasyon artışından daha düşük seyretti. Bu nedenle Ocak 2002’ye sabitlenen reel fiyat endeksi bu yıl sonunda 69 seviyelerine ulaştı Temizlik Segmenti miktar satışları % 19.1, reel ciro ise % 5.1 arttı. Her iki endeks arasında artarak sürmekte olan fark 2004’te durdu. 2003’te de devam eden reel fiyat endeksinin düşüş trendi 2004’te durdu. 2000 Ekonomik Programı’ndan sonra HTÜ fiyat artışı TÜFE’ye göre daha yavaştı yılında reel fiyatlardaki düşüş büyük oranda yavaşladı. Azalan alım gücünden dolayı,ekonomik kriz süresince fiyat rekabeti daha önemli hale geldi.Enflasyonun azalan trendi sırasında, geçici fiyat indirimleri uzun dönemli fiyat seviyesi belirlemede önemli bir araç olarak kullanılmıştır.

6 Satış Değeri (milyon USD)
Kişisel Bakım Sektörü Satış Değeri (milyon USD) Ocak-Aralık 2004 Ciro Dağılımı % Vücut Bakım Ürünleri Kişisel Bakım 1,361 Saç Bakım Ürünleri 20% Saç Bakım Ürünleri 269 24% Ağız Bakım Ürünleri Ağız Bakım Ürünleri 113 8% Traş Ürünleri 98 7% Kağıt Ürünleri 556 Traş Ürünleri 41% Vücut Bakım Ürünleri 325 Kağıt Ürünleri

7 Kişisel Bakım Sektörü Satış Miktar Değişim % 21,0 19,1 15,9 11,4 10,3
Saç Bakım Ürünleri 11,4 Ağız Bakım Ürünleri 10,3 Traş Ürünleri 8,7 Kağıt Ürünleri Vücut Bakım Ürünleri Dönem: Ocak-Aralık 2004 vs. Ocak-Aralık 2003

8 Satışın Perakendecilere Dağılımı
Kişisel Bakım Sektörü Satışın Perakendecilere Dağılımı Ocak-Aralık 2003 Ocak-Aralık 2004 PARFUMERI ECZANE SUPERMARKET 69,4 71,7 BUFE KURUYEMISCI ORTA MARKET 5,2 4,9 BAKKAL 14,8 13,5 BAKKAL KURUYEMISCI 0,3 0,3 BUFE 0,2 0,2 ECZANE 5,7 4,8 ORTA MARKET PARFUMERI 4,3 4,5 SUPERMARKET Dönem: Ocak-Aralık 2004 vs. Ocak-Aralık 2003

9 Satış Değeri (milyon USD)
Saç Bakım Ürünleri Satış Değeri (milyon USD) Ocak-Aralık 2004 Kişisel Bakım 1,361 Ciro Dağılımı % Saç Bakım Ürünleri 269 Saç Köpüğü Saç Kremi 1% Saç Jölesi 7% Saç Jölesi 31 11% 2% Saç Spreyi Saç Spreyi 4 Saç Boyası Saç Boyası 38 14% Şampuan 173 Saç Kremi 20 Şampuan 65% Saç Köpüğü 2

10 Saç Bakım Ürünleri Satış Miktar Değişim %
31,0 Saç Jölesi 22,1 19,8 Saç Spreyi Saç Boyası 15,7 15,5 14,9 Şampuan Saç Kremi Saç Köpüğü Dönem: Ocak-Aralık 2004 vs. Ocak-Aralık 2003

11 Satış Değeri (milyon USD)
Ağız Bakım Ürünleri Satış Değeri (milyon USD) Ciro Dağılımı % Ocak-Aralık 2004 Kişisel Bakım 1,361 Diş Fırçası Ağız Bakım Ürünleri 113 34% Diş Macunu 74 Diş Macunu Diş Fırçası 39 66%

12 Ağız Bakım Ürünleri Satış Miktar Değişim %
12,4 Diş Macunu 10,8 Diş Fırçası Dönem: Ocak-Aralık 2004 vs. Ocak-Aralık 2003

13 Satış Değeri (milyon USD)
Traş Ürünleri Satış Değeri (milyon USD) Ocak-Aralık 2004 Ciro Dağılımı % Kişisel Bakım 1,361 Traş Kremleri Traş Ürünleri 98 16% Traş Bıçakları 74 Traş Makinaları 8% Traş Makinaları 8 Traş Bıçakları Traş Kremleri 16 76%

14 Traş Ürünleri Satış Miktar Değişim %
20.4 13.4 Traş Bıçakları Traş Makinaları 6.8 Traş Kremleri Dönem: Ocak-Aralık 2004 vs. Ocak-Aralık 2003

15 Satış Değeri (milyon USD)
Kağıt Ürünleri Satış Değeri (milyon USD) Ocak-Aralık 2004 Kişisel Bakım 1,361 Ciro Dağılımı % Hijyenik Pedler Kağıt Ürünleri 556 Temizlik Kağıtları 20% 35% Hijyenik Pedler 112 Bebek Bezleri 221 40% Bebek Mendilleri 29 5% Bebek Bezleri Bebek Mendilleri Temizlik Kağıtları 194

16 Kağıt Ürünleri Satış Miktar Değişim %
38.9 22.6 Hijyenik Pedler Bebek Bezleri 16.4 14.4 Bebek Mendilleri Temizlik Kağıtları Dönem: Ocak-Aralık 2004 vs. Ocak-Aralık 2003

17 Satış Değeri (milyon USD)
Vücut Bakım Ürünleri Satış Değeri (milyon USD) Ocak-Aralık 2004 Kişisel Bakım 1,361 Ciro Dağılımı % Vücut Bakım Ürünleri 325 1% Deodorant 53 16% Deodorant Erkek Parfümleri Erkek Parfümleri 17 Cilt Bakım Ürünleri 5% Pişik Kremi 41% Cilt Bakım Ürünleri 72 Vazelin Talk Pudrası Pişik Kremi Kolonya 4 Sabun ve Duş Jeli 22% Vazelin 3 Dudak Bakım Ürünleri 1% 3 12% 1% Talk Pudrası 1% Kolonya 40 132 Sabun ve Duş Jeli 2 Dudak Bakım Ürünleri

18 Vücut Bakım Ürünleri Satış Miktar Değişim %
23.8 Deodorant Erkek Parfümleri 17.9 Cilt Bakım Ürünleri 16.8 Pişik Kremi Vazelin 11.2 Talk Pudrası 7.7 Bebek Banyo Köpükleri Kolonya 2.8 1.6 Sabun ve Duş Jeli Dudak Bakım Ürünleri -1.0 -1.7 -7.0 Dönem: Ocak-Aralık 2004 vs. Ocak-Aralık 2003

19 Satış Değeri (milyon USD)
Temizlik Sektörü Satış Değeri (milyon USD) Ocak-Aralık 2004 0.1% Ciro Dağılımı % 0.2% Temizlik 754 CAMASIR DETERJANI 6.7% 0.1% 1.2% TOZ BEYAZLATICILAR Çamaşır Deterjanı 313 7.7% NARIN CAMASIR SUYU Toz Beyazlatıcılar 14 MAKINA KORUMA YUN SAMPUANLARI Narin Çamaşır Suyu 17 41.5% CAMASIR Makina Koruma 33 14.6% YUMUSATICILARI EV TEMIZLEYICILERI Yün Şampuanları 3 BULASIK DETERJANLARI Çamaşır Yumuşatıcıları 50 KIMYASAL OLM. EV TEMIZLEYICILERI Ev Temizleyicileri 94 12.5% HALI SAMPUANI 1.9% Bulaşık Deterjanları 110 6.6% CAMASIR SUYU 2.3% Kimyasal Olm. Ev Temizleyicileri 58 MOBILYA BAKIM 4.3% URUNLERI Halı Şampuanı 9 0.4% BULASIK MAK. KOKU. Çamaşır Suyu BULASIK MAK. TEM. 50 Mobilya Bakım Ürünleri 2 Bulaşık Mak. Koku. 1 Bulaşık Mak. Tem. 1

20 Temizlik Sektörü Satış Miktar Değişim %
CAMASIR DETERJANI 63.1 TOZ BEYAZLATICILAR NARIN CAMASIR SUYU MAKINA KORUMA YUN SAMPUANLARI 44.4 41.8 CAMASIR YUMUSATICILAR ****** EV TEMIZLEYICILERI 31.8 BULASIK DETERJANLARI 27.1 KIMYASAL OLM. EV 23.3 22.1 22.2 TEMIZLEYICILERI 21.8 18.3 HALI SAMPUANI 16.8 CAMASIR SUYU 12.9 11.8 MOBILYA BAKIM URUNLERI BULASIK MAK. KOKU. 1.0 BULASIK MAK. TEM. Dönem: Ocak-Aralık 2004 vs. Ocak-Aralık 2003

21 Satışın Perakendecilere Dağılımı
ECZANE BAKKAL Ocak-Aralık 2003 Ocak-Aralık 2004 SUPERMARKET 74,4 77,1 ORTA MARKET ORTA MARKET 5,9 5,2 BAKKAL 19,6 17,7 ECZANE 0,1 0,1 SUPERMARKET Dönem: Ocak-Aralık 2004 vs. Ocak-Aralık 2003

22 2005 makro ekonomik göstergeler için beklentiler
Enflasyon ,3% GSMH Büyümesi 4,5-5% Döviz Kuru (USD) Ekim 1,37 Birleşik Faiz Oranı ,7%

23 HTÜ kategorileri 2005’te, ekonomik krizden önce sahip olduğu doğal trendine yeniden kavuşacak.
- 20,0 40,0 60,0 80,0 100,0 120,0 140,0 160,0 199901 199905 199909 200001 200005 200009 200101 200105 200109 200201 200205 200209 200301 200305 200309 200401 200405 200409 200501 200505 200509 Miktar Miktar Tahmini

24 HTÜ Sektörü Ciro & Miktar Satış değişim beklentileri*
Satış Miktarı Ciro Toplam 4,3% 2,4% Gıda 4,3% 2,7% Temizlik 3,9% 1,3% KişiselBakım 4,5% 0,9% * Tahmin figürleri ACNielsen - M&A tarafından gerçekleştirilen modellere dayanmaktadır.

25 YOİKK öncesi durum Mecburi ürün standartlarının varlığı
Gıda ve genel sağlıkla ilgili eşya ve malzemeler tüzüğünün yönetmeliklerinin yokluğu nedeniyle izin süreçlerindeki belirsizlikler Pazarlama öncesi ithalat/üretim izni gereği Sonuç: Pazara sunumda gecikmeler

26 YOİKK öncesi durum Piyasa denetimlerinin sayı ve kalite açısından yetersiz kalması nedeniyle piyasada sahte, taklit ve ambalajsız (deterjan, şampuan, parfüm vb) olarak denetim dışı (mevzuata uyma gereği görülmeden piyasaya sürülmüş) ürünlerin engellenemiyor olması Sonuç: Devletin vergi kaybı, tüketicinin sağlık riski, markanın zarar görmesi, haksız rekabet

27 YOİKK öncesi durum Hazır Ambalajlı Belirli Ürünler için Müsaade Edilen Nominal Kapasite ve Dolum Miktarı Serilerine Dair Yönetmelik uygulamasının Türkiye içinde üretilen ürünlerin yönetmelik eklerinde belirlenmiş ebatla sınırlanmasını zorunlu kılması Sonuç: Türkiye’deki üreticinin GB dolayısıyla ithal gelecek ürünlere karşı dezavantajlı duruma düşmesi, tüketicinin seçim özgürlüğünün kısıtlanması, yönetmelik boyutlarına uymak için yapılacak öngörülmemiş yatırım dolayısıyla maliyetlerin artması.

28 YOİKK öncesi durum İşletme kuruluşu ile ilgili olarak:
GSM yönetmeliği ve ÇED yönetmeliği kapsamında Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Çevre Bakanlığı’ndan alınması gereken mükerrer izinlerin varlığı (tesis kurma, yer seçimi, sağlık koruma bandı, işletme belgesi vb). OSB ve KSS’lerindeki işyerlerinden ayrı ayrı ÇED Olumlu belgesi istenmesi Yatırım yeri imar planlarının sık değişikliğe uğraması ve İmar Kanunu 18. madde DOP kesintileri

29 YOİKK çalışmaları sonrası durum
Kozmetik ve temizlik ürünlerinde pazarlama öncesi ithalat ve üretim izni sisteminden pazar-içi denetim sistemine geçildi. Gıda ve genel sağlıkla ilgili eşya ve malzemeler tüzüğü yenilendi, ilgili tebliğleri yayınlandı. Hazır ambalajlı ürünlerle ilgili yönetmelik ambalaj ebadını kısıtlamayacak şekilde uygulamaya geçirildi. Mecburi ürün standartları uygulamadan kaldırıldı. İşletme kuruluşuyla ilgili bir çok mükerrer izin kaldırıldı.

30 Beklentiler Yatırım öncesi sektörel lisansların mümkünse tek kurumdan yönetilmesi, yatırım ajanslarından faydalanılması. İthalatta uygulanan Hıfzısıhha testlerinin standardizasyonu ve sürecin kısaltılması. Kağıt ürünleri ve diş fırçalarının da pazar öncesi izin sisteminden pazar-içi denetim sistemine geçirilmesi. Pazar-içi denetimin sahte ve taklit ürünlerle mücadele için bir an önce etkin şekilde hayata geçirilmesi. Sanayi bölgelerinde ruhsatlı olarak işletmesini kurmuş üretime devam etmekte olan yatırımlar için İmar Kanunu 18. maddesinin uygulanmaması.

31 Genel beklentiler İlgili kamu ve özel sektör kuruluşları arasında düzenli iletişim. AB mevzuat uyumu ile ilgili bir takvimin kamu ve özel sektörün bir araya gelerek oluşturması. Aynı konuyla ilgili kamu kuruluşlarının birbirleriyle sürekli koordinasyon içerisinde çalışmaları

32 Teşekkürler !


"TÜRKİYE’NİN SEKTÖREL DEĞERLENDİRMELERİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları