Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
IPTV
2
IPTV NEDİR? İnteraktif ve talebe bağlı servislerle zenginleştirilmiş, TCP/IP protokollü geniş bant erişimli dijital televizyon servisidir. Her nekadar “IP”Internet Protokolü anlamına gelse de, insanların bir web sitesine bağlanıp TV seyredecekleri anlamına gelmiyor. IP, güvenli ve sıkı bir şekilde yönetilen kapalı bir ağ üzerinden gelişmiş TV servisi sunmak anlamına gelmektedir. Dijital görüntü kalitesi sunan IPTV üzerinden daha yüksek bant genişliğinde HDTV de iletilebilir. Haziran 2006 itibariyle IPTV platformunda 1.300den fazla bedava kanal bulunmaktadır. Yalnızca internet bağlantısı ve internet kullanan bir cihazla bu yayınlar izlenebilir.
3
IPTV vs INTERNET TV
4
IPTV NEDİR? IPTV iletimi için yüksek bant genişliği gerekmektedir. Ses ve internet erişiminde kullanılan bant genişliği yeterli olmaz. MPEG-2 formatında 3.75 Mbps. Standart TV görüntüsü çoklu gönderim (multicast) yoluyla iletilirken talebe bağlı servisler bireye özel olduğundan bant genişliği fazladır. (300 MPEG-2 standart kanal 1 Gbps< abone unicast 19 Gbps) IPTVnin rakipleri olarak havai iletim, Kablo TV ve uydu gösterilebilir.
5
AVANTAJLAR Çift yönlü iletim. Kullanıcıya özel dağıtım.
Yüksek çözünürlük, kaliteli görüntü. Fiber kablo+set-top-box>koaksiyel Sınırlı internet kullanımı ile hacker ve virüslere karşı daha güvenli bir teknolojidir. Bilgisayar olmadan, Set-top-box kullanılarak televizyondan görüntü alınabilir. Bilgiler sıkıştırılmış hale gönderilip internet tabanlı olduğu için operatörlere dijital ve analog sinyallere göre daha uygun maliyet sunuyor. Bu da son kullanıcıya yansıyor. İnteraktif servisler.
6
EK HİZMETLER VoIP : İnternet üzerinden ses aktarımı.
VoD : Talebe bağlı görüntü izleme. PPV : İzle öde. PVR : Kişisel video kaydedici. www : İnternet erişimi E-posta kontrolü. Epg : Elektronik program rehberi Instant Chat : Anlık chat Online Gaming : Oyunlar
7
TRIPLE PLAY İnternet erişimi, telefon ve TV kombinasyonunu bir arada sunarak telefon, data ve video ihtiyacına cevap veren sistemdir. (Ör: İnternet, VoIP, IPTV) Quad Play: Triple Play servislerine mobil özelliklerin eklenerek mobil ortamlar için dönüştürülmüş halidir.
8
ÇİFT YÖNLÜ İLETİM KURULU BAŞL I YOR
9
IPTV MİMARİSİ
10
Media Center Edition PC Subscriber Management Server
Live Streaming Server Media Center Edition PC Live Encoder Live Media IP (DSL) Subscriber Management Server TV via STB On-Demand Encoder VOD Streaming Server On-Demand Media
11
IPTV ALTYAPISI Head-end Distribution IP network Access Network Customer Premises
12
ALTYAPI ELEMANLARI Broadcast Source : İçerik sağlayacak yayıncı, platform. (kanallar, kablo TV..) Broadcast Encoder : Gelen analog veya dijital sinyalleri IP ağına uyumlu, sıkıştırılmış hale getiren program. Broadcast Streaming System : Kodlanmış yayınları kullanıcıya ulaştıran server. Aynı yayın çoklu gönderim yapılırsa multicast, bireye özel iletim unicasting. VOD source : Hard disk veya kasete daha önceden kaydedilmiş içerik. VOD encoder : VOD içeriğini düzgün format ve sıkıştırılmış hale dönüştüren program. VOD Streaming System : Kodlanmış VOD içeriğini kullanıcıya ulaştıran server. Subscriber Management System: Müşteri aktivitelerini entegre eden ve EPG (Elektronik Program Rehberi) gibi ek müşteri servisleri sunup faturalandıran sistem. IP Network : Yüksek hızlı, güvenilir internet ağı. Set-top-box or PC : Gönderilen datayı TV uyumlu analog ve dijital sinyale çeviren son kullanıcı ekipmanı.
13
HEAD END EKİPMANLARI
14
EKİPMAN MALİYETİ Head-end ekipmanları:
Transport Stream descramblers IP/ATM streamers Video-on-demand servers MPEG-2 encoders Middleware Head-end management software Redundancy switching engine Supervision/monitoring Olup net olmamakla birlikte 1-1,5 Milyon Euro civarında yatırım gerektirmektedir. Yüklenici firma tarafından sağlanacağı düşünülen network altyapı maliyeti ve son kullanıcı ekipmanı olan set-top-box maliyetleri hesaba dahil edilmemiştir. Kablo şebekesinde kullanılan Set-top-box fiyatları USD civarında olup IPTV modelleri özelliklerine bağlı olarak USD arasında değişmektedir.
15
İLK SENE YAPILMASI ÖNGÖRÜLEN YATIRIM
YATIRIM KALEMLERİ 1. MODEL 2. MODEL Head-End Ekipman Yatırımı $ Set-top Box $ 0 $ İçerik $ Reklam & Tanıtım Diğer (Yönetim Gideri vs.) $ TOPLAM $ $ 1. Model Set-top-boxların firma tarafından sağlandığı 2. ise kullanıcı tarafından alındığı modeldir adet set-top-box maliyeti eklenmiş olup altyapı sahibi Türk Telekom firmasına ödenecek kira bedeli hesaba dahil edilmemiştir.
16
İLK SENE ELDE EDİLMESİ ÖNGÖRÜLEN GELİR
1. MODEL 2. MODEL IPTV Üyelik Giriş Ücreti $ 0 $ Standart Aidat $ Ek Paket Gelirleri $ TOPLAM $ $ İlk sene ortalama abone sayısı olarak düşünülmüş olup giriş ücreti 60 USD, standart aidat 40 USD ve ek paket kullanım oranı %25 olarak düşünülmüştür. İlk modelde Set-top-box firma tarafından sağlandığı için Giriş Ücreti alınırken ikinci modelde kullanıcı set-top-box temini yapıp giriş ücreti ödememektedir. Abone artış hızlarının eşit öngörülmesi sebebi modellerin ikisi için de girişte abone tarafından belirli bir yatırım gerekmesidir. (1. model giriş ücreti, 2. model set-top-box)
17
GELİR-GİDER MODEL 1 YIL 1 (1000 $) YIL 2 YIL 3 YIL 4 YIL 5 YATIRIM - 41.000 39.000 GELİR + 13.200 25.200 37.200 49.200 61.200 GİDER 7.000 FİNANSMAN 34.800 20.800 8.800 İADESİ 3.200 15.200 KÂR -8.800 Her sene ortalama abone artışı olarak düşünülmüştür. Bu modelde 4. yıldan itibaren gelirler giderlerin önüne geçebilmekte olup 7. yıl içerisinde finansman iadesi tamamlanmaktadır.
18
GELİR-GİDER MODEL 2 YIL 1 (1000 $) YIL 2 YIL 3 YIL 4 YIL 5 YATIRIM - 37.000 35.000 GELİR + 12.000 24.000 36.000 48.000 60.000 GİDER 7.000 FİNANSMAN 32.000 18.000 6.000 İADESİ KÂR -6.000 Her sene ortalama abone artışı olarak düşünülmüştür. Bu modelde 4. yılda gelir gider dengesi sağlanmakta olup 6. yıl sonunda finansman iadesi tamamlanmaktadır.
19
SET TOP BOX Celrun Bakspace Eagle Humax Netgem Pace Micro
Scientific Atlanta Motorola Philips Thompson Tilgin Wisembed
20
KATMA DEĞERLİ HİZMETLERİN GELİRE ETKİSİ
2004 yılına kadar yalnızca analog TV yayını sağlayan Casema firmasının yıllara göre gelişimi marketin birleştirilmiş çözümlere yöneldiğini gösterir nitelikte olup J:COM firmasının grafiğinde görüldüğü gibi katma değerli hizmetlerin artması hem abone sayısında hem de abone başına getiride artış sağlamıştır. Kablo TV katma değerli hizmetlerinin aynı etkiyi yapması öngörülmektedir.
21
YÜKSEK GELİR GETİREN IPTV HİZMETLERİ
22
DÜNYADA IPTV Neden IPTV?
Telekom Operatörleri ve Yayın Şirketleri için yeni gelir kalemleri yaratma. Kullanıcı talepleri. Yeni Pazar yaratmak. IPTV tamamen ülkelerin kendi şartlarına bağlı olarak ya çok erken gelişmeye başlamış, ya da pazarda yer bulamamış. Burada birçok etken bulunmakta. IPTV Yatırım maliyetinin en büyük kalemi Set top box yatırımı. IPTV’nin yaygınlaşabilmesi için gerekenler: Sağlam ve gelişmiş bir Geniş Bant altyapısı Telekomünikasyon altyapısının serbestleşmiş olması Yasal düzenlemeler Özellikle Triple Play servisleri için doğru iş birliklerinin kurulması. Diğer yayın altyapılarına alternatiflerin sunulabileceği bir ürünün ortaya konulması.
23
Screen Digest Şirketinin “European IPTV: Market Assessment and Forecasts To 2009”araştırmasına göre:
2005 yılında Avrupa’da IPTV abone sayısı%66 artış göstermiş. Fransa, IPTV konusunda Avrupa’nın lideri konumunda yılında 2.4 Milyon aboneye ulaşılması bekleniyor. Avrupa çapında sadece 2004 yılında 8 adet yeni IPTV servisinin lansmanı yapıldı. Dünya IPTV dağılımı:
24
GARTNER HYPE CYCLE
25
IPTV TOP TEN Fransa-France Telecom Hong Kong-PCCW İspanya-Telefonica
İtalya-FastWeb Hollanda-Versatel Belçika-Belgacom Fas-Huawei Rusya-UTK İngiltere-BTVision İsveç-TeliaSonera Data: 2 Ocak 2007
26
IPTV OPERATÖRLERİ
27
MaligneTV / Freebox / Neuf -Fransa
Fransa IPTV konusunda en ileri ülkelerden biri. Toplam IPTV Üyesi bulunmakta. Ülke çapında IPTV hizmeti veren 3 büyük IPTV operatörü bulunmakta: Orange MaligneTV Freebox IPTV Neuf TV Kablo TV penetrasyonu çok düşük. Metropollerde Çanak Anten kullanımı yasak. Servis Sağlayıcılar ile İçerik Sağlayıcılar IPTV için işbirliği içerisindeler. TPS ve Canal+ her üç operatörde de platform olarak yer almakta.
28
HanaTV -Güney Kore Güney Kore dünyada Internet kullanımının en yaygın olduğu ülkelerden biri. Korelilerin yeni teknolojilere hızlı adaptasyonlarının yanında Kore’nin yerleşim sekli de Internet yayılma oranının %70’lere ulaşmasının sebebi olmuştur. Korelilerin büyük bir çoğunluğu kalabalık toplu konutlarda yasıyorlar. IPTV ise daha yeni gelişmeye başladı. HanaTV ilk IPTV servislerinden biri ve Temmuz 2006 da yayına geçti. 2006 sonu itibariyle aboneleri var. Sadece VOD servisi veriyorlar. Yasal düzenlemeyi bekliyorlar. P2P dagıtım yapıyorlar.
29
BT VISION-İNGİLTERE BT, IPTV hizmeti vermeye 4 Aralık 2006 tarihinden itibaren başladı. BT Vision ürünleri: Üyelik veya İzle/Öde yöntemi ile VOD servisi. IPTV kutusu içerisinde bulunan DTT alıcı ile Freeview yayınlarına erişilebilmekte. BT, IPTV servisi içerisinde televizyon yayını yapmıyor. TV yayınları Karasal Dijital Yayın yapan Freeview üzerinden yapılıyor. 2 –3 Milyon aboneye ulaşmayı hedefliyorlar.
30
BT VISION-İNGİLTERE 45 TV ve 25 dijital radyo kanalının yanı sıra talebe bağlı film, çizgi film, müzik ve dizileri kullanıcının beğenisine sunan BT Vision ayrıca oyunlarla içeriğini zenginleştirmiş. Set-top-box firma tarafından bedava verilmekte olup kurulum ücreti 60 Euro ve aylık standart paket ücreti 30 Euro’dur. 6 ila 9 Euro arasında değişen video, müzik ve eğlence paketleri standart pakete ilave dilebilir. Firmanın bir diğer kuruluşu olan BT Total Broadband 8 Mbit’e kadar geniş bant bağlantı sağlamakta olup IPTV hizmeti için önkoşuldur.
31
BT VISION İÇERİĞİ
32
FastWeb İtalya’nın en büyük ISP şirketlerinden.
Abonelerinin %40’ı IPTV servisine de üye. Gerçek anlamda Triple Play servisi veren ilk ISP’lerden. Ağustos 2003 de IPTV servisini başlattı. SKYItalia ile işbirliği yaparak ortak bir paket sunuyorlar. İçerisinde Serie A ve Serie B maçları da var. İtalya Pazar olarak Türkiye’ye çok benziyor. FTA kanal sayısı çok fazla ve ücretli platformlar bununla mücadele etmek zorunda kalıyorlar.
33
TÜRKİYE’DE IPTV Türk Telekom tüm ADSL altyapısının sahibi.
Bugün IPTV için tek adres Türk Telekom. Mevcut ADSL altyapısı yeterli değil. Fransa da ADSL2+ üzerinden freebox aboneleri 28Mbit/s Download ve 1Mbit/s Upload hızına ulaşabilmekteler. 2007 de Yerel Ağın Paylaşıma açılması ve lisans alan operatörlerin kendi fiber altyapılarını kurmaya başlaması bu pazarı hareketlendirecek gibi gözüküyor. Türkiye için doğru stratejiler belirlenmeli. Pazarın ihtiyaçları ve mevcut TV izleme alışkanlıkları iyi analiz edilmeli.
34
DIGITURK
35
IPTV ÇÖZÜMÜ SUNAN FİRMALAR
Tandberg-Norveç Alcatel-Fransa Kasenna-Amerika/Çin/Hindistan Onewave-Çin Nortel-Kanada Sidsa-İspanya
36
TANDBERG ÇÖZÜM ÖNERİSİ
37
SIDSA-İSPANYA
38
NORTEL TRIPLE PLAY
39
MICROSOFT ÇÖZÜM ORTAĞI FİRMALARI
Live Encoding VOD Subscriber Management Internet STB
40
AVUSTRALYA’DA İÇERİK KONTROLÜ
41
TV YAYINI-İNTERNET İÇERİĞİ
Havai iletim ve paralı yayınlar “Yayın Servis Kanunu”na göre düzenlenirken internet tabanlı servisler içerik servis sağlayıcılığı sınıfına girerek “Telco Kanunu”na göre düzenleniyor. IPTV her ikisini de sağladığı için Yayın Servis Kanunu kapsamına girmeyen hizmetler Telco Kanunu’na göre değerlendirilmelidir.
42
REGÜLASYON (US) Teksas valisi yerel kablo operatörleri ile rekabete giren IPTV operatörlerinin yerel franchise sürecine takılıp rekabet gücünü kaybetmemesi ve hizmetin kalitesini yükseltip fiyatını azaltmaya yönelik bir yasayı 2005 yılı sonunda imzaladı. Meclis franchising rejimini tamamen revize ederek yerel otorite gereksinimini ortadan kaldıracak ve haksız rekabeti engelleyecek yasalar üzerinde çalışıyor.
43
YASAL DÜZENLEMELER (KORE&JAPONYA)
Regülasyon ve yasal düzenlemelerde IPTV yayıncılık ve interaktif iletim hizmetlerinden ikisine de kısmen girdiği için farklı kurum ve kanunların kapsamına girebilmektedir. Güney Kore’de Kore Yayıncılık Komisyonu (KBC) yayınlar konusunda Bilgi ve İletişim Bakanlığı ise network konusunda düzenleyici rol üstlenmektedir. Japonya’da ise İçişleri ve İletişim Bakanlığı ekonomik ve içerik düzenlemesini Yayıncılık ve Telekom kanunlarıyla gerçekleştirmektedir. İki ülkede de IPTV’nin ilerlemesi için telif kanunu tekrar ele alınmalıdır.
44
TÜRKİYE İÇİN GEREKLİ DÜZENLEMELER
Türkiye için yapılması gereken altyapının tekelden kurtarılarak rekabet ortamının sağlanması; böylece pazarda yer edinmiş rakiplerle daha eşit şartlarda mücadele imkanının sunulmasıdır. IPTV üzerinde yayın içeriği, telif hakları ve iletişim yönünden kontrol gerekmekte ve bu kontrolü yapacak kurumlar ile kanunlar belirlenmelidir.
45
SEKTÖRE GİRİŞ Sektöre girebilmek için gerekli içerik ve altyapı ekipmanları göz önüne alındığında yatırımların tümünü üstlenmek yerine taşeron firmalarla çalışılabilir. İçerik için içerik sağlayıcı bir platformla anlaşılıp internet altyapısı yine işin ehli firmalarca takip edilebilir. Kablo TV içeriği bir network servis sağlayıcısı firmanın servisiyle kombine edilebilir.
46
SEKTÖRE GİRİŞ (Yakın çözümler)
Kablo TV altyapısı tamamen çift yönlü iletime açılarak halihazırdaki içeriğe VoIP, VoD gibi katma değerli hizmetler eklenebilir. Ayrıca çift yönlü iletimin bulunduğu Kablo TV hattından IPTV taşınabilir. Amerika’da genellikle VoD DVB protokolü kullanılarak Kablo TV hattı üzerinden alınmakta ve IPTV servisi olarak adlandırılmamaktadır. Kapsama alanının darlığı düşünüldüğünde efektif çözüm bu servisi internet ortamına aktarmaktır.
47
SEKTÖRE GİRİŞ (Yakın çözümler)
Digitürk benzeri dijital bir platform oluşturularak bahsedilen triple-play hizmetleri bu platform üzerinden sunulabilir. Bu hizmetin verilebilmesi için de içerik sağlanması gerekmektedir. Bu çözümü uydu kapsama alanı dışına taşımak yine internet altyapısı kullanarak mümkün görünmektedir.
48
SEKTÖRE GİRİŞ Marketin tamamen birleşmeye yöneldiği bu dönemde sunulması gereken hizmet telekom, medya ve bilgi teknolojilerini bünyesinde barındırmalıdır. (Triple play) IPTV standartlarının netleşmesi ve özellikle Türkiye’deki altyapı yatırımları ve sahipliği konularının çözülmesi IPTV için yavaş yavaş bir Pazar olmasını sağlayacaktır. Uzun vadede IPTV; Kablo TV, Uydu ve Karasal Dijital yayınların yanında dördüncü bir alternatif olarak varlığını sürdürecek. Internet TV ise uzun bir süre alternatif değil ama tamamlayıcı bir medya olmaya devam edecek. İçerik dağıtım yöntemleri yakından takip edilip pazarın oluşabilmesi için Internet üzerinden içerik dağıtımı projeleri geliştirilmeli. IPTV sektöründe de her sektörde olduğu gibi başarı akılcı yatırım, düşük operasyonel maliyet ve güvenli gelirle yakalanabilir.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.