Sunuyu indir
YayınlayanArbas Ilkin Değiştirilmiş 10 yıl önce
1
T.C SAĞLIK BAKANLIĞI ÇAYELİ DEVLET HASTANESİ HASTA HAKLARI BİRİMİ
EMPATİ VE ETKİLİ DİNLEME
2
Etkili İletişim için; Uygun dil seçmek Açık ve doğru mesaj vermek
Saygı duymak, güven vermek Göz teması sağlamak Beden diline dikkat etmek İki yönlü iletişim kurmak Geri bildirimde bulunmak Dinlemeyi öğrenmek Empati kurmak
3
Dinlemenin Yararları Öğrenmek Gelişmek, geliştirmek
Çatışmaları önlemek Anlaşmazlıkları çözümlemek Motivasyonu yükseltmek Performansı iyileştirmek
4
Dinlemenin Zorlukları
Dinlemeyi bilmemek Gürültü Mesafe Zaman ayırmamak Eski kayıtlar İlgisizlik Cevap yetiştirme çabası
5
“Doğuştan iyi dinleyici olanların sayısı azdır
“Doğuştan iyi dinleyici olanların sayısı azdır. İyi bir dinleyici olabilmek için; bilinçli bir çaba ve yeni beceriler öğrenmek gereklidir.” Doğan Cüceloğlu
6
İyi dinleyiciler Dikkat ve ilgi ile dinler
Sözlerin içeriği kadar duyguları da dinler Sabırlıdır, duygularını kontrol edebilir Göz teması, baş hareketi ile dinlediğini belli eder
7
Konuşanın sözünü kesmez, cümlelerini tamamlamaz
Anlamadığı yönleri sorarak açıklığa kavuşturur Söylenenler hoşuna gitmese de, söyleyeni yargılamaktan kaçınır Anladığından emin olmak için söyleneni kendi ifadeleri ile tekrar eder
8
Empati nedir? Kişinin kendisini diğerinin yerine koyarak ne hissettiğini anlamaya çalışmasıdır. Kişinin, diğerinin duygularının yoğunluğunu ve anlatımını algılama ve anlama yeteneğidir.
9
Empati ne değildir? Empati karşımızdaki ile özdeşleşmek, ona benzemek, sempati duymak değil; onun bakış tarzını yakalamaya çalışma çabasıdır.
10
Serçe masalında empati
Göğsü kınalı serçe, gök gürlemesinden çok korkar, “gök gürlediğinde kırk kantar yağım eriyor” dermiş. Bir gün birisi demiş ki; “Sen kendin beş dirhem gelmezken nasıl oluyor da kırk kantar yağın eriyor?” Bunun üzerine serçe şöyle karşılık vermiş: “Herkesin dirhemi de kantarı da kendine göre” Her insanın, hatta her canlının olaylara kendine özgü bir bakış açısı vardır. Dışarıdan bakarak bunu göremeyiz. Kendimizi karşımızdakinin yerine koyup olaylara onun gözüyle bakabilirsek onun duygularını, düşüncelerini anlayabiliriz (Üstün Dökmen’den)
11
EMPATİ bir söz var “camdan bakma, candan bak” diye. Kendimizi karşımızdakinin yerine koyup olaylara onun gözü ile bakabilirsek onun duygu ve düşüncelerini anlayabiliriz. İşte o zaman olumlu iletişimin en büyük kapısını açmış oluyoruz.
12
ayakkabılarını giyerek soruna bakın!” Kızılderili atasözü
“Bir anlaşmazlık olduğunda, muhatabınızın ayakkabılarını giyerek soruna bakın!” Kızılderili atasözü
13
Algılarımız bizi yanıltabilir mi?
14
DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER
HAZIRLAYAN VE SUNAN MERYEM BALTACI
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.