Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Marmara Üniversitesi / Nisan 2013

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Marmara Üniversitesi / Nisan 2013"— Sunum transkripti:

1 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
SUNUM TEKNİKLERİ Doç.Dr. Ali Büyükaslan MÜ İletişim Fakültesi Marmara Üniversitesi / Nisan 2013

2 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
İletişim Kim Ne söyledi Hangi yolla Kime Kaynak Mesaj Kanal Alıcı Ne etkisi oldu Geri Bildirim Sunucu Mesaj Kanal Dinleyici Geri Bildirim Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

3 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
Edgar Dale 1946 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

4 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
Yaşantı konisine göre öğrendiklerimizin; %83 ’ünü görerek %11 ’ini işiterek %3,5 ’ini koklayarak %1,5 ’ini dokunarak %1 ’ini tadarak öğreniriz. Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

5 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
Zamanı sabit tuttuğumuzda; Okuduklarımızın % 10’unu, İşittiklerimizin % 20’sini, Gördüklerimizin % 30’unu, Görüp işittiklerimizin % 50’sini Söylediklerimizin % 70’ini Yapıp söylediklerimizin % 90’ını hatırlarız. Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

6 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
GRAFİKLER Veri miktarını Veri eğilimlerini Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

7 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
GRAFİKLER Verileri karşılaştırmak Verilerdeki dalgalanmayı Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

8 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
Başarılı / etkili bir sunum için: Plan hazırlığı a) Sunu amacı b) Dinleyici/İzleyici ihtiyaçlarının tespiti c) Sununun yeri ve zamanı d) Teknik donanım durumu e) Sunu içeriği belirlenmesi f) Sunu ortamına geçiş Dinleyici/İzleyici durumunun belirlenmesi a) Benzerlikler/Farklılıklar (İzleyici/Dinleyici düzeyinde) b) İzleyici/Dinleyici beklentileri c) Demografik özellikler ve ilgi/beklenti analizi Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

9 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
Sunuşun hazırlanma süreci a) Ayrıntılı analiz b) Sunu verilerinin elde edilmesi c) Verilerin sunuya yerleştirilmesi d) Sunu planını oluşturma e) Metin hazırlığı ve sunuya geçirme f) Sunu görsellerini hazırlamak g) Sunu öncesi prova Sunucunun dikkat etmesi gereken durumlar Ortama hakimiyet, Anlatım diline hakimiyet, İfade biçimlerinde tutarlılık (zaman kullanımı, anlatım biçimi), Beden dili kullanımı, Ses tonunu ayarlama Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

10 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
POWER POINT SUNUMUNDA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR: Başarılı bir sunum için önemli olan metin, görsel ve tasarım bütünlüğüdür. Kapak slaytı Sunum içeriği bilgisi (İçindekiler ya da plan) Amacın açıklandığı slayt Konunun esasına ilişkin anlatımın yapıldığı slayt sayısının belirlenmesi Tasarım / İçerik bütünlüğü Metin kontrolü (Tashih etmek) Slayt çıktısının basılı olarak dağıtımı (Bazı durumlarda önemlidir) Elektronik ortamda yedekleme ve mümkünse önceden izleyici/dinleyicilerle paylaşma Slayt / Anlatım birlikteliği Power point dosyası slayt kayıt formatı (ppt + gösteri formatı) Mouse / Pointer / Klavye kullanımının önceden belirlenmesi ve fiziksel ortamın buna göre ayarlanması Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

11 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
BEDEN DİLİ İletişimin %55’ini beden dilini oluşturan MİMİK ve JESTLER, %38’ini ses tonu, %7’sini de sözcükler oluşturur. Olumlu izlenim bırakacak beden dili özellikleri: Göz teması(Rahatsızlık vermeden) Mimikler (Kendinden emin ve güleryüzlü) Jestler (Vücut hareketlerinin anlamlı kullanımı) İzleyici / Dinleyici ile mesafenin ayarlanması Fiziksel görünüş etkisinin önemsenmesi İnsanlar kalıcı izlenimlerinin %90’ını ilk bir dakika ya da daha kısa süre içerisinde edinirler. Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

12 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
Sunumda renkler ve özellikleri, Turuncu Sıcak bir renktir hayranlık verici, canlı ve samimidir. Sayfanın göz alıcı ve dikkat çekici olması için turuncu kullanılabilir. Zemin rengi olma açısından zayıftır. Mavi ile kullanmaktan kaçınılmalıdır. Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

13 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
Siyah İstatistiki tabloların ve mali verilerin sunumunda kullanılır. Gücü ve tutkuyu temsil eder. (Makam araçlarının rengi) Genelde keder, ağır ve depresyon rengidir. Sofistike ve gizemli bir hava verilebilir. Önemle vurgulamak için dişi metin yapılabilir. Büyük ölçekli alanlarda siyah üzerine beyaz (dişi) metin okumasının gözü yoracağı kesindir. İçeriğe göre SİYAH RENGİN kullanılması anlamlı ya da anlamsız olabilecektir. Örneğin bazı sanat dallarına ilişkin web sayfaları özellikle koyu zeminlerde tasarlanır. Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

14 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
Mavi Sükûnetin ve güven vericiliğin rengidir. (Deniz) Köprü ayaklarının mavi renge boyandığı ve intiharı önlemede etkisi olabileceği düşünülmüştür. Sakinleştirici etkisi nedeniyle okullarda tercih sebebidir. Gündelik yaşamda oldukça sık kullanılan bir zemin rengidir. Diğer renklerle birlikte kullanımında dikkatli olunmalıdır. Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

15 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
Yeşil Bankaların özellikle tercih ettiği bir renktir. Güven verici bir özelliği vardır. Rahatlatıcı ve sakinleştiricidir. (Tabiatla ilişki) Dengeli olmayı çağrıştırır. Olumlayıcı durumlarda kullanılır. Kırmızı karşıtlığı verilerek kullanılabilir. Büyük lokantaların mutfaklarında yeşil tercih edildiği belirtilmektedir. Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

16 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
Kırmızı En sıcak renktir. Güç ve şiddeti temsil eder. Dikkat çekici özelliğinden dolayı grupların temsil rengidir. Diğer renklerle kullanımına dikkat edilmelidir. (Yeşille kullanımı renk körleri tarafından algılanmaz.) Yeşil rengin karşıtı olarak kullanılabilir. Uyarıcı özelliğinin yanı sıra harekete geçirici yönü de vardır. Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

17 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
Mor Güç ve lükse işaret eder. Asaletin ve bilgeliğin rengi olarak tanımlanır. Nevrotik duyguları açığa çıkardığı söylenmektedir. Mor renk kullanılan iri puntolu yazılar gözü yorar. Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

18 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
Kahverengi İnsan üzerinde hızlandırıcı bir etkiye sahip olduğu belirtilir. Amerika’da bir üniversitenin yaptığı testte, kahverengiye boyanan duvarların olduğu mekanlarda insanların daha hızlı hareket ettiği tespit edilmiştir. Fast food restoranların iç mekan renklerinin kahverengi tonlarında boyandığı gözlemlenmiştir. Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

19 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
Sarı İyimserlik ifade eder. Çekicilik ve geçicilik hissi uyandırır. (Taksi renklerine dikkat) Bankaların sarı rengi tercih etmediği görülmüştür. (Geçicilik hissinden ötürü) Dikkat çekiciliğinden dolayı logolarda tercih edilir. Araç kiralama şirketlerinin tercihen kullandıkları bir renktir. Zıt renklerle kullanımı dikkat çekicilik sağlar. Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

20 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
OKUMASI ZOR OLAN BİR YAZI Okuması kolay olan bir yazı TÜMÜYLE BÜYÜK HARFLERLE YAZILMIŞ UZUN CÜMLE YA DA PARAGRAFLARIN OKUNMASI ZORDUR. BAŞLIKLAR BÜYÜK HARFLERLE YAZILIR ÇÜNKÜ BAŞLIKLAR OKUMAYI YAVAŞLATARAK BİRKAÇ KELİMEYLE İÇERİĞİ ÖZETLEMEK İÇİN KULLANILIR. Tümüyle büyük harflerle yazılmış uzun cümle ya da paragrafların okunması zordur. Başlıklar büyük harflerle yazılır çünkü başlıklar okumayı yavaşlatarak birkaç kelimeyle içeriği özetlemek için kullanılır. Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

21 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
KAÇINMAMIZ GEREKENLER: Aşırı efekt kullanımında kaçınmalıyız. Slaytlarımızda kullanacağımız RENK, YAZI PUNTOSU, GÖRSEL malzemelerin doğru Yerleşimi slaytın anlaşılır olmasında önemlidir. Tümüyle büyük harflerle yazılmış uzun cümle ya da paragrafların okunması zordur. Başlıklar büyük harflerle yazılır çünkü başlıklar okumayı yavaşlatarak birkaç kelimeyle içeriği özetlemek için kullanılır. Tümüyle büyük harflerle yazılmış uzun cümle ya da paragrafların okunması zordur. Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

22 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
KAÇINMAMIZ GEREKENLER: Sözcüklerin bütün olarak okunduğunu unutmayın! Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

23 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
KAÇINMAMIZ GEREKENLER: Slayta tasarımında koyu zemin kullanımı rahatsızlık verir. Eğik metin kutusu dikkat çekmez, aksine göz yorar dikkat dağıdır. Aşırı efekt kullanımından kaçınmalıyız. Tümüyle büyük harflerle yazılmış uzun cümle ya da paragrafların okunması zordur. Tümüyle büyük harflerle yazılmış uzun cümle ya da paragrafların okunması zordur. Başlıklar büyük harflerle yazılır çünkü başlıklar okumayı yavaşlatarak birkaç kelimeyle içeriği özetlemek için kullanılır. / 30 Marmara Üniversitesi / Nisan 2013

24 Koyu zemin üzerine kullanılması gereken yazı renkleri;
Koyu renk tonlarında Kalın yazı biçiminde Çok yoğun metin şeklinde Görselle desteklenmiş Aynı slaytta farklı 2 zemin rengi şeklinde olmamalıdır! (Böyle bir zeminde hazırlanmış bir slaytın küçük bir salonda büyük bir slayt perdesinde vereceği rahatsızlığı düşünün. Özellikle ön sıralarda oturanlara…) (Bu slayttaki gibi…) Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 24 / 30

25 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
KAÇINMAMIZ GEREKENLER: Görsellerde yapacağımız düzenlemeleri mutlaka görselin orijinal oranını koruyarak yapmalıyız. Bunun için mutlaka görsellerin köşe noktalarından büyültme ya da küçültme yapmalıyız. Yandaki görseldeki sündürme rahatsız edicidir çünkü görselin kenar noktalarından büyültme yapılmıştır. FENERBAHÇE LAZİO’YU ROMA’DA YENEREK UEFA KUPASINDA İLK DÖRDE KALDI. Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

26 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
KAÇINMAMIZ GEREKENLER: Görsellerde vurgu yapmak için istenmeyen alanları KIRPMA makasıyla yok edebiliriz. Bu sefer yüzü güldü (Basından) Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

27 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
KAÇINMAMIZ GEREKENLER: Görsellerde neyi vurgulamak istiyorsak onu öne çıkarmalıyız. Farkı farkettirmek gerek! Kadın mı? Deniz mi? Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

28 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
Slayt hazırlarken; Seçilecek yazı karakterinin (fontun) Puntosunun (boyutunun) Vurgulanacak sözcüklerin (koyu, italik, gölgeli) Okunaklı olmalarının önemli olduğunu unutmayınız! Slayt üzerinde belirteceğin ANAHTAR SÖZCÜKLERİN önemli olduğunu unutmayınız! Uzun cümlelerden kaçınınız! Slaytlarda fazla metin bulundurmaktan kaçınınız! Slaytları okuyan değil anlatan olunuz! Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

29 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
Tasarımda sadelik ve dikkat çekici olmaya çalışın! Aşırı efekt kullanımı izleyiciyi konudan uzaklaştırır. Metne anlam katmayacak görselden uzak durun! Aynı slaytta çok farklı renkler kullanmayın! Sesli animasyonlardan uzak durun! Slayt geçişlerinden abartılı efektler kullanmayın! Slayt sayısı ile kullanacağınız süreyi iyi hesaplayın! Sunum yapılan ortamın önceden görün tasarımınızı buna göre yapın! Küçük bir mekanda aşırı renk kullanımı ciddi rahatsızlık verir. Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30

30 ali.buyukaslan@marmara.edu.tr Marmara Üniversitesi / Nisan 2013
İyi sunumlar... Beni sabırla izlediğiniz/dinlediğiniz için teşekkürler ifadesi, sabırları zorlayacağınızın/zorladığınızın tarafınızdan ilanıdır. Marmara Üniversitesi / Nisan 2013 / 30


"Marmara Üniversitesi / Nisan 2013" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları