Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Bilgisayar Teknolojileri Bölümü

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Bilgisayar Teknolojileri Bölümü"— Sunum transkripti:

1 Bilgisayar Teknolojileri Bölümü
Rize Üniversitesi Rize MYO Bilgisayar Teknolojileri Bölümü Bilgisayar Yar. Tas. Modelleme Dersi (3B/2B - Google Sketchup) Öğr. Gör. Mustafa YAVAŞ

2 Google Sketchup Nedir? Google SketchUp, mimarlar, mühendisler, film yapımcıları, bilgisayarcılar, tasarımcılar, oyun geliştiricileri ve 3 boyutlu modelleme gerektiren hemen her alandaki kullanıcılar için tasarlanmış bir 3B Modelleme yazılımıdır. Arayüzü diğer çizim programları kadar karmaşık olmayan, sade bir arayüze sahiptir. İlk olarak Boulder, Colorado Software tarafından 2001'de üretilen yazılım 14 Mart 2006, Salı günü Google'ın sözü geçen şirketi satın almasıyla birlikte Google şemsiyesi altına girmiştir. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

3 Google Sketchup  Yazılım, kullanımı kolay bir 3B görselleştirme yazılımı olarak pazarlanmaktadır. Bazı temel özellikleri şöyledir: Push/Pull Diğer 3B yazılımlarda genelde "Extrude" adı ile geçen, bir yüzeye hacim kazandırma özelliğinin basitleştirilmiş ve kullanımı kolaylaştırılmış sürümü. El Çizimi Görünümü, Yüzey çizgilerinin uzatılması, titrekleştirilmesi gibi etkilerle çizime görüntü verilmesi. Referans (Inference) Sistemi Çizim yaparken, var olan çizgi ve yüzeylerden referans/hiza alarak çizim yapabilme özelliği. Bu özellik de diğer 3B yazılımlarda, özellikle AutoCAD'de var olan "snap" gibi özelliklerin basitleştirilmiş ve kullanımı kolaylaştırılmış bir halidir. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

4 Google Sketchup Benzer motorlardan en büyük farkı, herhangi bir komut girilmesine veya bir düğmeye basılmasına ihtiyaç duyulmamasıdır. Şirket tarafından, piyasadaki en gelişmiş referans motoru olduğu iddia edilir. Bu genelde kabul edilse de, kapatılamaması ve devamlı referans arayan motorun yazılımı yavaşlatması gibi nedenlerden dolayı eleştirilmektedir de. Güneş-Gölge Analizi Yazılım, çizimi yapılan şeyin bulunduğu arsanın koordinatları ve gün-ay-saat girildiğine o belirli andaki gölge durumunu gerçek zamanlı olarak gösterebilmektedir. Doku ve Materyal/Renk Atama,Her yüzey basit bir "boya kovası" aletiyle istenen renk, doku veya istenilen bir resimle boyanabilir ve bunlar üzerinde oynama yapılabilir. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

5 Google Sketchup Diğer 3B Yazılımlarla Uyumu; yazılımın asıl olarak fikir geliştirme aşamasında kullanılmak üzere tasarlandığını her fırsatta belirtmektedir. Bu nedenle sunum çıktıları için daha "profesyonel" görsellere ihtiyaç duyan kullanıcılar için SketchUp'ın halihazırdaki çoğu 3B modelleme ve görselleştirme (rendering) yazılımlarıyla uyumlu olmasına çalışılmaktadır. Bunun için devamlı olarak yeni import/export eklentileri yayınlanmaktadır. Ruby Console Google Sketchup'ta bulunan Ruby Console sayesinde yazdığınız kodları Sketchup'ın içerisinde çalıştırabilir, sık sık tekrar ettiğiniz çizimleri yeniden oluşturmakla zaman kaybetmeden Sketchup'a ekleyebilirsiniz. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

6 Google Sketchup + Download
Google Sketchup Programını nereden indirebiliriz? adresinden ücretsiz indirebilirsiniz. Windows 2000/XP/Vista/7/8 ve Mac OS X işletim sistemlerinde çalışır. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

7 Google Earth + Download
Google Sketchup Programında tasarladğımız 3B Modelleri Google Earth ile entegreli olan Sketchup programından istediğimiz uygun alan yerleştirebiliriz. adresinden ücretsiz indirebilirsiniz. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

8 Google Sketchup Plugin + Download
Google Sketchup Programına yardımcı araçlardır. adresinden ücretsiz indire bilirsiniz. Roof Vray 1001 bit vs… bunlardan birkaçıdır. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

9 Google Sketchup’a Giriş
Başlat →Tüm Programlar →Google SketchUp 7 →Google SketchUp Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

10 Google Sketchup Tools(Araçlar)
Bileşen yapar Çizgi çizer Görüntü al İtme/Çekme Model Yerleştir Model Paylaş Daire çizer Metre Çevirme Yörünge Dengelemek, çıkıntı Saçak arazi Sil Seçmek Taşı/ Kopyala Ekran ayarla Zoom derecesi Model Alma Kutu çizer Yay çizer Boyama Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

11 Google Sketchup Large Tools(Araçlar)
View→Toolbars→Large Tool Set seçiniz… Seçmek Bileşen yapma Boyama Sil Kutu çizer Çizgi çizer Daire çizer Yay çizer Çokgen çizer Elle çizim Taşı/Kopyala İtme/Çekme Çevirme Takip et, şekillendir Ölçek Dengelemek, çıkıntı Metre Boyut ekleme Yazı ekle Eksenleri sıfırla 3B yazı ekle Yörünge Ekran ayarla Zoom derecesi Önceki Sonraki Kamera pozisyonu bakınmak Yürü Düzlem Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

12 View (Görüntüleme) Aracı
View→Toolbars→Views kısmından seçiniz… 3B Üst Ön Sağ Arka Sol Sketchup çizimlerinizin kolaylıkla tüm taraflarının görüntülenmesi. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

13 Inferences(Referans) Aracı
Kılavuz çizgileri; • Yeşil nokta = Bitiş noktaları • Kırmızı nokta = Yan yüzeyler • Mavi nokta = Ön yüzey kenarı • Kırmızı çizgi = X ekseni • Mavi Hat = Y ekseni • Yeşil hat = Z ekseni • Kırmızı hat = paralel veya bir kenarı dik Sketchup ‘da tasarım yaparken alt,üst sağ, sol gibi köşeleri belirleyen ve çizimi uygun yerde yapmamızı sağlayan kılavuz çizgileridir.. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

14 Axis Koordinat Aracı Mavi Orijin Yeşil Kırmızı Axis aracı tasarımımızın kılavuz çizgilerinin geçtiği yeri değiştirebilir, farklı bir açıdan görmemizi ve çizmemizi sağlar. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

15 2B Kutu Çizimi Orijin(Başlangıç) Orijine göre şekil çizilmelidir.
Şekildeki gibi diktörtgen çizilip, örnek olarak bir ev modeli çizilebilir. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

16 Araçlar Hakkında Bilgilendirme
Herhangi bir araca tıklandığında ne yapılması gerektiği bilgisi sunar. Cisimlerin genişliği, boyutu, ölçüsü, adedi, eni, boyu hakkında bilgi verir. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

17 Push/Pull (itme/çekme) Aracı
Push/Pull aracı ile Cisimleri 3B ye çevirebiliriz. Fare ile itme ve çekme yaparak şekil oluştururuz. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

18 Cisim veya objenin silinmesi?
Yukarıdaki araç ile silinmek istenen nesne seçilir ve DELETE ile silinir. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

19 Mevcut yüzeye başka yüzey ekleme
İçe doğru itilir. Eklenen yüzeye Daire bir yüzey daha eklenir. Ve push/pull aracı ile dışa doğru çekilir. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

20 Objenin her tarafını nasıl görüntüleriz?
Orbit ile cismin her tarafını görüntüleri Pan ile cismi ekrana göre ayarlarız. Fare ile istenilen tarafa doğru hareket edilir. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

21 Örnek Kulübe ve çatı çizimi
Line çizilir ve Copy/Move ile şekillendirilir Öncelikle diktörtgen kutu çizilir. Push/pull ile uzatılır. Line ile üst çatı sınrı çizilir. Move/copy ile yukarı doğru çekilir. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

22 Şekilleri Materyallerle Süsleme
Window-materials(materyaller) menüsünden şeçiniz. Materials kısmından istenilen araç seçilir. Öncelikle şekil vermek istediğimiz yeri seçer ve boyama, şekillendirme işlemine başlarız. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

23 Components(Bileşen) Ekleme
Window – Components seçiniz. Hazır bileşenler ve google dan arayarak bulabileceğimiz bileşenler buradan eklenir. Pencere, kapı, ağaç, insan, kuş vs… Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

24 Components(Bileşen) Ekleyip ve Scale ile ölçekleme
Window – Components seçiniz. Bileşenleri sayfaya ekledikten sonra uygun yere küçük/büyük boyutunu ayarlamak için Scale kullanılır. 1. Şekildeki kutu Scale ile 2. şekle getirilir. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

25 Styles(Stiller) Verme
Window – Styles seçiniz. Çalışma sayfanızı ve oluşturduğunuz 3B modelleri bu stillerle farklı bir görünüm kazandırılabilir, şekillerin içi ve dışı farklı görünüm kazandırılır. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

26 Sketchup otomatik olarak dünyanın neresindeyseniz, gündüz gece ve gölge olanağı sağlar
Window→Model Info→Location Burada ülke ve yer seçilir, ilgili yerin koordinatlarına uygun duruma getirilir. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

27 Sketchup’da Shadow(Gölge)
Window – Shadow seçiniz. Çalışma sayfanızda yapılan şekillere gerçekmiş gibi gölgelendirme özelliği ekleyebiliriz. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

28 Camera(Kamera) ile perspektifi izleme
Camera→Perspective Camera→Parallel Projection Perspective Parallel Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

29 Şekil dosyamızı kayıt etme
File→Export →2D Graphic ( 1.BMP, 2. JPEG 3. TIF 4. PNG ) formatlarında kayıt edilebilir. jpeg Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

30 Şekillere (kişi,diğer şekiller) kıyafet giydirme, renk değişikliği ve farklı tasarımlar uygulama
Şekilde verilen kişinin kıyafeti vs. parçalarını değiştirme Şekil seçilir, sağ tıklanır ve Edit Component olarak işaretlenir. Her parça aracı ile seçilir. Window-Material ile şekillendirilir. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

31 Hide / Unhide gizleme ve geometrik özelliği
Edit→Unhide/Hide→All, View→Hidden Geometry. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

32 Copy/Move aracı ile şekil kopyalama, taşım ve çoğaltma yapabiliriz
Yine CTRL ile Taşındıktan sonra 4/ (içten) 5x(dıştan) yazılır ve enter tuşuna basarak eşit şekilde çoğaltırız. Dışarıdan Aracı ile CTRL tuşuna basılı tutarak taşınır Sağ tıklanır Make Component Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

33 3B Metin ve düz metin ekleme
Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

34 Nesneyi çevirme (Rotate) aracı
Rotate aracı seçildikten sonra şekil üzerinde aşağıda verilen örnekteki gibi İstenilen yöne doğru çevrilir. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

35 Rotate aracı ile nesnenin grubunu ayırmak
Öncelikle ayıracağımız veya rotate ile çevireceğimiz kısmı seçip, sağ tıklar ve Make Group ile gruba böleriz sonra 2. şekildeki gibi çeviririz. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

36 Section Plane ile nesneyi şekillendirme
Tools→Section Plane 1. Nesneyi seçelim 2. Tools→Section Plane ile nesnenin kesilecek tarafını seçelim. 3. Move aracı ile yanlara doğru itelim. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

37 ARC (Yay) çizimi ve nesneleri şekillendirme
Yandaki şekil köşelerinden ARC aracı ile oval şekilde seçilip kenarı şekildeki gibi yapılır. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

38 Follow Me ile nesneleri şekillendirme
Follow me(ARC ile Şekillendir) Kutu nesnesi çizilir Bir köşesine ARC çizilir Follow Me aracı seçilip çizilen köşeden itibaren sağa doğru kutunun etrafından çevrilir. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

39 Offset ile nesneleri şekillendirme
Offset (Push/Pull ile şekillendirme) Kutu nesnesi çizilir Offset ile bir dikdörtgen çizilir ve Push/Pull içe doğru şekillendirilir. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

40 Verilen Araçlarla Havuz yapalım
Kutu çizelim ARC ve silgi ile kenarlı oval yapalım Push ile çekelim Offset ile çiz ve Push/Pull ile şekillendir. Move ile zemini yukarı çekelim veya kopyala Window-Material ile boyayın. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

41 2 nesneyi içiçe geçirme 1. 2 nesne oluşturalım
2. Move aracı kullanarak nesneyi diğerinin üzerine taşıyalım 3. 2 nesneyi de seçelim 4. Edit→Intersect→Intersect with Model seçin 5. İhtiyacımız olmayan yüzeyleri ve çizgileri silelim Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

42 Nesnelere animasyon ekleme
Animasyon sahnesi oluşturmak için; 2. View→Animation→Add Scene 3.Farklı bir sahne(Scene) oluşturun 4.Animasyon için View→Animation→Add Scene seçin. 5. Animasyon ayarları için View→Animation→ Animation Settings 6. File→Export→Animation ile kayıt yapın 7. Save as AVI formatında 8. Ayrıca Power Pointe aktarabiliriz. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

43 SketchUp modelini Google Earth'e nasıl yerleştiririm?
1- Google Earth uygulamasını yükleyip Yer onay kutusunu seçerek yerin açık olmasını sağlayın. Google Earth'ü 3B SketchUp modeliyle kullanırken şu ipuçlarını öneririz: Google Earth yükseklik artışını “1" değerine eşit olarak ayarlayın. Aksi halde SketchUp modellerinizin yüksekliği yanlış sonuçlanabilir. Google Earth'te: "Araçlar" › "Seçenekler" › "Görünüm" › "İşleme" › "Yükseklik Artışı" = 1. Google Earth görünüm alanını olabilecek en geniş ayara getirin. Böylece SketchUp uygulamasına aktardığınız yer resminin netliği artabilir. Google Earth'te "Araçlar" › "Seçenekler" › "Görünüm" › "Ayrıntılı Alan" = "Orta" veya "Büyük" öğesini tıklayın. 2- Google Earth'te, modelinizi yerleştirmek istediğiniz konumun yakınına gidin. SketchUp uygulamasında, Google Earth'te görüntülenen yerin anlık görüntüsünü almak için "Geçerli Görünümü Al" düğmesini tıklayın. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

44 SketchUp modelini Google Earth'e nasıl yerleştiririm?
3- SketchUp uygulamasında, modelinizi resim üzerinde oluşturun. Konumunuzdaki yer eğimliyse, modelinize temel eklediğinizden emin olun; böylece yeri açtığınızda eğimli bir zemin üzerinde yer alacaktır. Google Earth'te yeri renkli görseniz de SketchUp uygulamasındaki resim siyah beyazdır. Resim yalnızca pozisyon belirleme amaçlıdır. Modelinizi Google Earth'te yerleştirdiğinizde orijinal renkli yerde görüntülenir. Kendi modelinizde kullanmak amacıyla 3B Atölye'den de modeller indirebilirsiniz. 4- SketchUp uygulamasında 3B resmi görüntülemek için "Yeri Değiştir" düğmesini tıklayın. Artık yerinizdeki eğimleri göreceksiniz; modeliniz yere gömülü veya bunun altında ya da üzerinde yüzüyor olabilir. SketchUp uygulamasında yer iki resim olarak içe aktarılır; bunlardan biri düz (2B) resim, diğeri de kontürlü (3B) resimdir. Başlangıçta 2B resim görüntülenirken 3B resim gizlidir. Biri düz, diğeri de kontürlü olmak üzere iki yer karesine benzeyen "Yer Değiştir" düğmesini tıklayarak iki resim arasında geçiş yapabilirsiniz. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

45 SketchUp modelini Google Earth'e nasıl yerleştiririm?
5- SketchUp uygulamasında, modelinizi yerdeki doğru konumuna indirmek veya yükseltmek için Taşı (Move)aracını kullanın. Hareketi mavi (yukarı/aşağı) yönünde kilitlemek için Yukarı veya Aşağı Ok tuşunu tıklayın. Modelinizi yukarı ve aşağı taşımakta zorluk yaşarsanız (yalnızca bir yandan diğer yana hareket eder), bunun nedeni eğimli bir alan gibi modellediğiniz bina dışında bir bileşen yerleştirmeniz ve bunun 2B yere yapışmış olması olabilir. Bunu düzeltmek için bileşeni sağ tıklayıp "Çöz" öğesini tıklayın. 6- SketchUp uygulamasında yerdeki modelinize yukarıdan bakacak şekilde hareket edin. 7- SketchUp uygulamasında, sola yönelik turuncu ok işaretli Google Earth simgesine benzeyen "Model Yerleştir" düğmesini tıklayın. 8- Google Earth'te modelinizi anlık görüntüyü çektiğiniz konumda görüntüleyin. SketchUp uygulamasından Google Earth'e model yerleştirdiğinizde yalnızca kendiniz görebilirsiniz. Bunu başkalarıyla paylaşmak isterseniz, modeli 3B Atölye'ye koymanız gerekir. 9- Modelinizi paylaşmak isterseniz, 3B Atölye'ye yükleyebilirsiniz. Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO

46 SketchUp -Google Earth araçları
Görüntü al Model al Model Yerleştir Saçak arazi 3B/2B Model Paylaş Öğr.Gör. Mustafa YAVAŞ-Rize MYO


"Bilgisayar Teknolojileri Bölümü" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları