Sunuyu indir
1
TV VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDE ETKİLERİ
Gizem YILDIZ Psk.Dan.Rhb.Öğrt.
2
TELEVİZYON (EVLERİN YENİ EFENDİSİ)
Evde çocuklarla birlikte otururken birden elektrikler kesildi. Siz hemen bir mum yakıp oturdunuz. Fakat evde az önceki hareketlilik, canlılık kayboldu. Çocuklarla birkaç cümle konuştunuz. Konuşacak bir şeyler bulamıyorsunuz. Evde derin bir sessizlik…..
4
Televizyonsuz bir hayat geçer mi
Televizyonsuz bir hayat geçer mi? Ona o kadar çok alışmışız ki, hayatımızın bir parçası haline gelmiş. Sabah uyanır uyanmaz veya dışarıdan eve geldiğinizde televizyonu açarsınız. Televizyonun sesi size arkadaşlık eder. NEREYE KADAR? Televizyon getirdiklerinin yanında acaba bizden neler götürüyor?
5
Hayat boyu eğitim Eğitim ve öğretim başı- sonu olan, sınırlı bir zaman değil doğumdan ölüme devamlılığı olan bir süreçtir. Duyularımız yoluyla yaşantımızda olan her şeyden olumlu yada olumsuz etkilenir ve öğreniriz. Kısaca eğitim-öğretim yalnızca okulda değil hayatın her alanında gerçekleşir.
6
TV ve Öğrenme Televizyon göze ve kulağa hitap etmesi nedeniyle çekici ve etkili bir eğitim öğretim aracıdır. Bu nedenle televizyonda yayınlanan programların çocuklar üzerindeki olumlu-olumsuz etkileri tartışma konusudur.
7
TV amacı- toplumsal etkileri
Bilgilendirmek, Mal ve hizmet tanıtımı yapmak, Eğlendirmek amaçlı olan tv toplumun Estetik anlayışını, Tüketim davranışını, Sosyal davranış biçimini, Dilin kullanımını, Giyim-moda-zevk ve beğenilerini, Yaşam değerlerini etkilemektedir.
8
TV programları Olumlu değer yargıları Doğru sosyal davranışı
Zihinsel gelişimi Dil gelişimini geliştirici-öğretici nitelikte programlar ve izlenme oranları oldukça düşüktür TV kanalları,toplum üzerinde güçlü etkisi nedeniyle eğitici- öğretici bir araç olarak kullanılabilecekken, ekonomik kazanç kaygısıyla bu özelliğinden uzaklaşmaktadır. Tüketime özendirmektedir
9
TV dan yaralanmak TV programlarının çocuklar ve gençler üzerindeki olumsuz etkileri git gide artan bir sorun halini almaktadır. Televizyondan iyi bir eğitim-öğretim aracı olarak yaralanma konusunda programların niteliği kadar izlemedeki seçicilik de önemlidir.
10
TV nun önemi Nitelikli programlar olduğunda çocuklar televizyondan belli bilgileri edinirler. Sayıları, şekilleri ve renkleri tanıtan, kelime hazinesini arttıran ve konuşma becerilerini geliştiren eğitici programlar vardır. Bunların dışında ev hayvanlarının bakımı gibi sözle anlatılmayan bilgileri, görgü kurallarını öğrenirler. Kendi yaşamlarında olmayan (Örneğin; çiftlikte yaşayan bir çocuk şehirdeki yaşam tarzını) gerçek dünyaya ait hayatında olmayan bilgileri de edinirler.
11
TV a ayrılan zaman Çocuklar televizyona diğer etkinliklerden daha fazla zaman ayırırlar. Okul öncesi yaşlarda hayvanlarla ilgili basit hikayeler, komik görüntüler, 2. sınıfta kovboy filmleri, yarışmalar, 3.4. sınıfta uzay, polisiye, 5.6. sınıfta benzeri programlar ve bilimle ilgili yayınlar ilgisini çeker.Komedi, müzik, çizgi film ise her yaşta çocuklara hitap eder. TV ye karşı ilgi 6 yaşında belirgin hale gelir.
12
TV NUN ÇOCUKLARIMIZ ÜZERİNDE Kİ ETKİLERİ
Bedensel etkisi Yemek ve uyku düzeninin aksatır (yemek yerken tv izler, çiğnemeden yutar) Çocukları hareketsizleştirir, enerjisini boşaltamayan çocuk gergin ve sinirli olur Şişman olan çocuk daha da kilo alır, ileriye dönük kalp damar hastalıkları riski artar Göz bozuklukları Oturuş, duruş pozisyonları nedeniyle iskelet ve kas sistemi hasarları görülebilir
13
Oyunlarına etkisi Oyun çocuk için dünyayı algılama, hayatı tanıma, kendini geliştirme ortamı olması nedeniyle çok önemlidir. Oyun oynamak yerine tv izleyerek sosyal ilişkiler için gerekli olan bu deneyimden açık hava oyunlarının beden-ruh sağlığına yararından mahrum kalır.
14
Okul ödevlerine etkisi
Dersten çok tv ye vakit ayırır; kitap okumak, araştırma ve ödevlerini yapmak için yeterli zaman kalmaz, eğitim- öğretim eksiklikleri görülür. Okul başarısı düştüğünde, başarısızlık ve yetersizlik duygusuyla benlik algısı düşer, kendine güveni azalır. TV ilgi çekici, heyecan verici, keyifli iken okul kitapları ilgisini çekmez; okul ve ders kitapları sıkıcı gelmeye başlar.
15
Aile içi ilişkilere etkisi
Ailece geçirilen zamanı azaltır, birbirleriyle ilişkileri kısıtlar, aile üyeleri diğerlerinin hayatlarıyla ilgilenmez, sıkıntı ve sevinçlerini paylaşmalarına fırsat kalmaz. Çocuğun ihtiyaç duyduğu ait olma duygusunu hissetmesini engeller Paylaşım azaldığı için birbirlerine karşı sevecenlik, yardımlaşma, hoşgörü duygusu azalır Anne-babaların çocuklarının eğitim-öğretimine ayıracakları zamana engel olur.
16
Çocukların davranışlarına etkisi
Suça ilişkin davranışlar, şiddet ve işkence içerikli sahneler zamanla çocuğun iyi duygularını köreltir; acıma ve insancıl duygularının gelişmesine engel olur Çocuklar bu tür yıkıcı davranışları normal görmeye başlar Saldırgan davranış gösteren film karakterlerini örnek alır, benzeri davranışlar sergiler
17
Kişilik gelişimine etkisi
Çocukların yaşam değerleri yozlaşır: Kaba kuvveti ve maddi zenginliği güç ve insanlar üzerinde hakimiyet kurma aracı olarak görür Gerçeklik algısı zarar görür(gerçek- gerçek dışı düşünceleri karışır) Sanat ve estetik anlayışının gelişmesi kısıtlanır. Sosyal etkinliklerden mahrum kaldığı için kişiler arası iletişim becerilerinin gelişmesini engeller Sorun çözme yöntemi olarak kaba kuvvet kullanmayı öğrenir. Dolayısıyla öfkesini kontrol etme, yaşadığı sorunlara akılcı-uygun çözüm bulma becerisi gelişmez. İnsan ilişkilerinde sorun yaşar
18
Psikolojik etkileri Şiddet, işkence, adam öldürme v.b. sahneleri izleyen çocuklarda Çeşitli gerginlik, endişe, korku, kaygı ve huzursuzluk Umutsuzluk, mutsuzluk Güvensizlik, gelecek endişesi Uyku bozuklukları, kabus görme Uyum sorunları Alt ıslatma, tırnak yeme, öfke nöbetleri gibi davranış bozuklukları v.b. Sorunlar görülür.
19
Şiddet ve saldırganlığı öğrenmek
Bir kuşak öncesi çocuklar Hacivat ile Karagöz’e gülerlerken, şimdi birbirlerine bomba atan çizgi film kahramanlarına gülüyor. Böylelikle şiddet sahneleri zevk verici nitelik kazanarak çocukların keyif almak için bu davranışlarda bulunmasını öğretiyor. Gazetelerde, izlediği çizgi filmin etkisinde kalarak kendisine ve başkalarına zarar veren çocukların, birbirlerini bıçaklayan gençlerin haberleriyle karşılaşıyoruz.
20
Peki TV bütün bunları nasıl öğretiyor?
21
Bilimsel bulgular Yapılan bilimsel çalışmalarda; bir çocuğun uyanık olduğu saatlerin 1/6sını tek bir etkinlikle geçirdiğinde, çocuğun davranışlarında, hareketlerinde, duygu ve düşüncelerinde değişim yarattığı kanıtlanmıştır. Bu süre günde 9 saat uyuyan bir çocuk için 2,5 saattir. Ülkemizde 6 yaşlarında bir çocuk günde 4 saatini tv başında geçiriyor.
22
YAPILAN ARAŞTIRMA SONUÇLARINA GÖRE ÜLKEMİZDE;
HER GÜN ORTALAMA; 3 SAAT 40 DAKİKA TV. SEYREDİLİYOR HAFTADA 25 SAAT 40 DAKİKA EDİYOR ( OYSA BU DURUM ALMANYA’DA HAFTADA 16 SAAT HOLLANDA’DA 12 SAAT) ÇOCUKLARIN %31’ İ YETİŞKİNLERLE BİRLİKTE YATINCAYA KADAR EKRAN BAŞINDA
23
TV görüntüleri GÖRÜNTÜLERİN %75 OLUMSUZ
SAATTE 213 ŞİDDET GÖRÜNTÜSÜ VAR BİR GÜN BOYU 3406 OLUMSUZ GÖRÜNTÜ TESPİT EDİLMİŞTİR.
24
OLUMLU GÖRÜNTÜ İSE BİR GÜNDE 25 ADET
25
-SORUN ÇÖZME YERİNE= ÇATIŞMA -İLETİŞİM YERİNE= KAVGA
BUNDAN SONRA NE OLUYOR? BİLGİNİN, ERDEMİN, YARATICILIĞIN YERİNE; FİZİKSEL GÜCÜN VE PARASAL GÜCÜN DEĞERİ GEÇİYOR. -SORUN ÇÖZME YERİNE= ÇATIŞMA -İLETİŞİM YERİNE= KAVGA -AİT OLMA İHTİYACI YERİNE =ÇETELEŞME TERCİH EDİLİYOR!!!
26
Tahripkar davranışlar erken yaşlarda öğrenilir
ABD de yapılan bir araştırma bulguları: Kavgacı,saldırgan ve yasa dışı davranışlarda bulunan 30 yaşındaki tutuklular üzerinde yapılan araştırma sonuçları çocuk yaşlardaki öğrenmelerin yetişkinlik davranışlarını belirlediğini göstermiştir.
27
Sonuç olarak Çocukların en etkili öğreticisi aileden sonra televizyondur. Televizyon, internet ve bilgisayar oyunları doğru kullanılmadığı takdirde çocuğun kişilik gelişimini, okul başarısını, sosyal ilişkilerini, yaşam değerlerini ve davranışlarını olumsuz yönde etkilemektedir.
28
Anne babalar neler yapmalı
Doğru programlar izleyerek ve Televizyona esir olmadan, uygun zaman ayırarak Televizyondan geliştirici bir araç olarak yaralanılabilir.
29
Anne babalar neler yapmalı
Eve bir çok televizyon yerleştirmeyin. Bu aile bireylerinin yalnızlaşmasına, birbirlerinden uzaklaşmasına sebep olur. Ortak karar verme becerisini ailece geliştirmek için televizyon programlarını seçmeyi kullanabilirsiniz. Televizyonunuz sürekli açık olmasın. Ailece sohbet etmek, yaşantınızı paylaşmak için vakit ayırın. Yemek esnasında televizyonunuz açık olmasın. Ailedeki tüm iletişimi keser.
30
Anne babalar neler yapmalı
Çocuğunuzu televizyondan başka bir uğraşla ilgilenmesi için yönlendirin. Mümkünse spor ve sanatla ilgili etkinliklere, katılmasını sağlayın Televizyonun önünde sakin oturmaktansa, bırakın daha fazla kirleten ya da dağıtan diğer aktivitelerle ilgilenerek kendini geliştirsin.
31
Anne babalar neler yapmalı
“Çocuğunuzun seyredeceği programın ya da çizgi filmin ona uygun olup olmadığına siz karar verin. Çocuğunuz yanlışlıkla kanlı olayların olduğu bir sahneye denk geldiyse, televizyonu hemen kapatmak ya da aceleyle kanalı değiştirmek yerine, onda şok etkisi oluşturan şey üzerine birkaç kelime edin.
32
Anne babalar neler yapmalı
6-7 yaşına doğru onun çizgi filmlerden başka şeyler izlemesine izin verdiğinizde bazı temel bilgileri açıklayın. Örneğin, ona filmle gerçeği ayırt etmesini öğretin; ‘Birbirleriyle kavga edenler aslında rol yapıyor’, ‘Bütün bunlar aslında sana akşamları okuduğum masallar gibi gerçek olmayan şeyler’, ‘Örneğin gördüğün bu kan aslında ketçap’ gibi…”
33
İNTERNETİN YAŞAMIMIZDA YERİ
34
Çağımızın en güçlü kitle iletişim kaynaklarından biri olan bilgisayarlar ve yaşamımıza birden bire giren internet, bugün bilgilenme, işlem yürütme, haberleşme, eğitim ve eğlence fonksiyonlarıyla hayatımızın ayrılmaz bir parçası olmuştur.
35
İnternetin, öğrencilerin eğitiminde büyük yararları olduğu gerçektir
İnternetin, öğrencilerin eğitiminde büyük yararları olduğu gerçektir. Özellikle ödev yaparken, yeni bir konunun araştırmasını yaparken büyük kolaylıklar getirmektedir.
36
İnternet kullanımları, ergenin sosyalleşme süreci içinde, kendini tanıması, kendi doğru ve yanlışlarını, prensiplerini ve yaşam değerlerini bulması için başka sosyal yaşantılara ek olarak kullandığı birer araçtır. .
37
YARARI VE ÇEKİCİLİĞİ BU KADAR AÇIK OLAN İNTERNET, AYNI ZAMANDA BİR TAKIM OLUMSUZLUKLARI, HATTA TEHLİKELERİ DE BERABERİNDE GETİRMEKTEDİR. .
38
FİZİKSEL ETKİLERİ Gelişmekte olan çocuklar için 4 potansiyel fiziksel risk vardır: Duruş ve iskelet sorunları Görme Sorunları Radyasyon riski Daha az hareketten kaynaklanan fiziksel problemler
39
PSİKOLOJİK ETKİLERİ Bir çok uzmanın ortak görüşü olarak; bilinçli kullanılmadığı takdirde bilgisayar başında, internete bağlı olarak, gereğinden fazla zaman geçirme problemi şeklinde tanımlanan internet bağımlılığına yol açmaktadır
40
Bağımlılık belirtileri
Her gün internete bağlanmak, bağlı iken zamanın farkında olmamak, sorulduğunda ise inkar etmek veya yalan söylemek. Bilgisayarın başında bu kadar fazla zaman geçirildiği için suçluluk duyma ve büyük bir zevk alma arasında gidip gelmek.
41
İçe kapanma ve İnsanlarla iletişimde göz temasının kesilmesi. Toplumsal yaşamdan, yaşıtlarından çekilme, Dostları tarafından anlaşılamama duygusu, Spor faaliyetlerinden ve sosyal aktivitelerden uzaklaşma.
42
Yoksunluk belirtileri (bağlantı engellendiğinde aşırı sinirlilik, titreme, hayal kurma)
Tekrarlanan beden hareketleri (ileri geri sallanma, parmakları gereksiz yere oynatma, dönme) ya da kendi kendine konuşma.
43
Çocuklar için zararlı siteler
Çocukların kendileri için zararlı olabilecek sitelere girip ruhsal açıdan etkilenmeleri de söz konusudur. Çocuklar yaşları gereği henüz hazır olmadıkları bir konuda öğrendiklerini değerlendiremezler, yanlış kanılara kapılabilirler. Bu onların bilinç altını, duygularını davranışlarını olumsuz etkiler.
44
SOSYAL ETKİLERİ Uzun süre internette chat yapan çocukların gerçek hayatta arkadaş edinme sıkıntısı çektiği yapılan araştırmalarla saptanmıştır. Bu çocuklar, giderek toplumda iletişim kurmakta zorlanmakta, topluma karşı olumsuz duygu ve düşünceler beslemeye başlamaktadır.
45
İnternet Kafelerde kontrolsüz kalan çocuğun karşısına pornografi, uyuşturucu, alkol,kumar-bahis, hırsızlık veya yasadışı örgütlere ait siteler çıkabilmektedir.
46
İnternet konusunda yapılan araştırmalardan çarpıcı sonuçlar
Anne babalar %62 oranında çocuklarının hangi sitelerde dolaştıklarını bilmemektedirler. Çocuklara hangi sitelere girdikleri sorulduğunda %44’ ü seks içerikli sitelere, %14’ü bomba imalatı sitelerine,
47
%12’si nereden silah alabilecekleri bilgisini içeren sitelere girdiklerini belirtmişlerdir.
%43’ü ailesinin internet konusunda bir kural koymadığını, %31’i ailesinin kuralları takip ettiğini, %26’sı ise kurallara rağmen istediklerini yaptıklarını belirtmişlerdir.
48
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Bu olumsuzluklara bakıp bilgisayarı kaldırmak yerine, olumsuzlukları ortadan kaldırmak gerekir; bunun için de çocuklarımızı ve gençlerimizi bilinçlendirmeliyiz. Bütün dünyada kabul gören yaklaşım, en iyi denetimin ailede gerçekleşeceği şeklindedir. Çocuklara doğru kuralları öğretmekte başta anne babaya düşmektedir.
49
Anne Babalara Öneriler
Öncelikle, çocuğunuzla karşılıklı güvene dayalı ve sizinle korkmadan konuşabileceği bir ilişki kurmalısınız. Böylece çocuğunuz internet ortamlarında rahatsız edici kişi veya durumlarla karşılaştığında sizden yardım isteyebilir.
50
Çocuğunuzun internette şiddete, pornografiye veya benzer olumsuz uyaranlara maruz kalmaması için, öncelikle internet erişimi için gerekli filtreleme programlarının bilgisayarda olmasını sağlamalısınız. Bunun için, bilgisayar yazılımları veya paket programları satan firmalarla görüşebilirsiniz.
51
İnternette tanıştığı kişilerle gerçek yaşamda buluşmayı kabul etmemeleri konusunda çocuğunuzu uyarmalısınız. Çocuklarınıza sorumlu, ahlaki internet kullanıcılığı davranışlarını öğretmeli, interneti dedikodu yaymak, tacizde bulunmak ya da başkalarına tehditler yöneltmek için kullanmamaları gerektiğini söylemelisiniz.
52
İnternet kullanımı çocuğunuzun ders çalışmasına, sosyal ilişkilerine, sizinle olan iletişimine engel olacak ölçüde artmadan, bağımlılık haline gelmeden internet kullanımını makul ölçülerde sınırlamalısınız. Alışkanlık haline geldikten sonra yasaklaklar bir işe yaramayabilir. Daha baştan belli zaman dilimlerinde ve belli bir süre için internet kullanmasına izin vermelisiniz.
53
Bilgisayar oyunları ve televizyonda görebileceği şiddet olayları hakkında konuşun.
Çevrelerinde ve medyada gördükleri şiddet olaylarının gerçek hayatta nelerle sonuçlanabileceğini kafalarında canlandırmalarını isteyin. Çocuklarımıza her kötülüğe ve şiddete karşın, yaşamda binlerce iyilik, güzellik ve yaratıcılık olduğunu gösterebiliriz.
54
DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİZ
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.