Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

GMDSS (GLOBAL MARİTİME DİSTRESS AND SAFETY SYSTEM) BÖLÜM – 1 İLETİŞİME GİRİŞ.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "GMDSS (GLOBAL MARİTİME DİSTRESS AND SAFETY SYSTEM) BÖLÜM – 1 İLETİŞİME GİRİŞ."— Sunum transkripti:

1 GMDSS (GLOBAL MARİTİME DİSTRESS AND SAFETY SYSTEM) BÖLÜM – 1 İLETİŞİME GİRİŞ

2 1.1 TELSİZ İLETİŞİMİNİN GELİŞME SÜRECİ Deniz haberleşmesi, teknolojik gelişmeler paralelinde çeşitli safhalardan geçerek günümüzdeki halini almıştır. Haberleşme alanında yaşanan hızlı değişim ve gelişmeler iletişim sistemlerinin yapısına, işletimine ve kullanım usullerinde önemli değişimlere neden olmaktadır.

3 1.1.1 İşaretleşme İşaretleşmede bilgi ve haberler karşıdaki kişiye sözle yada yazıyla değil bazı özel işaretlerle gönderilir.Bazı biçimlerinde doğrudan gözle ya da kulakla işitilebilecek işaretlerden yararlanılır. Gözle görülebilen işaretler arasında bayrak,işaret lambası,fener,ateş,duman,işaret fişeği,semafor ve helyograf sayılabilir.

4 1.1.1 İşaretleşme

5 Helyograf Semafor

6

7 1.1.1 İşaretleşme Kulakla işitilebilecek işaretler arasında da ateşli silahlar,boru,düdük,davul,çan ve zil vardır.Islık da bu tür bir işarettir.

8 1.1.1.1 İşaret gönderme-alma için kullanılan metodlar a. Bayrak (alfabetik sancaklar) ile b. Işık ile (mors kodu,aldis lambası,maniple) c. Ses ile (mors kodu,düdük,siren,sis düdüğü) ç. Ses yükseltici bir alet ile, d. Telsiz telefon ile, e. Telsiz telgraf ile, f. El flamaları veya kollar ile (simafor ve mors kodları)

9 1.1.2 Bayrakla İşaretleşme Bayrak gemiler arasında işaretleşmede yüzyıllardan beri kullanılan bir araçtır. 9.yüzyılda hangi işaretlerin ne anlama geldiğini belirten bir sistem hazırlanmış olup, bu işaret sistemlerine ‘’kod’’ bazen de alfabe denirdi. Değişik ülkelerin ticaret gemileri arasında kullanılmak üzere hazırlanan kitap ilk uluslararası işaret kod kitabı’dır.Bu kitapta harfler,rakamlar,sözcükler ve sözcük grupları bir, iki ya da üç bayraktan ya da flamadan oluşan işaretlerle belirtilir.(Sayfa:387)

10 Örneğin ‘’P’’ bayrağı geminin denize açılmak üzere olduğunu belirtir.

11 1.1.3 Simafor İşaretleri Simafor ‘’işaret taşıyıcı’’ anlamındaki Yunanca sözcüklerden gelir.Birbirlerine yakın gemiler arasında mesaj iletiminde kullanılır.Simaforla dakikada 20 sözcük içeren bir mesaj gönderilebilir.İki elinde birer bayrak tutan bir simaforcu, kollarını çeşitli konumlarda tutarak, sözcükleri harf harf yazdırabilir,rakamları belirtebilir.

12 1.1.3 Simafor İşaretleri

13 1.1.4 Mors Alfabesi ABD’ li Samuel Mors tarafından bulunmuştur. Her harf ve rakam kısa (nokta) ve uzun (çizgi) sinyallerden oluşan işaret gruplarıyla belirtilir.Örnek: ‘A’ harfi bir nokta ve bir çizgi, O harfi ise üç çizgiyle belirtilir. Bu nokta ve çizgi grupları, kısa ve uzun süreli ışık çakmalarıyla, ses darbeleriyle ya da bir bayrağın belirli biçimlerde sallanmasıyla oluşturabilir ve alıcıya iletilebilir.

14 1.1.4 Mors Alfabesi Tehlikedeki bir geminin gönderdiği SOS( TEHLİKE DURUMUNDA ‘’CANIMIZI KURTARIN’’- ÜÇ NOKTA,ÜÇ HAT VE ÜÇ NOKTA-SAVE OUR SOULS ) şeklinde ifade edilir.Dakikada 10-12 sözcük iletilebilir. Mors kodları ile yapılan haberleşmede; -Işık ile -Ses ile -El flamaları veya kollar ile yöntemleri kullanılır.

15 1.1.4 Mors Alfabesi

16 1.1.5 Elektrikli Telgraf 1.1.6 Telsiz Telgraf 1.1.7 Diğer İşaretleşme Türleri(Gemilerdeki acil durum işareti olan roketler ve işaret fişekleri,duman bombaları,sirenler,trafik ışıkları,motorlu taşıtlarda fren lambaları,far ışıkları,liman giriş çıkışlarında özel şekiller,ışıklar)

17 1.3 GMDSS(Global Maritime Distress and Safety System-Küresel Deniz Tehlike ve Emniyet Sistemi Sistemin temel işlevi,tehlikedeki bir geminin, dünya üzerinde hangi coğrafi mevkide olursa olsun, yardım isteğini karadaki arama- kurtarma birimlerine ve aynı zamanda yakın çevresindeki diğer gemilere en kısa sürede iletilerek, en çabuk şekilde gerekli yardımın ulaşmasını sağlamaktır.

18 1.3 GMDSS(Global Maritime Distress and Safety System-Küresel Deniz Tehlike ve Emniyet Sistemi Sistem içerisinde uydu iletişim teknikleri ve yeryüzü iletişim tekniklerinin tümü kullanılır. Uydu iletişim sistemi olan INMARSAT (Uluslararası Denizcilik Uydu Teşkilatı- International Maritime Satellite Organization) gerek genel iletişim gerekse olağanüstü durumda GMDSS amaçlı tüm iletişimlerde kullanılır.

19 1.3 GMDSS(Global Maritime Distress and Safety System-Küresel Deniz Tehlike ve Emniyet Sistemi Uydu iletişim sistemlerinde bulunan COSPAS-SARSAT sistemi ile yerkürenin her noktasından tehlike uyarısı yapılabilir.Kutupsal yörüngeli uydular kullanılır. NOT:INMARSAT 75 K-75 G enlemleri arasındaki okyanus alanlarında uydu sistemlerinden yararlanarak karadaki,denizdeki ve havadaki gezici uçların kendi aralarında ya da karadaki sabit uçlarla olan iletişimini etkinlikle sağlar.Ekvatoral yörüngeli uydular kullanırlar. Ayrıca GPS(Global Positioning System) uyduları ile bu nu kullanan birimin konumu sıfıra yakın hata ile saptanır.

20

21 1.3 GMDSS(Global Maritime Distress and Safety System-Küresel Deniz Tehlike ve Emniyet Sistemi GMDSS urgency(acelelik) ve safety(emniyet) haberleşmesini de yayınlar. GMDSS 300 grostondan yukarı yük gemileri ve uluslararası sefer yapan yolcu gemileri için geçerlidir.

22 1.3.1 GMDSS(Global Maritime Distress and Safety System-Küresel Deniz Tehlike ve Emniyet Sistemi Zaman Cetveli 1 Şubat 1992 ’ de 7 yıl sürecek GMDSS ‘e geçiş süreci başlamıştır. 1 Şubat 1992 ‘ den itibaren GMDSS ‘ e dahil tüm gemilerde Navtex alıcı,vhf ve epirb cihazlarının tesisi zorunlu tutulmuştur. 1 Şubat 1995 ‘ den önce denize indirilen gemiler; ya GMDSS gereklerini yerine getirecekler ya da SOLAS-74 ‘ün IV.bölümüne uygun telsiz teçhizati bulunduracaklardır.

23 1.3.1 GMDSS(Global Maritime Distress and Safety System-Küresel Deniz Tehlike ve Emniyet Sistemi Zaman Cetveli 1 Şubat 1995 ‘ den sonra denize indirilen gemiler GMDSS gereklerini yerine getireceklerdir. 1 Şubat 1995 tarihinden geç olmamak üzere bütün gemiler SART cihazı bulunduracaklardır. 1 Şubat 1999 ‘ dan sonra bütün gemiler GMDSS gereklerini yerine getireceklerdir.GMDSS ‘E GEÇİŞ SÜRECİ BAŞLAMIŞTIR.

24 1.3.2 GMDSS İşlevleri ve Telsiz iletişim Donanımları Gmdss sistemine göre donatılmış bir gemi, hangi sefer bölgesi ya da coğrafi konumda olursa olsun aşağıdaki dokuz işleve sahip olacaktır; a)Birbirinden tamamen farklı ve bağımsız telsiz iletişim hizmeti için kullanılan (bazen biri diğerinin yerine kullanılabilen) iki veya daha fazla istasyonun telsiz-haberleşme tekniği kullanarak ‘’gemiden kıyıya’’ tehlike uyarısı gönderebilirler.(SHIP TO SHORE) b)’’Kıyıdan-gemiye’’ doğru gönderilen tehlike uyarılarını alabilme(SHORE TO SHIP)

25 1.3.2 GMDSS İşlevleri ve Telsiz iletişim Donanımları c)’’Gemiden-gemiye’’ yönlü tehlike uyarılarını gönderebilme ve alabilme(SHIP TO SHIP); d)’’Arama-kurtarma’’ koordinasyon haberleşmesi gönderebilme ve alabilme(SEARCH AND RESCUE); e)’’Arama-kurtarma’’ faaliyetleriyle ilgili olay yeri haberleşmelerini gönderebilme ve alabilme(ON- SCENE); f)Kazazedelerin yerlerini belirleyen sinyalleri gönderme ve bu tür sinyalleri alarak kazazedelerin yerlerini belirleyebilme(Locating); g)Denizcilik güvenlik bilgilerini alabilme(Maritime Safety Information-MSI);

26 1.3.2 GMDSS İşlevleri ve Telsiz iletişim Donanımları h)Karadaki haberleşme ağlarına veya telsiz haberleşme sistemlerine genel maksatlı haberleşmeyle ilgili gönderme yapabilme ve bu çerçevedeki telsiz haberleşmesini alabilme(General); i)Gemiden gemiye seyirle ilgili haberleşmeleri köprüüstünden köprüüstüne gönderebilme ve alabilme(Bridge to bridge);

27 1.3.2 GMDSS İşlevleri ve Telsiz iletişim Donanımları Gmdss işlevlerini yerine getiren donanımların yeterlilikleri,iletişim olanakları, farklı iletişimler için farklı donanımlar kullanılması gereği ve deniz bölgelerinin sınırlanması birbirine bağlıdır. Örneğin; Vhf telsiz iletişimlerinin yeterli olacağı bölge için başka iletişim donanımı istenmez.Fakat yukarıdaki koşulların ancak MF telsiz iletişimiyle sağlandığı bölgede VHF donanımı yetersiz kalır, bu donanıma ek olarak MF iletişim donanımı bulundurulması istenir.

28

29 1.4 Telsiz İletişimleri Tehlike ve emniyet iletişimleri tüm iletişimlerin üzerindedir. Otomatik iletişim araçları(Inmarsat gemi yer istasyonlarındaki gibi) dışında denizcilik telsiz iletişiminde aşağıdaki öncelik sırasına uyulmalıdır: -Tehlike çağrıları,tehlike mesajları ve tehlike trafiği; -Acelelik işareti ile başlayan iletişimler; -Emniyet işareti ile başlayan iletişimler.

30 1.4.1 Normal(Olağan) Telsiz İletişimleri Kamu ile ilgili önceliği olmayan ve gerektikçe yapılan iletişimlere normal(rutin) iletişimler denir. Özel veya tüzel kişilerin herhangi bir şekilde yaptıkları iletişimler(telecommunication) olarak tanımlanır. Bir gemi daha limandan önce VHF donanımını kullanarak kılavuz kaptan ister.Gemi kalkmadan önce liman yetkililerine saatini vererek kalkışını bildirmek zorundadır.Bu belli istasyonlar arasında yapılan telsiz iletişimidir.

31

32 1.5 GMDSS Telsiz İletişim Sistemleri Telsiz iletişim sistemleri şunlardır; a)Yersel(Yeryüzü) sistemler b)Göksel(uydu) sistemler İletişim yöntemleri amacına göre; a)Olağanüstü durumlarda tehlike,acelelik ve emniyet(distress,urgency,safety)amacıyla yapılan telsiz iletişimi b)Genel telsiz iletişimi(Telsiz telefon,telsiz telgraf,telsiz teleks çağrıları ve görüşmeleri) olarak ayrılır.

33

34 1.5 GMDSS Telsiz İletişim Sistemleri Yeryüzü iletişim sistemi erimine göre: -Yakın erimler için (VHF) -Orta erimler için (MF) -Uzak erimler için (HF) kullanılan telsiz frekansına göre üçe ayrılır. *A1 Deniz Bölgesi-VHF ve uydu sistemi yayın kaplama bölgesi *A2 Deniz Bölgesi-MF ve uydu sistemi yayın kaplama bölgesi *A3 Deniz Bölgesi-HF ve INMARSAT uydu sistemi yayın kapsama alanı içindeki bölge ve *A4 Deniz Bölgesi-HF sistemi ile yayın kap. iç. Bölge(Bu deniz bölgesindeki gemilerde 406MHz COSPAS-SARSAT LEO EPİRB bulundurma zorunluluğu vardır.) LEO:Low Earth Orbiting System(Alçak seviyeli uydu sistemi- Kutupsal yörüngeli COSPAS/SARSAT uyduları)

35 DSC(digital selective calling) sistemi-Sayısal seçmeli çağrı sistemi: -Tehlike,Acelelik,Emniyet uyarıları ve -Normal iletişim amaçlı çağrı sistemidir. Yeryüzü bölümündeki iletişimler için uyarı(distress alert) ve call(çağrı) sistemi olarak kullanılır. Telsiz telefon: -DSC uyarıdan sonraki Tehlike,Acelelik,Emniyet trafiği ve -Normal DSC çağrıdan sonraki trafik için(ideal) iletişim türüdür. 1.5.1 Yeryüzü Telsiz İletişim Sistemleri

36 NBDP(Norrow Band Direct Printing)telsiz teleks- dar band doğrudan yazmalı telgraf: -FEC çalışma, DSC çağrıdan sonra kurulacak iletişimlerde kullanılır. FEC:Forward Error Correction:bir istasyondan, tüm istasyonlara (umuma) yönlendirerek yapılan gönderim. -ARQ(Automatic Repitition reQuest), normal iletişim amacıyla kullanılan başlı başına bir çağrı ve trafik iletişim türü olup, telsiz teleks te iki istasyon arasında noktadan noktaya yapılan haberleşme tarzıdır.Yazılı metinler kıyı istasyonu aracılığıyla ARQ çalışmayla teleks mesajı metin olarak belirtilir. 1.5.1 Yeryüzü Telsiz İletişim Sistemleri

37

38 NBDP(Norrow Band Direct Printing)telsiz teleks- dar band doğrudan yazmalı telgraf: -Uluslararası NAVTEX sistemi Tehlike,Acelelik,Emniyet amacıyla gemilere broadcasting yayın yapar. -Kıyı istasyonuna bir talep olduğunun bildirilmesine ‘’çağrı’’ denir. -Gemiden karaya ya da karadan gemiye verilecek her iletişim mesajı türü ne olursa olsun kıyı istasyonları aracılık eder. 1.5.1 Yeryüzü Telsiz İletişim Sistemleri

39 *GMDSS te bulunan INMARSAT uydu iletişiminin alt sistemleri şunlardır; INMARSAT-C: MSI mesajlarının verilmesi,tehlike uyarıları ve uyarı sonrası arama ve kurtarma(Search and Rescue-SAR) birimlerinin bilgilendirilmesi ve normal iletişimlerde kullanılır. INMARSAT B: üstün uydu iletişim tekniklerinin birleştirilmesi ile geliştirilmiştir. INMARSAT F-77: üstün uydu iletişim tekniklerinin birleştirilmesi ile geliştirilmiştir. Uydu iletişimlerinde bir kıyı istasyonu(Coast/Land Earth Station aracılık eder. 1.5.2 Uydu İletişim Sistemleri

40

41

42

43 Otomatik olarak kendiliğinden seçiciliği olan(Inmarsat gemi yer istasyonlarında olduğu gibi) sistemler dışında,iletişimlerde öncelik sırası, haberleşme konularına göre şu sıraya göre yapılmalıdır: 1)Tehlike çağrıları, tehlike mesajlarıve tehlike haberleşmesi trafiği 2)Acelelik/ivedilik(pan pan) işaretiyle devam eden iletişimler 3)Emniyet/Güvenlik(securite) işaretiyle devam eden iletişimler 4)Telsiz yön bulucu (D/F-Direction Finder) sistemiyle ilgili iletişimler 1.6 Telsiz İletişiminde öncelik Kategorileri

44 5)SAR çalışmalarında yer alan uçakların seyir ve güvenlik içinde hareketleriyle ilgili iletişimler 6)Gemilerin seyir ve meteoroloji gözlem mesajlarıyla ilgili iletişimler 7)Birleşmiş Milletlerin faaliyetleriyle ilgili telsiz telgraflar 8)Öncelikli hükümet görüşmeleri,telsiz telgrafları 9)Adi özel telsiz telgraflar ve öncelik gerektiren RCT(Red Cross-Kızılay) telsiz telgrafları 10)Telsiz iletişimleri veya haberleşme hizmetleriyle ilgili önceden yayınlanmış hizmet iletişimleri. 11)8 ‘inci madde dışındaki hükümet iletişimleri,özel iletişimler ve RCT telsiz telgrafları. 12)Deniz telsiz mektupları. 1.6 Telsiz İletişiminde öncelik Kategorileri

45 GMDSS ‘de (ve MSI mesajlarında) çağrıların öncelik derecesine göre sıralanışı şöyledir: -distress,(tehlike) öncelik derecesi 3’tür. (priority 3) -urgency(acelelik) çağrıların öncelik derecesi 2’dir. (priority 2) -safety (emniyet) çağrıların öncelik derecesi 1’dir. (priority 1) -routine (rutin-olağan-normal) çağrıların öncelik derecesi 0’dır. (priority 0) 1.6 Telsiz İletişiminde öncelik Kategorileri

46 Uluslararası Denizcilik Örgütü(IMO) tarafından, muhtelif haberleşme sistemlerinin egemen olduğu 4 farklı saha belirlenmiştir. A1,A2,A3 ve A4 deniz bölgeleri olarak sınıflandırılmıştır. 1.7.1 A1 Deniz Bölgesi: En az bir VHF kıyı istasyonu tarafından kontrol, edilebilen,aralıksız olarak DSC uyarılarının (alarm ikazının) alınabileceği ve VHF menzilini içine alan bölgedir.Kıyıdan yaklaşık 20-30 deniz mili mesafe kadardır. 1.7 GMDSS Deniz Bölgeleri

47 1.7.1 A1 Deniz Bölgesi

48 1.7.1 A2 Deniz Bölgesi: A1 Deniz Bölgesinin dışında en az bir MF kıyı istasyonu tarafından aralıksız olarak MF DSC tehlike ve çağrı frekansının dinlendiği ve en az bir MF kıyı istasyonunun kapsama alanı içerisinde olan bölgedir.Kıyıdan yaklaşık 100-150 deniz mili mesafe kadardır.Eğer A2 deniz bölgesinin içerisinde bir A1 deniz alanı varsa,A2 deniz alanı, A1‘in bittiği yerden başlar. 1.7 GMDSS Deniz Bölgeleri

49 1.7.1 A2 Deniz Bölgesi:

50 1.7.3 A3 Deniz Bölgesi: A1 ve A2 Deniz Bölgesi dışında kalan ve INMARSAT uydusunun kapsama alanı içinde olan bölgedir.70 derece Kuzey enlemi ve 70 derece Güney enlemleri arasında kalan deniz alanlarını kapsar. 1.7 GMDSS Deniz Bölgeleri

51 1.7.3 A3 Deniz Bölgesi:

52 1.7.4 A4 Deniz Bölgesi: A1,A2,A3 deniz bölgelerinin dışında kalan COSPAS-SARSAT(kutbi yörüngeli) uyduları tarafından kontrol edilen kutupsal yörüngeli bölgelerdir.Diğer bir ifade ile, 70 derece kuzey/70 derece güney enlemlerinin dışında kalan(70-90 kuzey ve 70-90 Güney enlemleri arasındaki) kutupsal deniz bölgesidir. 1.7 GMDSS Deniz Bölgeleri

53 1.7.4 A4 Deniz Bölgesi: 070 S 070 N

54 GMDSS nedir? SORU-1

55 CEVAP-1 GMDSS, olağanüstü hallerde tehlikedeki birimin arama ve kurtarma birimlerini hızla uyarması ile arama ve kurtarma birimlerinin tehlikedeki birime gerekli yardımı hızlı ve düzenli olarak yapabilmesidir.

56 GMDSS hangi gemiler için geçerlidir? SORU-2

57 GMDSS 300 grostondan yukarı yük gemileri ve uluslararası sefer yapan yolcu gemileri için geçerlidir. CEVAP-2

58 GMDSS deniz bölgeleri nelerdir?İsimlerini yazınız. SORU-3

59 GMDSS deniz bölgeleri şunlardır: A1,A2,A3 ve A4 deniz bölgeleridir. CEVAP-3

60 Gmdss sistemine göre donatılmış bir gemi, hangi sefer bölgesi ya da coğrafi konumda olursa olsun aşağıdaki dokuz işleve sahip olacaktır.Bunlardan 5 tanesini maddeler halinde yazınız. SORU-4

61 a)Birbirinden tamamen farklı ve bağımsız telsiz iletişim hizmeti için kullanılan (bazen biri diğerinin yerine kullanılabilen) iki veya daha fazla istasyonun telsiz-haberleşme tekniği kullanarak ‘’gemiden kıyıya’’ tehlike uyarısı gönderebilirler.(SHIP TO SHORE) b)’’Kıyıdan-gemiye’’ doğru gönderilen tehlike uyarılarını alabilme(SHORE TO SHIP) CEVAP-4

62 c)’’Gemiden-gemiye’’ yönlü tehlike uyarılarını gönderebilme ve alabilme(SHIP TO SHIP); d)’’Arama-kurtarma’’ koordinasyon haberleşmesi gönderebilme ve alabilme(SEARCH AND RESCUE); e)’’Arama-kurtarma’’ faaliyetleriyle ilgili olay yeri haberleşmelerini gönderebilme ve alabilme(ON- SCENE); f)Kazazedelerin yerlerini belirleyen sinyalleri gönderme ve bu tür sinyalleri alarak kazazedelerin yerlerini belirleyebilme(Locating); g)Denizcilik güvenlik bilgilerini alabilme(Maritime Safety Information-MSI); CEVAP-4

63 h)Karadaki haberleşme ağlarına veya telsiz haberleşme sistemlerine genel maksatlı haberleşmeyle ilgili gönderme yapabilme ve bu çerçevedeki telsiz haberleşmesini alabilme(General); i)Gemiden gemiye seyirle ilgili haberleşmeleri köprüüstünden köprüüstüne gönderebilme ve alabilme(Bridge to bridge); CEVAP-4

64 GMDSS deniz bölgelerinden A1 deniz bölgesinin tanımını yapınız. SORU-5

65 A1 deniz bölgesi en az bir VHF kıyı istasyonu tarafından kontrol, edilebilen,aralıksız olarak DSC uyarılarının (alarm ikazının) alınabileceği ve VHF menzilini içine alan bölgedir.Kıyıdan yaklaşık 20-30 deniz mili mesafe kadardır. CEVAP-5

66 GMDSS deniz bölgelerinden A2 deniz bölgesinin tanımını yapınız. SORU-6

67 A1 Deniz Bölgesinin dışında en az bir MF kıyı istasyonu tarafından aralıksız olarak MF DSC tehlike ve çağrı frekansının dinlendiği ve en az bir MF kıyı istasyonunun kapsama alanı içerisinde olan bölgedir.Kıyıdan yaklaşık 100- 150 deniz mili mesafe kadardır. CEVAP-6

68 GMDSS deniz bölgelerinden A3 deniz bölgesinin tanımını yapınız. SORU-7

69 A1 ve A2 Deniz Bölgesi dışında kalan ve INMARSAT uydusunun kapsama alanı içinde olan bölgedir.70 derece Kuzey enlemi ve 70 derece Güney enlemleri arasında kalan deniz alanlarını kapsar. CEVAP-7

70 GMDSS deniz bölgelerinden A4 deniz bölgesinin tanımını yapınız. SORU-8

71 A1,A2,A3 deniz bölgelerinin dışında kalan COSPAS-SARSAT(kutbi yörüngeli) uyduları tarafından kontrol edilen kutupsal yörüngeli bölgelerdir.Diğer bir ifade ile, 70 derece kuzey/70 derece güney enlemlerinin dışında kalan(70-90 kuzey ve 70-90 Güney enlemleri arasındaki) kutupsal deniz bölgesidir. CEVAP-8

72 DSC,NBDP,FEC ve ARQ terimlerinin ingilizce açılımlarını yazıp,kısaca tanımlayınız. SORU-9

73 DSC(digital selective calling) sistemi-Sayısal seçmeli çağrı sistemi, NBDP(Norrow Band Direct Printing)-Dar band doğrudan yazmalı telgraf, FEC:Forward Error Correction:bir istasyondan, tüm istasyonlara (umuma) yönlendirerek yapılan gönderim. ARQ(Automatic Repitition reQuest), normal iletişim amacıyla kullanılan başlı başına bir çağrı ve trafik iletişim türü olup, telsiz teleks te iki istasyon arasında noktadan noktaya yapılan haberleşme tarzıdır. CEVAP-9

74 Telsiz teleks hangi haberleşme türleri için kullanılır? SORU-10

75 -FEC çalışma, DSC çağrıdan sonra kurulacak iletişimlerde kullanılır. -ARQ(Automatic Repitition reQuest) Yazılı metinler kıyı istasyonu aracılığıyla ARQ çalışmayla teleks mesajı metin olarak belirtilir. CEVAP-10

76 INMARSAT nedir?INMARSAT uydu iletişimlerinin alt sistemleri nelerdir? SORU-11

77 INMARSAT=Uluslararası Denizcilik Uydu Teşkilatı-(International Maritime Satellite Organization)gerek genel iletişim gerekse olağanüstü durumda GMDSS amaçlı tüm iletişimlerde kullanılır. INMARSAT uydu iletişimlerinin alt sistemleri şunlardır: -INMARSAT C -INMARSAT B -INMARSAT F77 CEVAP-11

78 INMARSAT ve COSPAS-SARSAT uydularını birbiriyle karşılaştırarak açıklayınız. SORU-12

79 Uydu iletişim sistemlerinde bulunan COSPAS- SARSAT sistemi ile yerkürenin her noktasından tehlike uyarısı yapılabilir.Kutupsal yörüngeli uydular kullanılır. INMARSAT 75 K-75 G enlemleri arasındaki okyanus alanlarında uydu sistemlerinden yararlanarak karadaki,denizdeki ve havadaki gezici uçların kendi aralarında ya da karadaki sabit uçlarla olan iletişimini etkinlikle sağlar.Ekvatoral yörüngeli uydular kullanırlar. CEVAP-12

80 Safety,distress,urgency,routine öncelik derecelerini yazıp,öncelik derecelerine göre en yüksekten en alçağa doğru sıralayınız. SORU-13

81 GMDSS ‘de (ve MSI mesajlarında) çağrıların öncelik derecesine göre sıralanışı şöyledir: -distress,(tehlike) öncelik derecesi 3’tür. (priority 3) -urgency(acelelik) çağrıların öncelik derecesi 2’dir. (priority 2) -safety (emniyet) çağrıların öncelik derecesi 1’dir. (priority 1) -routine (rutin-olağan-normal) çağrıların öncelik derecesi 0’dır. (priority 0) CEVAP-13

82 Aşağıdaki boşlukları doldurunuz. …………………………. ’ de GMDSS ‘e geçiş süreci başlangıcıdır. …………………………...’ den itibaren GMDSS ‘ e dahil tüm gemilerde Navtex alıcı,sart, vhf ve epirb cihazlarının tesisi zorunlu tutulmuştur. ……………………………..tarihinden geç olmamak üzere bütün gemiler SART cihazı bulunduracaklardır. ………………………………dan sonra bütün gemiler GMDSS gereklerini yerine getireceklerdir.GMDSS ‘E GEÇİŞ SÜRECİ BAŞLAMIŞTIR. SORU-14

83 1 Şubat 1992 ‘ de GMDSS ‘e geçiş süreci başlangıcıdır. 1 Şubat 1992 ’ den itibaren GMDSS ‘ e dahil tüm gemilerde Navtex alıcı,vhf ve epirb cihazlarının tesisi zorunlu tutulmuştur. 1 Şubat 1995 tarihinden geç olmamak üzere bütün gemiler SART cihazı bulunduracaklardır. 1 Şubat 1999 ’ dan sonra bütün gemiler GMDSS gereklerini yerine getireceklerdir. GMDSS ‘E GEÇİŞ SÜRECİ BAŞLAMIŞTIR. CEVAP-14


"GMDSS (GLOBAL MARİTİME DİSTRESS AND SAFETY SYSTEM) BÖLÜM – 1 İLETİŞİME GİRİŞ." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları