Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ"— Sunum transkripti:

1 NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
FON YÖNETİMİ Türk bankacılık sektöründe aktif pasif yapısı NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi iisbf.nisantasi.edu.tr

2 Türk Bankacılık Sektöründe Aktif- Pasif Yapısı
1- AKTİF-PASİF YÖNETİMİNİN TANIMI: Diğer işletmeler gibi ticari bankalar da kar amacı güden kuruluşlardır. Zira piyasa kurallarına göre işleyen bir ekonomide faaliyet gösteren ve ticari işletme olan bir bankanın nihai amacı, güven, emniyet ve likiditesini sağlayarak karını maksimize etmektir. Bu nedenle, bankalar kazançlarını arttırmak için daha fazla kredi vermek, daha fazla yatırım yapmak, bunun için de daha fazla fona sahip olmak zorundadırlar. Dolayısıyla, para otoritelerinin alacakları kararlara göre hareket eden ticari bankalar için karlılığı ve kazancı arttırmanın bir yolu, daha etkin bir pasif yönetimi uygulamak, bir diğer yolu ise aktif yönetimlerini iyileştirmektir. Bir başka ifadeyle, gelir arttırıcı işletme politikalarıyla, maliyet düşürücü politikaları birlikte uygulamak ya da kısaca etkin bir aktif-pasif yönetimi oluşturmak şeklinde tanımlanabilecek bu faaliyetler, karlılığı sağlamada bir bankanın vazgeçemeyeceği başlıca uygulamalardır. Yani bankayı uzun dönemli hedeflerine yöneltmek için genellikle 12 ayı kapsayan bir planlama şeklidir.

3 Türk Bankacılık Sektöründe Aktif- Pasif Yapısı
Aktif Yönetimi: Aktif yönetimi, çeşitli kaynaklardan elde edilen fonların yatırım alternatifleri arasında dağıtılmasıdır. Bir banka için en büyük yatırım alternatifleri nakit değerler, menkul kıymetler ve verilen kredilerdir. Risk- Getiri oranına dikkat etmesi gerekir. Pasif Yönetimi: Pasif yönetimi, bankanın sahip olduğu fon kaynakları ile banka için en uygun pasif kompozisyonunu yaratmaktır. Fon kaynakları bir banka için, mevduatlar, çeşitli kuruluşlardan alınan krediler, çeşitli ulusal ve uluslar arası sermaye ve para piyasalarından elde edilen fonlar ile sermaye olarak sıralanabilir. Pasif yönetimi yapılırken likidite ihtiyaçlarını belirlemek büyük önem taşır. Banka, eğer, likidite ihtiyaçlarını kısa vadeli borçlanma yoluyla sağlayabiliyorsa, getirisi düşük likit değerlerinin miktarını azaltabilir. Borçlanma maliyeti ile likit değerlerinin getirisini karşılaştırarak bu yolda en iyi stratejiyi uygular.

4 Türk Bankacılık Sektöründe Aktif- Pasif Yapısı
Bankaların Aktif ve Pasif Kalemleri AKTİF (varlıklar) PASİF (kaynaklar ve borçlar) Likit ve likite yakın değerler Ticari krediler Mali sektör kredileri Hisse senedi ve tahviller Sabit kıymetler Mevduat Alınan krediler Merkez Bankası hesapları Öz sermaye

5 Bankalarda Aktif-Pasif Yönetiminde Tarihsel Süreç
1930’lu yıllarda risksiz yüksek getirili ürünler yani devlet tahvilleri bankaların portföylerinin %70 lerini işgal ediyordu. 1950’lerde 1930’ların bunalımı çözülmeye başlayınca bankalar daha riskli ürünlere yöneldiler. Kredi taleplerine ellerindeki devlet tahvilleri ve mevduatlarla yöneldiler. 1960’larda bankacılıktaki aktif eğilim yerini tekrar pasif düşünceye bıraktı, kredi musluğunu kısan bankalar yüksek faiz ile kar elde etmeyi düşlediler. 1970’ler deki petrol krizini takiben arapların elinde biriken ‘petrodolarların’ Avrupa ve Amerika bankalarına yatırılması sonucu pasif hesapları karlı kanallara çevirdiler ve tekrar aktif yönelime geçmişlerdir. yılları çok şubeli bankacılık yani toptan bankacılık kavramı ortaya çıkmıştır.

6 NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
kaynaklar Bu ders notunun oluşturulması sürecinde Yrd. Doç. Dr. Muharrem Bakkal ve Feridun Tombul tarafından kaleme alınıp Hiperlink Yayınları aracılığı ile basılan 2008 Global Ekonomik Kriz Öncesi ve Sonrası Türk Bankacılık Sisteminde Fon Yönetimi, Doç. Dr Adalet HAZAR ve Doç. Dr. Şenol BABUŞCU tarafından kaleme alınıp Akademi yayıncılık aracılığı ile basılan Bankacılığa Giriş Temel Bankacılık Bilgileri kitaplarından yararlanılmıştır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©


"NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları