Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
KAYSERİ MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM BİRİMİ İL KOORDİNATÖRLÜĞÜ ORTAOKUL REHBERLİK SERVİSLERİNE VE SORUMLULARINA YÖNELİK MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM TANITIM TOPLANTISI
2
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI REHBERLİK HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ
DAYANAK 1 MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI REHBERLİK HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ 10 Kasım 2017 CUMA RG
3
TANIMLAR ç) Çocuk gelişimi ve eğitimcisi: Üniversitelerin çocuk gelişimi veya çocuk sağlığı ve eğitimi alanlarında lisans eğitimi almış rehberlik ve araştırma merkezlerinde öğrencilere, ailelere ve öğretmenlere çocukların her türlü gelişim durumlarına ilişkin sorunların çözümünde gerekli önlemlerin alınmasında ve gelişimlerinin izlenmesinde yardım sağlayan personeli, d) Danışan: Rehberlik hizmetlerinden yararlanmak üzere ilgili kurumlara başvuran bireyi,
4
TANIMLAR g) Eğitim programcısı: Üniversitelerin eğitimde program geliştirme alanında lisans eğitimi almış rehberlik ve araştırma merkezlerinde rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri alanlarında gereksinim duyulan programların geliştirilmesinde gerekli teknik hizmetleri veren personeli, ğ) Ergoterapist: Üniversitelerin ergoterapi alanında lisans eğitimi almış rehberlik ve araştırma merkezlerinde bireylerin günlük yaşam aktivitelerine katılımlarını geliştirmek amacıyla hizmet sunan personeli,
5
TANIMLAR h) Fizyoterapist: Üniversitelerin fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında lisans eğitimi almış rehberlik ve araştırma merkezlerinde bireylerin yetersizliklerinden kaynaklı ağrıyı, özrü ve yeteneklerini özel ölçme, değerlendirme ve inceleme yöntemleri ile belirleyerek hekimin tanısına göre, fonksiyonun ve fonksiyonel kapasitenin geliştirilmesine yönelik fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlayan, uygulayan ve tekrar değerlendirerek rapor eden personeli,
6
TANIMLAR i) Psikolog: Üniversitelerin psikoloji alanında lisans eğitimi almış rehberlik ve araştırma merkezlerinde atipik ve uyum güçlüğü olan çocuklara tanılama ve terapi hizmetleri veren personeli, l) Psikometrist: Psikolojik ölçme araçları konusunda lisans veya lisansüstü eğitim almış rehberlik ve araştırma merkezlerinde tarama, inceleme, tespit, teşhis ve benzeri amaçlarla kullanılacak psikolojik ölçme araçlarını uygulamayı bilen ve gerekli olanları geliştiren personeli,
7
TANIMLAR m) Rehberlik öğretmeni: Eğitim kurumlarındaki rehberlik servisleri ile rehberlik ve araştırma merkezlerinde rehberlik hizmetlerini yürüten personeli, ö) Sınıf rehber öğretmeni: Eğitim kurumlarında bir sınıfın rehberlik hizmetlerini yürüten ilkokullarda sınıf öğretmenini, ortaokullarda şube rehber öğretmenini, ortaöğretim kurumlarında ise sınıf rehber öğretmenini,
8
TANIMLAR p) Sosyal Çalışmacı: Üniversitelerin sosyal hizmet alanında lisans eğitimi almış rehberlik ve araştırma merkezlerinde danışanlarla ilgili olarak verilecek hizmetlerin planlanması için gerekli sosyal, ekonomik ve kültürel bilgileri toplayan, değerlendiren ve hizmetlerin verilmesinde sosyal hizmet kurumları arasında eşgüdümü sağlayan personeli, Şeklinde tanımlanmışlardır.
9
REHBERLİK HİZMETLERİNİN İLKELERİ
MADDE 5 – (1) Rehberlik hizmetlerinin planlanması ve yürütülmesinde; a) Bireye ve bireysel farklılıklara saygı, b) Bilimsellik, c) Gizlilik, ç) Gelişimsel bir anlayışla önleyici ve koruyucu yaklaşım, d) Bireysel, kurumsal ve toplumsal özellikler ile ihtiyaçların göz önünde bulundurulması,
10
REHBERLİK HİZMETLERİNİN İLKELERİ
e) Hayat boyu rehberlik anlayışıyla bireylerin yaş, gelişim özellikleri ve öğretim kademelerinin dikkate alınması, f) Mesleki ve etik değerlere uyulması, g) İlgili tarafların işbirliği ve eşgüdümü, esastır.
11
d) Bireysel, kurumsal ve toplumsal özellikler ile ihtiyaçların göz önünde bulundurulması,
Burdan kasıt toplumun, dolayısı ile bu toplumun meydana getirdiği ali devletimizin ihtiyaçlarıdır. Devletimiz üreten topluma ihtiyaç duymaktadır. Tüketen toplum haline gelmememiz içinde üreten toplumu destekleyici, tüketim toplumundan uzaklaştırıcı, ciddi adımlara; donanımlı, nitelikli ve meslek sahibi insanlara ihtiyaç vardır.
12
d) Bireysel, kurumsal ve toplumsal özellikler ile ihtiyaçların göz önünde bulundurulması,
Bir şeyler yapabilmek zeka, bir şeyler üretebilmek, icat edebilmek ise deha işidir. Anadolu liselerinden çıkarak mesleki eğitime akademik olarak geçiş yapmak suretiyle sonradan mesleki eğitime yönlenen, zeki öğrenciler, ilkokul, ortaokuldan itibaren mesleki eğitime yönlenirler ise, bir kaç değil yüzlerce çekirdekten yetişme aselsan mühendisi, tübitak mühendisi, bilim adamı, profosörü ortaya çıkartacaktır.
13
d) Bireysel, kurumsal ve toplumsal özellikler ile ihtiyaçların göz önünde bulundurulması,
Bu durumda kimsenin devletimizi zor duruma düşürmesi mümkün olmayacaktır. Bir kaç tane değil nitelikli milyonlar yetiştirilmesi durumunda, bilim yani beyin adamlarımızı kimse katlederek yok edemeyecektir. Her mesleğin meslek lisesi mevcut, kısa ömrümüzde yeni nesillerimize liseyi belirsizliklerle okutmak yerine, mesleğe geçiş ve adaptasyon yaşını erkene çekmek gerekmektedir.
14
d) Bireysel, kurumsal ve toplumsal özellikler ile ihtiyaçların göz önünde bulundurulması,
Mesleğe geçiş ne kadar erken yaşta olursa, başarı ve refaha ulaşmada kişisel açıdan o kadar erken olacaktır. Avrupa ve batı diye nitelendirdiğimiz medeniyetler bunu böyle yapmaktadır. Mesleki ve teknik eğitimin oranı, ortaöğretimde maalesef %40 civarındadır. Ne olacağını halen tam manasıyla planlayamamış ve rüzgarın hareketine göre yön değiştirmek zorunda olan öğrencilerimizin okuduğu liselerimizin oranı %60 üzerindedir.
15
d) Bireysel, kurumsal ve toplumsal özellikler ile ihtiyaçların göz önünde bulundurulması,
Devletimizin eğitim bütçesinde ciddi bir mali paya sahip olan mesleki ve teknik eğitim kurumları, bu maliyete rağmen arzu edilen hedefine ulaşamamaktadır. Avrupa da ortaokul sonrası ne olacağını tespit etmiş insanların okuduğu mesleki ve teknik eğitim kurumları ortaöğretimin %70 oranına sahiptir. Devletimizin ve hükümetimizin eğitim politikaları mesleki ve teknik eğitim kurumları oranını ortaöğretimde en kısa zamanda %60 ve %70 oranlarına çıkartmaktır.
16
ALANLARINA GÖRE REHBERLİK HİZMETLERİ
MADDE 6 – (1) Rehberlik hizmeti alanlarına göre üçe ayrılır: a) Eğitsel rehberlik: Bireyin yetenek, ilgi, ihtiyaç, değer, kişilik özellikleri, imkân ve koşullarıyla uyumlu eğitsel kararlar alması; eğitime ilişkin olumlu tutum geliştirmesi ve hayat boyu öğrenme sürecinde bireyin gelişimine destek olunması amacıyla bireye ve ailesine sunulan hizmettir. b) Mesleki rehberlik: Bireyin kendini ve meslekleri tanıması; yetenek, ilgi, ihtiyaç, değer ve kişilik özellikleri doğrultusunda mesleğe yönelik seçimler yapması; mesleğe hazırlanması, başlaması, mesleğini sürdürmesi ve hayat boyu öğrenme sürecinde kendini geliştirmesi için birey ve ailesine sunulan hizmettir. c) Kişisel/Sosyal rehberlik: Bireyin bilişsel, sosyal, duygusal, ahlaki ve davranışsal gelişimini desteklemek amacıyla kendini tanıması; karar verme ve problem çözme gibi sosyal beceriler ile yaşam becerilerini geliştirmesi ve sorumluluk sahibi bir birey olarak hayatına devam edebilmesi için bireye ve ailesine sunulan hizmettir.
17
ÖĞRETİM KADEMELERİNE GÖRE REHBERLİK HİZMETLERİ
MADDE 8 – (1) Rehberlik hizmetleri öğretim kademelerine göre beşe ayrılır: a) Okul öncesi dönemde rehberlik hizmetleri; çocuğun sosyalleşmesine, ilkokula hazır olması için uyum çalışmalarına, kendini ifade etmeye yönelik sosyal beceriler kazanmasına, olumlu benlik algısı ile mesleklere ilişkin olumlu tutumlar geliştirmesine ve aile rehberliğine yönelik olarak eğitsel, mesleki ve kişisel/sosyal rehberlik hizmetleri kapsamında yürütülür. b) İlkokul kademesinde rehberlik hizmetleri; öğrencinin okula uyum sağlamasına, eğitim ortamlarına ve öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirmesine; öğrenmeyi öğrenme ve öğrendiklerini aktarmaya yönelik bilişsel becerileri kazanmasına; etkili öğrenmeye yönelik stratejiler geliştirme, duyguları tanıma, kendini ifade etme gibi sosyal beceriler ile zorlu yaşam olaylarıyla baş etme becerileri kazanmasına; kişilik gelişimini ve mesleki gelişimlerini desteklemeye yönelik olarak eğitsel, mesleki ve kişisel/sosyal rehberlik hizmetleri kapsamında yürütülür.
18
ÖĞRETİM KADEMELERİNE GÖRE REHBERLİK HİZMETLERİ
c) Ortaokul kademesinde rehberlik hizmetleri; öğrencinin ilgi, yetenek ve kişilik özellikleri doğrultusunda seçmeli derslere, eğitsel ve sosyal kulüplere yönelmesine ve hobi edinmesine; güçlü ve zayıf yönlerini tanımasına ve geliştirilmesi gereken yönlerini fark etmesine; gelişim dönemi özelliklerini tanımasına ve uyum sağlamasına yönelik olarak eğitsel, mesleki ve kişisel/sosyal rehberlik hizmetleri kapsamında yürütülür. ç) Ortaöğretim kademesinde rehberlik hizmetleri; öğrencinin bireysel özelliklerini değerlendirip sağlıklı bir kimlik oluşturarak yetişkinlik yaşamına hazırlanmasına; değerlerini fark etmesine ve kendi değerleri ile toplumsal değerler arasında bağ kurabilmesine; yükseköğretim kurumlarına devam etmeye istekli olmasına ve kendisine uygun bir alana yönelmesine, iş yaşamına hazırlanmasına ve meslek edinmesine yönelik olarak eğitsel, mesleki ve kişisel/sosyal rehberlik hizmetleri kapsamında yürütülür.
19
ÖĞRETİM KADEMELERİNE GÖRE REHBERLİK HİZMETLERİ
d) Yaygın eğitimde rehberlik hizmetleri; bireyin gelişim dönemi özellikleri, ihtiyaçları, beklentileri, çevre koşulları, sosyoekonomik ve kültürel özellikleri dikkate alınarak hayat boyu öğrenmeyi destekleyen, meslek öncesi eğitim, iş yaşamına hazırlık, yeni bir meslek edinme, aktarılabilir becerilerin iş ve meslek yaşamındaki önemine yönelik olarak eğitsel, mesleki ve kişisel/sosyal rehberlik hizmetleri kapsamında yürütülür.
20
YÖNLENDİRME VE YERLEŞTİRME
MADDE 11 – (1) Yönlendirme ve yerleştirme hizmetleri; bireyin gelişimsel özellikleri ve ihtiyaçları doğrultusunda bireyi derse, bölüme, dala, alana, okula, üst öğrenim kurumlarına, mesleğe ve katılacağı etkinliklerin seçimine yönlendirmeyi kapsamaktadır. Bu süreçte; eğitsel, mesleki ve kişisel/sosyal rehberlik uygulamaları sonuçlarının bütünleştirilmesi esastır. (2) Yönlendirmede bireye sunulan seçenekler öneri niteliğindedir.
21
YÖNLENDİRME VE YERLEŞTİRME
Yani çocuklarımızın üniversitede değil, lisede değil, en geç ortaokulda meslek seçimini yapması gerekmektedir. Öğrencilerimiz meslek seçimini, zamanında ve doğru yaparlarsa Devletimiz eğitim politikaları arzu ettiği başarıya, öğrencilerimiz ise arzu ettiği hayata belirsizliklerle mücadeleye girmeden daha erken kavuşacaklardır.
22
REHBERLİK ÖĞRETMENİNİN GÖREVLERİ
MADDE 34 – (1) Rehberlik öğretmeni aşağıdaki görevleri yapar: f) Mesleklerin özelliklerini, ön koşullarını, eğitim, yetiştirilme ve staj olanaklarını, çalışma koşullarını; verilen bursları, eğitim ve iş gücü yetiştirme programlarını öğrenciler, öğretmenler ve velilerle paylaşır.
23
REHBERLİK ÖĞRETMENİNİN GÖREVLERİ
MADDE 34 – (1) Rehberlik öğretmeni aşağıdaki görevleri yapar: l) Özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler ve ailelerine yönelik eğitim hizmetlerinin yürütülmesinde ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla iş birliği yapar.
24
REHBERLİK ÖĞRETMENİNİN GÖREVLERİ
MADDE 34 – (1) Rehberlik öğretmeni aşağıdaki görevleri yapar: ö) Öğrencinin ilgi, yetenek, değer, çevre koşulları ve kişilik özelliklerini de dikkate alarak alan, dal ve ders seçimi yapmasına, sosyal kulüplere yönelmesine destek olur. Üst eğitim kurumlarına ve programlarına ilişkin gerekli bilgileri verir.
25
REHBERLİK ÖĞRETMENİNİN GÖREVLERİ
MADDE 34 – (1) Rehberlik öğretmeni aşağıdaki görevleri yapar: ü) Mesleki yönelim faaliyetlerinde güncel veri ve gelişmelerden faydalanmak için ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapar.
26
NEDEN ÖNEMLİ ORTAÖĞRETİMDE MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMİN ORANI YAKLAŞIK %40 SANAYİYE, TARIMA, HAYVANCILIĞA DEĞİL TÜKETİM TOPLUMUNUN GÖSTERGELERİNDEN OLAN ŞAHISLARIN TEKELİNDE MARKETLER ZİNCİRLERİNE VASIFSIZ ELEMANLAR YETİŞTİRİYORUZ. MALESEF ÜLKE EKONOMİSİNİN LOKOMOTİFİ KÜÇÜK ESNAFI BİTİRİYORUZ. ÜRETİMİ BİTİRİYORUZ. BAĞIMLI TOPLUMA YOL ALIYORUZ.
27
NEDEN ÖNEMLİ YÖNLENDİRME DOĞRU YAPILMADIĞINDAN MÜHENDİSLERİMİZ, MİMARLARIMIZ, DOKTORLARIMIZ, TEKNİSYENLERİMİZ, TEKNİKERLERİMİZ TEORİK YÜKLÜ, ÇEKİRDEKTEN YETİŞEN VE MESLEĞİNİ DEVLETE HİZMET NOKTASINDA TAM ANLAMIYLA KULLANABİLEN, MADDEN MANEN MESLEĞİNDEN TATMİN OLAN KİŞİLERİN SAYISI ÇOK AZ.
28
NEDEN ÖNEMLİ NESİLLERİMİZE AKTARABİLECEĞİMİZ KÜLTÜRLERİMİZ AZALMAKTA, HATTA TÜKENMEKTEDİR. ÇOCUKLARIMIZI İTHAL TEKNOLOJİLERİN VE OYUNCAKLARIN ESİRİ OLMAKTAN KURTARMAMIZ GEREKMEKTEDİR. BAĞIMLILIKLARIN HER TÜRLÜSÜNE HAYIR DİYEBİLMENİN TEK YOLU, KENDİNE, MİLLETİNE, ÜLKENE DAHA ÇOK DEĞER VERMEKTİR. ÖNLEMEK ÖDEMEKTEN DAHA UCUZDUR.
29
KAYSERİ MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM BİRİMİ
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ MODELİNDE MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMİ TANITMA VE YÖNLENDİRME FAALİYETLERİ
30
DAYANAK 2 15.02.2018 tarihli 90757378-200-E.3297283 sayılı
Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğünün Ortaöğretime Geçiş Modelinde Mesleki ve Teknik Eğitimi Tanıtma ve Yönlendirme Faaliyetleri konulu yazıları ve eki takvim. Yapılacak takvimsel çalışmalar;
31
İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri
01-31/03/2018 Ortaokullardaki rehberlik öğretmenlerine yönelik toplantıların gerçekleştirilmesi İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri Mesleki eğitimin doğru ve etkili bir şekilde tanıtımının yapılabilmesi ancak ortaokullarda görev yapan rehberlik öğretmenlerinin konu hakkında yeterli bilgiyle donatılmasıyla mümkün olabilecektir. İl/ilçe millî eğitim müdürlüklerinde görev yapan mesleki ve teknik eğitimden sorumlu yöneticiler tarafından ortaokullarda görev yapan rehberlik öğretmenleri ile toplantılar yapılacak ve mesleki ve teknik eğitimdeki gelişmelere yönelik aşağıdaki konularda bilgilendirme sağlanacaktır:
32
İnsanların hayatını idame ettirebilmesi için mutlaka bir meslek sahibi olması gerektiği, bunun da yükseköğretime ötelenmeden önce ortaöğretim seviyesinde mesleki ve teknik eğitim kurumlarında ilgi istek ve yetenekleri doğrultusunda erken yaşta edinilebileceği, Ülkemizin gelişmesinde ve kalkınmasında nitelikli yetişmiş iş gücü ihtiyacı olduğu, bunun da ancak mesleki ve teknik eğitimle sağlanabileceği, 9. sınıfların tüm ortaöğretim türlerinde ortak sınıf olduğu, Alan eğitimine başlayan 10. sınıf öğrencilerinin iş kazası ve meslek hastalıklarına karşı sigortalandığı,
33
Öğrencilerin ilgi, istek ve yetenekleri ile kişilik özellikleri doğrultusunda uygun alana yönlendirildiği, İşletmelerde beceri eğitimi ve staj yapan öğrencilere ücret ödendiği, ayrıca ödemelerde devlet katkısının sağlandığı, 10 uncu sınıfın sonundan itibaren alanlarında kendilerini geliştirmek istediklerinde yaz tatillerinde, İŞKUR tarafından uygulanan İşbaşı Eğitim Programlarına katılarak günlük ücret alabilecekleri, Mezunlara teknisyen unvanı verildiği, Mezunların yükseköğretime geçişinde alanlarındaki önlisans programlarına yerleştirme işlemlerinde ek puan verildiği,
34
Kendi işini kurmak isteyen mezunlara KOSGEB tarafından 50 bin TL hibe ve 100 bin TL faizsiz kredinin sağlandığı, Mezunlara diploma ile birlikte İşyeri Açma Belgesinin ve Avrupa Birliği ülkelerinde iş bulmalarına kolaylık sağlayacak Europass Sertifika eklerinin verildiği anlatılacaktır. Ayrıca çalışarak meslek sahibi olmak istemeleri halinde Mesleki Eğitim Merkezlerine kayıt yaptırarak aynı imkânlardan yararlanabileceği, 11. sınıfın sonunda kalfalık ve 12. sınıfın sonunda da ustalık belgesine ulaşılabileceği, açık öğretim liselerinde fark dersleri vererek de diploma sahibi olabileceği anlatılacaktır.
35
İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri-sektör-oda/birlik temsilcileri
1 Mart- 30 Mayıs 2018 Yerel basın ve yayın kuruluşlarıyla mesleki ve teknik eğitimle ilgili tanıtıcı ve özendirici programların yapılması İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri-sektör-oda/birlik temsilcileri Ortaokul son sınıf öğrenci ve velilerini bilgilendirmek amacıyla yerel basın ve yayın imkânları kullanılarak bilgilendirici ve özendirici televizyon programları yapılacak, iyi uygulama örnekleri tanıtılacaktır. Gazete ve dergilerde meslek ve teknik ortaöğretimi tanıtıcı haberlerin yer alması sağlanacaktır. Mesleki eğitimle ilgili sektör, oda/birlik temsilcilerinin de tanıtım faaliyetlerinde aktif rol alması sağlanacaktır.
36
İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri
1 Mart- 30 Mayıs 2018 Bakanlıkça gönderilen afiş ve broşürlerin dağıtılması İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri Bakanlıkça hazırlanarak gönderilen afişler il içerisinde görünürlüğü yüksek yerlere asılacaktır. Sayının yeterli olmaması durumunda internet adresinde bulunan “Tanıtım ve Yönlendirme” bölümündeki dokümanlardan yararlanarak il içinde yeterli sayıda çoğaltılacaktır.
37
1 Mart- 31 Mart 2018 Afiş ve broşürlerin hazırlanması ve dağıtılması
İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri-Okul Müdürlükleri Millî eğitim müdürlüklerince hazırlanan afiş ve broşürler dergi, gazete, pano ve billboardlar ile ortaokullardaki okul gazetesi, panolar vb. tanıtıcı alanlarda kullanılarak öğrencilerimizin ve velilerimizin bilgilendirilmeleri sağlanacaktır. Ayrıca mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında da kamuoyuna açık bir şekilde tanıtıcı materyallere yer verilecektir.
38
1 Mart- 30 Mayıs Ortaokullarda iş ve meslek alanları ile akademik ve mesleki eğitim imkânlarının tanıtılması Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları ve mesleki eğitim merkezi müdürlükleri Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları ile mesleki eğitim merkezi müdürlüklerince İŞKUR Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlükleri ile işbirliği yapılarak ihtiyaç duyulan meslek alanları, iş kolları, istihdam durumu, ücretler, iş imkânları, gelişmiş ve gelişme potansiyeli taşıyan sektörler ile üst öğrenim imkânları ortaokullarda gerçekleştirilecek toplantılarda öğrenci ve velilere tanıtılacaktır.
39
1 Mart- 30 Mayıs Fuarlar, okul gezileri, atölye ve laboratuvar gezileri ile mesleklerin uygulama ortamında tanıtımı İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri- Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları ve mesleki eğitim merkezi müdürlükleri, ortaokul müdürlükleri Yapılacak planlama doğrultusunda Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları ile mesleki eğitim merkezi müdürlükleri mahallinde bulunan ortaokulları davet ederek öğrencilerin eğitim ortamlarını yerinde görmeleri sağlanacaktır.
40
1 Mart- 30 Mayıs 2018 Fuar ve sergilerde mesleki ve teknik eğitime ilişkin stantlarının kurulması
İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri- Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları ve mesleki eğitim merkezi müdürlükleri, ortaokul müdürlükleri İl/ilçe genelinde gerçekleştirilen çeşitli fuar ve sergilerde mesleki ve teknik eğitimi tanıtıcı ve özendirici stantlar kurulacak ve ortaokul öğrencilerinin ziyaret etmeleri sağlanacaktır.
41
1 Mart- 31 Mart 2018 Okulların internet sayfalarının güncellenmesi
Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları ve mesleki eğitim merkezi müdürlükleri Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları ve mesleki eğitim merkezleri hakkında bilgi almak isteyen ortaokul öğrenci ve velilerine yönelik okul internet sayfalarında Aday Öğrenci bölümü açılacaktır. Bu bölümde okulun meslek alan ve dallarına, yapılan projelere ve sosyal etkinliklere, okuldaki iyi uygulamalara, iletişim ve ulaşıma ait bilgilere ve okul, sınıf, atölye laboratuvara ait görsellere yer verilecek mevcut bilgiler güncellenecektir. Örnek
42
İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri-Ortaokul müdürlükleri
1 Mart- 30 Mayıs Mesleki ve teknik eğitim tanıtım filmlerinin izletilmesi İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri-Ortaokul müdürlükleri Genel Müdürlüğümüz internet adresinde yer alan mesleki ve teknik eğitim tanıtım filmlerinin ( il genelindeki tüm ortaokullarda düzenlenen etkinliklerde ilgili öğretmen, öğrenci ve velilerin katılımıyla izlenmesi sağlanacaktır.
43
1 Mart- 30 Mayıs Genel Müdürlüğümüz internet adresinde ( bulunan “Tanıtım ve Yönlendirme” bölümündeki bilgi ve dokümanlardan faydalanılması İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri-Okul Müdürlükleri Tanıtım, yönlendirme ve mesleki rehberlik çalışmalarında Genel Müdürlüğümüz internet adresinde ( bulunan “Tanıtım ve Yönlendirme” bölümündeki bilgi ve dokümanlardan faydalanılacaktır.
44
İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri-Ortaokul müdürlükleri
31 Mart- 31 Nisan Mesleki ve teknik eğitim alanlarını tanıtıcı videoların hazırlanması ve yaygınlaştırılması İl/ilçe millî eğitim müdürlükleri-Ortaokul müdürlükleri adresinde yer alan 54 meslek alanını tanıtıcı kısa videoların il/ilçe genelindeki okullarda rehberlik dersi saatlerinde izletilmesi sağlanacaktır.
45
Meslekİ ve teknİk ortaöğretİm sİstemİ
46
Mesleki ve Teknik Eğitimin Amacı
Sosyal ve ekonomik sektörler ile iş birliği içinde ulusal ve uluslararası mesleki yeterliliğe, meslek ahlakına ve mesleki değerlere sahip, yenilikçi, girişimci, üretken, ekonomiye değer katan ehil iş gücü yetiştirmektir.
47
Mesleki ve Teknik Eğitimin Öncelikleri
Öğrencileri Millî kültürümüzün temeli olan ahilik anlayışıyla yetiştirmek, İhtiyaç doğrultusunda nitelikli iş gücü yetiştirmek, Mesleki ve teknik eğitimi katılımcı bir anlayışla yönetmek, Mezunların üretime katılacak şekilde yetişmesini sağlamak, Mesleki ve teknik eğitim sistemini sürekli geliştirmek ve kalitesini yükseltmek,
48
Okul Türleri ve Programlar
Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Anadolu Meslek Programı Anadolu Teknik Programı Ustalık Programı Çok Programlı Anadolu Lisesi Anadolu Lisesi Anadolu İmam-Hatip Lisesi Mesleki Eğitim Merkezleri Ustalık Programı
49
Mesleki ve Teknik Eğitim Süreci
Genel Ortaöğretim Mesleki ve Teknik Ortaöğretim 10. Sınıf Alan Eğitimi 11. Sınıf Dal Eğitimi 12. Sınıf 9. Sınıf (Ortak Program) Diploma Diploma Mesleki Eğitim Merkezi 9. Sınıf Dal Eğitimi 10. Sınıf Dal Eğitimi 11. Sınıf Dal Eğitimi 12. Sınıf Dal Eğitimi Ustalık Belgesi
50
Mesleki ve Teknik Eğitim Yerleşim Süreci
Merkezi Sınav Mahalli Yerleştirme 8. Sınıf Anadolu Teknik Programı Anadolu Meslek Programı
51
Okul Türleri ve Programlar
Anadolu Meslek Programında, bir mesleğe yönelik bilgi ve becerilerin yanında genel bilgi dersleri yer almaktadır. Anadolu Teknik Programında ise bir mesleğe yönelik bilgi ve becerilerin yanında matematik, fizik, kimya ve biyoloji dersleri 4 yıl boyunca ağırlıklı olarak verilmektedir. Her iki programda da 10. sınıfta mesleki alan eğitimi, 11. ve 12. sınıfta meslek alanına bağlı olarak dal eğitimi verilir.
52
Okul Türleri ve Programlar
Anadolu Meslek Programlarına sınavsız geçiş ve mahalli yerleştirme ile kayıt yapılır. Anadolu Teknik Programına merkezi sınav ile yerleştirme yapılır. Çok programlı Anadolu liseleri; genel ve mesleki ve teknik öğretim programlarını bir yönetim altında uygulayan ortaöğretim kurumlarıdır. Mesleki eğitim merkezleri, kalfalık ve ustalık eğitimi ile mesleki ve teknik kurs programlarının uygulandığı eğitim kurumlarıdır.
53
Anadolu Teknik Programı Örnek Haftalık Ders Çizelgeleri
Meslek alanlarının sınıflara göre haftalık ders çizelgelerini görmek için adresini ziyaret edebilirsiniz.
54
Mesleki ve Teknik Eğitimde Öğretim Programları
Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde 54 alanda ve bu alanlar altındaki 206 dalda öğretim programı uygulanmaktadır. Mesleki ve teknik Anadolu liselerinde eğitim verilen meslek alanları ve dal listesini görmek için tıklayınız.
55
Mesleki ve Teknik Eğitimde Öğretim Programları
Mesleki eğitim merkezlerinde 27 alanda ve bu alanlar altındaki 140 dalda öğretim programı uygulanmaktadır. Mesleki eğitim merkezlerinde eğitim verilen meslek alanları ve dal listesini görmek için tıklayınız.
56
Meslek Alanları Hakkında Bilgi
Meslek alanları, mesleğin özellikleri, iş olanaklarını, yerleşilebilecek yükseköğretim programları ile meslek alanları hakkında daha fazla bilgiye sahip olmak için sayfasını ziyaret edebilirsiniz. Sayfada meslek alanları hakkında bölüm öğrencisi, bölüm öğretmeni ve eğitim danışmanının görüşleri ile meslek alanlarının bulunduğu okul/kurumlara ait bilgiler de yer almaktadır.
57
Mesleki İlgi ve Yeteneklerin Keşfi
İlgilerinizi, yeteneklerinizi, mesleki değerlerinizi görmek, nasıl bir eğitim alacağınızı planlamak için Ulusal Mesleki Bilgi Sistemini ( )inceleyebilirsiniz.
58
Mesleki Eğitim Merkezleri
Mesleki eğitim merkezlerinde ustalık eğitimi almak üzere çırak öğrenci kaydı yapılmaktadır. Çıraklık öğrencilik şartları a) En az ortaokul veya imam-hatip ortaokulu mezunu olmak. b) Bünyesi ve sağlık durumu gireceği mesleğin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmak. Aday çırak ve çıraklar; öğrenci statüsünde olup, her türlü öğrencilik haklarından yararlanır. Aday çırak ve çıraklar, mesleğin özelliğine göre haftada sekiz saatten az olmamak üzere okulda genel ve mesleki eğitim görürler.
59
Mesleki Eğitim Merkezleri
Ekonomimizin temel taşı olan esnaf ve sanatkârların çırak ihtiyacının karşılanması, öğrencilerimizin ahilik kültüründen gelen usta çırak ilişkisiyle iş başı eğitimi ile usta olarak yetiştirilmesi amacıyla çıraklık eğitimi zorunlu eğitim kapsamına alınmıştır. Çıraklık eğitimini bitiren öğrenciler istekleri doğrultusunda fark derslerini tamamlayarak diploma almaları halinde yüksek öğretime gidebilme hakkına sahiptir. Mesleki eğitim merkezine devam eden öğrenciler, 10. sınıftan itibaren her ders yılı sonunda yılsonu beceri sınavına alınır. 11. sınıfın sonunda girilen beceri sınavı kalfalık, 12. sınıfın sonunda girilen beceri sınavı ustalık sınavı olarak uygulanır. İşyeri sahibi, aday çırağı ve çırağı çalıştırmaya başlamadan önce bunların velisi veya vasisi veya reşit ise kendisi ile yazılı işletmelerde beceri eğitimi sözleşmesi yapmak zorundadır.
60
Tematik Mesleki ve Teknik Anadolu Liseleri
sektörlerin yoğunlaştığı bölgelerde, talep edilen nitelikli iş gücünü yetiştiren, mesleki ve teknik eğitimde toplumsal algıyı olumlu yönde geliştiren, inovasyona açık, rekabetçi, girişimci, üretken bireyler yetiştiren, belirli bir alanda markalaşmış ve denenmek ve geliştirilmek üzere özel proje uygulayan okul/kurumlardır. Tematik mesleki ve teknik Anadolu liselerinin listesini görmek için tıklayınız.
61
İşletmelerde Beceri Eğitimi ve Staj
Öğrencilerimiz mesleki eğitim uygulamalarını, işletmelerde beceri eğitim ve stajla yapmaktadır. İşletmelerde beceri eğitim; Anadolu meslek programı öğrencilerinin mesleki bilgi, görgü ve becerilerini artırmak amacıyla 12. sınıfta 3 gün işletmede öğrenim gördüğü bir uygulamadır. Staj ise Anadolu teknik program öğrencilerinin mesleki bilgi, beceri, tutum ve davranışlarını geliştirmelerini, iş hayatına uyumlarını, gerçek üretim ve hizmet ortamında yetişmelerini ve okulda olmayan tesis, araç-gereci tanımalarını sağlamak amacıyla 40 iş günü işletmelerde uygulama eğitimi gördüğü mesleki eğitimdir. Kardeş okul uygulaması, uluslararası ikili anlaşma, protokol ya da bir proje kapsamında, sigorta dâhil, her türlü sorumluluk kendilerine ait ve giderleri kendileri ya da proje çerçevesinde karşılanmak üzere alanlarıyla ilgili beceri eğitimi, stajlarını yurtdışındaki işletmelerde de yapabilirsiniz. Daha fazla bilgi için adresini ziyaret edebilirsiniz.
62
Sigorta İşlemleri ve Devlet katkısı
Öğrencilerimizin güven içinde eğitimlerine devam etmesi ve oluşacak herhangi bir olumsuz durumda mağdur edilmemesi amacıyla 10, 11 ve 12. sınıfta iş kazaları ve meslek hastalıklarına karşı sigortalanmıştır. Sektörün arzuladığı nitelikli iş gücünü yetiştirmek ve sektörün mali yükünü azaltmak amacıyla, işveren tarafından çıraklara ve meslek lisesi öğrencilerine asgari ücretin en az % 30’u tutarında ücret ödenmektedir. Örneğin, 2018 yılı asgari ücreti için öğrenciye ödenen en az ücret 435 TL olarak hesaplanmıştır.
63
Bursluluk ve Yatılılık İmkânları
Maddi imkânları yetersiz olan öğrencilerimiz isterlerse yatılılık imkanlarından ve İlköğretim Ve Ortaöğretim Kurumları Bursluluk Sınavına (İOKBS) girerek sınav sonucuna göre burs imkanlarından faydalanabilirler. Genel Müdürlüğümüz ve çeşitli kurum/kuruluşlarla yapılan işbirliği protokolleri kapsamında başarılı ve maddi imkanları yetersiz olan öğrencilere özel burs desteği de sağlanmaktadır.
64
Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumları Mezunlarını İzleme Portalı
E- mezun sistemi ile meslek ve teknik ortaöğretim sistemine ilişkin okul ve alan bilgilerini, haberleri, bağlantıları ve daha fazla bilgiye erişim sağlayabilirsiniz. (
65
Özel Mesleki ve Teknik Eğitime Destek
Eğitim ve Öğretim Yılında Organize Sanayi Bölgeleri (OSB) içinde açılan özel meslek liselerine 21 alanda TL ile TL., OSB dışındaki açılan özel meslek liselerine ise 27 alanda TL ile TL devlet teşviki sağlanmaktadır.
66
Organize Sanayi Bölgeleri İçinde Eğitim ve Öğretim Desteği Verilen Alanlar
Sıra No Alan Adı 1 9. Sınıf 12 Kimya Teknolojisi 2 Bilişim Teknolojisi 13 Metal Teknolojisi 3 Ayakkabı ve Saraciye Teknolojisi 14 Plastik Teknolojisi 4 Tasarım Teknolojisi 15 Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri 5 Seramik Cam Teknolojisi 16 Matbaa Teknolojisi 6 Biyomedikal Cihaz Teknolojileri 17 Tarım Teknolojileri 7 Metalürji Teknolojisi 18 Elektrik Elektronik Teknolojisi 8 Tesisat Teknolojisi ve İklimlendirme 19 Makine Teknolojisi 9 Mobilya ve İç Mekan Tasarımı 20 Motorlu Araçlar Teknolojisi 10 Gıda Teknolojisi 21 Yenilenebilir Enerji Teknolojileri 11 Tekstil Teknolojisi
67
Organize Sanayi Bölgeleri Dışında Eğitim ve Öğretim Desteği Verilen Alanlar
Sıra No Alan Adı 1 9. Sınıf 15 Kimya Teknolojisi 2 Kuyumculuk Teknolojisi 16 Metal Teknolojisi 3 Seramik Cam Teknolojisi 17 Plastik Teknolojisi 4 Tasarım Teknolojisi 18 Biyomedikal Cihaz Teknolojileri 5 Ayakkabı ve Saraciye Teknolojisi 19 Denizcilik Alanı 6 Hayvan Yetiştiriciliği ve Sağlığı 20 Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri 7 Metalürji Teknolojisi 21 Matbaa Teknolojisi 8 Raylı Sistemler Teknolojisi 22 Elektrik Elektronik Teknolojisi 9 Mobilya ve İç Mekan Tasarımı 23 Makine Teknolojisi 10 Tesisat Teknolojisi ve İklimlendirme 24 Motorlu Araçlar Teknolojisi 11 İnşaat Teknolojisi 25 Tarım Teknolojileri 12 Uçak Bakım Alanı 26 Yenilenebilir Enerji Teknolojileri 13 Tekstil Teknolojisi 27 Gemi Yapımı 14 Gıda Teknolojisi
68
Bilim, Sanat, Kültür ve Spor Faaliyetleri
Öğrencilerimizin çok yönlü gelişimini desteklemek amacıyla; Uluslararası MEB Robot Yarışması, Kitap okuma yarışması, Genel Müdürlüğümüz ile çeşitli kurum/kuruluşlar arasında imzalanan iş birliği protokolleri kapsamında ilgili meslek alanlarına yönelik çeşitli yarışma ve etkinlikler düzenlenmektedir.
69
Mezunlara Verilen Haklar ve Belgeler
Alan ve dalda diploma (MTAL) Ustalık ve kalfalık belgesi (MEM) Teknisyenlik unvanı İşyeri açma belgesi EUROPASS belgesi Aldığı ve başardığı modülleri, dersleri ve kredileri gösteren belge
70
Mezunlara Verilen Haklar
Bütün mesleki ve teknik eğitim mezunlarına teknisyen unvanı verilmektedir. Mesleki ve teknik ortaöğretimden meslek yüksek okullarına geçişte sınav sonucuna göre alanında eğitim yapmak isteyen mezunlara ek puan verilmektedir. Mezun olduktan sonra öğrenim görülen meslek alanlarına göre ek puan verilen yükseköğretim programları için adresini ziyaret edebilirsiniz. KOSGEB ile yapılan protokol kapsamında kendi iş yerini açan mesleki eğitim mezunlarına KOSGEB tarafından 50 bin TL hibe ve 100 bin TL faizsiz kredi verilmektedir.
71
YÖNELİK İŞBAŞI EĞİTİM PROGRAMI
Türkiye İş Kurumu İŞ ARAYANLARA YÖNELİK İŞBAŞI EĞİTİM PROGRAMI
72
İŞKUR İşbaşı Eğitim Programlarından Yaralanma
Türkiye İş Kurumu tarafından 15 yaş ve üstü bireylere sağlanan işbaşı eğitim programlarından öğrenim gördüğü meslek hakkında bilgi, beceri ve görgüsünü artırmak isteyen Mesleki ve Teknik Anadolu lisesinde öğrenim gören öğrencilerimiz yaz tatillerinde faydalanabilmektedir. İşbaşı eğitim programına katılan öğrenciler için ücret verilmektedir. Ayrıca iş kazası ve meslek hastalıkları ile genel sağlık sigortası prim giderleri sağlanmaktadır. Ayrıca İŞKUR’un iş ve meslek danışmanlarından destek alabilir ve İŞKUR tarafından yayınlanan İMD İŞKUR Meslek Seçimine Destek dergisinden yararlanabilirsiniz. Detaylı bilgi için adresini ziyaret edebilirsiniz.
73
Genel Faaliyetler İşveren ile iş arayan arasında köprü görevi yapan İŞKUR iş arayanlara yönelik; - iş ve meslek danışmanlığı, - işbaşı eğitim, - mesleki eğitim, - işe yerleştirme, hizmetleri sunmaktadır.
74
İş ve Meslek Danışmanlığı
Kurum faaliyetleri hakkında bilgilendirme, Bireysel ve grup görüşmeleri ile danışmanlık hizmeti, İşgücü piyasasına yönelik bilgilendirme, İş arama becerileri, İşverenle görüşme teknikleri, Özgeçmiş hazırlama, Europass CV Hazırlama yardımı, Meslek tanıtımları Hakkında her arzu eden vatandaşımıza yardımcı olmaktadır.
75
İŞBAŞI EĞİTİM PROGRAMI
İşbaşı eğitim programı (İEP) İŞKUR tarafından uygulanan, iş ve üretim süreçlerini bizzat görerek mesleki deneyim ve tecrübe kazanmanızı sağlayan programdır. Stajın geliştirilmiş versiyonudur.
76
PROGRAMIN FAYDALARI NELERDİR
Mesleki deneyim ve beceri kazanma İstihdam edilebilirliği kolaylaştırma Tecrübe eksikliğinin giderme Program süresince gelir elde etme DENEYİM BİLGİ PRATİK
77
HANGİ İŞYERLERİNDE PROGRAMA KATILABİLİRİM?
İŞKUR’a kayıtlı ve en az 2 çalışanı olan bir işyerinde, Dernekler, vakıflar, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, sendikalar, sanayi ve ticaret odaları, noterler vb. işyerlerinde
78
Kendinizin belirlediği işyerlerinde veya İŞKUR tarafından belirlenen bir işyerinde de programa katılabilirsiniz.
79
KİMLER KATILABİLİR? 15 yaşını dolduranlar,
Son 1 ayda uzun vadeli sigorta primi bulunmayan Kuruma kayıtlı işsizler, Ön lisans, lisans, yüksek lisans, doktora ve ikinci öğretim öğrencileri Açık öğretimin her kademesindeki öğrenciler Lise öğrencileri
80
NASIL BAŞVURU YAPABİLİRİM?
ÖNCELİKLE İŞKUR’A KAYDOLMANIZ GEREKİR adresinden, 81 ilde bulunan Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlüklerinden, 70 civarı ilçede bulunan Hizmet Merkezlerinden, Varsa üniversitenizdeki irtibat noktasından (öğrenciler) BAŞVURABİLİRSİNİZ.
81
NASIL BAŞVURU YAPABİLİRİM?
Kuruma kayıttan sonra iş ve meslek danışmanınızla görüşün Uygun olan bir programa katılma talebinizi iletin Değerlendirmeden sonra programa katılabilirsiniz
82
PROGRAM NE KADAR SÜRÜYOR?
İşbaşı eğitim programı 3 ay olarak düzenlenir. Günde en az 5 en fazla 8 saat programa katılabilirsiniz Haftada en fazla 6 gün ve 45 saat uygulanır
83
PROGRAM SÜRESİNCE MADDİ KAZANCIM OLACAK MI?
İŞKUR, İşbaşı Eğitim Programına katılanlara her gün için 54 TL cep harçlığı ödüyor. Ayda 26 gün katılım olursa net asgari ücret düzeyinde gelir imkanı. İşsizlik ödeneği alanlara günlük 27 TL ödenmektedir.
84
Program süresince iş kazası ve meslek hastalığı ile genel sağlık sigortası primlerini karşılıyor.
İsteğe bağlı sigorta yatırılabilir.
85
Bu sayede geçici süreli gelir elde etme imkanına sahip olarak sağlık hizmetlerinden de yararlanabilirsiniz.
86
SERTİFİKA Program sonunda sertifika almaya hak kazanırsınız
Alınacak sertifikaya CV’nizde yer verebilme imkanına da sahip olursunuz
87
PROGRAMDA UYULMASI GEREKENLER
İşbaşı eğitim programlarına ilişkin usul ve esasların düzenlendiği Aktif İşgücü Hizmetleri Mevzuatı hükümlerine riayet etmek. Programı düzenli olarak takip etmek, doktor raporu ile belgelendirilen en fazla 5 günlük sağlık izni dışında, devamsızlık süresi olarak toplam İşbaşı Eğitim Program süresinin 1/10’undan daha fazla devamsızlığı bulunmamak, Program sırasında işyeri ile ilgili olarak edinilen ticari ve gizli bilgileri işyeri dışında başkaları ile paylaşmamak, Programdan mazeretsiz ayrılmamak Programa katılma şartlarını taşıdığı hususunda yazılı beyanname vermek.
88
ÜRETEN ADAM ZEKİ ADAMDIR.
GÜÇLÜ TÜRKİYE İÇİN MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ÜRETEN ADAM ZEKİ ADAMDIR. ÖNLEMEK ÖDEMEKTEN DAHA UCUZDUR.
89
LİSEYE GEÇİŞ SİSTEMİ Ortaöğretime Geçiş Sistemi 14 Şubat 2018 Tarih ve Sayılı RG Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik doğrultusunda Eğitim Öğretim Yılında uygulamaya geçilecek olan yeni Ortaöğretim Sistemine Geçiş Sistemi
90
LİSEYE GEÇİŞ SİSTEMİ 2018 ile 4 yıldır devam eden TEOG sistemi yerine gelen sistem; Veli Tercihine Bağlı Serbest Kayıt Yapılabilen, Eğitim Bölgesi ve Sınavsız Mahalli Yerleştirme Sistemi olarak da adlandırılan, "Liseye Geçiş Sistemi" dir. Hangi liselerin sınavla alacağı henüz belli olmadı.
91
LİSEYE GEÇİŞ SİSTEMİ Sınav merkezi sistemle yapılacak.
Sınavlı ve sınavsız liseler için öğrenciler, haziran ayı içerisinde, lise kayıt tercihlerini e-okul sistemi üzerinden yapacaklar.
92
LİSEYE GEÇİŞ SİSTEMİ Öğrenciler, bütün lise türlerinden (Anadolu Lisesi, Anadolu Meslek Lisesi, Anadolu İmam Hatip Lisesi) kendilerine sunulan 9 okul arasından 5 tercih yapacak. Mahalli yerleştirmede kayıt önceliği kriterleri; "öğrencinin tercih sırası", "öğrencinin evine yakınlık", "öğrencinin ortaokuluna yakınlık" olarak belirlendi. Hiçbir öğrenci için yerleşememe durumu söz konusu olmayacak.
93
LİSEYE GEÇİŞ SİSTEMİ Pansiyonlu okullarda pansiyon yatak sayısı kadar kontenjan, il içinden farklı eğitim ve kayıt bölgelerinden tercihe açılacak. Pansiyonlu okulları tercihlerde, pansiyona en uzak öğrenciler avantajlı olacak. Tüm yerleştirme işlemleri temmuz ayı içerisinde tamamlanacak ve açıklanacak.
94
LİSEYE GEÇİŞ SİSTEMİ Sınavla öğrenci alan liseler ise Fen, Sosyal Bilimler, Anadolu Teknik Liseleri ve Proje okullarından oluşacak. Sınavla yerleştirme, yalnız sınav puanı ile yapılacak. Her yıl haziran ayının ilk hafta sonunda yapılacak sınavın sonuçları, yine bu ay içerisinde ilan edilecek. Boş kontenjanlar için "ek yerleştirme" yapılacak.
95
LİSEYE GEÇİŞ SİSTEMİ Sınava giren öğrenciler, girmeyen öğrenciler ile aynı zamanda okul tercihi yapacak. Sınav puanı ile tercihlerine yerleşemeyenler, diğer öğrenciler gibi adreslerine bağlı olarak eğitim bölgelerinden yerleştirilecek. Sınavla öğrenci alan okullarda, boş kalan kontenjanlar doğrultusunda, sınav puanına göre nakil yapılabilecek.
96
LİSEYE GEÇİŞ SİSTEMİ Bir liseye yerleşmek için sınava girmek zorunlu olmayacak. Veli isteğine bağlı. Sınava girmeyen öğrenciler; ikamet ettiği bölgedeki en yakın okullara 5 tercih yapılabilecek. Tercih yapılabilecek liseler, Mayıs ayında açıklanacak.
97
LİSEYE GEÇİŞ SİSTEMİ Özel Okullar, Yabancı okullar isterlerse kendileri özel sınav yapabilirler. İsterlerse yaptıkları bu sınavlara göre, isterlerse MEB'in yaptığı merkezi sisteme göre öğrenci seçebilecek. İkamet önemli değil.
98
6764 MESLEKİ EĞİTİMİN GELİŞİMİ
Tüm Ortaöğretim kurumlarının aynı yönetmelik altında toplanması ve mevzuatta sadeleştirme çalışmaları olmuştur ve devam etmektedir. Mesleki Eğitim Merkezleri 6764 sayılı Kanun ile Mesleki ve Teknik Öğretim Genel Müdürlüğüne bağlandığı gibi aynı anda Örgün Eğitim Kurumu haline getirilerek, Mesleki ve Teknik Anadolu Liseleri gibi Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğine tabi olmuştur.
99
6764 MESLEKİ EĞİTİMİN GELİŞİMİ
Açık Lisesi İş ve İşlemleri Mesleki Eğitim Merkezlerinden alınarak Halk Eğitim Merkezlerine devredilmiştir. Mesleki eğitimin güçlendirilmesi maksatlı Mesleki Eğitim Merkezleri öğrencilerinin tamamında ve Mesleki ve Teknik Anadolu Liseleri 12.sınıfta staja tabii öğrencilerinde olduğu gibi Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinin 10 ve 11.sınıfta okuyan alan eğitimi gören öğrencilerinin tamamı iş kazası ve meslek hastalıklarına karşı devlet tarafından sigortalı hale getirilmiştir.
100
6764 MESLEKİ EĞİTİMİN GELİŞİMİ
Mesleki eğitimin güçlendirilmesi adına; işletmesinde, işyerinde stajyer, çırak öğrenci çalıştıran tüm işverenlere devlet desteği yani katkı sağlanmıştır. Asgari ücretin %30 undan aşağı ücret almayan stajyer ve çırak öğrencinin işverenlerine, öğrenci başına, maaşlarının 3 de 2 si kadar devlet katkısı ödenmektedir.
101
6764 MESLEKİ EĞİTİMİN GELİŞİMİ
tarihli Önceki Öğrenmelerin Tanınması – Denklik Yönergesi ile Mesleki Eğitim Merkezlerinin kalfalık ve ustalık sınavlarında standartları uygulamak adına birlik sağlanması maksatlı Mesleki Yeterlilik Kurullarının da hali hazırda kullandığı kriterler bazında uygulamalı sınavlara geçilmiştir. Ortak alan dersleri bilgisi, Dal dersleri bilgisi ve Ortak dersler bilgisinin ölçülmesinde 3 oturum halinde ortak sınav uygulamasına geçilmiştir. Bu yönerge ile birlikte 22 yaşını doldurmuş her yetişkin mesleğini yaptığını en az bir gün dahi olsa ispatladıktan sonra doğrudan kalfalık sınavlarına girmeye, mesleğini 5 yıldır yaptığını belgelendiren her vatandaşın ise doğrudan ustalık sınavlarına girebilmesi ve belgelenmesinin önü açılmıştır.
102
6764 MESLEKİ EĞİTİMİN GELİŞİMİ
Gelen yeniliklerle birlikte Mesleki ve Teknik Anadolu Liseleri mezunları 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanuna göre Ustalık Belgesi Yetkilerine haiz olan İş Yeri Açma Belgesi ve Avrupa Birliği ülkelerinde iş bulmalarına kolaylık sağlayacak Europass Sertifika eklerinin verilmesi hakkı kazanmışlardır.
103
6764 MESLEKİ EĞİTİMİN GELİŞİMİ
6764 sayılı kanunla birlikte Mesleki Eğitim Merkezleri alan dal farkı kalmaksızın eğitim süresi olarak 4 yıla çıkmıştır. 11.sınıf sonunda öğrenciler Kalfalık Belgesi, 12.sınıf sonunda öğrenciler Ustalık Belgesi alabilmektedirler. Mesleki Eğitim Merkezi öğrencileri arzu ederlerse Ustalık Belgesinin yanında, Bakanlık tarafından belirlenecek fark derlerini Açık Öğretim Lisesi kanalıyla alarak Meslek Lisesi Diploması alabilirler.
104
6764 MESLEKİ EĞİTİMİN GELİŞİMİ
9.Sınıf tüm Ortaöğretim türlerinde ortak olmuştur. Mesleki ve teknik Anadolu Lisesi öğrencileri 10 uncu sınıfın sonundan itibaren alanlarında kendilerini geliştirmek istediklerinde yaz tatillerinde, İŞKUR tarafından uygulanan İşbaşı Eğitim Programlarına katılarak günlük ücret alabileceklerdir. Mezunların yükseköğretime geçişinde alanlarındaki önlisans programlarına yerleştirme işlemlerinde ek puan verilecektir.
105
6764 MESLEKİ EĞİTİMİN GELİŞİMİ
Kendi işini kurmak isteyen mezunlara KOSGEB tarafından 50 bin TL hibe ve 100 bin TL faizsiz kredinin sağlanmaktadır.
106
KAYSERİ MESLEKİ EĞİTİMİ GELİŞTİRME PLATFORMU
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ MODELİNDE MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMİ TANITMA VE YÖNLENDİRME FAALİYETLERİ E-Kurul ve Zümre Modülü (E-MÜFREDAT) ( Meslek Lisesi Öğrencileri Ailelerimizle Buluşuyor Projesi BEYAZ BAYRAK Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Okul/Kurumlarının Performanslarını İzleme ve Değerlendirme Okul-Sektör İşbirliğindeki Mesleki ve Teknik Eğitim Okul Yönetim Kurulu Çalışmaları İş Sağlığı ve Güvenliği Meslekî ve Teknik Ortaöğretim Kurumları Mezunlarını İzleme Portalı Kantin Denetimi Kayseri Mesleki Okullar Web Siteleri Denklik İşlemleri: Kalfalık-Ustalık İşveren Devlet Katkısı Projesi Öğrenci Çırak Stajyer SGK İşlemleri Faaliyet Foto Galeri Çalışma Takvimi Mevzuat Bilgi Belge
107
İl Milli Eğitim Müdür Yardımcısı
TEŞEKKÜRLER Sunum Cihangir ÇAĞLAR Mesleki ve Teknik Eğitim İl Koordinatörü Koordinasyon Sezai ÇAMDALI İl Milli Eğitim Müdür Yardımcısı
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.