Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR"— Sunum transkripti:

1 İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
Tedavi Edici (Terapötik) Teknikler

2 Tedavi Edici (Terapötik) Teknikler
Hemşire, danışana/hastaya karşı sorumluluğunu yerine getirebilmek için onu tanımak, sorunlarının neler olduğunu anlamak, çözüm yolları bulmasına yardım etmek durumundadır. Bu görevini yerine getirirken elindeki en önemli araç iletişim teknikleridir. İletişim tekniklerinin bir kısmı tedavi edici (terapötik),bir kısmı ise tedavi edici değildir (non-terapötik).

3 Tedavi edici iletişimde
Tedavi edici iletişimde bireyin, duygu ve düşüncelerini rahatça ifade edebilmesi kolaylaştırılır. Bireyin, duygu ve düşünceleri yüzünden kendisine kızılmayacağından, alaya alınmayacağından, eleştirilmeyeceğinden emin olması sağlanır.

4 KONUŞMAYI CESARETLENDİRME
“Özellikle ilişkinin başlangıç evresinde yararlı olur. “Sizi dinliyorum» “Sonra ne oldu?” Baş sallama, gibi sözsüz davranışlarla dinleme isteği belirtilir.

5 KEŞFETME Hastayı, sorununu daha derinlemesine tanıması için cesaretlendirir. “Bana işinizden söz eder misiniz?” Özellikle bireyin özel yaşamıyla ilgili bilgilerin toplanması, hemşirenin merakından değil, hastaya yardım etmek için kullanılacaksa araştırılır.

6 KABULLENİCİ DAVRANMA Bireyin hissettiği gibi hissetmeye ve davrandığı gibi davranmaya hakkı olduğunu kabul etmek demektir. Kişi kınanmayacağından, yargılanmayacağından emin olursa olumsuz davranışını değiştirip düzeltme gücü bulabilir.

7 DUYGULARA YOĞUNLAŞMA Hastayı, duygularını ifade etmeye cesaretlendirmek için yapılır. Hemşire, hastanın duygularının ne olabileceğini ortaya koymaya çalışır. Bireyin önemli olan konu üzerine yoğunlaşmasına yardımcı olacak biçimde sorular düzenler.

8 AÇIKLIĞA KAVUŞTURMA Hastanın söyledikleri net olarak anlaşılmadığında kullanılır. Hastanın sözleri yoğun duygularla ilgili olduğunda her zaman açık seçik anlaşılmaz. Bu durumda: “Şu anda sıkıntılı olduğunuzu söylüyorsunuz. Neler hissediyorsunuz?” gibi ifadeler ile hastanın kendisini ifade etmesi istenir.

9 ÖZETLEME Özetleme, tartışmadaki temel fikirleri vurgulamadır. Hem danışanın hem hemşirenin konuşmada geçen temel konuları gözden geçirmelerini sağlar.

10 DİNLEME Tedavi edici ilişkinin ilk kuralı danışanı/hastayı dinlemektir. Dinleme, söylenenleri işitmekten öte bir şey, anlamı yakalama eylemidir. Dinleme, hemşirenin ilgi ve kabulünü sözsüz olarak hastaya ilettiği yollardan biridir.

11 KAPSAMIN YANSITILMASI
Hemşire, danışanın anlattığı kapsamdaki temel düşünceyi yineler. Danışanın söylediklerinin açıklığa kavuşturulması ve hemşirenin anladığıyla danışanın anlatmak istediği arasında uygunluk olup olmadığını belirlemek için kullanılır.

12 DUYGULARIN YANSITILMASI
Danışanın ifadelerindeki duyguların dile getirilmesidir. Hastanın yaşadığı duygular hemşire tarafından isimlendirildiğinde empati, ilgi ve saygı iletmiş olur.

13 BİLGİ VERME Danışan, özellikle servise yeni yattığında bu yeni ortam ve kendisine yapılacaklarla ilgili bilgi alma gereksinmesi vardır. Bireyin ortama uyumunu sağlayacağı için bu tür bilgilerin verilmesi yararlıdır.

14 KENDİ SÖZCÜKLERİYLE YİNELEME
Hemşire, danışanın anlattıklarının içindeki temel düşünceyi kendi sözcükleriyle yineler. Hemşirenin dinlediğini gösterir.

15 SORU SORMA Danışanla ilişkide uygun ve anlamlı soru sorma oldukça önemlidir ve göründüğü kadar kolay değildir. Bu nedenle hemşirenin işlevlerini yerine getirebilmesi ve bireye yardım edebilmesi için, anlamlı soru sormayı öğrenmesi gerekecektir.

16 YAPISALLAŞTIRMA Hemşire danışanın, sorunlarının farkına varmasına ve bunlarla baş edebilmesi için sıraya koymasına yardım eder.Danışan, birkaç konudan söz edip,hangisinden başlayacağını bilemediğinde bu teknik yararlı olur.

17 BAĞLANTI KURMAK Hemşirenin, danışana tepki verirken olayları, deneyimleri, duyguları veya kişileri birbirine bağlayarak yanıt vermesidir. Geçmiş yaşantılarla şu andaki davranışlar arasında bağ kurulduğunda kullanılabilir.

18 GERİBİLDİRİM’DE (FEEDBACK) BULUNMAK
Geribildirim, bireye davranışlarının başkaları üzerindeki etkisi hakkında bilgi verir, güven verici ve açık ilişkileri geliştirir. Bireyin başkalarıyla ilgili duygularını, düşüncelerini ve ondan ne şekilde etkilendiğini ona geri bildirmesi demektir.

19 YÜZLEŞTİRMEK Yüzleştirme, kişiyi söyledikleriyle yaptıkları arasındaki zıtlığı incelemesi amacıyla tartışmaya davet etmektir. Yüzleştirme, yani kişiler arasındaki sözsüz iletişimlere, sözlü ve sözsüz mesajlar arasındaki zıtlıklara bireyin dikkatinin çekilmesi, incelikle ve özenle yapılmalıdır.

20 SÜREÇ En karmaşık tekniktir. Hemşireyle danışan arasındaki kişiler arası dinamiklere dikkati çeker. Bunlar, kapsam, duygu ve davranışla ilişkilidir. Danışanla terapötik yakınlık kurulduktan sonra bu teknik, yararlıdır.


"İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları