Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

8. MONOPOL PİYASASI.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "8. MONOPOL PİYASASI."— Sunum transkripti:

1 8. MONOPOL PİYASASI

2 Monopol Piyasasının Özellikleri
Tek Firma Fiyatı monopol belirler İkamesi olmayan mal, elektrik Başka firmaların piyasaya girişinde kısıtlar Saf monopol, Ör: elektrik, su, doğalgaz pazarlayan firmalar Monopol gücü: Birden fazla firma anlaşıp, ortak hareket ederse, ör: kartel, tröst Kartel: Fiyat ve miktar anlaşması, OPEC Tröst: Anlaşma ötesinde birleşme

3 Diğer firmaların piyasaya girişini önleyen kısıtlar
Doğal kısıtlamalar (ölçek ekonomileri) Yasal kısıtlamalar, devlet tarafından Devletin verdiği işletme imtiyazı, PTT, TEDAŞ, vapurlar Devletin verdiği lisans, doktorluk, eczacılık, avukatlık Patent: yeni bir mal ve hizmet üretimi için yasal hak, Amerika, 20 yıl, yeni ürün , üretim yöntemleri, başka firmaya satabilir Telif Hakkı: kitabın yazarına, besteciye eserini basması ve çoğaltması için tanınan yasal hak, başkasına satabilir, firma, basım, çoğaltma

4 Ölçek Ekonomileri

5 Monopolde kısa dönem denge fiyatı ve miktarı

6 Firmanın talep eğrisi= piyasanın talep eğrisi
Monopol daha fazla satmak için fiyatını düşürmek zorunda, Kar maksimizasyon kuralı: MR=MC olana kadar üretmek. Fiyatı da talebe göre ayarlar.

7 Monopol için kar maksimizasyonu

8 Monopole yöneltilen eleştiriler
Tam rekabet piyasasına kıyasla üretim daha az, fiyat daha fazla Qm<Qc Pm>Pc Fazla kar, Tüketiciler mutsuz Ekonomik etkinlik sağlanamaz

9 Monopol ile ilgili Çözüm Önerileri
Hiçbir şey yapılmasın, Friedman, Vitra, anadol, İpek Kağıt Monopoller bölünsün, antitröst yasaları Monopollerin karları vergilendirilsin, Monopollerin ürettiği mal miktarları ve uyguladığı fiyatlar düzenlensin, regulasyon

10 Fiyat Farklılaştırması (ayrımcılığı)
Aynı malın farklı alıcılara farklı fiyatlardan satılması Farklı alım durumları Amaç: karı maksimum yapmak Miktara göre Piyasaya göre, damping, fiyat düşürme.

11 Fiyat farklılaştırması
Gelire göre Mevsime göre, uçak bileti otel Mal veya hizmetin kullanımına göre, elektrik Yaşa göre, 65 yaş üstü indirim Markaya göre Bölgelere göre


"8. MONOPOL PİYASASI." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları