Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
KİŞİSEL GELİŞİM NOTLARI
1.HAFTA YAKIN ÇEVREYE UYUM
2
YÜKSEKOKULUMUZUN YAPISI VE İŞLEYİŞİ
Öğr. Gör. Metin KADİM
3
OKULUN TANITIMI YAPISI VE İŞLEYİŞİ
4
ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ REKTÖRÜ Prof. Dr. Sait BİLGİÇ
OKULUN TANITIMI ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ REKTÖRÜ Prof. Dr. Sait BİLGİÇ
5
OKULUN TANITIMI VEZİRKÖPRÜ MESLEK YÜKSEKOKULU MÜDÜRÜ
Prof. Dr. Kemalettin ŞAHİN E-Posta:
6
OKULUN TANITIMI VEZİRKÖPRÜ M.Y.O. MÜDÜR YARDIMCILARI
Öğr. Gör. Metin KADİM Telefon ve Dahili: (0362) / 1308 E-Posta: Öğr. Gör. Seçil YILDIRIM Telefon ve Dahili: (0362) / 1309 E-Posta:
7
BİRİMLER: 1.İdari Birimler 2.Akademik Birimler
OKULUN TANITIMI BİRİMLER: 1.İdari Birimler 2.Akademik Birimler
8
OKULUN TANITIMI BÖLÜMÜMÜZ: T.C. Ondokuz Mayıs Üniversitesi
Vezirköprü Meslek Yüksekokulu Çocuk Bakımı ve Gençlik Hizmetleri Bölümü Çocuk Gelişimi Programı
9
OKULUN TANITIMI HOCALARIMIZ: Çocuk Gelişimi Programı Bölüm Başkanı
Öğretim Görevlisi Metin KADİM Telefon ve Dahili: (0362) / 1308 E-Posta:
10
Öğretim Görevlisi Osman Senai DOĞAN E-Posta: osdogan@omu.edu.tr
OKULUN TANITIMI HOCALARIMIZ: Öğretim Görevlisi Osman Senai DOĞAN Telefon ve Dahili: (0362) / 1205 E-Posta:
11
Öğretim Görevlisi İlkay GÖKTAŞ E-Posta: ilkay.goktas@omu.edu.tr
OKULUN TANITIMI HOCALARIMIZ: Öğretim Görevlisi İlkay GÖKTAŞ Telefon ve Dahili: (0362) / 1218 E-Posta:
12
OKULUN TANITIMI SINIFLAR-SALONLAR KURALLAR VE ETİK İLKELER
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği
13
KİŞİSEL GELİŞİM NOTLARI
2.HAFTA GENEL ÇEVREYE UYUM
14
Psikolojik Yapı ve Uyum
Öğr. Gör. Metin KADİM
15
Psikoloji, insan ve hayvan davranışlarını inceleyen bir bilim dalıdır.
16
Davranış Oluşumu
17
Psikoloji Davranışlar, belirli çevresel koşullar içinde oluşan olaylar olduğuna göre psikoloji; çevre, organizma ve davranışlar arasındaki etkileşimi inceler.
18
Duyu Çevredeki her türlü uyarıcıyı duyu organları sayesinde fark edebiliyoruz. Eğer duyular olmasaydı bunları başaramaz, yaşamımızı sürdürmede zorluk çekerdik.
19
Duyu
20
Düşünme Düşünme; olay ve nesneler yerine onların simgelerini (sembol) kullanarak yapılan zihinsel bir işlev ve sorunlara çözüm arama yoludur.
21
Zekâ Zekâ, zihinsel becerilerin tümüdür. Zekâda kalıtımın ve çevrenin rolü büyüktür. Dünyayı anlama, tanıma, değerlendirme konusunda zekâ, bilgileri kazanma gücü olarak ortaya çıkar. Böylece zekâ, kalıtsal faktörlerden, sinir sistemi ve duyu organlarının biyolojik yapısından etkilenir.
22
Dikkat Dikkat; bütün ruhsal faaliyetin ve uyarıcının bir duyumda ve bir davranışta toplanması, bir yönelmedir. Dikkat, zihin çalışmasının ve duyguların bir uyarıcı üzerinde toplanması halidir.
23
Duygu, duyumların organik ve ruhsal yaşantıyı etkilemesi anlamındadır.
Duygulanma ise bazı uyarıların ve fizyolojik işlevlerin iç dengeyi ve ruhsal yaşantıyı olumlu veya olumsuz etkilemesi ve bu etkinin bilinçte anlam kazanmasıdır.
24
Öğrenme Öğrenme, yaşantısal deneyimler yoluyla davranışlarda değişiklik oluşturma sürecidir. Farklı bir deyişle öğrenme, yaşantı ürünü, kalıcı izli davranış değişikliğidir.
25
Sizin algılarınız ! Çevre tarafından algılanışınız !
26
UYUM ÇEVREYE UYUM !!!
27
KİŞİSEL GELİŞİM NOTLARI
3.HAFTA KENDİNİ TANIMA
28
KENDİNİ TANIMA Öğr. Gör. Metin KADİM
29
Kendini Tanıma Kendini tanıma yolundaki insan; kendisine ait herhangi bir bireysel özelliği ele almadan önce, bir gerçekliği kavramalıdır. Kendisini hangi düzeyde değerlendirirse değerlendirsin, hiç fark etmez, insan olduğu için son derece kıymetli ve eşsizdir.
30
Kendini Tanıma O halde ilk ilke şudur; insan değerlidir ve siz, başka hiçbir şeye ihtiyaç duymadan, sadece insan olduğunuz için bu değeri zaten hak ediyorsunuz. Yani herkes gibi siz de biricik ve eşsizsiniz. Her türlü özen ve güzelliği fazlasıyla hak ediyorsunuz.
31
Kendini Tanıma Kişisel gelişim süreciniz için atılacak ilk adım, kendi kıymetinizin farkında olmaktır. Ruhsal, zihinsel ve bedensel anlamda kendinizi değerlendirmeye tabi tutarken, bu gerçek asla göz ardı edilmemelidir. Kişi, kendisini ve çevresindekileri hak ettikleri değer içerisinde görmelidir.
32
Kendini Tanıma Bundan sonra gelecek olan aşama, kişinin kendisi ile kuracağı olumlu diyalogdur. Zihinsel, bedensel veya ruhsal özelliklerinizi değerlendirirken, yargılama değil algılama çabası içerisinde olmaktır.
33
Kendini Tanıma Kişi kendisini herhangi bir niteliğinden dolayı yargılamayı, hele hele olumsuz yargılamayı değil kendi niteliklerini değerlendirmeyi tercih etmelidir. Kendisinde var olan özelliklerle işe başlayıp, onları kendi yaşantısı içerisinde nasıl daha iyiye götürebileceğini anlamaya çalışmalıdır.
34
KENDİNİZİ NASIL DÜŞÜNÜYORSANIZ ÖNCE DÜŞÜNCELERİNİZİ DEĞİŞTİRMELİSİNİZ.
Kendini Tanıma KENDİNİZİ NASIL DÜŞÜNÜYORSANIZ ÖYLESİNİZ. ÖNCE DÜŞÜNCELERİNİZİ DEĞİŞTİRMELİSİNİZ.
35
Kendini Tanıma Bu aşamada gerekli olan, her insanın mutlaka üstün ve zayıf yönleri olduğu gerçeğini hoşgörüyle karşılayabilmektir. Hiç kimse, kimseden her anlamda üstün değildir. Her insanın bir başkasına göre daha iyi olduğu ya da daha zayıf olduğu yönleri vardır.
36
Kendini Tanıma Asıl olan bireyin bu anlayışla kendisinde bulunan iyi özellikleri daha da geliştirip, zayıf yönlerini güçlendirmek için çabalamasıdır. Bu noktada yapılacak en kötü tercih, kayıtsız ve çabasız kalmaktır. Yani bireyin zayıf yönlerinin verdiği eziklik duygusunu kabullenmesi, ya da güçlü yönlerini geliştirme çabası içerisine girmemesidir.
37
Kendini Tanıma Gelişim sürecinin başarısı hoşgörü ve olgunlukta yatar. Burada kastedilen bireyin kendisine yönelik hoşgörüsü ve olgunluğudur. Yani kişinin hataları ya da eksikliklerini olgunlukla karşılayabilmesidir. Hiçbir birey hatada ve eksiklikte yalnız değildir. Her insanın yetemediği yetişemediği durumlar söz konusudur. Kişi bu yetersizliklere takılıp kalmamalıdır. Birey eksikliklerini olgunluk ve hoşgörü içerisinde yeniden şekillendirip, daha iyiye yönlendirmesi gerektiğini unutmamalıdır.
38
Kendini Tanıma Kişi üstün ya da zayıf yönlerini bu bakışla tespit etmeye çalışmalıdır. Her iki niteliğin de doğal olduğunu içselleştirerek, eksiği iyiye ve güzele, iyi ve güzeli de daha iyi ve daha güzele doğru geliştirme çabası içerisinde olmalıdır.
39
Kendini Tanıma GÜÇLÜ OLAN, ZAYIF YANINI HERKESTEN İYİ BİLENDİR.
DAHA GÜÇLÜ OLAN İSE ZAYIF YANLARINA HÜKMEDEBİLENDİR.
40
Kendini Tanıma Kendini tanımak; neyi sevip neyi sevmediğini bilmek, güçlü ve zayıf yönlerini görebilmek, kendi sınırlılıklarını ve yapabileceklerini bilmek, rolünün ve sorumluluklarının farkında olabilmektir.
41
Kendini Tanıma Kişinin kendisini, en iyi kendisi tanıyabilir. Bu sebeple aşağıda size yardımcı olabilecek bir dizi ip uçları verilmiştir. Mümkün olduğunca aşağıda verilen bilgilere uygun olarak kendinizi tanımlayınız. Elinizden geldiği kadar bu işe vakit ayrınız ve mutlaka yazarak düşünmeye çalışınız.
42
Başka insanlarda beğenmediğiniz özellikler nelerdir?
Kendini Tanıma Kendinizle ilgili olumlu özelliklerinizi düşünün. En çok hangi özelliğinizi beğeniyorsunuz? Kendinizde beğenmediğiniz özellikler nelerdir? Bunlar en çok hangi zamanlarda ortaya çıkar? Beğenmediğiniz özelliklerinizi değiştirmek için neler yapabilirsiniz? Başka insanlarda beğenmediğiniz özellikler nelerdir? Başkaları sizi nasıl tanımlar? Örneğin arkadaşlarınız, akrabalarınız, komşularınız, öğretmenleriniz sizin nasıl bir insan olduğunuzu düşünürler?
43
Kendini Tanıma Başkalarının sizi nasıl tanımasını isterdiniz? Her insanın diğerlerine göre iyi yaptığı ve diğerlerine göre daha kötü yaptığı bir şeyler vardır. Sizin güçlü ve zayıf olduğunuz yanlarınız nelerdir? Her insanın dürüstlük, arkadaşlık, açık sözlü olma, saygılı olma, çevreyi koruma gibi bazı değerleri vardır. Her insanın öncelik verdiği değerler değişik olabilir. Sizin öncelik verdiğiniz değerler nelerdir?
44
Kendini Tanıma Bundan yıl sonra nasıl bir insan olmak istediğinizi düşünün. Nerede, kimlerle yaşamak istediğinizi, ne iş yaptığınızı hayal edin. Bunları gerçekleştirebilmek için nelere ihtiyacınız olduğunu saptamaya çalışın. Kendinizle ilgili değiştirmeniz, geliştirmeniz, öğrenmeniz gereken şeyler nelerdir? Bunları bulmaya çalışın?
45
Kendini Tanıma Her insanın çeşitli rolleri ve bu rollerin yerine getirilmesi gereken sorumlulukları vardır. Örneğin anne rolü, öğrenci rolü, çalışan rolü, kardeş rolü, arkadaş rolü vb. Sizin rolleriniz nelerdir? Her bir rolünüz için ne gibi sorumluluklarınız var? Belirlemeye çalışın.
46
Kendini Tanıma ÖDEV Kişilik Testi
47
KİŞİSEL GELİŞİM NOTLARI
4.HAFTA KENDİNİ GELİŞTİRME
48
Gelişim, belirli bir duruma doğru gerçekleşen değişim sürecidir.
Kendini Geliştirme Gelişim, belirli bir duruma doğru gerçekleşen değişim sürecidir. Kendini geliştirmekse; insanın olmak istediği ve belirlediği bir kişisel durumu elde etmek için gerçekleştirdiği değişim sürecidir. Başka bir deyişle kişisel gelişim, olmak istenilen yere varma çabasıdır.
49
Gelişim, hedefsiz imkânsızdır.
Kendini Geliştirme İnsan hayatında hedef belirleme çabasının önemi çok iyi anlaşılmalıdır. Hedef olmadan ne bir yere varılabilir, ne de bir sonuç elde edilebilir. Bu da çok değerli olan insan ömrü için göze alınabilecek bir durum değildir. Gelişim, hedefsiz imkânsızdır.
50
Kendini Geliştirme Kişinin ne istediğini belirlemesi çok önemli ve güç bir iştir. Bu nedenle kişi hedefini belirlerken, hedefe ulaştığında elde edeceği sonuçları tüm detaylarıyla incelemelidir. Eğer hedef doğru olarak belirlenmezse, büyük ihtimalle zaman içerisinde o hedeften vazgeçilecek ya da hedefe ulaşıldığında istenilen mutluluk yakalanamayacaktır. Her iki durum da ciddi kayıp demektir.
51
Kendini Geliştirme Hedef belirlemede kolaylık sağlayacak bazı noktalara değinmek faydalı olacaktır. İlk aşama kendini olabildiğince tanımak, yapabileceklerinin-gücünün farkında olmak ve istemektir.
52
Kendini Geliştirme Kendini anlayabilme ve gelişme arzusu ile başlanan süreç içerisinde hedef belirlerken, olumlu olunmalıdır. Olumluluk derken iki şey anlatılmak istenmektedir. Birincisi, hayata ve kendinize olumlu yönlerinizden bakabilmektir. İkincisiyse, hedef için oluşturulacak cümle ya da düşüncenin olumlu kurulmasıdır. Olumsuz cümlelerle hedef belirlenemez. Kişi olumsuz cümlelerle harekete geçemez. Örnek “başarısız olmak istemiyorum.” “Başarılı olmak istiyorum.”
53
Kendini Geliştirme Hedef belirlenirken hedefin tüm detayıyla ve net olarak ortaya konması gerekir. “Başarılı olmayı istemek” yeterli ve net bir cümle değildir. Nerede, hangi alanda başarı istenildiği açıkça ifade edilmelidir.
54
Kendini Geliştirme Netlikle beraber, hedefin ölçülebilir bir düzeyi de olmalıdır. “Ne kadar başarılı olmak” istendiği ortaya konmalıdır. Bu hedefe ölçülebilirlik kazandırır. Ölçülemeyecek nitelikteki hedeflere ulaşılıp ulaşılmadığı anlaşılamaz. Demek ki hedef, aynı zamanda ulaşılabilir olmalıdır. Ulaşılamayacak hedef gerçekçi değildir. Hedefin gerçekçi olması gerekir.
55
Kendini Geliştirme Bu basamaklara uyularak kurulmuş bir hedef cümlesi, kişiyi sonuca ulaştırabilir, değişimi sağlayabilir. Fakat belirlenen hedefin zaman ve koşullar açısından da değerlendirilmesi gerekir. Hedef için doğru zaman olup olmadığı, yeterli kaynakların var olup olmadığı gözden geçirilmelidir.
56
Kendini Geliştirme Hedefe ulaşıldığı anın zihinde canlandırılması, hayal edilmesi de önemlidir. Hedefe ulaşıldığında hissedilecek duygu ve düşünceler yeterince hissedilebilmelidir ki gerçekten hedefe ulaşıldığında bir hayal kırıklığı oluşmasın.
57
Kendini Geliştirme Hedefin belirlenmesi, gelişim sürecini zaten başlatmış olacaktır. Bu aşamadan sonrası düşünceleri eyleme geçirmekle olacaktır. Hedefler küçük ya da büyük olabilir. Önemli olan sizi, varmak istediğiniz noktaya taşıyabilmesidir. Bir asıl hedef ve buna bağlı alt hedefler de oluşturulabilir.
58
AMAÇLANANDAN DAHA YÜKSEĞE VARILAMAZ.
Kendini Geliştirme AMAÇLANANDAN DAHA YÜKSEĞE VARILAMAZ.
59
KİŞİSEL GELİŞİM NOTLARI
5.HAFTA KENDİNİ GELİŞTİRME
60
Kendini Geliştirme Stratejik Planlama
Sürekli gelişim sağlamayı amaçlayan, hem kurumsal hem de bireysel bazda kullanılabilen sistematik bir analiz çeşididir.
61
Stratejik Planlama (SWOT) Analizi
Kendini Geliştirme Stratejik Planlama (SWOT) Analizi Mevcut durum analizi Güçlü yönler (Strengths) Zayıf yönler (Weaknesses) Fırsatlar (Opportunities) Tehditler (Threats)
62
SWOT KONUSU: Aranan, tercih edilen, model alınan etkili bir "çocuk kütüphanecisi’ olmak istiyorum.
Güçlü Yönlerim Zayıf Yönlerim Fırsatlarım Tehditlerim
63
Hedef(ler)im Güçlü Yönlerim Zayıf Yönlerim Fırsatlarım Tehditlerim
64
KİŞİSEL GELİŞİM NOTLARI
6.HAFTA KENDİNİ GELİŞTİRME
65
Kendini Geliştirme Uyum sağlamak Etkin problem (sorun) çözümü
İletişim becerileri İkna becerileri Zamanı verimli kullanmak Strese karşı dayanıklı olmak Kişisel motivasyonu sağlamak Özgüveni geliştirmek
66
KİŞİSEL GELİŞİM NOTLARI
7.HAFTA BEYİN
67
Beynimizin Özellikleri
SOL BEYİN SAĞ BEYİN Mantık Yaratıcılık Analiz Hayal gücü Sıralama Bütünsel düşünme Doğrusal Sezgi Matematik Sanat Dil Ritim Gerçekler Duygular Şarkı Sözleri Görsel Hesaplama Şarkı melodileri Dil ile düşünme Hayal kurma
68
Beynimizin Özellikleri
"Sağ beyin kutsal bir armağan, sol beyin ise sadık bir hizmetçidir. " Einstein
69
1- Okulda iken hangi dersleri tercih ederdiniz?
Sağ Beyin – Sol Beyin 1- Okulda iken hangi dersleri tercih ederdiniz? a) Sosyal Dersleri b) Sayısal Dersleri
70
Sağ Beyin – Sol Beyin 2- Hangi spor dalını tercih edersiniz?
a) Yalnız yapılanı b) Takım halinde yapılanı
71
3- Gördüğünüz rüyayı berrak canlı olarak hatırlıyor musunuz?
Sağ Beyin – Sol Beyin 3- Gördüğünüz rüyayı berrak canlı olarak hatırlıyor musunuz? a) Çoğu zaman b) Nadir veya asla
72
Sağ Beyin – Sol Beyin 4- Konuşurken;
a) Çok mimik ve hareket kullanırım b) Az mimik ve hareket kullanırım
73
5- Ellerinizi birleştiriniz; sağ başparmağınız a) Üstte b) Altta
Sağ Beyin – Sol Beyin 5- Ellerinizi birleştiriniz; sağ başparmağınız a) Üstte b) Altta
74
Sağ Beyin – Sol Beyin 6- Saatinize bakmadan doğru zamanı tahmin etmeye çalışınız. a) Tahminimden 10 dakikadan fazla fark var b) Tahminimden 1-10 dakika arası fak var
75
Sağ Beyin – Sol Beyin 7- Daha çok; a) İnsanların yüzünü hatırlıyorum
b) İnsanların ismini hatırlıyorum
76
Sağ Beyin – Sol Beyin 8- İki gözünüzü açık olarak bir kalemi düz bir kenara doğru tutunuz. Sol gözünüzü kapatınız ve kaleminizi yerleştiriniz, yer değiştirmedi mi? Not ediniz, ondan sonra aynısını sağ gözünüzü kapatarak yapınız ve not ediniz. Kaleminiz; a) Sol gözünüzü kapatınca yer değiştirdi b) Sağ gözünüzü kapatınca yer değiştirdi.
77
Sağ Beyin – Sol Beyin • a’lar b’lerden çoksa bir insanın sağ beyin yarımküresi gelişmiştir. • b’ler a’lardan çoksa bir insanın sol beyin yarım küresi gelişmiştir.
78
Sağ Beyin – Sol Beyin SAĞ BEYİN ÖZELLİKLERİ
• Çoğu çocuklar sağ beyinli olurlar • Hayal güçleri fazla gelişmiştir. • Üretkenlik vardır. • Müzikten dinlemekten hoşlanırlar • Koku alma özellikleri gelişmiştir. • Nesneleri bir bütün olarak algılarlar. • Artistik faaliyetlerde bulunmayı çok severler. • Zor kontrol edilebilme özelliklerine sahiptirler. • Renk ve görme özellikleri gelişmiştir. • Hissi hareket eder, olayları teferruatlı düşünmezler. • İnsanlarla sosyal ilişkileri iyi değildir.
79
Sağ Beyin – Sol Beyin SOL BEYİN ÖZELLİKLERİ • Mantıklı hareket ederler
• Analiz etme özellikleri vardır. • Yabancı dil öğrenmeye daha yatkındırlar • Problem çözme teknikleri gelişmiştir. • Şuurlu hareket ederler. • Nesnelerin detaylarını görürler. • Akademik faaliyet içerisinde bulunurlar. • Matematik işlemler öncelik sırayı alır. • Kolay yönetilebilen insan tipidirler. • Beşeri münasebetleri oldukça gelişmiştir.
80
Sağ beyin geliştirme egzersizlerinden bazıları:
Sağ Beyin – Sol Beyin Sağ beyin geliştirme egzersizlerinden bazıları: Resim çizmek, Enstrüman çalmak, Şarkı söylemek, Kitap okumak, Kurgu yapmak, kompozisyon çıkarmak, Evcilik türü hayal gücü gerektiren oyunlar oynamak, Renkli ve sesli zeka oyunları oynamak
81
Sol beyin geliştirme egzersizlerinden bazıları:
Sağ Beyin – Sol Beyin Sol beyin geliştirme egzersizlerinden bazıları: Matematik problemleri çözmek, Bulmaca çözmek, Yazı yazmak Kitap okumak Yeni bir dil öğrenmek, Evcilik türü hayal gücü gerektiren oyunlar oynamak, Kuralları olan zeka ve strateji oyunları oynamak
82
KİŞİSEL GELİŞİM NOTLARI
8.HAFTA ZAMAN
83
İnsana bahşedilmiş en değerli hediye…
Zaman İnsana bahşedilmiş en değerli hediye…
84
Zamanı Verimli Kullanmak
Zaman denilen kavram insan hayatının ta kendisidir. İnsan hayatında, insan hayatından daha değerli bir şey olamayacağına göre, harcanan şey zaman denilen bağımsız ve soyut bir kavram değil bizzat insanın kendisidir. Boşa geçirilen her dakikada harcanan insanın bizzat kendisidir.
85
Zamanı Verimli Kullanmak
Kişiye verilen ömrün yalnızca bir kerelik bir fırsat olduğu ve çabucak akıp gittiği düşünülürse, yapılabilecek en ciddi israfın zaman israfı olduğu kaçınılmazdır. Şu halde yapılması gereken ilk iş, zamanın değerini bu ciddiyetle algılayabilmektir.
86
Zamanı Verimli Kullanmak
Zamanı geri döndüremez, biriktiremez, ödünç alamazsınız. Zaman, çok değerli bir kavram olmasına rağmen, kıt bulunan bir kaynaktır.
87
Zamanı Verimli Kullanmak
Zaman yönetimi ise zamanın en verimli şekilde kullanılması demektir. Zamanlarını iyi değerlendiremeyen insanlar, ilk olarak onun önemini kavramalıdır. Ardından zamanın kişiyi yöneten değil, kişinin kontrolünde olan bir kavram olduğunu algılamaları gerekmektedir. Hayatta başarıya ulaşmak isteyen kişi, ne kadar az zamanının olduğunu düşünebilmelidir.
88
Zamanı Verimli Kullanmak
Zamanı doğru ve etkin kullanmanın ilk adımı, kişinin mutlak anlamda hedeflerini belirlemesinden geçer. Bu hedefler, hem hayatın tamamını yönlendirebilecek ve hayat beklentisi olarak düşünülebilecek temel hedefler, hem de durumlara bağlı olarak yapılması gereken diğer ara hedefler olabilir.
89
Zamanı Verimli Kullanmak
Verimli bir hayat, ancak ne için kullanılacağı belirlenmiş ve bu hedefe yönlendirilmiş hayattır. Bu sebeple yapılması gereken ilk iş, temel hedefler üzerinde düşünmek ve onları biçimlendirmektir. Zamanı verimli kullanmak; meşgul görünmek değil, zamanı amaçlarımızı gerçekleştirmeye yönelik faaliyetler yaparak değerlendirmektir.
90
Zamanı Verimli Kullanmak
Zamanın verimli kullanılması için şu noktalara dikkat edilmelidir: Önceliklerin belirlenmesi, İyi bir planlamanın yapılması, Hayır diyebilmek, Olumlu ve geliştirilmesi gereken yönlerin saptanması, Çalışma ve yaşam ortamlarının düzene sokulması, Zaman hırsızlarının belirlenmesi ve önlenmesi, Kararların hızlı verilmesi vb.
91
Zamanı Verimli Kullanmak
Tüm bu ilkelerin, hayatta birer alışkanlık haline getirilmesi gerekir. Böylece zaman yönetimi için ayrıca bir gayret sarf etmeye gerek kalmayacaktır.
92
Zamanı Verimli Kullanmak
Zaman yönetimi için uygulanacak en önemli yollardan biri, boşa harcanan süreyi azaltmaktır. İşte zamanımızı çalan bazı unsurlar: İşleri Ertelemek Kendine Güvensizlik ve Yüksek Kaygı Plansızlık Hayır Diyememek Gereksiz Mükemmeliyetçilik Kararsızlık
93
Zamanı Verimli Kullanmak
Zamanı verimli bir şekilde kullanmak için, zamanın hangi işler için daha fazla, hangi işler için daha az kullanılacağı belirlenmelidir. Yapılması planlanan işler arasında, öncelikler sıralaması yapılmalıdır. Birçok kişi bu öncelikleri belirleyemediği için gereksiz bir sürü şeyle uğraşarak zamanını boşa harcamaktadır. Önceliklerinizi belirledikten sonra onları uygulamaya koymak için mücadele etmek gerekebilir; çünkü birçok etken bu önceliklerin önüne geçmek isteyecektir.
94
Zamanı Verimli Kullanmak
Zamanı verimli kullanmak, amaçların, sorumlulukların, zevklerin ve sosyal yaşamın bir arada yürütülebilecek şekilde planlanmasıdır. Zamanı planlarken, bazen işlerin planlandığı gibi gitmeyeceğini, planlanmayan durumların da ortaya çıkabileceğini göz önünde bulundurmak önemlidir. Zamanı planlarken, hem zorunlu hem de zevk veren etkinliklere zaman ayırmaya dikkat edilmelidir. Belirli sürelerle, yapılan planların, ne kadarının işlediği, ne kadarının aksadığı, planın aksamasına nelerin neden olduğunu değerlendirmek, bireyin kendisine daha uygun zaman planlaması yapmasını sağlayacaktır.
95
KİŞİSEL GELİŞİM NOTLARI
9.HAFTA DGS
96
Dikey Geçiş Sınavı GENEL BİLGİLER
Başvurular, Mayıs ayı ortalarında, ortalama 10 gün sürüyor. Başvuru ücreti, 100 TL (2018 yılında). Sınav, Temmuz ayının sonuna doğru yapılıyor. Sınav süresi, 150 dk. Soru sayısı, 120 (60 sayısal, 60 sözel) Sınavla ilgili tüm işlemler, ÖSYM'nin adresinden takip ediliyor ve yapılıyor.
97
Dikey Geçiş Sınavı TEMEL İLKE VE KURALLAR
Yükseköğretim programlarına dikey geçiş için başvuracak adaylarda, meslek yüksekokulları ve açık öğretim ön lisans programlarından mezun olmuş olma şartı aranır. O yıl son sınıfta olup da staj dışındaki mezuniyet şartlarını yerine getirmiş olan adaylar da başvurabilir. DGS sonuçları sadece sınava girilen öğretim yılında yapılacak yerleştirmede kullanılabilecektir.
98
Dikey Geçiş Sınavı TEMEL İLKE VE KURALLAR
Hangi ön lisans programlarından mezun olacak/olan adayların hangi lisans programlarını tercih edebilecekleri Tablo-2’de verilmiştir. Çocuk Gelişimi (2 yıllık) = Çocuk Gelişimi (4 yıllık) Okul Öncesi Öğretmenliği (4 yıllık)
99
Dikey Geçiş Sınavı TEMEL İLKE VE KURALLAR
DGS’de sayısal ve sözel bölümden oluşan bir yetenek testi uygulanmaktadır. Cevaplama süresi 150 dakikadır. Sınavda uygulanacak test, çoktan seçmeli sorulardan oluşmaktadır.
100
Dikey Geçiş Sınavı TEMEL İLKE VE KURALLAR
Yetenek testinin sayısal ve sözel bölümleri için adayların ham puanları elde edilecektir. Adayların, sayısal ve sözel bölümlerin her birinden aldıkları ham puanların ortalaması ve standart sapması ayrı ayrı hesaplanarak adaylar için Sayısal Standart Puan ve Sözel Standart Puan hesaplanacaktır.
101
Dikey Geçiş Sınavı TEMEL İLKE VE KURALLAR
DGS’ye başvuran adaylardan her biri için ön lisans öğrenimindeki akademik ortalama göz önünde tutularak bir Ön Lisans Başarı Puanı (ÖBP) hesaplanacaktır. Ön lisans akademik not ortalamaları (en yükseği 100, en düşüğü 50 olarak değerlendirilerek) 0,8 ile çarpılarak Önlisans Başarı Puanına (ÖBP) dönüştürülecektir. Böylece, 50 olan en düşük notun ÖBP değeri 40 olacak, en yüksek 100 olan notun da ÖBP değeri 80 olacaktır. 50’nin altında olan notlar 50 olarak değerlendirmeye alınacaktır.
102
Dikey Geçiş Sınavı TEMEL İLKE VE KURALLAR
DGS puanları, adayların sınav sonuçlarından hesaplanan sözel ve sayısal standart puanlarının ve ön lisans öğrenimlerinde elde ettikleri akademik not ortalamalarından hesaplanan ön lisans başarı puanlarının (ÖBP)belli katsayılarla çarpılarak toplanmasıyla elde edilecektir.
103
Dikey Geçiş Sınavı TEMEL İLKE VE KURALLAR
DGS puanını oluşturacak olan sayısal ve sözel standart puanlar ile Ön Lisans Başarı Puanının ağırlıklarını belirleyen katsayılar, Tablo-A’da yer almaktadır. Her aday için puanlar, tablodaki katsayılar ile çarpılarak toplanacak ve bulunacak toplam, adayın ilgili DGS puanını oluşturacaktır. Her iki testten de en az 0,5 ham puan alan adayların DGS puanı hesaplanacaktır. Her iki testten de en az 0,5 ham puanı bulunmayan adayların DGS puanı hesaplanmayacaktır.
104
Dikey Geçiş Sınavı TEMEL İLKE VE KURALLAR
105
Dikey Geçiş Sınavı TEMEL İLKE VE KURALLAR
Adaylar dikey geçiş yapmak istedikleri yükseköğretim lisans programlarını istek sırasına göre ilgili alana yazacaklardır. Bir aday yalnız mezun olduğu alan ile ilgili programlar arasından, koşulları karşılamak şartıyla, Tablo-1’den en çok 30 tercih yapabilecektir. Tercihlerin tümünün kullanılması zorunlu değildir. Tercih işlemi tamamlandıktan sonra yazıcıdan tercih listesi alınmalı ve saklanmalıdır.
106
Dikey Geçiş Sınavı TEMEL İLKE VE KURALLAR
Yerleştirme işlemi, adayların DGS puanları, tercihleri ve yükseköğretim programlarının kontenjan ve koşulları göz önünde tutularak bilgisayarla yapılacaktır. Okul Öncesi Öğr. = 588 kişi (437 devlet, 151 özel) Çocuk Gelişimi = 207 kişi (83 devlet, 124 özel) (2018 verileri)
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.