Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Rekabet Gücü, Strateji ve Verimlilik

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Rekabet Gücü, Strateji ve Verimlilik"— Sunum transkripti:

1 Rekabet Gücü, Strateji ve Verimlilik
2 Rekabet Gücü, Strateji ve Verimlilik

2 Öğrenme Hedefleri İşletme örgütlerinin temel rekabet etme yollarını sıralayınız ve kısaca tartışınız. Bazı şirketlerin rekabet güçlerinin düşük olmasının beş nedenini sayınız. Strateji terimini tanımlayınız ve rekabet gücü açısından stratejinin niçin önemli olduğunu açıklayınız. Strateji ve taktikleri karşılaştırınız.

3 Öğrenme Hedefleri Örgüt stratejisi ve işlemler stratejisini tartışınız ve karşılaştırınız ve bu ikisinin birbirine bağlanmasının önemini açıklayınız. Zamana dayalı stratejileri tanımlayınız ve örnekler veriniz. Verimlilik terimini tanımlayınız ve bunun örgütler ve ülkelere açısından niçin önemli olduğunu açıklayınız. Verimliliğin düşük olmasının nedenlerinden bazılarını sıralayınız ve bunu iyileştirmenin yollarını açıklayınız.

4 Rekabet gücü: Bir örgütün müşterilerin istek ve ihtiyaçlarını, benzer ürün ve hizmetleri sunan diğer örgütlere göre şekilde karşılaması

5 İşletmelerin Pazarlamayı Kullanarak Rekabet Etmesi
Müşteri istek ve ihtiyaçlarının belirlenmesi Fiyatlandırma Reklam ve tutundurma

6 İşletmelerin İşlemleri Kullanarak Rekabet Etmesi
Ürün ve hizmet tasarımı Maliyet Yer seçimi Kalite Hızlı tepki

7 İşletmelerin İşlemleri kullanarak rekabet Etmeleri
Esneklik Envanter yönetimi Tedarik zinciri yönetimi Hizmet ve hizmet kalitesi Yöneticiler ve işçiler

8 Bazı Örgütlerin Başarısız Olma Nedenleri
Kısa dönemli performansa çok fazla önem vermeleri Güçlü yönler ve fırsatlardan yararlanamamaları İşlemler stratejisini ihmal etmeleri Rekabet alanındaki tehditleri kavrayamamaları

9 Bazı Örgütlerin Başarısız Olma Nedenleri
Ürün ve hizmet tasarımına çok önem vermeleri ve iyileştirmeye yeterince önem vermemeleri oo much emphasis in product and service design and not enough on improvement Donanım ve insan kaynaklarına yatırımı ihmal etmeleri Örgüt içinde iyi iletişimi oluşturamamaları Müşteri istek ve ihtiyaçlarını dikkate almamaları

10 Misyon/Strateji/Taktikler
Tactikler Misyon Misyon, strateji ve taktiklerle karar alma ve rekabet yetenekleri arasındaki ilişki nedir?

11 Strateji Misyon Misyon İfadesi Hedefler Stratejiler Taktikler
Bir örgütün var Misyon İfadesi Örgütün amacını ortaya koyar Hedefler Misyonu daha ayrıntılı ve kapsamlı biçimde ifade eder Stratejiler Örgütsel amaçlara ulaşmak için yapılan planlar Taktikler Stratejileri gerçekleştirmek için kullanılan yöntemler ve gerçekleştirilen eylemler

12 Planlama ve Karar Alma Şekil 2.1 Misyon Amaçlar Fonksiyon Amaçları
Örgütsel Stratejiler Fonksiyon Amaçları Finans Stratejileri Pazarlama Stratejileri İşlemler Stratejileri Taktikler Taktikler Taktikler İşleyiş prosedürleri İşleyiş prosedürleri İşleyiş prosedürleri

13 Strateji Örneği Misyon: İyi bir yaşam sürmek
Example 1 Rita bir lise öğrencisidir. İşletmeci olmak, iyi bir işe girmek ve rahat yaşayacak kadar para kazanmak istemektedir Misyon: İyi bir yaşam sürmek Amaç: Başarılı bir meslek, iyi bir gelir Strateji: Üniversite eğitimi almak Tatikler: Bir üniversite ve bölüm seçmek İşlemler: Register, Kayıt yaptırmak, kitapları satın almak, dersleri almak, çalışmak, mezun olmak, işe girmek

14 Strateji Örnekleri Düşük maliyet Ölçeğe dayalı stratejiler Uzmanlaşma
Esnek işlemler Yüksek kalite Hizmet

15 Stratejiler ve Taktikler
Ayırdedici Rekabet Yetenekleri Bir örgüte rekabet gücü sağlayan özel yetenekler ve nitelikler Strateji Faktörleri Fiyat Kalite zaman Esneklik Hizmet Yer

16 İşlemler Stratejisi Örnekleri
Tablo 2.2 Banks, ATMs Convenience Location Disneyland Nordstroms Superior customer service Service Burger King Supermarkets Variety Volume Flexibility Express Mail, Fedex, One-hour photo, UPS Rapid delivery On-time delivery Time Sony TV Lexus, Cadillac Pepsi, Kodak, Motorola Yüksek performanslı tasarım veya sürekli Quality PTT gönderi Pansiyonlar, Düşük maliyet Fiyat

17 Global Strategy Strategic decisions must be made with respect to globalization What works in one country may not work in another Strategies must be changed to account for these differences Other issues Political, social, cultural, and economic differences

18 Strategy Formulation Distinctive competencies Environmental scanning
SWOT Order qualifiers Order winners

19 Strategy Formulation Order qualifiers Order winners
Characteristics that customers perceive as minimum standards of acceptability to be considered as a potential purchase Order winners Characteristics of an organization’s goods or services that cause it to be perceived as better than the competition

20 Key External Factors Economic conditions Political conditions
Legal environment Technology Competition Markets

21 Key Internal Factors Human Resources Facilities and equipment
Financial resources Customers Products and services Technology Suppliers

22 Operations Strategy Operations strategy – The approach, consistent with organization strategy, that is used to guide the operations function.

23 Strategic OM Decisions
Table 2.4 Decision Area Affects Product and service design Costs, quality liability and environmental Capacity Cost structure, flexibility Process selection and layout Costs, flexibility, skill level, capacity Work design Quality of work life, employee safety, productivity Location Costs, visibility Quality Ability to meet or exceed customer expectations Inventory Costs, shortages Maintenance Costs, equipment reliability, productivity Scheduling Flexibility, efficiency Supply chains Costs, quality, agility, shortages, vendor relations Projects Costs, new products, services, or operating systems

24 Quality and Time Strategies
Quality-based strategies Focuses on maintaining or improving the quality of an organization’s products or services Quality at the source Time-based strategies Focuses on reduction of time needed to accomplish tasks

25 Time-based Strategies
JAN FEB MAR APR MAY JUN Planning Processing Changeover On time! Designing Delivery

26 Productivity Productivity Productivity ratios are used for
A measure of the effective use of resources, usually expressed as the ratio of output to input Productivity ratios are used for Planning workforce requirements Scheduling equipment Financial analysis

27 Productivity Productiv ity = Outputs Inputs Partial measures
output/(single input) Multi-factor measures output/(multiple inputs) Total measure output/(total inputs) Productiv ity = Outputs Inputs

28 Productivity Growth Productivity Growth =
Current Period Productivity – Previous Period Productivity Previous Period Productivity

29 Measures of Productivity
Table 2.4 Partial Output Output Output Output measures Labor Machine Capital Energy Multifactor Output Output measures Labor + Machine Labor + Capital + Energy Total Goods or Services Produced measure All inputs used to produce them

30 Examples of Partial Productivity Measures
Table 2.5 Units of output per kilowatt-hour Dollar value of output per kilowatt-hour Energy Productivity Units of output per dollar input Dollar value of output per dollar input Capital Productivity Units of output per machine hour machine hour Machine Productivity Units of output per labor hour Units of output per shift Value-added per labor hour Labor Productivity

31 Example 3 7040 Units Produced Cost of labor of $1,000
Cost of materials: $520 Cost of overhead: $2000 What is the multifactor productivity? Ans. 2.0 units per dollar of input

32 Example 3 Solution MFP = Output Labor + Materials + Overhead
MFP = (7040 units) $ $520 + $2000 MFP = 2.0 units per dollar of input

33 Process Yield Process yield is the ratio of output of good product to input Defective product is not included in the output Service example: Ratio of cars rented to cars available to rent

34 Factors Affecting Productivity
Capital Quality Technology Management

35 Other Factors Affecting Productivity
Standardization Quality Use of Internet Computer viruses Searching for lost or misplaced items Scrap rates New workers

36 Other Factors Affecting Productivity
Safety Shortage of IT workers Layoffs Labor turnover Design of the workspace Incentive plans that reward productivity

37 Outsourcing Higher productivity in another company is a key reason organizations outsource work Improving productivity may reduce the need for outsourcing

38 Improving Productivity
Develop productivity measures Determine critical (bottleneck) operations Develop methods for productivity improvements Establish reasonable goals Get management support Measure and publicize improvements Don’t confuse productivity with efficiency


"Rekabet Gücü, Strateji ve Verimlilik" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları