Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
HESAP TABLOSU PROGRAMLARI
BİLGİSAYAR ORTAMINDA YARATILAN ELEKTRONİK ÇALIŞMA SAYFALARI
2
HESAP TABLOSU PROGRAMLARI
Lotus 1-2-3, Quattro Pro. MS Excel Verilerimizi tablolar halinde düzenleyip, işlem yapmak için kullanılan programlardır.
3
MS Excel Excel bir hesap tablosu (spreadsheet) programıdır.
Excel her türlü veriyi (özellikle sayısal verileri): tablolar ya da listeler halinde tutma ve bu verilerle ilgili ihtiyaç duyacağınız tüm hesaplamaları ve analizleri yapma imkanı sunan bir uygulama programıdır. Excel ile, verilerle ilgili grafikler çizebilir, kolay ve hızlı bir şekilde raporlar, özetler hazırlayabilir, istenilen verilere ulaşabilir, sıralayabilir, sorgulayabilirsiniz. Excel’de veriler,. “ xls ” uzantılı dosyalarda saklanır.
4
Microsoft Excel’ i Nasıl Başlatırız?
5
Excel’den Nasıl Çıkarız?
Dosya (File) mönüsündeki Çıkış (Exit) komutunu tıklanır. Ekranın sol üst kısmındaki kontrol simgesini tıklayıp Kapat (Close) komutu verilir. Ekranın sağ üst kısmındaki x işaretine basılır. Veya Alt+F4
6
TEMEL KAVRAMLAR Çalışma Kitabı: Excel’de oluşturulmuş bir dosya, bir çalışma kitabıdır. Çalışma kitabı çalışma sayfalarından meydana gelir. Çalışma Sayfası: (Worksheet, tablo): Excel'in temel çalışma ortamıdır. Veriler bu çalışma alanının hücrelerine girilir. Çalışma sayfaları arasında geçiş yapmak için, alt kısımda yan yana dizili olan düğmeler kullanılır (Sayfa1, Sayfa2, Sayfa3, …..) Satır, Sütun: Excel sayfası satır ve sütunlardan oluşan bir tablodur. Çalışma sayfası 256 tane sütuna ve satıra sahiptir. Hücre (Cell) : Satırların ve sütunların kesiştikleri her bir kutuya verilen isimdir. Bu kutular A1, A2, K15 gibi adreslerle gösterilir. Bu gösterim biçimine referans denir.
7
EXCEL in çevre bileşenleri
8
STANDART ARAÇ ÇUBUĞU (STANDARD)
Sözel açıklama yapılacak.
9
BİÇİM ARAÇ ÇUBUĞU (FORMATTING)
Sözel açıklama yapılacak.
10
FORMÜL ARAÇ ÇUBUĞU Her Excel sayfasının harflerden oluşan sütun adresleri ve rakamlardan oluşan satır adresleri vardır. Böylece her hücrenin bir adresi bulunur. Bu adresler kullanılarak hesaplamalar ve bağlantılar oluşturulur.
11
MENÜ ARAÇ ÇUBUĞU (MENU BAR)
Sözel açıklama yapılacak.
12
TEMEL DOSYA İŞLEMLERİ Yeni bir Çalışma Kitabı Oluşturmak
Mevcut Bir Çalışma Kitabını Açmak Çalışma Kitabını Kaydetmek Çalışma Kitabını Yeni Adla Kaydetmek Çalışma Kitabını Kapatmak Sözel açıklama yapılacak.
13
SATIR-SÜTUN-HÜCRE SEÇME
a. Bir satırı veya satırları seçmek için "Satır Numaraları"nın üzerine basılır. Ard arda satırları seçmek için başlangıç ve bitiş satırı seçildikten sonra fare uygun biçimde kaydırılır. b.Bir sütunu veya sütunları seçmek için "Sütun Başlığı"nın üzerine basılır Ard arda sütunları seçmek için başlangıç ve bitiş sütunu seçildikten sonra fare uygun biçimde kaydırılır. c. Yanyana hücreleri seçmek için fare seçimin yapılacağı köşelerden birisine getirilip, çapraz biçimde fare kaydırılır. d. Yanyana olmayan satırları/sütunları/hücreleri seçmek için önce Ctrl tuşuna basılır, parmak kaldırılmadan seçilmek istenen satırlar/sütunlar/hücreler seçilir.
14
SATIR-SÜTUN BOYUTLANDIRILMASI
Çalışma sayfasında kullanılan sütun genişliklerini ayarlamak için; Birinci yöntem "Sütun Başlıkları" arasındaki çizgi üzerine gelinir. İmleç iki ucunda ok olan artı işareti biçimine gelince farenin sol tuşuna basılır ve parmak kaldırılmadan; genişletmek için sağa, daraltmak için sola çekilir. İkinci yöntem 1. Genişletmek ya da daraltmak istediğiniz sütunlardan en az birer hücre seçilir. 2. Menü Araç çubuğundan "Biçim/Sütun/Genişlik" yani Menü bar dan (Format/Column/Wıdth) komutu seçilir. 3. Sütun genişliğine bir değer yazıp "Tamam" (Ok) düğmesine basılır.
15
SATIR-SÜTUN BOYUTLANDIRILMASI..
Çalışma sayfasında kullanılan satır yüksekliklerinin ayarlanması için; Birinci yöntem "Sütun Başlıkları" arasındaki çizgi üzerine gelinir. İmleç iki ucunda ok olan artı işareti biçimine gelince farenin sol tuşuna basılır ve parmak kaldırılmadan; daraltmak için aşağı veya yukarı çekilir. İkinci yöntem 1. Yüksekliğini değiştirmek istediğiniz satırlardan en az birer hücre seçin. 2. Menü Araç çubuğundan "Biçim/Satır/Yükseklik" yani Menü bar dan (Format/Row/Height) komutu seçilir. 3. Satır yüksekliğine bir değer yazın ve "OK" (Tamam) düğmesine basın.
16
SATIR-SÜTUN-HÜCRE SİLME VE EKLEME
Satır, sütun ya da hücre silmek için; Silmek istediğiniz satır, sütun ya da hücre seçilir 1. "Düzen/Sil" (Edit/Clear) komutu tıklanır. 2. Karşınıza gelen "Sil" penceresinden "Hücreleri sola ötele"/"Hücreleri yukarı ötele"/"Tüm satır"/"Tüm sütun" seçilip, "Tamam" düğmesine basılır. Aynı işlemi farenin sağ tuşu kullanılarak açılan kısayol menüsünden de yapılabilir. KLAVYADEKİ DELETE TUŞU İLE SADECE İÇERİK SİLİNİR. KENARLIKLAR VB SİLİNMEZ.!
17
SATIR-SÜTUN-HÜCRE SİLME VE EKLEME..
Satır sütun ya da hücre eklemek 1. Fareyi sonrasına eklemek istediğiniz satır ya da sütuna getirin. 2. "Ekle" menüsünden isteğinize göre "Satır" "Sütun" ya da "Hücreler" komutu seçilir. Yani Insert/Cells,Rows,Columns Not: Eğer hücre eklemek istiyorsanız karşınıza gelen pencerede, mevcut hücrelerin ne yöne doğru öteleneceği sorulur.
18
HÜCRELERİ HİZALAMA VE BİRLEŞTİRME
Adım1: 1. A1 Hücresine 1.Hafta yazın 2. B2 den G2 ye kadar olan hücreleri yatay olarak seçin. Sonra Biçim/Format menüsünden Hücreler/Cells'î seçin 3. Karşınıza gelen pencerede "Hizalama" (Alignment) sekmesini tıklayın. 4. Hücreleri birleştir/Merge Cells seçildikten sonra tamam düğmesini tıklayın. 5. Oluşan bu büyük hücreye Haftalık Ders Programı yazın. Adım2: 1. 3 nolu satırı seçin ve Biçim/Format menüsünden yine hücreler/Cells'i seçin 2. Açılan pencereden Yön/Orientation dan 45 derecelik açıyı ve Yatay-Dikey kutularını merkez olarak yani Horizontal -Vertical Center olacak şekilde işaretleyip tamam düğmesine basın 3. B3 e saat C3 e Pazartesi D3 e Salı ve diğerlerini sırayla yazın. 4. 3 Nolu sütunu genişletin Adım3: 1. A4 Hücresinden A10 Hücresine kadarki alanı birleştirin 2. Oluşan Hücreye Okulun adını yazın 3. "Biçim" menüsünden "Hücreler" komutunu tıklayın. 4. "Hizala" sekmesinde, 90 derecelik açıyı ve yine Yatay-Dikey olarak merkezi seçin. 5. Cedvelin içini doldurup kenarlıklarını koyun
19
KENARLIK GÖLGELENDİRME YAZI RENGİ
SÖZEL AÇIKLAMA!!! KENARLIK GÖLGELENDİRME YAZI RENGİ
20
KOŞULLU BİÇİMLENDİRME
Excel’de hücrelerin içindeki değere göre değişik biçimlerde görüntülenmesi mümkündür: Biçim / Koşullu Biçimlendirme (Format / Conditional Formatting) Buradaki listelerden şartlar belirlenir.
21
KOŞULLU BİÇİMLENDİRME..
Biçim (Format) düğmesi ile açılan yandaki pencereden koşulu sağlayan hücrelere uygulanacak olan biçimlendirme belirlenir.
22
OTOMATİK BİÇİMLENDİRME
Şekilde görülen tabloyu alttaki gibi otomatik biçimlemek için; 1. Aktif hücreyi biçimlemek istediğiniz tablonun üzerinde herhangi bir hücreye getirin. 2. "Biçim" (Format) menüsünden "Otomatik biçim" (Auto Format)'i tıklatın. 3. Karşınıza gelen pencereden istediğiniz biçimi seçin ve "Tamam"ı tıklayın.
23
KOPYALA-YAPIŞTIR Şekildeki hücreleri Seç-Kopyala -Yapıştır yöntemiyle çoğaltmak için; 1. Çoğaltmak istediğiniz hücreleri (A1'den B4'e kadar) seçin. 2. Farenin sağ düğmesine seçili alan üzerinde iken tıklatın. 3. Karşınıza gelen kısayol menüsünden "Kopyala" (Copy) komutunu tıklatın. 4. Yapıştırmak istediğiniz yere (hücreye) (D1 hücresine) tıklayın. 5. Farenin sağ düğmesini tıklayıp kısa yol menüsünü görüntüleyin. 6. Bu menüden " Yapıştır" komutunu tıklayın.
24
KES-YAPIŞTIR Şekildeki hücreleri Seç-Kes-Yapıştır yöntemiyle taşımak için; 1. Taşımak istediğiniz hücreleri (A1'den B4'e kadar) seçin. 2. Farenin sağ düğmesine işaretli alan üzerinde iken tıklatın. 3. Karşınıza gelen kısayol menüsünden "Kes" (Cut) komutunu tıklatın. 4. Yapıştırmak istediğiniz yere (hücreye) (E1 hücresine) tıklayın. 5. Farenin sağ düğmesini tıklayıp kısa yol menüsünü görüntüleyin. 6. Bu menüden "Yapıştır" komutunu tıklayın. Aynı işlemleri, araç çubuğu üzerindeki yanda görülen düğmelerle de yapabilirsiniz. Ayrıca, aynı işlemleri farklı sayfalar üzerinde de uygulayabilirsiniz.
25
SAYI BİÇİMLENDİRME Excel'de oluşturulan tabloların daha rahat anlaşılması ve daha güzel görülmesi açısından sayıları da biçimlendirebiliriz. Hücredeki sayıların değerleri değil sadece biçimleri (görünüşleri) değişir. Etkin hücrenin değeri, formül çubuğunda görüntülenir.
26
SAYI BİÇİMLENDİRME.. 1. Biçimlendirmek istediğimiz hücre ya da hücreleri seçin. 2. "Biçim" menüsünden “Hücreler” i tıklayın. 3. İstediğiniz sayı biçimini seçin.
27
SAYI BİÇİMLENDİRME.. Bu işlemleri araç çubuğu üzerindeki düğmeleri kullanarak da yapabilirsiniz. Para biçimi biçemi Yüzde biçemi Binlik ayraç biçemi Ondalığı artırır Ondalığı azaltır
28
HÜCREYE AÇIKLAMA EKLEME
Eğer hazırladığınız çalışma sayfalarını sizden başkası da kullanıyorsa, bazı verilere ilişkin açıklamalarda bulunmak zorunda kalabilirsiniz. Bu gereksinimi karşılamak amacıyla Excel size, hücrelere not iliştirme olanağı sunmaktadır.
29
HÜCREYE AÇIKLAMA EKLEME..
1. Açıklama yapacağınız hücreye girin. 2. "Ekle"(Insert) menüsünden "Açıklama" (Comment) komutunu tıklatın. 3. Karşınıza gelen kutuya açıklamanızı yazın. 4. Metni yazmayı bitirince, açıklama kutusunun dışında herhangi bir yerde fareyi tıklayın. Açıklama içeren hücre işaretlenecektir. Fareyi B5 hücresinin üzerine tekrar getirdiğinizde açıklama görünecektir.
30
Açıklamayı Düzenleme 1.Düzenlemek istediğiniz açıklamayı içeren hücreye farenin sağ tuşu ile tıklayın. 2."Açıklama Düzenle"yi yani (Edit Comment)'i tıklayın. NOT: Aynı menüden "Açıklama Sil" (Delete Comment) komutu ile açıklamayı silebilirsiniz.
31
Hücrelere İsim Verme Bazen karmaşıklığı önlemek için hücrelere isim verilir. İsim vermek için, hücre aktif hale getirildikten sonra, sol-üstteki hücre isimlerini görüntüleyen kombo kutusuna isim yazılıp enter a basılır. B2Elastisite adını alır. İsim verme, formül çoğaltmada oluşabilecek bazı problemleri de önler.
32
BİTİŞİK HÜCRELERE DAYANARAK HÜCRELERİ OTOMATİK DOLDURMA
Hücrenin doldurma tutamacını sürükleyerek o hücreyi aynı satırdaki diğer hücrelere kopyalayabilirsiniz. Hücre, Excel'in seri olarak genişletebileceği bir sayı, tarih veya zaman süresi içeriyorsa, değerleri kopyalama yerine değerlere ekleme yapılır. Örneğin, hücre "Ocak" değerini içeriyorsa, satırdaki veya sütundaki diğer hücreleri hemen "Şubat", "Mart" ve devamı aylarla doldurabilirsiniz.
33
Sayıları Otomatik Doldurma
1, 2, 3… ya da 2, 4, 6.. Gibi artan bir listenin hızlı ve kolay bir şekilde oluşturulması: Şekilde görülen verileri girin. İlgili hücreleri seçtikten sonra, imlecin şekildeki gibi artı işareti şekline dönüşmesini sağlayın. Doldurma tutamacından tutarak (imlecin artı işareti şekli) fare ile aşağı yönde sürükleyin. Doldurma tutamacından tutarak (imlecin artı işareti şekli) fare ile aşağı yönde sürükleyin.
34
Tarih, Ay ve Gün Otomatik Doldurma
1. Birinci satırdaki değerleri girin. Mesela 2. Her birini teker teker seçtikten sonra doldurma tutamaçlarından seçerek aşağı yöne doğru otomatik doldurun. Bütün bu işlemler için sadece ilk hücreyi seçiyoruz.
35
FORMÜL HAZIRLAMA VE KULLANMA
Hücreye formül girilebilmesi Excel'in en önemli özelliklerindendir. Çünkü formül diğer hücreler içindeki veriler üzerinde istediğiniz işlemi yapmanızı sağlar. Formül kullanmak için önce içeriği formül ile belirlemek istenen hücre aktif duruma getirilir. Formül girişi doğrudan hücreye yapılacağı gibi formül çubuğu aracılığı ile de yapılabilir. Formül hazırlamak için hücreye önce "=" işareti girilir. Örnek olarak, A1 ve B1 hücrelerindeki iki sayıyı toplamak için yazılacak formülü hazırlayalım. Formülü C1 hücresine hazırlayacağız. Bunun için: 1. C1 hücresine gelinir. 2. Formülü =A1+B1 şeklinde yazılıp, enter tuşuna basılır.
36
FORMÜL HAZIRLAMA VE KULLANMA..
Bunun için; 1. B10 hücresi aktif hücre durumunda iken imleci formül çubuğuna taşıyın. 2. B10 hücresine formül yazmak için önce "=" karakterini girin. 3. Ardından içerikleri toplanacak hücre adreslerinin aralarına "+" işareti konulmak suretiyle formül çubuğuna yazın. 4. Sonra enter ya da formül çubuğu üzerindeki onay işaretli olan yeşil düğmeye basın. Hücre içinde toplama işleminin sonucu görüntülenirken, formül çubuğunda hazırlanan formül görüntülenir. C10 hücresi (giderler toplamını) için, aynı işlem "Formül Kopyalama" yöntemiyle yapılır.
37
FORMÜL HAZIRLAMA VE KULLANMA..
"Net" adlı sütunun değerini bulmak için; B3 hücresinin değerinden C3 hücresinin değerinin çıkarılması gerekmektedir. Bunun için; 1. D3 hücresi aktif hücre durumunda iken imleci formül çubuğuna taşıyın. 2. D3 hücresine formül yazmak için önce "=" karakterini girin. 3. Ardından birbirinden çıkarılacak hücre adreslerinin arasına "-" işaretini koymak suretiyle formül çubuğuna yazın. 4. Sonra enter ya da formül çubuğu üzerindeki onay işaretli olan düğmeye basın.
38
FORMÜLLERİ KOPYALAMA Şimdi aynı toplama işlemini ya da formül hazırlama işlemini C sütunundaki hücreler için yapalım. Ancak yeni baştan formül hazırlamak yerine, B10 hücresi için hazırlanan formülü C10 hücresine kopyalayalım. Bunun için fare işaretçisi B10 hücresinin sağ-alt köşesine konumlandırılıp, işaretçinin “+” ya dönüşmesiyle oluşan doldurma tutamacından sol tuşa basılı olarak C10 hücresine sürüklenir.
39
HAZIR FONKSİYONLARI KULLANMA
Fonksiyonlar önceden tanımlanmış formüllerdir. Topla Fonksiyonu Eğer kullanmak istediğiniz hazır fonksiyonun özelliklerini biliyorsanız formül çubuğuna formülü doğrudan yazabilirsiniz, bilmiyorsanız "Ekle" (Insert) menüsündeki "İşlev" (Function) komutundan yararlanabilirsiniz. Komutu vermeden önce kendisi için formül hazırlamak istediğiniz hücreyi aktif hücre durumuna getirmeniz gerekir. Bir sütunda bulunan birden fazla hücrenin içeriğini toplamak üzere formül hazırlarken yukarıdaki örnekte yapıldığı gibi formül çubuğuna içerikleri toplanacak hücrelerin adlarını tek tek yazmak yerine, Excel'in hazır TOPLA() fonksiyonundan yararlanabilirsiniz. Bu amaçla formül yazmak üzere formül çubuğuna "=" karakterini yazdıktan sonra büyük harflerle TOPLA yazılır. Fonksiyonlara parametre olarak verilen bilgiler parantez içine yazılır. Formülde aynı hat üzerindeki hücreleri toplamak için bütün hücre adlarını fonksiyona parametre olarak vermek pratik değildir. Bu gibi durumlarda içerikleri aynı işleme tabi tutulacak hücreler, ilk hücre ile son hücrenin adı arasına iki nokta ":" karakteri konularak belirtilir.. =B1+B2+B3+...+B9 =TOPLA(B1:B9)
40
HAZIR FONKSİYONLARI KULLANMA..
"İşlev Yapıştır" (Insert Function) diyalog kutusu
41
HAZIR FONKSİYONLARI KULLANMA..
Hazır fonksiyon ekleyince, fonksiyonla ilgili verilerin girilebileceği bir diyalog kutusu ekrana gelir.
42
TOPLAMA FORMÜLÜ (SUM) =SUM(A5:A10;B5:B10) : ?
A1 -den E1’e kadar olan sayıların toplamlarını F1 hücresine yazdırmak için F1 hücresine =TOPLA (A1 : E1) yazılır ve ENTER tuşuna basılır. A1 -ile E1 hücrelerindeki sayıların toplamlarını F1 hücresine yazdırmak için F1 hücresine =TOPLA (A1 ; E1) yazılır ve ENTER tuşuna basılır. =SUM(A5:A10;B5:B10) : ? A5 ile A10 arasındaki hücrelerin değeri ile B5 ile B10 arasındaki hücrelerin değerlerini toplar.
43
ÇARPIM FORMÜLÜ (PRODUCT)
A1 -den E1’e kadar olan sayıların çarpımlarını F1 hücresine yazdırmak için F1 hücresine =ÇARPIM (A1 : E1) yazılır ve ENTER tuşuna basılır. A1 -ile E1 hücrelerindeki sayıların çarpımlarını F1 hücresine yazdırmak için F1 hücresine =ÇARPIM (A1 ; E1) yazılır ve ENTER tuşuna basılır. A1 -den A5’e kadar olan sayıların çarpımlarını A6 hücresine yazdırmak için A6 hücresine =ÇARPIM (A1 : A5) yazılır ve ENTER tuşuna basılır. A1 -ile A5 hücrelerindeki sayıların çarpımlarını A6 hücresine yazdırmak için A6 hücresine =ÇARPIM (A1 ; A5) yazılır ve ENTER tuşuna basılır.
44
EN YÜKSEK DEĞER FORMÜLÜ (MAX)
A1 -den E1’e kadar olan sayıların en büyüğünü F1 hücresine yazdırmak için F1 hücresine =MAK (A1 : E1) yazılır ve ENTER tuşuna basılır. A1 -den A5’e kadar olan sayıların en büyüğünü A6 hücresine yazdırmak için A6 hücresine =MAK (A1 : A5) yazılır ve ENTER tuşuna basılır.
45
EN DÜŞÜK DEĞER FORMÜLÜ (MIN)
A1 -den E1’e kadar olan sayıların en küçüğünü F1 hücresine yazdırmak için F1 hücresine =MIN (A1 : E1) yazılır ve ENTER tuşuna basılır. A1 -den A5’e kadar olan sayıların en küçüğünü A6 hücresine yazdırmak için A6 hücresine =MIN (A1 : A5) yazılır ve ENTER tuşuna basılır.
46
ORTALAMA DEĞER FORMÜLÜ (AVARAGE)
=(C1+C2+C3+C4+C5+C6+C7+C8+C9+C10+C11+C12+C13)/13 = AVERAGE(C1:C13) =ORTALAMA(C1:C13) A1 -den E1’e kadar olan sayıların aritmetik ortalamasını F1 hücresine yazdırmak için F1 hücresine =ORTALAMA (A1 : E1) yazılır ve ENTER tuşuna basılır.
47
KAREKÖK FORMÜLÜ (SQRT)
Örneğin A1 hücresindeki değerin karekökünü A6 hücresine yazdırmak için A6 hücresine =KAREKÖK (A1) yazılır ve ENTER tuşuna basılır.
48
Otomatik Toplama Excel, TOPLA (SUM) işlevi dışında otomatik toplama adıyla bir kolaylık daha sunmaktadır. Otomatik toplama işlemi için araç çubuğunda Σ işaretli düğme bulunmaktadır. Otomatik toplama imkanından yararlanmak için, sonucu bulunacak değerin yazılacağı hücre önce aktif hücre durumuna getirilmelidir. Ancak bu hücrenin söz konusu sütun veya satırda içeriği toplanacak en son hücreden hemen sonraki hücre olmasına dikkat etmelisiniz.
49
Sonucun yazılacağı C10 hücresini aktif hücre durumuna getirilir.
Araç çubuğu üzerindeki otomatik toplama düğmesi tıklanır. Excel, C sütununda bulunan ve sayısal değer içeren hücrelerin kullanıldığı bir formülü otomatik olarak hazırlar ve sizden hazırlanan bu formülü onaylamanızı ister (Enter'a basınız).
50
Eğer içeriklerini toplamak istediğiniz hücrelerin Excel tarafından tespit edilmesini istemiyorsanız, söz konusu hücreleri seçili duruma getirip ondan sonra araç çubuğundaki "Otomatik Topla" (AutoSum) düğmesine tıklayın.
51
Aritmetik ve Mantıksal İşlemler ve Öncelik Sırası
EXCEL'DE işlemlerde öncelik sırası şu şekildedir: - Negatif alma % Yüzde alma ^ Üs alma * ve / Çarpma ve Bölme + ve - Toplama ve Çıkarma =,<,>,<=, >=, <> Karşılaştıma Önce en içtekinden başlamak üzere parantez içlerindeki işlemler yapılır.
52
ÖRNEK F1 hücresinin hesaplanan değeri nedir? formüle göre F1 1 olur. Bir formül çok sayıda elemanı içerebilir. Bunlar hücreler (hücre adresleri), operatörler (işleçler), sabit değerler, fonksiyonlar (SUM, AVERAGE - TOPLA, ORTALAMA gibi) ve alan adları olabilir.
53
EĞER FONKSİYONU Değerler ve formüller üzerinde koşula bağlı testler yapmak için "Eğer" (IF) fonksiyonunu kullanırız. Belirlediğiniz koşulun sonucu "Doğru" ise bir değeri, "Yanlış" ise başka bir değeri verir. Bu fonksiyon dışarıdan parametre olarak üç bilgi almaktadır. İlk parametrede bir karşılaştırma bulunmaktadır. Karşılaştırmanın sonucu doğru değerini içeriyorsa "Eğer" fonksiyonu geriye kendisine 2. parametre olarak verilen bilgiyi, karşılaştırmanın sonucu yanlış ise "Eğer" fonksiyonu bu kez 3.parametreyi geriye döndürür.
54
EĞER (IF) FONKSİYONUNUN KULLANIMI
55
EĞER (IF) FONKSİYONUNUN KULLANIMI..
DİKKAT! Açılan ve kapatılan parantez sayıları birbirine eşit olmalı. Karakterler çift tırnak içinde gösterilmeli. Sayılar çift tırnak içine alınmaz. Doğru ya da yanlış değer verilmeyecekse noktalı virgül mutlaka konulmalıdır.
56
EĞER (IF) FONKSİYONUNUN KULLANIMI..
Aşağıdaki örnekte, A10 hücresindeki değer 100 ve mantıksal_kontrol DOĞRU ise B5:B15 aralığındaki toplam değer hesaplanır. Aksi takdirde, mantıksal_kontrol YANLIŞ ise, EĞER işlevini içeren hücrenin temizlenmesine neden olan boş metin ("") döndürür. EĞER(A10=100,TOPLA(B5:B15),"")
57
EĞER (IF) FONKSİYONUNUN KULLANIMI..
İÇ İÇE EĞER KULLANIMI =EĞER(A2<20;"SOĞUK";EĞER(A2<70;"ILIK";"SICAK")) =IF(A2<20;"SOĞUK";IF(A2<70;"ILIK";"SICAK"))
58
EĞER (IF) FONKSİYONUNUN KULLANIMI..
İÇ İÇE EĞER KULLANIMI E2 HÜCRESİNDEKİ FORMÜL: =AVERAGE(B2:D2) F2 HÜCRESİNDEKİ FORMÜL: =IF(E2<45;"KALDI";"GEÇTİ") G2 HÜCRESİNDEKİ FORMÜL: =IF(E2<25;0;IF(E2<45;1;IF(E2<55;2;IF(E2<70;3;IF(E2<85;4;5)))))
59
EĞER (IF) FONKSİYONUNUN KULLANIMI..
"EĞERSAY" (COUNTIF) B9 HÜCRESİNDEKİ FORMÜL: =COUNTIF(B2:B8;1) formülünün anlamı: B2 ile B8 arasındaki hücrelerden değeri 1 olanları say. B2 ile B8 arasındaki 1'lerin sayısı: "=COUNTIF(B2:B8;1)"; B2 ile B8 arasındaki 2'lerin sayısı “=COUNTIF(B2:B8;2)” "EĞER" (IF) ile "VE" (AND) nin birlikte kullanımı D2 HÜCRESİNDEKİ FORMÜL: =IF(AND(B2=1;C2=2);1;0) formülünün anlamı: B2 hücresindeki değer 1'e eşit ve C2 hücresindeki değer 2'ye eşit ise sonucu 1 yaz, değilse 0 yaz. "EĞER" (IF) ile "YADA" (OR) nın birlikte kullanımı C2 HÜCRESİNDEKİ FORMÜL: =IF(OR(B2=1;C2=2);1;0) formülünün anlamı: B2 hücresindeki değer 1'eşit yada C2 hücresindeki değer 2'ye eşit ise sonucu 1 yaz, değilse 0 yaz.
60
EĞER (IF) FONKSİYONUNUN KULLANIMI..
61
Farklı Sayfalar Arasında İşlem Yapma
Bunun için hücre isminden önce sayfa ismi verilir araya ! İşareti konulur. Sayfa 3 deki C7 hücresi Sayfa3!C7 (Sheet3!C7) = Sayfa1!E18+Sayfa2!A10 1.Sayfadanın E18 hücresindeki değer, 2.sayfanın A10 hücresindeki değer ile toplanıyor. Sayfaya aralarında boşluk karakteri olan bir isim verilmişse tek tırnak içine alınır. =‘TBT C’!A1+B5
62
Karma Adres Çarpım Tablosu $A3: A 3'deki değer sabit kalır.
B$2: 2. Satırdaki değerler sabit kalır. B3 adresli Hücreye uygulanan Fonksiyonu kopyalayarak diğer boş yerlere yapıştırabilirsiniz. FORMÜL KOPYALAMA İLE İLGİLİ İYİ BİR ÖRNEK.
63
Yüzde (%) Hesaplatma A8 hücresindeki değer formül çoğaltma sırasında sabit kalıyor.
64
EXCEL PROGRAMINDA GRAFİK İŞLEMLERİ
Grafik (chart), rakamlalar ifade edilen verilere görsel bir etki kazandırmayı sağlar. Microsoft Excel programında grafik oluşturulabilir, düzenlenebilir, silinebilir vb değişik işlemler yapılabilir. Excel’de grafik oluşturmak adım adım gerçekleştirilir.
65
EXCEL PROGRAMINDA GRAFİK İŞLEMLERİ..
Excel'in grafik sihirbazı, bir düğme ile çalışmaya başlar ve sayfada tanımlanan veri alanını belli sayıda adımla grafik olarak biçimlendirir. Veri alanı seçildikten sonra, Chart Wizard (Grafik Sihirbazı) düğmesine basılır. Daha sonra sayfa üzerinde grafiğin yer alacağı bir dörtgen alan fare ile işaretlenir. Daha sonra aşağıdaki adımlardan geçilerek grafik çizilir: Bu işlemler: 1.Veri alanı seçilir. 2. Grafik tipi seçilir. 3. Yerleşim şekli seçilir. 4. Grafik başlığı, eksen etiketleri, gösterge (legend) gibi elemanlar eklenir.
66
EXCEL PROGRAMINDA GRAFİK İŞLEMLERİ..
67
EXCEL PROGRAMINDA GRAFİK İŞLEMLERİ..
68
EXCEL PROGRAMINDA GRAFİK İŞLEMLERİ..
69
EXCEL PROGRAMINDA GRAFİK İŞLEMLERİ..
70
EXCEL PROGRAMINDA GRAFİK İŞLEMLERİ..
Bir grafik üzerinde tek tıklama yapıldığında grafik boyutları ayarlanabilir, grafik taşınabilir veya kopyalanabilir, grafik silinebilr. Grafiğin düzenlenmesini istediğiniz alanının üzerinde çift tıklama yapılarak ekrana gelen diyalog kutusu yardımıyla grafiğinizi renklendirebilir, yazılarını düzenleyebilirsiniz.
71
EXCEL DE VERİ TABANI (DATABASE) İŞLEMLERİ
Excel de bir veritabanı oluşturulabilir veya başka programlarda (Access gibi) oluşturulmuş olan Veri Tabanları üzerinde işlemler yapılabilir. Çok sayıda veriden oluşan Veri Tabanlarında en çok kullanılan işlemlerden Sıralama ve Süzme’yi inceleyelim.
72
Sıralama İşlemleri (Data Sort)
Listedeki herhangi bir hücre tıklanıp. VeriSırala (DataSort) seçilir. Sıralama iletişim kutusu ekrana gelir. Başlık satırı varsa belirtilir. Sıralama ölçütünde tablodaki sıralama yaptırılacak sütun seçilir. Sıralamanın artan AZ veya azalan (ZA) yönde olacağı belirtilir. Tamam düğmesi tıklanır, veriler sıralanmış olarak görüntülenir.
74
Verileri Süzme (Data Filter)
Verilen kritere uyan verilerin listelenmesidir. Tabloda herhangi bir hücre tıklanıp, VeriSüzOtomatik Süz Tüm veri alanlarına otomatik kombo kutuları (aşağıya açılır liste kutuları) eklenir. Seçilen Kombo kutusuna uyan veriler listelenir. Ard arda girilen kriterlerle liste daraltılabilir.
76
Çalışma Kitabına Makro Ekleme
Makro, bir görevi otomatik olarak yerine getirmek için, bir seri komutun gruplanmasıyla elde edilen tek bir komuttur. Makro, kullanıcının yaptığı tüm işlemleri kaydederek çağrıldığı noktada tek tek yapılacak işleri bir anda yapan bir komutlar dizisidir. Seçilen bir alan üzerinde biçimlendirme vb çok sayıda işlem yapılırken, Makro Visual Basic ile uyumlu kodlar yazar ve çalıştırıldığında tüm işlemleri tek adımda yapılabilir.
77
Makro Kaydetme Makroyu başlatmak için
Görünüm / Araç Çubukları / Visual Basic veya Tools / Makro Seçenekleri kullanılır.
78
Makro Kaydetme Makro Kaydet düğmesine basılırsa karşımıza çıkan pencerede öncelikle Kaydedeceğimiz Makroya bir ad verip, bir kısayol tuşu atayabiliriz. Makro adı: Marko1 Kısayol Tuşu: Ctrl+Shift+M olsun.
79
Makro Kaydetme Makro Kaydet :
Font: Comic Sans MS, 12 pt, Bold, Italic, Center, All Borders, Fill Color Rose, Font Color Blue. Makro Durdur. Tüm bu işlemler (8 tane) seçili bir metne tek bir işlemle uygulanabilir. Böylece özellikle tekrarlanan işlerde zaman kazanılır.
80
Makroyu diğer çalışma kitaplarındada kullanmak:
Bunun için Araçlar / Makrolar dan “Tüm açık çalışma kitapları” seçili olmalıdır.
81
YAZDIRMA Çalışma sayfası oldukça geniş yer kaplayabilen Excel uygulamalarında yazdırma işlemlerinde tüm çalışma kitabı veya seçili olan kısımlar yazdırılabilir. Dosya/sayfa yapısı kısmından: Kağıt boyutu, oryantasyonu, ölçekleme, istenen sayfa sayısına sığdırma,kenar boşlukları,üst/alt bilgi gibi özellikler ayarlanabilir. Kenar boşlukları, ölçek vb ayarlar Dosya/baskı önizleme ortamından yapılabilir.
82
KAYNAKLAR
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.