Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
TEKNİĞİN ÖĞRENİMİNDE TEMEL İLKELER, MOTORİK ÖĞRENMENİN TEMEL PRENSİPLERİ & TEKNİK DÜZELTME 4. hafta Antrenörlük Eğitimi Bölümü Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ
2
Tekniğin Öğreniminde Temel İlkeler
Farklı spor dallarında, zaman içinde en ideal olarak belirlenen ve bu nedenle benzer şekillerde öğretimi yapılan rasyonel çözüm yolları yani özel teknikler gelişmiştir. Örneğin; bugün kullanılan cirit atma tekniği böyle bir rasyonel çözüm yöntemidir. TEKNİK ANALİZ 1-Ciritin tutuluşu 2-Ciritin taşınması 3-Hız alma koşusu 4-Ciriti geriye götürme 5-Baş adım ritmi 6-Atış pozisyonu 7-Ayak değiştirme veya düşme BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ
3
Tekniğin Öğreniminde Temel İlkeler
Bu ve benzeri örneklerde açıkça görüldüğü gibi, sporda tüm sporcuların kullanabileceği ve onları kolaylıkla başarıya ulaştıracak ‘REÇETELER’ yoktur. Uygulamada spor teknikleri geliştirilmenin yanı sıra, sürekli yenilenebilir, düzeltilir ve bu biçimleriyle kullanılır. BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ
4
Tekniğin Öğreniminde Temel İlkeler
Tüm spor tekniklerinde bir yanda genel olarak kullanılan rasyonel temel elemanlar, diğer yandan da belirli bir genel karakter göstermeyen kişisel beceriler/özellikler ön plana çıkmaktadır. Örneğin; Rasyonel eleman: Yüksek atlama tekniğinde, sıçrama bacağının itme hareketine bağlı olarak, salınım bacağının hızlı ve yüksek salınımı, bu tekniğin rasyonel elemanı olarak göz önüne alınabilir. Kişisel özellikler: Sporcunun büyüklüğü, gücü, fiziksel yapısı ve orantısı, ağırlığı, sinir sistemi yapısı, koordinasyonu ve reaksiyon hızı gibi faktörlerde kişisel özellikler ön plana çıkar. BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ
5
Tekniğin Öğreniminde Temel İlkeler
Bu açıdan duruş ya da hareket uygulamasının KOPYA EDİLMESİ, genellikle son derece büyük …………………………….. yaratabilir. DEZAVANTAJLAR STİL Bu duruma/farklılıklara sportif anlamda biz ??? BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ
6
Tekniğin Öğreniminde Temel İlkeler
STİL Tekniğin tam tersi, ÖĞRETİLEMEZ Sporcunun tüm karakteristiğini ortaya koyduğu, Kişisel biyomekanik özelliklerin de ışığında ortaya çıkan, Amaca ve bireye uygun, Sporcu ile bütünleşen bir tekniktir. BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ
7
Teknik Antrenmanlarda Motorik Öğrenmenin Temel Prensipleri
Bir hareket tekniği, sporcunun performansını etkileyecek biçimde doğuştan gelen ve sonradan kazanılan unsurları içerir. Doğuştan gelen motorik özellikler zaman içinde ya hiç etkilenmez ya da çok az etkilenir. Bu nedenle belli becerilerin kazanılmasında doğuştan gelen özellikler zaman zaman yetersizlik gösterebilir. Bu bir antrenman sürecinin olumlu seyrine de engel olabilir. Kural olarak, doğuştan gelen motorik özelliklerdeki eksiklikler, temel antrenman döneminde yani antrenman planlamasının en başında kendini gösterir. BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ
8
Teknik Antrenmanlarda Motorik Öğrenmenin Temel Prensipleri
Sonradan kazanılan motorik özellikler istenilen şekilde değilse, motorik eğitimler sonucunda istenilen düzeye getirilebilir. Bir sportif tekniğin öğretilmesinde bir beceri seviyesinden yola çıkılarak ideal bir teknik düzeye ulaşmak amaçlanır. Objektif ölçümler ve bilgilerle efektif değer, ideal değer seviyesine ulaştırılır. Tam da bu noktada hangi bilim dalından yararlanılır? BİYOMEKANİK BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ
9
Teknik Antrenmanlarda Motorik Öğrenmenin Temel Prensipleri
Biyomekanik, antrenöre bir dizi kesin ölçüm değeri sunar. Bunları, subjektif yetenekler ve deneyimler ışığında objektif duruma getirme olanağı sağlar. Olağan durum ile hedeflenen durum karşılaştırması, hata analizini destekler. BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ
10
Teknik Antrenmanlarda Motorik Öğrenmenin Temel Prensipleri
Bu bilgiler ışığında; bir çok öğretim modellerinin içerikleri ve terminolojik vasıfları benzerlik göstermeyebilir. Simons (1958) kendi geliştirdiği tekniğin öğrenim aşamalarında şu aşamalardan bahseder: 1. aşama: İrradiasyon aşaması Hareket akışının belirlenmesi, kavranması ve öğrenilmesi 2. aşama: Konsantrasyon aşaması Hareket akışının kalitatif geliştirilmesi 3. aşama: Otomatizasyon aşaması Hareket akışının sabitleştirilmesi BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ
11
Teknik Antrenmanlarda Motorik Öğrenmenin Temel Prensipleri
Eğiticiler ve antrenörler biyolojik kurallara göre hareket etmeye son derece dikkat etmelidirler. Çünkü hareketlerin öğrenilmesi bunlara sıkı biçimde bağlıdır. İlk etapta bu hareketler daha çok spor fizyolojisinin alanına giren karmaşık nörofizyolojik hareketlerle ilgilidir. BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ
12
Tekniğin Öğreniminde Temel İlkeler
Tüm öğrenme süreci birkaç yıllık bir zaman yayılmaktadır. Süreklilik ve başarı; motorik becerilerin yanı sıra (doğuştan kazanılan),antrenmanda çalışkanlık ve hepsinin de ötesinde hataların düzeltilmesine bağlıdır. Özellikle öğrenmenin ikinci aşamasında antrenör hataları hemen kesmeye çalışmalıdır. Bu düzeltme tamamen planlı bir biçimde yürütülmelidir., BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ
13
Tekniğin Öğreniminde Temel İlkeler
Tekniğin düzeltilmesinde dikkat edilecek hususlar: Sporcunun tüm koordinasyonunun ve özel durumlara göre tekniğin gözlemlenmesi, Teknik örneğe göre karşılaştırma ve değerlendirme, Hatanın ve olası nedenlerin tespiti; pek çok hatanın arasından ana yanlışı yan yanlıştan, büyük yanlışı ufak yanlıştan önce düzeltebilmek, Elde edilen düzeltme olanaklarının değerlendirilmesi, Düzeltme şartları arasında karar verilmesi BSA 410 Sporda Teknik ve Taktik Öğretim Yöntemleri Öğr. Gör. Dr. Elif ÖZ
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.