Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
FİZİBİLİTE ANALİZİ Prof.Dr.F.FÜSUN ERDEN
GİRİŞİMCİLİK FİZİBİLİTE ANALİZİ Prof.Dr.F.FÜSUN ERDEN
2
ÜretIm planI Girişimci için önemli dokümanlardan biri de iş planıdır. Bu dokümanda; işletme ile ilgili bilgiler, İşletmenin strateji ve hedefleri, Ürün / hizmet bilgileri, İş fikrinin piyasa ve talep yapısı,
3
ÜretIm planI Pazarlama planı, Üretim planı,
Yönetim organizasyon planı, Finansal plan, İş kurma süreci faaliyet planı, Risk değerlendirmesi
4
ÜretIm planI İşletmelerin sürdürülebilirliği müşterilerinin istek ve gereksinimlerini karşılayan mal ve hizmet üretmelerine bağlı olduğuna göre iş planı içindeki üretim planının önemi ortaya çıkmaktadır. Üretim planı, iş planı içinde önemli bir yere sahip olup adeta can damarlarından biridir.
5
Üretim Sistemi ve Üretim Planı
ÜretIm planI Üretim Sistemi ve Üretim Planı Üretim, insan gereksinimlerinin doğal olarak tam anlamıyla karşılanamaması sonucunda ortaya çıkan beşeri bir faaliyettir. İnsan yaşamını doğanın kendisine sundukları ile sürdürebilmesi durumunda herhangi bir üretim faaliyetinden söz etmek mümkün değildir.
6
ÜretIm planI Ekonomistler üretimi fayda yaratmak şeklinde tanımlarken, mühendisler bir fiziksel varlık üzerinde, onun değerini artıracak bir değişiklik yapmayı ya da ham madde ya da yarı mamulleri kullanılabilir bir ürüne dönüştürmeyi üretim olarak tanımlamaktadırlar.
7
ÜretIm planI Sistem genel olarak, aralarında ilişkiler bulunan ve belli bir amacı gerçekleştirmek için bir araya getirilmiş elemanlardan oluşan bir bütün şeklinde tanımlanmaktadır. Her sistem daha büyük başka bir sistemin parçasıdır. Örneğin üretim fonksiyonu, bir işletmenin alt sistemi olurken işletme de o sektörün alt sistemi olabilmektedir
8
ÜretIm planI Bir sistem girdi, süreç, çıktı ve geri beslemeden oluşabilmektedir. Her sistemin bir bütün halinde çeşitli elemanlardan oluşması sistem kavramında bütünlüğü ortaya koymaktadır. Her sistemin bir amacı olduğuna göre bu sistemi oluşturan elemanların da beraber amacı gerçekleştirme doğrultusunda birbirini tamamlaması gereklidir. Sistemdeki elemanların beraber işleyişinde herhangi bir sorun, tüm sistemin başarısız olmasına neden olabilmektedir.
9
ÜretIm planI Bir işletmenin üretim sistemi işletmenin mal ve/veya hizmet üretimini gerçekleştiren bölümüdür. Üretilenler, bazı işletmelerde fiziki bir mal (otomobil, telefon, bardak) olurken, bazı işletmelerde de hizmet (ulaşım, sağlık, eğitim) olmaktadır. Üretimde de temel konular amaçlar, bileşenler ve bileşenler arası bağlantılar olduğu için üretim de sistem olarak kabul edilmektedir.
10
ÜretIm planI Üretim sisteminin amacı mal ve/veya hizmet üretmektir. Basit olarak, girdileri mal ve hizmetlere dönüştüren sisteme üretim sistemi adı verilmektedir. Üretimde dikkat çeken durum, dönüşüm olmasıdır. Üretim sistemi de çeşitli elemanlardan oluşmakta ve sistem içinde gerekli girdiler kullanılarak istenilen çıktılar elde edilmeye çalışılmaktadır
11
ÜretIm planI Üretim sistemi yapay bir sistem olmasının yanında aynı zamanda dış çevre ile doğrudan bağlantısının olması nedeni ile de açık bir sistemdir. Sistemin temel elemanları olan girdi, süreç, çıktı ve geri besleme üretim sisteminde de yer almaktadır.
12
ÜretIm planI Üretim sisteminin girdileri olan hammadde,malzeme, makine, işçilik, yönetim, sermaye, bilgi, girişimcilik, enerji ve benzerleri mal ve hizmet şeklindeki çıktılara dönüştürülmektedir. Girdiler, üretilen mal ve hizmete göre değişik isimler alabilmektedir.
13
ÜretIm planI Bununla birlikte, her girdiyi sonunda temel üretim elemanlarından birine dönüştürmek olasıdır. Girdiler, aynı zamanda karar değişkenleri olarak da bilinirler. Bir üretim probleminde çözümün amacı, bu girdilerin en uygun değerlerini hesaplamaktır. Üretim süreci, sisteme giren elemanların katma değer yaratacak şekilde bir mal ya da hizmete dönüştürülmesidir.
14
Girdilerin çıktılara dönüşmesini sağlayan dönüşüm süreçleri fiziksel, yersel, fizyolojik ve kimyasal olabildiği gibi psikolojik ve bilgisel de olabilmektedir. Üretimi gerçekleşecek olan mal yani bilgisayar, sehpa, radyo gibi elle tutulabilir somut çıktılar ise, dönüşüm fabrikalarda, eğitim, ulaşım, eğlence gibi soyut çıktılarda ise dönüşüm okul, kamyon ya da turizm işletmeleri gibi hizmet birimlerinde gerçekleştirilmektedir.
15
Girdilerin çıktıya dönüşümünde dört değişik türde değer yaratılabilmektedir. Bunlar;
şekil, yer, zaman, sahiplik değeridir.
16
Şekil değeri, girdilerin gerçek biçimlerinin değiştirilerek tüketiciye daha yararlı bir şekle dönüştürülerek yaratılmasıdır.Bu şekil değişimi, fiziksel ya da kimyasal olabilmektedir. İşletmelerin büyük bir kesimi bu tür değer yaratmaktadır.
17
Yer değeri, üretim sisteminin ürünü ya da müşteriyi istenilen yere getirmesiyle yaratılmaktadır. Bu yer değişimini yapan araçlar arasında uçak, kamyon, tren, boru hatları ve gemi gibi ulaşım araçları yer almaktadır.
18
Zaman değeri, ürünün müşterinin istediği uygun zamanda müşteriye sunulmasıyla ortaya çıkan bir değerdir. Buna örnek olarak, soğuk hava depoları verilebilmektedir.
19
Sahiplik değeri, iki yolla yaratılabilir
Sahiplik değeri, iki yolla yaratılabilir. Birincisinde, tanıtım ya da reklam yolu ile müşterinin sahip olmak isteyebileceği bir ürünün varlığı hakkında müşteriye bilgi verilmektedir. İkincisinde ise, müşterinin ürüne sahip olmak için dağıtım kanalları aracılığı ile gerekli araçları sağlayarak yaratılmaktadır
20
Üretim sisteminin çıktısı olan mallar, gözle görülebilir ve ölçülebilir varlıklar olurken hizmetler, üretildiği anda tüketilir ve ölçülmeleri çok güçtür. Geri besleme analizleri, çıktılar üzerinde ölçme ve gözlemlere dayanırken, analizler amaçlardan sapma olduğu durumda düzeltici kararlar alınmasına yardımcı olmaktadır.
21
Üretim sisteminin elemanı olarak gözükmeyen ancak, doğrudan üzerinde etkisi olan diğer bir eleman da çevredir. Çevreye müşteriler, rakipler, tedarikçiler, yasalar ve ekonomi gibi faktörler dâhil edilmektedir. Bu faktörlerin varlığı bilinmekte ancak doğrudan bu faktörleri belirleyebilme ya da değiştirebilme şansı bulunmamaktadır. Bu nedenle, bu faktörler risk olarak hesaba katılmaktadır.
22
İşin kurulacağı güne kadar hazırlanan kapsamın ortaya çıkarılması için bir çok faaliyet belirli bir sırada gerçekleştirilmelidir. Girişimciler bunun başarılması için iş planı hazırlarlar. İş planının temel amacı, iş kuran girişimcilerin, iş kurma sürecinde hangi hedefler için neleri nasıl ve ne zaman yapacağını belirlemesidir.
23
Bunun için işletme iyi tanımlanmalı ve üretim ile ilgili faaliyetler çok iyi belirlenmelidir. Üretim planı işletmenin sabit tek bir hedefinin olmayacağını kabul etmeli, ancak mevcut üretim durumu ve üretim gereksinimleri ve üretim şeklinin gelecekte sunacağı fırsatları göstermelidir.
24
Üretim planı işletmenin güçlü ve zayıf yönleri göz önünde bulundurularak hazırlanmalı, ayrıca işletme pazarda başta müşteri ve rakipleri olmak üzere iç ve dış diğer faktörleri de dikkate alarak tehdit ve fırsatları değerlendirebileceği bir üretim planı yapmalıdır.
25
Üretim planında, hem şimdi hem de gelecekte ürünün nasıl üretileceği açıklanmalı, mevcut tesisler ve gerekli kaynaklar ayrıntılı biçimde belirtilmelidir.
26
Üretim planında; ürün ya da hizmet üretimi iş akışı, üretim planlaması, kapasite planı, gerekli ham madde ve diğer girdiler, makine ve donanımlar, işgücü kullanımı, ürün ya da hizmet üretimi için seçilen kuruluş yeri ve özelliklerine yer verilmelidir.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.