Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

PROGRAM DEĞERLENDİRME

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "PROGRAM DEĞERLENDİRME"— Sunum transkripti:

1 PROGRAM DEĞERLENDİRME
PROGRAM DEĞERLENDİRME Adnan TAŞGIN

2 Program Değerlendirme
Değerlendirme program geliştirmenin son ve tamamlayıcı halkası olarak eğitim hedeflerinin gerçekleşme derecesini tayin etme sürecidir. Program değerlendirme, programın etkililiği hakkında karar verme sürecidir. Program değerlendirme genelde programa dayalı eğitim kaynaklarını kabul etme, değiştirme ya da ortadan kaldırma kararının verilebileceği bilgileri içermektedir.

3 Program Değerlendirme
Program değerlendirme, geliştirilmiş ve uygulanmış bir programın etkili ve başarılı olma düzeyini belirlemek için, eldeki veriler dahilinde, çeşitli ölçütlere karşılaştırılarak bir yargıya ulaşma sürecidir.

4 Program Değerlendirme Çalışmalarının Amacı
Programın hedeflerinin kaynağı olan ihtiyaçların birey, toplum, konu alanı ve çevre açılarından analizinin yapılma düzeyini belirleme Programın hedeflerine ulaşma düzeyini belirleme Programın etkililiğini belirleme Programın güçlü ve zayıf yönlerini belirleme ve geliştirme Programı uygulamada karşılaşılabilecek güçlükleri önceden belirleme ve giderme Programdaki aksaklıkların hangi öge ya da ögelerden kaynaklandığını belirleme ve gerekli düzenleme çalışmalarını yapma

5 PROGRAM DEĞERLENDİRME MODELLERİ
Tyler`ın Hedefe Dayalı Değerlendirme Modeli Metfessel- Michael Değerlendirme Modeli Malcolm Provus`un Farklar Yaklaşımı Modeli Robert Stake`in Uygunluk-Olasılık Modeli Stufflebeam`in Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) Modeli Stufflebeam`in Makro (Toplam) Değerlendirme Modeli Elliot Eisner`in Uzmanlık (Eğitsel Eleştiri) Modeli B. Bloom`un Programın Öğelerine Dayalı Modeli Adnan TAŞGIN

6 Tyler`ın Hedefe Dayalı Değerlendirme Modeli
Tyler`ın Hedefe Dayalı Değerlendirme Modeli Tyler`a göre bir eğitim programının hedef, öğrenme yaşantıları ve değerlendirme olmak üzere üç temel öğesi bulunur. 1. Programın amaç ve hedeflerini belirle. 2. Hedefleri sınıfla. 3. Hedefleri davranışsal olarak ifade et. 4. Hedeflerin kazanılıp kazanılamayacağını gösteren ortamları yarat. 5. Ölçme tekniklerini seç ya da geliştir. 6. Öğrenci performansına yönelik veri elde et. 7. Verileri hedef davranışlarla karşılaştır. Adnan TAŞGIN

7 Malcolm Provus`un Farklar Yaklaşımı Modeli
Malcolm Provus`un Farklar Yaklaşımı Modeli Her aşamada maliyet fayda analizi yapılması 1. Programın standartlarını belirleme 2. Program performansını belirleme 3. Performansla standartları karşılaştırma 4. Performansla standartlar arasındaki farkı belirleme Provus programın tasarım, oluşturma, süreç ve ürün-sonuç bölümlerinin her birinde bir önceki basamağın performansını değerlendirmekte, eksikleri gidermekte ve sonraki basamağa geçmektedir. Adnan TAŞGIN

8 Robert Stake`in Uygunluk-Olasılık Modeli
Robert Stake`in Uygunluk-Olasılık Modeli 1. Eğitimcilerin ve yerel uzmanların kişisel görüşleri sezgi ağırlıklı olmakta ve programın değerlendirilmesini objektiflikten uzaklaştırmaktadır. 2. Değerlendirme sadece profesyonel değerlendirme uzmanları tarafından yapılmalıdır. 3. Değerlendirmede girdi-süreç ve çıktı(ürün) ölçülmelidir. 4. Girdide öğrenme öncesi durum, süreçte sınıf ortamı-zaman yönetimi-karşılıklı ve etkili iletişim, çıktıda akademik başarı, beceriler ve tutumlar önemlidir. Adnan TAŞGIN

9 Stufflebeam`in Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) Modeli
Stufflebeam`in Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) Modeli Stufflebeam`e göre değerlendirmenin amacı; program hakkında karar verme yetkisine sahip olan kişilere bilgi vermektir. Program geliştirme ile ilgili yetkililerin dört alanda karar vermesi gerekir: Planlama, yapılaştırma, uygulama ve yeniden düzenleme. Adnan TAŞGIN

10 Stufflebeam`in Bağlam, Girdi, Süreç ve Ürün (CIPP) Modeli
Bu kararlara dayanak olacak bilgilerin toplanması için programın dört farklı aşamasının değerlendirilmesi söz konusudur: 1. Bağlamın değerlendirilmesi: Hedeflerin belirlenmesine temel olacak bilgiler ve hedefler belirlenir ve değerlendirilir. 2. Girdinin değerlendirilmesi: Programın hedeflerine ulaşabilmek için gerekli kaynakların neler olduğu ve bu kaynakların nasıl kullanılacağı hakkında bilgi sağlar. 3. Sürecin değerlendirilmesi: Program uygulanırken gerçekleştirilir, planlanan ve gerçekleştirilen etkinlikler arasındaki uyuma bakılır. 4. Ürünün değerlendirilmesi: Beklenen ürünle gerçekleşen ürün arasında karşılaştırma yapılır. Ürün değerlendirme ile uygulanan programın devam edip etmeyeceğine karar verilir.

11 Stufflebeam`in Makro (Toplam) Değerlendirme Modeli
Stufflebeam`in Makro (Toplam) Değerlendirme Modeli 1.Sonuçlar az bilgi ile büyük, az bilgi ile küçük, çok bilgi ile küçük, çok bilgi ile büyük kararlar alarak değerlendirilir. 2.Hareketli-çoğaltıcı-durağan-biçim değiştirici değişiklikler yapılır. Adnan TAŞGIN

12 Elliot Eisner`in Uzmanlık (Eğitsel Eleştiri) Modeli
Elliot Eisner`in Uzmanlık (Eğitsel Eleştiri) Modeli 1. Yeni bir programın sonucu olarak belirli okullarda okul yılı süresince neler olmuştur? 2. Anahtar olaylar nelerdir? 3. Katılımcıların tepkileri nelerdir? Yeni programdan öğrenciler ne gibi deneyimler edinmişlerdir? gibi sorular sormalarını önerir. Modelin üç boyutu bulunmaktadır: 1. Betimle 2. Yorumla 3. Değerlendir Adnan TAŞGIN

13 Elliot Eisner`in Uzmanlık (Eğitsel Eleştiri) Modeli
Elliot Eisner`in Uzmanlık (Eğitsel Eleştiri) Modeli Süreç odaklıdır. Nitel veriler toplanır. Uzmanlığın önemine vurgu yapılır. Filmler, video teypler, fotoğraflar, görüşmeler, gözlemler hem öğrenciler hem de öğretmenlerin etkileşimde bulunduğu ses kasetleri kullanılarak veri toplanır. Değerlendirme özneldir. Adnan TAŞGIN

14 Benjamin Bloom`un Programın Öğelerine Dayalı Modeli
Benjamin Bloom`un Programın Öğelerine Dayalı Modeli HEDEFLER Toplumun beklentilerine uygun mu? Öğrencinin ihtiyaçlarına uygun mu? Konu alanına uygun mu? Birbiriyle tutarlı mı? Gerçekleştirilebilecek özellikte mi? Açık ve anlaşılır mı? Adnan TAŞGIN

15 Benjamin Bloom`un Programın Öğelerine Dayalı Modeli
İÇERİK Hedeflerle tutarlı mı? Öğrencilerin düzeyine uygun mu? Bilgileri öğrenciler için anlamlı mı? Birbiriyle tutarlı mı? Düzenlenmesi öğrenme ilkelerine uygun mu? Bilgileri önemli ve geçerli mi?

16 Benjamin Bloom`un Programın Öğelerine Dayalı Modeli
ÖĞRENME-ÖĞRETME SÜRECİ Hedeflere ulaştırıyor mu? Bilginin özelliklerine uygun mu? Öğrencilerin özelliklerine uygun mu? Öğretim ilkelerine uygun mu? SINAMA DURUMLARI Geçerli, güvenilir ve kullanışlı mı?


"PROGRAM DEĞERLENDİRME" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları