Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

ALTERNATİF ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ARAÇ VE YÖNTEMLERİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "ALTERNATİF ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ARAÇ VE YÖNTEMLERİ"— Sunum transkripti:

1 ALTERNATİF ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ARAÇ VE YÖNTEMLERİ
YÜKSEL YEŞİLBAĞ

2 KAVRAM HARİTALARI Kavram: Aynı türden olanları bir kelimede anlatmak gruplamaktır. Deneyimlerimiz sonucunda iki veya daha fazla varlığı ortak özelliklerine göre bir arada gruplayıp diğer varlıklardan ayırt ederek zihnimizde oluşturduğumuz soyut düşünce birimlerine kavram denir ve sözcüklerle ifade edilir. Kavramlar arası ilişkilerin görselleştirildiği iki boyutlu şemalardır. Tek bir kavramın aynı kategorideki diğer kavramlarla genelden özele doğru ilişkisini görsel ve somut olarak ifade eden grafiklerdir.

3 KAVRAM Zihnimizdeki düşünce birimleri olan kavramların tümü soyuttur. Yani somut kavram olmaz. Kavramların kendileri değil örnekleri gerçek dünyada bulunur. O halde kavramların soyut veya somut örnekleri olabilir. Deneyimlerimizi, karşılaştığımız olay, obje ve durumları sınıflayıp belli bir isimle zihnimize yerleştirmemiş olsaydık, yani kavramlarımızı zihnimizde oluşturmamış olsaydık, o zaman ilişkisiz, sınıflanmamış veya gruplanmamış her bir bilgi zihnimizde rasgele yerleşmiş olacak ve zihinsel karmaşa yaşayacaktık.

4 Kavramlar arası ilişkinin önemi nedir?
Yeni öğrenilen kavramlar daha önce öğrenilmiş veya geliştirilmiş kavramlarla açıklanmaktadır. Bu durum aslında insanın düşünme sürecini işleten malzemenin kavramlar olduğunu ve bilinen kavramlar yoluyla bilinmeyenlerin açıklanmaya çalışıldığının bir göstergesidir. Bu nedenle, öğrencilerin daha önceki yaşamlarıyla oluşturdukları ön bilgilerin ortaya çıkarılması öğretimi organize edecek olan öğretmenler için oldukça önemli görülmelidir.

5 Kavramları nasıl öğreniriz?
İnsanlar kavramları ezber yoluyla değil pozitif ve negatif örnekleri irdeleyerek öğrenirler. Kavramlar tanımla öğretilebilecek bilgi parçası değillerdir. Bu nedenle, öğretmenlerin kavramların öğretimi konusunda yapabilecekleri en önemli hatalardan biri kavramların sadece tanımla öğretilebileceğine inanmalarıdır.

6 Kavram haritaları; Öğrencilerin anlama seviyelerinin ve yanlış anlamalarının ortaya çıkarılmasında kullanılabilecek etkili bir ölçme ve değerlendirme aracıdır. Kavramlar arasındaki anlamlı ilişkileri önermeler şeklinde göstermek için tasarlanan şematik çizimlerden oluşan öğretim aracıdır. Kavram haritalama, önermeleri ortaya çıkarmak için kullanılan bir tekniktir. En basit şekliyle kavram haritası, bir önermeyi oluşturmak üzere bağ kuracak bir kelimeyle birleştirilmiş en az iki kavramdan oluşturulur. Örneğin, “Hava mavidir” ifadesi “hava” ile “mavi” kavramları hakkında geçerli bir önerme kuran basit bir kavram haritasını temsil etmektedir.

7 Kavram haritaları; Bir kavramla ilgili diğer kavramlar belirlenir ve bunların muhtemel ilişki ifadeleri ayrıca listelenir. Çember veya kutu içerisinde yer alan kavram ve fikirler hiyerarşik bir şekilde yapılandırılır. Her kavram haritada yalnızca bir kere yer almalıdır. Aynı seviyedeki kelimeler birincil ilişkileri gösterir. Çapraz bağlantılar (kavram haritasının farklı alanlarındaki kavramlar arasındaki ilişkiler) vardır. Olay ve kavramlara ilişkin spesifik örnekler yer alır. Verilen bir kavramın anlamını açıklamaya yardımcı öğeler içerir.

8 Kavram haritaları; Kavramlar arasındaki ilişkiler, kavramları birleştiren bir çizgi ile ve ok yönünde belirtilir. Kavramlar arasındaki ilişkinin anlaşılması okun yönüne bağlıdır. Okun yönü ikinci kavramı işaret eder. Kavramlar arasındaki ilişki okunurken önce birinci kavram ardından ikinci kavram ve sonra okun üzerinde bulunan ve kavramlar arasındaki ilişki okunur.

9 J. Novak’ın orijinal çiziminden aktarılmıştır.

10

11

12

13 Beyin fırtınası desteği olarak;
Yeni fikirlerin oluşturulması ve planlaması aşamasında yol gösterir. Çalışma yardımcısı olarak; Etkili not almayı yönlendirir, yeni öğrenilen kavramları özetler, yansıtıcı düşünmeye biçim veya etkinlik katar. Öğretim ve ölçme aracı olarak; Görsel ve şematik bir özet sunar, karmaşık ilişkileri ve kavramsal düzeyi gösterir, algı yanlışlarının belirlenmesini ve giderilmesini sağlar. Değerlendirme aracı olarak; Öğrenci başarısı kavram haritası ile açıklanabilir veya test edilebilir.

14 Kavram haritalama etkinliği;
Öğrencilerin kendi kavramsal düzeyleri hakkında fikir sahibi olmalarına yardımcı olur. Öğretmenlere, öğrencilerin ön bilgilerini ve kavramsal gelişim düzeylerini anlamalarında yardımcı olur. Öğrencilerin kendi öğrenme kapsamlarını oluşturmasına ve konuya odaklanmalarına yardımcı olur. Öğretmenlerin, kavram yanılgılarını bir an önce belirlemelerini sağlar.

15 Kavram Haritası Çeşitleri
1.Örümcek Harita: Temel bir kavramı tanımlamak için kullanılmaktadır. Merkezdeki temel kavram nedir? Bununla ilgili özellikler nelerdir? Bu tür sorulara yanıt aranır.

16 2.Balık Kılçığı Haritası: Karmaşık bir olayın nedenlerini ve sonuçlarını ortaya koymak için kullanılır. Kılçığın üst tarafında olaylar,alt tarafında da olayların nedenleri gösterilir. Bir bakıma olayların neden sonuç ilişkileri kurulmuş olur.

17 3.Sınıflama Haritası: Öğrenilen bilgileri sistematik olarak sınıflamayı amaçlar. Bu sınıflama genelden özele doğru aşamalı bir dağılım gösterir.

18 4.Olaylar Zinciri Dizinleri: Herhangi bir kavramın aşamalarının,bir işlemin basamaklarını,olayların sırasını ve sonuçlarını açıklamak için kullanılır.

19 Kavram haritası örnek etkinlikleri
İlgili yöntemi uygulayacak öğretmenler yöntem hakkında öğrencileri bilgilendirmelidir. Kavram nedir?, Kavram olmayan ifadeler nedir?, İlişki nedir?, Önerme veya prensip nedir? Kavram haritası nedir? Ne işe yarar?, Yapısal özellikleri nedir? Nasıl yapılır? Kalem ve Defter kavramlarını düşünelim. Bu iki kavram arasında ilişki kuracak olursak;

20 Silgi kavramını düşünecek olursak, silginin bu kavramlarla ilişkisi var mı?, Varsa bu nedir?, Hangi kavramla ve hangi yöndedir?

21 Kavram haritası örnek etkinlikleri
Hız ve ivme arasındaki ilişki. Kuvvet kavramının hız ve ivme ile ilişkisi.

22 Ölçme ve değerlendirme aracı olarak kavram haritaları
Kavram haritalarının değerlendirilmesi, onun yapısının ve içeriğinin tespitini kapsar. Hem nitel, hem de nicel veriler sağlar. Şayet haritayı oluşturma prosedürü tam açıklanmamışsa öğrencilerin harita üzerindeki farklılıkları yorumu güçleştirir. Bilinen yöntemlerden birisi öğretmenin kendi haritası ile öğrencilerin haritasının karşılaştırmasıdır.

23 Ölçme ve değerlendirme aracı olarak kavram haritaları
Literatürde önerilen bir başka yöntem aynı konuda öğretim etkinlikleri boyunca bir dizi kavram haritası etkinliği yapmaktır. Bu süreçteki kavramsal gelişime ilişkin gözlem ve değerlendirmelerde bulunmak mümkündür. Bu sistemde 1. harita ile 2., 2. ile 3., 3. ile 4. harita kıyaslanarak puanlanır. Her karşılaştırmada yeniden yapılanma, ayarlama ve ekleme varsa 1, yoksa 0 verilir.

24 Ölçme ve değerlendirme aracı olarak kavram haritaları
Bir başka yöntem kavramların, hiyerarşilerin, ilişki ifadelerinin, çapraz ilişkilerin ve örneklerin doğru yerleşimin puanlanmasıdır. Kavram : 1 X 7 = 7 Hiyerarşi : 5 X 2 = 10 Çapraz İlişki :10 X 1 = 10 Örnek : 1 X 2 = 2

25 Ölçme ve değerlendirme aracı olarak kavram haritaları
Kavram haritalarının değerlendirilmesinde kullanılan bir başka yöntem ise tablo halinde verilen kavramların öğrenciler tarafından haritalanması, Yine tablo halinde verilen bir dizi kavramın boş veya kısmen boş şekilde ve/veya ilişki ifadeleriyle tasarlanmış bir haritaya yerleştirilmesi, Kavramların yer aldığı fakat ilişki ifadelerinin bulunmadığı bir haritanın öğrenciler tarafından tamamlanması, Veya bunların bir öğretim stratejisi ve bir değerlendirme aracı olarak ard arda bir etkinlik kapsamında yapılması.

26 Aşağıdaki kavram haritasındaki boşluklara, verilen kavramlardan uygun olanlarını yerleştiriniz ve kavram haritasını kullanarak bir metin yazınız. teknoloji mineral karalar kaya demir toprak taş elmas

27 KAVRAM HARİTALARI Öğrenmelerin daha anlamlı ve kalıcı olmasını sağlar.
Önceki bilgilerle yeni öğrenilecek bilgiler arasında anlamlı ilişki kurulmasına yardımcı olur Bilgiyi görselleştirir, ilişkilendirir, sınıflandırır ve somutlaştırır, Yeni bir konunun ya da bölümün kapsamını tanıtma amacıyla da kullanılabilir, Kavramsal yanılgıların ortaya çıkarılmasında ve öğrencilerin bilgiyi yapılandırmasında etkin olarak kullanılır, Öğrenmelerin değerlendirilmesinde kullanılır.

28 *TANILAYICI DALLANMIŞ AĞAÇ
Alternatif ölçme araçlarından tanılayıcı dallanmış ağaç klasik doğru-yanlış tipindeki sorulardan oluşan fakat doğru-yanlış testlerinden farklı olarak soruların birbirlerinden bağımsız cevaplanması yerine her bir soruya verilen kararın bir sonraki soruyu etkilemesiyle oluşturulan araçlardır. Tanılayıcı dallanmış ağaç ile öğrencilerin bilişsel yapılarındaki yanlış öğrenmeler ortaya çıkartılarak öğrenme – öğretme süreci tekrar düzenlenebilir.

29 HAZIRLANMASI İlk olarak cevabı kesin olan doğru ya da kesin yanlış olarak hazırlanmış bir soru yazılır. Daha sonra doğru bu soruya doğru cevap veren öğrencilerin gideceği bir üst seviyeden aynı tipte bir soru yazılır. Eğer öğrenci ilk soruya yanlış cevap verdiyse ilk soru ile aynı seviyede olan bir soru yazılır ve öğrenci bu soruyu cevaplar. Böylece öğrenci seviyeleri belirlenmiş olur. Her bir sorunun bir sonraki soru ile bağlantılı olması ile verilen cevaplar bir sonraki sorunun cevabını etkiler. Puanlama seviye seviye hazırlanmış sorulara verilen cevaplara göre yapılır. Diğerlerine göre düşük seviyedeki sorular düşük, yüksek olanlar yüksek puan değeri alır.

30 Tanılayıcı dallanmış ağacın avantajları
Öğrencilerin yanlış öğrenmelerini,zihindeki yanlış bağlantıları ortaya bağlantıları ortaya çıkarmada oldukça etkilidir. Öğrenci yanlış bir karar verdiğinde ve bunun farkına vardığında geri dönebilir.Böylece soruyu tekrar cevaplayabilir. Kağıt ,kalem ile yapılabileceği gibi bilgisayar ortamında da eğlenceli bir şekilde kullanılabilir. Öğrenciler cevapları verirken hangi kararlarından vazgeçtiklerini,hangi sorulara ne dediklerini tespit edebilir.

31 Tanılayıcı Dallanmış Ağaç
A ifadesi B ifadesi C ifadesi D ifadesi E ifadesi F ifadesi G ifadesi d y 1 => 2 puan 2 => 1 puan 3 => 3 puan 4 => 2 puan 5 => 1 puan 6 => 2 puan 7 => 0 puan 8 => 1 puan (Doğru) (Yanlış)

32 = 0 = 5 = 10 D = 15 D Y 5 İlk edebi roman Zehra’dır
= 0 İlk yerli roman Jön Türk’tür D İlk edebi roman Zehra’dır İlk tarihi roman Cezmi’dir Y Gülnihal eseri Şinasi’nindir 5 = 5 İlk gazetemiz Takvim-i vakayi İlk özel gazete Tasvir-i Efkâr İlk realist roman Araba sevdasıdır = 10 = 15

33 Tuzlu su, sirke, limon suyu gibi sıvılar iletkenlere örnektir
1.ÇIKIŞ Tuzlu su, sirke, limon suyu gibi sıvılar iletkenlere örnektir D 2.ÇIKIŞ 3.ÇIKIŞ Yalıtkanlar elektrik enerjisini iletmeyen maddelerdir. Metal olmayan iyi iletkendir 4.ÇIKIŞ 5 Y İletkenlerin dirençleri büyüktür D 5.ÇIKIŞ 5 5 D Yalıtkan sıvılar yüksek elektrik enerjisinin etkisiyle iletkenlik kazanır. Direnç maddenin cinsine bağlıdır D 5 İletkenler elektrik enerjisinin taşınmasında kullanılır 6.ÇIKIŞ Y 7.ÇIKIŞ Bakır telin drenci büyüktür. Direnç elektrik akışına karşı gösterilen zorluktur Y 8.ÇIKIŞ Y 5 Plastik cam gibi maddeler yalıtkandır. 9.ÇIKIŞ Drencin birimi ohm dur D Y 10.ÇIKIŞ İnce tel kalın tele göre daha büyük dirence sahiptir. Direnç manometreyle ölçülür Y D 11.ÇIKIŞ Gazlar yalıtkan değildir. 12.ÇIKIŞ 5 Y

34 Tanılayıcı dallanmış ağacın sınırlılıkları
Hazırlanması tecrübe ister ve zaman alıcıdır. Klasik doğru-yanlış testleri gibi öğrencilerin tahminle cevap verme olasılığı vardır. Bu teknik ile üst düzey becerilerin ölçülmesi zordur.

35 TANILAYICI DALLANMIŞ AĞAÇ
Belli bir konuda öğrencinin neleri öğrendiğini ve neleri öğrenemediğini belirlemek için kullanılabilir değerlendirme araçlarından biridir. Bu teknikte, temelden ayrıntıya giden bir sıraya göre doğru ve yanlış ifadeler seçilerek öğrenciden doğru seçimi yapması istenir. Böylece, 8 veya 16 seçimlik bir ifadeler listesi ile sonlanan bir dallanmış ağaç oluşturulur.

36 TANILAYICI DALLANMIŞ AĞAÇ
Bu yöntemin sağlayacağı avantajlar şu şekilde sıralanabilir; 1. Öğrencilerin hangi önermelerde yanlışlıklar yaptığını belirleme, 2. Öğrencide var olan kavram yanılgılarını ortaya çıkarma, 3. Öğrencilerin eksik olduğu ya da yanlış öğrendiği konuları belirleme, 4. Öğrencinin ön bilgilerini belirleme, 5. Öğrencilerin önermelerden yararlanarak öğrenmenin gerçekleştirilmesi (Karahan, 2007).

37

38 Yapılandırılmış grid tekniğinin temel yapısı
1 2 3 4 5 6 7 8 9

39 Yapilandirilmiş grid Bu tekniğin en önemli amacı, öğrencilerin bilgi seviyesini, eksikliklerini ve kavram yanılgılarını tespit etmektir. • Bu teknikte, öğrencinin seviyesine uygun olarak 9 ya da 12 ya da 16 kutucuktan olusan bir tablo hazirlanir ve tablodaki her bir kutucuk sıra ile numaralandırılır. • Gridi hazırlamak üzere öğretmen, konuyla ilgili bir soru hazırlar ve sorunun yanıtını rastgele, kutucuklara yerleştirir. • Daha sonra ikinci soruyu hazirlar ve yine kutucuklara yanıtları yerleştirir. İkinci sorunun yanıtını teşkil eden kutucuklardan bir kısmı birinci soru için de geçerli olabilir. • Öğrencilerden, her soru için doğru kutucuğu bulmaları ve kutucuk numaralarını mantıksal ve işlevsel olarak sıralamaları beklenir. (Bahar, 2002). • Öğrencilerin verdiği cevap o konudaki bilgi seviyesini, bilgi eksikligini, kavramsal bağları veya yanlış kavramları gösterir.

40 Avantajları: • Bu teknik ile hazırlanmis sorularda kutucukların içerisine kelimeler, resimler, sayılar, eşitlikler, tanımlar veya formüller konulabilir. • Hem doğru kutucukların seçimi hem de bunların mantıksal sıraya dizilmesi konuyu çok iyi bilmeyi ve anlamayı gerektirir. • Yanlış seçilen kutucuklar öğrencilerin konu hakkındaki eksik veya yanlış bilgilerini ortaya çıkarır. • Yapılandırılmış grid tekniğinde kısmı bilgi de değerlendirilir ve ödüllendirilir. Öğrenci seçtiği her doğru kutucuk için puan alır. • Bu teknikte çoktan seçmeli testlerin aksine doğru olmayan bilgiler sorulmaz; yani kutucuklardaki her bilgi bir soru için gerekli cevap olmayabilir;ama diger bir soru için mutlaka cevap teskil eder. Bu nedenle yanlış şıkları eleyerek doğru cevabi bulma stratejisi saf dışı edilmiş olur. • Hazırlanan sorular çok kısa zaman diliminde uygulanabilir.

41 Yapılandırılmış Grid (Örnek etkinlik)
1- Örümcek 2- Balina 3- Kelebek 4- Yengeç 5- Sazan 6- Yılan 7- Kartal 8- Solucan 9- Kurbağa Soru 1: Yukarıdaki kutucuklardan hangisi omurgalı hayvanlar grubuna dahil olan canlıları içerir? a) Uygun kutucukları seçiniz. (Cevap: 2, 5, 6, 7, 9) b) Seçtiğiniz hayvanları balık – sürüngen – kurbağa – kuş – memeli doğrultusunda sıralayınız. (Cevap: 5, 6, 9, 7, 2) Soru 2: Soru 3:

42 Yapılandırılmış Grid Analiz Yöntemi (a)
Her sorunun cevabı için uygun kutucukların seçilmesi Bu formüle göre öğrencilerin puanları –1, 0 ve +1 arasında değişir. Bu puanı on üzerinden değerlendirmek için önce negatifliği ortadan kaldırmak amacı ile 1 ile toplanır ve elde edilen sayı 5 ile çarpılır. C1 = Seçilen doğru kutucuk sayısı C2 = Toplam doğru kutucuk sayısı C3 = Seçilen yanlış kutucuk sayısı C4 = Toplam yanlış kutucuk sayısı A şıkkının değerlendirilmesi C C3 C C4

43 Yapılandırılmış Grid Puanlama (1)
Öğrenci 5 kutucuk seçmiş, bunlardan 3’ü doğru, 2’si yanlış olsun. = 0.60 – 0.50 = 0.10 Şimdi önce 1 eklenip sonra 5 ile çarpılsın. = 5 x 1.10 = 6.10 veya yuvarlak olarak 6 alabiliriz.

44 Yapılandırılmış Grid Puanlama (2)
Bir başka öğrenci 7 kutucuk seçmiş, bunlardan 3’ü doğru, 4’ü yanlış olsun. = 0.60 – 1 = Şimdi önce 1 eklenip sonra 5 ile çarpılsın. Bu örnekte bütün kutuları doğru bilen öğrenci 10 puan, bütün kutuları işaretleyen öğrenci de 0 puan alır. = 5 x (0.60) = 3

45 Yapılandırılmış Grid Analiz Yöntemi (b)
Değerlendirmede ikinci aşama (mantıksal veya işlevsel sıraya koyma). Sorunun (b) şıkkının cevabı 5, 6, 9, 7 ve 2 idi. 5 numara 6’ dan önce mi? Cevap evet ise, art arda mı geliyor? 6 numara 9’ dan önce mi? Cevap evet ise, art arda mı geliyor? 9 numara 7’ den önce mi? Cevap evet ise, art arda mı geliyor? 7 numara 2’ den önce mi? Cevap evet ise, art arda mı geliyor? Varsayalım ki öğrencinin cevabı 5, 9, 6, 7, 1 şeklinde. (Evet/ Hayır) (Hayır/ Hayır) (Evet/Hayır) Her evet cevabı 1 puan, her hayır cevabı 0 puan ile değerlendirildiği için, bu öğrenci 8 üzerinden 2 puan almıştır.

46 28.12.2018 Tuz gölü 1 Kovada gölü 2 Van gölü 3 Sera gölü 4 Nemrut gölü
Aşağıda verilen resimlerden yola çıkarak aşağıdaki soruları yanıtlayınız? Aşağıdakilerden hangisi ya da hangileri oluşumlarına göre tektonik göllerdir?(1,2,12) Aşağıdakilerden hangisi ya da hangileri oluşumlarına göre volkanik göllerdir?(3,5,8,10) Aşağıdakilerden hangisi ya da hangileri oluşumlarına göre set gölleridir?(4,6,7,8,9,11) Aşağıdakilerden hangisi ya da hangileri oluşumlarına göre heyelan set gölleridir?(4,6) Aşağıdakilerden hangisi ya da hangileri göldür?(1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12) Aşağıdakilerden hangisi ya da hangileri oluşumlarına göre kıyı set gölüdür?(7,9) Tuz gölü 1 Kovada gölü 2 Van gölü 3 Sera gölü 4 Nemrut gölü 5 Tortum gölü 6 B.çekmece 7 Çıldır gölü 8 K .çekmece 9 Acıgöl 10 Yedigöller 11 12 Eğirdir gölü

47 YAPILANDIRILMIŞ GRİD Yapılandırılmış grid alternatif ölçme değerlendirme tekniklerinden biridir. Bu teknik uygulanırken yaşa ve seviyeye bağlı olarak dokuz ya da on iki kutucuktan oluşan bir tablo hazırlanır. Konu ile ilgili kavramlar, resimler, sayılar, eşitlikler, tanımlar veya formüller gelişigüzel kutucuklara yerleştirir. Kutucukların içeriğinin değiştirilebilmesi hem görsel hem de analitik düşünebilme olanağı sağlar.

48 YAPILANDIRILMIŞ GRİD Öğrencilere konuyla ilgili değişik sorular verilir ve Her sorunun cevabı için uygun kutucukları bulmaları, Bu kutucuk numaralarını mantıksal veya işlevsel sıraya göre dizmeleri istenir (

49 Yukarıdaki kutucuklardan hangilerinde takım sporları yer almaktadır?
YAPILANDIRILMIŞ GRİD 1. Futbol 2. Atletizm 3. Boks 4. Golf 5. Hentbol 6. Voleybol 7. Tenis 8. Basketbol 9. Yüzme Yukarıdaki kutucuklardan hangilerinde takım sporları yer almaktadır?

50 YAPILANDIRILMIŞ GRİD Analizi
Her sorunun cevabı için uygun kutucukların bulunması aşamasında aşağıdaki formül uygulanır: C1= Doğru seçilen kutucuk sayısı C2= Toplam doğru C3= Yanlış seçilen kutucuk sayısı C4= Toplam yanlış kutucuk sayısı Bu formüle göre öğrencilerin puanları –1, 0 ve +1 arasında değişir. Bu puanı on üzerinden değerlendirmek için önce negatifliği ortadan kaldırmak amacı ile 1 ile toplanır ve elde edilen sayı 5 ile çarpılır (Karahan, 2007). C C3 C C4

51 ÖZ DEĞERLENDİRME Performansının düzeyi hakkında karar vermek için kişisel ya da kişiler arası ölçüt koymada öğrencilere fırsatlar sunar. Kendini değerlendirmeyle öğrencinin motivasyonunun yükselmesine fırsat verir. Öğrencilerin değişik durumlarda davranışlarını kontrol altına almalarını sağlar.

52 ÖZ DEĞERLENDİRME KONTROL LİSTESİ (Hellison, 1995).
SEVİYE AÇIKLAMA O Diğerlerinin haklarına ve duygularına saygı göstermedim. 1 Bugün hiçbir aktiviteye katılmadım ama herkesin hakkına saygı gösterdim. 2 Bugün tüm aktivitelere katıldım ve herkesin hakkına saygı gösterdim. 3 Bugün tüm aktivitelere katıldım ve kendi başıma çalıştım ve herkesin hakkına saygı gösterdim. 4 Diğer seviyelerdeki olumlu davranışların yanı sıra birine/birilerine yardım ettim. 5 4. seviyeyi gerçekleştirdim ve bu seviyedeki davranışları sınıf dışında da uygulamaya çalıştım.

53 ÖZ DEĞERLENDİRME Avantajlar
Öz değerlendirme, öğrencilerin kendi güçlü ve zayıf yönlerini tanımalarına yardım eder. Öğrencilere değerlendirme sürecinin bir parçası oldukları duygusunu verir. Öğrencilerde motivasyonu artırır. Öğrencileri kendi öğrenmeleri konusunda sorumluluk almaları yönünde cesaretlendirir. Kendilerine dışarıdan bakma yeteneği geliştirir.

54 ÖZ DEĞERLENDİRME Dezavantajlar
Genellikle kendi performanslarını değerlendirirken yanlılık ortaya çıkar. Başlangıçta kendini değerlendirme, öğrencilerin deneyimsizliği nedeniyle yanılgılara neden olabilir.

55 AKRAN DEĞERLENDİRME Akran değerlendirmesi en genel anlamıyla bir öğrencinin hazırlamış olduğu ödev, araştırma, proje gibi çalışmaların kendi arkadaşları tarafından değerlendirilmesidir. Akran değerlendirme, öğrencilerin kendilerine olan güvenlerinin artmasını sağlar. Öğrenciler, arkadaşlarının çalışmalarındaki yeterlik düzeylerini değerlendirirken kendilerinin eleştirel düşünme becerileri de gelişir.

56 Akran Değerlendirme Formu
Bu form, gruptaki çalışmalarınızı değerlendirmek üzere hazırlanmıştır. Arkadaşlarınızın bu konudaki görüşlerini almak için formu doldurunuz. Size ayrılan son sütunda da kendinizi değerlendiriniz. Sorulara cevabınız “evet” ise E, “bazen” ise B, “hayır” ise H harfi yazınız. Grubun Adı: Öğrencinin Adı-Soyadı: 1. Arkadaşıma göre ben 2. Arkadaşıma göre ben 3. Arkadaşıma göre ben 4. Arkadaşıma göre ben 5. Arkadaşıma göre ben Bana göre ben Çalışmalara gönüllü katılır. Bildiklerini arkadaşlarıyla paylaşır. Gerektiğinde arkadaşlarına yardım eder.  Aldığı görevi zamanında yerine getirir. Arkadaşlarının görüşlerine saygılıdır.  Tartışmalarda kırıcı olmadan konuşur.   Form tamamlandıktan sonra, arkadaşlarınızın sizin çalışmalarınızla ve davranışlarınızla ilgili genel izlenimlerinde “hayır” seçeneğinin öne çıktığını görürseniz, çalışmalarınızı tekrar gözden geçirmenizde fayda vardır. Ayrıca, arkadaşlarınızın size ilişkin görüşlerinde dikkatinizi çeken ve geliştirmeniz gereken yönlerinizin neler olabileceği konusunda düşünmeniz gerekir.

57 Bu form, gruptaki çalışmalarınızı değerlendirmek üzere hazırlanmıştır
Bu form, gruptaki çalışmalarınızı değerlendirmek üzere hazırlanmıştır. Arkadaşlarınızın bu konudaki görüşlerini almak için formu doldurunuz. Size ayrılan son sütunda da kendinizi değerlendiriniz. Sorulara cevabınız “evet” ise E, “bazen” ise B, “hayır” ise H harfi yazınız. 1. Arkadaşıma göre ben 2. Arkadaşıma göre ben 3. Arkadaşıma göre ben 4. Arkadaşıma göre ben 5. Arkadaşıma göre ben Bana göre ben Çalışmalara gönüllü katılır. Bildiklerini arkadaşlarıyla paylaşır. Gerektiğinde arkadaşlarına yardım eder. Aldığı görevi zamanında yerine getirir. Arkadaşlarının görüşlerine saygılıdır. Tartışmalarda kırıcı olmadan konuşur.

58 Grup Değerlendirmesi Öğrencilerin oluşturduğu küçük grupların iş birliği içerisinde, ortak öğrenme amaçlarını en üst düzeyde gerçekleştirmek amacı ile çalışma esnasında ortaya koydukları performans ve çalışma sonundaki ürünü değerlendirmek amacı ile yapılan değerlendirmelerdir.

59 Grup Değerlendirmesi ile İlgili Açık Uçlu Sorular
Grup çalışmasındaki konunuz hakkında ne düşünüyorsunuz? Bugün grubunuzda neler oldu? Bu konuda neler hissediyorsunuz? Grup çalışmanızda iyi olan neydi? Daha iyi ne yapılabilirdi? Öğrendikleriniz hakkında ne düşünüyorsunuz?

60

61 KELİME İLİŞKİLENDİRME
Bu teknikte belli bir süre içerisinde, (30’’) bir anahtar kavramın akla getirdiği diğer kavramlar cevap olarak verilir. Hafızadan herhangi bir anahtar kavrama verilen sıralı cevabı bilişsel yapıdaki kavramlar arasında bağlantıları ortaya koyduğu ve anlamsal yakınlık gösterdiği farz edilir. Anlamsal yakınlık etkisine göre anlamsal bellekte iki kavram birbirine mesafe açısından ne kadar yakın ise o kadar sıkı ilişkidedir ve hatırlama esnasında da zihinsel araştırma daha çabuk olacağından her iki kavramla ilgili cevap daha hızlı olacaktır.

62 KELİME İLİŞKİLENDİRME
SPOR antrenman sağlık ?

63 KELİME İLİŞKİLENDİRME Analiz
Öğrencilerin her anahtar kelimeye verdikleri cevap kelimelerin sayısı ve niteliği, Anahtar kelimelere verilen cevap kelimeleri arasındaki örtüşme ve yakınlık (İlişki katsayısı), Zihin haritası (Tanılama amaçlı).

64 4 ÇOK BAŞARILI Araştırmasını belirlediği plana göre yürütmüştür. Araştırmaya, arkadaşlarının, ailesinin ve çevresindeki büyüklerinin görüşlerini alarak başlamıştır. Öneri olarak sunduğu bütün etkinlikler uygulanabilir düzeydedir. Kutlama programı yaratıcı ve oldukça ilgi çekicidir. Etkinliklerde görev alan bireyleri yeteneklerine göre yerleştirmiş ve dengeli bir dağılım yapmıştır. Etkinliklerde kullanılacak malzemelerin temini için gerekli önlemler almıştır. 3 BAŞARILI Araştırmasını arkadaşlarının, ailesinin ve çevresindekilerden bazılarının görüşlerini alarak yapmıştır. Öneri olarak sunduğu bütün etkinliklerin çoğu uygulanabilir düzeydedir. Kutlama programını uygulanabilir olarak hazırlamıştır.tkinliklerde görev alan bireyleri gelişigüzel, sıradan yerleştirilmiştir. Etkinliklerde kullanılacak malzemelerin temini için herhangi bir öneride bulunmamıştır. 2 AZ BAŞARILI Araştırma için plan yapmış ancak araştırmasını plana göre yürütmemiştir. Araştırmada, arkadaşlarının, ailesinin ve çevresindeki kişilerden ancak bir veya iki kişinin görüşünü almıştır. Öneri olarak sunduğu etkinliklerin uygulanabilirliği oldukça düşüktür. Kutlama programı zaman açısından uygulanabilir gözükmemektedir. Etkinliklerde görev alan bireyler gelişigüzel, sıradan yerleştilmiştir. Etkinliklerde kullanılacak malzemeleri belirlenmiş ancak temini için herhangi bir öneride bulunmamıştır. 1 GELİŞTİRİLEBİLİR Araştırmaya plan yaparak başlanmamıştır. Araştırmaya, arkadaşlarının, ailesinin ve çevresindeki kişilerden görüş almadan başlamıştır. Öneri olarak sunduğu etkinliklerin hiçbiri uygulanabilir değildir. Etkinliklerde görev alacak bireyleri rastgele yerleştirmiş ve bütün etkinliklerde yakın arkadaşlarına görev vermiştir. Etkinliklerde kullanılacak malzemeleri belirlememiştir.


"ALTERNATİF ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ARAÇ VE YÖNTEMLERİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları