Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

PERFORMANS PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "PERFORMANS PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ"— Sunum transkripti:

1 PERFORMANS PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ
Performans denetiminin uygulama aşamasında Stratejik planın değerlendirilmesinden sonraki ikinci aşama Performans Programının değerlendirilmesidir. Performans programının nasıl değerlendirileceğine başlamadan önce performans programı hakkında kısa bir bilgi vermek istiyorum. Öncelikle mevzuatımızda performans programı ile ilgili 2 düzenleme bulunmaktadır: İlki, Performans Programı Hazırlama Rehberi, ikincisi ise Kamu İdarelerince Hazırlanacak Performans Programları Hakkında Yönetmeliktir. Performans Denetimi Sayıştay Başkanlığı

2 Performans Programı Performans hedefleri Performans Göstergeleri Faaliyetler Kaynak İhtiyacı (Bütçeleme) Performans Programı, bir mali yılda kamu idaresinin stratejik planı doğrultusunda yürütmesi gereken faaliyetleri, bu faaliyetlerin kaynak ihtiyacını, performans hedef ve göstergelerini içeren, idare bütçesinin ve idare faaliyet raporunun hazırlanmasına esas teşkil eden programdır. Performans Denetimi Sayıştay Başkanlığı

3 PERFORMANS PROGRAMI İLE BÜTÇE ARASINDA BAĞLANTI VAR MIDIR?
5018 sayılı Kanun ile uygulamaya başlanılan Performans Esaslı bütçeleme sistemi stratejik plan ile 5 yıllık amaç ve hedef belirleyen; performans programı ile kaynakların bu amaç ve hedefler doğrultusunda kullanılmasını sağlayan; performans ölçümü yaparak ulaşılmak istenen hedeflere ulaşılıp ulaşılmadığını değerlendiren ve sonuçları faaliyet raporu ile raporlayan bir sistemdir. Ancak şu anda performans programı ile bütçe bağlantısı kurulmadığından sistem tam olarak işlememektedir. Bütçe hazırlama sürecince bu bağ sağlanmakla birlikte çoğu kurumda bütçe ödeneklerinin küçük bir kısmı program bütçe ile ilişkilendirilmektedir. Kaldı ki bu bağlantı tam olarak kurulsa bile bütçe uygulama ve muhasebe kısmı sadece bütçe ödenekleri üzerinden takip edilmekte olup; o harcamanın hangi faaliyete ve hedefe yönelik olduğunun takibi yapılmamaktadır.

4 Stratejik Plan, Performans Programı ve Bütçe İlişkisi
Performans Denetimi Sayıştay Başkanlığı

5 Tanımlar Performans programı: Bir kamu idaresinin program dönemine ilişkin performans hedeflerini, bu hedeflere ulaşmak için yürütecekleri faaliyetler ile bunların kaynak ihtiyacını ve performans göstergelerini içeren programdır. Performans hedefi: Kamu idarelerinin stratejik planlarında yer alan amaç ve hedeflerine ulaşmak için program döneminde gerçekleştirmeyi planladıkları çıktı-sonuç odaklı hedeflerdir. Çıktı: İdare tarafından üretilen nihai ürün veya hizmetlerdir. Sonuç: İdarenin sunduğu ürün ve hizmetlerin, bireyler ve toplum üzerinde meydana getirdiği etkilerdir. Hedef: Stratejik planda yer alan amaçların gerçekleştirilmesine yönelik spesifik ve ölçülebilir alt amaçlardır. Hedefler stratejik planda yer alırlar. Öncelikle idareler stratejik planlarında amaç belirlerler. Bu amaçları gerçekleştirmeye yönelik bir veya birden fazla hedef belirlenir. Hedefler yeterince açık, anlaşılabilir ve zaman çerçevesi belirlenmiş olmalıdır. Hedefler ölçülebilir olmalıdır. Hedefler ölçülebilir değilse, idarelerin stratejik planlarında hedefe yönelik performans göstergelerine yer vermeleri gerekir. Performans programı: Bir kamu idaresinin program dönemine ilişkin performans hedeflerini, bu hedeflere ulaşmak için yürütecekleri faaliyetler ile bunların kaynak ihtiyacını ve performans göstergelerini içeren programdır. Performans programları, stratejik planların yıllık uygulama dilimlerini oluşturur. Kamu idareleri performans programlarını stratejik planlarına uygun olarak hazırlarlar.

6 Tanımlar Performans göstergesi: Kamu idarelerince performans hedeflerine ulaşılıp ulaşılmadığını ya da ne kadar ulaşıldığını ölçmek, izlemek ve değerlendirmek için kullanılan ve sayısal olarak ifade edilen araçlardır. Girdi: Bir ürün veya hizmetin üretilmesi için gereken beşeri, mali ve fiziksel değerlerdir. Faaliyet: Belirli bir amaca ve hedefe yönelen, başlı başına bir bütünlük oluşturan, yönetilebilir ve maliyetlendirilebilir üretim veya hizmetlerdir. Performans hedefleri, idarenin ulaşmak istediği hedefleri gösterirken, faaliyetler ise bunları nasıl gerçekleştireceğini ifade eder. Genel yönetim gideri: Faaliyetler ile doğrudan ilişkilendirilemeyen ve faaliyet maliyetlerine dahil edilemeyen giderlerdir. Diğer idarelere transfer edilecek kaynaklar: İdarenin bütçesinde yer almakla birlikte performans hedefleriyle ilişkili olmayan ve bütçe uygulama sürecinde diğer idarelere transfer edilerek, transfer edilen idarenin ihtiyaçları için kullanılacak kaynaklardır.

7 Performans Programı Değerlendirme Kriterleri
Mevcudiyet Performans Programının yayımlanmış olması Zamanlılık Performans Programının yasal süreler içerisinde hazırlanması Sunum Performans Programının içeriğinin ilgili mevzuata uygun olarak hazırlanması İlgililik Performans hedeflerinin hedefle, performans göstergelerinin ise performans hedefleriyle ilgili olması Ölçülebilirlik Performans hedeflerin veya göstergelerin ölçülebilir olması İyi Tanımlanma Performans hedeflerin açık ve net bir tanımının olması Performans Programının değerlendirilmesi aşamasında, Stratejik Planın değerlendirilmesi aşamasındaki denetim kriterlerinin aynılarını uyguluyoruz. Performans Denetimi Sayıştay Başkanlığı

8 1- Mevcudiyet Kriteri Performans programını mevcudiyet kriterine göre değerlendirirken denetlenen idarenin performans programı hazırlayıp hazırlamadığı gözden geçirilir. Performans Programının değerlendirilmesinde uygulanan ilk kriter mevcudiyet kriteridir. Mevcudiyet kriterine göre değerlendirme yaparken kamu idaresinin performans programı yayımlayıp yayımlamadığına bakıyoruz.

9 Performans Programı-Mevcudiyet
5018 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi; “Kamu idareleri, kamu hizmetlerinin istenilen düzeyde ve kalitede sunulabilmesi için bütçeleri ile program ve proje bazında kaynak tahsislerini; stratejik planlarına, yıllık amaç ve hedefleri ile performans göstergelerine dayandırmak zorundadırlar.” 5018 sayılı Kanunun performans programı ile ilgili maddelerine bakacak olursak; …. Performans Denetimi Sayıştay Başkanlığı

10 Performans Programı-Mevcudiyet
5018 sayılı Kanunun 9 uncu maddesi; “Kamu idareleri, yürütecekleri faaliyet ve projeler ile bunların kaynak ihtiyacını, performans hedef ve göstergelerini içeren performans programı hazırlar.” Yine Stratejik planlama ve Performans esaslı bütçeleme başlıklı 9 uncu maddesine göre kamu idareleri yıllık hedef ve göstergelerini içeren performans programı hazırlamakla yükümlüdürler. Performans Denetimi Sayıştay Başkanlığı

11 Performans Programı-Mevcudiyet
Kamu idarelerinin bütçelerinin stratejik planlarda belirlenen performans göstergelerine uygunluğu ve idarelerin bu çerçevede yürütecekleri faaliyetler ile performans esaslı bütçelemeye ilişkin diğer hususları belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir. Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü idare bütçesinin hazırlanması ve performans programlarının hazırlanması sürecini kontrol eder ve bu sürece ilişkin esasları belirler. Bu yetkiye istinaden performans programı hazırlama rehberi ve Kamu İdarelerince Hazırlanacak Performans Programları hakkında yönetmeliği hazırlamıştır. Performans Denetimi Sayıştay Başkanlığı

12 2- Zamanlılık Kriteri Performans Programı ile
Merkezi Yönetim Bütçe Teklifleri Maliye Bakanlığı ile Kapsamındaki Kalkınma Bakanlığı Kamu İdareleri Genel bütçeli idareler Bakan veya Üst Yönetici Ocak ayı içinde İle Özel bütçeli idareler kamuoyuna açıklar Performans programı değerlendirilmesindeki ikinci kriterimiz zamanlılıktır. Zamanlılık daha öncede ifade ettiğimiz gibi, performans programının yasal süreler içinde hazırlanmasıdır. Merkezi Yönetim kapsamındaki kamu idareleri hazırladıkları performans programlarını bütçe teklifleri ile birlikte, Maliye Bakanlığına ve Kalkınma Bakanlığına gönderirler. Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile özel bütçeli idarelerin, Merkezi Yönetim Bütçe Kanunuyla belirlenen bütçe büyüklüklerine göre nihai hali verilen performans programları Bakanlıklarda Bakan; diğer idarelerde ise ilgili Bakan veya üst yönetici tarafından Ocak ayı içinde kamuoyuna açıklanır. Performans Denetimi Sayıştay Başkanlığı

13 Performans Programı- Zamanlılık
Performans Programı ile Bütçe Tekliflerini SGK ve Yetkili Organlar Mahalli idareler SGK ve Bakan veya Üst Yönetici Ocak ayı içinde Mahalli idareler kamuoyuna açıklar Sosyal güvenlik kurumları ve mahalli idarelerin performans programları, üst yöneticileri tarafından bütçe teklifleri ile birlikte ilgili mevzuatında belirlenen tarihte yetkili organlara sunulur. Bu kurum ve idarelerin yetkili organlarında kesinleşen bütçe büyüklüklerine göre revize edilen performans programları, sosyal güvenlik kurumlarında ilgili Bakan veya üst yönetici; mahalli idarelerde ise üst yöneticiler tarafından Ocak ayı içinde kamuoyuna açıklanır. Performans Denetimi Sayıştay Başkanlığı

14 Performans Programı- Zamanlılık
Genel bütçeli idareler Özel bütçeli idareleri Mart ayının 15’ine kadar Maliye Bakanlığı SGK’lar ve Kalkınma Bakanlığı Mahalli idareler İçişleri Bakanlığı Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile özel bütçeli idareler ve sosyal güvenlik kurumları, Ocak ayı içinde kamuoyuna açıklanan performans programlarını en geç Mart ayının on beşine kadar Maliye Bakanlığına ve Kalkınma Bakanlığına; mahalli idareler ise aynı süre içerisinde İçişleri Bakanlığına gönderirler. Performans Denetimi Sayıştay Başkanlığı

15 3- Sunum Kriteri Sunum kriterine göre kamu idarelerinin performans programlarının şekil ve içeriğinin ilgili mevzuata uygun olarak hazırlanıp hazırlanmadığı değerlendirilir. Performans programı değerlendirilmesindeki üçüncü kriterimiz sunum kriteridir. Performans programının şekil ve içeriğinin ilgili mevzuata uygun olarak hazırlanmasıdır. İdarelerin amaçlarını harcama birimleri ve performans hedefleriyle ilişkilendirmeleri, bu hedefler için de faaliyetler belirleyerek bu faaliyetlerin maliyetlerini tespit etmeleri gerekmektedir. Faaliyet/proje maliyetlerinin söz konusu rehbere uygun şekilde tespit edilip edilmediği ve kurum bütçesinin ne ölçüde performans hedefleriyle ilişkilendirildiği bu bölümde değerlendirilir. Performans programının değerlendirilmesi sırasında, mevcudiyet, zamanlılık ve sunum kriterlerine göre değerlendirilmesi sırasında Denetim Rehberinin ekinde yer alan Form 5’ten yararlanılır ve denetim bulgularına ve olumlu değerlendirmelerimize denetim raporun yer verilir.

16 Performans Programı- Sunum
Performans Programı Hazırlama Rehberi ve ekleri Performans Programlarının kapsam ve içeriğine ilişkin genel bir çerçeve sunar. Kamu idarelerinin bu rehberde ortaya konan genel yapı ve temel ilkelere riayet etmesi beklenir. Performans Denetimi Sayıştay Başkanlığı

17 Performans Programı- Sunum
Bu aşamada; Performans Programı Hazırlama Rehberinde yer alan Tablolar ve Faaliyet/proje maliyetleri ile bütçe performans programı ilişkisi değerlendirilir. Sunum kriterine göre değerlendirme yaparken, Performans Programı Hazırlama Rehberine göre programda yer alması gereken Tablo 1, 2 ve 3’ün Rehbere uygun hazırlanıp hazırlanmadığı değerlendirilir. Ayrıca, İdarelerin amaçlarını harcama birimleri ve performans hedefleriyle ilişkilendirmeleri, bu hedefler için de faaliyetler belirleyerek bu faaliyetlerin maliyetlerini tespit etmeleri gerekmektedir. Faaliyet/proje maliyetlerinin söz konusu rehbere uygun şekilde tespit edilip edilmediği ve kurum bütçesinin ne ölçüde performans hedefiyle ilişkilendirildiği değerlendirilir.

18 Performans Programının içeriği
BAKANIN SUNUŞU ÜST YÖNETİCİNİN SUNUŞU İÇİNDEKİLER I- GENEL BİLGİLER A- Yetki, Görev ve Sorumluluklar B- Teşkilat Yapısı C- Fiziksel Kaynaklar D- İnsan Kaynakları E- Diğer Hususlar II- PERFORMANS BİLGİLERİ A- Temel Politika ve Öncelikler B- Amaç ve Hedefler C- Performans Hedef ve Göstergeleri ile Faaliyetler D- İdarenin Toplam Kaynak İhtiyacı III- EKLER Performans Programı Hazırlama Rehberine göre Performans Programının içeriği slaytta görüldüğü gibidir. Sunum kriterine göre değerlendirme yaparken performans programının ilgili bölümleri içerip içermediği değerlendirilir. Yine Performans programının bir önceki slaytta bahsedilen Performans hazırlama rehberine uygun olarak hazırlanıp hazırlanmadığı değerlendirilir. Performans Denetimi Sayıştay Başkanlığı

19 4- İlgililik Kriteri İlgililik değerlendirmesi yapılmadan önce performans hedeflerinin çıktı veya sonuç odaklı olup olmadığı değerlendirilir. Performans Programı Hazırlama Rehberine göre kamu idarelerinin performans hedefleri ya çıktı ya da sonuçlara odaklı olmalıdır. Performans Denetimi Sayıştay Başkanlığı

20 İlgililik Değerlendirmesi
Performans Hedefinin Hedefle İlgililiği İlgililik Göstergesinin Performans Hedefi ile İlgililiği İlgilik iki aşamada değerlendirilir: Performans hedefinin hedefle ilgiliği ve performans göstergelerinin performans hedefi ile ilgililiği.

21 Performans Hedefinin İlgiliği
İdarelerin belirledikleri performans hedeflerinin stratejik planlarındaki hedeflerle ilgili olması Hedeflerin stratejik planda yer alan amaçları gerçekleştirmeye, performans hedeflerinin de hedefleri gerçekleştirmeye yönelik olarak belirlenmiş olması gerekmektedir. Performans programı hazırlama rehberine göre performans hedefleri, belirlenen öncelikli amaç ve hedeflerle ilişkili olmalıdır. (Performans Programı Hazırlama Rehberi sayfa 14) Performans Denetimi Sayıştay Başkanlığı

22 Performans Göstergesinin ilgililiği
Göstergenin, performans hedefi ile ilgili olması gerekmektedir. Göstergenin performans hedefiyle ilgisinin kurulamadığı hallerde göstergenin ilgili olmadığı bulgusuna raporda yer verilir. Bu aşamada faaliyetler de ilgililik kriterine göre değerlendirilir. Performans hedefiyle ve/veya performans göstergesiyle ilgisi kurulamayan faaliyetlere ilişkin bulgulara denetim raporunda yer verilir. Stratejik planda ve performans programında yer alan hedef, performans hedef ve performans göstergeleri ilgililik kriterine göre değerlendirilirken Rehberde yer alan Form 6’dan yararlanılır ve bu kritere ilişkin değerlendirme ve bulgularımıza denetim raporunda yer verilir. Performans Denetimi Sayıştay Başkanlığı

23 İlgililik Değerlendirmesi (Hedefin ilgiliği)
Performans hedefi Yol güvenliğinin artırılması Yol güvenliğinin artırılması amacıyla çalışma gezisi düzenlemek Stratejik yönetimi, insan kaynaklarını, teşkilat yapısını ve kurumsal kültürü geliştirmek

24 İlgililik Değerlendirmesi (Hedefin ilgiliği)
Performans hedefi İlgililik değerlendirmesi Yol güvenliğinin artırılması Yol güvenliğinin artırılması amacıyla çalışma gezisi düzenlemek Performans hedefi girdi odaklı olduğu için ilgililik değerlendirmesine tabi tutulmamıştır. Stratejik yönetimi, insan kaynaklarını, teşkilat yapısını ve kurumsal kültürü geliştirmek Performans hedefi sonuç odaklıdır. Performans hedefi hedefle aynı belirlenmiştir. Performans hedefi ilgilidir.

25 İlgililik Değerlendirmesi (Göstergenin ilgiliği)
Performans Hedefi Performans Göstergesi Kentsel dönüşüm uygulamalarını etkinleştirmek Kentsel dönüşüm ve gelişim alanlarında çok amaçlı proje sayısı Sigorta prim gelirlerinin ve primlere ilişkin tüm alacakların tahsilatının artırılması İcra tahsilat tutarının bir önceki yıla göre artış oranı Kurum taşınmazlarından elde edilen kira gelirlerinin tahsilat oranının artırılması Denetlenen işyeri sayısı

26 İlgililik Kriteri Değerlendirmesi (Göstergenin İlgililiği)
Performans Hedefi Performans Göstergesi İlgililik Değerlendirmesi Kentsel dönüşüm uygulamalarını etkinleştirmek Kentsel dönüşüm ve gelişim alanlarında çok amaçlı proje sayısı İlgili Sigorta prim gelirlerinin ve primlere ilişkin tüm alacakların tahsilatının artırılması İcra tahsilat tutarının bir önceki yıla göre artış oranı Kurum taşınmazlarından elde edilen kira gelirlerinin tahsilat oranının artırılması Denetlenen işyeri sayısı İlgili değil Performans Denetimi Sayıştay Başkanlığı

27 5- Ölçülebilirlik Kriteri
Performans hedefleri, performans göstergeleri ile ölçülebilir olmalıdır. İlgililik kriterine göre yapılan değerlendirmede ilgili olmadığı tespit edilen performans hedefleri ve göstergeler ölçülebilirlik kriterine göre değerlendirmeye tabi tutulmaz. Performans programının değerlendirilmesinde kullanılacak dördüncü kriterimiz ölçülebilirliktir. Öncelikle, ilgililik kriterine göre yapılan değerlendirme sonucu ilgili olmadığı tespit edilen performans hedefleri ve göstergeleri ölçülebilirlik kriterine göre değerlendirmeye tabi tutulmaz. Performans programında yer alan performans hedef ve göstergelerini ölçülebilirlik kriterine göre değerlendirilirken Rehberde yer alan Form 6’dan yararlanılır ve değerlendirme ve bulgulara raporda yer verilir. Performans Denetimi Sayıştay Başkanlığı

28 Ölçülebilirlik Kriteri Değerlendirmesi
Performans hedefi Performans göstergesi Spor tesis hizmetlerine erişebilirliği %10 artırmak Katılımcıların spor tesislerinden faydalandığı ücretsiz seans sayısında bir önceki yıla göre artış oranı Sigorta prim gelirlerinin ve primlere ilişkin tüm alacakların tahsilatının artırılması İcra tahsilat tutarının bir önceki yıla göre artış oranı Otoyollarda kar ve buzla mücadeleyi etkinleştirmek Otoyol ağımızda kar ve buzlanmanın üstesinden gelinmesi konusunda başarı elde edilecektir.

29 Ölçülebilirlik Kriteri Değerlendirmesi
Performans hedefi Performans göstergesi Ölçülebilirlik değerlendirmesi Spor tesis hizmetlerine erişebilirliği %10 artırmak Katılımcıların spor tesislerinden faydalandığı ücretsiz seans sayısında bir önceki yıla göre artış oranı Ölçülebilir Sigorta prim gelirlerinin ve primlere ilişkin tüm alacakların tahsilatının artırılması İcra tahsilat tutarının bir önceki yıla göre artış oranı Otoyollarda kar ve buzla mücadeleyi etkinleştirmek Otoyol ağımızda kar ve buzlanmanın üstesinden gelinmesi konusunda başarı elde edilecektir. Ölçülebilir değildir. Başarının ölçütü belirlenmemiştir.

30 6- İyi Tanımlanma Kriteri
İlgili ve ölçülebilir olduğu düşünülen hedef ve göstergeler iyi tanımlanma kriterine göre değerlendirilir. Hedef ve göstergeler sade ve anlaşılır olmalı, Gösterge yalnızca tek bir şekilde mi açıklanabiliyor? Tanım yazılı hale getirilerek resmileştirilmiş mi?

31 Performans hedef ve göstergesi- İyi tanımlanma değerlendirmesi
Performans hedefi Performans göstergesi Spor tesis hizmetlerine erişebilirliği %10 artırmak Katılımcıların spor tesislerinden faydalandığı ücretsiz seans sayısında bir önceki yıla göre artış oranı Şehirdeki düzenli yaşam alanlarını artırmak Tamamlanan sosyal konut sayısı

32 Performans hedef ve göstergesi- İyi tanımlanma değerlendirmesi
Performans hedefi Performans göstergesi İyi tanımlanma değerlendirmesi Spor tesis hizmetlerine erişebilirliği %10 artırmak Katılımcıların spor tesislerinden faydalandığı ücretsiz seans sayısında bir önceki yıla göre artış oranı İyi tanımlanmıştır. Şehirdeki düzenli yaşam alanlarını artırmak Tamamlanan sosyal konut sayısı Kurumla yapılan görüşmeler sonucunda sosyal konutla neyin kastedildiğinin belirlenmediği görülmüştür. Gösterge iyi tanımlanmamıştır.


"PERFORMANS PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları