Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Arts And Crafts ve ART NOUVEAU
18.yy sonunda Avrupa'da endüstri devrimi gerçekleşmiştir. Endüstri devriminin ardından İngiltere'de 'da makine kullanımı, buharlı makinelerle yaygınlaşmıştır. İnsan ve hayvan gücünün yerine makine gücü geçmiştir. Kırsal kesimlerden kentlere göçler başlamıştır. 18.yy sonunda İngiltere'de nüfusun çok az bir kesimi kentte yaşarken 30 yıl içinde yarısı kentli olmuştur.
2
19. yy sanatında çeşitlilik, ilerlemeler ve geriye dönüşler vardır
19.yy sanatında çeşitlilik, ilerlemeler ve geriye dönüşler vardır. Arka arkaya kısa sürelerle sanatta yenilikler görülür. Koleksiyoncular, sanatçılar ve yazarlar 15.yy İtalyan sanatına ilgi duyarlar. İngiltere'de Bir gurup doğanın yalın ve dürüst bir şekilde verilmesinden yanadır. Resimlerde parlaklığa ve ayrıntılarda yalınlığa dikkat ederler. Bu grubun sanatı Arts and Crafts hareketini de yakından etkilemiştir.
3
Bu akımın özü; mimaride, iklim koşullarına, yörede var olan malzeme ve becerilere dayanan geleneksel yerel tasarımların değerinin anlaşılması anlamına geliyordu. Akım, yöresel işçiliğin, yapım tekniklerinin, bezeme ögelerinin kullanımını özendiriyor; gotik ile Yunan-Roma klasikciliği gibi “uluslararası” üslupların izlenmesinin gerekmediğini ileri sürüyor ve makine üretiminin sunduğu çeşitliliğin zaaflarından yararlanan seri üretim “sahtekar” tasarımların makineye bağımlılığına karşı çıkıyorlardı.
4
19.yy'ın ikinci yarısından sonra eklektisizme ve makineleşmeye karşı çıkan Arts and Crafts hareketinin ardından yılları arasında Avrupa'da ve Amerika'da Art Nouveau yaygınlaşmıştır. Arts and Crafts'ın mobilyası, yalınlığı ve işlevselliği , ileride geliştirilecek akımlara ipucu vermiştir.
5
Özellikle A. B. D. 'de mobilya tasarımı ve iç mimarlık 19
Özellikle A.B.D.'de mobilya tasarımı ve iç mimarlık 19.yy sonlarıyla 20.yy'ın başlarında büyük oranda bu akımdan etkilenir. Arts and Crafts'ın geliştirdiği el işçiliği ideali kendisinden sonra doğan ve bir oranda muhalif bir akım olan Art Nouveau tarafından da uygulanır ve geliştirilir."
6
Endüstri devrimi sonucu tekstilde ve makine kullanımındaki
gelişmelerle geleneksel yöntemlerle atölyelerdeki zanaatkar çalışmaların yerini daha geniş atölyeler alır. Sanat ve zanaatı birleştirme çabaları zanaatçılara da iş imkanı sağlamıştır. İngiliz zanaatçıları tek parça üretimden kopmamış, üretimi arttırmak için dışarıdan sanatçı getirmişlerdir. Arts and Crafts hareketi İngiltere'de Ortaçağ zanaat geleneğini canlandırmaya çalışımıştır. Hareketin önderi William Moris’tir
7
Art Nouveau; Genç Üslup (jungendstil) Modern Üslup Glasgow Üslubu
Yeni Sanat Özgür Üslup (stil liberty) Bütün bu ifadeler Art Nouveau’un farklı Avrupa ülkelerinde aldığı isimlerdir.
8
Art Nouveau’nun savunucuları, endüstriyel teknolojilerin ve yeni malzemelerin sunduğu olanaklardan yararlanarak ve bunları özenli bir işçilik ile birleştirerek güzelliği yakalamayı amaçlamışlardır. Sonuç olarak ; Mimari+Mobilya+Bezemenin şaşılacak uyumunu elde etmişlerdir.
9
Art Nouveau’nun özü; -Duyumsal çizgiler, -Belli belirsiz hafif, uçuşan, yumuşak kıvırcık saçlı kadınsı figürler, -Bedenden aşağı adeta akan giysiler, -Akıcı hareketler, -Bitkisel eğriler ve söğüt yaprakları, -Kıvrılan dalgalar ve uçuşan duman gibi ögelerin yanında, -Denetimli çizgiler,geometrik ayrıntılar, renkli yeni biçimlerle tanımlanabilir.
10
Art nouveau en parlak dönemini 1890-1914 yılları arasında yaşamıştır.
18. Yüzyılın sonlarındaki Sanayi Devrim’inin yarattığı kökten değişim, mimarlık, iç mekan tasarımı, mobilya ve dokuma, cam, elektrikli aydınlatma ve demir, çelik seramik gibi yeni malzemeleriyle modern çağı başlattı. Ama maliyeti yüksek ve yoğun el emeğiyle yaratılan bir mimari ortaya çıktı. Bu akım yaklaşık 25 yıl sürmüş ancak Avrupa’da derin izler bırakmıştır.
11
Bu akım öncelikle sanayileşmiş, bu yeni üretim biçimini geliştirip sahiplenmiş ülkelerde görülmüştür.Bu akımın sanatcıları, sanayileşmeyi eleştirirken öte yandan da bu sektörün sunduğu olanaklardan da faydalanıyorlardı.
12
1860'da William Morris’in Kırmızı Ev‘i , Tasarımcı Philip Webb (arts & craft)
Art Nouveau cephe detayları
13
Sagrada Familia 1884 mimar Antonio Gaudi
14
Tassel Evi (1893) mimar Victor Horta
15
Casa Mila ( ) mimar Antonio Gaudi
16
Casa Mila (1905-1919) mimar Antonio Gaudi
17
Mackintosh Glassgow Art School
18
Mackintosh Glassgow Art School
19
Robie Evi (1908-1909) mimar Frank Llyod Wright
20
Guaranty Binası (1895) mimar Louis Sullivan
21
Osmanlı’da Art Nouveau
Meşrutiyet caddesi no: 23 Beyoğlu K. Kyriakidis, Frej apartmanı İskender caddesi, Karaköy.
22
Osmanlı’da Art Nouveau
Markiz pastanesi Raimondo D’Aranco (Botter apartmanı) Raimondo D’Aranco’nun tasarladığı çeşme Raimondo D’Aranco Yeni İtalyan Elçiliği Binası
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.