Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Kadın Suçluluğu - Aile İçi Şiddet
Dr. Yusuf Solmaz BALO
2
Ders Planı Kadın suçluluğu Kadına karşı şiddet eylemleri
Sebep Veri Kadına karşı şiddet eylemleri Kadına şiddetin nedenleri Türkiye’de aile içi şiddet Şiddet tanımı Şiddet türleri Koruma Sistemi Kişiler bakımından Eylemler bakımından Tedbir çeşitleri
3
Cinsiyete dayalı suçluluk
Kriminolojide en eski ve yaygın kabul: İlerleyen yaşla birlikte suç işleme olasılığının düştüğü. Her yaşta erkeklerin suç işleme olasılığının kadınlardan daha yüksek olduğudur.
4
Kadın suçluluğu Kadınlar, Adam öldürme ve Yaralama suçlarını genel olarak kendini savunmak amacıyla işlemekte. Araştırmalar, gerek aile içi şiddet mağdurlarının gerekse faillerin ev dışında da saldırgan davranış sergilediğini göstermekte.
5
TCK’ya göre Ceza Mhk. Açılan davalarda cinsiyet verileri (2006-2011).
Yıllar Kadın Toplam Yüzdelik 2006 99.997 9.39 2007 10.47 2008 11.26 2009 10.93 2010 11.02 2011 11.40
6
Kadına karşı şiddetin nedenleri
Bireysel Düzeye bağlı nedenler Sosyal-Psikolojik Düzeye bağlı nedenler Sosyolojik Düzeye bağlı nedenler
7
Kadına karşı şiddetin nedenleri
Bireysel düzey Genetik faktörler Psikolojik faktörler: şiddeti yansıtma
8
Kadına karşı şiddetin nedenleri
Sosyal psikolojik düzey Şiddetin var olduğu aile ortamında yetişen çocuklar, anne-babanın davranış kalıplarını öğrenir ve uygular Bununla birlikte, şiddetin var olduğu aile ortamında yetişip, şiddet uygulamayan insanlarda bulunmaktadır. Bu durumda, ailenin sosyolojik düzey analizi de önem kazanmaktadır.
9
Kadına karşı şiddetin nedenleri
Sosyolojik düzey Aile bireylerinin birlikte yoğun zaman geçirmesi, aile üyelerinin faaliyetleri diğerlerine karışma hakkı vermekte, aile içi ilişkilerin yoğunluğu şiddet olasılığını arttırmakta. Kadın, erkeğe göre üst düzey toplumsal ve ekonomik sınıfta yer almaktaysa, kadın erkek bakımından bir tehdit unsurudur.
10
Araştırma sonuçları (Ankara, İzmir, İstanbul - 1994)
Deney grubu: 1071 evli kadın (Suçla bir ilişkileri yok) ve 351 suçlu kadın üzerinde gerçekleştirilmiştir. Suçla ilgisi olmayan kadınların : % 21’i, Suçlu kadınların ise : % 53’ü şiddete maruz kaldıklarını söylemiştir.
11
Araştırma sonuçları (Ankara, İzmir, İstanbul - 1994) 2
Her iki grupta da ilkokul mezunu oranı yüksektir. Her iki grupta da şiddete maruz kalan kadınların eşleri «okur yazar değil» veya «ilkokul mezunu»dur. Kocanın eğitim düzeyi ile kadına uygulanan şiddet arasında ters orantı bulunmakta. Şiddete uğrayan kadınların öğretim düzeyi de düşüktür. Aynı şekilde öğretim düzeyi ile şiddete maruz kalma ilişkisi ters orantıya sahip. Şiddete maruz kalmış kadınların çoğunluğu gelir getirici bir işe sahip değildir. Her iki grupta da evlenme yaşı düşüktür.
12
Araştırma sonuçları (Ankara, İzmir, İstanbul - 1994) 3
Her iki grupta da görücü usulüyle evlenme oranı yüksektir. Şiddete maruz kalmış kadınların çoğunluğu, şahsa karşı şiddet suçu işlemiştir. Eşinin geçimsiz olduğunu belirten kadınların % 55’i adam öldürmüştür. Şiddete maruz kalmasına rağmen, evliliği sürdürme oranı yüksektir. Neden olarak «çocuklar» ve «gelir getirici bir işe sahip olmama» gösterilmiştir. Eşine karşı şiddet uygulayan erkeklerde ortak özellik; alkol ve işsizliktir. Eşinden Şiddete maruz kalan kadınlar, bu durumu anne-babalarıyla paylaşmayı son seçenekte düşünmekte.
13
Araştırma sonuçları (Ankara, İzmir, İstanbul - 1994) 4
Maddi sıkıntı ve «namus uğruna ve kıskançlık» en fazla suç işleme nedenidir. Şiddete uğrayan kadınların öğretim seviyesi düşüktür. Eğitim ile şiddete maruz kalma ters orantılıdır. Suçlu kadınların % 71’i suç işlediğinde evlidir. Her iki grupta da kadınların evlenme yaşı küçüktür.
14
Aile içi şiddet ve Türkiye
15
Şiddet tanımı Kişinin, fiziksel, cinsel, psikolojik veya ekonomik açıdan zarar görmesiyle veya acı çekmesiyle sonuçlanan veya sonuçlanması muhtemel hareketleri, buna yönelik tehdit ve baskıyı ya da özgürlüğün keyfî engellenmesini de içeren, toplumsal, kamusal veya özel alanda meydana gelen fiziksel, cinsel, psikolojik, sözlü veya ekonomik her türlü tutum ve davranış.
16
Aile içi şiddet türleri
Çocuklara karşı ebeveyn şiddeti Kardeşlere karşı şiddet Ebeveynlere karşı şiddet Kadına karşı şiddet
17
Türkiye’de aile içi şiddete karşı koruma yöntemi
Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun (Mart 2012) Bu Kanunun amacı; şiddete uğrayan veya şiddete uğrama tehlikesi bulunan kadınların, çocukların, aile bireylerinin ve tek taraflı ısrarlı takip mağduru olan kişilerin korunması ve bu kişilere yönelik şiddetin önlenmesi amacıyla alınacak tedbirlere ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
18
Tedbir türleri Mülki amir tarafından alınacak
Koruyucu tedbirler Hakim tarafından verilecek; Önleyici tedbirler
19
Mülkî amir tarafından verilecek koruyucu tedbir kararları
MADDE 3 – (1) Bu Kanun kapsamında korunan kişilerle ilgili olarak aşağıdaki tedbirlerden birine, birkaçına veya uygun görülecek benzer tedbirlere mülkî amir tarafından karar verilebilir: a) Kendisine ve gerekiyorsa beraberindeki çocuklara, bulunduğu yerde veya başka bir yerde uygun barınma yeri sağlanması. b) Diğer kanunlar kapsamında yapılacak yardımlar saklı kalmak üzere, geçici maddi yardım yapılması. c) Psikolojik, meslekî, hukukî ve sosyal bakımdan rehberlik ve danışmanlık hizmeti verilmesi.
20
Mülkî amir tarafından verilecek koruyucu tedbir kararları
ç) Hayatî tehlikesinin bulunması hâlinde, ilgilinin talebi üzerine veya resen geçici koruma altına alınması. d) Gerekli olması hâlinde, korunan kişinin çocukları varsa çalışma yaşamına katılımını desteklemek üzere dört ay, kişinin çalışması hâlinde ise iki aylık süre ile sınırlı olmak kaydıyla, on altı yaşından büyükler için her yıl belirlenen aylık net asgari ücret tutarının yarısını geçmemek ve belgelendirilmek kaydıyla Bakanlık bütçesinin ilgili tertibinden karşılanmak suretiyle kreş imkânının sağlanması. (2) Gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde birinci fıkranın (a) ve (ç) bentlerinde yer alan tedbirler, ilgili kolluk amirlerince de alınabilir.
21
Hâkim tarafından verilecek koruyucu tedbir kararları
MADDE 4 – (1) Bu Kanun kapsamında korunan kişilerle ilgili olarak aşağıdaki koruyucu tedbirlerden birine, birkaçına veya uygun görülecek benzer tedbirlere hâkim tarafından karar verilebilir: a) İşyerinin değiştirilmesi. b) Kişinin evli olması hâlinde müşterek yerleşim yerinden ayrı yerleşim yeri belirlenmesi. c) 22/11/2001 tarihli ve 4721 sayılı Türk Medenî Kanunundaki şartların varlığı hâlinde ve korunan kişinin talebi üzerine tapu kütüğüne aile konutu şerhi konulması. ç) Korunan kişi bakımından hayatî tehlikenin bulunması ve bu tehlikenin önlenmesi için diğer tedbirlerin yeterli olmayacağının anlaşılması hâlinde ve ilgilinin aydınlatılmış rızasına dayalı olarak 27/12/2007 tarihli ve 5726 sayılı Tanık Koruma Kanunu hükümlerine göre kimlik ve ilgili diğer bilgi ve belgelerinin değiştirilmesi.
22
Hâkim tarafından verilecek önleyici tedbir kararları
MADDE 5 – (1) Şiddet uygulayanlarla ilgili olarak aşağıdaki önleyici tedbirlerden birine, birkaçına veya uygun görülecek benzer tedbirlere hâkim tarafından karar verilebilir: a) Şiddet mağduruna yönelik olarak şiddet tehdidi, hakaret, aşağılama veya küçük düşürmeyi içeren söz ve davranışlarda bulunmaması. b) Müşterek konuttan veya bulunduğu yerden derhâl uzaklaştırılması ve müşterek konutun korunan kişiye tahsis edilmesi.
23
Hâkim tarafından verilecek önleyici tedbir kararları 2
c) Korunan kişilere, bu kişilerin bulundukları konuta, okula ve işyerine yaklaşmaması. ç) Çocuklarla ilgili daha önce verilmiş bir kişisel ilişki kurma kararı varsa, kişisel ilişkinin refakatçi eşliğinde yapılması, kişisel ilişkinin sınırlanması ya da tümüyle kaldırılması. d) Gerekli görülmesi hâlinde korunan kişinin, şiddete uğramamış olsa bile yakınlarına, tanıklarına ve kişisel ilişki kurulmasına ilişkin hâller saklı kalmak üzere çocuklarına yaklaşmaması.
24
Hâkim tarafından verilecek önleyici tedbir kararları 3
e) Korunan kişinin şahsi eşyalarına ve ev eşyalarına zarar vermemesi. f) Korunan kişiyi iletişim araçlarıyla veya sair surette rahatsız etmemesi. g) Bulundurulması veya taşınmasına kanunen izin verilen silahları kolluğa teslim etmesi. ğ) Silah taşıması zorunlu olan bir kamu görevi ifa etse bile bu görevi nedeniyle zimmetinde bulunan silahı kurumuna teslim etmesi. h) Korunan kişilerin bulundukları yerlerde alkol ya da uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanmaması ya da bu maddelerin etkisinde iken korunan kişilere ve bunların bulundukları yerlere yaklaşmaması, bağımlılığının olması hâlinde, hastaneye yatmak dâhil, muayene ve tedavisinin sağlanması.
25
Hâkim tarafından verilecek önleyici tedbir kararları 4
ı) Bir sağlık kuruluşuna muayene veya tedavi için başvurması ve tedavisinin sağlanması. (2) Gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde birinci fıkranın (a), (b), (c) ve (d) bentlerinde yer alan tedbirler, ilgili kolluk amirlerince de alınabilir. (4) Şiddet uygulayan, aynı zamanda ailenin geçimini sağlayan yahut katkıda bulunan kişi ise 4721 sayılı Kanun hükümlerine göre nafakaya hükmedilmemiş olması kaydıyla hâkim, şiddet mağdurunun yaşam düzeyini göz önünde bulundurarak talep edilmese dahi tedbir nafakasına hükmedebilir.
26
4320 Sy. Ailenin Korunması Hk. Kanun verileri (200-2010)
Yıllar Mahkumiyet Beraat Diğer Sanık Sayısı 2006 574 128 111 717 2007 329 131 140 600 2008 287 211 293 791 2009 453 344 526 1326 2010 472 426 623 1521
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.