Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanSucianty Yuwono Değiştirilmiş 6 yıl önce
1
10. Ekler: Metin olmayan tüm dokümanları kapsar. Örneğin: - Finansal belgeler ve hesaplamalar - Çalışma tabloları - Ürün / hizmet şartname diyagramları - Yasal dokümanların kopyaları
2
Destekler –Girişimci Destekler Programın Amacı
Destekler –Girişimci Destekler Programın Amacı Girişimciliğin desteklenmesi Girişimciliğin yaygınlaştırılması Başarılı işletmelerin kurulması Programdan Kimler Yararlanabilir Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler, Girişimciler İşletici Kuruluşlar (İş Geliştirme Merkezi’ni yönetmek üzere kurulan tüzel kişilik) Programın Kapsamı Bu program, Uygulamalı Girişimcilik Eğitimi, Yeni Girişimci Desteği, İş Geliştirme Merkezi (İŞGEM) Desteği İş Planı Ödülünden oluşur.
3
İş planı formu BÖLÜM 1: GENEL BİLGİLER
BÖLÜM 2: GİRİŞİMCİYE / ORTAKLARINA VE İŞLETMEYE İLİŞKİN BİLGİLER BÖLÜM 3: PAZAR BİLGİLERİ VE PAZARLAMA PLANI BÖLÜM 4: ÜRETİM PLANI(NACE Kodları temin edilerek yazılmalıdır.) BÖLÜM 5: YÖNETİM PLANI BÖLÜM 6: FİNANSAL PLAN BÖLÜM 7: KOSGEB’DEN TALEP EDİLEN DESTEKLER
4
Şu anda neredeyiz ? Kurum içi değerlendirme: Kurumun pozisyonu, performansı, potansiyeli ve sorunları Kurum dışı değerlendirme: Kurumun içinde bulunduğu çevrenin anahtar parametreleri ve güçlerin tanımlanması Paydaş tanımı: Kurum hizmetlerinden doğrudan ya da dolaylı olarak etkilenenlerin saptanması
5
Nerede olmayı istiyoruz ?:
Misyon: Kurumun geniş kapsamlı amacının kısa bir biçimde ifadesi Vizyon: Gelecekte arzulanan pozisyonun kavramsal bir biçimde ifadesi İlkeler: Kurumun misyonunu taşıyacak temel değerlerin belirlenmesi Amaçlar: Üç ya da daha fazla yıl sonunda ulaşılması arzulanan düzeyi ifade eder. Hedefler: Amaçlara ulaşabilmek için somut olarak belirlenmiş ve ölçülebilir hedefler
6
Gelişmemizi nasıl ölçebiliriz ?
Başarı ölçütleri: Sürekli iyileştirmeye ve hesap verebilirliliğe yönelik olarak performans ölçütlerinin saptanması
7
Olmak istediğimiz yere nasıl ulaşabiliriz ?
Aksiyon planları: Stratejik planın yürütülmesi ve kaynak dağılımına rehberlik edebilmesi için strateji ve adımların belirlendiği aksiyon planları yapılmalıdır
8
SWOT ANALİZİ Değerlendirme süresince elde edilen veriler stratejik meselelerin tanımlanmasına olanak verir. SWOT analizinin son aşamasını iç ve dış paydaşların tanımlanması ve taranması oluşturur Kurum neredeydi? : - Geçmişte iç ve dış paydaşların ihtiyaçları karşılandı mı? - Ürün ve hizmetler yüksek kalitede miydi? - İçsel olarak kurumda değişen nedir? Yeniden yapılanma oldu mu ? Durağan bir süreç mi yaşandı ? Neden ? - Neler başarıldı ? Başarılmayan neler var ?
9
Kurum şimdi nerede ?: Mevcut program ve faaliyetlerin tanımlanması
Mevcut program ve faaliyetler arasında kurum içinde çatışmalar var mı ? Mevcut program ve faaliyetlerden başarı mı elde edildi ? Yoksa başarısızlık mı? Mevcut performans ölçütlerine ulaşıldı mı? Öyle ise umulan performans elde edildi mi? Neden elde edildi ya da edilemedi? - Mevcut programlar hakkında kamuoyu ve paydaşlar neler düşünüyor? - Kurum diğer kurumlarla karşılaştırıldığında hizmetlerin maliyeti ve kalitesi açısından ne gibi bir sonuçlar çıkar ? - Planlama, bütçeleme, kalite ve diğer yönetim çabaları bütünsel kılındı mı ?
10
Güçlü ve Zayıf Yönler - Kurumun kapasitesi nedir ?
- Ne tür avantajları mevcuttur ? - Ne tür dezavantajları mevcuttur ? - Paydaşların ihtiyaç ve beklentilerinin tatmininde sınırlamalar var mı ? - Paydaş ihtiyaç ve beklentileri nasıl değişiyor? Pozitif yönde bir değişme için ne gibi fırsatlar var ?
11
Giyim tarzımız değişiyor…
13
Saç stilimiz değişiyor…
15
Çocukların oyun anlayışı değişiyor…
17
Ulaşım araçlarımız değişiyor…
18
Alışkanlıklarımız değişiyor…
19
Yaşam tarzımızın değişmesi ile birlikte markalar da kendini yeniliyor…
20
Fiat’ın 1899’dan günümüze kadar kullandığı logolar…
21
IBM 5100 taşınabilir bilgisayar 1975 yılında 25 kg olarak piyasaya sürüldü. Ebatları küçük bir bavul kadardı ve çalıştırılması için harici bir güç kaynağına ihtiyaç duyuyordu. Çeşitli modelleri 8.975$ $ arasında satıldı.
24
Pazarlama Nedir? Pazarlama, tüketicilerin ihtiyaçlarını karşılamak için, dağıtım, fiyat ve tutundurma çalışmalarının kullanılarak ürün ve hizmetlerin hareketini etkin biçimde sağlayan eylemlerdir. Pazarlama kavramı, tüketici odaklı bir yaklaşımdır ve rakiplerden daha iyi bir biçimde tüketici ihtiyaçlarına hizmet edebilme ilkesini benimser.
25
Pazarlamanın Özellikleri Pazarlama Planı
Tüketici yönlülük •Tüketiciyi ve ihtiyaçlarını tanımlar. Tüm kararların odak noktasını tüketici oluşturur •Pazarlama eylemleri hizmet/üretim, finans, personel, yönetim gibi diğer işletme fonksiyonları ile uyumlu olmalıdır •İnsanlar ve ihtiyaçları değişmektedir. Bu değişimler en açık ve en iyi biçimde kendini pazarda gösterir. O halde girişimciler de değişebilmelidir •Misyon yeni oluşumlardan yararlanmaya ve uyum sağlamaya olanak verecek şekilde geniş düşünülmelidir •Kısa dönemli kârlardan daha çok uzun dönemli kârların düşünülmesine çalışılmalıdır Eylemlerin bütünleşik olması Değişime açıklık Geniş tanımlanmış misyon Kar amaçlılık
26
Pazarlama Planı İç Çevre Değişkenleri: Bir işletmenin hedef pazardan istediği tepkiyi alabilmesi için bir araya getirilen unsurlara “Pazarlama Karması” denilmektedir. Bu unsurlar şunlardır: Ürün Fiyat Dağıtım Tutundurma
27
Pazarlama Karması Ürün Fiyat Dağıtım Tutundurma
Satışa sunulan hizmet yada fiziksel ürün ile ilgili tüm faktörleri kapsar. Ürün çeşitleri, garantiler, kalite gibi konular bu kapsam içersinde incelenir ve analiz edilir. Bir ürün/hizmetin tüketiciler tarafından tercih edilmesinde belirleyici bir rol oynar. Fiyat belirlenirken maliyet, rekabet, tüketici talepleri gibi konular göz önüne alınır. 2 boyutu vardır: 1. Dağıtım kanalları denilen aracı kuruluşlar 2. Ürünün üreticiden tüketiciye ulaştırılması esnasında gerçekleştirilen fiziksel hareketlerle ilgili olan fiziksel dağıtım Tüketicilere yönelik bilgilendirme ve duyurma faaliyetlerini içerir. Temel olarak, iletişim tekniklerine ve uygulamalarına dayanır. Ürün Fiyat Dağıtım Tutundurma
28
Dış Çevre Değişkenleri:
Pazarlama karması elemanlarının yanında, girişimcilerin etkili olamadığı ve denetleyemediği değişkenler vardır. Bunlara dış çevre değişkenleri denilmektedir.
29
Nereye Varmak İstiyoruz?
Pazarlama planı şu 3 temel soruyu yanıtlamak için tasarlanır: Neredeyiz? Şirket hakkındaki bilgiler, güçlü ve zayıf noktalar, rekabet durumu, pazardaki fırsatlar ve tehditler vb. konular ele alınıp incelenir. Nereye Varmak İstiyoruz? •Genellikle bir yıllık bir zaman diliminde, girişimcinin amaçlarını içeren, nereye ulaşmak istediğini cevaplamaya çalışan bir sorudur. Nasıl Ulaşabiliriz? •Uygulanacak pazarlama stratejisi, bu stratejinin ne zaman ve kimler tarafından uygulanacağı, ne kadar harcama yapılacağı sorularına cevap aranmalıdır
30
Etkin bir pazarlama planı şu özellikleri içermelidir:
Şirket misyonunu ve amaçlarını gerçekleştirmeyi sağlayacak bir strateji içermelidir Doğru varsayımlara ve gerçek bilgilere dayanmalıdır Var olan kaynakların kullanımını sağlayabilmelidir (İnsan kaynakları, fiziksel kaynaklar, finansal kaynaklar vb.) Bir kere yapılıp bırakabilecek bir uygulama olmamalıdır. Kısa, basit ve esnek olmalıdır. Performans ölçümlerini içermelidir. Eğer amaçlara erişilememişse, yeni bir strateji ve performans standartları oluşturulmalıdır.
31
Pazarlama Planı 1.Müşterilerimiz kimlerdir? Nerededir? Ne kadar, neden ve kimden satın alırlar? 2.Rakiplerimiz kimlerdir? Nerededir? Üstün ve zayıf noktaları nelerdir? 3.En büyük rakibimizin kullandığı pazarlama yaklaşımı ve teknikleri nelerdir? 4.Şirketimizin genel amacı nedir? 5.Şirketimizin üstün ve zayıf noktaları nelerdir? 6.Pazardaki fiyat değişmeleri nelerdir? Bu değişimleri ne, kim ve neden başlattı? 7. Rakip ürünler hakkında pazarın tutumu nedir? 8. Ürünlerimiz ve hizmetlerimizin müşterilerimiz için sağladığı yararlar nelerdir? 9. Reklam ve tanıtma çalışmalarımız nelerdir? Hangi yaklaşım daha etkindir? 10. Dağıtımda zayıf ve üstün yönlerimiz nelerdir? Hangi dağıtım konularına odaklanmalıyız?
32
•DPT Sektör Raporları- ÖİK Raporları
Kayıtlı Veriler •Pazar araştırmaları •Mesleki yayınlar •Ticari yayınlar •Teknik dergiler •DPT Sektör Raporları- ÖİK Raporları •İGEME Ürün Profilleri •Borsa kuruluşlarının raporları •Yıllık raporlar •TÜİK üretim, dış ticaret vb. istatistikler Gözlemlenebilir Veriler •Rakiplerin fiyatları •Tutundurma etkinlikleri •Patent başvuruları •Satış gücü geri bildirimi •Rakip ürünleri satın alma •Ürünleri parçalara ayırarak üretim yöntemlerini ve maliyetlerini belirlemeye çalışmak vs. Fırsatlara Dayalı Veriler •Hammadde tedarikçileri •Ekipman tedarikçileri •Ticari gösteriler, fuarlar •Müşteriler (telefonla, yüz yüze, yazışarak) •Ambalaj tedarikçileri •Dağıtım kanalı üyeleri •Taşeronlar •Haber bültenleri •Rakiplerin personeli •Konferanslar •Özel dedektifler
33
İş Planının Çerçevesi İşletmenin Uygulayacağı Pazarlama Planı Satış ve Pazarlama Çalışmalarında Temel Hedefler Pazarda İlk Yıl Ve Üçüncü Yıl Sonunda Ulaşılması Hedeflenen Bölge ve Pazarı Tarif Ediniz Girişimci öncelikle işletmesinin ilk yılında, daha sonra hedeflediği gelişmeye bağlı olarak ilk 3 yıllık dönem içinde ulaşmak istediği pazarı ve bölgeyi belirlemelidir. Pazar ve bölge kavramı iş fikrinin özelliklerine göre değişebilir. Örneğin hedeflenen bölge, Mahalle, İlçe, İl, Bölge ya da Ülke olabilir.
34
İşletmenin Uygulayacağı Pazarlama Planı Satış ve Pazarlama Çalışmalarında Temel Hedefler Ulaşılmak İstenen Müşteri Grupları Kimlerdir? İş fikrinin sahip olduğu özelliklere göre (hizmet, tüketim malı, ara mal, sanayi hammaddesi vb.) müşteri grupları kişiler ya da kurumlar olmak üzere çeşitlilik göstermektedir. Bu bölümde müşteri grupları daha detaylı alt gruplar bazında belirlenmelidir. Örneğin ; Çalışan kadınlar, Süpermarketler, Metal eşya imalatçıları vb.
35
Erkekler de rahatça LIGHT içebilsin diye…
36
Türkiye'de 300'e yakın ürünün light olarak bulanabildiği ilk ve tek pastane…
1 yıl süren çalışmalar sonucunda enerjisi %25-50 oranında azaltılmış Liva Light ürünler geliştirilir. Bugün Liva Light’ın ürünlerinin tamamı şeker hastaları, tansiyon, kolesterol ve kalp hastaları tarafından güvenle tüketiliyor.
37
Girişimci müşteri gruplarının,
Demografik özellikleri (Nüfus, nüfus artış hızı, eğitim durumu vb.) ile Tüketim ve harcama özelliklerini (Peşin alım, vadeli alım, ihale ile alım, taksitli alım vb.) bu bölümde detaylı olarak açıklamalıdır.
38
İşletmenin Uygulayacağı Pazarlama Planı Rekabete
Yönelik Önlemler Girişimcinin rakipleri karşısındaki güçlü ve zayıf yönleri objektif olarak belirlenmelidir. Güçlü ve zayıf yönler belirlendikten sonra zayıf yönleri ortadan kaldırmaya yönelik önlemler geliştirilmelidir.
39
Örnek: Güçlü Yön: İş fikri ile ilgili eğitim geçmişi, iş fikrine yönelik geçmiş deneyimler, hammadde ve pazar konularında bilgi birikimi, yüksek sermaye gücü, iş fikriyle ilgili geniş bir çevresinin bulunması, güçlü iletişim ve pazarlama becerisi, iş planına sahip olunması. Zayıf Yön: İşletmenin yeni olması sebebiyle (Makine ve personel sayısına bağlı olarak) üretiminin sınırlı kalacak olmasına bağlı olarak birim başına düşen maliyetlerin yüksek olması ve bunun sonucu karlılığın düşmesi , piyasada tanınırlığının az olması, ilave sermaye ihtiyaçları karşısında zayıf olması. Planlanan Önlem: Girişimcinin işyerini İş Geliştirme Merkezi’nde kurarak merkezin sağladığı düşük kira imkanı, pazarlama ve sekretarya hizmetlerinden yararlanacak olması, işletmenin piyasada tanınırlığının az olması sebebi ile reklam ve tanıtım çalışmalarına ilk yıllarda ağırlık verilmesi, KOSGEB Yeni Girişimci Desteği’nden faydalanma durumu.
40
Piyasa ve talebin özellikleri, Planlanan kapasite, İşletme sermayesi
İşletmenin Uygulayacağı Pazarlama Planı İşletmenin Tahmini Satış Planı İşletmenin İlk Yılında Ulaşılması Planlanan Satış Düzeyi İşletmelerin satış düzeyleri belirlenirken Piyasa ve talebin özellikleri, Planlanan kapasite, İşletme sermayesi İşgücü faktörleri göz önünde bulundurulmalıdır.
41
Girişimci müşteri gruplarının,
İşletmenin Uygulayacağı Pazarlama Planı Satış ve Pazarlama Çalışmalarında Temel Hedefler Müşteri Gruplarının Büyüklüğü ve Harcama Özellikleri Nelerdir? Girişimci müşteri gruplarının, Demografik özellikleri (Nüfus, nüfus artış hızı, eğitim durumu vb.) ile Tüketim ve harcama özelliklerini (Peşin alım, vadeli alım, ihale ile alım, taksitli alım vb.) bu bölümde detaylı olarak açıklamalıdır
42
Rekabete Yönelik Önlemler
Güçlü ve zayıf yönler belirlendikten sonra zayıf yönleri ortadan kaldırmaya yönelik önlemler geliştirilmelidir. Girişimcinin rakipleri karşısındaki güçlü ve zayıf yönleri objektif olarak belirlenmelidir.
43
Rekabete Yönelik Önlemler
Örnek: Güçlü Yön: İş fikri ile ilgili eğitim geçmişi, iş fikrine yönelik geçmiş deneyimler, hammadde ve pazar konularında bilgi birikimi, yüksek sermaye gücü, iş fikriyle ilgili geniş bir çevresinin bulunması, güçlü iletişim ve pazarlama becerisi, iş planına sahip olunması. Zayıf Yön: İşletmenin yeni olması sebebiyle (Makine ve personel sayısına bağlı olarak) üretiminin sınırlı kalacak olmasına bağlı olarak birim başına düşen maliyetlerin yüksek olması ve bunun sonucu karlılığın düşmesi , piyasada tanınırlığının az olması, ilave sermaye ihtiyaçları karşısında zayıf olması. Planlanan Önlem: Girişimcinin işyerini İş Geliştirme Merkezi’nde kurarak merkezin sağladığı düşük kira imkanı, pazarlama ve sekretarya hizmetlerinden yararlanacak olması, işletmenin piyasada tanınırlığının az olması sebebi ile reklam ve tanıtım çalışmalarına ilk yıllarda ağırlık verilmesi, KOSGEB Yeni Girişimci Desteği’nden faydalanma durumu.
44
İşletmenin Tahmini Satış Planı
İşletmenin İlk Yılında Ulaşılması Planlanan Satış Düzeyi İşletmelerin satış düzeyleri belirlenirken Piyasa ve talebin özellikleri, Planlanan kapasite, İşletme sermayesi İşgücü faktörleri göz önünde bulundurulmalıdır.
45
İşletmenin Tahmini Satış Planı İşletmenin Yıllık Satış Gerçekleşmelerinin Yıl İçi Dönemlere Dağılımı ve Aylara Göre Satış Düzeyi Değişimini Etkileyen Faktörler Nelerdir? İşletmeler genellikle çeşitli faktörlere bağlı olarak yıl içerisinde değişken satış düzeyi sergilemektedirler. Örneğin; İnşaat ve tekstil sektörü için mevsimsel değişimler, Turizm ve seyahat sektörleri için dini ve resmi bayramlardaki tatil süreci, Mobilya sektörü için evlilik ya da ev yenileme oranındaki artışlar satış düzeyinin aylara göre değişimini etkileyen faktörlerdir.
46
Belirlediği üretim planı ile
Öncelikle İkinci ve Üçüncü Yıllar Olmak Üzere 10 Yıllık İşletme Dönemi İçin Satış Düzeyinde Beklenen Gelişme Şekli Girişimci bu bölümde Belirlediği üretim planı ile Hedeflenen bölge, pazar, müşteri kitlesi ve Ürüne/hizmete olan talepleri göz önünde bulundurarak ilk 10 yıl içerisinde satış düzeyinde hedeflediği gelişmeyi planlamalıdır. Örneğin bir işletme satış düzeyinde 2. yıl 1. yıla göre % 25, 3. yıl 2. yıla göre yine % 25 oranında artış planlayabilir ve bu artışın 10 yıl süresince ortalama aynı şekilde devam etmesi satış düzeyinde beklenen gelişme şekli olarak hedeflenebilir.
47
Yararlanılan Kaynaklar
( ) Can A. ,2004, “İş Planı Değerlendirme Rehberi” , Ankara “Girişimciler İçin İş Plan Rehberi”,1998,KOSGEB Yayınları Müftüoğlu T.ve diğerleri ,2005,Girişimcilik ,Eskişehir,Anadolu Üniversitesi
48
Teşekkürler
49
Küçük işletmelerin de diğer tüm örgütlerin yönetildiği gibi başarılı, konusunda deneyimli yöneticilerle yönetilmeye ihtiyaçları vardır. Yönetim işi oldukça zordur ve yöneticilik yapan kişiler çok profesyonel olduğu gibi bu işten anlamayan pek çok kişi de yöneticilik görevi yapmaktadır. Genellikle küçük işletmelerde yöneticilik görevini girişimcinin kendisi yapmakta ve bu kişilerin yöneticilik konusunda bilgi ve deneyimleri en alt düzeyde olmaktadır. Girişimci yöneticiler yönetimle ilgili problemlerde ve konularda profesyonel yöneticiler gibi sistematik ve analitik hareket etmekte zorlanmaktadırlar. Yönetimle ilgili konu ve problemlere getirdikleri çözümler genelde yetersiz kalmaktadır. Pazarlama fonksiyonu küçük işletmelerin büyümeleri ve hayatta kalabilmeleri için oldukça önemlidir. Bazı araştırmalar küçük işletmelerin en büyük sorununun finansal sorunlar olduğunu göstermektedir, ancak bu finansal sorunun da asıl kaynağı pazarlamadır. Pazarlama küçük ölçekli işletmeler için çok önemlidir; çünkü işletme ile işletme dışı çevredeki hızlı değişim, belirsizlik arasında bir ara yüzdür ve işletmelerin devamlılığı ile başarısızlığı arasındaki farklılıkları ortaya koyan bir yönetim becerisidir. Küçük işletmeleri büyük işletmelerden ayıran en önemli özellik, küçük işletmelerin sahip oldukları yüksek kapanma oranlarıdır. İşletmeler çok genç ve küçük olduklarında oldukça savunmasız bir yapıya sahiptirler. İşletmeler çok hızlı değişen ortamlar içinde yaşamlarını sürdürürler ve özellikle çok genç ve çok küçük olan işletmeler bu bilinmeyenlerle dolu ve hızlı değişen dünyada pek çok olaya maruz kalırlar. Küçük işletmeler daha küçük müşteri tabanına sahip oldukları için büyük işletmelere göre pazar güçleri ve müşteri bağlılıkları ya yoktur ya da çok azdır. Bu durum da onların kontrol edilemeyen belirsiz bir çevre içinde yaşamalarına neden olur. Üretim; insan gücü, materyal ve donatım kullanılarak fiziksel bir maddenin yapımı ya da bir hizmetin ortaya konmasıdır. İşletmelerde üretim ayrı bir aşama ve bu üretimin yönetilmesi yine ayrı bir aşamadır. Üretim yönetimi, ürün ve hizmetlerin istenilen kalite ve sürede, en az maliyetle üretilmesi için gerekli kararların alınması ile ilgili bir işletme işlevidir. Küçük işletmelerde emek yoğun üretim teknikleri daha yaygındır. Küçük işletmelerde kişiye özelkişiselleştirilmiş ürünler daha çok üretilir ve kitlesel üretim daha azdır. İşletmelerin finansal yapıları ve örgütlenmeleri işletmelerin büyüklüklerine göre farklılık göstermektedir. Küçük işletme yöneticileri içinde bulundukları rekabet ortamında hem hayatta kalmak hem de başarılı olabilmek için mümkün olduğunca profesyonel bir yönetimle çalışmalıdırlar. Büyük işletmeler genellikle yönetim konusunda deneyimli olmalarına rağmen küçük işletmelerin bu konudaki deneyimleri oldukça azdır ve genellikle profesyonel yönetim kullanmadıkları zaman da başarısız olurlar. Birçok küçük işletme özellikle ilk kuruluş yıllarında kâr etmez, günü kazanmak ve ayakta kalabilmek için mücadele verir. Bu konumdaki işletmelerin sahipleri için işletmenin devamlılığını sağlayabilmek ve daha sonrasında büyümeye geçebilmek çok önemlidir. Küçük işletmelerin gerek ülke ekonomisi üzerindeki büyük etkisi, gerekse istihdamdaki önemi son on yılda insan kaynakları yönetimi çalışmalarının artmasına, bu konuda özel yayınlar yapılmasına neden olmuştur. Küçük işletmelerde insan kaynakları yapısını tek kelimeyle ifade etmek gerekirse, biçimsel olmayan, informal bir yapıdan söz edilebilir. Bu biçimsel veya resmi olmayan yapı, uygulamalarda kullanım kolaylığı veya pratiklik sağlıyor gibi gözükse de uzun vadede çok iyi sonuçlar ortaya çıkarmayacaktır. İnsan kaynakları gelişimi küçük işletmelerin de temel başarı faktörü olarak görülmektedir. Küçük işletmelerde insan kaynakları departmanının işlevini çok az kişi yapmaktadır. İşletmenin büyümesi ile insan kaynakları departmanına olan ihtiyaç da artmaktadır. İnsan kaynakları departmanının işletmelerdeki rolü genellikle idari uzmanlık şeklinde görülmektedir. İşletmenin yönetsel yapısına dayalı, günlük süreç-odaklı, işlevsel çalışan bir birimdir.
50
Bu sebeplerle, onlar ilk olarak aşağıdaki sorulara cevap ararlar:
Dışarıda yatırım fırsatları arayan sermayedarlar ve risk sermayedarları neyi bilmek ister? Yatırımcılar, öncelik ve amaçlarına göre farklı türde şirketlerle ilgilenirler; Bazıları yüksek oranda borçlu ve zor durumda olanların peşindedir, diğerleri ise bunlarla hiç ilgilenmez. Bazıları yatırım faaliyetlerini belli sektörlerde (yüksek teknoloji ya da perakende gibi) yoğunlaştırır, diğerleri daha geniş bir yelpazeyi hedeflerler. Bu sebeplerle, onlar ilk olarak aşağıdaki sorulara cevap ararlar: 1. Şirket parayı nereden kazanıyor? 2. Ne kadar zamandır faaliyetlerine devam etmektedir? 3. Faaliyet sonuçları ve karlılık ne düzeydedir, ileriye dönük tahminler nelerdir? 4. Şirket ne miktarda finansman aramaktadır ve bunu ne için kullanacaktır?
51
Bu sorulara aldıkları cevaplar, yatırımcıların iş planının geri kalanını okuyup okumayacaklarına karar vermelerini sağlar. Yatırımcılar zaman zaman şüpheci, olumsuz bir hava içerisine girerler. Bunun sebebi, olası problemlerle ilgili tüm sorularına cevap aramalarıdır. Öngörülerin altında yatan varsayımların makul olduğunu anlamak için yapılan sorgulamalardan sonra, önemli düzeyde bir şüphe kalmadı ise, şüpheci eleştirmenlerden heyecanlı destekçilere dönüşürler. Risk sermayedarları, başka neyi görmek ister? Yatırımcılar genellikle bir “çıkış yolu” isterler. Yani, paralarını nasıl ve ne zaman geri alacaklarını bilmek isterler. Risk sermayedarları, başka şeyler ile birlikte, aşağıdaki koşulları da gözden geçirerek risk oranlarını değerlendirmek isterler:
52
Geçmiş kayıtlar: Şirket Yönetim ve Pazar Öngörüler: • Bunlar ulaşılabilir mi? • Ne gibi aksaklıklar çıkabilir? Kritik faktör: • Yönetim Dolayısıyla, risk sermayedarları, şirketin hem pazar hem de yatırımcıların gereksinimlerini karşıladığını görmek ister. Müşteri neden satın alacaktır? Yatırımcılar nasıl yeterli bir getiri elde edecektir?
53
Dahili kullanım Bir iş planının hazırlanma sebebi yalnızca finansman arayışı değildir. Bu plan, ayrıca önemli bir yönetim aracıdır. Yönetimin, şirketin büyümesini yapılandırılmış bir biçimde planlamasına ve gerekebilecek değişiklikleri öngörmesine yardımcı olur. Bir iş planı hazırlamak için yönetimin işi ayrıntılı olarak incelemesi ve hedefleri belirlemesi gerekir. Bir iş planının hazırlanması, aynı zamanda şirketin gelecekteki performansını değerlendirmeye de yarayacak olan referans noktalarının oluşturulmasına yardım eder. İş planı hazırlamak, aynı zamanda şirketin planlarını yerine getirmesi için gerekli olan kaynakları ortaya çıkaracaktır.. Bu kaynaklar sadece mali olmayacak; aynı zamanda, örneğin ek yönetim, kalifiye işçi ya da üretim kapasitesi, ürün geliştirme gereksinimleri ya da pazarlama etkenlerini içerecektir. İş planı, arada sırada hazırlanan bir belge olarak görülmemeli, her yıl güncellenmelidir. Önceki planlarla karşılaştırılan gerçekleşen sonuçlardaki değişikliklerin bir analizi, kendi başına faydalı bir çalışma ve gelecekteki planlar için iyi bir başlangıç noktasıdır
54
iş planının İş planı için tipik bir içerik şöyle olacaktır:
Bölüm 1 Profesyonel Özet Bölüm 2 Şirket Analizi Bölüm 3 Sektör Analizi Bölüm 4 Müşteri ve Rekabet Analizi Bölüm 5 Pazarlama Planı Bölüm 6 Tasarım ve Geliştirme Planları Bölüm 7 İmalat ve Operasyon Planları: Bölüm 8 Yönetim Ekibi: Bölüm 9 Finansal Plan: Ekler
55
1. Profesyonel Özet: Profesyonel özetler, potansiyel yatırımcının projenizi okuma şansını arttırmak için gereklidir. Hatta yatırımcıların çoğu yalnızca bu bölüme bakarak bile destek verip vermeyeceğine karar verebilir. Profesyonel özetler, tüm iş planlarınızın özü gibidir. İşiniz, içinde bulunduğunuz sektör, pazarlama stratejileriniz, ihtiyacınız olan finansal kaynaklar gibi tüm ayrıntıların bir toplamıdır.
56
2. Şirket Analizi: Şirket analizi, şu anki ya da gelecekteki şirketinize stratejik anlamda genel bir değerlendirmesidir. Bu analizin içermesi gereken önemli sorulardan bazıları: - Şirketiniz hangi fırsatları lehine çevirebilir? - Bunu hangi servis ve hizmetlerle yapabilir? - Hangi ürün veya hizmetleriniz diğerlerinden farklı? Neler sizi iş dünyasında başarılı kılabilir? - Şirketinizin uyguladığı stratejiler nelerdir? - Şirketinizin organizasyon yapısı nasıl?
57
3. Sektör Analizi Şirketinizin rekabet içinde olduğu alanı belirleyen analizlerdir. İçermesi gereken sorular ise: - İçinde bulunacağınız/bulunduğunuz pazarın boyutu nedir? - Eğer varsa, hangi pazar trendleri bu boyutları etkiler? - Başlıca rakipler kimler? Her birinin pazar payı nedir? - Pazarada bulunan ikame mal ve hizmetler hangileri? Ücretsiz olan ürün ve hizmetler var mı? - Pazara giriş için engeller var mı? - Hangi parametreler şirketinize yardımcı olabilir?
58
4. Müşteri ve Rekabet Analizi:
Bu analizde aşağıdaki soruların cevapları yer almalıdır. - Müşterileriniz kimler? Hangi demografik özelliklere sahipler? - Müşterileriniz nerede yaşıyor ve gelir düzeyi ne? - Ürün veya hizmetlerinizden hangileri bu kişilerce bir ihtiyacı gidermek için devamlı olarak satın alınıyor? - Müşterilerinizin asıl ihtiyaçları neler ve bu ihtiyaçları neler etkiliyor? - Başlıca rakipleriniz kimler? - Rakipleriniz ne kadar büyük? - Hangi stratejileri kullanıyorlar? - Geçmişte pazara katılanlara reaksiyonları nasıldı?
59
5. Pazarlama Planı: Pazara girmek için kullandığınız tüm stratejileri içerir. Planda yer alması gereken bilgiler: - Bütünleşik pazarlama stratejisi – Pazara girişte ürün ve hizmetlerinizi nasıl tanıştırmayı planlıyorsunuz? - Ürün ve hizmetler – Ürün ve hizmetlerinizi ortaya koyan ayrıntılı bilgi. - Ücretlendirme – Ürün veya hizmetinizin satılacağı fiyat bilgisi. - Dağıtım – Ürün veya hizmetlerinizin şirketten son kullanıcının eline geçmesi için kullanılacak metodlar. - Satış yaklaşımı – Ürün veya hizmetlerinizi satış yöntemleriniz. - Reklam ve promosyon – Reklam ve promosyonlar için ayrılacak olan bütçe ve uygulanacak olan metodların getirileri. - Halkla ilişkiler – Ürün ve hizmetlerin satışını desteklemek için "halkla ilişkiler"in rolü ve etkileri.
60
6. Tasarım ve Geliştirme Planları:
Bu planlar fikirlerinizi bir konu olmaktan çıkarıp gerçeğe dönüştürmedeki stratejilerinizi içerir. Cevaplanması gereken sorular ise: - Ürün veya hizmetlerinizdeki gelişmenin şu andaki durumu nedir? - Amaçladığınız bitirme tarihi ne zaman? Bu süreç içinde önünüze çıkabilecek engeller nelerdir? - Ürün geliştirmenin tahmini maliyeti ne olacak? - Şirket dışından birileriyle iş yapılacak mı? - Bilgi veya teknolojinizin patenti kim tarafından korunuyor?
61
7. İmalat ve Operasyon Planları:
Bu planlar alınan tüm kararlar ve konuşulan tüm konuların nasıl sonuca varacağı ile ilgilidir. İmalat planlarının içermesi gereken sorular: - Ürününüz nasıl imal edilecek? - Üretme kapasiteniz nedir? Birim üretim süresi ne kadar? - Hangi coğrafik bölgede üretim yapılacak? - Ürünler nerede depolanıp saklanacak? - Dış kaynak kullanılacak mı? - Hangi kurallar ve yasal konular dikkate alınmalıdır? Operasyon planlarının içermesi gereken sorular: - İmal ettikten sonra, satış sürecine kadar neler gerekebilir? Kaç kişiye ihtiyaç duyulacak? - Ürün ve hizmetlerin dağıtımı nasıl gerçekleşecek? - Kalite nasıl kontrol edilecek?
62
8. Yönetim Ekibi: Şirketi başarıya götürmek için gereken insan kaynaklarını tanımlayan bölümdür. Bilinmesi gereken önemli konular: - Şirketiniz nasıl organize olmuş? - Temel yönetim kadronuz kimdir ve bu kişilerin geçmişleri nasıl? - Eğer varsa, hisse sahipleri, ortaklar veya yatırımcılar kimlerdir? - Yönetim Kurulu ve Danışmanlar Kurulu kimlerden oluşuyor? - Profesyonel anlamda kimlere başvuruyorsunuz?
63
9. Finansal Plan: Bu planlar şirketinizin ne kadar paraya ihtiyacı olduğunu ve gelecekte ne kadar kazanmayı planladığını ortaya koyar. İki bölümden oluşur: Bunlardan birincisi, ayrıntılı finansal bilgi analizleridir, ikincisi ise iş dünyası ve yatırım kararlarının nelerden etkileneceğine dair olan yazılı tartışmalardır. Finansal bilgi analizleri: - Gerçek gelir durumu ve denge kağıtları - Gelir durumu (İlk yıl için aylık, 1-3 yıl için çeyrek dönemlik ve yıllık) - Denge kağıtları (İlk yıl için aylık, 1-3 yıl için çeyrek dönemlik ve yıllık)
64
9. Finansal PlanII: - Nakit akışı belgesi (İlk yıl için aylık, 1-3 yıl için çeyrek dönemlik ve yıllık) - Brüt ve işletme marjinleri - Sabit ve değişken harcamalar - Ayrıntılı hesap dökümü ve satılan miktar - Yatırım sonucu geri dönenler Yazılı tartışma: - Finansal bilgi analizlerinde dikkat edilmesi gerekenler - Fon kullanımı ve finansal ihtiyaçlar - Yatırım teklifleri - Yatırımcının geri dönüşümü
65
10. Ekler: Metin olmayan tüm dokümanları kapsar. Örneğin: - Finansal belgeler ve hesaplamalar - Çalışma tabloları - Ürün / hizmet şartname diyagramları - Yasal dokümanların kopyaları
66
Destekler –Girişimci Destekler Programın Amacı
Destekler –Girişimci Destekler Programın Amacı Girişimciliğin desteklenmesi Girişimciliğin yaygınlaştırılması Başarılı işletmelerin kurulması Programdan Kimler Yararlanabilir Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler, Girişimciler İşletici Kuruluşlar (İş Geliştirme Merkezi’ni yönetmek üzere kurulan tüzel kişilik) Programın Kapsamı Bu program, Uygulamalı Girişimcilik Eğitimi, Yeni Girişimci Desteği, İş Geliştirme Merkezi (İŞGEM) Desteği İş Planı Ödülünden oluşur.
67
İş planı formu BÖLÜM 1: GENEL BİLGİLER
BÖLÜM 2: GİRİŞİMCİYE / ORTAKLARINA VE İŞLETMEYE İLİŞKİN BİLGİLER BÖLÜM 3: PAZAR BİLGİLERİ VE PAZARLAMA PLANI BÖLÜM 4: ÜRETİM PLANI(NACE Kodları temin edilerek yazılmalıdır.) BÖLÜM 5: YÖNETİM PLANI BÖLÜM 6: FİNANSAL PLAN BÖLÜM 7: KOSGEB’DEN TALEP EDİLEN DESTEKLER
68
Şu anda neredeyiz ? Kurum içi değerlendirme: Kurumun pozisyonu, performansı, potansiyeli ve sorunları Kurum dışı değerlendirme: Kurumun içinde bulunduğu çevrenin anahtar parametreleri ve güçlerin tanımlanması Paydaş tanımı: Kurum hizmetlerinden doğrudan ya da dolaylı olarak etkilenenlerin saptanması
69
Nerede olmayı istiyoruz ?:
Misyon: Kurumun geniş kapsamlı amacının kısa bir biçimde ifadesi Vizyon: Gelecekte arzulanan pozisyonun kavramsal bir biçimde ifadesi İlkeler: Kurumun misyonunu taşıyacak temel değerlerin belirlenmesi Amaçlar: Üç ya da daha fazla yıl sonunda ulaşılması arzulanan düzeyi ifade eder. Hedefler: Amaçlara ulaşabilmek için somut olarak belirlenmiş ve ölçülebilir hedefler
70
Gelişmemizi nasıl ölçebiliriz ?
Başarı ölçütleri: Sürekli iyileştirmeye ve hesap verebilirliliğe yönelik olarak performans ölçütlerinin saptanması
71
Olmak istediğimiz yere nasıl ulaşabiliriz ?
Aksiyon planları: Stratejik planın yürütülmesi ve kaynak dağılımına rehberlik edebilmesi için strateji ve adımların belirlendiği aksiyon planları yapılmalıdır
72
SWOT ANALİZİ Değerlendirme süresince elde edilen veriler stratejik meselelerin tanımlanmasına olanak verir. SWOT analizinin son aşamasını iç ve dış paydaşların tanımlanması ve taranması oluşturur Kurum neredeydi? : - Geçmişte iç ve dış paydaşların ihtiyaçları karşılandı mı? - Ürün ve hizmetler yüksek kalitede miydi? - İçsel olarak kurumda değişen nedir? Yeniden yapılanma oldu mu ? Durağan bir süreç mi yaşandı ? Neden ? - Neler başarıldı ? Başarılmayan neler var ?
73
Kurum şimdi nerede ?: Mevcut program ve faaliyetlerin tanımlanması
Mevcut program ve faaliyetler arasında kurum içinde çatışmalar var mı ? Mevcut program ve faaliyetlerden başarı mı elde edildi ? Yoksa başarısızlık mı? Mevcut performans ölçütlerine ulaşıldı mı? Öyle ise umulan performans elde edildi mi? Neden elde edildi ya da edilemedi? - Mevcut programlar hakkında kamuoyu ve paydaşlar neler düşünüyor? - Kurum diğer kurumlarla karşılaştırıldığında hizmetlerin maliyeti ve kalitesi açısından ne gibi bir sonuçlar çıkar ? - Planlama, bütçeleme, kalite ve diğer yönetim çabaları bütünsel kılındı mı ?
74
Güçlü ve Zayıf Yönler - Kurumun kapasitesi nedir ?
- Ne tür avantajları mevcuttur ? - Ne tür dezavantajları mevcuttur ? - Paydaşların ihtiyaç ve beklentilerinin tatmininde sınırlamalar var mı ? - Paydaş ihtiyaç ve beklentileri nasıl değişiyor? Pozitif yönde bir değişme için ne gibi fırsatlar var ?
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.