Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
TURİZM’İN TÜRKİYE EKONOMİ’SİNE ETKİLERİ
İstanbul Medeniyet Üniversitesi Yüksek Lisans – Sunum 9 Nur CAN
2
TURİZM NEDİR? Turizm; basit anlatımla ‘‘Dinlenme, eğlenme, görme, tanıma vb. amaçlarla yapılan gezi’’ olarak tanımlanabilen bir olgudur. Zamanla gelişen ve dünyanın en hızlı büyüyen ekonomik aktivitelerinden biri haline dönüşen turizm; kültür turizmi, gastronomi turizmi, av turizmi, macera turizmi, sağlık turizmi, kongre turizmi vb. gibi çok sayıda alt segment oluşturmuştur
3
2017 Yılında En Çok Turist Alan İlk 10 Ülke;
1 - Fransa - 88,9 milyon kişi 2 - İspanya - 82,2 milyon kişi 3 - ABD - 72,9 milyon kişi 4 - Çin - 59,3 milyon kişi 5 - İtalya - 57,8 milyon kişi 6 - Türkiye - 39,9 milyon kişi 7 - Meksika - 39,3 milyon kişi 8 - İngiltere - 38,7 milyon kişi 9 - Almanya - 37,6 milyon kişi 10 - Tayland - 34,7 milyon kişi 2017 yılında 39,9 milyon turist ağırlayan Türkiye dünyada en çok ziyaret edilen ülkeler arasında... Birleşmiş Milletler Dünya Turizm Örgütü (UNWTO) verilerinden yapılan derlemeye göre, geçen yıl dünya genelinde 1 milyar 322 milyon kişi, bir ülkeden başka bir ülkeyi ziyaret etti. Ziyaretçilerin yaklaşık yüzde 42'si, 10 ülkeyi tercih etti.
4
Turizm geliri ve gideri, IV. Çeyrek: Ekim-Aralık, 2017
Kaynak:
5
Türkiye ve Dünya’da 2017 TURİZM RAPORU
6
Türkiye’nin Dünya ve Avrupa Turizm’in deki Yeri
Türkiye, Dünya turizm pazarında %3,5 , Avrupa pazarında %6,8’lik paya sahip. Dünyada en çok turizm geliri elde eden ülke ABD olurken , ABD’yi Çin ve İspanya takip etti. Türkiye ise en çok gelir elde eden ülkeler arasında 31,5 milyar dolar ile 10.sırada yer aldı. Kaynak:
7
Türkiye ve Dünya’da 2017 TURİZM RAPORU
Rusya’ya ait savaş uçağının düşürülmesi. Gerçekleşen bombalı kitlesel terör saldırıları. Türkiye’de turizm gelirlerinde gerileme 2016 yılındaki terör saldırıları 2016'da turizm gelirlerinde ve turist sayısında yaşanan kayıp Otel İstihdamlarının düşmesi
8
Turizm Sektörün’deki Olumsuzluklar
Son 15 yıllık dönemde, Türkiye'ye gelen turist sayısı analiz edildiğinde; 2001 Ekonomik Krizi, 2003 İkinci Körfez Savaşı, 2009 İpotek Krizi, 2010 Arap Baharı, 2013 Taksim - Gezi Parkı Olayları, 2015 Terör Saldırısı ve Rus Krizi, 2016 Darbe Girişimi
9
Turizm’in Ekonomideki Yeri
GSMH içindeki payı, Kaynak:
10
Turizm Giderlerimiz Turizm gideri geçen yılın aynı çeyreğine göre %53,2 arttı Yurt içinde ikamet edip başka ülkeleri ziyaret eden vatandaşlarımızın harcamalarından oluşan turizm gideri, geçen yılın aynı çeyreğine göre %53,2 artarak 1 milyar 334 milyon 340 bin $ oldu. Bunun 1 milyar 153 milyon 599 bin $’ını kişisel, 180 milyon 740 bin $’ını ise paket tur harcamaları oluşturdu. Yıllık olarak değerlendirildiğinde; turizm gideri, geçen yıla göre %1,7 artarak 5 milyar 137 milyon 244 bin $ oldu. Bunun 4 milyar 95 milyon 120 bin $’ını kişisel, 1 milyar 42 milyon 124 bin $’ını ise paket tur harcamaları oluşturdu. Yurt dışını ziyaret eden vatandaşlar 2016 yılı IV. çeyreğine göre %21,4 arttı Bu çeyrekte yurt dışını ziyaret eden vatandaş sayısı bir önceki yılın aynı çeyreğine göre %21,4 artarak 2 milyon 180 bin 457 kişi oldu. Bunların kişi başı ortalama harcaması 612 $ olarak gerçekleşti. Yıllık olarak değerlendirildiğinde; yurt dışını ziyaret eden vatandaş sayısı bir önceki yıla göre %12,6 artarak 8 milyon 886 bin 916 kişi oldu. Bunların kişi başı ortalama harcaması 578 $ olarak gerçekleşti. Kaynak:
11
TURİZM GİDERİ - Tourism Expenditures
(Milyon $ - Million $) AYLAR Months Y I L L A R Years DEĞİŞİM ORANI (%) Rate of Change (%) 2014 2015 2016 2017 2015/14 2016/15 2017/2016 OCAK January 394,4 410,8 481,0 275,2 4,2 17,1 -42,8 ŞUBAT February 493,4 430,7 531,4 277,4 -12,7 23,4 -47,8 MART March 478,0 441,0 525,2 303,2 -7,7 19,1 -42,3 NİSAN April 403,4 478,9 475,1 428,9 18,7 -0,8 -9,7 MAYIS May 481,3 554,9 555,1 499,3 15,3 0,0 -10,1 HAZİRAN June 518,1 509,0 479,5 458,2 -1,8 -5,8 -4,4 TEMMUZ July 426,4 496,7 436,8 557,5 16,5 -12,1 27,6 AĞUSTOS August 416,0 445,1 327,6 505,9 7,0 -26,4 54,4 EYLÜL September 335,7 402,8 367,4 497,4 20,0 -8,8 35,4 EKİM October 587,9 551,7 313,3 462,6 -6,2 -43,2 47,7 KASIM November 456,7 272,0 417,3 5,3 -43,5 53,4 ARALIK December 479,1 495,7 285,4 454,4 3,5 -42,4 59,2 12 AYLIK TOPLAM Months Total 5 470,4 5 698,3 5 049,8 5 137,3 -11,4 1,7 KAYNAK : Türkiye İstatistik Kurumu , Merkez Bankası , Kültür ve Turizm Bakanlığı Source : Turkstat, Central Bank, Ministry of Culture and Tourism Kaynak:
12
(*): Veriler geçicidir.
(*) YILLARI ŞUBAT AYINDA ÜLKEMİZE GELEN YABANCI ZİYARETÇİLERİN MİLLİYETLERE GÖRE DAĞILIMI - İLK 5 ÜLKE ÜLKELER 2017* MİL PAY% 2016 2015 Gürcistan 12,11 12,27 7,69 İran 11,26 10,07 7,73 Bulgaristan 9,14 8,83 7,45 Almanya 96 775 8,34 11,15 11,05 Irak 45 662 3,94 36 289 2,93 47 999 3,47 Diğer 55,21 54,76 62,60 GENEL TOPLAM 100,00 (*): Veriler geçicidir. 2017 yılı Şubat ayında Ülkemize en çok ziyaretçi gönderen ülkeler sıralamasında Gürcistan %12, ( ) ile birinci, İran %11,26 ( ) ile ikinci, Bulgaristan %9,14 ( ) ile üçüncü sıradadır. Bulgaristan ülkesini Almanya ve Irak izlemektedir. (*) YILLARI OCAK-ŞUBAT AYINDA ÜLKEMİZE GELEN YABANCI ZİYARETÇİLERİN MİLLİYETLERE GÖRE DAĞILIMI - İLK 5 ÜLKE 12,70 11,02 8,14 10,48 9,01 7,08 8,30 8,64 7,67 7,92 10,47 10,21 Azerbaycan 80 644 3,64 64 258 2,67 77 784 2,95 56,95 58,19 63,94 Kaynak:
13
T.C. KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI
Kaynak:
14
Türkiye 2015-2016 Turizm Verileri
Türk Turizm Verileri, Kaynak: TUİK, 2016
15
Turizm İstatistikleri, IV.Çeyrek: Ekim-Aralık ve Yıllık, 2017
Turizm geliri geçen yılın aynı çeyreğine göre %27,7 arttı Turizm geliri Ekim, Kasım ve Aralık aylarından oluşan IV. çeyrekte bir önceki yılın aynı çeyreğine göre %27,7 artarak 6 milyar 109 milyon 187 bin $ oldu. Turizm gelirinin (cep telefonu dolaşım ve marina hizmet harcamaları hariç) %77,7’si yabancı ziyaretçilerden, %22,3’ü ise yurt dışında ikamet eden vatandaş ziyaretçilerden elde edildi. Ziyaretçiler, seyahatlerini kişisel veya paket tur ile organize etmektedirler. Bu çeyrekte yapılan harcamaların 5 milyar 59 milyon 897 bin $’ını kişisel harcamalar, 1 milyar 49 milyon 290 bin $’ını ise paket tur harcamaları oluşturdu. Turizm geliri 2017 yılında bir önceki yıla göre %18,9 artarak 26 milyar 283 milyon 656 bin $ oldu. Turizm gelirinin (cep telefonu dolaşım ve marina hizmet harcamaları hariç) %77,4’ü yabancı ziyaretçilerden, %22,6’sı ise yurt dışında ikamet eden vatandaş ziyaretçilerden elde edildi. Bu yılki gelirin 21 milyar 461 milyon 603 bin $’ını kişisel harcamalar, 4 milyar 822 milyon 53 bin $’ını ise paket tur harcamaları oluşturdu.
16
Turizm’in Ekonomik Gelişme Üzerindeki Rolü
Turizm sektörü, bugün dünya gayrisafi hasılasının önemli bölümünü oluşturan ve dünyada en hızlı gelişen sektörlerin başında yer almaktadır. Harcanabilir kişisel gelirlerden turizm ve tatile ayrılan payın artması Ulaşım ve iletişim teknolojisindeki hızlı gelişme ve insanların şimdiye kadar görmedikleri ve merak ettikleri yeni bölgeleri ziyaret etme eğilimlerini arttırmıştır. Tipik turistik faaliyet olarak adlandırılan konaklama, planlama, gezi organizasyonu ve satışı gibi faaliyetlerin yanında, ulaşım ve inşaat sektörlerinin faaliyetlerini de kapsayan turizm sektörü, bu dinamik yapısı ile diğer sektörlerin de gelişiminde itici güç olarak işlev görmektedir. Turizm sosyal bakımdan, insanların ve ulusların birbirlerini karşılıklı olarak tanımalarını gerçekleştirmesi yanında doğal, sosyal ve kültürel çevrenin korunmasını ve değerlendirilmesini sağlayan bir elemandır (Usta, 2001;111).
17
Turizm Gelirlerinin Dış Ticaret Açıklarını Kapama Payı
TURİZM GELİRLERİNİN DIŞ TİCARET AÇIKLARINI KAPAMA PAYI YIL Dış Ticaret Açığı (DTA) $ Turizm Geliri Turizm Gelirinin DTA Kapama payı (%) 2010 46,09 2011 34,13 2012 43,75 2013 32,35 2014 40,59 2015 49.73 2016 39.48 2017 34.25 Kaynak:
18
Turizm’in Ekonomiye Katkıları
Ziyaretlerimiz esnasında yapmış olduğumuz harcamalar Bölge insanı için gelir kaynağı oluşturmak Tarım ve Alt yapı gelişimine destek Bölge’ye olan yatırımların artması
19
Turizm’in Ekonomiye Olumlu Ve Olumsuz Etkileri
OLUMLU ETKİLERİ Ödemeler Dengesine Etkisi Gelir Yaratıcı Etkisi İstihdam Yaratıcı Etkisi Bölgelerarası Gelişmeye Etkisi Diğer Sektörler Üzerindeki Etkisi OLUMSUZ ETKİLERİ İthalat Etkisi Enflasyona Etkisi Fırsat Maliyeti Etkisi Mevsimsellik Etkisi Yabancı Sermayeye Etkisi
20
Turizm Geliri ve Kişi Başı Ortalama Harcama, 2010 - 2017
Tourism Income and Average Expenditure Per Capita, Turizm Geliri - Tourism Income Kişi Başı Ortalama Harcama Average Expenditure Per Capita Yıl - Year Toplam -Total (000 $) Yabancı Foreigner (000 $) Vatandaş (yurt dışında ikamet eden) Citizen (resident abroad) (000 $) Toplam Total ($) Yabancı Foreigner ($) Vatandaş (yurt dışında ikamet eden) Citizen (resident abroad) ($) 2010 755 670 1 231 2011 778 709 1 168 2012 795 715 1 241 2013 824 749 1 252 2014 828 775 1 130 2015 756 970 2016 705 633 978 2017 681 630 903 Kaynak: TÜİK Çıkış Yapan Ziyaretçiler Anketi
21
Turist Sayısı ve Turizm Geliri
Kaynak:
22
Turizm’in Doğal Çevreye Olumlu Etkileri
Çevrenin korunmasına hız verir. Eski yapıtlar için düzenlemeler yapılır. Turizm bölgelerinin iyileştirilmesi hızlanır. Yasal ve hukuksal düzenlemeler getirilir. Doğal yapıların korunması, yeniden yapılandırılması ve güçlendirilmesine yardımcı olur.
23
Turizm’in Doğal Çevreye Olumlu ve Olumsuz Etkileri
Turizm çevreye fiziki ve kültürel olarak da olumlu katkı sağlar. Fiziki olarak, doğal ve tarihi kaynaklar korunma altına alınır. Kültürel tanıtım Evrensellik ve İnsan Sevgisi OLUMSUZ Doğal ve Tarihi çevre yapısının tahrip edilme riski Havaalanı, marinalar ve otellerin yapılması ile doğal alanların bozulması Gelen ziyaretçilerin farklı kültüre sahip olması Bölgeselcilik Dindaşlık Irkçılık
24
Turizm’in Gelişimi İçin Adımlar
Kış Turizm’ine Ağırlık Güney ve Doğu Anadolu’ya yatırım Doğa ve Macera ağırlıklı turizm Kültürel Turizm’i Geliştirmek Güven Ortamı Sağlamak Yeni İstihdam Olanakları Ulaşıma Önem (3.Havaalanı gibi)
25
Türkiye'nin 2023 Turizm Stratejisi
Sürdürülebilir turizm yaklaşımı benimsenerek, istihdamın artırılmasında ve bölgesel gelişmede turizmin öncü bir sektör konumuna ulaştırılması, Türkiye'nin 2023 yılına kadar, uluslararası pazarda turist sayısı ve turizm geliri bakımından ilk beş ülke arasında uluslararası bir marka hâline getirilmesinin sağlanması, Ekonomik gelişimi destekleyen; fiziksel düzeyde uygulanabilir, toplum yönelimli ve sürdürülebilir turizm ilkesini içeren bir planlama yaklaşımının ortaya konması, Ulusal, bölgesel ve yerel ölçekte markalaşmanın hedeflenmesi, ulusal tanıtım ve pazarlamaya ek olarak varış noktası bazında tanıtım ve pazarlama faaliyetlerine başlanması, Zengin kültürel ve doğal değerlere sahip kentlerimizin markalaştırılarak turistler için bir çekim noktası hâline getirilmesi, Alternatif turizm türlerinden öncelikli olarak sağlık turizmi, termal turizm, kış turizmi, golf turizmi, deniz turizmi, ekoturizmi, yayla turizmi, kongre ve fuar turizminin geliştirilmesi hedeflenmiştir.
26
Türkiye'nin 2023 Turizm Stratejisi
Türkiye Turizm Stratejisi 2023 Belgesinde belirlenen stratejik yaklaşımlar çerçevesinde yapılacak çalışmalar tamamlanması, geliştirilmesi öngörülen bölgelerdeki altyapı ve konaklama ihtiyaçlarının karşılanması durumunda, yılında, 63 milyon turist, 86 milyar dolar dış turizm geliri ve turist başına yaklaşık dolar harcamaya ulaşılması öngörülüyor.
27
Turizm’in Gelişimi İçin Adımlar
Ülkemiz turizmi çeşitlendirilerek 12 aya yaymak Orta halli turistlere ek olarak yüksek gelir gruplu turistlerin gelmesini sağlamak Uzun süre konaklayan turist sayısını artırmak Canlı Reklam tanıtımları yapmak Turizm arzını doğru hedef bölgelere pazarlamak
28
Turizm İnsanları Kaynaştıran En Kuvvetli Sevgi Bağıdır
29
· Turizm, kalkınmanın lokomotifidir.
30
İZLEYİP DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER...
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.