Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Elektronik Ticarette Gelir Modelleri

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "Elektronik Ticarette Gelir Modelleri"— Sunum transkripti:

1 Elektronik Ticarette Gelir Modelleri
. Prof.Dr.Dilber Ulaş Ankara Üniversitesi SBF

2 E-Ticarette gelir modelleri (Sanal alışveriş modelleri)
Satış: Şirketler kendi kurumsal siteleri üzerinden ürün satarlar; Wallmart, Adidas,Nike, Teknosa…gibi İşlem, Komisyon: Satılan/kiralanan ürün üzerinden komisyon alınır; sahibinden, hepsiburada, biletix, yemeksepeti… gibi Üyelik: Servisi sağlayan, belirli dönem bazında üyelik ücreti alır; siberalem, ihale vs.

3 E-Ticarette gelir modelleri (Sanal alışveriş modelleri)
Reklam: Popüler web sayfaları, sayfa üzerine ücretli (banner) reklam alırlar; mynet, superonline, milliyet.. Entegrasyon: Kendi üzerinden, diğer web sayfalarına geçiş sağlayarak gelir elde ederler, google’a (adwords / adsense) yönlenen kişisel ve kurumsal siteler.. Diğer: Bazı şirketler belirli bir bedel karşılığı, oyun oynatabilir, canlı spor karşılaşması izletebilir; Msn.espn.go.com..

4 E-Ticaret türleri B2B (Business To Business) Şirketler Arası Elektronik Ticaret B2C (Business To Consumer / Customer) Şirket-Tüketici Arası Elektronik Ticaret B2G (Business To Goverment) Şirket-Kamu İdaresi Arası Elektronik Ticaret C2G (Business To Consumer / Customer) Tüketici-Kamu İdaresi Arası Elektronik Ticaret

5 B2B Sözgelimi, ”Nike” kendisi tek bir çift bile ayakkabı üretmez. Bunun yerine, dünyanın birçok bölgesinde fason üretim yapan “üretim ortakları” vardır. Böylece “Nike” kendisi sadece kendi alanı olarak seçtiği tanıtım ve dağıtıma yoğunlaşır. Üretim ortakları, Nike’ın kendileri ile paylaştığı piyasa araştırmaları sonuçlarına göre ARGE yapar ve yeni modeller üretir. E-Ticaret ortamları (Internet) bu tip oluşumların doğal platformudur.

6 E-Ticaret türleri / B2B 1. Şirketler Arası (B2B- Business To Business) Elektronik Ticaret: En yaygın kullanılan elektronik ticaret şeklidir. Şirket içi veya şirketler arası yapılan ticarettir. Elektronik Veri Değişimi (Electronik Data Interchange) olarak da adlandırılmaktadır. Firmaların elektronik ortamda tedarikçiye sipariş vermesi, faturalarını temin etmesi ve bedellerini ödemesi bu bölümde değerlendirilmektedir.

7 E-Ticaret türleri / B2C 2. Şirket-Tüketici Arası Elektronik Ticaret (B2C-Business to consumer / costumer) : Elektronik ticaretin en çok bilinen türüdür. Sanal Mağaza uygulamaları ile İnternette firmalar elektronik ortamda; bilgisayardan otomobile, kitaptan pizzaya birçok ürünün doğrudan tüketiciye satışını yapmaya başlamıştır. Yaygın GSM kullanımı ile birlikte wap teknolojisi de gelişmekte olup, yer ve zaman gibi kısıtlar olmaksızın elektronik ticaret yapılan uygun bir ortam haline gelmiştir.

8 B2C Pazarlama ve E-Ticaret Stratejileri
World Wide Web, şirketler ve onların müşterileri için pazarlama ve satışta bazı farklı kulvarlar ortaya çıkartıyor : Etkileşim Hızlı cevap alma/verme Heryerden erişim Gelen kişiye özel bilgi Çok dar bir alanda oluşan pazarlama ve satış çevrimi

9 B2C Pazarlama ve E-Ticaret Stratejileri
eTicaret aynı zamanda fiyatlandırma ve ürünlerin müşteriye satışı konusundaki paradigmaları da değiştiriyor. Amazon.com gibi yeni sanal şirketler, sıfır stok ile çalışıyor. Burada yaptıkları sadece, malı müşteriye teslim etmek için bazı parçaları bir araya getirmek. Bunlar da : Web sayfası Anlık ürün bilgileri erişim sistemi Stratejik işbirlikleri ve ortaklıklar Web sayfasından elektronik olarak para ödeme seçeneği Ürünü müşteriye teslim etmek için kullanılan dağıtma kanalları (UPS, FedEx vb)

10 ? İnternette gezinirken bir websitesi keşfediyorsunuz. Bahsedilen websitesinde bazı ürünler satılmakta ve bu ürünlerle ilgili açıklamalar, fiyatlar ve fotoğraflar yer almakta. Ayrıca müşteriler ürünlerle ilgili fiyat teklifleri de sunabiliyorlar. Diğer bir ifadeyle açık arttırma da söz konusu. Bu websitesinin faaliyetleri hangi e-ticaret tipine örnek teşkil etmektedir? B2C B2B C2C C2B

11 3.B2G E -Devlet Vergi ödemek Sağlık karnesi almak
İşletme ruhsatı almak. Pasaport almak Nüfus bilgilerini değiştirmek Köpeğinizin kaydını yaptırmak İkametgah kağıdı almak. ……..

12 ? ( _______________ tipi e-ticaret, gerçekleşen tüm e-ticaretin en büyük payını oluşturur.) a- B2C b- B2B c- C2C d- C2B

13 E-Ticaret / B2B ne sunar? A. KATALOG HİZMETİ B. ALIM SATIM HİZMETLERİ
B2B siteleri, şirketlere kendilerini ve ürünlerini tanıtıcı gerçek hayatta potansiyel müşterilere gönderdiğiniz kataloglardan ya da broşürlerden farkı olmayan online kataloglar sağlar. B. ALIM SATIM HİZMETLERİ B2B sitelerinin önemli bir bölümü, üyelerine kendi aralarında online ticaret yapma olanağı sağlayarak alıcı ile satıcı şirket arasındaki alışverişe ilişkin bütün süreçler elektronik ortamda gerçekleşir. C. MÜZAYEDE HİZMETLERİ B2B Sitelerinin bir çoğu tıpkı bireysel tüketicilere yönelik açık artırma sitelerinde olduğu gibi açık artırma (ya da eksiltme) yapılmasına imkan tanır. B2B şirketten şirkete gerçekleşen açık artırma ile şirketlerin stoklarında kalan ürünleri satma, ya da toptan ticarete yönelik özel kampanyalar yapma fırsatını sunar. D. BİLGİ DEĞİŞ TOKUŞU HİZMETİ B2B sitelerinin en temel işlevi ise, bu siteler aracılığıyla bir araya gelen şirketlerin birbirlerini alım satım taleplerinden haberdar etmeleridir. Bu niteliğiyle sektörlere yönelik şeffaflığı artıran elektronik pazar yerleri, fiyat seviyelerinin de optimum biçimde oluşmasını sağlarlar.

14 E-Ticaret / B2B de modeller
Satış – Pazarlama (Sales Channels and Agregators) Grup Satışı – | Tedarik Zinciri - Satınalma (Supply Chain / Procurement Aggregators) Grup Satınalma – | Al – Sat e-Ticaret Pazar Yerleri (Buy/Sell Marketplaces) 2-Yönlü İhale Siteleri – Teknik Hizmetler (Technical Services) Bilgi Hizmetleri (Information Services) Teknik Destek Hizmetleri– technet.microsoft.com

15 E-Ticaret / B2C de modeller
Online “eTail” Stores (Elektronik Perakende - Mağaza) Online auctions (Açık Artırma) - Travel services (Seyahat Hizmetleri) Financial Services (Finansal Hizmetler) Personal Services (Bireysel Hizmetler) Employment (İnsan Kaynakları) Legal (Hukuk) Medical (TIP) Publishing (Basın)

16 E-Ticaret türleri / B2G - C2G
3. Şirket-Kamu İdaresi Arası Elektronik Ticaret (B2G-Business to goverment) : Kamu ile şirketler arasındaki lokal ağlar üzerinde yapılan ticaret, haberleşme ve diğer tüm etkinlikleri kapsamaktadır. Kamu ihalelerinin İnternette yayınlanması ve firmaların elektronik ortamda teklif vermeleri ilk örnekleridir. E-Ticaretin yaygınlaşmasını desteklemek amacı ile kamunun vergi ödemeleri, gümrük işlemleri de sanal dünyaya taşınmaktadır Tüketici-Kamu İdaresi Arası Elektronik Ticaret (C2G-Customer to goverment) : Tüketici ile kamu idaresi arasında her türlü vergi, sağlık ve hukuksal etkinliği kapsamaktadır. Henüz yaygın örnekleri olmayan bu kategoride ehliyet, pasaport başvuruları, sosyal güvenlik primleri ile vergi ödemeleri, vb. uygulamalar ile Elektronik Devlete geçişin sağlanması planlanmaktadır.

17 E-Ticaretin faydaları
Potansiyel tüketicinin dünyanın her yanından pazara sunulan ürünler hakkında bilgi sahibi olmasını Yeni üreticilerin dünya pazarına girmesini Daha düşük fiyatlı ve kaliteli ürünlerin pazara girmesini Üreticiler arasında rekabetin artmasını Ticari ürünlerin maliyetinin düşmesini Ürün seçeneklerinin artmasını Ürün kalitesinin yükselmesini Daha hızlı bir şekilde ödeme ve teslim işlemlerinin gerçekleştirilmesini sağlar

18 E-Ticaretin maliyet etkisi
Sektör Geleneksel Maliyet E-Ticaret Maliyeti Tasaruf % Uçak Bileti Rezervasyonu 8 USD 1 USD % 87 Bankacılık Hizmetleri 1.8 USD 0.13 USD % 89 Hayat Sigortası Poliçesi USD USD % 50 Yazılım 15 USD USD % 97-99 Fatura Ödemesi USD USD % 67-71 Kaynak: Gartner Grup

19 e - ticaret yapmalı mıyız?
Kuvvetli yönlerimiz Zayıf yönlerimiz

20 ŞİRKET ÇAPINDA STRATEJİK PLANLAMA
İşletmenin misyonunu tanımlama. İşletmenin amaç ve hedeflerinin belirlenmesi Portföy planının oluşturulması Pazarlama ve diğer İşlevsel Stratejilerin planlanması.

21 Misyon Bizim işimiz ne? Bizim müşterimiz kim?
Çekirdek yeteneğimiz/rekabetçi avantajımız ne? Gelecekte işimiz ne olmalı?

22 . İşletme Ürün merkezli misyon ifadesi Pazar merkezli tanım Amazon.com
Kitap, video, cd, oyuncak, tüketici elektroniği satıyoruz. Biz elektronik olarak satın almayı isteyeceğiniz her şeyi bulabileceğiniz ve keşfedebileceğiniz bir yeriz. America Online Çevrimiçi hizmet sağlıyoruz. Müşterilere her yerde her zaman bağlantı yaratıyoruz Disney Temalı parklar işletiyoruz. Fantezi yaratıyoruz Home Deport Ev tamir ve geliştirme gereçleri ile alet satıyoruz Müşterimizi hayallerindeki evlere evlerine sahip olmalarını teşvik ediyoruz Revlon Kozmetik satıyoruz. Müşterilerimize hayat tarzı ve kendini daha iyi ifade etme; başarı ve statü; umutlar ve hayaller satıyoruz. Ritz-Carlton Oteli Oda kiralıyoruz. Ritz-carlton deneyimi yaratıyoruz.

23 ! Amaç ve Hedef nedir?

24 Amaç ve Hedef Örn, her yıl en az üç şehirde franchising vermek.
Amaç: arzu edilen sonuçların genel ve niteliksel ifadesidir. Uzun dönemli olarak belirlenir. Örn, İşletmenin amacı Amerika’da Türk restoranı olarak franchising vermek olabilir. Hedef, arzu edilen sonuçların niceliksel ve özel ifadesidir. Daha kısa süreli tanımlanabilir. Örn, her yıl en az üç şehirde franchising vermek.

25 PAZARLAMA PLANLAMASI SWOT Analizi
Güçlü taraflar: İşletmenin hedeflerine ulaşmasına yardımcı olacak içsel yetenekler Zayıf taraflar: İşletmenin hedeflerine ulaşma becerisini engel olabilecek içsel sınırlılıklar

26 İşletmenin Olası Güçlü Tarafları
Zengin finansal kaynaklar Güçlü firmalarla ortaklıklar Ölçek ekonomisi Tanınmış/iyi bilinen marka Gelişmiş teknoloji Bağlı çalışanlar Güçlü kurumsal (marka/ürün/işletme) imaj Dağıtım kanalarının gücü Yüksek ürün kalitesi iyi pazarlama / yönetim becerileri

27 İşletmenin Olası Zayıf Tarafları
İşletme içi sorunlar Finansal kaynaklarda sınırlılıklar Zayıf firmalarla ortaklıklar Çok geniş ürün hattı Stratejik yön eksikliği Yüksek maliyetler Güncelliğini kaybetmiş ürün ya da teknoloji Düşük AR-GE harcamaları Sınırlı işletmecilik becerileri Olumsuz marka imajı Sınırlı dağıtım İyi eğitilmemiş çalışanlar

28 SWOT Analizi Fırsatlar: İşletmenin kendi lehine çevirebileceği (avantaj) dışsal faktörler Tehditler: İşletmenin performansını olumsuz etkileyebilecek dışsal faktörler

29 Olası Dış Tehditler Rakiplerin pazara girmesi
Yeni ikame ürünlerin girişi Uluslar arası politik karışıklık Rakiplerin farklı ve yeni stratejileri Hükümet politikaları Ekonomik daralma / Yeni teknolojiler Tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarında değişim Demografik ve sosyo-kültürel değişimler İşbirliği yapılan firmaların zayıflıkları

30 Olası Fırsatlar Hızlı ekonomik büyüme Yüksek marka değiştirme oranı
Pazardaki hızlı büyüme Değişen tüketici istek ve ihtiyaçları Rakiplerin zayıflaması Yeni ürün icatları / Yeni teknoloji Yabancı pazarların açılması Hükümetin piyasaların işleyişinden kontrolü kaldırması Demografik eğilimlerdeki değişim Diğer firmaların işbirliği fırsatı araması Dağıtım metotlarının değişmesi

31 Pazarlama Planı Ayrıntılı özet Mevcut pazarlama durumu
Fırsat ve tehditlerin analizi Hedefler Pazarlama stratejisi (hedef pazar, 4P) Faaliyet programları Pazarlama bütçesi Kontrol

32 E-Ticaretin firmalara avantajları (Fırsatlar)
İnternet sayesinde firmalar müşterilerine dünyanın her yerinde 7gün 24 saat hizmet verebilirler. İnternette sanal mağaza açmanın maliyeti fiziksel bir mağaza açmanın maliyetine kıyaslandığında oldukça düşüktür. Hızlı, kişiye özel pazarlama : Daha hızlı bir şekilde ürün geliştirilmesi, test edilmesi ve müşteri ihtiyaçlarının tespit edilmesi mümkün kılındığından, talebe karşı arz tarafı daha hızlı uyum göstermektedir. Yeni pazarlar, yeni müşteriler: Etkin tanıtım, sınırsız ulaşım sayesinde global tüketici ağı ile firmalar yüksek satış hacmi elde ederler.

33 E-Ticaretin müşterilere avantajı
Tüketici, evinden, işyerinden veya herhangi bir yerden internete bağlanarak zaman ve mekân kavramı olmaksızın her zaman her yerden alışveriş yapabilir. İnternette alışveriş kolay ve eğlencelidir. Tüketici, internetteki pek çok ürün arasından kendisi için en uygun ürünü karşılaştırma yaparak seçer ve hızlı bir şekilde satın alma işlemini gerçekleştirir.

34 Tehditler Değerlendirilmeyen, yararlanılmayan her bir fırsat bir tehdit unsuru olabilir Rekabet edememe veya varsa rekabet avantajını kaybetme tehlikesi Güvenlik ile ilgili tehditler Bilgisayar korsanları Kredi kartı yolsuzlukları Bilginin gizliliği ve bütünlüğünü tehdit eden tüm unsurlar

35 Kuvvetli Yönler Müşterinizin ve/veya ürününüzün uygunluğu
Yeniliklere açık olmak, şirket sahibinin veya üst yönetimin desteği Teknik bilgi veya desteğinizin olması e- ticarete erken başlamanın yaratttığı rekabet üstünlüğü

36 Zayıf Yönler Teknik bilgi ve tecrübe eksikliği Yapısal problemler
Şirket sahibinin veya üst yönetimin desteklememesi Teknik sorunlar: Kullanıcıya uygun olmayan sayfa yapıları, yavaş erişim ve yavaş işlem, güvenli olmayan ağlar ve güvenli olmayan işlemler

37 Faydalarının saptanması ve stratejilerin geliştirilmesi
Mevcut durumumuza ne katacak? Hangi iş süreçlerimizi nasıl etkileyecek hangileri ortadan kalkacak hangileri yeni eklenecek hangileri değişime uğrayacak? Değişime uğracak iş süreçleri nasıl değişecek? Tedarik-müşteri zincirine hangi yeni değerler katacak?

38 E-Ticaret için gerekenler
Teknolojik alt yapı Bilgisayar, ağ alt yapısı, yazılım ve internet Para Gerekli teknolojik alt yapıyı sağlamak, çalışanların eğitimi ve çoğu zaman teknik konuların outsource edilmesi (dış kaynaklar ile yapılması) Zaman e-Ticaret ya da e-iş alt yapısının hazırlanması için gerekli Personel e-ticaret ve e-iş planlarının hazırlanması, şirket içi ve online kullanıcılara destek verilmesi

39 E-Ticarete hazır mısınız?
Firmanızın sattığı ürünleri rakip firmalardan farklı ve cazip hale getirebilir misiniz? Daha ayrıntılı ürün bilgileri Daha iyi ve kullanışlı bir içerik Cazip indirim ve fırsat kampanyaları Daha hızlı ürün nakliyesi Daha iyi müşteri desteği

40 E-Ticarete hazır mısınız?
Rakip firmaların e-ticaret sektöründeki pozisyonu nedir? Rekabete hazır mısınız? Rakip firmaların web sitelerini ziyaret edin, Hizmet anlayışlarını kontrol edin Ürün yelpazeleri içindeki hangi ürünlerin satışını sanal mağazalardan yapıyorlar, Fiyatları karşılaştırın , Sanal mağazalarında üstün oldukları noktaları belirleyin Yurtdışındaki benzer siteleri ziyaret edin

41 E-Ticarete hazır mısınız?
Hedef müşteri kitlenizi belirleyin? Hedef kitlenin Internet erişimi var mı? Hedef kitle grupları kimler? Erkek, kadın, gençler, iş adamları, sporcular, bayiler, v.b. Ne gibi faktörler müşterileri sanal mağazanıza çekebilir? Hedef kitlenizi yurt içinde mi, dünya çapında mı düşünüyor musunuz?

42 E-Ticarete hazır mısınız?
E-ticaret işine giriş amaçlarınızı belirleyin. Satışlar ile gelir yükseltmek, Markayı güçlendirmek, Maliyetleri düşürmek, Müşteri ilişkilerini güçlendirmek, Daha iyi rekabet etmek

43 E-Ticarete hazır mısınız?
Internet üzerinden satmayı düşündüğünüz ürünleri belirleyin. Tüm ürünlerinizi mi yoksa belir bir kısmını mı satmayı düşünüyorsunuz? E-ticaret avantajlarından yararlanarak ne oranda cazip kampanyalar yapabilirsiniz? Ürünler hakkında broşür veya katalog benzeri bilgi verici yazılı dokümantasyonunuz var mı?

44 E-Ticarete hazır mısınız?
Satış personeliniz bu sektöre girmeye hazır mı? En az bir adet yabancı dil bilen (İngilizce) bir personeliniz var mı? Sanal mağaza işletim prosedürü hakkında yeterli bilginiz var mı? Sanal mağazanızın projesini yürütecek çözüm ortağınız sanal mağaza işletimi için personel eğitimi veriyor mu?

45 E-Ticarete hazır mısınız?
Satın almayı veya kiralamayı düşündüğünüz mağaza yazılımı hakkında yeterli araştırma yaptınız mı? Mağaza arka ofisi web tabanlı mı? Kullanımı kolay mı? Diğer dilleri destekliyor mu? Müşterilerin siparişlerini nasıl takip ediyorsunuz? Müşteri ve satış kayıtları tutuluyor mu? Faturalandırma, envanter kontrolü gibi işlemleri otomatik olarak yapabiliyor mu? Ürün arama fonksiyonu güçlü mü?

46 Web sayfanıza veya sanal mağazanıza müşteri ziyaretini ve alışveriş miktarını artıracak stratejiler
Sayfa/mağaza (internet) adresinizi internet ortamı dışındaki ortamlardan da duyurmak. İnternette işbirliği yapabileceğiniz diğer firmalarla karşılıklı bağlantılar sağlamak (link) Sizinle ilgili diğer sitelere, popüler sitelere reklam vermek (banner) Arama motorlarında yer almak

47 E-Ticaret projesi uygulama adımları
Tanımlama Amaç ve hedefler belirlenmeli, iş süreçleri öğrenilmeli, şirket ihtiyaçlarına yönelik bir çözüm önerilmeli Tasarım Kapsam ve projenin detaylı gereksinimleri planlanmalı - teknik alt yapı (yazılım ve donanım) ve projenin hedeflerinin gerçekleşmesi için ihtiyaç duyulan alt yapının planlanması Geliştirme Tasarım planına göre uygulamanın ve alt yapının oluşturulması ve elektronik ticaret uygulaması ile mevcut sistemlerin entegre edilmesi ve başarılı bir şekilde kurulumun gerçekleşmesi için gereken konuların belirlenmesi Kurulum Mantıklı bir sürede gerçekleştirmenin sağlanması, E-ticaret sitesinin yönetimi, bakımı ve destek prosedürlerinin oluşturulması ve planlandığı gibi E-ticaret fonksiyonlarının yerine getirilmesi

48 Beş Adımlık e-Dönüşüm Stratejisi
İNTERNET VE ELEKTRONİK YÖNTEMLERLE PAZARLAMA . E-dönüşüm Beş Adımlık e-Dönüşüm Stratejisi İşin Faydaları Dönüşen Organizasyonlar . e-iş - Müşteri, satıcı, ve iş ortakları bilgileri açık sistemde - Bireyler ve organizasyonlar arasında iç modeller kurularak yeni işler ortaya çıkmaktadır. v E-ticaret - Çok sayıda üreticiler tedarik zincirini oluşturarak verimsizliker gideriliyor. - Tedarik Zincirindeki zorluklar azalmaya başlıyor website Online sipariş ve ödeme, hareket maliyetlerinde azalma Maksimum hıza erişilebilir olma E-posta - Dünya pazarında yer almak - Dünya üzerindeki tedarikçilere ulaşmak - Verimli iç ve dış iletişimler Geniş organziasyonlara dönüşün & Entellektüellik CISCO nun iş ortaklarını küçük işler haline e-işe taşıması

49 e-Ticaret belirli değişimleri gerektirmektedir
İş süreçleri ve Pazarlama Teknolojik yapı Ürün ve hizmetler (Teklifler) Pazar (Alıcılar ve Tedarikçiler) İlişkiler (tedarikçiler ve dağıtıcılar, Müşteriler, Çalışanlar, İş ortakları)

50 E-Ticarette en çok yapılan hatalar
Üst yöneticilerin katılımının eksikliği Elektronik ticaret ve işi, klasik ticaretin yerine düşünmek Kendi başına yapmak Pazar talep ve fırsatlarına yavaş tepki vermek Tamamen dış kaynakla (outsourcing) yapmak Elektronik ticaret, finans ve kaynak planlama uygulamaları arasındaki ilişkiyi yanlış anlamak.

51 Dokunmak gerektirmeyen perakende ürünler
Eğlence Turizm – Seyahat Dokunmak gerektirmeyen perakende ürünler Müzik, kitap, hediye, bilgisayar, elektronik ürünler Açık artırma mallar Emlak – Ev ve yatırım ile ilgili Müşteri destek hizmetleri Firmalar arasındaki etkili ve verimli çalışmayı sağlayan B2B işler (Tedarik zinciri gibi)

52 E-Ticarette en az satılanlar / yapılanlar
Dokunmak gerektiren ürünler Lüks mallar T-shirt dışındaki giyim ürünleri Yaş sebze ve meyve mallar; bazı uygulamalarda başarılı olsa da pazar oldukça kısıtlı

53 E-Ticaret Konusunda En Önemli Engeller
Gizlilik ve güvenlik/şifreleme Güven ve Risk Kalifiye personel yetersizliği Tutarlı ve İyi düşünülmüş İş Modellerinin eksikliği Şirket Kültürünün Direnci Güvenli İletişim için kullanılacak “kullanıcı tanımlama” ve “açık anahtar (public key)” eksikliği Organizasyon Dolandırıcılıkla Karşılaşma ve Başarısız Olma/Kaybetme Korkusu İnternet bağlantı hızının yavaşlığı, altyapı eksiklikleri İnternetle ilgili Yasal Sorunlar Source: CommerceNet 2000 Survey: Barriers to Electronic Commerce (Global Perspective), Jan. 2001

54 E-Ticarette KOBİ’lerin önündeki engeller
Ülkemizde KOBİ'lerin E-Ticarete Yönelimin Önündeki Engeller Kuruluş Maliyetleri İnsan Kaynaklarındaki Eksiklik Sağlanacak Faydanın Belirsizliği Sınırlı Bilgi Düzeyi E-Ticaretin Öneminin Henüz Yeterince Fark edilememiş Olması

55 KOBİ’ler ve E-Ticaret: Engeller
Kalifiye personel yetersizliği Tutarlı ve İyi düşünülmüş İş Modellerinin eksikliği Dolandırıcılıkla Karşılaşma ve Başarısız Olma/Kaybetme Korkusu İnternetle ilgili Yasal Sorunlar E-Ticaret’in yararından emin olamama Müşteriler Beni Bulamaz!! Vergilendirme Problemleri Teknolojiyi Anlayamama Dikey pazarlar (Benzer konuda faaliyet gösteren kuruluşlar) Source: CommerceNet 2000 Survey: Barriers to Electronic Commerce (non-US SME’s), Jan. 2001

56 E-Ticarette KOBİ’lere öneri
Öneri: KOBİ’ler bir araya gelerek e-pazaryerleri oluşturabilirler… Electronic Market (Pazar yeri) Satıcı 1 Satıcı 2 Satıcı 3 Tüketici Ürün Dağıtım Ağı

57 E-Ticaret / Sanal mağaza açalım
İnternette sanal mağaza için gereken teknik altyapı; İnternet üzerinden satış, ürün/hizmet, cari ve stokları takip edebileceğiniz web tabanlı bir web sitesi Güvenilir bir yer sağlayıcı hizmeti (Hosting, reseller veya server) SSL sertifikası IP tahsisi VPOS (Sanal Pos) hizmeti. (Çalıştığınız banka üzerinden) EFT / Havale yapılabilecek banka hesabı (PTT Bank) Teknik eğitim (1 saat ile 1 hafta arası)

58 E-Ticaret / Sanal mağaza açalım
İnternette sanal mağaza için gereken anlaşmalar; Ürün veya hizmetlerin satın alınacağı firmalar, Yazılım firması SSL sertifikası sağlayan firma ile (sanal) Yer sağlayıcı firma Alan adı aldığınız firma (sanal) VPOS (Sanal Pos) hizmeti için banka ile EFT / Havale yapılabilecek bankalar ile Teknik eğitim alınacak firma ile ( genelde yazılım firması) Kargo firması

59 E-Ticaret / Sanal mağaza açalım
VPOS (Sanal Pos ) almak için gerekenler /2 1- İşyeri site adres(ler)i ne(ler)dir? 2- İşyerinin sitesinde ürün kataloğu ve alışveriş sepeti bulunmakta mıdır? 3- İşyerinin sitesindeki linkler çalışıyor mu? 4- Sitede yer alan logo ve markalar ile ilgili firmanın yetkileri var mıdır? 5- İşyerinin web sitesinde tüketici hakları (iade, iptal ve garanti koşulları) konusundaki içerik var mıdır? 6- Teslimat'a ilişkin bilgiler yer almakta mıdır? 7- İşyeri sitesinde “gizlilik taahhüdü ve güvenlik politikası” var mıdır?

60 E-Ticaret / Sanal mağaza açalım
VPOS (Sanal Pos ) almak için gerekenler /2 8- İşyerinin sitesinde sattığı ürünler Türk kanunlarına uygun mudur? (Örnek vermek gerekirse; porno, kumar, uyuşturucu ve ateşli silah gibi fiziksel dünyada yasak olan tüm ürünlerin satışı Türk iye Cumhuriyeti Kanunları’na göre özel hükümlere tabidir.) 9- İşyeri sattığı ürünlere ilişkin tam açıklamaları sitesine koymuş mudur? (Örnek; 120 voltluk bir ürünü Avrupa’dan alan bir kişi ürünü teslim aldığında itiraz edecektir.) 10- İşyeri adı, adresi, telefon ve faks numarası ile adres(ler)i sitede yar almakta mıdır? 11- İşyeri birden fazla sitesinde aynı Sanal POS ile satış yapacak mıdır? İşyeri döviz ile satış yapacak mıdır? Yapacaksa satış kuru nedir? Örnek; Türkiye’de USD ile satış yapan birinin TL’ye dönüşümler sonucunda kart sahibi ekstresine farklı tutarlar gideceğini bilmesi ve kart sahibine gerekli uyarıları yapması gerekmektedir Döviz üzerinden satış yapacak işyeri müşterilerine YTL olarak fiyat göstermekte midir?

61 E-Ticaret / Maliyetler
Bir B2B ve B2C sitesinde maliyet örnekleri 1- Alan adı (Domain): 12 $ 2- Web barındırma hizmeti (Hosting): 50 $ 3- Web sitesi (Online shop) Ücretsiz yazılımlar (scriptler): 0 $ Ücretli yazılımlar: $ Profesyonel yazılımlar: 3000 < $ 4- SSL sertifikası: 65 $ 5- SSL için IP adresi: 15 $ 6- SSL kurulumu: 50 $ 7- Sanal POS için yıllık : 100 $ (Bankaya göre değişmektedir.) Toplam ortalama: 800 $ + KDV

62 ! Online olarak mamul, hizmet ve bilgi sunacak bir sirket sadece hosting, domain, web tasarim ve guncelleme maliyetlerine katlanacaktir. Outsourcing, yani dis kaynak kullanmaz ve web tasarim ve guncelleme faaliyetlerini de kendisi gerceklestirirse pazara giris maliyetleri bu sirket icin daha da dusecektir.

63 E-Ticaret / Min. maliyet ile e-ticaret
Bugün e-ticarete başlamak istersek…

64 Teşekkürler . .


"Elektronik Ticarette Gelir Modelleri" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları