Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
AİLE EĞİTİMİ
2
AİLE YAŞADIĞI EVRELERİ
1.Şok: 2.reddetme/inkar: Önce çocuğu tümüyle ret ortaya çıkar. Daha sonra ruhsal çatışmayı, hayal kırıklıklarını ve bunlara bağlı gelişen bunalımları hafifletmek için çocuğun engelinin reddine sıra gelir. 3. Depresyon: Aile mükemmel çocuk hayallerinin yıkıldığını düşünerek bir yas duygusu yaşarlar.
3
AİLE YAŞADIĞI EVRELERİ
4. Karmaşa: Gelişimsel yetersizlikleri olan çocuğa sahip olmak ailenin yükünü önemli derecede arttırmaktadır. Çocuklarının neredeyse günün yirmi dört saati bakıma gereksinim göstermeleri, eğitim ve sağlık sorunları aileyi maddi ve manevi yönden yıpratmaktadır. Bir yandan bu olumsuz duyguları yaşarken, diğer yandan çocuklarını sevmekte ve onun için en iyisini yapmak istemektedirler. Bu durum ailede karışıklıklara neden olmaktadır. 5. Suçluluk: Aile çocuğun durumundan kendini sorumlu tutmaktadır. 6. Kızgınlık: Kızgınlık genellikle iki biçimde görülmektedir. İlkinde eşler ‘Neden bana?' sorularını tekrarlar.
4
AİLE YAŞADIĞI EVRELERİ
7. Pazarlık: Pazarlık uyum sürecinin en son evrelerinden birisidir. Aile içi önemli olan çocuğunun normal hale gelmesidir. Aile çocuğunun özrünü ortadan kaldırmanın yollarını arar. Aile bunun gerçekleştirebileceğini umduğu herkesle pazarlığa girebilir. Bu kişi bir doktor, bir uzman, hoca ya da Allah olabilir. 8. Kabul ve Uyum: Ulaşılması güç olan fakat engelli çocuk üzerinde en olumlu etkiyi bırakan son aşama kabul aşamasıdır. Bu aşamada aile gelişimsel yetersizlikleri olan çocuğunu tanıma, anlama ve problemlere çözüm bulma yönünde bilinçli çabalarda bulunur.
5
AİLE YAŞADIĞI EVRELERİ
Aileler kabul ve uyum aşamasına ulaşsalar bile öteki aşama ya da evrelerdeki olumsuz duygular hiçbir zaman tamamıyla ortadan kalkmaz. Ailelerin birçoğu aşamaların en sonuncusu olan kabul aşamasına erişememektedirler. Bazı aileler inkar aşamasında takılmaktadırlar Aileler bu aşamalardan değişik hızlarda geçerler
6
AİLELERİN YAŞADIKLARI KAYGLARIN NEDENLERİ -Tanı konulduktan sonra yeterli bilgiye sahip olmamak ve ne yapacaklarını bilememek -Çocuklarının gelişimlerinin tutarsız olması -Çocuklarının normal bir fiziksel görünüme sahip olmalarına rağmen normal davranışlar sergilememeleri -Çocuklarının sosyal iletişim problemleri -Aile bireylerinin sevgi dolu yaklaşımlarına çocuklarından aynı şekilde cevap alamamaları
7
AİLELERİN YAŞADIKLARI KAYGLARIN NEDENLERİ -Çocuklarının toplum içinde aileyi zor durumda bırakabilecek davranışlar sergilemeleri -Birçok farklı uzmanla iletişim içinde olma gerekliliği -Birçok terapinin var olması ve çocuklarına hangisinin en uygun ve yararlı terapi olabileceği konusunda karar verme sorumluluğu
8
YASALARIN AİLELER VERDİĞİ HAKLAR
Aile eğitim programları; aile eğitiminde esas olacak genel ilke ve amaçlar doğrultusunda bireyin yetersizliği, gelişim özellikleri, eğitim ihtiyaçları ve ailenin ihtiyaçlarına uygun olarak hazırlanır ve yürütülür. Aile eğitim programları, RAM’lar, özel eğitim okul ve kurumları, kaynaştırma uygulamaları yapılan okullar tarafından hazırlanır ve yürütülür. Aile eğitimi hizmetleri, bireyin ve ailenin ihtiyaçları doğrultusunda bireysel, grup ya da uzaktan eğitim şeklinde yürütülür. Aile eğitim programları ailenin katılımıyla bir yıllığına planlanır ve aile ile bireyin eğitim ihtiyaçları doğrultusunda her yıl yeniden geliştirilerek uygulanır. Aile eğitimi hizmetleri, kurumlarda yürütülür. Ancak, ihtiyaç hâlinde bu hizmet evlerde de yürütülebilir.
9
YASALARIN AİLELER VERDİĞİ HAKLAR
Tanılama değerlendirme ve yerleştirme süreçlerinde ailenin de görüşü alınarak katılımı sağlanır. Eğitsel tanılama,izleme,değerlendirme ekibinin görevleri arasında aileyle ilgili olarak ;Ailenin gereksinimleri doğrultusunda aile eğitimi programları düzenler,üniversite veya diğer kurumlarda düzenlenen aile eğitim programları hakkında aileyi bilgilendirir.
10
YASALARIN AİLELERe VERDİĞİ HAKLAR
Okuldaki personellerden müdür ve öğretmenlerin aileyi bilgilendirmeyle ilgili görevleri vardır. Aile eğitim programları özel eğitim gerektiren bireyin anne,baba,kardeş ve bakımı ve eğitiminden sorumlu diğer bireylerin eğitimlerini de kapsar.
11
Aile eğitim programları;
a) merkeze dayalı b) eve dayalı, c) merkez ve eve dayılı programların birleşimi olan ev-merkez yönelimli, d) aileye dayalı olmak üzere değişik biçimlerde ele alındığı görülmektedir (Paul, 1981; Lerner, 1987).
12
Aile eğitim programları;
Merkeze dayalı programlarda, çocuğun eğitimi bir merkezden yürütülmekte, bu merkezde aile yardımcı personel görevini yerine getirmektedir. Eve dayalı programlarda, çocuk evde eğitilmekte, uzman-aile etkileşimi evde gerçekleşmektedir. Bu tür programlar çoğunlukla ev ziyaretleri ve gezici öğretmenler yoluyla uygulanmaktadır.
13
Aile eğitim programları;
Ev-merkez yönelimli programlarda, çocuğun eğitimi hem evde, hem de merkezde devam etmektedir. Bu program dikkatli planlama ve koordinasyonu gerektirmektedir. Genelde ailelerin, merkezde yapılan eğitim uygulamalarını ev ortamına ve çevrelerine genelleştirmede güçlükleri bulunmaktadır. Aileye dayalı programlarda ise, eğitici rolünü aile üstlenmekte, aile çocuğunun eğitiminin planlanmasından ve uygulanmasından sorumlu kılınmaktadır. Bu tür çalışmalarda, genellikle aileye hazır programlar verilmektedir.
14
Aile eğitim programları;
Ailelerin birbirinden çok uzakta olduğu durumlarda uygulanan bir başka program da merkezde, mutfağı, banyosu, yatak odası, oyun odası v.b. odalarıyla geleneksel aile modeline uygun şekilde döşenmiş "aile gösteri evlerinin" düzenlenmesidir.
15
Aile programı Hazırlamak
Programın Adı Programın Uygulanacağı Alileler Programın Uygulayıcısı Meslek Grubu Programın Seviyesi Programın Amaçları Programın Aşamaları Programın İzlenme, Geliştirme ve Değerlendirme Esasları Programın Uygulanmasında Kullanılacak Yöntem ve Teknikler Programın Uygulanmasına Kullanılacak Araç-Gereç, Basılı veya Görsel- İşitsel Materyal Programın Kaynakçası Program
16
OTİSTİK ÇOCUKLAR İÇİN UYGULANAN AİLE MERKEZLİ EĞİTİM PROGRAMLARI
OÇİDEP ETEÇOM –ETKİNLİK TEMELLİ ERKEN KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.