Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İstanbul İl Millî Eğitim Müdürlüğü

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İstanbul İl Millî Eğitim Müdürlüğü"— Sunum transkripti:

1 İstanbul İl Millî Eğitim Müdürlüğü
YÖNETİMDE PROTOKOL kurallarI - iletiŞim resmî yazIŞma usül ve esaslarI Arif DEDE Eğitim Uzmanı İstanbul İl Millî Eğitim Müdürlüğü :38 ARİF DEDE

2 ARİF DEDE (ATANDIĞI GÖREVLER)
İstanbul Eminönü Mahmutpaşa Ortaokulunda Aday Öğretmenlik (Depo Öğretmeni Dağıtım için ) İstanbul Esenler Atışalanı Ortaokulunda (Öğretmenlik / ) İstanbul Esenler Atışalanı Ortaokulu (Müdür Yardımcısı/ ) İstanbul Bahçelievler Altınyıldız Ortaokulu (Müdür Yardımcısı ve Müdür Vekili/ ) İstanbul Bahçelievler Çobançeşme İlköğretim Okulu (Müdür/ ) İstanbul Bahçelievler Yenibosna İlköğretim Okulu (Müdür/ ) İstanbul Bahçelievler Halk Eğitimi Merkezi (Müdür/ – ) İstanbul Fatih İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü (Şube Müdürü/ ) İstanbul Arnavutköy İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü (Kurucu Müdür/ – ) İstanbul İl Millî Eğitim Müdürlüğü (Eğitim Uzmanı-Şahsa Bağlı/ devam ediyor) :38 ARİF DEDE

3 ARİF DEDE (BULUNDUĞU GÖREVLER)
İstanbul Bahçelievler İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü (Şube Müdür Vekili/ ) ( ) İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü (Şube Müdür Vekili/ – ) İstanbul İl Millî Eğitim Müdürlüğü (Müdür Yardımcısı Vekili / – ) Eskişehir İl Milli Eğitim Müdürlüğü (Müdür Vekili/ – ) İstanbul Arnavutköy İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü (Müdür Vekili/ ) :38 ARİF DEDE

4 Vatanını En Çok Seven, Görevini En İyi Yapandır…!
Protokol Yönetimi Vatanını En Çok Seven, Görevini En İyi Yapandır…! :38 ARİF DEDE

5 GÖREVİNİ EN İYİ YAPMAK: Doğru iş yapmak ve İşini doğru yapmakla
Protokol Yönetimi GÖREVİNİ EN İYİ YAPMAK: Doğru iş yapmak ve İşini doğru yapmakla MÜMKÜNDÜR :38 ARİF DEDE

6 Protokol Yönetimi :38 ARİF DEDE

7 İşi (Bilgi ve becerisi), Protokol (Temsil niteliği)
Protokolün Önemi Kamusal ve toplumsal hayatta bir yöneticinin ve kamu görevlisinin başarısı ve temsil niteliği, en çok protokol kurallarına uymasıyla ortaya çıkmaktadır. Kişiliği, İşi (Bilgi ve becerisi), Protokol (Temsil niteliği) Yönetimde başarıyı oluşturur. :38 ARİF DEDE

8 Protokol Yönetiminin Önemi
:38 ARİF DEDE

9 Protokol ve Sosyal Davranış Kuralları GÖRGÜ VE NEZAKET KURALLARI
Yaşam Alanımız Özel Alan Kamusal (Resmi) Alan Sosyal Alan GÖRGÜ VE NEZAKET KURALLARI PROTOKOL KURALLARI :38 ARİF DEDE

10 Yönetimde Protokolün Önemi
Bütün yöneticilerin ve Kamu çalışanlarının sürekli yaptığı görevler vardır: Resmi yazı yazmak ve imzalamak, Teşekkür, tebrik ve taziye(baş sağlığı) mektubu göndermek, Makamlarında resmi konuk ve ziyaretçi kabul etmek, görüşme yapmak, İş ve nezaket ziyaretlerinde bulunmak, Toplantı ve törenler düzenlemek, Toplantı ve törenlerde resmi konuşma yapmak, :38 ARİF DEDE

11 Yönetimde Protokolün Önemi
Toplantılara, törenlere, kabul törenlerine, kokteyl ve yemeklere katılmak, Davet ve ziyafet vermek, Davet ve törenlerde konukları karşılamak, ağırlamak ve uğurlamak, Çiçek ve çelenk göndermek, Toplantı, davet ve törenlerde uygun olarak giyinmek, Giyim, konuşma ve davranışlarıyla kurumunu temsil etmek. Diğer işler. :38 ARİF DEDE

12 Protokolün Anlamı Protokol kuralları resmi görgü kurallarıdır.
Kamusal ve sosyal hayatta protokol kuralları, başta yöneticilerin ve tüm çalışanların uymak ve uygulamak zorunda oldukları biçim ve davranışların bütünüdür. :38 ARİF DEDE

13 Protokolün Anlamı Çalışanların ve yöneticilerin kamusal ve sosyal hayatları büyük ölçüde protokol kuralları içinde geçmektedir. Bu yüzden, protokol kurallarını bilmek ve bu kurallara uymak insan ilişkilerinde, kurumlar arası ve uluslararası ilişkilerde; kişisel, kurumsal ve milli saygınlık açısından bir zorunluluktur. Çünkü protokol kuralları onurun ve saygınlığın koruyucusudur. :38 ARİF DEDE

14 Protokolün Anlamı Resmi toplantılar, seminerler, konferanslar, resmi cenaze törenleri, kokteyller, ziyafet ve ikramlar protokol kurallarının uygulanması gereken etkinliklerdir. Protokol kuralları yazılı, sözlü ve yüz yüze iletişimde de uygulanmaktadır. :38 ARİF DEDE

15 Protokolün Anlamı Resmi törenlerde mevki sıralaması, selamlaşmada, öncelik gibi konularda uyulması gereken kuralların tümüne “Protokol” denir. İnsanlar özel hayatlarında ne kadar samimi olurlarsa olsunlar, iş hayatında protokol ve davranış kurallarına uymak zorundadırlar. :38 ARİF DEDE

16 Protokolün Anlamı Bir kurumda çalışan insanlar karşılıklı saygı ve güveni esas almak zorundadır. Amir memuruna karşı, memur da amirine karşı daima resmî ve saygılı davranmak zorundadır. :38 ARİF DEDE

17 Protokolün Anlamı “Geniş anlamda “Protokol;
kamusal ve toplumsal yaşamdaki; bütün etkinliklerde ve törenlerde, resmi ilişkilerde ve görüşmelerde, yazışmalarda ve toplantılarda, kabul ve ziyaretlerde, davet ve ziyafetlerde yöntem ve biçim yönünden uyulması ve uygulanması gereken kurallar bütünüdür.” :38 ARİF DEDE

18 Protokolün Anlamı BİR İNSANIN NİTELİĞİ, KIYAFETİYLE;
NEZAKETİ, DAVRANIŞIYLA; BİLGİSİ, KONUŞMASIYLA; BECERİSİ, İŞİYLE; GÖRGÜSÜ, YEMESİ-İÇMESİYLE BELLİ OLUR. :38 ARİF DEDE

19 Protokolün Anlamı Sosyal davranışın temelini oluşturan TERBİYE, NEZAKET, ZARAFET VE ESTETİK içerikleri protokol uygulamalarına yön verir, anlam kazandırır. TERBİYE NEZAKET ZARAFET ESTETİK :38 ARİF DEDE

20 Protokolün Anlamı TERBİYE
İnsanın ailesi ve toplumu içinde eğitilerek toplum kurallarına uyum göstermede alışkanlık kazanmasıdır. :38 ARİF DEDE

21 Protokolün Anlamı NEZAKET
Davranışlarda; Geleneklere uygun, saygılı, hoşgörülü, dürüst, haksever, hatır sayar, kadirşinas, minnettar, v.b. gibi kişisel niteliklerin bütünüdür. :38 ARİF DEDE

22 Protokolün Anlamı ZARAFET zorunluluk olmadan, karşılık beklemeden geleneklere uygun, güvenli, ölçülü, yakışır ve sadelik içinde rahat ve akıcı sözler ve hareketlerle kişinin yarattığı etkidir. :38 ARİF DEDE

23 Protokolün Anlamı ESTETİK insanın zekası ile duyuları arasında
oluşan bir ahenktir. ODA, SALON, TÖREN ALANI DONATIMINDA; MASA ÜSTÜ SÜSLEMELERİNDE; KIYAFET SEÇİMİNDE estetik önemlidir. :38 ARİF DEDE

24 Protokol Kurallarının Amacı
PROTOKOLÜN amacı düzeni bozmak değil, varsa düzensizliğe son vererek toplumsal ilişkilerin gelişmesini sağlayan nezaket ve karşılıklı saygı ortamını yaratmaktır. PROTOKOLÜN amacı kısaca; BİREYSEL, KURUMSAL VE ULUSAL ONURU VE SAYGINLIĞI KORUMAKTIR. :38 ARİF DEDE

25 Protokol Öncelikleri BU ÜÇ KİŞİYLE OLAN İLİŞKİLERDE
PROTOKOLDE, KONUKLAR YÖNETİCİLER HANIMLAR ÖNEMLİDİR: PROTOKOL KURALLARI BU ÜÇ KİŞİYLE OLAN İLİŞKİLERDE TAM OLARAK UYGULANIR. :38 ARİF DEDE

26 Protokolün Önemi VALİLER KAYMAKAMLAR SUBAYLAR BÜROKRATLAR HANIMLAR
DİPLOMATLAR VALİLER KAYMAKAMLAR SUBAYLAR BÜROKRATLAR HANIMLAR HERKESİ PROTOKOL AÇISINDAN DENETLER VE DEĞERLENDİRİRLER. :38 ARİF DEDE

27 Protokolün Önemi BİR KİŞİNİN PROTOKOLE ÖNEM VERMEMESİ YA DA UYMAMASI;
taşıdığı unvanın, çalıştığı kurumun veya temsil ettiği makamın itibarını düşürür. “Protokol, insanı küçültmez. Ama protokole önem verilmezse, oturulan mevkiin hakkı gözetilmezse, devlete ve millete zarar gelir.” (İsmet İnönü) :38 ARİF DEDE

28 Protokol İlkeleri PROTOKOL İLKELERİ TÜM İLİŞKİLERDE SAYGI VE NEZAKET
ESASTIR. ONURU VE SAYGINLIĞI (İtibarı) KORUMAK :38 ARİF DEDE

29 Protokol İlkeleri 3. TEMSİL ESASTIR PROTOKOLDE;
HERKES TAŞIDIĞI UNVANI VE ÇALIŞTIĞI KURUMU TEMSİL EDER. KİMSE KENDİNİ TEMSİL ETMEZ. TEMSİL; KİŞİNİN DIŞ GÖRÜNÜŞÜ GÜZEL VE UYGUN GİYİMİ, UYGUN TUTUM VE DAVRANIŞI, UYGUN VE GÜZEL KONUŞMASI PROTOKOL- SAYGI, GÖRGÜ VE NEZAKET KURALLARINA UYMASI İLE ORTAYA ÇIKAR. TEMSİL, AYNI ZAMANDA KİŞİNİN İMAJIDIR. :38 ARİF DEDE

30 Protokol İlkeleri 5. KARŞILIKLILIK (MÜTEKABİLİYET) ESASTIR.
4. DÜZEY EŞİTLİĞİ VE DENKLİK ESASTIR. 5. KARŞILIKLILIK (MÜTEKABİLİYET) ESASTIR. 6. ÖNDE GELMEDE :ÜST UNVAN, RÜTBE, ÖNCE GELMEDE :KIDEM ESASTIR. 7. PROTOKOLSÜZ SIRALAMA ALFABETİKTİR. 8. ULUSAL BAYRAK, KONUKLAR, ÜSTLER VE HANIMLAR SAĞDADIR. :38 ARİF DEDE

31 Protokolün Tarihçesi Türkiye Cumhuriyeti’nde devlet protokolünün tüm yetki ve sorumluluğu Atatürk’ün Cumhurbaşkanı olarak imzasını taşıyan, Ocak 1927 tarihli ve 4611 sayılı Bakanlar Kurulu Kararnamesi ile Dışişleri Bakanlığı Protokol Genel Müdürlüğü’ne verilmiştir. :38 ARİF DEDE

32 Protokol Öncelikleri ÖNCELİK- SONRALIK SIRA DÜZENLERİ
Protokolde önde gelme sıralaması dikey, önce gelme sıralaması da yatay olarak yapılır. Nümerik olarak yapılan dikey sıralama( 1,2,3,,,9) önde gelme düzenini; Önde gelme sırası içinde alfabetik olarak yapılan yatay sıralama ise (3/a,3/b,3/c) eşitler arasındaki öncelik düzenini ifade eder. Kamu görevlisi, yönetici, düzeyi ne olursa olsun toplantılarda kendilerine ayrılan ve makamına uygun yere oturmalıdır. KESİNLİKLE KALKACAĞI YERE OTURMAZ. :38 ARİF DEDE

33 Devlet Protokolü Öncelik Listesi
Günümüzde Önde Gelme ve Öncelik sıraları; 6 Mayıs 2012 tarihli ve sayılı Resmî Gazetede Yayımlanan “ULUSAL VE RESMİ BAYRAMLAR İLE MAHALLİ KURTULUŞ GÜNLERİ, ATATÜRK GÜNLERİ VE TARİHİ GÜNLERDE YAPILACAK TÖREN VE KUTLAMALAR YÖNETMELİĞİ” Ekindeki BAŞKENTTE VE BAŞKENT DIŞINDAKİ İLLERDE TEBRİKATA GİRİŞ SIRASI Listelerindeki esasla göre uygulanmaktadır. :38 ARİF DEDE

34 Ankara’da Uygulanan Devlet Protokolü Öncelik Listesi
Başkentte Tebrikat Giriş listesi haricinde Başkent (Ankara) dışındaki illerde, ilçelerde, kurumlarda, özel kesimde uygulanan protokol listeleri önde gelme sıralamasına göre farklılıklar gösterir. :38 ARİF DEDE

35 Protokolde Öncelik ve Sonralık Sıra Düzenleri
SAYILI LİSTE – BAŞKENT DIŞINDAKİ İLLERDE TEBRİKATA GİRİŞ SIRASI İLDE VALİ – İLÇEDE KAYMAKAM ‘DAN SONRA  1. TBMM üyeleri 2. Mahallin en büyük komutanı, general ve amiraller, garnizon komutanı 26/10/2016 tarihli ve 2016/9386 sayılı Bakanlar Kurulu Eki Yönetmeliğin 5 inci maddesiyle garnizon komutanı ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır) 3. Büyükşehir belediye başkanı, bakan yardımcısı, il belediye başkanı :38 ARİF DEDE

36 Protokolde Öncelik ve Sonralık Sıra Düzenleri
SAYILI LİSTE - BAŞKENT DIŞINDAKİ İLLERDE TEBRİKATA GİRİŞ SIRASI   4. Cumhuriyet başsavcısı, adli yargı adalet komisyonu başkanı, bölge adliye ve bölge idare mahkemesi başkanları, bölge adliye mahkemesi Cumhuriyet başsavcısı, idare ve vergi mahkemeleri başkanları, üniversite rektörleri, baro başkanı 5. Vali yardımcıları, kaymakamlar, il genel kolluğunun en üst amirleri, il genel meclisi başkanı ile ilçe belediye başkanları 6. Rektör yardımcıları, fakülte dekanları, enstitü ve yüksekokul müdürleri :38 ARİF DEDE

37 Protokolde Öncelik ve Sonralık Sıra Düzenleri
SAYILI LİSTE - BAŞKENT DIŞINDAKİ İLLERDE TEBRİKATA GİRİŞ SIRASI (DEVAM) 7. Genel ve özel bütçeli kuruluşların üst yöneticileri 8. Valilikçe belirlenecek sayıda, garnizon komutanınca tespit edilecek silahlı kuvvetler mensupları 26/10/2016 tarihli ve 2016/9386 sayılı Bakanlar Kurulu Eki Yönetmeliğin 5 inci maddesiyle garnizon komutanı ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır) 9. Hakimler, savcılar, noter odası başkanı 10. İktidar partisi, ana muhalefet partisi ve Türkiye Büyük Millet Meclisinde grubu bulunan diğer partilerin (alfabetik sıraya göre) il başkanları :38 ARİF DEDE

38 Protokolde Öncelik ve Sonralık Sıra Düzenleri
(1) SAYILI LİSTE - BAŞKENT DIŞINDAKİ İLLERDE TEBRİKATA GİRİŞ SIRASI (DEVAM) 11. Dekan yardımcıları, enstitü ve yüksekokul müdür yardımcıları 12. Resmî Gazetedeki Bakanlar Kurulu listesindeki sıraya göre bakanlıkların bölge ve il teşkilatındaki amir, başkan ve müdürleri, il milli eğitim müdürlüğünce belirlenecek ilköğretim ve ortaöğretim okul müdürleri 13. Kamu bankalarının müdürleri, KİT ve TRT üst yöneticileri 14. Türkiye Büyük Millet Meclisinde grubu bulunmayan siyasi partilerin il başkanları (alfabetik sıraya göre) 15. İl genel meclisi ve belediye meclisi üyeleri :38 ARİF DEDE

39 Protokolde Öncelik ve Sonralık Sıra Düzenleri
(1) SAYILI LİSTE - BAŞKENT DIŞINDAKİ İLLERDE TEBRİKATA GİRİŞ SIRASI (DEVAM) 16. O yerdeki mesleki kuruluşlar ve en fazla üyeye sahip basın kuruluşunun temsilcileri 17. Özel banka müdürleri 18. Kamu yararına çalışan dernek başkanları NOT: 1. Başkent protokol listesinde yer alan kişilerin ilde bulunması halinde bunların yeri mülki idare amirince Başkent protokolü esas alınarak belirlenir. 2. İlçelerde tebrikata giriş sırası ildeki sıraya göre belirlenir. :38 ARİF DEDE

40 MAKAM PROTOKOLÜ Kamu kurum ve kuruluşlarında, örgütü (Kurumu) temsil eden yöneticilerin oturdukları odaya “makam” denir. Türk kamu yönetiminde “makam” deyimi, kurumu ve kurumsal otoriteyi temsil ve ifade eder. 14 Eylül 2018

41 MAKAM PROTOKOLÜ Bu anlayışa göre; “Kişiler geçici makamlar kalıcıdır”;
Kamusal yaşamda anlayış olarak, makamın özel bir önemi, etkinliği, üstünlüğü ve ayrıcalığı vardır. Bu anlayışa göre; “Kişiler geçici makamlar kalıcıdır”; “Saygı kişiye değil, makamadır”; “Makama saygı esastır” 14 Eylül 2018

42 MAKAM PROTOKOLÜ 14 Eylül 2018

43 MAKAM PROTOKOLÜ 14 Eylül 2018

44 MAKAM PROTOKOLÜ Yöneticilere her zaman saygı ile, taşıdığı unvana göre “Sayın Müdürüm”, “Sayın Başkanım”, “Sayın Valim”... veya sadece “Efendim” gibi saygı ifade eden sözlerle hitap edilmeli. Makama girerken ceketin düğmeli olmasına dikkat edilmeli. Yönetici “Buyurun, oturun” demedikçe oturmamalı. Amir veya üstlerin karşısında bacak bacak üstüne atarak oturulmamalı. :38 ARİF DEDE

45 MAKAM PROTOKOLÜ Makamda Otururken, üst amir ayağa kalkarsa makamdaki astlar da ayağa kalkmalı. Üst ya da amir görüşmenizin sonunda bize “Memnun oldum, teşekkür ederim” dediğinde veya toka etmek için elini uzattığında, kalkıp gitmemiz gerektiğini anlamalıyız. Kişinin kültür ve terbiyesi önce konuşmasında, sonra yazışmasında etkisini göstermektedir. Bu nedenle konuşmada söze büyüğün başlamasına dikkat edilmeli. :38 ARİF DEDE

46 MAKAM PROTOKOLÜ Dileklerin ifadesi, konuşmada da, yazışmada da önem taşır. Küçük büyüğe başarı dileğinde bulunmaz. Başarı dileği büyükten küçüğe yönelir. Üste teşekkür edilmez, “Sağolun” denilir. Makama girerken amir telefonla görüşme yapıyorsa odaya girilmemelidir. Makama girerken yanımızda mutlaka ajanda ve kalem bulundurmalıyız. :38 ARİF DEDE

47 MAKAM PROTOKOLÜ Makama evrak, çok yakın mesafeden değil karşıdan nezaketle sunulmalı. Üst veya eş düzey birisi odamıza geldiğinde makamda oturulmamalı, misafir koltuğunda oturulmalıdır. Ziyarete veya iş görüşmelerine gelen kişilere hoş geldiniz deyip ve tokalaşmamız gerektiğinde mutlaka ayakta tokalaşmalıyız. Tokalaşırken önce el uzatma hakkı üste aittir. Üst elini uzatmadığı takdirde astın elini uzatması uygun değildir. :38 ARİF DEDE

48 MAKAM PROTOKOLÜ Hanımların ellerini sıkmak için erkeklerin el uzatmaları da aynı şekilde yanlıştır. Hanımların ellerini uzatmalarını beklemek gerekir. Tokalaşırken gücümüzü göstermeye çalışmamalı, karşımızdaki insanın elini iğreti ya da itici bir biçimde de tutmamalı, toka ettiğimiz kişinin gözüne bakmalıyız. Protokolde ve resmi ilişkilerde el öpme ve yanaktan öpüşme yoktur. Bu durum sadece gayri resmi ve samimi ilişkilerde söz konusudur. :38 ARİF DEDE

49 MAKAM PROTOKOLÜ Misafir varken saate bakılmaz ve başka işle meşgul olunmaz. Acil olmayan telefon görüşmeleri yapılmaz. Amirin odasında iken amire telefon gelmesi halinde amir tarafından odada kalınması için işaret edilmiyorsa dışarı çıkılmalı, Amirin odasında önde ve önce gelme sırasına göre üst olanlar makam sahibinin yakınından başlayarak sıra ile oturmalı. Daha sonra makamda bulunanlardan üst düzeyde kişi gelirse ayağa kalkılır, diğerlerine yer verilir. :38 ARİF DEDE

50 MAKAM PROTOKOLÜ Protokolde üst daima sağdadır. Üstler otururken, ayakta dururken veya yürürken daima üstün soluna geçilmeli. Bir söyleşi sırasında söz kesmemeli ve söz arasına girilmemeli. Çabuk kızmamaya, yersiz alınganlık göstermemeye çalışılmalı. Resmi işlerde veya sosyal yaşantıda dakik olmaya özen gösterilmeli. :38 ARİF DEDE

51 MAKAM PROTOKOLÜ Makama gelen özellikli misafir/heyet ile ilgili alınacak önlemler: Misafir/heyet ile ilgili bilgiler temin edilmeli, Görüşülecek konularla ilgili alt yapının oluşturulması için ilgili birimlerden bilgi talep edilmeli, Bina girişindeki görevlilere (müracaat, güvenlik vb.) haber verilmeli, Önemine göre heyet/misafir bina girişinde karşılanıp-uğurlanmalı, :38 ARİF DEDE

52 Gerekmesi halinde fotoğrafçı temin edilmeli,
MAKAM PROTOKOLÜ Gerekmesi halinde fotoğrafçı temin edilmeli, İkram için gerekli tedbirler alınmalı, İlgili birim yetkililerinin hazır bulundurulmasının sağlanmalı, Görüşmelerde not alınması gerekiyorsa tedbirlerin alınması, :38 ARİF DEDE

53 Kolonya, Çikolata veya şeker ikramı makam sahibi tarafından yapılmalı,
MAKAM PROTOKOLÜ Görevi, unvanı, yaşı ne olursa olsun makama gelenleri ayağa kalkarak karşılamalı ve uğurlamalı, Konuk veya ziyaretçinin içecek İkramı alıp almayacağı ve almak istediği takdirde ne içeceği bizzat sorulmalı, Kolonya, Çikolata veya şeker ikramı makam sahibi tarafından yapılmalı, :38 ARİF DEDE

54 Tören Komisyonu oluşturulmalı ve görev dağılımı yapılmalı
TÖREN PROTOKOLÜ PLANLAMA: Tören Komisyonu oluşturulmalı ve görev dağılımı yapılmalı Tören tarihi, saati ve yerinin belirlenmesi ve onay alınmalı, Davetiyelerin hazırlanmasında ilgili makamdan görüş ve onay alınmalı Davet edileceklerin belirlenmesi ve ilgili makamın bilgilendirilmesi, :38 ARİF DEDE

55 TÖREN PROTOKOLÜ Davetiyelerin ilgili yerlere uygun sürede ulaştırılması ve teslim imza çizelgesinin düzenlenmesi, Tören akışının ve konuşmacıların belirlenmesi, Tören alanında güvenlik, sağlık ve elektrik kesilmesine karşı önlemlerin alınması için ilgili makamların bilgilendirilmesi, Tören alanının düzenlenmesi (Ses düzeni, jeneratör, bayrak, kürsü, sehpa, çiçek, su ve koltuklar vb.) Yerel veya Ulusal basının davet edilmesi, :38 ARİF DEDE

56 Program akışının protokol önündeki sehpaya bilgi amaçlı konulması,
TÖREN PROTOKOLÜ Protokolün oturma düzeninin hazırlanması (Protokol listesine göre, eşler ve eş unvanlar dikkate alınmalı) Program akışının protokol önündeki sehpaya bilgi amaçlı konulması, Törende gerekli olabilecek tarihi ve kültürel bilgilere hazırlıklı olunması, (Brifing Dosyasının güncellenmesi) Plaket verilecekse hazırlanmadan önce plaket verecek kişi veya makamın onayının alınması, :38 ARİF DEDE

57 TÖREN PROTOKOLÜ Tören akışında Plaketi verecek ve alacak kişilerin planlanması ve her hangi bir nedenle (katılmama, erken ayrılma vb.) durumlarda alternatif önlemlerin alınması, Misafirlerin karşılanıp uğurlanması ile ilgili planlamaların yapılması, Törene katılamayıp, telgraf veya mesaj gönderen üst düzey davetlilerin törende uygun zamanda duyurulması, Tören sunucusunun belirlenmesi, her hangi bir olumsuzluk durumunda alternatif önlemin alınması, :38 ARİF DEDE

58 TÖREN PROTOKOLÜ törenden başlamadan önce sunucuya tören akışı, hitap ve uygulamada olabilecek değişiklikler konusunda belirlenecek irtibat kişisi ile ilgili hatırlatma yapılması, Törende ikram verilecekse gerekli tedbirlerin alınması, Katılacakların sayılarının belirlenmesi için LCV teyidi yapmak önemlidir. Hitab ve selamlamada gereken hassasiyet gösterilmeli, Fotoğraf ve Video çekimi planlanmalı, Program bitiminde değerlendirme yapılmalı. :38 ARİF DEDE

59 Protokol Kuralları DEĞERLENDİRMEDE BAŞARISIZ SONUÇLAR
SİZİ BAŞARIYA GÖTÜREN İP UÇLARIDIR. :38 ARİF DEDE

60 Protokol Kuralları “Çok iyi planlanan bir program uygulanırken en ufak bir aksaklıkta çok büyük sorunlar yaşanabilir. Bu nedenle, protokolde % 99 başarı, başarısızlıktır.” :38 ARİF DEDE

61 Telefonda Görgü Kuralları
Telefon Konuşmalarında Dikkat Edilecek Kurallar Konuşmalar açık ve anlaşılır şekilde, sözcükler tane tane ve dikkatle söylenirse, telefonda başarıyı yakalamış oluruz. Telefonda acelesiz, ağır ağır konuşmak çok önemlidir. Konuşma sırasında ahizeye dudakları değdirmeden, konuşursak telefon sesimizi açık ve berrak olarak iletir. :38 ARİF DEDE

62 Telefonda Görgü Kuralları
Karşımızdaki yüzümüzü ve jestlerimizi görmese de sesimizin tonuna biraz ışık, biraz tatlılık ve biraz ışıltı katmamız, dinleyici üzerinde olumlu etki yaratır. Olağanüstü durumlar hariç, sabah saat 9.00'dan önce, akşam saat 'dan sonra telefon etmemeliyiz. En geç beşinci çalışta telefona cevap verilmeli. Biz aradığımızda, beşinci çalışta da cevap alamazsak telefonu kapatmalıyız. :38 ARİF DEDE

63 Telefonda Görgü Kuralları
Bir yere telefon ettiğimizde, önce iyi günler dilemeli, nereden aradığımızı ve kim olduğumuzu daha sonra da kiminle görüşmek istediğimizi söylemeliyiz. Sonra kiminle görüşüyorum deriz. Telefonda en kestirme yol adımızı söyleyerek kendimizi tanıtmaktır. :38 ARİF DEDE

64 Telefonda Görgü Kuralları
Bizi yanlışlıkla arayan olursa, hangi numarayı aradığını nazikçe sorup, kendi numaramızı söyleyip, ya da kendi numaranızı söylemek istemiyorsak, yanlış numarayı aradınız diyerek konuşmayı sonlandırmalıyız. Yanlış yeri aradığımızda nazikçe özür dilemeliyiz. Telefonu kim ettiyse, konuşmaya onun son vermesi gerekir. (AMİRLER HARİÇ) :38 ARİF DEDE

65 Telefonda Görgü Kuralları
Telefonla görüşürken, bir yandan da odadaki başka birisiyle konuşmamalıyız. Önce karşınızdaki kişinin konuşmak için müsait olup olmadığını sormalıyız. Müsait değilse daha sonra arayıp ya da ne zaman müsait olacağını, müsait olacağı zaman belli değilse, müsait olduğunda kendisinin aramasını rica etmeliyiz. Konuşma süresi mümkün olduğunca kısa tutulmalı. :38 ARİF DEDE

66 Telefonda Görgü Kuralları
Yanımızda bulunan yöneticimiz ya da astımızı, iş arkadaşımızı telefonla aradıklarında, kesinlikle “kimsiniz?” diye sormak Çok yersiz olur. Telefondan istendiklerini söyleyip aranana telefon verilmeli. Çok zorunlu olmadıkça iş arkadaşlarımızın, yöneticimiz ya da astımızın telefonunu kullanmamalıyız. Mutlaka kullanmamız gerektiğinde, masasındaki şeyleri karıştırmamalı. :38 ARİF DEDE

67 Telefonda Görgü Kuralları
Telefonla konuşurken, yüksek sesle, bağırarak etrafımızdakileri tedirgin edecek şekilde konuşmamalı. Kurum telefonlarıyla, çok mecbur kalmadıkça, özel konuşmalarımızı yapmamalıyız İnsanlar meslek sıfatları ile çağrılmaktan hoşlanırlar. Telefon konuşmalarında ismin başında söylenen sıfatlar önemlidir. “Doktor Beyza Sayınalp”, “Beyefendi”, “Hanımefendi” gibi terimler önemli rol oynamaktadır. :38 ARİF DEDE

68 Telefonda Görgü Kuralları
“Teşekkür ederim”, “Affedersiniz”, ”Maalesef çok üzgünüm” gibi konuşmalar yerinde kullanıldığında mücevher değerindedir ve çok olumlu etki yapar. Sözlerimiz doğal olmalı, yapmacık ve gereksiz övgüden uzak olmalıdır. Karşımızdakinin o anki ruh halini ve duygularını kavrayıp da uygun tonda konuştuğumuz zaman başarılı bir telefon konuşması yapmış oluruz :38 ARİF DEDE

69 Telefonda Görgü Kuralları
İş ortamında telefon kullanırken dikkat edilecek noktalar: Telefonun yanında kâğıt ve kalem bulundurulmalı. Böylece bizi arayan insanlar bunları aramamızı beklememeli. Resmî görüşmelerde Telefona cevap verirken ismimizi ve kurumumuzun ismini kullanmalıyız. Ne kadar meşgul olursak olalım, olumlu bir yaklaşımımız olsun. :38 ARİF DEDE

70 Telefonda Görgü Kuralları
Not aldığımızda bunun işle ilgili bir not olduğuna önem verip gereğini geciktirmeden yapmalıyız. Arayanın adını, bölümünü, kurumunu ve telefon numarasını not etmeliyiz. Telefonla konuşurken sigara içmemeli ve bir şeyler yememeliyiz. İki telefon görüşmesini aynı anda yapmamalıyız. :38 ARİF DEDE

71 Telefonda Görgü Kuralları
Telefonda görüşürken ikinci bir çağrı geldiğinde önceliğin ilk arayanın olduğunu unutmayalım. Eğer önemli bir telefon beklerken, bir başkası bizi ararsa kendisine telefon beklediğimizi ve konuşmamızın bölünebileceği uyarısını yapmalıyız :38 ARİF DEDE

72 Telefonda Görgü Kuralları
Otomobilde araç kiti ile görüşme yapıyorsak, karşı taraf bizi aradığında yanımızda biri var ise arabada yalnız olmadığımızı ve konuşmasını bir başkasının da duyduğunu, ona konuşmaya başlamadan bildirmeliyiz. Cep telefonunuzu kolay taşıyabileceğiniz bir yerde taşımaya özen gösterip,. Telefon çaldırırken, ne az ne de çok çaldırmayalım. Telefonumuzu açık konumda bırakıp başka yere gitmeyelim. ısrarla çalan zil başkalarını rahatsız edebilir. :38 ARİF DEDE

73 Telefonda Görgü Kuralları
Konferans salonları, sınıflar, ibadet mekanları, cenazeler, törenler, sinema, tiyatro ve konser salonları cep telefonunun mutlaka kapalı tutulması gereken yer ve sosyal alanlardır. Diyelim ki bir törende ya da konserde telefonumuzu kapatmayı unuttuk ve çaldı. Bu durumda en doğru davranış, telefonumuzu hemen kapatmaktır. Asla cevap vermeye çalışmamalıyız. :38 ARİF DEDE

74 Ülkemizde ise genellikle bu durumun tam tersi gözlenir.
Taşıt Protokolü TAŞIT PROTOKOLÜ Arabaya küçük büyükten önce biner ve arka sola oturur, böylelikle şeref yeri olan arka sağ tarafı büyüğe bırakmış olur. Ülkemizde ise genellikle bu durumun tam tersi gözlenir. Bizde genellikle "Efendim önden buyurun" denilerek büyüklere öncelik tanınır. :38 ARİF DEDE

75 1. MAKAM OTOMOBİLİNDE OTURMA DÜZENİ
Taşıt Protokolü 1. MAKAM OTOMOBİLİNDE OTURMA DÜZENİ Ş: Şoför KSMT: Koruma, Sekreter (Özel Kalem), Mihmandar, Tercüman Ş KSMT 2 1 MAKAM Ş KSMT 2 1 BOŞ :38 ARİF DEDE

76 2. RESMÎ TAŞITLARDA OTURMA DÜZENİ
Taşıt Protokolü 2. RESMÎ TAŞITLARDA OTURMA DÜZENİ Ş 3 2 1 Ş 4 2 3 1 :38 ARİF DEDE

77 Taşıt Protokolü Ş E2 E1 H Ş E H2 H1 :38 ARİF DEDE

78 4. OTOMOBİLİ SAHİBİNİN KULLANDIĞI ÖZEL TAŞITLARDA OTURMA DÜZENİ
Taşıt Protokolü 4. OTOMOBİLİ SAHİBİNİN KULLANDIĞI ÖZEL TAŞITLARDA OTURMA DÜZENİ Ş 1 K BOŞ Ş 1 KE 3 EH 2 KH :38 ARİF DEDE

79 Taşıt Protokolü Hangi ülkede olursanız olun, konuğunuzu arabanın sağına oturtuyor, katıldığınız yemek için bir gün sonra teşekkür ediyorsanız, protokol kurallarını biliyorsunuz demektir. :38 ARİF DEDE

80 Taşıt Protokolü KARŞILAMALARDA:
Ev sahibi en üst düzeydeki kişi başta olmak üzere diğer personel önde gelme ve önce gelme sırasına göre sıralanarak beklerler. Makam aracının kapısı, karşılanan konuk veya üst düzey yöneticinin koruması, Mihmandarı veya sekreteri tarafından açılır. Karşılayanlar tarafından kapının açılması uygun olmaz. :38 ARİF DEDE

81 Taşıt Protokolü UĞURLAMALARDA:
Ev sahibi en üst düzeydeki kişi başta olmak üzere diğer personel önde gelme ve önce gelme sırasına göre durarak uğurlamaya hazır olurlar.. Makam aracının kapısı karşılanan konuk veya üst düzey yöneticinin koruması, Mihmandarı veya sekreteri tarafından kapatıldıktan sonra araç hareket edinceye kadar uğurlayanların duruşu bozulmaz ve en üst düzey kişi ile ayrılan konuk selamlaştıktan sonra araç hareket eder. Araç hareket etmeden aracın yanından ayrılmak uygun olmaz. :38 ARİF DEDE

82 Tanışma ve Tanıştırılma Kuralları
Tanışmanın üç unsuru vardır. Tanışılan kişi, tanıştırılan kişi ve tanıştıran kişi Tanışma eyleminde her bireyin görev ve sorumlulukları farklıdır. :38 ARİF DEDE

83 Tanışma ve Tanıştırılma Kuralları
Tanışma ve Tanıştırmanın Önemi Tanışma ve tanıştırma günlük hayatta önemli bir yer tutar ve insanlar arasında dostluk, arkadaşlık ve sosyal ilişkilerin temelini oluşturur. Tanışmak birisine takdim edilmek ile olur. Günümüzde Batı uygarlığına yönelmiş bütün toplumlar, bulundukları toplumun sosyal hayat kurallarını da benimserler. :38 ARİF DEDE

84 Tanışma ve Tanıştırılma Kuralları
Tanıştırmada Öncelik Sırası Tanıştırmada öncelik önemlidir. Kimin kime, niçin önce tanıştırılması gerektiği konusunda bir takım prensipler belirlenmiştir. Bu duruma göre iki kişi tanıştırılırken, Küçük büyüğe Erkek kadına Tek kişi topluluğa Sonra gelen, önce gelene TANIŞTIRILIR. :38 ARİF DEDE

85 Tanışma ve Tanıştırılma Kuralları
Tanıştırma Cümleleri Tanıştırma işini yaparken kullandığımız cümleler nazik olmalıdır. İsimler açık ve anlaşılır olarak düzgün ve anlaşılır ses tonuyla söylenmeli, tereddüde ve tekrara fırsat vermemelidir. “Nihal Hanım, sizi arkadaşım Nükhet Hanım ile tanıştırayım.” Tanıştırılanların özel unvanları varsa bunlar isimlerinden önce belirtilmelidir.“Burhan Bey, size Büyükelçi Murathan Saraç’ı tanıtmak istiyorum.” :38 ARİF DEDE

86 Tanışma ve Tanıştırılma Kuralları
Tanışmada Davranış Kuralları Tanışma durumunda ayağa kalkmak saygı icabıdır. Tanıştırılan kişiler birbirlerine kayıtsız kalmamalı, göz göze gelerek hafif tebessüm etmelidir. Yaşça ve mevkice üstün olan kim ise onun el uzatması beklenir. Büyükler el sıkmanın ardından “Memnun oldum”, “Şeref duydum” diyerek arkasından da “Nasılsınız?” gibi cümlelerle hatır sormalıdır. :38 ARİF DEDE

87 Tanışma ve Tanıştırılma Kuralları
:38 ARİF DEDE

88 Tanışma ve Tanıştırılma Kuralları
Topluluk ve Toplantılarda Tanışma Bir kişiyi topluluğa tanıtırken ismini yüksek sesle söylemek yeterlidir. Herkese tek tek tanıştırmaya gerek yoktur. Tanıtılan kişinin de ayağa kalkarak tebessümle selam verip yerine oturması hoş bir davranıştır. Birisini tanıştıracağınız zaman o kişinin hakkında bilgilendirici iki üç cümle söyleyebilirsiniz. :38 ARİF DEDE

89 TOPLANTI PROTOKOLÜ Toplantılarda Dikkat Edilecek Kurallar
Başarılı toplantı düzenlemek bir sanattır. Görüş birliğine varmak, kararlar almak, bilgilenmek ya da bir takım sebeplerle yapılacak toplantılarda ayrılan zamana uyulması ve belirlenen gündem maddelerinin tamamen görüşülmesi çok önemlidir. Gündem maddelerinin dışına çıkmak, toplantının ciddiyetini bozacak davranışlarda bulunmamalıdır. Dış mekânlarda geçerli olan bütün kurallar toplantılarda da geçerlidir. Her toplantı ciddiye alınmalıdır ve belirtilen vakti geçirmeden orada bulunulmalıdır. :38 ARİF DEDE

90 TOPLANTI PROTOKOLÜ Toplantı salonu :38 ARİF DEDE

91 TOPLANTI PROTOKOLÜ Toplantı düzenleyen yönetici, konuşmasını ve selamlamasını yaptıktan sonra gündemin vaktinde başlatılmasına özen göstermeli, dinleyici ve katılımcıları iyi dinlemeli, fikirlerini ifade etmeleri için insanları cesaretlendirmelidir. Notları düzgün olmalı, sözleri ve davranışlarıyla zarif ve anlayışlı olmalıdır. Toplantılar her türlü fikrin dile getirileceği ve açıklanacağı yerlerdir. Bu sebeple kişiler rahatsız edici konuşma ve davranışlardan kaçınılmalıdır. :38 ARİF DEDE

92 TOPLANTI PROTOKOLÜ Toplantıya çok geçerli bir mazeretten dolayı geç kalınırsa giriş fark ettirilmeyecek şekilde, kapı açılarak başkana özür selamı verilerek sessizce yerine geçilmelidir. Bu arada yanımızdaki şahsın rahatsız edilmemesine dikkat edilmelidir. Fikir yoğunluğu olan toplantılarda, kişilerin dikkatlerini toplaması için ara verilmeli ve içecek ikram edilmelidir. Toplantılarda söz almak için uygun zamanı seçmeli, konuşulacak konular önceden toparlanmalı ve iyi ifade edilmelidir. Toplantılarda oturuş şekline de dikkat edilmelidir. :38 ARİF DEDE

93 TOPLANTI PROTOKOLÜ TEK BAŞKANLI VE TEK TARAFLI TOPLANTI DÜZENİ BAŞKAN
1 3 5 7 9 2 4 6 8 10 :38 ARİF DEDE

94 TOPLANTI PROTOKOLÜ TEK BAŞKANLI VE TEK TARAFLI TOPLANTI DÜZENİ
:38 ARİF DEDE

95 EŞBAŞKANLI VE ÇİFT TARAFLI TOPLANTI DÜZENİ
TOPLANTI PROTOKOLÜ EŞBAŞKANLI VE ÇİFT TARAFLI TOPLANTI DÜZENİ 5 3 EŞBAŞKAN 1 2 4 4 2 1 EŞBAŞKAN 3 5 :38 ARİF DEDE

96 TEK BAŞKANLI ÇOK TARAFLI U DÜZENİ TOPLANTI
TOPLANTI PROTOKOLÜ TEK BAŞKANLI ÇOK TARAFLI U DÜZENİ TOPLANTI BAŞKAN 1 3 5 7 9 11 2 4 6 8 10 12 :38 ARİF DEDE

97 EŞDÜZEY BAŞKANSIZ YADA PROTOKOLSÜZ YUVARLAK/KARE MASA TOPLANTI DÜZENİ
TOPLANTI PROTOKOLÜ EŞDÜZEY BAŞKANSIZ YADA PROTOKOLSÜZ YUVARLAK/KARE MASA TOPLANTI DÜZENİ (KOMİSYON TOPLANTISI) :38 ARİF DEDE

98 İnsanlar kıyafetiyle karşılanır, düşünceleriyle uğurlanır.
GİYİM PROTOKOLÜ İnsanlar kıyafetiyle karşılanır, düşünceleriyle uğurlanır. ANONİM :38 ARİF DEDE

99 VE DEĞERLENDİRME NOKTASI
GİYİM PROTOKOLÜ HER İNSANIN GİYİMDE VE DAVRANIŞTA DİKKAT VE DEĞERLENDİRME NOKTASI VARDIR. :38 ARİF DEDE

100 GİYİM PROTOKOLÜ Zaman ve Mekâna Uygun Giyim Giyim, bulunulan ülkenin geleneklerine, iklim ve mevsim şartlarına, kişinin makamına katılacağı faaliyetin resmiyet derecesine, şahsi zevk, moda ve maddi olanaklarına göre değişen, dikkat edilmesi gereken bir konudur. Zira insanın toplumdaki kişiliğinden öncelikle onun dış görünüşü göze çarpar. :38 ARİF DEDE

101 GİYİM PROTOKOLÜ En doğru giyim tarzı insanın kendi kişiliğine yakıştırdığı kıyafettir. Klasik ve alışılagelmiş olan bazı giyim kurallarına göre hareket edildiğinde herhangi bir sorunla karşılaşılmaz. Güzel giyinmek, pahalı ve lüks kıyafetler giymek demek değil zarif, temiz, sade ve kişiye yakışan kıyafetlerin nerede ve ne zaman giyilebileceğini bilmek demektir. :38 ARİF DEDE

102 GİYİM PROTOKOLÜ Gidilen her yerde ve yaşanan her çevrede, bir kimse, karşılaştığı kişinin kim olduğunu öğrenmeye gerek görmeden, çoğu zaman kıyafetine göre işlem yapar. Hangi çeşit kıyafetin günün hangi saatinde giyileceğini bilmek, giyimde başarı için ilk şarttır. :38 ARİF DEDE

103 GİYİM PROTOKOLÜ Giyim ve Toplumsal Hayat
Elbiseler insanın kişiliğini yansıttığından, kıyafetimizin yalnız güzel olmasına değil; amaca, çevreye, saate ve ortama uyum sağlamasına da özen göstermemiz gerekir. Modaya her ne kadar uygun olsa da çok aşırı ve alışılmamış modeller ve renklerden sakınmak, biraz daha ölçülü modeller seçmek en akıllı yoldur. :38 ARİF DEDE

104 GİYİM PROTOKOLÜ Hemen hemen her ülkede erkekler koyu lacivert, gri ve kahverengi kıyafetleri tercih ederler. Erkeklerin giyimi kadınlara göre daha sade olup, onlarınki kadar büyük ve sık değişmelere uğramaz. Bir erkeğin günlük elbisesi, onun mesleğiyle ilgilidir. :38 ARİF DEDE

105 GİYİM PROTOKOLÜ İnsanlar Üzerindeki Etkileri
Ne kadar iyi ve düzgün giyinirsek, çevremizin o kadar saygı ve hayranlığını kazanırız. Yabancılar bizim hakkımızda yargıda bulunmak için ilk olarak giysilerimize bakarlar; yoksa, ne olduğumuzu kimse anlamaya çalışmaz. Giyim, gerek bizim üzerimizde, gerekse bizi görenlerin üzerinde kesin bir etki yapar. Bugün birçok sürekli sosyal olaylar içinde ve bu ayrı ayrı olaylar anında hep değişik ve onlarla ilgili elbiseler giymek zorundayız. Bunlar için standart elbise örnekleri meydana gelmiş ve bu doğrultuda oluşmuş kurallar ortaya çıkmıştır. :38 ARİF DEDE

106 GİYİM PROTOKOLÜ i ERKEĞİ EŞİ; HANIMI İSE EVİ, GİYİMİ, YEMEĞİ
TEMSİL EDER. :38 ARİF DEDE

107 UYGUN VE ŞIK GİYİM DAİMA
GİYİM PROTOKOLÜ HANIMLARDA TEK RENK RESMİ, İKİ RENK YARIRESMİ, ÜÇRENK SOSYALDİR. ERKEKLERDE UYGUN VE ŞIK GİYİM DAİMA ÜÇ RENKTİR. :38 ARİF DEDE

108 GİYİMDE ÜÇTEN FAZLA RENK DAİMA
GİYİM PROTOKOLÜ HANIMLARDA VE ERKEKLERDE GİYİMDE ÜÇTEN FAZLA RENK DAİMA FANTEZİ VE RÜKÜŞTÜR. OLUMSUZ DİKKAT ÇEKER VE ELEŞTİRİLİR. :38 ARİF DEDE

109 GİYİM PROTOKOLÜ SİVİL HANIMLARDA GECE VE GÜNDÜZ RESMİ KIYAFET TAYYÖR;
YARIRESMİ KIYAFET KUMAŞ PANTOLON-CEKET VEYA ETEK- CEKET (Döpiyes); GECE RESMİ KIYAFETİ İSE UZUN ETEK TUVALETTİR. :38 ARİF DEDE

110 GİYİM PROTOKOLÜ SİVİL ERKEKLERDE GECE-GÜNDÜZ RESMİ KIYAFET,
BAĞCIKLI SİYAH AYAKKABI VE SİYAH ÇORAP; LACİVERT/SİYAH ÜÇ DÜĞMELİ YA DA KRUVAZE TAKIM ELBİSE; MANŞETLİ BEYAZ GÖMLEK VE KRAVATTIR. :38 ARİF DEDE

111 RESMİ VE SOSYAL DAVETLERDE EVLİ HANIM VE ERKEĞİN KIYAFETTE
GİYİM PROTOKOLÜ RESMİ VE SOSYAL DAVETLERDE EVLİ HANIM VE ERKEĞİN KIYAFETTE TARZ VE RENK OLARAK UYUMU ŞARTTIR. :38 ARİF DEDE

112 GİYİM PROTOKOLÜ :38 ARİF DEDE

113 GİYİMDE AYAKKABI, ÇORAP, KEMER, ÇANTA VE KRAVATIN UYUMU ŞARTTIR.
GİYİM PROTOKOLÜ KRAVAT, AYAKKABI, SAAT VE TEK TAŞLI YÜZÜK BİR KÜLTÜR VE STATÜDÜR. GİYİMDE AYAKKABI, ÇORAP, KEMER, ÇANTA VE KRAVATIN UYUMU ŞARTTIR. :38 ARİF DEDE

114 Giyim Protokolü KAMUSAL VE SOSYAL YAŞAMDA HANIMLAR VE YÖNETİCİLER
DAİMA AYRINTIYA BAKARLAR. :38 ARİF DEDE

115 İLETİŞİM NEDİR? ARİF DEDE

116 İLETİŞİM İNSANLARIN DUYGU VE
DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞMA SÜRECİ ARİF DEDE

117 İletişim bir mesaj alışverişidir
İletişim bir mesaj alışverişidir. İnsanların birbirlerini tanımaları, anlaşmaları; duyguların, düşüncelerin ve fikirlerin paylaşılması ile gerçekleşir.                                                                                                                                                                                                                                 ARİF DEDE

118 Geniş anlamda iletişim; Dar anlamda iletişim ise ,
Toplumsal yapının temelini oluşturan bir sistem, Örgütsel ve yönetsel yapının düzenli işleyişini sağlayan bir araç, Bireysel davranışları görüntüleyen ve etkileyen bir teknik olarak tanımlamak mümkündür. Dar anlamda iletişim ise , Bireylerarası düşünce, duygu ve bilgi alışverişi olarak tanımlanabilir. ARİF DEDE

119 ARİF DEDE

120 İLETİŞİMİ NELER ETKİLER?
ARİF DEDE

121 İLETİŞİM TÜRLERİ Sözel İletişim Sözsüz İletişim Beden Dili
Nesnel iletişim Yazılı İletişim Kitle İletişim Web Sayfası Dergi Gazete Duyuru Panoları ARİF DEDE

122 (1) Kişiler Arası iletişim
İLETİŞİMİN İKİ TÜRÜ Etkili ve yenilikçi örgütlerin en önemli özelliklerinden biri de iyi bir iletişim sistemine sahip olmalarıdır. İletişimi iki grupta incelemek mümkündür: (1) Kişiler Arası iletişim (2) Yönetsel İletişim ARİF DEDE

123 İNSAN İLİŞKİLERİNİ DÜZENLEYEN KURALLAR
HUKUK KURALLARI DİN KURALLARI AHLAK VE GÖRGÜ KURALLARI GELENEK VE GÖRENEKLER KAMUOYU MODA ARİF DEDE

124 İNSAN İLİŞKİLERİNİN TEMEL İLKELERİ
Sevgi ve saygı Dostluk ve güven İlgi ve hoşgörü Empati (eşduyum) Saydamlık (açıklık) Adalet ARİF DEDE

125 BAŞARILI İLETİŞİM mesaj açık, tam, net, anlaşılır mesajı anlama çabası
kişilerin iletişim çabası kaynağın inanılır olması karşılıklı sevgi kullanılan simgelerin bilinir olması                                                                                                                 ARİF DEDE

126 BAŞARILI BİR İLETİŞİMCİNİN ÖZELLİKLERİ -1
Kuvvetli iletişim becerisi Güven verme ve inandırma becerisi Güçlü kişilik Genel kültür Takım oyuncusu olma Yaratıcı olma ARİF DEDE

127 BAŞARILI BİR İLETİŞİMCİNİN ÖZELLİKLERİ -2
Üretkenlik Araştırmacı olma Enerjik ve dinamik olma Girişkenlik, olumlu ve sıcak diyalog kurabilme İnisiyatif kullanabilme, problem çözme ve sorumluluk alma ARİF DEDE

128 BAŞARILI BİR İLETİŞİMCİNİN ÖZELLİKLERİ -3
İstikrarlı, sağduyulu olma, insanlarla iyi geçinebilen toleranslı bir yapıda olma BAŞARILI İLETİŞİM = Kişisel Beceri + Deneyim + Kapasite + merak + Yatkınlık + Yaratıcılık ARİF DEDE

129 İYİ BİR DİNLEYECİ OLMAK İÇİN BEŞ İLKE
1- KONUŞMAYI KES Konuşurken dinleyemezsin. 2- KONUŞANI RAHATLAT Konuşan kendini özgür hissetsin. 3- KONUŞANA ONU DİNLEMEK İSTEDİĞİNİ BELLİ ET İlgilendiğini göster. dinlerken başka işle uğraşma. Anlamak için dinle, cevap hazırlamak için değil. 4- DİKKATİNİ KONUŞANA VER Bu amaçla kapıyı kapatmak uygun olur. 5- KONUŞANI ANLAMAYA ÇALIŞ Kendini onun yerine koy. ARİF DEDE

130 Başarılı Bir İletişimde Dikkat Edilecek Noktalar
İnsanlar ile göz teması kurun. Canlı olun, sıcak ve dostça tebessüm edin. Dinlerken başınızı hafifçe aşağı yukarı hareket ettirin. Ellerinizi cebinizde tutmayın, kolları kavuşturmayın, ağzınızı elinizle örtmeyin. Konuştuğunuz kişiye dönük olun. Yakın mesafede konuşun. Gerekirse beden teması kurun. Statünüze uygun giyinin, özen gösterin. ARİF DEDE

131 İLETİŞİMDE BEDEN DİLİ yüz ifadesi gözlerin hareketi başın duruşu
bedenin duruşu aradaki mesafe tikler kolların duruşu eller dış görünüş                                                                                                                 ARİF DEDE

132 BEDEN DİLİNİ KULLANILIRKEN YAPILMAMASI GEREKENLER
Kolları göğüste birleştirmek Elleri arkada birleştirmek,elleri yana bele koymak/ cebe sokmak Elleri arkada bir yerlere dayayarak konuşmak/ önde kavuşturmak, arkada kenetlemek                                                                                                                 ARİF DEDE

133 Kişiye arkasını dönmek Gözünü dikmek, süzmek, meydan okuyarak bakmak
BEDEN DİLİNİ KULLANILIRKEN YAPILMAMASI GEREKENLER                                                                                                                 Bir yere yaslanmak Kişiye arkasını dönmek Gözünü dikmek, süzmek, meydan okuyarak bakmak İfadesiz ve asık suratla hizmet vermek ARİF DEDE

134 İLETİŞİM ENGELLERİ BİREYDEN KAYNAKLANAN  CİNSİYET  YAŞ  KÜLTÜR
 AİLESİ  ÖĞRENİMİ  MESLEĞİ ARİF DEDE

135 ÖRGÜTTEKİ ÇALIŞANLARA
İLETİŞİM ENGELLERİ BİREYİN TOPLUMA ÖRGÜTE ÖRGÜTTEKİ ÇALIŞANLARA İLİŞKİN İNANÇLARI DEĞERLERİ TUTUMU ÖNYARGILARI ARİF DEDE

136 İLETİŞİM ENGELLERİ Yıkıcı eleştiriler ve dedikodular Çatışma
Baskı ve şiddet Dalkavukluk Genelleme yapmak Akıl ve öğüt verme Geçmişi getirmek İşi yokuşa sürmek Mantığı silah olarak kullanmak ARİF DEDE

137 İLETİŞİM ENGELLERİ Kendini hep haklı görmek Sorumluluk almamak
Gereksiz soru sormak Seçim hakkı tanımamak İyi dinlememek Gereksiz el kol hareketleri Ses tonunu yükseltmek Oturma ve bakış şekli Yardım etme fırsatı vermemek Övgü ve onay vermemek ARİF DEDE

138 SEN DİLİ Yapma şunu, Onu yapmayı bırakmazsan... Yapmamalısın.
Daha iyi bilmelisin. Bunu yapman gerekiyor. Neden...denemiyorsun? Kabasın. ..... İçin onu yapıyorsun. Neden yapıyorsun? İşte yapman gereken şey bu. ARİF DEDE

139 İnsanlar “sen” iletilerini duymaktan hoşlanmazlar
İnsanlar “sen” iletilerini duymaktan hoşlanmazlar. Bunlar ilişkiye zarar verme riski taşır. ARİF DEDE

140 İnsanlara kendilerini suçlu hissettirir.
Suçlama, aşağılama, eleştiri gibi algılanabilir. Karşınızdaki kişiye saygınız olmadığını iletebilir Çoğunlukla tepkisel ve öç alıcı davranışlara neden olur. Benlik saygısına zarar verebilir. Değişmeye açık olmanın tersine direnmeye neden olabilir. Kişiyi kırabilir ve darıltabilir. Çoğunlukla cezalandırıcı oldukları düşünülür. ARİF DEDE

141 İnsanlar hiç sizinle yalnızca duygularını anlatarak
BEN DİLİ İnsanlar hiç sizinle yalnızca duygularını anlatarak yüzleştiler mi? “Sana kızgınım” “Gerçekten hayal kırıklığına uğradım” “Kaygılıyım” “Seninle birlikteyken mutsuzum”. ARİF DEDE

142 KABUL – RED -UMURSAMAMA
İlişkilerin kabul gördüğü toplumlarda sağlıklı yaşam ilişkileri geliştirilmekte İlişkilerin reddedildiği toplumlarda çatışmalar artmakta İlişkilerin umursanmadığı toplumlarda ruh sağlığı bozulmaktadır UMURSAMAMA: Kişinin önemsenmediğini ve değersiz olduğunu belirtir En büyük acı ve işkencedir ARİF DEDE

143 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI
YÖNETİCİLERİNİZİN SOSYAL MESLEKİ VE YAŞAM FELSEFESİNİ ÖĞRENMEYE ÇALIŞIN Bunları bilmeniz;  ETKİLİ MESAJLAR VERMENİZİ SAĞLAR  ÇATIŞMAYA DÜŞMENİZİ ÖNLER  BAŞARILI OLMA ÖLÇÜTLERİNİZİ BELİRLEMEYİ KOLAYLAŞTIRIR ARİF DEDE

144 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI
Mesajlarınızı, önerilerinizi sizin en uygun olduğunuz zamanda değil yöneticinizin sizi dinlemek için en uygun olduğu zamanda iletin. Böylece; Daha çabuk sonuç alırsınız Reddedilme olasılığı en aza iner ARİF DEDE

145 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI
Kendi düzeyinizde başarılı bir çalışan ve üstüne bağlı bir ast olduğunuzu hissettirin Bu durum; Amirin size olan güvenini artırır Onun size ilişkin gereksiz kaygılarını azaltır ARİF DEDE

146 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI
Yöneticinizden sürekli yakınıp, çevrede onunla ilgili olumsuz şeyler söylemeyin Çünkü, Hiçbir organizma, kendine zarar verecek bir başka organizmayı yaşatmaz. Dedikodu çığ gibidir. Giderek büyür ve yıkıcı olur. ARİF DEDE

147 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI
DEDİM DEDİDEN KAÇIN EVRENİNDE İYİ TANIN SÜREKLİ YENİLE KENDİNİ EZEMEZ O ZAMAN HİÇ KİMSE SENİ ARİF DEDE

148 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI
irdenbire yükselme hevesine kapılmayın ve amirinizde böyle bir izlenim bırakmayın Böyle bir durum; Tehlikelidir ve güveni sarsar. ARİF DEDE

149 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI
urumun içindeki ve dışındaki çevrenizle güçlü, etkili bir iletişim ağı oluşturun Böylece Daha çok sayıda insan sizi destekler. Amirinizi etkileme dereceniz artar. ARİF DEDE

150 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI
Sevilen sayılan güvenilir kişilerle samimi ve yakın iletişim kurun. Diğerleriyle de bozuşmayın! Dostlarınızla tanınırsınız Düşmanlarınız olmaz ARİF DEDE

151 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI
Ödüllendirilen arkadaşlarınızın başarılarından haz ve mutluluk duyun ve bu duygunuzu belirtin İnsanlar mutlu veya mutsuz günlerinde yanlarında olan dostlarını hiçbir zaman unutmazlar. ARİF DEDE

152 ÜSTLERİ ETKİLEME YOLLARI
Arkadaşınızın ödüllendirilmesi sizi rahatsız etmiş olsa bile;yine de onu kutlayın ve bekleyin Çünkü Çuval boşsa zaten ayakta duramaz! Aksi halde başarısız ve kıskanç biri olarak anılırsınız ARİF DEDE

153 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Çalışma yaşamınızda sizi başkalarından ayırt eden bazı özellikleriniz olsun. Böylece, Fark edilirsiniz. Bu özelliklerinizle anılırsınız. ARİF DEDE

154 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Yasal ve yönetsel hak ve sorumluluklarınız ile işinizle ilgili teknik konuları çok iyi bildiğinizi ortaya koyun İşiniz aksamaz Uzmanlık değeriniz artar. ARİF DEDE

155 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Bayram, yılbaşı gibi özel günleri daima hatırlayın Nezaket her kapıyı açar Hatırlanmak herkesin hoşuna gider ARİF DEDE

156 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ
engeli, sağlıklı, tutarlı ve mutlu kısacası ÖRNEK bir aile yaşamınız olduğunu ortaya koyun Bu durum üstlerinizin size olan saygınlığını artırır. Amiriniz tarafından korunmanızı sağlar. ARİF DEDE

157 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ
İşinizi sevin! Coşku ile yapın! Bu duygunuzu ve başarılı olma arzunuzu üst yöneticilere de hissettirin evgi ve coşku en kötü kurulmuş sistemleri bile başarıyla çalıştırır. n iyi sistemleri bile nefret ve karamsarlık çalışamaz hale getirir. ARİF DEDE

158 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ
ÖNCE İNSAN SEVGİSİ Astlarınızı önce insan olarak kabullenin Özeğine insan sevgisi konulan her iletişim sürecinin olumlu bir başlangıç sağladığını Sevginin ve iyi niyetin çözemeyeceği hiçbir sorun olmadığını Makamların, unvanların kalıcı olmadığını Aslında her yöneticinin siz de dahil bir üstü olduğunu unutmayın ARİF DEDE

159 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Etkili-hızlı bilgi Çağdaş iletişim araçlarından yararlanırsınız; Üstleri, astları ve çevreyi etkileme şansınız artar. Dar zamanınızı genişletebilirsiniz ARİF DEDE

160 İŞ ORTAMI VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ
Astlarınıza kendi üst yöneticilerinizi etkileyebileceğinizi gösterecek iletişim ortamları yaratın. Böylece onların, Güvenleri artar Bağlılıkları güçlenir. Çatışmaları azaltır. ARİF DEDE

161 İYİ BİR İLETİŞİMİN KURUMUMUZA KATKILARI
1- Artan verimlilik. 2- Daha iyi problem çözümü. 3- Azalan şikayetler. 4- Metodu iyileştirmeye yönelik fikirler. 5- İyileşen iş ilişkileri 6- Daha fazla kişisel tatmin 7- Olumlu ve faydaya yönelik kurum kültürü ARİF DEDE

162 Arif DEDE Eğitim uzmanı 0506 794 28 28
RESMÎ YAZIŞMA KURALLARI Arif DEDE Eğitim uzmanı

163 Resmî Yazışma Kuralları
tarih ve sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. (Eski: Tarih ve sayılı Resmi Gazete de yayımlanarak yürürlüğe girmişti.)

164 NÜSHA SAYISI : Yazılar en az iki nüsha düzenlenir. Genel evrak birimine gidecek ise üç nüsha olmalıdır. 1. nüsha gideceği yere 2. nüsha genel evraka 3. nüsha birim arşivine (paraflı)

165 KAĞIT BOYUTLARI: A (210X297 mm) A (210x148 mm) (Yarım kağıt)

166 2,5 cm. 2,5 cm 2,5 cm. (Her taraftan) 2,5 cm.

167 Yazı alanı dışına sadece sayfa numarası
YAZI ALANI: Yazı alanı dışına sadece sayfa numarası Ve ek varsa ek numarası yazılır. Bunlar hariç hiçbir ifade veya ibare yazılamaz

168 (Eski: Times New Roman - 12 karakter)
YAZI TİPİ VE KARAKTER BOYUTU: Times New Roman - 12 punto veya Arial – 11 punto - gerektiği durumlarda metin kısmında 9 - İletişim bilgilerinde 8 punto kullanılabilir (Eski: Times New Roman - 12 karakter)

169 (Başlık 3 satırı geçemez)
BAŞLIK : Yazı alanının üst ortasına yerleştirilir Başlıkta; - Amblem, logo vb. - “T.C.” kısaltması - Ana kuruluş (büyük harflerle) - Birim adı (İlk harfleri büyük, küçük harflerle) yer alır. - Şehir adı yazılmaz. (Başlık 3 satırı geçemez)

170 MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
BAŞLIK ÖRNEKLERİ: T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Ortaöğretim Genel Müdürlüğü

171 Kanunlar ve Kararlar Genel Müdürlüğü Kamu Finansmanı Genel Müdürlüğü
BAŞLIK ÖRNEKLERİ: (Merkez Teşkilatı Örneği) T.C. BAŞBAKANLIK Kanunlar ve Kararlar Genel Müdürlüğü (Bağlı İdare Örneği) HAZİNE MÜSTEŞARLIĞI Kamu Finansmanı Genel Müdürlüğü

172 BAŞLIK ÖRNEKLER: (İlgili İdare Örneği) T.C. BAŞBAKANLIK
Kanunlar ve Kararlar Genel Müdürlüğü (Bağlı İdare Örneği) ETİ MADEN İŞLETMELERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ İnsan Kaynakları Yönetimi Dairesi Başkanlığı

173 BAŞLIK ÖRNEKLERİ: (Taşra Teşkilatı İl İdaresi Örneği) T.C.
TRABZON VALİLİĞİ İl Millî Eğitim Müdürlüğü (Taşra Teşkilatı İlçe İdaresi Örneği) BAHÇELİEVLER KAYMAKAMLIĞI İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü

174 YENİŞEHİR KAYMAKAMLIĞI Diyarbakır Sosyal Bilimler Lisesi Müdürlüğü
BAŞLIK ÖRNEKLERİ: (Taşra Teşkilatı okul Örneği) T.C. GİRESUN VALİLİĞİ Fen Lisesi Müdürlüğü YENİŞEHİR KAYMAKAMLIĞI Diyarbakır Sosyal Bilimler Lisesi Müdürlüğü

175 SAYI: Belgelerde sayı bulunması ZORUNLUDUR
Sayı ve Konu, yazı alanının sol üst köşesinde ve alt alta bulunur. Sayı : Kodlar tam olarak yazılmalıdır. BAŞLIK 2 SATIR BOŞLUK SAYI

176 SAYI

177 KONU: Konu: Mutlaka yazılmalıdır.
Kelimelerin baş harfleri büyük olarak yazılır. Sonuna noktalama işareti konulmaz KONU, (Başlıktaki T.C. Kısaltmasının hizasını geçmeyecek şekilde olmalıdır.) İlk satıra sığmazsa, alt satıra; Konu: sözcüğünün altı boş bırakılarak, ilk satırın hizasından başlatılır.

178 Yazının konusu anlamlı ve özlü bir şekilde ifade edilmelidir.

179 TARİH: Yazının yetkili amir tarafından imzalanarak ilgili birimden sayı verildiği zamanı belirtir. Tarih, sayı ile aynı hizada olmak üzere yazı alanının en sağında yer alır. 10/03/2015 10 MART 2015 10 Mart 2015 (Gün, ay ve yıl rakamla, aralarına taksim (/) veya (.) işareti konularak yazılır. 20/10/2014 ) Ay harflerle yazıldığında aralarına işaret konulmaz.

180 SÜRE: ACELE yazan belgeye derhal ve süratle
Acele ve günlü yazılarda, sayfanın sağ üst kısmına (tarihin üstüne) yazılır. ACELE yazan belgeye derhal ve süratle GÜNLÜDÜR yazan belgeye süresi içinde cevap verilir. BÜYÜK HARFLERLE ve KIRMIZI renkli olarak belirtilir. ÖRNEK: ACELE GÜNLÜDÜR

181 GÖNDERİLEN MAKAM (MUHATAP):
Konu bölümünün bitiminden 2 ile 4 satır aralık bırakılır. Büyük harflerle ortalanarak yazılır. Gönderileceği alt birim belli ise (parantez içinde yazılır.) Muhatabın adresi muhatap satırının altına ortalanarak ilk harfler büyük diğerleri küçük harfle yazılır. Birden fazla satır olabilir. Muhatap gerçek kişi ise “Sayın” kelimesinden sonra muhatabın ilk harfi büyük diğerleri küçük harflerle soyadı büyük harfle yazılır.

182 GÖNDERİLEN MAKAM: ÖRNEKLER: (İdari Birimin Belirtilmemesi Durumunda)
BAŞBAKANLIĞA BAŞBAKAN YARDIMCILIĞINA (Sayın: Adı SOYADI) (İdari Birimin Belirtilmesi Durumunda) İÇİŞLERİ BAKANLIĞINA (Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü)

183 GÖNDERİLEN MAKAM: ÖRNEKLER:
(Muhatabın Adresine Yer Verilmesi Durumunda) TÜRKİYE BELEDİYELER BİRLİĞİNE Tunus Cad. No:12 06680 Kavaklıdere/ANKARA (Muhatabın Gerçek Kişi Olması Durumunda) Sayın Dr. Muammer YILDIZ Millî Eğitim Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı ANKARA

184 GÖNDERİLEN MAKAM: ÖNEMLİ:
Bağlı, ilgili veya ilişkili idarelere gönderilecek belgeler doğrudan o idareye gönderilebilir. Ancak İlgili başbakan yardımcısının ya da bakanlığın bilgi sahibi olmasının gerekli görüldüğü durumlarda, söz konusu başbakan yardımcısı ya da bakanlık aracılığıyla gönderilir.

185 gerekli görüldüğü hallerde dağıtımlı belgelerin muhatap bölümüne
GÖNDERİLEN MAKAM: ÖNEMLİ İdare tarafından gerekli görüldüğü hallerde dağıtımlı belgelerin muhatap bölümüne “DAĞITIM YERLERİNE” ibaresi yazılabilir.

186 İLGİ: “İlgi:” yan başlığı, gönderilen makam bölümünün iki satır altına, Yazı alanının soluna küçük harflerle yazılır. Sayı, Konu, İlgi yan başlıklarından sonra kullanılan iki nokta İşareti (: ) aynı hizada yazılır. İlgide yer alan bilgiler bir satırı geçerse, "İlgi" kelimesinin altı boş bırakılarak ikinci satıra yazılır. İlgili evraktan bahsederken, gönderen idarenin adı, belgenin tarihi ve sayısı belirtilir.

187 İLGİ : İlgide “…tarihli ve … sayılı….” ibaresi kullanılır ve
ilginin sonuna nokta işareti konulur. Yazının tarih ve sayısı eksiksiz belirtilir. İlginin birden fazla olması durumunda, a,b,c gibi küçük harfler yanlarına ayraç işareti “ )“ konularak kullanılır.

188 İLGİ : ÖRNEK: İlgi : a) Yasemin GÜNGÖR’ün…………… tarihli dilekçesi.
b) Çaykara Belediye Başkanlığının ………5 tarihli ve ……….. sayılı yazısı. c) ……. tarihli ve ……………sayılı yazımız. d) Dış İlişkiler Daire Başkanlığının …… tarihli ve ……… sayılı yazısı. e) İçişleri Bakanlığı (Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü)’nın ……….. tarihli …………..sayılı yazısı.

189

190 METİN: Metin, "İlgi"den sonra başlayıp "İmza"ya kadar süren kısımdır.
"İlgi"nin son satırından itibaren 1 satır, "İlgi" yoksa gönderilen yerden sonra 2 satır boşluk bırakılarak başlanır. Yazıda, TDK tarafından hazırlanan İmla Kılavuzu ile Türkçe Sözlük esas alınır.Dil bilgisi kurallarına göre yaşayan Türkçe ile yazılır. Paragraflara 1.25 cm. içeriden başlanır. (7 karakter) Noktalama işaretleri sonrasında bir vuruş boşluk bırakılır.

191 METİN: Sayılar rakamla veya yazıyla yazılabilir.
Gerekli görülmesi halinde sayılar rakamla yazıldıktan sonra parantez içinde harfle de gösterilebilir. Büyük sayı grupları üçlü gruplara ayrılarak (sağdan sola doğru) nokta konur. Örn: ( ) Kesirleri ayırmak için virgül kullanılır.Örn: (25,21) Kısaltmaların kullanılmasının zorunlu olduğu durumlarda, kısaltmanın ilk kullanıldığı yerde parantez içinde kısaltmanın açık biçimi gösterilir.

192 “ Rica ederim” “Arz ederim” “Arz ve rica ederim”
METİN: Alt makama yazılan yazılar “ Rica ederim” Üst ve aynı düzey makamlara yazılan yazılar “Arz ederim” Üst ve alt makamlara dağıtımlı olarak yazılan yazılar. “Arz ve rica ederim”

193 METİN: Gerçek kişilere muhatap yazışmalarda “Saygılarımla”
“İyi dileklerimle” “Bilgilerinize sunulur” İbareleriyle bitirilebilir.

194 İMZA: Metnin bitiminden itibaren iki-dört aralık boşluk bırakılır.
Makam sahibinin adı- soyadı ve unvanı yazı alanının en sağına ortalanarak yazılır. İmza, ad ve soyadın üzerinde bırakılan boşluğa atılır. İmzalayanın adı ilk harf büyük olmak üzere küçük soyadı büyük harflerle yazılır. Unvanlar ilk harf büyük diğerleri küçük harflerle yazılır. Akademik unvanlar ismin önüne küçük harflerle ve kısaltarak yazılır.

195 İMZA: ÖRNEK : (Yetkili Makam) (İmza) Vasip ŞAHİN İstanbul Valisi
ÖRNEK : (Yetki Devri Halinde) N. Naci KALKANCI Vali a. Vali Yardımcısı ÖRNEK : (Vekalet Halinde) Ayşe ERDEN Mali Hizmetler Müdür V.

196 üst makam sahibinin adı soyadı ve imzası sağda olmak üzere düzenlenir.
Yazının iki yetkili tarafından imzalanması durumunda ise üst makam sahibinin adı soyadı ve imzası sağda olmak üzere düzenlenir.

197 İMZA: ÖRNEK : (İki Yetkilinin İmzaladığı Belge) (İmza) (İmza)
Adı SOYADI Adı SOYADI Genel Müdür Yardımcısı Genel Müdür

198 İkiden fazla yetkili tarafından imzalanması durumunda ise
yetkililer makam sırasına göre soldan sağa sıralanırlar.

199 İMZA: ÖRNEK : (İki Yetkiliden fazla yetkilinin İmzaladığı Belge)
(İmza) (İmza) (İmza) Adı SOYADI Adı SOYADI Adı SOYADI Genel Müdür Genel Müdür Yardımcısı Daire Başkanı

200 ONAY/OLUR: İlgili birim tarafından teklif edilir. Yetkili makam tarafından imzalanır. Makama sunulurken imza bölümünden sonra uygun boşluk bırakılır. Yazı alanının ortasına büyük harflerle OLUR yazılır. Tarih ve imza için uygun boşluk bırakılır. İmzalayanın Adı SOYADI yazılır. Alt satıra unvanı yazılır.

201 0nay/OLUR: ÖRNEK : VALİLİK MAKAMINA
olurlarınıza arz ederim. (İmza) Ö. Faruk YELKENCİ İl millî Eğitim Müdürü OLUR ../…/2017 ( İmza ) Vasip ŞAHİN Vali

202 “Uygun görüşle arz ederim.”
Onay/OLUR Teklif eden makamla onaylayan makam arasında başka makamlar varsa bunlar “Uygun görüşle arz ederim.” ifadesiyle olura katılır. Bu ifade teklif eden birim yetkilisinin imza bölümü ile OLUR ibaresinin bulunduğu bölüm arasına uygun boşluk bırakılarak yazı alanının solunda yer alır.

203 0nay/OLUR VALİLİK MAKAMINA ÖRNEK
(İmza) Ö. Faruk YELKENCİ İl Millî Eğitim Müdürü Uygun görüşle arz ederim. …/…/2017 N. Naci KALKANCI Vali Yardımcısı O L U R Vasip ŞAHİN Vali

204 EK / EKLER - İmza bölümünden sonra yazılır
EK / EKLER - İmza bölümünden sonra yazılır. - Fazla sayıda ise numaralandırılır. - Liste şeklinde ise ayrı sayfa yapılır. - Eklerin nerelere gönderildiği DAĞITIM bölümünde ayrıca gösterilir. ÖRNEK: EKLER : 1- Yazı Örneği (…. sayfa) 2- Yönetmelik (…. sayfa) 3- Disket (…. adet)

205 DAĞITIM Ek yoksa, DAĞITIM eklerin yerine yazılır.
Gereğini yerine getirecekler ile bilgi edinmesi istenenler ayrı ayrı belirtilebilir. EKLER’in nerelere gönderildiği DAĞITIM’da görülebilir. ÖRNEKLER: 1- Genel Dağıtım: DAĞITIM : Tüm Birimler 2- Gereği DAĞITIM : Gereği : Bilgi: İçişleri Bakanlığına Sivas Valiliğine 3- Ekleri Açıklayan Dağıtım: DAĞITIM: Başbakanlığa İçişleri Bakanlığına (Ek-1 konulmadı) Çevre ve Şehircilik Bakanlığına (Ek- konulmadı) Ekonomi Bakanlığına (Ek-2 konulmadı)

206 PARAF - En fazla 5 kişi tarafından paraf edilir.
- Yazının kurumda (birimde) kalan nüshası paraflıdır. - En fazla 5 kişi tarafından paraf edilir. - Adres bölümünün hemen üstünde ve yazı alanının solunda yer alır. - Unvanlar kısa yazılabilir. - Tarih, el yazısı ile paraflayan tarafından atılır.

207 KOORDİNASYON Başka birimlerle işbirliği yapılarak hazırlanan yazılarda, paraf bölümünden sonra bir satır aralığı bırakılarak “Koordinasyon:” yazılır ve işbirliğine dahil olan personelin unvan, ad ve soyadları paraf bölümündeki biçime uygun olarak düzenlenir. ÖRNEK: ../../2017Uzman : A.UTKU (......) ../../2017 Personel Müdürü : İ.E.GAYRETLİ (......) ../../2017Daire Bşk : H.İ. AZAK (......) ../../2017 Genel Sek.Yrd : C.SÖKMEN (......) Koordinasyon: ../../2017 Hukuk Müdürü : Z. ÇAKMAK (…..)

208 İLETİŞİM BİLGİLERİ - Yazıyı gönderen kurum ve kuruluşun iletişim bilgilerini içerir. - Yazı alanının sınırları içinde yazılır. ÖRNEK: . Tunus Cad. No:12 Kavaklıdere/ANKARA Ayrıntılı bilgi için irtibat:Y.GÜNGÖR Uzman Telefon: (0 312) Faks: (0 312) e-posta: Elektronik Ağ:

209 GİZLİ YAZILAR: - Çok Gizli, Gizli, Özel ve Hizmete Özel olarak düzenlenir. - Belgenin üst ve alt ortasında kırmızı renkli olarak belirtilir.

210 SAYFA NUMARASI İletişim bilgilerinin altında yazı alanının ortasına yazılır. Toplam sayfa sayısının kaçıncısı olduğunu gösterecek şekilde verilir. ÖRNEK: 1/9, 2/7, 5/32 gibi

211 ASLINA UYGUNLUK ONAYI Bir yazıdan örnek çıkartılacağı zaman kullanılır. Örneğin uygun bir yerine “ASLI GİBİDİR” ifadesi yazılarak, mühürlenir.

212 İl Millî Eğitim Müdürlüğü
Kayıt kaşesi Kamu kurum ve kuruluşları kendilerine uygun bir kaşe hazırlar ve kullanırlar. Gelen evrakın ilk sayfasının ön ya da arka yüzüne BASILIR Kaşelerde bulunması gereken Asgari bilgiler T.C. İSTANBUL VALİLİĞİ İl Millî Eğitim Müdürlüğü Belgenin Kayıt Sayısı Kayıt Tarihi Kayıt Saati HAVALE EDİLECEK YER

213 YAZILARIN GÖNDERİLMESİ
- Yazıyı gönderenin adresi, tarihi ve sayısı zarfın sol üst köşesinde yer alır. Gideceği yerin adresi zarfın ortasına yazılır. Gizlilik derecesi zarfın üst ve alt ortasına kırmızı renkle belirtilir. İvedilik derecesi sağ üst köşede ve kırmızı renkle büyük harflerle belirtilir. Çok Gizli ibareli yazılar çift zarfla gönderilir.

214 önemli Yazıyı hazırlayan, metni okunaklı yazmalı ve son şeklini vermelidir. Yazı, dilbilgisi ve imla kurallarına uygun olmalıdır. Yazılarda silinti ve kazıntısız, hatasız ve temiz olmalıdır. Aynı nitelikteki yazılar için standart formlar geliştirilmelidir. Yazıların önem ve öncelik derecelerine dikkat edilmelidir.

215 - Kısa - Açık - Doğru - Uygun bir dil kullanılarak hazırlanmalıdır
kısacası İYİ BİR YAZI ; - Kısa - Açık - Doğru - Uygun bir dil kullanılarak hazırlanmalıdır

216 UYGUN BİR YAZI Gereksiz tekrarlar barındırmaz.
Çabuk ve kolay anlaşılır. Yanlış anlamalara yol açmaz. Yazıyı okuyacakların kültür seviyesini dikkate alır. Sade ve herkesçe bilinen kelimeleri taşır.

217 Hazırladığınız Yazıları Lütfen Tekrar Okuyunuz !
ÇOK ÇOK ÖNEMLİ! Hazırladığınız Yazıları Lütfen Tekrar Okuyunuz !

218 UNUTMAYINIZ! BİLGİSAYAR TEKNOLOJİSİ KOLAYLIK SAĞLAMAKLA BİRLİKTE SÜRPRİZLER DE BARINDIRABİLİR !...

219 Gizlilik derecesi çok olan yazılar çift zarf ile gönderilir.
İç zarfa yazı konularak zarf yapıştırılır. Zarfın kapanma yerlerine hazırlayanın parafları atılır ve şeffaf bant ile örtülecek şekilde kapatılır.

220 Zarfın ön yüzüne sol üst köşeye gönderen makamın kaşesi ve evrakın numarası yazılır.
Ortaya gideceği makam yazıldıktan sonra zarfın ön ve arka yüzüne üst ve alt ortalarına gelecek şekilde kırmızı damga ile gizlilik derecesi basılır. Ayrıca acelelik derecesi varsa sağ üst köşeye kırmızı damga ile basılır.

221 Dış zarfı açan görevli iç zarf üzerinde yer alan “çok gizli” ibaresini gördüğünde zarfı açmadan yetkili makama sunar. Bu görevli dış zarfın içinde yer alan evrak senedini imzalayarak bir nüshasını gönderen makama iade eder.

222 BAHÇELİEVLER KAYMAKAMLIĞINA (İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü)
T.C GİZLİ ACELE İSTANBUL VALİLİĞİ İl Millî Eğitim Müdürlüğü Sayı : BAHÇELİEVLER KAYMAKAMLIĞINA (İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü) GİZLİ

223 İVEDİ VE GÜNLÜ YAZILAR, TEKİT YAZISI
Fax’la gönderilen yazılara(mesaj) göre hemen işlem yapılmakla birlikte, söz konusu yazı ancak teyidinin yapılmasından sonra resmi evrak özelliğindedir, Fax’ la gönderilen yazıların(mesaj) beş gün içinde resmi yazı ile teyidinin yapılması gerekir.

224 Tekit yazısında kaçıncı TEKİT olduğu belirtilir.
İVEDİ VE GÜNLÜ YAZILAR, TEKİT YAZISI Cevap verilecek tarihin belirtildiği yazılarda belirtilen tarihte cevap verilmediği takdirde TEKİT (UYARI) yazısı yazılır. Tekit yazısında kaçıncı TEKİT olduğu belirtilir. En fazla İKİ defa TEKİT yazısı yazılır. ÜÇÜNCÜ tekit yazılmaz ilgililer hakkında soruşturma açılır.

225 14 Eylül 2018

226 Yararlanılan Kaynaklar
Nihat AYTÜRK, PROTOKOL YÖNETİMİ 2004, TODAİE Yayını, Ankara Nihat AYTÜRK, YÖNETİM SANATI 2003, Yargı Yayınevi, Ankara Prof.Dr. Ö. PEKER, N. AYTÜRK, YÖNETİM BECERİLERİ 2002, Yargı Yayınevi, Ankara Nihat AYTÜRK, ÇAĞDAŞ BÜRO YÖNETİMİ VE SEKRETERLİK 2001, Yargı Yayınevi, Ankara Ayşenur KURTOĞLU, NEZAKET VE GÖRGÜ 2004, Timaş Yayınları, İstanbul Nilgün SEVİNÇ, PROTOKOL BİLGİSİ 2004, Detay Yayınları, Ankara Yüksel SÖYLEMEZ, GÖRGÜSÜZLÜK ÇAĞI 2005, ODTÜ Yayıncılık, Ankara 14 Eylül 2018

227 DÜŞÜNCE VE ÖNERİLERİNİZ İÇİN
İLGİNİZE TEŞEKKÜRLER... DÜŞÜNCE VE ÖNERİLERİNİZ İÇİN ARİF DEDE


"İstanbul İl Millî Eğitim Müdürlüğü" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları