Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
içerik ögesi agırlıklı program
EĞİTİM FELSEFELERİ DAIMICILIK Idealist felsefeye dayanır. Degismeyen, daim olan toplumsal degerleri aktarma yoluyla bireyleri yasama hazırlama Konu ve ögretmen merkezli anlayıs, içerik ögesi agırlıklı program Ne ögrenilecegine agırlık verme • Evrensel, entelektüel eserler, klasik eserler • Akılı, üstün zekâlı, rasyonel, elit, seçkin bireyler yetistirme amacı
2
3E 1S Evrensel Entelektüel Elit Seçkin egitim
3
KPSS 2006 Dünyanın maddi ve manevi degerlerinin ögrenilmesinde klasik eserlerin önemini ve degismeyen evrensel bir egitim ilkesini savunan egitim felsefesi asagıdakilerden hangisidir? A) Ilerlemecilik B) Varolusçuluk C) Esasicilik D) Daimîcilik E) Kurmacılık CEVAP: D
4
KPSS 2006 Asagıdakilerin hangisinde ögretmenin rolü daimîcilik felsefesine göre belirlenmistir? Geçmisten gelen kesin dogruları ve bilgiyi nesilden nesile aktarmak Bireyin dogrulara ulasabilmesi için bizzat etkilesimde bulunmasını saglamak Bireyde problem çözme becerilerini gelistirmek Bireyin özgür bir ortamda dogruya ve bilgiye kendisinin ulasmasını saglamak Gerekli bilgi ve dogruları bireyin yasantısıyla iliskilendirmesini saglamak CEVAP: A
5
KPSS 2009 İyinin, dogrunun ve güzelin evrenselligini, degerlerin mutlak oldugunu ve degismezligini, tutarlılık kavramının önemli oldugunu savunan bir ögretmen, ögrencilerine seçme özgürlügü tanımakta, onların seçme ve karar verme becerilerini gelistirmek istemektedir. Bu ögretmen için asagıdakilerden hangisi söylenebilir? A) Gerçekçi B) Idealist C) Yararcı D) Varolusçu E) Ilerlemeci CEVAP: B
6
ESASİCİLİK • Hem idealizimden hem de realizmden (gerçekçi) etkilenmistir. • Bireylerin zihinsel gelisimlerine yardımcı olma amaçlı egitim • Konu ve ögretmen merkezli anlayış • Egitimde zorlama ve sıkı disipline önem verme • Geleneksel ögretim yöntemlerini kullanma (soyut düsünme, ezber, tekrar, alıstırma) • Temel konulara (ana dil, tarih, fen) ve temel becerilere odaklanma (okuma-yazma-sayma)
7
Öğretmen Ve Konu Merkezlilik
! Dikkat edilirse daimicilerde öğretmen ve konu merkezli anlayışı ön plana alıyor esasicilerde. Bu iki felsefe arasındaki durumu aşağıdaki venn seması ile açıklayabiliriz DAİMİCİLİK Değişmeyen konu Evrensel ve entelektüel eğitim Elit seçkin bireyler yetiştirme klasik eserler ESASİCİLİK Temel konu Temel beceriler zorlama sıkı disiplin Zihinsel gelisime konuyu özümleme Öğretmen Ve Konu Merkezlilik
8
DAİMİCİLERLE ESASİCİLER ARASINDA FARK
en önemli fark öğretmeyi tercih ettikleri konularda Daimiciler Evrensel ve entelektüel konu Esasiciler Temel konu ve temel beceriler İkinci fark eğitim amaçlarındadır: Daimiciler Elit-seçkin bireyler yetiştirmek Esasiciler Zihinsel gelişimlerine yardımcılık Üçüncü fark öğretim yöntemlerindedir. Daimiciler Sokrat yönetimi Esasiciler Geleneksel yöntemler (ezber-tekrar)
9
İLERLEMECİLİK • Pragmatizm (yararcılık) felsefesinin eğitime yansımasıdır. (Eğitimin bireysel yararına vurgu yapılır) • Öğrenci (birey) merkezli anlayış • Öğrencinin ne öğrendiği kadar nasıl öğrendiği de önemlidir • Demokratik eğitim • Yaparak yasayarak öğrenme • Problem çözme • Bireysel farklılıkları dikkate alma • Gerçek yasama yakın konular ve öğrenmeler • Okul yasama hazırlık değil yasamın kendisidir anlayışı • Öğretmenin ortam sağlayıcı ve rehber olması
12
YENİDEN KURMACILIK • Pragmatizm (yararcılık) felsefesi etkisi ile gelismistir. (Egitimin toplumsal yararına vurgu yapılır) • Ilerlemecilerin devamıdır • Toplum beklentilerini öncelikleyen programlar • Egitim yolu ile toplumsal degisim ve sosyal reformları saglama • Ögretmeni ve okulu degisimin anahtarı olarak görme anlayısı
13
Konu (İçerik) merkezli programlar.
Eğitim Felsefesi Dayandığı Akım Ana İlkeler Program Çeşitleri İdealizm Evrensel ve Entelektüel eğitim, Değişmez gerçekler, Hayata hazırlık, Maddi ve manevi olgular, Klasik kitaplar Konu (İçerik) merkezli programlar. Değişmez program. İdealizm ve Realizm Çok sıkı çalışma ve zorlama, Öğretmen girişimciliği, Konu alanını özümseme, Zihinsel disiplin meydana getirme, Temel beceriler Temel beceri ve konular Daimicilik Esasicilik
14
Varoluşçuluk ve Pragmatizm
Eğitim Felsefesi Dayandığı Akım Ana İlkeler Program Çeşitleri Pragmatizm (Faydacılık) Çocuğun ilgisine göre eğitim, Etkin katılım, Problem çözme becerisi, Rehber öğretmen, Okul hayatın kendisi, İşbirliği, demokratik eğitim, Hedef merkezli eğitim programları. Öğrencinin ihtiyaçlarına göre oluşmuş programlar. Demokratik etkinlikler Varoluşçuluk ve Pragmatizm Toplumu yeniden düzenleme, Gerçek demokrasiyi yerleştirme, Sosyal reform hareketleri, Psikolojiden yararlanma, Kişilik gelişimini sağlayacak, duygusal ve estetik yetenekleri destekleyen programlar, Fırsat eşitlikleri İlerlemecilik Yeniden Kurmacılık
15
PROGRAM GELİŞTİRME Program geliştirme, eğitim programının dört temel öğesi (hedef/davranışlar – içerik – öğretme öğrenme yaşantıları – sınama durumları) arasındaki dinamik ilişkiler bütünüdür ve araştırma-geliştirme faaliyetlerini kapsar. Program geliştirme, öğretmenin, eğitim etkinliklerini bütünlük içinde görmesine yardımcı olmaktadır.
16
Program Gelistirmenin temel özellikleri
• Çok boyutlu ve kapsamlıdır • Süreklidir ve dinamiktir ( Bilim ve teknolojideki gelismelere, birey ve toplumdaki degismelere ve konu alanlarındaki gelismelere paralel yapılır) • Ekip çalısması, isbirligi gerektirir. • Ekonomik, sosyal ve siyasi yapı ile iliskidir. • Zamanla sınırlı degildir • Program gelistirme süreklilik gösteren bir karar verme sürecidir. • Program gelistirme sürecinde egitim programı ögeleri arasında sistem bütünlügü baglamında dinamik iliskiler vardır. • Program gelistirme merkezden okula okuldan merkeze dogru bir iletisim gerektirir
17
Program Geliştirme Modelleri
• Model; karmaşık bir süreci anlaşılabilir ve uygulanabilir bir hale getirmektir. • Modeller bir olaya ve bir sisteme kisisel ve öznel bakıs açılarını yansıtır Program açısından model; program gelistirme sürecini is ve islem basamakları, takip edilen program gelistirme sırası vb açılardan ele alınan yapılardır.
18
• Program tanımları ve anlayışındaki farklılıklar
Program modellerlerindeki farklılıgın nedenlerini söyle sıralamaktadır: • Program tanımları ve anlayışındaki farklılıklar • Program geliştirme alanında görülen değişmeler • Hangi alanda programın hazırlanacağı • Hangi öğretim seviyesinde olacağı • Ögrenilecek ve ögretilecek bilginin niteligi ve yapısı
19
TYLER MODELİ
20
TABA MODELİ Ihtiyaçların Belirlenmesi Hedeflerin Belirlenmesi
Program Ögelerinin Sırası ve Iliskilerinin Kontrolü Neyin Nasıl Degerlendirileceginin Saptanması Ögrenme Etkinliklerinin Düzenlenmesi Ögrenme Yasantılarının Seçimi Içerigin Düzenlenmesi Içerigin Seçilmesi Hedeflerin Belirlenmesi Ihtiyaçların Belirlenmesi
22
SİSTEM YAKLAŞIMI MODELİ
23
MEB -2004 Yeni Program Geliştirme Modeli
İhtiyaçların Belirlenmesi MEB Yeni Program Geliştirme Modeli Genel Hedeflerin Belirlenmesi Alanın Kavram, İlke ve Becerilerinin Belirlenmesi Öğrenme Alanları ve Alanın Kazanımlarının Belirlenmesi Diğer Alanlarla Bağlantılar Öğretim Etkinlikleri, Ölçme Değerlendirme ve Öğretmen Kılavuzu Öğrenme Alanlarının Kapsadığı Ünitelerin/Temaların Belirlenmesi Kavram Haritalarının Oluşturulması Paydaşlarla Paylaşımın Sağlanması Materyal Geliştirilmesi Programların Onaya Sunulması Programların Denenmesi İzlenmesi ve Değerlendirilmesi
24
MEB-2004 İLKÖĞRETİM PROGRAMLARININ GENEL ÖZELLİKLERİ
İlköğretim programlarının geliştirilmesinde özellikle yapılandırmacı yaklaşım ve çoklu zeka kuramı etkili olmuştur. İlköğretim programları; Günlük hayattan kopmayan, Öğrenci merkezli yaklaşımları ön plana çıkaran, Öğrencilerin birbirlerinden farklı olduklarının kabul eden,
25
MEB-2004 İLKÖĞRETİM PROGRAMLARININ GENEL ÖZELLİKLERİ
Milli değerleri kaybetmeden evrensel değerlerin benimsenmesine yönelik olarak öğrenme-öğretme sürecinde farklı öğretim yöntem ve tekniklerini kullanan, Yaşam boyu öğrenme isteği duyan, Öğrencilerin düşünmeye, paylaşmaya ve soru sormaya özendiren, Öğrencileri toplumsal sorunlara karşı duyarlı olmaya yönlendiren ve olumlu toplumsal beceriler kazanmasını da ön plana alan özelliklere sahiptir.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.