Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
. DERS
2
EĞİTİM Eğitim bireylere iktidarın ideolojik önceliklerini
Toplumda öne çıkan değer ve normlar Mesleki bilgileri öğretmeyi amaçlayan temel bir kurumdur
3
II. Eğitim ve öğrenim hakkı ve ödevi (ANAYASA)
MADDE 42 – Kimse, eğitim ve öğrenim hakkından yoksun bırakılamaz. Öğrenim hakkının kapsamı kanunla tesbit edilir ve düzenlenir. Eğitim ve öğretim, Atatürk ilkeleri ve inkılapları doğrultusunda, çağdaş bilim ve eğitim esaslarına göre, Devletin gözetim ve denetimi altında yapılır. Bu esaslara aykırı eğitim ve öğretim yerleri açılamaz. Eğitim ve öğretim hürriyeti, Anayasaya sadakat borcunu ortadan kaldırmaz. İlköğretim kız ve erkek bütün vatandaşlar için zorunludur ve Devlet okullarında parasızdır. Özel ilk ve orta dereceli okulların bağlı olduğu esaslar, Devlet okulları ile erişilmek istenen seviyeye uygun olarak, kanunla düzenlenir. Devlet, maddi imkanlardan yoksun başarılı öğrencilerin, öğrenimlerini sürdürebilmeleri amacı ile burslar ve başka yollarla gerekli yardımları yapar. Devlet, durumları sebebiyle özel eğitime ihtiyacı olanları topluma yararlı kılacak tedbirleri alır. . Bu faaliyetler her ne suretle olursa olsun engellenemez. Eğitim ve öğretim kurumlarında sadece eğitim, öğretim, araştırma ve inceleme ile ilgili faaliyetler yürütülür Türkçeden başka hiçbir dil, eğitim ve öğretim kurumlarında Türk vatandaşlarına ana dilleri olarak okutulamaz ve öğretilemez. Eğitim ve öğretim kurumlarında okutulacak yabancı diller ile yabancı dille eğitim ve öğretim yapan okulların tabi olacağı esaslar kanunla düzenlenir. Milletlerarası andlaşma hükümleri saklıdır.
4
1. Yükseköğretim kurumları
MADDE 130- Çağdaş eğitim-öğretim esaslarına dayanan bir düzen içinde milletin ve ülkenin ihtiyaçlarına uygun insan gücü yetiştirmek amacı ile; ortaöğretime dayalı çeşitli düzeylerde eğitim-öğretim, bilimsel araştırma, yayın ve danışmanlık yapmak, ülkeye ve insanlığa hizmet etmek üzere çeşitli birimlerden oluşan kamu tüzelkişiliğine ve bilimsel özerkliğe sahip üniversiteler Devlet tarafından kanunla kurulur. Kanunda gösterilen usul ve esaslara göre, kazanç amacına yönelik olmamak şartı ile vakıflar tarafından, Devletin gözetim ve denetimine tâbi yükseköğretim kurumları kurulabilir. Kanun, üniversitelerin ülke sathına dengeli bir biçimde yayılmasını gözetir. Üniversiteler ile öğretim üyeleri ve yardımcıları serbestçe her türlü bilimsel araştırma ve yayında bulunabilirler. Ancak, bu yetki, Devletin varlığı ve bağımsızlığı ve milletin ve ülkenin bütünlüğü ve bölünmezliği aleyhinde faaliyette bulunma serbestliği vermez. Üniversiteler ve bunlara bağlı birimler, Devletin gözetimi
5
2. Yükseköğretim üst kuruluşları
MADDE 131- Yükseköğretim kurumlarının öğretimini planlamak, düzenlemek, yönetmek, denetlemek, yükseköğretim kurumlarındaki eğitim- öğretim ve bilimsel araştırma faaliyetlerini yönlendirmek bu kurumların kanunda belirtilen amaç ve ilkeler doğrultusunda kurulmasını, geliştirilmesini ve üniversitelere tahsis edilen kaynakların etkili bir biçimde kullanılmasını sağlamak ve öğretim elemanlarının yetiştirilmesi için planlama yapmak maksadı ile Yükseköğretim Kurulu kurulur.
6
2547 Sayılı YÖK kanunu Madde 4 – Yükseköğretimin amacı:
a) Öğrencilerini; (1) ATATÜRK İnkılapları ve ilkeleri doğrultusunda ATATÜRK milliyetçiliğine bağlı, (2) Türk milletinin milli, ahlaki, insani, manevi ve kültürel değerlerini taşıyan, Türk olmanın şeref ve mutluluğunu duyan, (3) Toplum yararını kişisel çıkarının üstünde tutan, aile, ülke ve millet sevgisi ile dolu, (4) Türkiye Cumhuriyeti Devletine karşı görev ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış haline getiren, (5) Hür ve bilimsel düşünce gücüne, geniş bir dünya görüşüne sahip, insan haklarına saygılı, (6) Beden, zihin, ruh, ahlak ve duygu bakımından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş, (7) İlgi ve yetenekleri yönünde yurt kalkınmasına ve ihtiyaçlarına cevap verecek, aynı zamanda kendi geçim ve mutluluğunu sağlayacak bir mesleğin bilgi, beceri, davranış ve genel kültürüne sahip, vatandaşlar olarak yetiştirmek, b) Türk Devletinin ülkesi ve milletiyle bölünmez bir bütün olarak, refah ve mutluluğunu artırmak amacıyla; ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmasına katkıda bulunacak ve hızlandıracak programlar uygulayarak, çağdaş uygarlığın yapıcı, yaratıcı ve seçkin bir ortağı haline gelmesini sağlamak, c) Yükseköğretim kurumları olarak yüksek düzeyde bilimsel çalışma ve araştırma yapmak, bilgi ve teknoloji üretmek, bilim verilerini yaymak, ulusal alanda gelişme ve kalkınmaya destek olmak, yurt içi ve yurt dışı kurumlarla işbirliği yapmak suretiyle bilim dünyasının seçkin bir üyesi haline gelmek, evrensel ve çağdaş gelişmeye katkıda bulunmaktır
7
Ana ilkeler: Madde 5 – Yükseköğretim, aşağıdaki "Ana ilkeler" doğrultusunda planlanır, programlanır ve düzenlenir: a) Öğrencilere, ATATÜRK inkılapları ve ilkeleri doğrultusunda ATATÜRK milliyetçiliğine bağlı hizmet bilincinin kazandırılması sağlanır. b) Milli Kültürümüz, örf ve adetlerimize bağlı,kendimize has şekil ve özellikleri ile evrensel kültür içinde korunarak geliştirilir ve öğrencilere, milli birlik ve beraberliği kuvvetlendirici ruh ve irade gücü kazandırılır. c) Yükseköğretim kurumlarının özellikleri, eğitim - öğretim dalları ile amaçları gözetilerek eğitim - öğretimde birlik ilkesi sağlanır. d) Eğitim - öğretim plan ve programları, bilimsel ve teknolojik esaslara, ülke ve yöre ihtiyaçlarına göre kısa ve uzun vadeli olarak hazırlanıp sürekli olarak geliştirilir. e) Yükseköğretimde imkan ve fırsat eşitliğini sağlayacak önlemler alınır. f) (Değişik: 3/4/ /2 md.) Üniversiteler ile yüksek teknoloji enstitüleri ve bunlar içindeki fakülte, enstitü ve yüksekokullar, kalkınma plan ve programlarının ilke ve hedefleri doğrultusunda ve yükseköğretim planlaması çerçevesinde Yükseköğretim Kurulunun görüşü veya önerisi üzerine kanunla kurulur.
8
EĞİTİMİN İŞLEVLERİ 1-TOPLUMSALLAŞMA VE KÜLTÜR AKTARIMI
Birbirinden çok farklı değer yargı kültür vb. farklılığı bulunan ailelerden gelen bireylere iktidarın ve toplumun değerlerini öğretir
9
. 2- MESLEKİ BECERİ KAZANDIRMAK
Özellikler yükseköğretim kurumları bireylere çalışacakları alanla ilgili mesleki bilgi ve pratikleri öğrenme imkanı
10
. 3- BİR ARADA YAŞAMA KÜLTÜRÜ KAZANDIRMA
Her düzeyde çok farklı arka plana sahp bireylerin çatışma kaos yaşamadan eğitim süreçlerini devam ettirmeyi sağlar, ilişkilerini düzenler Katı ideolojik tutumları yumuşatır
11
. 4- TOPLUMSAL ROLLERİN ÖĞRETİLMESİ
Eğitim toplumsal rollerin prototipini çizer ve bunların içselleştirilmesini sağlamaya çalışır. İdeal öğrenci rolünün nasıl olması gerektiği yeri geldiğinde sert disiplin ve kuralları ve cezalandırmalarla öğretir
12
EĞİTİMİN GİZLİ İŞLEVLERİ
Üniversite öğrencileri istihdamın dışındadır, işsizliği geçici de olsa azaltır Eğitimli insanlar arasında suç oranları daha düşüktür. Sosyal bilinci artırarak suçu azaltma yönünde işlev görür. Üniversitenin eş seçimi üzerinde etkisi bulunmaktadır. Üniversitede tanışıp evlenenler
13
. Eğitim dikey toplumsal hareketliliğin önünü açar. Aileden kaynaklanan mevcut statülerin aşılarak farklı statüler kazanılmasını sağlar. Aile düşük gelir grubunda ise kişi eğitim yolu ile yüksek gelir grubuna çıkabilir
14
EĞİTİMİN TARİHSEL GELİŞİMİ
Tarım toplumlarında Hayat durağan Coğrafi hareketlilik sınırlı Toplumsal tabakalaşma Yerleşim yerleri az, nüfus da az Kırsalda eğitim dine dayalı Geniş aile yapısı Zenginler özel eğitmenler tutar
15
. Sanayi toplumlarında 1760’larda sanayileşme başladı Köklü değişimler
Köylerden kentlere göçler Çok sayıda kent oluşumları Sanayileşmenin ilk dönemlerinde köylerde suç oranlarında artış Hızlı nüfus artışı, işsizlik, karın tokluğu Dev fabrikalar
16
. Çalışmayı disiplinli olarak içselleştirecek, zaman bilinci yüksek, itaatkar, kural ve düzenlemelere saygılı insan tipolojisi öne çıkmakta. Eğitim bu insan tipolojisini yetiştirmek üzere düzenlenir
17
. SANAYİ TOPLUMU EĞİTİMİNDE
Disiplin ve itaat en temel değerler olarak benimsenir. Kentlerde düzenin sağlanması için okuldan başlayarak, öğretmenlere kurallara ve yöneticilere itaat
18
. Kitle eğitim gerçekleştirilr. Toplum ve çalışma hayatındaki kitlesellik eğitime de yansır. Kişiye göre değişmeyen, herkese aynı sınavların olduğu, daha çok mezun, daha çok diploma Ezberci eğitim anlayışı Büyük okullar, büyük derslikler, büyüklük kamunun bireyler karşısındaki üstünlüğünü yansıtır, Aynı müfredatlar, standart eğitim Ders saatleri başlangıç ve bitişleri aynıdır Eğitim toplumsal hareketliliğin önünü açar, sınıf ve statü değişimlerinin
19
. BİLGİ TOPLUMUNDA EĞİTİM
1970’li yıllar sanayi toplumunun krize girdiği dönemdir Bilgisayar ve elektronik teknolojisinde gelişmeler İhtiyaç duyulan İşgücünün niteliğinde değişmeler Vasıfsız işçilerde işsizlik arttı beyaz yakalıya talep arttı
26
. İş süreçlerinin bütününe hakim
Sorun çıktığında İnsiyatif kullanabilecek Esnek çalışmaya uyumlu çalışan tipi Eğitim ise bu birey tipini yetiştirmek için önemli
27
. Bilgi toplumunun eğitim tipinde
Herkese aynı eğitim olmaz, farklılıklara uygun eğitim, ortak derslerin yanı sıra ilgi alanlarını geliştirebilecekleri seçmeli dersler Ezberci eğitim anlayışının yerini araştırma sorgulama ve muhakeme, ödevler ve projeler Eğitimde teknoloji kullanımı, Akıllı sınıflar, anlatımda videolar ve görsel kullanımlar
30
. Eğitimde zaman ve mekan bütünlüğü kırılıyor, online, uzaktan eğitim, sanal vb. Eğitimde uluslar arası etkileşim artıyor öğrenci değişim programları vb. Yerel yönetimlerin ve özel sektörün rolü artıyor
31
Bilgi toplumunda öğretmen
Alanına hakim kendini yetiştirme değiştirme İnteraktif ve katılımcılığı teşvik eden Öğrenciye rehberlik edecek blgiye ulaşmanın yolunu gösterecek Teknoloji kullanımı, medya okur yazarlığı
32
Bilgi toplumunda öğrenci
Eğitim aldığı alandaki temel konulara hakim Ezberci değil, farklı düşünen eleştirel bakan, düşünen Yabancı dil bilen Sosyal iletişim yeteneği ve ekip çalışmasına uyumlu Teknoloji aşinalığu, sosyal medya okur yazarlığı olan Muhakeme, analiz becerisi gelişmiş
33
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ Katı bürokratik yapılanma
Vatandaşı öğrenciyi disipline edici yöntemler (örn. Saç kontrolü) Okullar mavi veya gri koridorlu, kamu otoritesinin donuk yüzü gösterilme Öğrenci öğretmen katı hiyerarşi Ezberci anlayış, Test anlayışı Eğitim sisteminin ne olacağı Son dönemlerde değişim var Özel okullarda artış Devletin velilere özel okul desteği
37
. ERASMUS ve FARABİ değişim programları
Üniversite mezunu olmayanların iş bulması zorlaşmakta ?? Üniversite kazanma bir varolma meselesine dönüştü Kültür spor ve sanattan uzaklaşıldı Her ilde üniversite İlçelerde myo ve fakülteler Öğrenci bilgileri internette
38
. Bölgeler arası eşitsizlikler
Şehrin merkez ve çevresi arasında eşitsizlikler Kırsalda kız çocukların okula gönderilme oranı düşük Sınıfta kalma, devamsızlık ve disiplin cezalarında değişiklik
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.