Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
Yayınlayanveysel ibrahim yakutlu Değiştirilmiş 6 yıl önce
2
Çocuklarımız için en büyük dileğimiz nedir?
3
Çocuklarımızı Beden ve ruh sağlığı yerinde, kendi ayakları üstünde durabilen, sorumluluk sahibi, kendine güvenen bir birey olarak yetiştirmek
4
Sorumluluk nedir? Bireyin uyum sağlaması, Üzerine düşen görevleri yerine getirmesi Kendisine ait bir olayın başkaları üzerinde etkilerinin sonuçlarını üstlenmesi
5
Sorumluluk duygusu neden önemlidir? bireyin kendi becerilerini geliştirmesi, davranışlarının sonucunun (kendi ve çevresindeki insanlar üzerindeki etkilerinin) farkında olması
6
Sorumluluk duygusu ile özgüven gelişimi arasında oldukça güçlü bir ilişki vardır.
7
Tabağındaki iki tane köfteyi yedikten sonra "ben doydum" diyen çocuğa; "hayır olmaz, tabağındaki diğer köfteyi de yiyeceksin" dediğinizde çocuğun bilinçaltına verilen mesaj: "Ben doyduğuma karar verecek güçte değilim, doyup doymadığıma annem karar verir." şeklinde olur.
8
“Sorumluluk Bilinci” kişilik özelliği mi? Bir kişilik özelliği Sonradan kazanılan bir beceri
9
Bazı bireyler kişilik özellikleri nedeniyle sorumluluk kazanmaya daha yatkın ya da istekli olabilirler.
10
örneğin anne-baba olarak aynı tutum sergilense de iki kardeş birbirinden tamamen farklı sorumluluk bilinci geliştirebilirler.
11
Yaşlara göre bazı sorumluluklar…
12
2-4 yaş arası alabilecekleri bazı sorumluluklar *Sofrada tek başına yemeğini yemek, *Tek başına uyumak, *El – yüz temizliğini yapabilmek, *Dişlerini fırçalamak, *Yardımla giyinmek ve soyunmak, *Oyuncaklarını toplamak, *Yemek masasına peçete ve kırılmayacak malzemeleri koymak vb. 5 yaşında alabilecekleri bazı sorumluluklar * Temiz kıyafetlerini çekmeceye ya da dolaba yerleştirmek, * Üzerinden çıkardığı kıyafetleri katlayabilmek * Yemeğini yedikten sonra tabağını kaldırmak, *Basit yiyeceklerin hazırlanmasına yardım etmek,
13
6 yaşında alabilecekleri bazı sorumluluklar * Tek başına giyinip soyunmak, * Sofranın hazırlanmasına ve toplanmasına yardım etmek, * Evin toplanmasına yardım etmek, 7 yaşında alabilecekleri bazı sorumluluklar * Çantasını hazırlamak, ödevlerini yapmak, * Eşyalarını korumak, * Televizyon izleme saatine uymak,
14
8 yaşında alabilecekleri bazı sorumluluklar * Sabahları çalar saatiyle kendi başına kalkmak, * Hatırlatmadan öz bakımını yapmak, yardım almadan banyo yapmak, * Odasını, dolabını, yatağını vb. düzenli tutmak, 9 yaşında alabilecekleri bazı sorumluluklar * Zamanını planlamak ve günlük programlar yapabilmek, * Alışveriş yapmak. * Evdeki bazı tamir işlerine yardımcı olmak,
16
*Kısa zamanda büyük bir başarı beklemeyin…
17
Küçük Adımlar Küçük yaştan itibaren sorumluluk bilincini geliştirmek için fırsatlar yaratmak, çocuğun acemice denemelerini sabır ve sevgi ile desteklemek önemlidir.
19
Bir bilim adamının tıp konusunda yeni ve çok önemli buluşları olmuştu. Bir gazete muhabiri röportaj yaparken kendisine, ortalama bir insandan nasıl olup da daha farklı ve yaratıcı bir insan olduğunu sormuş. Kendisini diğerlerinden ayıran özellik neymiş?
20
Bilim adamı bu soruyu «küçükken annemle yaşadığım bir olaydan dolayı» diye yanıtlamış. Bilim adamı buzdolabından süt şişesini çıkartmaya çalışırken, şişe elinden kayıp yere düşmüş ve ortalık süt gölüne dönmüş.
21
Annesi mutfağa geldiğinde, ona bağırmak, söylenmek ya da cezalandırmak yerine, “Robert, ne kadar güzel bir hata yaptın! Daha önce bu kadar büyük bir süt gölü görmemiştim. Evet, olan olmuş. Şimdi birlikte burayı temizlemeden önce biraz yerdeki sütle oynamak ister misin?" demiş. O da eğilip, oynamış yere dökülen sütle.
22
Birkaç dakika sonra annesi, “Robert, bu tür bir şey yaptığında, bunu senin temizlemen ve her şeyi eski haline getirmen gerektiğini biliyor musun? Bunu nasıl yapmak istersin? Bir sünger mi kullanalım, bir havlu ya da bir bez mi? Hangisini istersin?" demiş
23
Robert, süngeri seçmiş ve birlikte yere dökülen sütü temizlemişler.
24
Daha sonra annesi, "Biliyor musun, burada yaşadığımız olay, senin iki minik elinle bir süt şişesini taşıyamadığın kötü bir deneyimdi. Şimdi arka bahçeye çıkalım ve şişeyi suyla doldurup, senin dolu bir şişeyi düşürmeden taşımanı sağlayalım" demiş.
25
Küçük çocuk, şişeyi boğazından iki eliyle tutarsa, düşürmeden taşıyabileceğini öğrenmiş.
26
* Başarma sevincini yaşamasına izin verin…
27
Çocuklar kendi başlarına ihtiyaçlarını karşılayabildiklerini fark ettikçe kendilerine olan güvenleri artacaktır.
28
* Takip edildiğinizi unutmayın…
29
Çocuklarınıza MODEL olun…
30
Eğer anne-baba günlük hayat ile ilgili sorumlulukları zorla, isteksizce gerçekleştiriyor ya da aksatıyorlarsa çocuk için de “sorumluluklar” kaçınılması gereken durumlar anlamına gelecektir.
31
*Davranışının sonucunu yaşamasına fırsat verin…
32
Anne-babalar genellikle çocuklarını olumsuzluklardan koruma içgüdüsüyle hayatı çocuklar için kolaylaştırmaya çalışırlar.
35
Sabahları okul için giysilerini giydirmek, Ayakkabılarını bağlamak, “Ödevini yapmadan okula gidip de öğretmeninden uyarı almasın” diye ödev ile ilgili araştırmaları yapmak…
36
Tüm bunlar kısa vadede çocuğu olumsuz sonuçlardan korur gibi görünse de uzun vadede maalesef kişilik gelişimini, özgüven oluşumunu olumsuz olarak etkileme riskini taşırlar.
37
Zamanında gelişmeyen becerileri sonradan kazanmak için çok daha fazla emek harcamak gerekir.
38
4.sınıfa kadar okul ödevlerinde destek alan bir çocuk 5.sınıfta “artık büyüdün, derslerinin sorumluluğu sana ait” denildiğinde beklenilen sorumluluğu yerine getirmekte zorlanacaktır.
39
OLUMLU GERİ BİLDİRİMLERDE BULUNUN…
40
Kazandırmak istediğimiz alışkanlıkla ilgili çocuğumuzu bilgilendirirken öncelikle konuşma dilimizi olumluya çevirmeliyiz.
41
“Odan dağınık olunca aradığımı bulamıyorum ve çok sinirleniyorum” cümlesi yerine, “odan toplu olunca işlerimi hızlıca bitiriyorum ve çok mutlu oluyorum” demek çocuğunuzun direnç oluşturmadan olumlu davranışı göstermesini sağlar.
42
MOTİVE EDEN SORUMLULUKLAR…
43
Yapması keyifli olan, sonucunda güzel ve övünülecek bir durum yaratan davranışlar ile ilgili sorumlulukları kazandırmak daha kolay olacaktır. Örneğin masayı kurmaya yardım etmek masayı temizlemeye ve kaldırmaya yardım etmekten daha eğlencelidir.
44
Bütünü Parçalara Bölün…
45
en basit basamaktan başlayın. Çocuğunuza öğretmek istediğiniz davranış ne olursa olsun mümkün olan en basit basamaktan başlayın.
46
ODANI TOPLA…!
48
Eğer çocuğunuzun odasını toplamasını istiyorsanız öncelikle işleri basamaklandırın. Birinci basamak oyuncakları kutularına yerleştirmek, ikinci basamak kirli ve temiz çamaşırları ayırmak, kirlileri kirli sepetine, temizleri ait oldukları yerlere yerleştirmek olabilir.
49
ÇOCUKLARINIZA SEÇME ŞANSI VERİN…
50
Çocukların kendi hayatları üzerinde söz sahibi olmalarını sağlarsanız verdikleri kararlar ile ilgili sorumluluk almalarına ve kendilerine olan güvenlerinin gelişmesine yardım edersiniz. Alternatifler arasında seçme şansları olduğunda alınan kararı benimseyip uygulama olasılıkları daha fazladır. Tabii ki seçim yapılacak alternatifler anne baba tarafından belirlenip sınırlandırılabilir.
51
Her Şeyin Bir Yeri Olsun…
52
Evdeki her eşyanın belli bir yeri olduğunu bilmek çocukların etrafı düzenli tutmasına yardımcı olabilir. Neyin nerde olduğunu bilmek çocuğa güç verir. Düzenli bir ev ortamı çocuğun düzenli olmayı öğrenmesinde etkilidir.
55
Aile içinde öğrenilen beceriler aslında sosyal ilişkilerde belirleyici rol oynar. Arkadaşları ile uyum içinde oynamak, okul kurallarına uymak için gerekli alt becerileri evde aile ortamında öğreniriz. Anne-baba olarak çocuğa sorumluluk bilinci aşılarken aslında onu toplumsal hayata hazırladığımızı biliriz.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.