Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İŞARET DİLİ (BEDEN DİLİ)

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İŞARET DİLİ (BEDEN DİLİ)"— Sunum transkripti:

1 İŞARET DİLİ (BEDEN DİLİ)
Özlem CEYLAN Türk Dili ve Edebiyatı 1.öğretim

2 İÇİNDEKİLER İşaret dili nedir? İşaret dilinin tarihçesi
İşaret dilinin ana özellikleri İşaret dili hakkında bilinen yanlışlar Engelli bireylerle kendi dünyamızı da paylaşmak-Video

3 İÇİNDEKİLER Dünya üzerindeki engellilerin rakamsal araştırması
İşaret dili eğitiminin amacı nedir? İşaret dili sertifika programına kimler başvurabilir? İşaret dili sertifika programı eğitim içeriği

4 İşaret Dili Nedir? İşitme ya da konuşma engelli bireylerin kendi aralarında bir iletişim kurabilmek adına el hareketleri, yüz mimikleri ve vücut dillerini bir bütün şeklinde kullanarak kurmaya çalıştıkları iletişime işaret dili diyoruz. Her ülkenin kendine özgü işaret dili olduğu gibi, bu işaret dillerinin de kendi aralarında ayrıldıkları lehçe ve aksanları vardır. Türklerin işaret dilleri ve Türkçe’nin genel gramer yapısı arasında da farklılıklar vardır. İşaret dili, sanıldığının aksine çok kolay öğrenilebilecek bir oluşum değildir. Türkçe gramerinden daha zorlayıcı unsurları olduğu söylenmektedir.

5

6 İşaret Dilinin Tarihçesi
Günümüz Türkiye’sinde Türkiye genelinde ve KKTC’de kullanılan işaret dili, köken olarak 16. ve 17. yy.’lara dayanmaktadır. O dönemlerden beri ismi Türk İşaret Dili (TİD) olarak anılmaktadır. TİD’in Osmanlı döneminde mahkemelerde dahi kullanıldığına dair rivayetler bulunmaktadır. Osmanlı’daki ilk işitme engelliler okulu 1902’de Sultan 2. Abdülhamit tarafından kurulmuş ve Yıldız Sağırlar Okulu adını almıştır. Türk işaret dilinin tarihi, yazılı bir kaynağa aktarılamaması sebebiyle kayıtlara alınamamıştır.

7

8 İşaret dilinin ana özellikleri;
İşaret dilleri de sözlü diller gibi gramer yapısına sahiptir. Sanılanın aksine sözlü dillerden daha basit bir yapıda değildir. Her işaret dilinin kendine özgü gramer kuralları vardır. Her kavram için kullanılan işaretler kullanıcılar arasında ortaktır. Her ülkenin kendi işaret dili vardır. Sözel diller ve işaret dilleri birbirlerinden etkilense de farklı yapı ve kullanım içerirler. Diğer dillerde olduğu gibi işaret dilinin de kullanımının erken yaşta öğrenilmesi gerekmektedir.

9 İşaret dili hakkında bilinen yanlışlar
İşaret dilinde karşı tarafa duygu ve düşünceleri aktarmak için yapılan tüm yüz, el kol ve beden hareketlerinin bizim kullandığımız konuşma diliyle birebir örtüşmesi yoktur. Engelsiz bir hayatta yazı için kullandığımız harflerin parmaklar vasıtasıyla anlatılmasına parmakla heceleme denir. Bu yöntemin de işaret dilinin içerisinde bir payı vardır ancak bu işaretlemelerin genelini işaret dili olarak algılamak yanlıştır. İşaret dili, sadece parmak hecelemesinden asla oluşmaz. Bunun dışında bedensel anlatımlardan yola çıkarak işaret dilini bir pandomime benzetmek son derece yanlış bir düşünce olacaktır.

10

11 Engelli bireylerle kendi dünyamızı da paylaşmak
Toplum içerisindeki yapılanmaya baktığımız zaman herhangi bir engeli bulunan bir bireyin, kendi engelinin üstesinden gelmek için sadece tek taraflı uğraş verdiğini görmek zor değil. Örneğin; yürüme engelli bireyler için oluşturulan özel park bölgelerine düşüncesizce arabalarını park edip gidenler, halk otobüsüne engellilerin rahatça inip binmesi için gerekli düzeneği kullanıma koymaya bile tenezzül etmeyenler, görme engellilerin yürüyüş yollarına çarpabilecekleri tabelalar ya da başka eşyalar koyanlar ve daha yüzlerce durumla örneklendirebileceğimiz düşüncesizlikler hep engelsiz bir hayat sürenlerden kaynaklanır durumda. Asıl göremediğimiz başlıca sorun, engellilerin kendi engellerinin üzerine bir de bizim onlara extra bir engel kaynağı olduğumuz. Neden bir engelli engelsiz bir bireyle iletişim kurmak için tıbbi yöntemlerin yanında ek olarak işaret dilini ya da dudak okuma yöntemlerini öğrenirken engelsizler onlarla iletişime geçmek için hiç bir çaba sarf etmiyor?

12 Engelli bireylerle kendi dünyamızı da paylaşmak
Engellilerin sırf bu yüzden bile sosyal hayatları ve çalışma hayatları sekteye uğruyor. İşaret diliyle anlaşamayacakları ortamlarda çalışamadıkları gibi saygı da göremiyorlar. Tüm bu yanlışlar için yapılması gereken sadece tek bir adım atıp onlara karşı empati duymaya başlamak. Onlar da bizler gibi iletişim kurabiliyorlar, bizlerden beklentileri ise sadece onların sessiz seslerine biraz olsun kulak verebilmemiz. Bu konuyla alakalı 2014 yılında Samsung tarafından işitme engelli bir bireye hazırlanan sürpriz; biz engelsizlere çok iyi bir örnek teşkil edecek durumda. Videoyu izleyip biraz empati duymak sadece sizin elinizde…

13 Videoyu izleyelim.İyi seyirler 

14

15 Dünya üzerindeki engellilerin rakamsal araştırması
Dünya nüfusunun yaklaşık %10’unu engelliler oluşturmaktadır. Türkiye’de Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı tarafından yapılan araştırmaya göre Türkiye nüfusunun %12’si engelli bireylerden oluşmakta. Orana vurulduğuna bu sayının 53 bin küsürü erkek, 35 bin küsürü kadın. Oranlardan da anlaşılacağı üzere hiç de yadsınamayacak sayıdalar.

16

17 İşaret dili eğitiminin amacı nedir?
İşitme ve konuşma engelli bireylerin toplumda iletişim olanaklarını arttırabilmek, İşaret dilini bilenlerin sayısının arttırılmasını sağlamak, İş yaşamlarında işitme engellilerle karşılaşmalarında onların ihtiyaçlarını kolaylıkla iletişim yolu olan işaret diliyle sağlama yeteneği kazandırmak.

18 İşaret dili sertifika programına kimler başvurabilir?
İşaret dili eğitim programı için herhangi bir başvuru şartı yoktur. Herkes başvurabilir. İstihdam edilen alanlar şu şekilde: Aile ve sosyal politikalar bakanlığı memur atamaları  (KPSS şartı olmadan), özel teşvik programı atamaları (KPSS şartı olmadan), kamu hastaneleri kurumu personel alımı, adliyelerde bilirkişi olarak görev alma, yeminli işaret dili tercümanlığı, tv, seminer ya da toplu organizasyonlarda tercümanlık…

19 İşaret dili sertifika programı eğitim içeriği
Bölüm 1: Harfler Bölüm 2: Selamlaşma tanışma Bölüm 3: Sık kullanılan ifadeler Bölüm 4: Duygular Bölüm 5: Renkler Bölüm 6: Akraba aile Bölüm 7: Sayılar Bölüm 8: Zaman Bölüm 9: Hava durumu Bölüm 10: Adres

20 İşaret dili sertifika programı eğitim içeriği
Bölüm 11: Soru kalıpları Bölüm 12: Giysiler Bölüm 13: Zıt kavramlar Bölüm 14: Ulaşım seyahat Bölüm 15: Alışveriş harcama Bölüm 16: Yemek içmek Bölüm 17: Sağlık hastalık Bölüm 18: Meslekler Bölüm 19: Hobiler ilgi alanları Bölüm 20: Sporlar Bölüm 21: Sık kullanılan ifadeler

21

22


"İŞARET DİLİ (BEDEN DİLİ)" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları