Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

EDEBİ KİŞİLİĞİ ve ESERLERİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "EDEBİ KİŞİLİĞİ ve ESERLERİ"— Sunum transkripti:

1 EDEBİ KİŞİLİĞİ ve ESERLERİ
ABDÜLHAK HAMİT EDEBİ KİŞİLİĞİ ve ESERLERİ

2 EDEBİ KİŞİLİĞİ Edebiyatımızın en bireysel şairlerindendir.
Batılılaşma hareketinin asıl öncüsü olarak kabul gördüğü için kendisine "ŞAİR-İ AZAM"(büyük şair) lakabı verilmiştir. İkinci dönem Tanzimat edebiyatının en verimli, üretken, kudretli yazarlarından olan Abdülhak Hamit, modern edebiyatımızın kurucularındandır. Doğu ile Batı arasında bir köprü olabilecek kadar kuvvetli bir kültüre sahiptir. Şiirdeki Batılılaşma hareketinin asıl büyük öncüsüdür. Yaşadığı dönemde Şair-i Azam unvanıyla anılmıştır. Şiir biçiminde ve içeriğinde önemli değişiklikler yapmıştır. Onda ölçü, uyak, dil kaygısı görülmez; bundan dolayı eserleri dil bakımından kusurludur. Dili çok ağır üslubu dağınıktır.

3 Abdülhak Hamit Tarhan, şiirde tezatlara, şaşırtmacalara çok yer vermiş; lirik-felsefi bir anlayışla yazmıştır. Günlük hayat, ölüm, metafizik düşünceler, tabiat, aşk, vatan sevgisi gibi konuları işlemiştir. Tanzimat şiirine geniş ufuklar açan, divan şiiri geleneğini tamamıyla yıkan Abdülhak Hamit; Tanzimat şiirine yüksek bir anlatım yeteneği kazandırmıştır. Veremden ölen eşi Fatma Hanım onun edebiyatını büyük ölçüde etkilemiştir. Böylelikle ölüm teması onun şiirlerinin en temel teması olmuştur. Ünlü Makber şiirini eşinin ölümü üzerine yazmıştır.

4 MAKBER ŞİİRİ Nerde arayayım o dil rübâyı, Kimden sorayım bi-nevâyı?,
Eyvah ne yer ne yâr kaldı      Gönlüm dolu ah-u zâr kaldı  Şimdi buradaydı gitti elden  Gitti ebede gelip ezelden          Ben gittim o haksar kaldı  Bir köşede tarumar kaldı  Baki o enisi dilden eyvah  Beyrutta bir mezar kaldı  Nerde arayayım o dil rübâyı,    Kimden sorayım bi-nevâyı?,  Bildir bana nerde nerde ya Rab      Kim at beni bu derde ya Rab          Derler ki unut o aşinâyı, Gitti tutarak reh-i bekâyı, Sığsın mı hayale bu hakikat? Görsün mü gözüm bu macerâyı?

5 Tiyatrolarında ağır bir dil kullanmıştır
Tiyatrolarında ağır bir dil kullanmıştır. Ayrıca tiyatroları sahne tekniğine de uygun değildir. Abdülhak Hamit tiyatrolarını sahnelenmek için değil okunmak için yazmıştır. nazım-nesir karışık tiyatrolarında tarihi olaylar ve hayallerini anlatmıştır. Sanat için sanat anlayışını benimseyen sanatçı, romantizm akımın etkisindedir. Abdülhak Hamit Tarhan, edebiyatımızın ilk pastoral şiir örnekleri olan şiirlerini Sahra adlı eserde toplamıştır.

6 ESERLERİ ŞİİR:  Sahra (1879)  Ölü (1886)  Hacle (1886)  Bir Sefilenin Hasbihali (1886)  Bâlâ'dan Bir Ses (1911)  Validem (1913)  İlham-ı Vatan (1918)  Tayflar Geçidi (1919)  Ruhlar (1922)  Garâm (1923)

7 OYUNLARI İçli Kız (1874)  Sabr ü Sebat (1875)  Duhter-i Hindu (1875)  Nazife yahut Feda-yı Hamiyet (1876, 1919)  Tarık yahut Endülüs Fethi (1879, 1970)  Eşber (1880, 1945)  Zeynep (1908)  Macera-yı Aşk (1910)  İlhan (1913)  Tarhan (1916)  Finten (1918, 1964)  İbn Musa (1919, 1928)  Yadigar-ı Harb (1919)  Hakan (1935)


"EDEBİ KİŞİLİĞİ ve ESERLERİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları