Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ"— Sunum transkripti:

1 İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ
KALDIRMA ARAÇLARINDA İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ

2 Eğitimimizin Amacı Katılımcıların, işyerlerinde kullanılan kaldırma araçlarını ve bu araçların ortaya çıkardığı riskleri, risklerin bertaraf edilmesini ve bu araçlar için gerekli olan kontrolleri öğrenmelerine yardımcı olmaktır. Öğrenim Hedeflerimiz Bu dersin sonunda katılımcılar, Kaldırma, taşıma, istifleme v.b. İşlerde kullanılan kaldırma araçlarını belirler, Kaldırma araçlarının kullanımı sırasında ortaya çıkabilecek riskleri değerlendirerek alınması gerekli önlemleri açıklar,

3 KONU BAŞLIKLARI 1. Kaldırma, taşıma, istifleme
2. Kaldırma araçlarının sınıflandırılması ve elemanları 3. Kaldırma araçlarının güvenli kullanımı 4. Kaldırma araçlarında periyodik kontroller 5. İlgili mevzuat

4 Kaldırma, taşıma, istifleme
İnsanların kaldıramayacağı, taşıyamacağı yüklerin bir yerden sınırlı kısa mesafedeki başka bir yere kaldırarak götürülüp konulması, yerleştirilmesi için asırlardan beri çeşitli tip ve kapasitedeki kaldırma ve taşıma araçları kullanılmıştır Günümüzde de bu operasyonlar her işyerinde sürdürülmekte ve bu sayede yük kaldırma ve taşıma işleri kolaylıkla yapılmaktadır Taşıma işleri genel olarak yatay ve düşey olmak üzere iki şekilde müteala edilmelidir

5 Her iki tip taşıma işinde en önemli faktör işyeri tertip ve düzenidir
Taşımanın çeşitli mamullerin maliyetine etkisi oldukça büyüktür Oluşan kazalar, üretim kaybına, yaralanma ve ölümlere sebebiyet vermektedir Bu nedenle alınacak güvenlik tedbirleri, iş makine ve ekipmanlarının periyodik kontrolleri büyük önem arz etmektedir

6 1. Kaldırma, taşıma, istifleme
Sanayi kuruluşlarında üretim sürecinde kullanılan çeşitli ham ve yardımcı maddeler, makine ve tezgah parçaları ile çeşitli kalıplar, ürünler ve yakıtlar gibi yüklerin gerekli araç ve cihazlar kullanılmadan kaldırılması, taşınması ve indirilmesi sırasında çalışanlar çeşitli iş kazalarına, bel ve eklem sakatlanmalarına ve sağlık sorunlarına maruz kalmaktadır. Bu sağlık sorunlarını önlemek ve insan gücünün yeterli olmadığı durumlarda daha seri ve güvenli bir şekilde söz konusu yüklerin taşınması için buna uygun araç, gereç ve makinelerin kullanılması gerekli ve zorunludur. Sanayi kuruluşlarında yaygın olarak kullanılan ve gün geçtikçe önemi artan kaldırma makinelerinin başlıcaları; vinçler (kule vinçler, mobil vinçler, oklu, raylı, köprülü, ayaklı köprülü, tek raylı ve seyyar vinçler, gırgır vinçler, calaskarlar maçunalar), platformu kaldırıcı arabalar (forklif), palangalar (elektrikli, pnömatik, hidrolik, zincirli, halatlı), asansörler şeklinde sayabiliriz.

7 KALDIRMA ARAÇLARININ ÇEŞİTLERİ
Sanayi kuruluşlarında yaygın olarak kullanılan kaldırma araçları: -vinçler (kule vinç, pergel vinç, mobil vinç, oklu, raylı, köprülü, ayaklı köprülü, tek raylı ve seyyar vinçler, gırgır vinç, maçunalar)

8 KALDIRMA ARAÇLARININ ÇEŞİTLERİ
platformlu kaldırıcı arabalar (forklift), ceraskallar, palangalar (elektrikli, pnömatik, hidrolik, zincirli, halatlı) asansörler

9 1. Kaldırma, taşıma, istifleme
Her türlü hammadde ve ambalajlı, ambalajsız ürünün bir noktadan birçok noktaya taşınması, yükseklik kazandırılması, konum ve pozisyonunun değiştirilmesine yönelik taşıma sistemleri kullanılmaktadır. Tekerlekli taşıma Raylı taşıma Konveyörler (Transportörler)

10 1. Kaldırma, taşıma, istifleme
Transportörlerle (Konveyörlerle) Taşıma Tranportörlerin gerekli yerlerine üst geçitler yapılmalı, Yerde ve çukurda olanlara korkuluk yapılmalı, Çalışanların üstünden geçiyorsa saç levha veya tel kafes ile korunmalı, Yüklerin boşaltma yerleri hareket ve germe tertibatının bulunduğu yerlere(İnsanların bulunduğu yerler) durdurma tertibatı konulmalı, Bantlı transportör boyunca yürüme yolu varsa, boydan boya uzanan ve çekildiğinde sistemi durduran emniyet teli tertibatı olmalı,

11 1. Kaldırma, taşıma, istifleme
Operatörün göremediği yerlere uzanan transportörlerde, sesli ve ışıklı uyarı sistemi bulunmalı, Malzemelerin boşaldığı, silo ve depoların ağzında ızgaralar bulunmalı, Meyilli taşımalarda yüklerin kaymasını önleyen mekanik tertibatlar bulunmalı, Sonsuz vidalı transportörler çelik oluklar içinde olmalı, Olukların cıvata ile sabitlenen, kapakları olmalı, Kapağın altında metal ızgaralar olmalı, Kapak açıldığında sistemi otomatik durduran tertibat bulunmalı, Pnömatik transportörlerin emici ağızlarına kafes koruyucu yapılmalı,

12 Malzemelerin İnsan Gücü ile Taşınması
Malzemelerin kaldırılması, taşınması ve istiflenmesinde ve depolanmasında genellikle mekanik araçların kullanılması esastır. İnsan gücü ile yapılan kaldırma ve taşıma işlerinde emniyetli kaldırma ve taşıma metotlarına uygun olarak çalışılmalı, Kişinin yaşına ve cinsiyetine uygun ağırlıkların kaldırılması ve taşınması, Ekip halinde yapılan çalışmalarda, kumanda hareket ve işaretleri kullanılmalı, Kumanda hareket ve işaretlerinin önceden belirlenmesi ve çalışanlara öğretilmeli,

13 1. Kaldırma, taşıma, istifleme
Yuvarlanabilir malzemelerin eğik düzlemde taşınması esnasında, eğik düzlemin alt tarafında, yükün önünde durulmamalı, Takozlar, kaldıraçlar, halat ve ipler kullanılmalı, Malzemelerin ayağa düşme, kesme vb. zarar verme ihtimaline karşı, kişisel koruyucu malzemelerin kullanılmalı,(Çelik burunlu ayakkabı, önlük, eldiven, gözlük)

14 1. Kaldırma, taşıma, istifleme
İstifleme (Depolama) Depo çeşitleri Ham madde depoları Yarı mamul madde depoları Mamul madde depoları İkmal maddeleri depoları Atık madde depoları

15 KALDIRMA ARAÇLARININ ÇEŞİTLERİ
Ceraskallar

16 KALDIRMA ARAÇLARININ ÇEŞİTLERİ
Köprülü Vinçler (Kreynler)

17 Portal ve Yarı portal Vinçler
KALDIRMA ARAÇLARININ ÇEŞİTLERİ Portal ve Yarı portal Vinçler

18 KALDIRMA ARAÇLARININ ÇEŞİTLERİ
Yapı (Kule) Vinçleri

19 Konsol (Pergel) Vinçler
KALDIRMA ARAÇLARININ ÇEŞİTLERİ Konsol (Pergel) Vinçler

20 KALDIRMA ARAÇLARININ ÇEŞİTLERİ
Mobil Vinçler

21 KALDIRMA ARAÇLARININ ÇEŞİTLERİ
Hidrolik asansör Asansörler

22 KALDIRMA ARAÇLARININ ÇEŞİTLERİ
Elektrikli transpalet Transpaletler

23 KALDIRMA ARAÇLARININ ÇEŞİTLERİ
Kesinlikle yapılmaması gereken yük kaldırma Forklift

24 KALDIRMA ARAÇLARININ GÜVENLİ KULLANIMI TEDBİRLERİ (I)
1 - Makine Emniyeti Yönetmeliği’ne uygun imal edilen Kaldırma Makineleri, üreticinin belirttiği şekilde ve gerekirse üretici tarafından montajı yapılmalıdır. 2 - Koruyucu ve Planlı bakımları uygun şekilde yapılmalıdır. (İŞ EKİPMANLARININ KULLANIMINDA SAĞLIK VE GÜVENLİK ŞARTLARI YÖNETMELİĞİ Resmi Gazete Tarihi: Sayısı: Madde: 8- b) İş  ekipmanlarının tamiri, tadili, kontrolü, bakımı ve hizmete alınması bu işleri yapmakla özel olarak görevlendirilen kişilerce yapılır. 3 - Her türlü tamir, tadilat ve bakımlar için bir sicil kartı tutulmalıdır.

25 KALDIRMA ARAÇLARININ GÜVENLİ KULLANIMI TEDBİRLERİ (I)
4 - Çalışma sahası işaretlenmeli ve iyi tanzim edilmelidir. 5 - Açık alanda çalışan vinçlerin fırtınalı havalarda hareket etmemeleri için rüzgar emniyeti düzenekleri bulunmalıdır. 6 - Ray üstünde çalışan vinçlerde ray uçlarında en az tekerleklerin yarı çapı yüksekliğinde takozlar bulunmalıdır. 7 - Elektrikle çalışan kaldırma makinelerinde belirtilen alt ve üst noktalar geçildiğinde, elektrik akımı otomatik olarak kesecek ve tamburun hareketini otomatik olarak durduracak bir tertibat bulunmalıdır.

26 8 - İşlemler sırasında yetiştirilmiş manevracılar kullanılmalıdır.
KALDIRMA ARAÇLARININ GÜVENLİ KULLANIMI 8 - İşlemler sırasında yetiştirilmiş manevracılar kullanılmalıdır. (SAĞLIK VE GÜVENLİK İŞARETLERİ YÖNETMELİĞİ Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi/Sayısı: /28762 Ek:9) 9 - Yetiştirilmiş operatörler tarafından kullanılmalıdır. İş ekipmanı, sadece o ekipmanı kullanmak üzere görevlendirilen kişilerce kullanılır. (İŞ EKİPMANLARININ KULLANIMINDA SAĞLIK VE GÜVENLİK ŞARTLARI YÖNETMELİĞİ Resmi Gazete Tarihi: Sayısı: Madde: 8- a) 10 - Operatörler her DUR işaretine uymalıdır.

27 KALDIRMA ARAÇLARININ GÜVENLİ KULLANIMI TEDBİRLERİ (I)
A-GENEL İŞARETLER Anlamı Tarifi Şekil BAŞLAT Hazır ol Başlama komutu Avuç içleri öne bakacak şekilde her iki kol yere paralel DUR Kesinti / ara Hareketi durdur Avuç içi öne bakacak şekilde sağ kol yukarı kalkık TAMAM İşlemin sonu Her iki kol göğüs hizasında eller kenetli (SAĞLIK VE GÜVENLİK İŞARETLERİ YÖNETMELİĞİ Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi/Sayısı: /28762 Ek:9)

28 KALDIRMA ARAÇLARININ GÜVENLİ KULLANIMI TEDBİRLERİ (I)
B-Dikey Hareketler Anlamı Tarifi Şekil KALDIR Sağ kol avuç içi öne bakacak şekilde yukarı kalkıkken yavaşça daire çizer İNDİR Sağ kol avuç içi içeri bakacak şekilde yere doğru indirilmişken yavaşça daire çizer DÜŞEY MESAFE Mesafe her iki elin arasındaki boşlukla ifade edilir

29 Anlamı Tarifi Şekil C-Yatay Hareketler İLERİ
Her iki kol avuç içleri yukarı bakacak şekilde bel hizasında bükülüyken kollar dirsekten kırılarak yukarı hareket eder GERİ Her iki kol avuç içleri aşağı bakacak şekilde göğüs önünde bükülüyken kollar dirsekten kırılarak yavaşça gövdeden uzaklaşır SAĞ Manevracının sağı Sağ kol avuç içi yere bakacak şekilde yere paralel sağa uzatılmışken sağa doğru yavaşça küçük hareketler SOL Manevracının solu Sol kol avuç içi yere bakacak şekilde yere paralel sola uzatılmışken sola doğru yavaşça küçük hareketler YATAY MESAFE Eller arasındaki boşluk mesafeyi ifade eder        

30 D. Tehlike KALDIRMA ARAÇLARININ GÜVENLİ KULLANIMI TEDBİRLERİ (I)
Anlamı Tarifi Şekil TEHLİKE Acil dur. Avuç içleri öne bakacak şekilde her iki kol yukarı kalkık HIZLI Bütün hareketler daha hızlı YAVAŞ Bütün hareketler daha yavaş

31 11 - Operatörün kancayı görüş sahası kapatılmamalıdır
KALDIRMA ARAÇLARININ GÜVENLİ KULLANIMI TEDBİRLERİ (I) 11 - Operatörün kancayı görüş sahası kapatılmamalıdır 12 - Kancada Emniyet Mandalı olmalıdır

32 KALDIRMA ARAÇLARININ GÜVENLİ KULLANIMI
TEDBİRLERİ (I) 13 - Yükler dik olarak kaldırılmalıdır Yükün kaldırılacağı mahalde, yükün sallanma periyodu dışına çıkılabilecek alanlar bulunmalıdır 15 - Yükle ve araçla birlikte diğer çalışanlar kaldırılmamalı ve taşınmamalıdır.

33 KALDIRMA ARAÇLARININ GÜVENLİ KULLANIMI
TEDBİRLERİ (I) 16 - Kaldırılmış yükler çalışan İşçilerin üzerinden geçirilmemelidir. Elektro-mağnetli kaldırma ve taşımalarda işçilerin çalışma sahasında bulunmaması mutlak sağlanmalıdır

34 KALDIRMA ARAÇLARININ GÜVENLİ KULLANIMI TEDBİRLERİ (I)
17 - Yükler ASLA askıda bırakılmamalıdır.

35 KALDIRMA ARAÇLARININ GÜVENLİ KULLANIMI
TEDBİRLERİ (I) 18 - İkaz, sinyal ve işaretleri bulunmalıdır. 19 - Yağlama sırasında elektrik akımı kesilmelidir. 20 - Operatör vinci terk ederken kumanda kollarını “0” durumuna getirmeli ve ana şalteri kapatmalıdır. 21 - Açık alanda çalışan vinçlerde paratoner- topraklama bulunmalıdır. 22 - Periyodik test ve kontrolleri yapılmalıdır.

36 PERİYODİK KONTROLLERİN YAPILIŞI
1- Fiziki (gözle) muayene deneyleri, Çalışma şartları ile test ve deneylerden dolayı vincin taşıyıcı yapısında uygunsuzluğun meydana gelip gelmediğini tespit etmektir 2- Şartnamelere uygunluk deneyleri, Kaldırma araçlarının imalat öncesi belirtilen teknik şartnamelere uygunluğunun tespiti için yapılır. 3- Yük kaldırma yeterlilik deneyleri, 3.1. Statik yük deneyleri, 3.2. Dinamik yük deneyleri, 3.3. Kararlılık deneyleri.

37 PERİYODİK KONTROLLERİN YAPILIŞI

38 PERİYODİK KONTROLLERİN YAPILIŞI

39 3.1: Statik Yük Deneyleri:
PERİYODİK KONTROLLERİN YAPILIŞI 3.1: Statik Yük Deneyleri: AMACI: Statik deneyler kaldırma makinası ve elemanlarının yapı yeterliliğini kontrol etmek amacı ile yapılır. STATİK DENEY YÜKÜ (Ps) HESABI: Ps = 1,25 x P olarak alınmalıdır. DENEYİN UYGULANMASI : Vincin ana elemanlarına en fazla,yük,eğilme momenti veya eksenel kuvvet uygulanacak konumda yapılır . Yük en fazla cm. yukarı kaldırılır ve en fazla10 dakika askıda tutulur.

40 PERİYODİK KONTROLLERİN YAPILIŞI
3.2: Dinamik yük deneyleri AMACI: Özellikle kaldırma aracı mekanizmalarını ve frenlerinin emniyetle işlerliğini kontrol etmek amacı ile yapılır. DİNAMİK DENEY YÜKÜNÜN ( Pd ) HESABI: Pd = 1,1 X P OLARAK (TS ) DENEYİN UYGULANMASI : Vincin ana elemanlarına en fazla yük, eğilme momenti veya eksenel kuvvet uygulanacak konumda yapılır

41 PERİYODİK KONTROLLERİN YAPILIŞI
3.3: Kararlılık Deneyleri: AMACI: Kaldırma aracının kararlılığını kontrol etmek amacı ile yapılır. KARARLILIK DENEY YÜKÜNÜN HESABI: Pk = 1,25 x P + 0,1 x Fi olarak alınmalıdır. P = Tasarım Kaldırma kapasitesi, Fi = Ana bomun ağırlığı veya uzantı bomun ağırlının bom veya uzantı bomun başlarına indirgenmiş ağırlığıdır. DENEYİN UYGULANIŞI: Deneyler belirlenmiş çalışma alanında ve kararlılığın en az olduğu konumlarda yapılmalıdır. (Detaylar için TS ’ya bakılmalıdır)

42 A-Halatın durumu herhangi bir zayıflama belirtisi gösteriyor mu ?
PERİYODİK KONTROLLERİN YAPILIŞI Halat muayene ve kontrolünü yapan kişi aşağıdaki soruları cevaplamalıdır: A-Halatın durumu herhangi bir zayıflama belirtisi gösteriyor mu ? B-Halatın hasara uğrama hızı bir sonraki planlı muayeneye kadar halatın emniyetle hizmet vermesine yetecek yavaşlıkta mı?

43 PERİYODİK KONTROLLERİN YAPILIŞI
Halat Çapında Azalma Bir halatın çapı,aşağıdaki değerlerin altına indiyse,halat değiştirilmelidir. a-19 mm’ye kadar çaplı halatlarda 1 mm., b mm arasında çaplı halatlarda 1,5 mm c mm arasında çaplı halatlarda 2 mm.

44 PERİYODİK KONTROLLERİN YAPILIŞI
Halatlarda sepetleşme Halatta gam oluşumu

45 PERİYODİK KONTROLLERİN YAPILIŞI
Tellerin iplikleşmesi Halatların ezilmesi

46 PERİYODİK KONTROLLERİN YAPILIŞI
Halatta gam oluşumu

47 PERİYODİK KONTROLLERİN YAPILIŞI

48 PERİYODİK KONTROLLERİN YAPILIŞI

49 PERİYODİK KONTROLLERİN YAPILIŞI
30° dolgulu zeminlerde 45° sağlam zeminlerde Ağırlık Açıları: Mesafeler: c m → 12 t c m → 12 t b £ 80° (Şev açısı) b a Mesafe a 1 m V 3 m 1 kV kV 4 m kV kV 5 m kV kV 5 m Bilinmeyen Gerilimlerde b 0,5 m Güvenlik Mesafesi c

50 PERİYODİK KONTROLLERİN YAPILIŞI
15 kV 10 m Güvenlik Mesafesi sadece ehliyetli kişiler gözetiminde 110 kV 3 m

51 KALDIRMA ARAÇLARINDA GÜVENLİK 2-KULLANIMDA GÜVENLİK
1-TASARIM VE İMALATTA GÜVENLİK Makine Emniyeti Yönetmeliği (2006/42/AT) 2-KULLANIMDA GÜVENLİK İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği

52 İLGİLİ MEVZUAT Makine Emniyeti Yönetmeliği (2006/42/AT)
Yürürlük tarihi: 29/04/ sayılı Resmî Gazete, Kaldırma aksesuarı: Kaldırma aksesuarları, sapanın şekli ve yapısı dikkate alınarak, kaldırılacak yüke, kavrama noktalarına, bağlantı elemanlarına ve atmosfer şartlarına uygun seçilir. Kaldırmada kullanılan bağlantı elemanları kullanımdan sonra sökülmüyorsa, bunların özellikleri hakkında kullanıcıların bilgi sahibi olması için belirgin bir şekilde işaretlenir.

53 İLGİLİ MEVZUAT Makine emniyeti yönetmeliğine göre Mekanik dayanım a) Manuel(elle) çalıştırılan makinalar ve kaldırma aksesuarları: 1,5 b) Diğer makinalar: 1,25 Elle çalıştırılan makinalar artık kalmadığından kaldırma makineleri, kabul edilen en ağır yükün en az 1,25 katını etkili ve güvenli bir şekilde kaldıracak ve askıda tutabilecek güçte olacak.

54 Ek-3 bakım onarım periyodik kontrol ile hususlar
İLGİLİ MEVZUAT Ek-3 bakım onarım periyodik kontrol ile hususlar 1.4. Periyodik kontrol aralığı ve kriterleri standartlar ile belirlenmemiş iş ekipmanlarının periyodik kontrolleri, varsa imalatçının öngördüğü aralık ve kriterlerde yapılacaktır. Bu hususlar, imalatçı tarafından belirlenmemiş ise ekipmanın periyodik kontrolü, ekipmanın bulunduğu işyeri ortam koşulları ile kullanım sıklığı göz önünde bulundurularak, yapılacak risk analizi sonuçlarına göre, belirlenecek aralıklarda ve her koşulda 1 yılı aşmayacak süreyle yapılacaktır.

55 4.1.2.4 Kasnak, tambur, dişli çark, halat ve zincirler
İLGİLİ MEVZUAT Eğer her hangi bir süre belirtilmemişse kaldırma makinaları 1 yıl süreyle periyodik kontrolleri yapılır. Ek-1 Kasnak, tambur, dişli çark, halat ve zincirler Halatın bütünü ve uçları, yeterli bir güvenlik düzeyi sağlayacak şekilde seçilmiş bir çalışma katsayısına sahip olmalıdır. Genel bir kural olarak bu kat sayı 5’tir.

56 4.1.2.5 Kaldırma aksesuarları ve bunların aksamları
İLGİLİ MEVZUAT Kaldırma zincirleri, yeterli bir güvenlik düzeyi sağlayacak şekilde seçilmiş bir çalışma katsayısına sahip olmalıdır. Genel bir kural olarak bu katsayı 4’tür. Kaldırma aksesuarları ve bunların aksamları (a) Tel-halat/halat-halat ucu kombinasyonlarının çalışma kat sayısı yeterli bir güvenlik düzeyi sağlayacak şekilde seçilmeli; genel bir kural olarak bu katsayı 5’e eşittir. Halatlar, uç kısımları dışında herhangi bir eklenti bağı ihtiva etmemelidir.

57 İLGİLİ MEVZUAT (b) Kaynaklı baklalı zincirler kullanıldığında, bunlar kısa baklalı tipte olmalıdır. Zincirlerin çalışma kat sayısı yeterli bir güvenlik düzeyi sağlayacak şekilde seçilmeli; genel bir kural olarak bu kat sayı 4’e eşittir, (c) Dokuma halat veya sapanların çalışma katsayısı malzemeye, imalât yöntemine, ölçülerine ve kullanıma bağlıdır. Bu katsayı yeterli bir güvenlik düzeyi sağlayacak şekilde seçilmelidir; genel bir kural olarak bu kat sayı, kullanılan malzemenin çok iyi kalite olması ve imalât yönteminin kullanım amacına uygun olması koşuluyla, 7’ye eşittir.

58 İLGİLİ MEVZUAT Aksi halde, katsayı, genel bir kural olarak, eşdeğer bir güvenlik düzeyini sağlamak için daha yüksek seçilmelidir. Dokuma halatlar ve sapanlarda, herhangi bir düğüm, uçsuz sapanlar hariç olmak üzere sapan uçlarındakiler dışında ek bağları veya bağlantılar olmamalıdır, (d) Bir sapanı oluşturan ve sapanla birlikte kullanılan bütün metalik aksamlar yeterli bir güvenlik düzeyi sağlayacak şekilde seçilmiş bir çalışma katsayısına sahip olmalıdır; genel bir kural olarak bu katsayı 4’e eşittir, (e) Çok bacaklı bir sapanın azami çalışma yükü; en zayıf bacağın çalışma katsayısı, bacak sayısı ve sapan konfigürasyonuna bağlı bir azaltma faktörü esas alınarak belirlenir.

59 İLGİLİ MEVZUAT Kaldırma makinelerinde halkalı ve GALL zinciri de denilen levhalı zincirler kullanılır. Zincirler kullanılmadan önce gözle mutlaka muayene edilmelidir. Zincir baklalarındaki aşınma bakla kalınlığının dörtte birini geçmişse, ezilme veya çatlak varsa değiştirilmelidir. Baklalardaki boyuna uzama %5’ i geçmemelidir. Baklalar hiçbir zaman cıvatalarla tutturulmamalıdır. Bağlamalarda özel olarak yapılmış kilitler, zincir kilitleri ve zincir ekleme baklaları kullanılmalıdır

60 CE işareti, CE, "Conformite Europeenne" yani fransızca Avrupa'ya Uygunluk kelimelerinin baş harflerinden oluşmaktadır. CE Uygunluk İşareti: Makinelerin çalışırken veya kullanılırken insanların ve çevrenin sağlık ve emniyetini tehdit etmeyecek nitelikte olduğunu belirten işarettir.

61 İLGİLİ MEVZUAT 1- İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği: İş Ekipmanının Kontrolü MADDE 7 – (1) İşyerinde kullanılan iş ekipmanının kontrolü ile ilgili aşağıdaki hususlara uyulur. a) İş ekipmanının güvenliğinin kurulma ve montaj şartlarına bağlı olduğu durumlarda, ekipmanın kurulmasından sonra ve ilk defa kullanılmadan önce ve her yer değişikliğinde ekipmanın, periyodik kontrolleri yapmaya yetkili kişiler tarafından kontrolü yapılır, doğru kurulduğu ve güvenli şekilde çalıştığını gösteren belge düzenlenir.

62 İLGİLİ MEVZUAT   İşverence, arızaya sebep olabilecek etkilere maruz kalarak tehlike yaratabilecek iş ekipmanının; 1) Periyodik kontrolleri yapmaya yetkili kişilerce periyodik kontrollerinin yapılması, 2) Çalışma şeklinde değişiklikler, kazalar, doğal olaylar veya ekipmanın uzun süre kullanılmaması gibi iş ekipmanındaki güvenliğin bozulmasına neden olabilecek durumlardan sonra, arızanın zamanında belirlenip giderilmesi ve sağlık ve güvenlik koşullarının korunması için periyodik kontrolleri yapmaya yetkili kişilerce gerekli kontrollerin yapılması, sağlanır.

63 İLGİLİ MEVZUAT c) Kontrol sonuçları kayıt altına alınır ve yetkililer her istediğinde gösterilmek üzere uygun şekilde saklanır. (2) İş ekipmanı işletme dışında kullanıldığında, yapılan son kontrol ile ilgili belge de ekipmanla birlikte bulundurulur. (3) Hangi tür iş ekipmanın kontrole tabi tutulacağı, bu kontrollerin hangi sıklıkla ve hangi şartlar altında yapılacağı ile kontrol sonucu düzenlenecek belgelerle ilgili usul ve esaslar EK-III’te belirtilmiştir (Ek-III Bakım, onarım ve periyodik kontroller ile ilgili hususlar)

64 İLGİLİ MEVZUAT 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanunu
30/06/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu 3/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği (Resmi Gazete Tarihi: 25/04/2013 Sayısı: 28628) Makine Emniyeti Yönetmeliği (Resmi Gazete Tarihi: 03/03/2009 Sayısı:27158) Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliği (Resmi Gazete Tarihi: 03/02/1987 Sayısı: 19361)

65 21/10/2012 C gurubu 54. Kaldırma makinelerinde kullanılan çelik halatların güvenlik kat sayısı en az kaç olmalıdır? A) 3 B) 4 C) 5 D) 6

66 21/10/2012 C gurubu 54. Kaldırma makinelerinde kullanılan çelik halatların güvenlik kat sayısı en az kaç olmalıdır? A) 3 B) 4 C) 5 D) 6

67 21/10/2012 B gurubu 52. Vinç arabalarının geçit ve sahanlıkları ile bunların altına ve üstüne rastlayacak sabit tesisler arasında en az kaç cm açıklık bırakılabilir? A) 180 B) 190 C) 200 D) 210

68 21/10/2012 B gurubu 52. Vinç arabalarının geçit ve sahanlıkları ile bunların altına ve üstüne rastlayacak sabit tesisler arasında en az kaç cm açıklık bırakılabilir? A) 180 B) 190 C) 200 D) 210

69 21/10/2012 B gurubu 54. Motorlu vinçlerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? A) Halat tamburlarının yanları flanşlı olmalıdır. B) Tamburlarda en az bir tam sarım halat kalmalıdır. C) Halat çapı ile tambur yivleri birbirine orantılı olmalıdır. D) Alt ve üst noktalar geçildiğinde hareketi otomatik olarak durduracak tertibat olmalıdır.

70 21/10/2012 B gurubu 54. Motorlu vinçlerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? A) Halat tamburlarının yanları flanşlı olmalıdır. B) Tamburlarda en az bir tam sarım halat kalmalıdır. C) Halat çapı ile tambur yivleri birbirine orantılı olmalıdır. D) Alt ve üst noktalar geçildiğinde hareketi otomatik olarak durduracak tertibat olmalıdır.

71 21/10/2012 B gurubu 84. Kaldırma araç ve makineleriyle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) 5 ton veya daha fazla yük kaldıran raylı vinçlerde en az 1 fren bulunacaktır. B) En ağır yük için, kaldırma ve bağlama (sapan) zincirlerinin ve kancalarının güvenlik kat sayısı en az 5 lacaktır. C) Kaldırma makinesi operatörü, her kim tarafından verilirse verilsin, her dur işaretini daima yerine getirecektir. D) Kaldırma makineleri, kabul edilen en ağır yükün en az 1,5 katını, etkili ve güvenli bir şekilde kaldıracak ve askıda tutabilecek güçte olacaktır.

72 21/10/2012 B gurubu 84. Kaldırma araç ve makineleriyle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) 5 ton veya daha fazla yük kaldıran raylı vinçlerde en az 1 fren bulunacaktır. B) En ağır yük için, kaldırma ve bağlama (sapan) zincirlerinin ve kancalarının güvenlik kat sayısı en az 5 lacaktır. C) Kaldırma makinesi operatörü, her kim tarafından verilirse verilsin, her dur işaretini daima yerine getirecektir. D) Kaldırma makineleri, kabul edilen en ağır yükün en az 1,5 katını, etkili ve güvenli bir şekilde kaldıracak ve askıda tutabilecek güçte olacaktır.

73 21/10/2012 A gurubu 52. Bir nuflese özel çelik halatın kullanılmaması için 1 m boyunca dayanımını en az yüzde kaç oranında kaybetmiş olması gerekmektedir? A) % 15 B) % 20 C) % 25 D) % 30

74 21/10/2012 A gurubu 52. Bir nuflese özel çelik halatın kullanılmaması için 1 m boyunca dayanımını en az yüzde kaç oranında kaybetmiş olması gerekmektedir? A) % 15 B) % 20 C) % 25 D) % 30

75 21/10/2012 A gurubu 53. I- Zincirlerde düğüm ve büküm olmayacaktır. II- Kırılan bir kaldırma veya bağlama zinciri, telle bağlanmayacak veya cıvatalarla tutturulmayacaktır. III- Sert ve kesici köşeli yükler kaldırılırken, köşelerle zincirler arası, uygun yastıklarla beslenecektir. Yüklerin kaldırılmasında kullanılan zincirlerde dikkat edilmesi gereken hususlar yukarıdakilerin hangilerinde doğru olarak sıralanmıştır? A) Yalnız II B) Yalnız III C) II ve III D) I, II ve III

76 21/10/2012 A gurubu 53. I- Zincirlerde düğüm ve büküm olmayacaktır. II- Kırılan bir kaldırma veya bağlama zinciri, telle bağlanmayacak veya cıvatalarla tutturulmayacaktır. III- Sert ve kesici köşeli yükler kaldırılırken, köşelerle zincirler arası, uygun yastıklarla beslenecektir. Yüklerin kaldırılmasında kullanılan zincirlerde dikkat edilmesi gereken hususlar yukarıdakilerin hangilerinde doğru olarak sıralanmıştır? A) Yalnız II B) Yalnız III C) II ve III D) I, II ve III

77 21/10/2012 A gurubu 63. Aşağıda verilen el işaretlerinden hangisinin anlamı yanlış verilmiştir? BAŞLA DUR KALDIR TAMAM (İşlemin sonu)

78 21/10/2012 A gurubu 63. Aşağıda verilen el işaretlerinden hangisinin anlamı yanlış verilmiştir? BAŞLA DUR KALDIR TAMAM (İşlemin sonu)

79 18/05/2013 C gurubu 51. I- İp halatları her türlü ortamda saklanabilir. II- Islak ip halatları kurutulmalıdır. III- Kirli ip halatları yıkanıp kurutulmalıdır. Kaldırma ve çekme işlerinde kullanılan ip halatlarının kullanımı, saklanması ve bakımı ile ilgili yukarıdaki bilgilerden hangileri doğrudur? A) I ve II B) II ve III C) Yalnız I D) Yalnız II

80 18/05/2013 C gurubu 51. I- İp halatları her türlü ortamda saklanabilir. II- Islak ip halatları kurutulmalıdır. III- Kirli ip halatları yıkanıp kurutulmalıdır. Kaldırma ve çekme işlerinde kullanılan ip halatlarının kullanımı, saklanması ve bakımı ile ilgili yukarıdaki bilgilerden hangileri doğrudur? A) I ve II B) II ve III C) Yalnız I D) Yalnız II

81 18/05/2013 C gurubu 53. Bir kaldırma makinesinde 8 işçi görevli ise kaldırma makinesi operatörüne bunlardan kaç tanesi manevracı (işaretçi) olarak işaret vermelidir? A) 1 B) 2 C) 3 D) 4

82 18/05/2013 C gurubu 53. Bir kaldırma makinesinde 8 işçi görevli ise kaldırma makinesi operatörüne bunlardan kaç tanesi manevracı (işaretçi) olarak işaret vermelidir? A) 1 B) 2 C) 3 D) 4

83 18/05/2013 C gurubu 73. Kaldırma makineleri kabul edilen en ağır yükün en az kaç katını etkili ve güvenli bir şekilde kaldırmalıdır? A) 1,25 B) 2 C) 2,5 D) 3

84 18/05/2013 C gurubu 73. Kaldırma makineleri kabul edilen en ağır yükün en az kaç katını etkili ve güvenli bir şekilde kaldırmalıdır? A) 1,25 B) 2 C) 2,5 D) 3

85 18/05/2013 C gurubu 78. Güvenlik ve Sağlık İşaretleri Yönetmeliği’ne göre başlatma işareti aşağıdakilerden angisidir?

86 18/05/2013 C gurubu 78. Güvenlik ve Sağlık İşaretleri Yönetmeliği’ne göre başlatma işareti aşağıdakilerden angisidir?

87 18/05/2013 B gurubu 53. 5 ton veya daha fazla yük kaldıran raylı vinçlerde olması gereken fren çeşitleri ve sayıları aşağıdakilerin hangisinde doğru olarak verilmiştir? A) 1 elektrikli fren B) 2 mekanik fren C) 1 mekanik fren D) 1 elektrikli fren ve 1 mekanik fren

88 18/05/2013 B gurubu 53. 5 ton veya daha fazla yük kaldıran raylı vinçlerde olması gereken fren çeşitleri ve sayıları aşağıdakilerin hangisinde doğru olarak verilmiştir? A) 1 elektrikli fren B) 2 mekanik fren C) 1 mekanik fren D) 1 elektrikli fren ve 1 mekanik fren

89 18/05/2013 B gurubu 54. Kaldırma araçlarının kancalarının güvenlik katsayısı mekanik olarak çalışanlarda taşıyacakları yükün en az kaç katına eşit olmalıdır? A) 4 B) 3,5 C) 3 D) 2,5

90 18/05/2013 B gurubu 54. Kaldırma araçlarının kancalarının güvenlik katsayısı mekanik olarak çalışanlarda taşıyacakları yükün en az kaç katına eşit olmalıdır? A) 4 B) 3,5 C) 3 D) 2,5

91 18/05/2013 A gurubu 57. Köprü ayaklı gezer vinçlerin geçtiği yol boyu ve raylar en az kaç cm eninde olmalıdır? A) 55 B) 65 C) 75 D) 85

92 18/05/2013 A gurubu 57. Köprü ayaklı gezer vinçlerin geçtiği yol boyu ve raylar en az kaç cm eninde olmalıdır? A) 55 B) 65 C) 75 D) 85

93 18/05/2013 A gurubu 56. Bir seal özel çelik halatının kullanılamaması için 1 m boyunca dayanımını yüzde kaç oranında kaybetmiş olması gerekmektedir? A) % 9 B) % 10 C) % 11 D) % 12

94 18/05/2013 A gurubu 56. Bir seal özel çelik halatının kullanılamaması için 1 m boyunca dayanımını yüzde kaç oranında kaybetmiş olması gerekmektedir? A) % 9 B) % 10 C) % 11 D) % 12


"İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları