Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Ölçme ve Değerlendirme
Eğitim Öğretimde Öğrencilerin bilgileri, Anlayışları, Kavrayışları, Becerileri, Davranışları, Tutum, Değerleri ölçülebilir. Ölçme ve Değerlendirme
2
Ölçme ve Değerlendirme
Ölçme İşleminde; İnformal gözlemler, (Öğrencilerin yaptığı) Çeşitli proje ve çalışmalar, Yazılı yoklamalar, Testler (ya da çeşitli standart testler), Anketler, Ölçekler…vb. kullanılabilir. Ölçme ve Değerlendirme
3
Ölçme İle İlgili Temel Kavramlar
Nitelik/Özellik: Genel anlamda ölçülecek değişkenler, büyüklükler, miktarlar nitelik olarak ifade edilir. Öğrencilerin boylarının ölçülmesinde nitelik uzunluktur ve birimi vardır. Ağırlık da nicel bir değişkendir ve birimi vardır. Eğer öğrencilerin ne kadar öğrendiği ile ilgili bir ölçme işlemi yapılacaksa, değişkenimiz niteldir ve üniteyle ilgili kazanımlar bu işlemin niteliğidir. Ölçme ve Değerlendirme
4
Ölçme ve Değerlendirme
Ölçme sonucunda elde edilen sembol veya sayıya ölçüm denir. Eğitimde en ideal ölçme tanı koyucu ölçmelerdir. Belirlenen hedef davranışların bireysel davranışlara bağlı olarak kazanılıp kazanılmadığı, ne gibi eksikliklerin ortaya çıktığı, bu eksikliklerin nasıl giderileceği ancak tanı koyucu ölçme ile belirlenebilir. Bu tür ölçmeler değerlendirmelere veri sağlar. Ölçme ve Değerlendirme
5
Öğretmenin ölçme işlemi şu adımları içerir:
Ölçülecek kazanımların belirlenmesi. Kazanımları yoklayacak sınav türünün belirlenmesi. Kazanımları ölçecek soruların belirlenmesi. Sınavın hazırlanması ve uygulanması. Sorulara verilecek cevapların nasıl puanlanacağının belirlenmesi ve sınavın puanlanması. Ölçme işlemi sırasında yukarıda belirtilen adımların tamamlanmasıyla bir ölçüm yapılmıştır. Ölçme ve Değerlendirme
6
Öğrenme arzu edilen düzeyde gerçekleşti mi?
ÖLÇÜT: Ölçme sonuçlarının karşılaştırılmasında esas alınan ve ilgili karar süreci boyunca değiştirilemeyen niceliklerdir. Ölçme sonuçlarının anlamlandırılmasında kullanılan ve bireyler hakkında karar vermemizi sağlayan önceden belirlenmiş kurallar veya standartlardır. Öğretmen, öğrenmenin yeterli veya yetersiz ya da başarılı olup olmadığına karar verirken ölçütler kullanır. Ölçme ve Değerlendirme
7
Ölçme ve Değerlendirme
Ölçüt, kriter demektir. Ölçüt olmaksızın değerlendirme yapılamaz. Ölçüt değiştikçe değerlendirme de değişir. Örnek: Sınıfın aritmetik ortalamasına eşit ve üstünde alanlar başarılı olacaktır. Üç sınav ortalaması 45 puan ve üstünde olanlar başarılı olacaktır. Ölçme ve Değerlendirme
8
Ölçme ve Değerlendirme
Değişken Gözlemden gözleme farklı değerler alabilen varlıkların özelliklerine değişken denir. Nitel-Nicel Değişkenler Bağımlı-Bağımsız Değişkenler Sürekli-Süreksiz Değişkenler Ölçme ve Değerlendirme
9
Değişken Çeşitleri (Nitel-Nicel)
Nitel: Sayılarla ifade edilemeyen (cinsiyet, mezun olunan okul, din, dil, medeni durum vb…) değişkenlere nitel değişken denir. Nicel:Varlıkların sayılarla ifade edilebilen özelliklerine nicel değişken adı verilir. Örneğin; boy, ağırlık, hacim gibi somut nitelikler; başarı, zekâ, yıllık gelir …vb. soyut nitelikler. Ölçme ve Değerlendirme
10
Değişken Çeşitleri (Bağımlı-Bağımsız)
Başka bir değişkene bağımlı olmadan değer alabilen, sebep-sonuç ilişkisinde sebep durumunda olan değişkenlere bağımsız değişken, başka bir değişkene bağlı olarak değerler alabilen sebep-sonuç ilişkisinde sonuç durumunda olan değişkenlere ise bağımlı değişken denir. Örneğin; bir çiçeğin büyümesine etki eden su, toprak, güneş ışığı vb. bağımsız değişken; çiçeğin büyümesi ise bağımlı değişkendir. Başarıya etki eden çalışma süresi, yetenek, motivasyon bağımsız değişken, başarı ise bağımlı değişkendir.
11
Değişken Çeşitleri (Sürekli-Süreksiz)
Değişkenlerin aldıkları değerlerin bölünüp bölünmemelerine göre, yani değişkenlerin aldıkları iki değer arasında başka bir değerin bulunup bulunmamasına göre sürekli değişken ve süreksiz değişken sınıflaması yapılabilir. Sürekli değişken; matematiksel olarak değişkenin aldığı iki değerin arasının sürekli bölünebildiği, 12,25 cm gibi Bu tür değişkenler reel sayılarla ifade edilir. Örneğin, insanın boyu nicel ve sürekli bir değişkendir. Çünkü insanın boyu santimetre, milimetre gibi çok küçük birimlere ayrılabilir.
12
Değişken Çeşitleri (Sürekli-Süreksiz)
Değişkenler arasında sürekli bölmenin yapılamadığı değerlere süreksiz değişken denilmektedir. Süreksiz değişkenlerin değerleri ölçek üzerinde ayrı ayrı noktalar olarak yer alır. İki değer arasında sınırlı sayıda (sonlu) değer bulunur. Cinsiyet(K – E), nüfus, medeni durum (Evli-Bekar-Dul), okul türü (anaokulu-ilkokul-ortaokul-lise), okunulan bölüm, vb..
14
Ölçme Sonuçlarının Anlamı
Ölçeklerin yapı ve elde edilen ölçme sonuçlarının anlamı açısından karşılaştırılması Ölçek Türü Ölçeğin Yapısı Ölçme Sonuçlarının Anlamı Başlangıç Noktası Birimi (Aralığı) Nitelik Gösterme Gücü Sıra Fark Oran Sınıflama Var Yok Sıralama Var fakat değişir Eşit Aralıklı Var fakat göreceli Var ve eşit Eşit Oranlı Var ve mutlaktır
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.