Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Nuran E. KORKMAZ A.Ü.İ.F /Güz Dönemi
BAĞLANMA KURAMI VE DİN Nuran E. KORKMAZ A.Ü.İ.F /Güz Dönemi Nuran E. KORKMAZ
2
“İnsanların kendileri için önemli gördükleri kişilerle kurdukları güçlü duygusal bağlar”
Nuran E. KORKMAZ
3
BAĞLANMA KURAMI (Bowlby 1951)
“bilişsel ve duygusal nesne temsilleri” ” Nesne ilişkileri teorisi: çocuk doğumdan itibaren çevresini keşfetmeye ve ilişki içerisine girmeye başlar. birincil: kendi bedeni ikincil: ilişkiye girdiği “nesne”, her zaman yanında olan annesi ya da ilk bakımını sağlayan kişidir (Beck, 2006:45). “içsel çalışan şemalar”/ zihinsel temsiller “kendilik” ve “diğeri” Nuran E. KORKMAZ
4
Bağlanma objesi (anne, baba, bakıcı) iki temel fonksiyonu yerine getirir:
herhangi bir stres ya da tehlike durumunda güvenli bir sığınak olması tehlikeden yoksun bir çevre yani güvenli bir temel sağlamasıdır. Nuran E. KORKMAZ
5
Bağlanma Tarzları/Stilleri
Güvenli (düşük düzeyde kaygı ve kaçınma /olumlu benlik ve başkaları) Korkulu/Kaygılı (yüksek düzeyde kaygı ve kaçınma/olumsuz benlik ve başkaları) Kaçınan (düşük düzeyde kaygı ve yüksek düzeyde kaçınma / olumlu benlik ve olumsuz başkaları) Saplantılı (yüksek düzeyde kaygı ve düşük düzeyde kaçınma/ olumsuz benlik ve olumlu başkaları) “ İnsan yaşamının beşikten mezara kadar süren temel bir işlevidir” (Bowbly, 1969). Nuran E. KORKMAZ
6
BAĞLANMA DİN İLİŞKİSİ Hipotez (1) İlişkisel/Correspondence
(2) Telafi edici/Compansational İlişkisel hipotez Telafi edici hipotez Çocukluk dönemi bağlanma yapısı ile Tanrı’ya bağlanma arasında direkt bir ilişki (Güvenli) Aile ile kurulan güvensiz bağlanma ilişkisi bireyi güvenli bağlanma ilişki arayışına götürmekte, güven duygusunu yeterince alamamış bireyler bu eksikliklerini Tanrı’ya bağlanarak telafi etmektedirler (Güvensiz) Nuran E. KORKMAZ
7
ABÖ Güvenli Bağlanma: Hoşnutluk, adalet ve dostluk gibi olumlu özellikler (11) Güvensiz (Kaygılı) Bağlanma: kendine güvenmeme, huzursuzluk, endişe ve değersizlik gibi birtakım olumsuz özellikler (13) Nuran E. KORKMAZ
8
Psikolojik sağlık/psikolojik iyi olma
özerklik, çevre ile ilişkilerde hakimiyet kurma, kişisel gelişim, diğerleri ile olumlu ilişkiler kurma, yaşamdaki amaçlar, kendini kabul etme. kişinin kendisini genel anlamda iyi hissetmesi olarak tanımlayabiliriz (Ryff,1989) Nuran E. KORKMAZ
9
Nuran E. KORKMAZ KORKMAZ, Nuran (2014). Bağlanma, İnsan Allah İlişkisi, Psikolojik Sağlık, Ankara: Otorite Yay.
10
Kaynakça: KORKMAZ, Nuran(2012). “Tanrıya Bağlanma ve Psikolojik İyi Olma” Toplum Bilimleri Dergisi, 6 (12): KORKMAZ, Nuran (2011).“İslam Açısından Bağlanma Kuramının Değerlendirilmesi: Teorik Bir Yaklaşım” Journal of Islamic Research, 4 (1): KORKMAZ, Nuran (2014). Bağlanma, İnsan Allah İlişkisi, Psikolojik Sağlık, Ankara: Otorite Yay. KIRKPATRICK, L. A., (1995). Attachment and Religious Experience, ın R. W. Hood, Jr., Handbook of Religious Experience: Theory and Practice, (44475). Birmingham:Religious Education Press. KIRKPATRICK, L. A., & Rowatt Wade C., (2002). Two Dimensions of Attachment to God and Their Relation to Affect, Religiosity and Personality Constructs, Journal for the Scientific Study of Religion, 41, (4), KIRKPATRICK, L. A., (2005a). Evolutionary Psychology: An Emerging New Foundation forThe Psychology of Religion. In R. F. Paloutzian, & C. L. Park, (Eds.), Handbook of The Psychology of Religion and Spirituality, New York, Guilford. Nuran E. KORKMAZ
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.