Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

KONAKLAMA İŞLETMELERİ

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "KONAKLAMA İŞLETMELERİ"— Sunum transkripti:

1 KONAKLAMA İŞLETMELERİ
Konaklama işletmeleri; seyahat eden insanların geçici bir süre konaklama yeme içme vb. ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla belirli standartlarda düzenlenmiş tesislerdir.

2 Konaklama İşletmeleri
Tamamlayıcı konaklama İşletmeleri Asli konaklama İşletmeleri Hostel Kamping Otel Oberj Motel Sağlık ve termal turizm tesisleri Tatil Köyü Yüzer tesis Pansiyon Apart otel

3 Otel Asıl fonksiyonları müşterilerin geceleme ihtiyaçlarını sağlamak olan bu hizmetin yanında; yeme içme, spor eğlence gereksinimleri için yardımcı ve tamamlayıcı birimleri de bünyelerinde bulunduran tasislerdir.

4 Motel Motorlu taşıtlarla yapılan yolculuktan doğan konaklama hizmetlerini karşılamak amacıyla ortaya çıkmıştır. Bu nedenle motor ve hotel sözcüklerinin karışımı olarak motel sözcüğü kullanılmıştır.

5 Motel otel yerleşim yeri dışında karayolları güzergahında, motorlu taşıtlarıyla yolculuk yapanların konaklama yeme içme ve araçlarının park gereksinimini karşılayan en az 10 odalı tesislerdir.

6 Moteller trafik gürültüsünün az olduğu yerlerde kurulur
Moteller trafik gürültüsünün az olduğu yerlerde kurulur. Çevre düzenlemesi ve dış görünümü önemlidir. Motellerde otoparkın ve diğer hizmet birimlerinin kolayca bulunmasını ve görülmesini sağlayan yön, yol ve park işaretleri konulur. Yeterli kapasitede otopark, iyi bir aydınlatma, 24 saat hizmet veren bir büfe bulundurulur.

7 Tatil Köyü Doğal güzellikler içerisinde rahat bir konaklama yanında çeşitli spor, eğlence ve satış hizmetlerinin de sağlandığı yaygın yerleşim düzenindeki en fazla iki katlı yapılardan oluşan en az 60 odalı konaklama tesisleridir

8 Pansiyon Pansiyonlar, yönetimi basit, müşteriye yeme içme hizmeti veren veya müşterilerin kendi yemeklerini hazırlayabilme imkanları bulunan en az 5 odalı konaklama tesisleridir. Pansiyonlarda genellikle ev bir ev ortamı hakimdir. Pansiyonlara diğer konaklama işletmelerine göre daha ucudur.

9 Pansiyon Pansiyonlarda oturma yemek ve kahvaltı ihtiyaçlarını karşılayan bir salon olmalıdır.Pansiyon mutfağında buzdolabı, pişirme imkanı vb. bulunmalıdır.

10 HOSTEL Gençlik turizmine cevap verebilen en az 10 odalı konaklama ve yeme içme hizmeti veren veya müşterilerin kendi yemeklerini kendilerinin hazırlayabilme imkanı olan tesislerdir. Odalar 2-8 kişilik olarak düzenlenir.

11 HOSTELLERDE BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Resepsiyon Vestiyer Emanet kasa, telefon kabini, Beklemeye imkan tanıyan bir giriş holü Kapasiteye uygun oturma salonu Yönetici odası En az 3. sınıf lokanta İlk yardım dolabı Çamaşır yıkama, ütüleme imkanı En az sekiz yatağa bir banyo

12 KAMPİNG Karayolları güzergahı ve yakın çevresinde, kent girişinde, doğal güzelliği olan yerlerde, genellikle turistlerin kendi imkanlarıyla konaklama, yeme içme, dinlenme, eğlenme ve spor gereksinimlerini karşıladıkları 30 üniteli tesislerdir.

13 KAMPİNGDE BULUNMASII GEREKEN NİTELİKLER
Kamp alanının güvenliğinin sağlanması Otopark resepsiyon,danışma, emanet kasa, Araba yıkama yerleri Tuvalet duş gibi müşterek kullanım alanları Sağlık ve ilk yardım hizmetleri Çamaşır yıkama ve ütüleme imkanı

14 -----------------------------------------
KAMPİNGDE BULUNMASII GEREKEN NİTELİKLER Yemek hazırlama, pişirme bulaşık yıkama imkanı sağlayan kapalı alanlar Satış yerleri Karavanların tuvalet ve atık su tanklarını boşaltabilecekleri yerler Kamp çevresi ve genel mahallin aydınlatması Kampçılara elektrik imkanı Kampçılara sağlıklı içme suyu hzimeti

15 OBERJ (dağ evi) Kırsal yörelerde su kenarlarında, avcılık kış ve dağ sporlarına uygun yörelerde, doğal güzelliklere sahip alanlarda kurulan konaklama ihtiyacını karşılayan tesislerdir. Oberjlerde karavanlar için koruma ve park yeri, spor yerleri ve en az 3. sınıf lokanta

16 TERMAL TESİSLER Kaplıca ılıca, kaynarca veya içme gibi isimler altında şifalı suların yakınlarında veya sağlığa uygun iklim koşullarının bulunduğu yerlerde kurulan konaklama tesisleridir.

17 termal En az ikinci sınıf lokanta
Çeşitli spor faaliyetlerine olanak tanıyan düzenlemeler Doktor

18 YÜZER TESİSLER Türk kara suları veya limanlarında turizm amaçlı olarak konaklama yeme içme ve eğlence hizmeti verebilecek nitelikteki deniz araçlarıdır. Bu tesisler en az 100 kişiliktir. Yüzer otel olarak işletiliyorsa en az 200 yatak Yüzer lokanta olarak işletiliyorsa en az 100 kişilik kapasite Bu araçlar denize uygun belgesi almak zorundadırlar

19 APART OTEL Mesken olarak kullanılmaya elverişli bağımsız apartman veya villa tipinde inşa ve dekore edilen, müşterilerin kendi yeme içme gereksinimlerini karşılayabilmesi için gerekli araç gereç ile donatılan ve otel olarak işletilen konaklama tesisleridir.

20 APART OTEL Resepsiyon Bekleme salonu İdari birimler
Oturma ve yemek odaları mutfak banyo Yatak odaları Satış üniteleri Çamaşır hizmetleri

21 OTELLERİN KURULUŞ YERİ SEÇİMİ
Otel işletmelerinde kuruluş yeri seçmek herhangi bir eşya seçmeye benzemez. Çünkü onu ileride değiştirmek mümkün değildir. Onun için kuruluş yeri seçimine aşırı özen gösterilmelidir. Yatırımcının temel ölçütü kardır. İyi bir kuruluş yeri maliyetlerin düşük karın en yüksek olacağı yerdir.

22 KURULUŞ YERİ SEÇİMİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLER (Doğal faktörler)
İklim koşulları, güneş kum, deniz akarsu, şifalı su, doğal zenginlikler manzara vb. faktörler

23 Ekonomik faktörler Oİ ürettikleri mal ve hizmetleri turistlerin devamlı oturdukları yere götüremezler. Yani üretilen mal ve hizmetler üretildikleri yerde ve üretildikleri anda tüketilmek zorundadır. Mesafe ve ulaşım imkanları otellerin kuruluş yerini belirlerken ekonomik bir faktör olarak karşımıza çıkmaktadır.

24 Ekonomik faktörler Oİ kurulmak istenen yerin kamu ya da özel mülkiyete sahip arazi olması önemlidir. Arazinin bina yapımına elverişli olup olmaması, bina yapım esnasında çalıştırılacak insan gücünün bölgedeki mevcut durumu, taşıma, proje maliyetleri bina maliyetlerin büyük ölçüde etkilemektedir.

25 Ekonomik faktörler Su enerji ulaşım kanalizasyon sistemi, toplantı ve kongre merkezleri sağlık hizmetleri haberleşme itfaiye vb. alt yapı imkanlarının mevcudiyeti. Pazara yakınlık Kaliteli işgücünün durumu

26 Sosyal faktörler Toplumun tüketim alışkanlıkları
Turizm ve dinlenme bölgesi Finans merkezi Fuar ve sergiler Resmi daireleri yakınlık Kamu hizmetlerinden yararlanma durumu Eğlenme, kültürel imkanlara yakınlık

27 Yasal faktörler Yasalarla teşvik edilen bölgeler, imar durumu, bina yüksekliği, milli parklar, depreme dayanıklılık kuruluş yeri seçiminde göz önünde bulundurulmalıdır.

28 Yasal faktörler Sektörün gelişmesi için her ülke bir takım özendirmede bulunmaktadır; Gümrük, vergi, resim ve harçlardan muafiyet Teşvik pirimi ödenmesi Yatırım indirimi Bina ve inşaat harcı istisnası Kredi kolaylıkları KDV ertelemesi

29 Yasal faktörler Kurumlar vergisi istisnası Emlak vergisi istisnası
Elektrik, doğalgaz ve su ücretlerinde indirim

30 Psikolojik Faktörler Yerli halkın yabancı yatırımcılara ve turistlere karşı tutum ve davranışları kuruluş yeri seçiminde önemli bir faktördür. Girişimcilerin özel eğilimleri,turistlerin görüşleri, kişisel inanç ve değerler kuruluş yeri seçimini etkiler.

31 OTEL İŞLETMELERİNİN SINIFLANDIRILMASI
Oi değişik şekillerde sınıflandırılmaktadır. Her ülke kendi otel işletmelerinin özelliklerini dikkate alarak ayrı bir sınıflandırma yapmaktadır. Karşıladıkları konaklama gereksinimine göre Çalışma sürelerine göre Mülkiyetine göre Büyüklüklerine göre Yasal açıdan

32 Karşıladıkları konaklama ihtiyacının türü bakımından
Şehir otelleri, şehir merkezlerinde buluna ve genelde kısa süreli konaklama yapılan otellerdir. Kıyı otelleri, uzun süreli tatil geçirmek, deniz ve güneşten yararlanmak isteyenlerin konakladıkları otellerdir. Dağ otelleri, dağcılık ve kayak sporu yapanların kaldıkları otellerdir. Kaplıca otelleri, tedavi nedeniyle kaplıca ve şifalı sulardan yararlanmak için konaklama yapılan otellerdir.

33 Çalışma sürelerine göre oteller
Devamlı oteller,bütün bir yıl boyunca açık olan ve faaliyet gösteren otellerdir. Mevsimlik oteller, yılın belli mevsimlerinde çalışan otellerdir.

34 Devamlı oteller ile mevsimlik oteller karşıladıkları hizmetler açısından önemli farklılıklar gösterirler; Devamlı oteller, genellikle müşterilerin, geceleme, yeme içme ihtiyaçlarının karşıladıkları halde; mevsimlik oteller dinlenme, eğlenme ve spor gibi gereksinimleri de karşılarlar Devamlı oteller genellikle her ülkede aynı özelliği gösterir. Oysa mevsimlik oteller, kuruluş yerlerine göre ülkeden ülkeye farklılık gösterirler

35 Devamlı oteller ile mevsimlik oteller karşıladıkları hizmetler açısından önemli farklılıklar gösterirler; Devamlı oteller gidilmesi zorunlu otellerdir. Çeşitli nedenlerle seyahat eden insanlar devamlı otellerden yararlanırlar. Mevsimlik oteller ise gidilmesi zorunlu yerler olmayıp zevk eğlence ve dinlenmek için gidilen yerlerdir. Devamlı otellerde konaklama süresi mevsimlik otellere oranla daha kısadır

36 Mülkiyet bakımından otellerin sınıflandırılması
Özel mülkiyete ait oteller Kamu mülkiyetine ait oteller Karma mülkiyetli oteller

37 Büyüklüklerine göre otellerin sınıflandırılması
Otellerin büyüklüğünü belirleyen kriterler, otel işletmesine yatırılan sermayenin tutarı, işletmede çalışan personel sayısı ve oda sayısıdır. Büyük oteller, oda sayısı 100 ve daha yukarı, personel sayısı 110 ve daha yukarı olan otel işletmeleri

38 Büyüklüklerine göre otellerin sınıflandırılması
Orta ve küçük oteller, kesin bir ayrım yapılmamakla birlikte orta büyüklükteki oteller odası bulunan personel çalıştıran otellerdir odası bulunan personel çalıştıran oteller küçük otel işletmeleri olarak kabul edilir.

39 Büyüklüklerine göre otellerin sınıflandırılması
Çok küçük oteller, konaklama hizmetini devamlı bir iş edinmeyen, hizmetlerin genel olarak 1-5 kişi tarafından görüldüğü kapasiteleri 2-20 konuğu barındırmaya uygun otel işletmeleridir.

40 Büyük otellerin olumlu yönleri
Kolay kredi bulabilirler, sermaye piyasasına tahvil satarak ek finansman sağlayabilirler Mal alımlarını büyük miktarda yaptıkları için indirimden yaralanırlar Reklam giderlerini uzun süre karşılayabilirler Nitelikli personel çalıştırabilir gerekirse eğitim verdirir.

41 Büyük otellerin olumsuz yönleri
Büyük oteller esnek olmayan otellerdir. Talep dalgalanmaları karşısında bir şey yapamazlar. Sabit maliyetleri yüksek olduğundan birim başına düşen sabit maliyet artar. Çok personel çalıştırdıklarından doluluk oranı düştüğünde personel giderleri önemli bir kalem haline gelir. Personeller uzmanlaşmış olduğundan departmanlar arsı kaydırma pek olmaz

42 Yasal açıdan otellerin sınıflandırılması
Yasal açıdan sınıflandırılmanın hem turistler hem de işletmeciler açısından pek çok yararları vardır; Belirli özelliklere göre sınıflandırılan oteller bakanlıkça yayınlanan otel rehberinde gösterilmektedir. Otelin rehberde gösterilmesi gerek ulusal gerekse uluslar arası turistler için bir garanti teşkil etmektedir.

43 Yasal açıdan otellerin sınıflandırılması
Sınıflama sayesinde turistler en uygun seyahat planını yapabilmektedirler Sınıflama aynı zamanda turistik mal ve hizmetlerin kalitesini ve fiyatını belirler Sınıflandırma aynı özelliklere sahip olmayan otellerin birbirine karşı haksız rekabet yapmalarını engeller

44 Yasal açıdan otellerin sınıflandırılması
Yasal açıdan oteller ikiye ayrılır: Turistik olmayan oteller Turistik oteller

45 Turistik olmayan oteller
Turizm işletme belgesi olmayan otellere turistik olmayan oteller denir. Bunlar mahalli idareler tarafından sınıflandırılır kontrollerini belediyeler yapar. Yine aynı şekilde fiyatlarını da belediyeler belirlerler.

46 Turistik olmayan oteller
Belediye belgeli oteller “işyeri açma ve çalışma ruhsatlarına ilişkin yönetmelik” te 6 gruba ayrılmıştır. 3.sınıf oteller 2. sınıf oteller 1. sınıf oteller A sınıf oteller B sınıf oteller Lüks otellerdir.

47 Turistik oteller Turizm bakanlığı denetimindeki turizm işletme belgeli oteller dünya standartlarına uygun olarak beş ayrı yıldız sistemine göre sınıflandırılmıştır. Bakanlık hazırlamış olduğu Turizm Tesisleri Yönetmeliği’ne göre; otelin her hizmet birimi (oda, banyo, yatak,lobi, vb.) için sahip olduğu donanıma bakarak otel işletmelerini yıldızlara ayırmaktadır. Yıldızlama bakanlığın belirlediği kıstaslar çerçevesinde hizmet birimlerine vereceği puanlar toplamına uygun olarak yapılır

48 Otellerin yatak sayıları
Tek yıldızlı oteller en az 10 oda kapasiteli İki yıldızlı oteller en az 20 oda Üç yıldızlı oteller en az 40 oda Dört yıldızlı oteller en az 80 oda Beş yıldızlı oteller en az 120 oda

49 Tek yıldızlı oteller Girişte rüzgarlık, otel kapasitesine uygun resepsiyon, bekleme yerini kapsayan lobi,telefon kabini ve vestiyerden oluşan bir kabul salonu Yönetim odası Müşterilerin inip çıkacağı kat sayısı 3 ten fazla ise asansör

50 Tek yıldızlı oteller Kent içinde oda sayısının %30 u kent dışında%50 si oranında oturma olanağı veren rahat iyi döşenmiş oturma salonu Lokanta yok ise büfe hizmeti Kahvaltı ofisi ve bağlantılı kahvaltı salonu Genel yerler ve yatak odaları döşemelerini tamamen kaplayan halı, seramik gibi nitelikli malzeme

51 Tek yıldızlı oteller İlk yardım malzeme ve gereci bulunan dolap
Odalarda telefon hizmeti Oda sayısının %25 ine hizmet verebilecek sayıda emanet kasası

52 İki yıldızlı oteller İki yıldızlı oteller tek yıldızlı oteller için aranılan niteliklerle birlikte aşağıdaki nitelikleri de taşıyan tesislerdir. İlave bir yönetim odası Oturma salonu veya bağımsız bölümlerde bar düzenlemesi İklim koşullarına göre genel yerlerde klima sistemi Yatak katlarında kat hizmetleri için ofis veya dolap

53 Üç yıldızlı oteller Üç yıldızlı oteller iki yıldızlı oteller için aranılan niteliklere ek olarak aşağıdaki nitelikleri taşıyan tesislerdir. İkinci sınıf lokanta veya kafeterya İklim koşullarına gre odalarda klima Yatak odalarında TV Banyolarda saç kurutma makinesi Kişi başına 1.2 m2 olmak üzere en az 50 kişilik çok amaçlı salon Çamaşır yıkama ve ütüleme hizmeti

54 Dört yıldızlı oteller Dört yıldızlı oteller üç yıldızlı oteller için aranılan niteliklerle birlikte aşağıdaki nitelikleri de taşıyan tesislerdir. Otel kapasitesine uygun servi girişi, servis asansörü veya merdiven bağlantılı bagaj odası, telefon kabinlerinden oluşan kabul salonu

55 Dört yıldızlı oteller Müşterilerin ineceği ve çıkacağı katın merdiveni birden fazla ise otelin kapasitesine uygun müşteri asansörü, ayrıca servis asansörü ve merdiveni Her katta kat ofisi düzenlemesi Kuru temizleme hizmeti ve terzi ünitesi Odalarda mini bar Turizm amaçlı satış ünitesi

56 Dört yıldızlı oteller Doktor ve hemşire hizmetinin verildiği ilk yardım araç gereci bulunan revir Kapasitenin %50 sine hizmet verebilecek birinci sınıf lokanta Yerleşim merkezlerinde06-24 saatleri arası oda servisi Personelin en az %15 i konusunda eğitim almış olmalı

57 Dört yıldızlı oteller Bunlara ek olarak aşağıda belirtilen maddelerden en az üç adedini bulundurması gerekir; Kapalı veya açık yüzme havuzu En az 100 kişi kapasiteli kabare, tiyatro vb nin yapılabileceği kapalı salon Kişi balına en az 1.2 m2 düşecek şekilde ikinci bir çok amaçlı salon ve fuayesi

58 Dört yıldızlı oteller Kişi başına en az 1.2 m2 alan düşen en az 100 kişilik konferans salonu, fuayesi, salon ile bağlantılı en az iki çalışma odası sekreterlik ve çeviri hizmetinin verildiği salon Kişi başına 1.2 alan düşecek şekilde en az 100 kişilik gece kulübü, diskotek vb. imkan veren salon

59 Dört yıldızlı oteller Aletli jimnastik salonu, Türk hamamı, mini golf,tenis veya voleybol sahası, kayak ve deniz sporları gibi imkanları sağlayan ünitelerden en az üç adedi Pasta ve içki servisi verilen en az 100 kişilik salon En az beş çeşit Türk yemeğinden oluşan mönünün de sunulduğu ikinci bir lokanta

60 Dört yıldızlı oteller Telefon bilgisayar, faks imkanlarının olduğu çalışma salonu Kafeterya ve snack bar

61 Beş yıldızlı oteller Dört yıldızlı otellerin ek olarak bulundurması gereken ünitelerden en az 6 adedi Uydu ve video yayın olanağı Bay ve bayan kuaförü Banyolarda küvet 24 saat oda servisi Oda sayısının en az %20 si kadar park yeri imkanı olan garaj

62 Otel Ýþletmesini Oluþturan Bölümler
Otel işletmelerinin oluşturan bölümler önbüro, kat hizmetleri, yiyecek içecek, personel, muhasebe, pazarlama, teknik servis, güvenlik ve çamaşırhane bölümü olmak üzere sıra ile incelenecektir.

63 Önbüro Bölümü Önbüro bir otelin aynasıdır. Otelde müşteriye yapılan hizmetler önbürodan başlar. Modern otelcilikte başarılı bir önbüro, başarılı bir otel demektir (Sezgin 1970:15). Otel işletmelerinin beyni olarak tanımlayacağımız önbüro, müşterinin karşılandığı, ağırlandığı ve uğurlandığı yerdir. Otel işletmesinde önbüro, müşteri ile otel arasında bağ ve başlıca temas noktasıdır. Önbüroda iyi bir karşılama ve ağırlama gören müşteri, kendisini daha ilk andan itibaren evindeymiş gibi hissedecektir (Dereli 1989:15).

64 Önbüro Bölümü Önbüro biriminin başlıca görevlerini şu şekilde sıralayabiliriz (Dereli 1989:15); 1- Müşterileri karşılamak. 2- Otelde kalmak isteyen veya kalan müşteri ile dolaylı veya dolaysız ilişki kurmak, oda yer ayırma işlemlerini yapmak. 3- Odaları satmak ve satışla ilgili kayıtları tutmak. 4- Devamlı şekilde, satılabilecek durumda olan odaların envanterini yapmak. 5- Bütün müşteri muamelelerini hesap kayıtlarını tutmak, gerektiğinde fatura tanzim etmek, para ve kredi işlemlerini yapmak

65 Önbüro Bölümü 6- Müşterilere gelen posta, telgraf, teleks, paket ve mesajlarla ilgilenmek. 7- Müşterilerin sordukları sorularla ilgilenmek, dilek ve şikayetlerle ilgilenmek. 8- Müşterileri memnun etmek amacıyla, otelin yönetim ve diğer bölümleri ile ilişki kurup, işbirliği yapmak.

66 Kat Hizmetleri Bölümü Oteller, bulundukları yerlerden çeşitli nedenlerle ayrılan insanların ihtiyaçlarını karşılamak üzere kurulmuş işletmelerdir. Bu nedenle, otel işletmelerinin en önemli amacı müşterilerine yatacak yer temin etmektir. Müşteri 24 saatin en az 8 saatini yatağında yada dinlenerek yada uyuyarak geçirdiğine göre, kat hizmetleri bölümü müşteriye hizmet süresi en uzun olan bölümdür (Maviş 1985:69). Kat hizmetleri bölümü odaların, genel alanların ve çamaşırhane temizliğinden, bakımından ve düzeninden sorumludur. Otel işletmesinin oda sayısı arttıkça, çalışan personel sayısı artmakta ve bölümlere ayrılmaktadır (İnal,Mumcular 1995:22).

67 Kat Hizmetleri Bölümü Bir binanın inşasında temel ne kadar önemli ise otel bünyesinde de kat hizmetlerinin sağlam olması o denli önemlidir. Kısaca, bir otelin yaşaması ve ayakta kalması öncelikle kat hizmetlerinin sağlam temellere oturması ile özdeştir. Bunun nedenleri şöyle sıralanabilir (Akoğlan 1995:59-60); a- Gelir kaynağıdır; herhangi bir turistik tesisin otel olarak kabul edilmesi için öncelikle yatak ünitesinin olması gerekmektedir. Bilindiği gibi, otel gelirlerinin büyük kısmı oda gelirlerinden elde edilmektedir. Ayrıca, odayı kullanan müşteri diğer otel bölümlerinide kullanmak isteyecektir.

68 Kat Hizmetleri Bölümü b- Bu bölümün esas görevi müşterilere gerekli konforu, sıcak ilgiyi,temiz hizmeti ve eksiksiz servisi vermektir. Otelin temel görevlerinden birisinin bu fonksiyonlar olduğu düşünülürse, kat hizmetlerinin bu işlevleriyle otelin temel görevini yüklendiği ileri sürülebilir.

69 Kat Hizmetleri Bölümü c- Müşteri, otelde konakladığı sürenin büyük bir bölümünü uyuyarak veya odada dinlenerek, bu bölümün iş alanında geçirmektedir. d- Müşterilerin geri gelmelerini sağlamaktadır. Müşteri otelde kendi evinde gibi hissederse mutlaka geri gelecektir. Buda hem otele kazanç getirecek, hemde fiziksel gelişimini sağlayacaktır.

70 Kat Hizmetleri Bölümü e- Yatırımları korur. Gereken biçimde organize edilmiş kat hizmetleri bakım, onarım kontrolleri, temizlik ve düzen gibi fonksiyonlarıyla yatırımın korunmasını sağlar. Zarar ve hasarları minimize eder. Tasarruf edilen zaman ve para diğer işlerde kullanılarak gelişmeye yardımcı olur. f-En geniş bütçeye sahip olması, hayat pahalılığının artması nedeniyle, bu bölümün kazancının çok dikkatlice korunması gerekir.

71 Kat Hizmetleri Bölümü g-Personel müşteri ilişkisindeki rolü; tüm bu önemli konuların gerçekleşmesi kat personelinin yapısında noktalanır. Bu açıdan, müşteri ile temasta olan kat personelinin gerek fizik, gerekse psikolojik yapısı önem taşır.

72 Yiyecek İçecek Bölümü Yiyecek içecek bölümü, önbüro bölümünden sonra en fazla gelir getiren bölümdür.Yiyecek içecek bölümü bir otelin yiyecek, içecek ve servis imkanlarının sağlandığı bir üretim departmanıdır. Yiyecek ve içecek bölümü üç ayrı grup tarafından yerine getirilen bir takım çalışmasıdır. Bu gruplar şunlardır; 1- satın alma personeli, 2- ahçı ve personeli ve 3- servistir. Bu grubun amacı, müşterilere yemek hizmeti yaparak otel başarısını artırmaktır. Grubun hiç biri bu işi tek başına yapamaz. En iyi yemek, kötü bir servisle sunulduğunda, otele bir bütün olarak yansıyacaktır (Maviş 1985:71).

73 Personel Bölümü Personel bölümü, diðer iþletmelere oranla otel iþletmelerinde beþeri iliþkilerin yoðunluðu nedeniyle daha etkin bir rol üstlenmesi gerekir. Ama, gerek iþletme sahiplerinin tutumu ve gerekse yöneticilerin pasif davranýþlarýndan dolayý personel bölümü otel iþletmelerinde istenen etkinliðe geç ulaþýlabilmiþtir.

74 Personel Bölümü 1-En iyi personelin istihdam edilmesi,
2-Kayıtların tutulması, 3-Personelin yer değiştirmesi, 4-Personel devri, 5-Maaş, ücret ve sosyal faydaların, 6-Personel eğitim ve geliştirme programları, 7-Personel ilişkileri, 8-Etkinlik ve verimlilik, 9-Disiplinin sağlanması, 10-Fiziksel güvenlik, 11-Personel uygulama ve süreçleri esnasındaki güvenlik, 12-İdari kontrol sistemleri ve güvenliğin sağlanması.

75 Personel Bölümü Otel işletmelerinin başarısı, diğer işletme türlerinden farklı olarak daha çok tüketici sunulan hizmetin kalitesine, bu hizmetleri gerçekleştiren kişilerin seçimine, işe alınmasına, eğitimine vb. işlevine bağlıdır (Çavdar 1992:55). Personel bölümünün en önemli görevlerinden bir diğeri ise, eğitim programlarını uygulmasıdır. Uygulanan eğitim programının sonucunda personelin nitelik yönünden kalitesi artacak ve buda doğrudan hizmetin kalitesinin artmasına ve personelin etkinliğinin artmasına yansıyacaktır

76 . Muhasebe Bölümü Muhasebe bölümünün temel görevi, otel yönetimine işlerin gidişi ile ilgili raporları hazırlayarak, yöneticilerin işletmenin son durumundan haberdar olmalarını sağlamaktır. İşletme ile ilgili bilgiler ve bunları kapsayan raporlar otelden otele farklılık gösterecektir. Çünkü, değişik yönetimler farklı bilgileri öğrenmek isteyebilmektedir. Bazı yöneticiler, işletme ile ilgili tüm bilgileri günlük olarak isteyebilirken, bazılarıda yalnızca önemli bilgilerle, mesela odaların doluluk durumu, yiyecek-içecek maliyetleri, kasanın durumu gibi bilgilerle yetinmektedir (Maviş 1985:74). Otel işletmeleri muhasebe kayıtlarını gerçekleştirmek için genel muhasebe ilkelerinden faydalanır. Bu konuda, diğer işletmelerden herhangi bir farklılık göstermez.

77 Muhasebe Bölümü Otel işletmelerindeki muhasebe bölümü diğer işletmelerin muhasebe bölümleri gibi, otelin ihtiyacı olan mali tabloları çıkartmak ve yöneticilerin istediği zamanda sunmak zorunluluğu vardır. Ayrıca, bir finansman bölümü yoksa, muhasebe bölümü, gelir, gider kayıtlarını tutmak, yevmiye defterine ve büyük deftere kayıt etmek, aylık finansal tabloları hazırlamak, kar zarar tablosu çıkarmak ve bilançoyu hazırlamaktır.

78 Pazarlama Bölümü Otel işletmelerinde sürekli çok yüksek doluluk oranını yakalamak mümkün olmayabilir. Her otel belirli dönemlerde durgunlukla karşılaşabilir. İşte, pazarlama bölümünün ve satış müdürünün fonksiyonu burada ortaya çıkar. Pazarlama bölümünün esas görevi gerekli toplantılara, kongrelere, festivallere katılarak otelin satışını gerçekleştirmektir. Bunun yanısıra, otele gelen tüketicileri otelde sunulan tüm hizmetlerden haberdar etmektir. Bunun gerçekleştirilebilmesi için tüm personelden faydalanılması gerekir.

79 Pazarlama Bölümü İyi bir satış müdürü, satış için hemen her ihtimali değerlendirir. Satış işinin en önemli kaynaklarından biride, otelde tüketici olarak bulunan kişidir. Oteli ve otelin imajını halka tanıtmak için her yıl büyük miktarda para harcamakla birlikte, bu insanlar otelin tüketicisi olduğu zaman, doğrudan bağlantılı satış tanıtımına yardımcı olurlar (Maviş 1985:77). Pazarlama faaliyetleri gerçekleştirilirken hizmetin kendine has özellikleri göz önüne alınarak optimum düzeyde satışın gerçekleştirilmesi gerekir.

80 Teknik Servis Bölümü Teknik bölüm denildiği zaman, musluk tamir eden, ampul değiştiren kimseler aklımıza gelmemelidir. Günümüzde gelinen nokta, her otelde proje safhasından başlayarak sürekli istihdam edilecek ehliyetli insanların bulunduğu bir bölüm haline gelmiştir.

81 Teknik Servis Bölümü İşletme süresince teknik hizmetin ana amacı tesisi ayakta tutmak, her birimin çalışır durumda olmasını temin etmek, tüketiciye en iyi hizmetin verilmesi için her bölüme destek olmak ve tüm teknik hizmetlerin en ekonomik şekilde yapılmasını sağlamaktır. Bu hizmetleri şu şekilde sıralayabiliriz (Maviş 1985:78-79); 1-Bakım hizmetleri, 2-Onarım hizmetleri, 3-Tasarrufa yönelik hizmetler, 4-Eğitim hizmetleri (Teknik servisle ilgili eğitim hizmetleri).

82 Güvenlik Bölümü Son yıllarda meydana gelen toplumsal olaylar ve karmaşıklıklar bazı kuruluşların kendi güvenliklerini kendileri sağlamak gibi bir yöne itmiştir. Bankalar, büyük iş merkezleri,alış veriş merkezlerinin yanısıra otel işletmeleride kendi güvenlik birimlerini oluşturmuşlardır.

83 Güvenlik Bölümü Otel işletmelerinde güvenlik bölümü görevlerini şu şekilde sıralayabiliriz; -Müşterilerin mallarını korumak, -Otele ait demirbaşları korumak, -Hırsızlık olaylarına karşı gerekli tedbirleri almak, -Ortaya çıkan kazaları soruşturmak.

84 Çamaşırhane Bölümü Bir otelin çamaşırhanesi, otelin bütün çamaşır stoklarının saklandığı, kirli çamaşırların yıkandığı, ütülendiği, tamir edildiği bölümlerden biridir. Büyük bir otelin çamaşırhanesi başlıca beş bölümden oluşmaktadır (Maviş 1985:80);

85 Çamaşırhane Bölümü -Kirli çamaşı bölümü, -Yıkama ve kurutma bölümü,
-Ütü ve kola bölümü, -Temiz çamaşır bölümüdür. Büyük otelller kendi çamaşırlarını ve müşteri çamaşırlarını yıkamak için çamaşırhane bölümünü kurarken, küçük otel işletmeleri çamaşırları dışarıda yıkatmayı yeğlemektedirler.


"KONAKLAMA İŞLETMELERİ" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları