Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

VETERİNER HEKİMLİĞİ MEVZUATI

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "VETERİNER HEKİMLİĞİ MEVZUATI"— Sunum transkripti:

1 VETERİNER HEKİMLİĞİ MEVZUATI
Bir ülkede yürürlükte olan yasa, tüzük, yönetmelik gibi hukuksal yapılanmaların bütünü

2 ANAYASA Bir devletin kuruluşunu, temel organlarının
(yasama, yürütme ve yargı) işleyişini ve birbirleriyle olan ilişkilerini, İktidarın el değiştirmesini düzenleyen ve bireylerin hak ve özgürlüklerini güvence altına alan kurallar bütünü; Devleti kuran ve vatandaşların temel hak ve özgürlüklerini koruyan başlıca belge

3 KANUN Kişisel ve somut hukuk kurallarıdır Anayasaya göre kanun koymak, değiştirmek ve kaldırmak yetkisi Meclise aittir Meclisin yetkisi mutlaktır ve bu yetki devredilemez. Kanun önermeye; Bakanlar Kurulu ve Milletvekilleri yetkilidir Bakanlar Kurulunca yapılan öneriye “Kanun Tasarısı” Milletvekillerince yapılan öneriye ise “Kanun Teklifi”

4 KANUN Meclis tarafından kabul edilen kanunlar on beş gün içinde
Cumhurbaşkanı tarafından yayınlanır. Cumhurbaşkanı yayınlanmasını kısmen ya da tamamen uygun bulmazsa kanunları bir daha görüşülmek üzere Meclise geri gönderir. Geri gönderilen kanunlar aynen kabul edilirse bu defa Cumhurbaşkanı kanunları yayınlamak zorunda dır Meclis, değiştirerek kabul ederse bu sefer Cumhurbaşkanı tekrar görüşülmek üzere Meclise geri gönderebilir

5 Kanun Hükmünde Kararname (KHK)
Kanun Hükmünde Kararname Bakanlar Kurulunca, Yasama Organının bir yetki kanunu ile verdiği düzenleme yetkisine dayanarak veya olağanüstü hallerde böyle bir yetki kanunu olmadan da çıkarılan ve yürürlükte şekli kanunları değiştirebilme ve yürürlükten kaldırabilme gücüne sahip olan kararnamedir. Bakanlar Kurulunun anayasadan doğrudan doğruya aldığı veya yasama organından yetki devri yoluyla aldığı sınırlı bir yetkiye dayanarak yaptığı, daha sonra yasama organının denetimine tâbi olan ve normlar hiyerarşisinde kanun düzeyinde yer alan bir düzenleyici işlemdir Bu kararnamelerin kanun hükmünde olma nitelikleri onların yürürlükteki şekli kanunları değiştirebilmelerinden ve yürürlükten kaldırabilmelerinden gelmektedir.

6 TÜZÜK Tüzükler bir kanunun uygulanmasını göstermek;
emrettiği işleri belirtmek amacıyla, kanunlara aykırı olamaz Danıştayın incelemesinden geçirilir Bakanlar Kurulu tarafından çıkarılır Cumhurbaşkanınca imzalanır ve kanunlar gibi yayımlanır.

7 YÖNETMELİK Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu tüzel kişilerinin
kanunların ve tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere Kanun ve tüzüklere aykırı olamaz Resmi Gazetede yayımlanacak yönetmelikler kanunla ilgililere duyurulmadıkça veya onlara tebliğ edilmedikçe uygulanamaz, haklarını azaltamaz, yükümlülüklerini çoğaltamazlar. Resmî Gazetede yayımlanması gereken yönetmelikler, Resmî Gazetede yayımlandıkları tarihte, başka surette ilgililere duyurulması gereken yönetmelikler ise, duyuruldukları tarihte yürürlüğe girerler

8                                                  NORMLAR HİYERARŞİSİ Bir hukuk düzeninde mevcut olan, anayasa, kanun, tüzük, yönetmelik gibi normlar, dağınık hâlde ve rasgele değil, alt-alta, üst-üste bulunur. Bu normların arasında altlık-üstlük ilişkisi vardır. Buna “normlar hiyerarşisi” veya “hukuk düzeni piramidi” denir Bu hiyerarşide alt basamakta yer alan norm geçerliliğini üst basamakta yer alan normdan alır ve dolayısıyla ona uygun olmak zorundadır.

9 “NORMLAR HİYERARŞİSİ” veya “HUKUK DÜZENİ PİRAMİDİ”
Anayasa Kanun ve Kanun Hükmünde Kararname Tüzük Yönetmelik “NORMLAR HİYERARŞİSİ” veya “HUKUK DÜZENİ PİRAMİDİ”

10 TÜZÜK VE YÖNETMELİK FARKLARI
Tüzük yapma yetkisi Bakanlar Kurulu Yönetmelikleri ise Bakanlar Kurulu, Başbakan, Bakanlar ve Kamu Tüzel Kişileri Tüzükler Danıştayın incelenmesi zorunlu Yönetmelikte böyle bir zorunluluk yok Her tüzük Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girer. Yönetmeliklerde ise kanunda gösterilenlerin dışındakilerde ise böyle bir zorunluluk yoktur. Tüzükler Cumhurbaşkanınca imzalanır. Yönetmelikleri ise Cumhurbaşkanı imzalamaz, ama Bakanlar Kurulunun çıkardığı yönetmelikleri Cumhurbaşkanının imzalaması gerekir

11 VETERİNER HEKİMLİĞİ İLE İLGİLİ MADDELER
ANAYASADA YER ALAN VETERİNER HEKİMLİĞİ İLE İLGİLİ MADDELER Tarım, hayvancılık ve bu üretim dallarında çalışanların korunması MADDE 45- Devlet, tarım arazileri ile çayır ve meraların amaç dışı kullanılmasını ve tahribini önlemek, tarımsal üretim planlaması ilkelerine uygun olarak bitkisel ve hayvansal üretimi artırmak maksadıyla, tarım ve hayvancılıkla uğraşanların işletme araç ve gereçlerinin ve diğer girdilerinin sağlanmasını kolaylaştırır. Devlet, bitkisel ve hayvansal ürünlerin değerlendirilmesi ve gerçek değerlerinin üreticinin eline geçmesi için gereken tedbirleri alır.

12 Kamu Kurumu Niteliğindeki Meslek Kuruluşları
(Anayasa/Madde-135) Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, belli bir mesleğe mensup kişilerin --ortak ihtiyaçlarını karşılamak, --meslek faaliyetlerini kolaylaştırmak, --mesleğin genel menfaatlerine uygun olarak gelişmesini sağlamak, --meslektaşların birbirleri ile ve halk ile olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hakim kılmak üzere mesleki disiplini ve ahlâkı korumak amacıyla kanun ile kurulan kuruluşlardır.

13 Kuruluş amaçları dışında faaliyette bulunamazlar.
Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, kamu tüzel kişiliğe sahip anayasal organlardır. Örneğin TVHB Veteriner Hekim Odaları Kuruluş amaçları dışında faaliyette bulunamazlar. Meslek kuruluşlarının organlarının seçimleri sırasında siyasi partiler aday gösteremezler

14 Kanunsuz Emir (Anayasa/Madde-137)
Kamu hizmetlerinde herhangi bir sıfat ve suretle çalışmakta olan kimse, üstünden aldığı emri mevzuat hükümlerine aykırı görürse, yerine getirmez ve bu aykırılığı o emri verene bildirir. Ancak, üstü emrinde ısrar eder ve bu emrini yazı ile yenilerse, emir yerine getirilir; bu halde, emri yerine getiren sorumlu olmaz. Konusu suç teşkil eden emir, hiçbir suretle yerine getirilmez; yerine getiren kimse sorumluluktan kurtulamaz.


"VETERİNER HEKİMLİĞİ MEVZUATI" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları