Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
Ders 1 Kavram Giriş Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
2
Kavram nedir ? Kavram Kavramlar, benzer ve/veya ortak özellikleri olan nesne, olay, fikir ve davranışların oluşturduğu sınıflamaların soyut temsilcileridir. Kavramların gerçek hayatta tam karşılıkları yoktur, örnekleri vardır. Eğitim açısından kavram ise, ortak tepkiye yol açan ilişkili uyaran takımıdır. Kavramlar, insanların duygu, düşünce ve hareket bütünlüğü içinde edindikleri deneyimleri ile oluşurlar. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
3
Kavram nedir ? (devam) Örneğin, geometrik şekillerden üçgeni ele alırsak, üçgen kavramına sahip olan kişi, üçgen şekillerini kare, dikdörtgen ve üçgenin dışındaki tüm geometrik şeklerden ayırır (ayırt etme). Diğerlerinin üçgen olmadıkları şeklinde tepki verir. Üçgen olanları aynı kategori içinde toplar ve üçgen olarak tepkide bulunur. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
4
Kavram nedir ? (devam) Kavram sözcükten faklıdır.
Kavrama sahip olan kişi nesneleri isimlendirmekten çok o nesne sınıfına özelliğini veren soyut niteliklere tepkide bulunur. Sözcüğün öğrenilmiş olması kavramın öğrenildiği anlamına gelmez. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
5
Kavram nedir ? (devam) Kavramlar çevremizdeki nesne, fikir ya da olayları gruplamamızı sağlar. Çevremizde temel özellikleri bakımından benzer; ancak, ayrıntıları farklı nesne ve olaylar bulunmaktadır. Kavramlar bizi ayrıntılardan kurtararak çevremizdeki olay ve nesneleri daha kolay tanımamızı ve anlamamızı sağlar. Kavramlar, benzer ve/veya ortak özellikleri olan nesne, olay, fikir ve davranışlara benzer tepki vermemizi sağlar. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
6
Kavram Çeşitleri Kavramlar genel olarak somut ve soyut kavramlar olarak iki gruba ayrılırlar. *Duyu organları ile algılanabilen kavramlar somut kavramlar kategorisinde yer almaktadır (örn: sebzeler, sayılar, kediler vb). *Duyu organları ile algılanamayan, kişiden kişiye göreli olabilen kavramlar ise soyut kavramlardır (örn: sıfat, zamir, demokrasi, sevgi vb). Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
7
Kavram Çeşitleri (devam)
Somut kavramların öğrenilmesi, olumlu ve olumsuz örneklerinin daha belirgin olması nedeniyle daha kolaydır. Somut kavramlar, soyut kavramların öğrenilmesinde önkoşuldur. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
8
Soyut ve somut kavramları da içeren Kavram Çeşitleri......
Yer Bildiren Kavramlar (Konum Kavramları): Üstünde-altında, arasında, içinde-dışında, sağında-solunda, önünde-arkasında, yanında, yakında-uzakta, ilk-son . Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
9
Zıtlık Bildiren Kavramlar: Sıcak-soğuk, açık-kapalı, temiz-kirli,
yumuşak-sert gibi. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
10
Niteleme Kavramları: Uzun-kısa, kalın-ince, büyük-küçük gibi.
Miktar Kavramları: Az-çok, ağır-hafif, dolu-boş, bütün-yarım-çeyrek Niteleme Kavramları: Uzun-kısa, kalın-ince, büyük-küçük gibi. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
11
Karşılaştırmalı Kavramlar: Daha geniş, daha büyük, daha ağır gibi
En Üst Dereceyi Bildiren Kavramlar: En geniş, en büyük, en ağır gibi. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
12
Eylem Bildiren Kavramlar: Gel, koş, Al- ver, Doldur- boşalt, getir,
at, fırlat, vur, yerleştir, kes, yırt, atla, oyna, bırak, kalk, otur, git, yürü, dur Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
13
Renk Kavramları: Kırmızı, sarı, mavi, yeşil, siyah, beyaz, kahverengi
Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
14
Ad Bildiren Kavramlar:
Genel Kavramlar: Yiyecek, içecek, giyecek, bitkiler, hayvanlar, oyuncak, mobilya, geometrik şekiller, gibi. (b) Belirgin Kavramlar: Et, portakal, araba, erkek, sandalye, masa, gömlek, daire, gibi. (c) En Belirgin: Selpak, Hürriyet, Tofaş gibi. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
15
Soyut ve somut kavramları da içeren Kavram Çeşitleri......
“Yer bildiren, zıtlık bildiren, miktar kavramları, niteleme kavramları, karşılaştırmalı kavramlar, eylem bildiren kavramlar, en üst dereceyi bildiren kavramlar, renk kavramları” varlıkları niteleyen kavramlardır. Bu kavramların öğretiminde “Bu varlığı niteleyen nedir?” Öğretim formatı kullanılır. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
16
Ad bildiren kavramlar/Varlıklara ilişkin kavramların öğretimi için izlenen öğretim formatı ise “Bu …dır” “Şimdi sen söyle bu nedir?” “Bu bir …dır” biçimindedir. Varlığın ne olduğunu göstermeyi ve söylemeyi/isimlendirmeyi gerektirir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
17
KAVRAM ÖĞRETİMİ Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
Varlıklara İlişkin Kavramlar Varlıkları Niteleyen Kavramlar Kavram Öğretimi Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
18
Zihin Engelli Çocuklar ve Kavram Öğrenme
Zihinsel yetersizlik gösteren çocuklar, normal gelişim gösteren çocukların aile ve arkadaş ortamlarında doğal süreç içinde kendiliklerinden edindikleri kavramları sistematik bir öğretim sürecinden geçmeksizin öğrenememektedirler. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
19
Zihin Engelli Çocuklar ve Kavram Öğrenme? .....
Zihinsel yetersizlik 2002 AAMR tanımı şöyledir: Zeka geriliği, zihinsel işlevde bulunma ve kavramsal, sosyal ve pratik uyumsal becerilerde kendini gösteren uyumsal davranışların her ikisinde anlamlı sınırlılıklar olarak karakterize edilen bir yetersizliktir. Bu yetersizlik 18 yaşından önce başlar (Luckasson ve diğerleri, 2002, s. 8). Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
20
* sosyal ve algısal zorluklar yaşarlar,
Zihinsel yetersizliği olan bireylerin zekalarındaki gerilik, zihin işlevlerine sınırlılıklar getirmektedir. Sonuç olarak zihinsel yetersizliği olan bireyler; * zihinsel bir süreç olan kavram oluşumunun gerçekleştiği normal gelişim aşamalarını gösteremezler. * sosyal ve algısal zorluklar yaşarlar, * kavramları bireysel yaşantılarıyla etraflarındaki çevreyi doğru bir şekilde gözlemleyerek edinemezler, * kavramları gözlem ve yaşantı yoluyla öğrenmede güçlük çekerler. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
21
Zihin Engellilerde Kavram Öğrenmeye İlişkin Görüşler
Gelişimsel Görüş: Bu görüşe göre, zihinsel yetersizliği olan bireylerin geçtiği bilişsel gelişim basamakları ve bu basamakları geçişte izlenen sıra normallerle aynı olmaktadır. Farklılık hızda ve ulaşılan en son gelişim basamağındadır. Sadece ağır derecede zihinsel yetersizliği olan bireyler ileri basamaklara ulaşamamaktadırlar. Farklılık Görüşü: Bu görüşün karşısında olan Farklılık Görüşüne göre, zihin yetersizliği olan bireylerin bilişsel gelişimleri sadece hız ve ulaşılan düzey yönünden değil, gelişimin niteliği yönünden de normal gelişimden farklılık göstermektedir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
22
ZİHİN ENGELLİLERE KAVRAM ÖĞRETİMİNDE ÖNEMLİ KONULAR..........
Zihinsel yetersizliği olan bireylerin gelişim özellikleri dikkate alınarak kavram öğretiminde izlenecek basamaklar dikkatlice düzenlenmelidir. Zihinsel yetersizliği olan bireylere kavram öğretimi için bireyselleştirilmiş öğretim programları hazırlanmalıdır. Öğretim sürecinde hazırlanan basamakların öğretiminde uygun öğretim yöntemleri seçilmelidir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
23
Kavramın Özellikleri Kavramlar, dünyadaki gerçek obje ve olayların deneyimlere dayalı olarak algılanabilen özellikleri kadar tanımlanabilmektedirler. Bir obje (nesne), durum, olay, ya da kişi hakkında deneyimimiz yoksa ya da sınırlı ise algılamalarımız da bu deneyimlerimize bağlı olarak sınırlı olacaktır. Bu nedenle de nesne, durum, olay ya da kişilerin algılanan özellikleri bireyden bireye değişiklik gösterecektir. Kavramlar nesne, durum, olay ya da kişilerin hem doğrudan hem de dolaylı olarak gözlenebilen özelliklerinden oluşurlar. Kavramların bazı özelikleri, bazen birden fazla kavramın üyesi olabilirler. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
24
Kavramın Özellikleri........ Kavramlar çok boyutludur.
Kavramlar kendi içlerinde, özelliklerine uygun belli ölçütlere göre gruplanabilirler. Kavramların özellikleri de kendi içlerinde de birer kavramdır. Nitelikler arasındaki ilişkiyi ve onların işlevini belirleyen kurallar, kavramı tanımlamaktadır. Kavramların ilişkili ve ilişkisiz nitelikleri bulunmaktadır. Kavramın aşamalı sınıflandırılması (Taksonomi) kavramın yapısına ilişkin özelliktir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
25
Kavram Öğretimi Kavramların öğrenilmesinde bir sıra bulunmaktadır. Bu sıra hem yatay hem de dikey olabilmektedir. Dikey sıra farklı kavramların içindeki sırayı, yatay sıra ise aynı kavramın içinde yer alan alt kavramların kendi içindeki sırasını göstermektedir. Örneğin çocuklar renkleri şekillerden önce öğrenmektedirler. Bu sıra dikeydir. Ancak renklerde kendi içinde bir sıraya sahiptir. Çocuklar önce kırmızıyı, sonra sarıyı daha sonra maviyi ve yeşili öğrenir. Bu da yatay sıradır. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
26
Kavram Öğretimi Zihinsel becerilerin en basitten en karmaşığa doğru sıralanmasına taksonomi denilmektedir (Örn: Hayvan- evcil hayvan-köpek). Taksonomi aşamalı sınıflama sistemidir. Taksonominin üst sıralarındaki davranışlar, bunlar için önkoşul niteliğindeki alt düzey davranışlardan daha karmaşık olup, herhangi bir düzeydeki davranışın kazanılması bir alt düzeydeki davranışın kazanılmasına bağlı bulunmaktadır. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
27
Kavram Öğretimi Kavram analizi, bir kavramı öğretilebilecek en küçük birimlerine ayırma işlemidir. Kavramlar zihinsel becerilerdir. Bu zihinsel beceriler birbirinin üzerine inşa edilerek öğrenilir. Dolayısıyla çocuk öncelikli basamakları öğrenerek bir üst basamağı öğrenmek için hazır olur. Fakat öncelik teşkil eden basamak öğrenilmezse çocuk bir üst basamağı öğrenemez. Bu nedenle kavram analizini diğer bir deyişle kavram öğrenmeyi etkileyen etmenlerin bilinmesi gerekmektedir. Arş. Gör. Dr. Zeynep Bahap Kudret
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.