Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanEngin Emre Değiştirilmiş 7 yıl önce
1
Kural 32 TANIMLAMALAR Kısa düdük = 1 sn. Uzun düdük = 4 - 6 sn.
Daha önceki konularımızda, manevra ve uyarma işaretleri kapsamında kısa düdük işaretinden bahsedilmiş ve bu işaretin ise tüzüğün 32nci kuralında 1 saniye süreli düdük sesi olarak tanımlandığı belirtilmiş idi. Bu konumuz kapsamında da düdük işaretlerinden ve kullanılışından bahsedeceğiz. Uzun düdük işareti Kural 32’de 4 ile 6 saniye süre ile çalınan düdük olarak tanımlanmaktadır. Düdük işaretlerinin diğer tekneler tarafından doğru anlaşılabilmesi çatışmaların önlenebilmesi için büyük önem taşımaktadır. Bu nedenle düdük işaretlerinin Kural 32’ye uygun olarak verilmesi çok önemlidir.
2
Kural 33 12m <= Tekne boyu <100m ise 1 düdük ve 1 kampana
Demirli olan bir tekne bir dakikadan daha uzun olmayan aralıklarla, seri bir şekilde ve yaklaşık olarak beş saniye süre ile bir kampana çalacaktır. Boyları 100 metre veya daha uzun olan teknelerde kampana teknenin baş tarafından ses verecek ve kampananın çalınmasından hemen sonra teknenin kıç tarafından bir gong yaklaşık olarak, beş Saniye süre ile ses verecektir. Demirli olan bir tekne ek olarak, yaklaşan bir tekneye bulunduğu yeri ve çatışma olasılığını ihtar etmek üzere, bir kısa bir uzun ve yine bir kısa olmak üzere birbiri ardından üç düdük çalabilir. SES ÖRNEĞİ VAR. Görüntülü animasyondan sonra sesli örneği dinlet (kendi çalacak) ve açıklamayı tekrarla. Balıkçılıkla uğraşan bir tekne demirde iken ve demirde işini yaparken demirli tekne işaretleri yerine manevra gücü kısıtlı tekne için belirtilen ses işaretini verecektir. Neydi bu işaret? 12m <= Tekne boyu <100m ise 1 düdük ve 1 kampana 100 <= Tekne boyu ise 1 düdük, 1 kampana ve 1 gong
3
MANEVRA VE UYARMA İŞARETLERİ
Kural 34 MANEVRA VE UYARMA İŞARETLERİ Birbirini gören, kuvvetle yürütülen teknelerin Manevra yaparken karışıklıklara engel olmak maksadıyla Niyet belirtmek için vermeleri gereken işaretler. Düdük işaretlerinden bahis açılmışken manevra ve uyarma işaretleri olarak daha önce öğrendiklerimizi hatırlayalım ve sonra bazı ilaveler yapacağız. Manevra ve uyarma işaretlerinin, birbirini gören, kuvvetle yürütülen teknelerin, manevra yaparken karışıklıklara engel olmak maksadıyla niyet belirtmek için vermeleri gereken işaretler olduğu daha önceki konuları incelerken belirtilmişti.
4
Kural 34 MANEVRA VE UYARMA İŞARETLERİ
Bu işaretler gemi düdüğü ile verilmeli. Düdük işaretleri ile aynı zamanda olmak üzere beyaz bir manevra feneri ile çakma da yapılabilir. Bu işaretlerin gemi düdüğü ile verileceği ve bu ses işaretleri ile aynı zamanda olmak üzere beyaz bir manevra feneri ile çakma da yapılabileceği yine önceki konularımızda işlenmişti. Fener, ufkun her yönünden ve asgari 5 mil mesafeden görünür olmalı.
5
MANEVRA VE UYARMA İŞARETLERİ
Kural 34 MANEVRA VE UYARMA İŞARETLERİ Bir veya daha fazla kısa düdük Kısa düdük = 1 sn. (Kural 32) Manevra ve uyarma işaretleri bir veya daha fazla kere çalınacak kısa düdük işaretlerinden oluşur. Kısa düdük işareti ise bu tüzüğün 32nci kuralında 1 saniye süreli düdük sesi olarak tanımlanmaktadır. Bu işaretlerin kuvvetle yürütülen teknelerin birbirini gördüğü durumda kullanılacağını ve kullanılması zorunlu işaretler olduğunu bir kez daha vurgulamak istiyorum.
6
MANEVRA VE UYARMA İŞARETLERİ Kuvvetle yürütülen bir tekneden verilen
Kural 34 MANEVRA VE UYARMA İŞARETLERİ Kuvvetle yürütülen bir tekneden verilen Bir kısa düdük İki Kısa düdük Üç kısa düdük Tekne sancak tarafa rota değiştiriyor Tekne iskele tarafa rota değiştiriyor Tekne makinalarını tornistan çalıştırıyor Bu manevra işaretlerini ve anlamlarını inceleyecek olursak; Kuvvetle yürütülen bir tekneden verilen Bir kısa düdük işareti, tekne sancak tarafa rota değiştiriyor İki Kısa düdük işareti, tekne iskele tarafa rota değiştiriyor Üç kısa düdük işareti ise teknenin makinalarını tornistan çalıştırdığı anlamına gelmektedir.
7
Kural 9, 34 DAR KANALLAR Yetişen gemi geçme niyetini belirtecek
Yetişilen tekne uygun olup olmadığını belirtecek Geçiş yapılacak/yapılmayacak Kural 9 (e) (i)’ çerçevesinde, dar bir kanal veya geçitte, yetişen geminin, yetiştiği gemiyi geçebilmesi, yalnızca yetişilen teknenin emniyetli geçiş için hareket yapması ile mümkün olabilecekse, geçme niyetini ses işareti vererek göstermeli ve yetişilen gemi bu konudaki olurunu ses işaretleri belirtmelidir. Aksi takdirde geçiş yapılmamalıdır. Bu maddenin orijinali ile Türkçe’si arasındaki farkı vurgula. (Orijinalinde, Yetişilen gemi manevra yapmadıkça geçişin mümkün olmadığı durum söz konusu) (Türkçe’sinde ise böyle bir durum şartı ifade edilmemiş.) Mutabakata varıldığı taktirde, yetişilen gemi uygun ses işaretini verecek, emniyetli geçişe izin vermek üzere harekete geçecektir. Şüpheli durumda, yetişilen gemi 34(d) sayılı Kuralda belirtilen “UYAN” işareti olarak daha önce de işlediğimiz ses işaretini verebilir. Bu Kural, yetişen teknenin 13.ncü Kuralda belirtilen yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz. Neydi bu yükümlülük? Yetişen teknenin, yetişilen teknenin yolundan çıkma, ona çapariz vermeme yükümlülüğü, yetiştiği tekneyi tamamen geçip neta olana kadar devam eder.
8
MANEVRA VE UYARMA İŞARETLERİ
Kural 34, 9 MANEVRA VE UYARMA İŞARETLERİ Yetişip geçme niyeti Sancaktan geçiş - İskeleden geçiş -- Uygun cevabı Uygun değil Dar bir kanal veya geçitte birbirini gören teknelerden : (i) 9 (e) (i) sayılı kurala uyarak diğerine yetişip geçme niyetinde olan bir tekne düdükle aşağıdaki işaretleri vererek niyetini bildirecektir : – İki uzun düdüğü takiben bir kısa düdük : "Senin sancak tarafından yetişip geçmek niyetindeyim" – İki uzun düdüğü takip eden iki kısa düdük : "Senin iskele tarafından yetişip geçmek niyetindeyim" anlamına gelecektir. Yansıda da görüldüğü gibi işaretin 2 uzun düdük kısmı yetişip geçme niyetini, kısa düdük kısımları ise tek sancak, çift iskele olmak üzere geçilecek tarafı belirtmektedir. (ii) Yetişilip geçilecek olan bir tekne 9 (e) (i) sayılı kurala uyarak hareket ediyorsa, mutabakatını “Bir uzun, bir kısa, bir uzun ve bir kısa” sırasıyla verilecek düdük işareti ile yetişen gemiye bildirecektir. (d) Birbirini gören iki teknenin birbirine yaklaşması ve bu teknelerden birinin diğerinin niyetini ve hareketlerini anlayamaması veya çatışmayı önlemek üzere yeteri kadar harekete geçtiğinden tereddüde düşmesi halinde, tereddüde düşen tekne düdüğü ile derhal en azından beş kısa ve seri işaret vererek böyle bir tereddüt içinde olduğunu gösterecektir. Böyle bir işaret en azından beş kısa ve seri çakmalar şeklinde bir ışık işareti ile kuvvetlendirilebilir. Uzun düdük işareti = Kısa düdük işareti = -
9
Kural 34 MANEVRA VE UYARMA İŞARETLERİ Birbirini gören tekneler
Birbirlerine yaklaşıyorlar Herhangibir nedenle birbirlerinin niyetini veya hareketlerini anlamıyorlar Diğeri tarafından çatışmayı önlemek üzere yeterli hareketin yapıldığı konusunda şüpheye düşüyorlar Şimdiye kadar yaptığımız manevrayı belirtecek üç ses işareti öğrenmiştik. Bunlar bir, iki ve üç kısa düdük işaretleri idi. Anlamları da sırasıyla Rotamı sancağa değiştiriyorum, rotamı iskeleye değiştiriyorum, Makinelerimi tornistan çalıştırıyorum idi. Şimdi şöyle bir senaryo düşünelim. Birbirini gören tekneler, birbirlerine yaklaşıyorlar, herhangibir nedenle birbirlerinin niyetini veya hareketlerini anlamıyorlar, diğeri tarafından çatışmayı önlemek üzere yeterli hareketin yapıldığı konusunda şüpheye düşüyorlar. Kural 34, bu durumda kullanılmak üzere “UYAN İŞARETİ” olarak ta bilinen başka bir işareti daha tanımlamaktadır. Şüphedeki tekne derhal, tereddütünü ifade etmek üzere en az 5 kısa düdük çalacaktır. Şüphedeki tekne derhal, tereddütünü ifade etmek üzere en az 5 kısa düdük çalacaktır.
10
MANEVRA VE UYARMA İŞARETLERİ
Kural 34, 9 MANEVRA VE UYARMA İŞARETLERİ Araya giren bir engel sebebiyle diğer teknelerin görülmesine olanak bulunmayan bir kanal veya geçidin dönüş yerine yaklaşan bir tekne uzun bir düdük çalacaktır. Dönüş yerinin öbür tarafında veya aradaki engelin arkasında olan ve düdüğün duyulabileceği mesafede bulunan herhangi bir yaklaşan tekne de uzun bir düdükle bu işarete cevap verecektir. Araya giren bir engel sebebiyle diğer teknelerin görülmesine olanak bulunmayan bir kanal veya geçidin dönüş yerine yaklaşan bir tekne uzun bir düdük çalacaktır. Dönüş yerinin öbür tarafında veya aradaki engelin arkasında olan ve düdüğün duyulabileceği mesafede bulunan herhangi bir yaklaşan tekne de uzun bir düdükle bu işarete cevap verecektir. Karayolu trafik kurallarında da buna benzer bir kuralı hatırlıyoruz. Arkası görünmeyen keskin viraja yaklaşırken korna çalınması kuralı.
11
Kural 35 Görüş şartları kısıtlı olan bir alan içinde veya yakınında,
gece veya gündüz, bu Kuralda belirtilen işaretler kullanılacaktır. Görüş şartları kısıtlı olan bir alan içinde veya yakınında, gece veya gündüz, bu Kuralda belirtilen işaretler kullanılacaktır.
12
Kural 35 düdük Üzerinde yol bulunan kuvvetle yürütülen tekne
(Max. 2 dk. aralıkla) 2 sn. düdük Üzerinde yol bulunan, su üzerinde ilerlemeyen, kuvvetle yürütülen tekne (Max. 2 dk. aralıkla) Üzerinde yol bulunan kuvvetle yürütülen bir tekne iki dakikadan fazla olmayan aralıklarla bir uzun düdük çalacaktır. SES ÖRNEĞİ VAR. Üzerinde yol bulunan fakat durup su üzerinde ilerlemeyen, kuvvetle yürütülen bir tekne iki dakikadan fazla olmayan aralıklarla birbiri ardından iki uzun düdük çalacak ve bu iki düdük arasında da yaklaşık iki saniyelik süre bulunacaktır.
13
. . Kural 35 Kumanda altında bulunmayan tekne,
Manevra yapma gücü kısıtlı olan tekne, Su çekimi nedeniyle kısıtlı olan tekne, Yelkenli tekne, Balıkçılıkla uğraşan tekne, Diğer bir tekneyi çekerek veya iterek yedekleme işi ile uğraşan bir tekne, (Max. 2 dk. aralıkla) 2 sn. düdük . Kumanda altında bulunmayan tekne, manevra yapma gücü kısıtlı tekne, su çekimi nedeniyle kısıtlı tekne, yelkenli tekne, balıkçılıkla uğraşan tekne, diğer bir tekneyi çekerek veya iterek yedekleme işi ile uğraşan bir tekne, aralarında iki dakikadan fazla bir süre olmayan aralıklarla, ilki uzun sonrakiler kısa olacak şekilde ardarda üç düdükten oluşan işareti verecektir. SES ÖRNEĞİ VAR. Bir tekne veya birden fazla tekne yedekleniyorsa, yedeklenen son tekne eğer içinde adam varsa aralarında iki dakikadan fazla bir süre olmayan aralıklarla ilki uzun sonrakiler kısa olacak şekilde ardarda dört düdükten oluşan işareti verecektir. Eğer mümkün olursa bu işaret, yedekleyen teknenin verdiği işaretten hemen sonra verilecektir. düdük . Bir tekne veya birden fazla tekne yedekleniyorsa, yedeklenen son tekne eğer içinde adam varsa, (Max. 2 dk. aralıkla)
14
. Kural 35 Kumanda altında bulunmayan tekne,
Manevra yapma gücü kısıtlı olan tekne, Su çekimi nedeniyle kısıtlı olan tekne, Yelkenli tekne, Balıkçılıkla uğraşan tekne, Diğer bir tekneyi çekerek veya iterek yedekleme işi ile uğraşan bir tekne, (Max. 2 dk. aralıkla) düdük . 2 sn. Kumanda altında bulunmayan tekne, manevra yapma gücü kısıtlı tekne, su çekimi nedeniyle kısıtlı tekne, yelkenli tekne, balıkçılıkla uğraşan tekne, diğer bir tekneyi çekerek veya iterek yedekleme işi ile uğraşan bir tekne, aralarında iki dakikadan fazla bir süre olmayan aralıklarla, ilki uzun sonrakiler kısa olacak şekilde ardarda üç düdükten oluşan işareti verecektir. Bir tekne veya birden fazla tekne yedekleniyorsa, yedeklenen son tekne eğer içinde adam varsa aralarında iki dakikadan fazla bir süre olmayan aralıklarla ilki uzun sonrakiler kısa olacak şekilde ardarda dört düdükten oluşan işareti verecektir. Eğer mümkün olursa bu işaret, yedekleyen teknenin verdiği işaretten hemen sonra verilecektir. Demirli de olsa
15
Kural 35 ……. DEMİRLİ BİR TEKNE 5 sn. <1 dk. <1 dk. <1 dk.
Demirli olan bir tekne bir dakikadan daha uzun olmayan aralıklarla, seri bir şekilde ve yaklaşık olarak beş saniye süre ile bir kampana çalacaktır. Boyları 100 metre veya daha uzun olan teknelerde kampana teknenin baş tarafından ses verecek ve kampananın çalınmasından hemen sonra teknenin kıç tarafından bir gong yaklaşık olarak, beş Saniye süre ile ses verecektir. SES ÖRNEĞİ VAR. Görüntülü animasyondan sonra sesli örneği dinlet (kendi çalacak) ve açıklamayı tekrarla. Demirli olan bir tekne ek olarak, yaklaşan bir tekneye bulunduğu yeri ve çatışma olasılığını ihtar etmek üzere, bir kısa bir uzun ve yine bir kısa olmak üzere birbiri ardından üç düdük çalabilir. DEMİRLİ BİR TEKNE
16
Yaklaşan tekneyi ikaz etmek için
Kural 35 5 sn. 5 sn. Demirli olan bir tekne bir dakikadan daha uzun olmayan aralıklarla, seri bir şekilde ve yaklaşık olarak beş saniye süre ile bir kampana çalacaktır. Boyları 100 metre veya daha uzun olan teknelerde kampana teknenin baş tarafından ses verecek ve kampananın çalınmasından hemen sonra teknenin kıç tarafından bir gong yaklaşık olarak, beş Saniye süre ile ses verecektir. Demirli olan bir tekne ek olarak, yaklaşan bir tekneye bulunduğu yeri ve çatışma olasılığını ihtar etmek üzere, bir kısa bir uzun ve yine bir kısa olmak üzere birbiri ardından üç düdük çalabilir. SES ÖRNEĞİ VAR. Görüntülü animasyondan sonra sesli örneği dinlet (kendi çalacak) ve açıklamayı tekrarla. Balıkçılıkla uğraşan bir tekne demirde iken ve demirde işini yaparken demirli tekne işaretleri yerine manevra gücü kısıtlı tekne için belirtilen ses işaretini verecektir. Neydi bu işaret? TEKNE BOYU m. düdük . Yaklaşan tekneyi ikaz etmek için
17
Kural 35 TEKNE BOYU 100 m. 3 vuruş 3 vuruş 5 sn. 5 sn.
Karaya oturan bir tekne demirli gemiler için belirtilen kampana işaretini ve gerekiyorsa yani tekne boyu 100 m. veya daha fazla ise gong işaretini verecek, buna ek olarak; 5 sn.lik kampana işaretini çalmaya başlamadan hemen önce ve kampana çalınması bittikten hemen sonra kampanasına üç ayrı ve belirgin darbeli vuruşlar yapacaktır. SES ÖRNEĞİ VAR. Görüntülü animasyondan sonra sesli örneği dinlet (kendi çalacak) ve açıklamayı tekrarla. Karaya oturan bir tekne ek olarak, uygun düdük işareti de verebilir. TEKNE BOYU m.
18
Kural 36 Diğer bir teknenin dikkatini çekmek gerektiğinde, herhangi bir tekne ses veya ışık işaretleri verebilir. DÇÖT kurallarında belirtilmiş olanlarla karıştırılmayacak Kullanılacak ışık, herhangi bir seyir yardımcısı ile karıştırılmayacak Işıldağının ışık huzmesini diğer tekneyi rahatsız etmeyecek şekilde tehlike istikametine yönlendirebilir. Bu Kuralın amacına uygun olarak yüksek şiddette fasılalı ya da döner ışıkların kullanılmasından kaçınılacaktır. Diğer bir teknenin dikkatini çekmek gerektiğinde, herhangi bir tekne DÇÖT kurallarında belirtilmiş olanlarla karıştırılmayacak şekilde ses veya ışık işaretleri verebilir veya ışıldağının ışık huzmesini diğer tekneyi rahatsız etmeyecek şekilde tehlike istikametine yönlendirebilir. Diğer teknenin dikkatini çekmek için kullanılacak ışık, herhangi bir seyir yardımcısı ile karıştırılmayacak şekilde olmalıdır. Bu Kuralın amacına uygun olarak yüksek şiddette fasılalı ya da döner ışıkların kullanılmasından kaçınılacaktır.
19
1 dakikalık aralıklarla silah atılması
Kural 37 1 dakika civarında aralıklarla atılan bir silah veya başka bir patlayıcı işaret 1 dakikalık aralıklarla silah atılması
20
Devamlı çalan sis düdüğü
Kural 37 Herhangi bir sis işaret aleti ile devamlı ses verilmesi Devamlı çalan sis düdüğü
21
Kırmızı ışık mermileri
Kural 37 Kısa aralıklarla birer birer atılan kırmızı ışık mermileri, işaret fişekleri Kırmızı ışık mermileri
22
Kural 37 S O S Telsiz telgref veya başka herhangi bir işaret yöntemi ile (SOS) mors kodunun gönderilmesi
23
Kural 37 Telsiz telefonla “Mayday” kelimesinden oluşan işaretin gönderilmesi SES ÖRNEĞİ VAR. Yansı içindeki ses dosyalarını dinlet ve tehlike mesajlarının mutlaka ilk verilişinde, tam ve doğru olarak kaydedilmesinin önemini belirt. Çünkü bu verebilecekleri son mesaj olabilir. Mesajın zayıf bir sesle veya panik içinde çok süratli verilebileceğini ve bozuk, zor anlaşılır bir aksan ile de verilebileceğini hatırlat. Köprüüstü personeli MAYDAY kelimesini duyduğu andan itibaren dikkat kesilerek tehlike mesajını mutlaka tam ve doğru olarak kaydetmek zorundadır. MAYDAY
24
Uluslararası tehlike işareti kodu “NEPTÜN” “CEMAL”
Kural 37 Uluslararası işaret kodu olarak “Tehlike” belirten ve Neptün ve Cemal işaret sancaklarından oluşan işaretin gösterilmesi Uluslararası tehlike işareti kodu “NEPTÜN” “CEMAL”
25
“KARE SANCAK” ve “KÜRE”
Kural 37 Üzerinde veya altında bir küre veya küreye benzer herhangi bir şey bulunan dört köşe bir bayraktan ibaret bir işaret “KARE SANCAK” ve “KÜRE”
26
Tekne üzerinde alevler
Kural 37 Yanan bir katran veya yağ varili veya benzerinden çıkan alevlerin gemi üzerinde gösterilmesi Tekne üzerinde alevler
27
Paraşütlü kırmızı ışık kandili
Kural 37 Paraşütlü bir roket maytabı veya kırmızı ışık gösteren bir el maytabı Paraşütlü kırmızı ışık kandili
28
Portakal renkli duman kandili
Kural 37 Portakal rengi duman veren bir duman işareti Portakal renkli duman kandili
29
Kolların yana açılarak ağır ağır aşağı yukarı sallanması
Kural 37 Her iki yana doğru açılan kolların ağır ağır ve tekrarlı olarak indirilip kaldırılması Kolların yana açılarak ağır ağır aşağı yukarı sallanması
30
Kural 37 Telsiz telgraf alarm işareti Telsiz telgraf alarmı
31
Kural 37 Telsiz telefon alarmı Telsiz telefon alarm işareti
SES ÖRNEĞİ VAR. Telsiz telefon alarmı
32
Mevki gösteren radyo kerteriz verici
Kural 37 Acil mevkiileri belirtmek üzere radyo kerterizleri yayınlayan vericiler. EPIRB (Emergency Position Indicator Radio Beacon) Mevki gösteren radyo kerteriz verici EPIRB
33
Arama Kurtarma Radar Transponderi
Kural 37 Kurtarma vasıtalarının radar transponderleri de dahil, radyo muhabere devrelerinden yayınlanan onaylanmış sinyaller. SART (Search and Rescue Radar Transponder) Arama Kurtarma Radar Transponderi SART
34
Kural 37 Tehlike ve yardım istekleri hususlarının bildirilmesi hariç,
tehlike işaretlerinin kullanılması veya gösterilmesi ve bu işaretlerle karıştırılabilecek diğer işaretlerin kullanılması yasaklanmıştır. Tehlike ve yardım istekleri hususlarının bildirilmesi hariç, yukarıda yazılı işaretlerin kullanılması veya gösterilmesi ve yukarıda yazılı bu işaretlerle karıştırılabilecek diğer işaretlerin kullanılması yasaklanmıştır.
35
Kural 37 Uluslararası İşaret Kod kitabının ilgili bölümleri Ticaret Gemileri Arama ve Kurtarma El kitabı ve aşağıda yazılı işaretlere dikkat edilmelidir. Havadan bakanların tanımaları için portakal rengi bir yelken bezi üzerine ya siyah kare veya daire veya diğer bir uygun sembol
36
Herhangi bir renk markalama boyası
Kural 37 Markalama boyası Herhangi bir renk markalama boyası
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.