Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
GEMİ STABİLİTESİ
2
LOA 1. GENEL BİLGİLER LBP (Length overall) Tam boy
(Lenght between perpendicular) Dikmeler arası boy. LOA (Length overall) Tam boy Geminin baş ve kıç dikmeleri arasındaki mesafedir. Baş tarafta yaz yükleme hattıyla bodoslamanın kesiştiği nokta, kıçta da dümen bodoslamasının arka yüzünden veya dümen rodunun merkezinden geçen noktadan ölçülür.
3
B – (Moulded breadth) D – (Moulded depth) d – (Draught) Kalıp genişlik
Kalıp derinlik d – (Draught) Su çekimi, draft
4
DEPLASMAN – (Displacement) Geminin taşırdığı suyun ağırlığına eşit olup, geminin içindekilerle birlikte gerçek toplam ağırlığıdır. BOŞ GEMİ – (Lightship) Boş gemi ağırlığı olup, bu ağırlığa, geminin bünyesi, makinesi, yedek parçaları, kazan suyu dahildir. BOŞ DEPLASMAN – (Light Displacement) İçinde yük bulunmayan geminin toplam ağırlığıdır. ( Lightship + yakıt + su + yağlama yağı(lub-oil) + balast + store + constant ) YÜKLÜ DEPLASMAN – (Loaded Displacement) Yüklü geminin toplam ağırlığı. ( Yük + boş gemi + yakıt + su + balast + store + constant ) Gemide inşası sırasında hazırlanmış HİDROSTATİK TABLOLAR bulunur. Mean draft karşılığına gelen deplasman değerleri verilir.
5
DW (Deadweight Ton) - Geminin yaz yükleme hattındaki
taşıma kapasitesidir. Gemilerde DW scale denilen kapasite tabloları bulunur. DW = Yüklü Deplasman – Lightship DW = Yük + Store + yakıt + yağ + su + balast GRT (Gross tonnes) Gemide bulunan tüm kapalı mahallerin toplam hacmidir(bazı yerler hariç). Toplam hacmin İng. Sys. İse 100 cu.ft e bölünmesiyle elde edilir. Metrik sys. İse 2,83 m3 e bölünmesi ile elde edilir. 500,000 cu.ft /100 cu.ft. = 5,000 GRT HER cuft’lik hacim = 1 grt. ’ dur. HER 2,83 m3’lük hacim = 1 grt. ’ dur. PERSONEL DONATIMINDA VERGİ KLAVUZLUK VE ROMORKAJ HİZ. LİMAN RESMİ VE HARC ÖDEMELERİNDE DARKANAL GEÇİŞ OLÇÜSÜ
6
NRT (Net tonnes) Geminin yük almaya müsait yerlerinin 100 cu.ft e bölünmesiyle elde edilir. Kısaca gemide para kazanmaya yarayan hacimlerin toplamı anlamına gelir. HER cuft’lik hacim = 1 nt. ’ dur. HER 2,83 m3’lük hacim = 1 nt. ’ dur. BAZI ÜLKELERDE RESİM VE HARÇLAR NET TON ÜZERİNDEN HESAPLANIR.
7
2. KUVVETLER – MOMENTLER Moment = Kuvvet x Kuvvet kolu (ton x metre)
AĞIRLIK MERKEZİ ( G ) Eğer cisim G den asılırsa (Center of Gravity) dengede kalır. Dengede bulunan kalasın kütlesini w kadar azaltalım. G ağırlık merkezi, G1 e kayar ve sola doğru yatar. w.d = (W-w) . GG1 GG1 = w . d / Final ağırlık
8
( w ) yükünün boşaltıldığını dünürsek ;
Gemilerde uygulanması ( w ) yükünün boşaltıldığını dünürsek ; a) Boşaltmada G den G1 e uzaklaşır b) Boşaltmada G den G1 e c) Boşaltmada G den G1 e d) Boşaltmada G den G1 e GG1 = w . d / Final ağırlık
9
Yükün Yer değiştirmesi ;
Kısmen doldurulmuş dökme yüklü ambarda, yükün AOC miktarı, ODB ye kayarsa. Kayan yükün g si g1 e gelmiş olur. Gemide G de G1 e gelir. GG1 = w . d / Toplam ağırlık w = AOC ağırlığı d = gg1 mesafesi
10
g1 boşaltılınca G - G1 e gelir.
Geminin başlangıç ağırlık merkezi G ; g1 boşaltılınca G - G1 e gelir. g2 güverteye konuca G1 - G2 ye gelir GG2 = w. d / W
11
g1 – g2 noktasına, G1 de G2 ye gelir. Yük sahile bırakıldığı anda
Geminin iskelesinde bulunan g yükü kreynle boşaltılıp sahile konacaktır. Geminin dip ambarında bulunan g kreyne asıldığı andan itibaren g - g1 e geçer. Geminin G si paralel olarak G1 e gelir. Kreyn sahile çevrildiğinde g1 – g2 noktasına, G1 de G2 ye gelir. Yük sahile bırakıldığı anda g2 – g3 e, G2 de G3 noktasına gelir. G3 ağırlık merkezinin son konumudur.
12
SONUÇ ; 1. YÜKLEMELERDE, GEMİNİN AĞIRLIK MERKEZİ,
YÜKLENEN YÜKÜN AĞIRLIK MERKEZİNE YAKLAŞACAK ŞEKİLDE HAREKET EDER. 2. BOŞALTMALARDA, GEMİNİN AĞIRLIK MERKEZİ, BOŞALTILAN YÜKÜN AĞIRLIK MERKEZİNDEN UZAKLAŞIR. 3. YÜK HAREKETLERİNDE (SHIFTING), GEMİNİN AĞIRLIK MERKEZİ, YÜKÜN HAREKET YÖNÜNE PARALEL, SHIFTING YÖNÜNDE HAREKET EDER. GG1 = w . d / Final Deplasman
13
ÖRNEKLER
14
1 Deplasmanı 8500 MT ve KG = 4.2 m olan bir gemiden düşey olarak G noktasının üzerinden ve omurgadan 6.8 m yükseklikteki ton yük boşaltılıyor. Yeni KG ?
15
Uzaklaşacağından ; KG1 = KG – GG1 = 4.2 – 0.066 KG1 = 4.134 m
Çözüm : 1 d = 6.8 – 4.2 = 2.6 m GG1 = w x d /F.Dep. = 210 x 2.6 / (8500 – 210) GG1 = m Uzaklaşacağından ; KG1 = KG – GG1 = 4.2 – 0.066 KG1 = m
16
2 Deplasmanı MT ve KG = 3.8 m olan bir gemiden düşey olarak G noktası altına ve omurgadan 2.5 m yüksekliğe 170 MT yük yükleniyor. Yeni KG ?
17
Yakınlaşacağından ; KG1 = KG – GG1 = 3.8 – 0.041 KG1 = 3.759 m
Çözüm : 2 d = 3.8 – 2.5 = 1.3 m GG1 = w x d / F.Dep. = 170 x 1.3 / ( ) GG1 = m Yakınlaşacağından ; KG1 = KG – GG1 = 3.8 – 0.041 KG1 = m
18
3 Deplasmanı 6500 MT ve KG = 4.8 m olan bir geminin ambarındaki, KG = 2.0 m olan 45 tonluk yük, Omurgadan cundasına m olan kreyne asılı olacak şekilde zeminden 1.5 m yukarı kaldırılıyor. Yeni KG ?
19
Çözüm : 3 d = 18 – 2 = 16 m GG1 = w x d / F.Dep. = 45 x 16 / 6500 GG1 = 0.11 m Sifting yönünde hareket edeceğinden ; KG1 = KG + GG1 = KG1 = 4.91 m
20
3. YOĞUNLUK VE ÖZGÜL AĞIRLIK
YOĞUNLUK (DENCITY) : Bir cismin 1 cu.m. Ağırlığına O cismin yoğunluğu denir. ÖZGÜL AĞIRLIK(SPECIFIC GRAVITY) : Bir cismin Yoğunluğunun talı su yoğunluğuna oranıdır. FW = 1000 kg/cu.m SW = 1025 kg/cu.m.
21
ÖRNEKLER 1 - Boyutları 15 x 25 x 9.2 m olan tankın içinde SG = olan yağ bulunmaktadır. Ullage = 2.1 m olduğuna göre, tanktaki yağ miktarı nedir ? 2 – 240 MT SW alan bir tanka, SG = 0.85 olan yağdan kaç ton yüklenebilir? Not : tankda %4 oranında yağın genişleme payı olarak boşluk bırakılacaktır.
22
1 – Yağın hacmi = L x B x d = 15 x 25 x (9.2 – 2.1)
CÖZÜMLER ; 1 – Yağın hacmi = L x B x d = 15 x 25 x (9.2 – 2.1) = cu.m. Yağın yoğunluğu = 0.83 x 1000 = 830 kg/cu.m. Yağın ağırlığı = 830 x = kg = MT 2 – Tankın toplam hacmi = 240 / = 234 cu.m. Doldurulacak olan yağın hacmi = 234 x 0.96 = cu.m. Yagın ağırlığı = x = MT
23
4. YÜZDÜRME KANUNLARI Arşimet kanununa göre suyun içine kısmen veya tamamen daldırılan bir cisim, yer değiştirdiği suyun ağırlığına eşit bir kuvvetle yukarı doğru itilir. Havada kg çeken yük, SG si olan suyun içinde kg gösterir. Çünkü hacmi kadar (1 cu.m) su taşırmış ve o kadar kg bir kuvvetle yukarı itilmiştir.
24
4000 kg ve 8 cu.m yük suyun içine tamamen batırılıyor.
8000 kg lık bir kuvvetle yukarı itilecek ve 4000 kg lık kuvvetle aşağı batmak isteyecektir. Bu durumda bileşke 4000 kg lık kuvvetle yukarı itilecektir Suyun içinde 4 cu.m kalacak şekilde yüzecektir.
25
EĞER BİR CİSİM YÜZEBİLİYORSA, YER
DEĞİŞTİRDİĞİ VE KENDİ AĞIRLIĞINA EŞİT MİKTARDAKİ SUYUN GÜCÜNDEN MEYDANA GELİR. DENGEDE YÜZEN BİR CİSMİN AĞIRLIK MERKEZİ (G), CİSMİN YÜZDÜRME YETENEĞİ MERKEZİNİN (B) ÜSTÜNDEDİR.
26
TPC Santimetre batırma Tonu (Tonnes Per Centimeter) Immersions)
Geminin draftını 1 cm değiştiren ağırlık. TPC = water plane area x density of water / 100 TPC sw = A / TPC fw = A / 100
27
ÖRNEK : Kutu şeklinde barç (16m x 8 m x 5m) bir gemiye aborda olmuş vaziyette tatlı suda 3.5 m drafla yüzmektedir. Gemideki ağır bumbayla barçdaki ağır yük kaldırılıp, gemiye yüklenecektir. Yük bumba ile kaldırıldığınde barcın draftının 2 m azaldığı gözlenmiştir. a) Ağır bumba ile kaç ton yük kaldırılmıştır ? b) Barcın tuzlu sudaki TPC si nedir ?
28
Çözüm : a) W = 16 x 8 x 2 x 1 = 256 MT TPC sw = 16 x 8 x 1.025 / 100
= 1.31 ton/cm
29
SU YOĞUNLUĞUNUN DRAFTA VE DEPLASMANA ETKİSİ
(Effect of density on draft and Displacement) YÜKLEME SINIRI MARKASI
32
FWA : Yaz yükleme su hattı ile Tatlı su yükleme
1. YOL DWA (Draft Değişme Miktarı) = FWA ( D) / 25 F.W.A : Fresh Water Allowance : Deniz suyu yoğunluğu D : Yeni girilen veya çıkılan su yoğunluğu FWA (mm) = Deplasman / 4 TPC FWA : Yaz yükleme su hattı ile Tatlı su yükleme hattı arasındaki düşey mesafedir.
33
2. YOL ESKİ DEPLASMAN YENİ YOĞUNLUK YENİ DEPLASMAN ESKİ YOĞUNLUK = ESKİ DEPLASMAN X ESKİ YOĞUNLUK YENİ YOĞUNLUK = YENİ DEPLASMAN NOT : YENİ DEPLASMAN DEĞERİNDEN GEMİNİN HİDROSTATİK TABLOLARINA GİRİLEREK YENİ GÖZLENEN MEAN DRAFT HESAPLANIR.
34
ÖRNEKLER ; 1- FWA 185 mm olan bir gemi yoğunlğu 1010 olan sudan deniz suyuna geçerse, draftı ne kadar değisir? 2 - FWA 120 mm TPC 35 ton/cm olan gemi, yoğunluğu 1008 kg/cu.m olan dock da yükleme yapmaktadır. Yükleme sonuna doğru su hattının, yaz yükleme hattının 7 cm aşağısında olduğu görülür. Bu gemi açık denize çıktığında vasat draftın yaz yükleme hattında olabilmesi için kaç ton daha yüklemeli?
35
A+b = 70 + 82 = 152 mm daha yüklenecek
ÇÜZÜMLER ; X = FWA ( ) / 25 = 185 X 15 / 25 = 111 mm değişir. 2- X = FWA ( ) / 25 = 120 x 17 / 25 = 81,6 = 82 mm A+b = = 152 mm daha yüklenecek W = 15.2 x 35 = 532 MT daha yüklenmeli
36
a) Gözlenen draftı nedir ? b) Draft değişimi ne kadardır ?
SORU : Tuzlu suda Deplasmanı MT olan Geminin su yoğunluğu 1001 kg/cu.m. olan rıhtımda a) Gözlenen draftı nedir ? b) Draft değişimi ne kadardır ? Draft (m) Deplasman (MT) 7,00 18.000 7,05 18.175 7,10 18.350 7,15 18.525 7,20 18.700 7,25 18.875 7,30 19.050 7,35 19.225 Tuzlu suya göre
37
SORU Tuzlu suda (1025 kg/m3) vasat draftı m olan Gemi su yoğunluğu 1006 kg/m3 olan nehirde seyir yaparak iki ayrı limanda tahliye yapacaktır. (A) limanına ulaşmak için 1.5 gün ve (A)’dan (B) limanına ulaşmak için 1 gün seyir yapacaktır. Günlük yakıt tüketimi toplam 180 MT dur. (B) limanında derinlik 8.9 m olduğuna göre; 1. (B) Limanına varış deplasmanı maximum ne olmalıdır ? 2. (A) Limanında minumum kaç ton yük tahliye etmelidir ? (TPC = 52 MT , FWA = 175, DEP = MT )
38
(B)’Lim.Var.Deplasmanı (max.)= 36400 – 8231.6 = 28168.4 MT
(1.006) ÇÖZÜM (1.025) 1.5 Gün 1 Gün AÇIK Dnz. (A) (B) 10.35 8.9 175 X (1025 – 1006) = 133 mm = cm DWA = 25 Dsw = – = m D.Farkı = – = m = cm Eksilmesi Ger. Ağırlık = x 52 = MT (B)’Lim.Var.Deplasmanı (max.)= – = MT (A)’lim.min. Tah. Edil. YÜK = – (2.5 x 180)= MT
39
SORU 1. Gemi 8 m draft ile kg/cum yoğunlukta yüzmektedir. Max yüklenebilir deniz suyu draftı 8.3 m dir. Ne kadar yüklenebilir? (TPC = 15 Ton, FWA = 150 mm ) 2. Deplasmanı MT ve tuzlu suda draftı 15.2 m olan tankerin su yoğunluğu 1011 kg/cum ve derinliği m olan doka yanaşabilmesi için, minumum kaç ton yük limbo etmesi gereklidir. (TPC = 75 Ton , FWA = 280 mm)
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.