Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanErdem Kurtuluş Değiştirilmiş 7 yıl önce
1
GEMİ ÇEŞİTLERİ GEMİ SİCİLİ GEMİ BANDIRASI BATUHAN TÜRK 25 11/B
2
GEMİ ÇEŞİTLERİ BALIKÇI GEMİLERİ YOLCU VE TAŞIT TAŞIYAN GEMİLER
Avlama Gemileri Ürün İşletme Gemileri YOLCU VE TAŞIT TAŞIYAN GEMİLER KURU VAZİYER GEMİLER, yüksek hizmet standartları sunan turistik yolcu gemileridir. FERİBOTLAR, kısa mesafeli yolcu ve araç taşıyabilen gemilerdir. RO-RO, tekerlekli taşıt taşıyan gemilerdir. Uzak mesafe kara yolu taşımacılığını kısaltma adına üretilmiş bir çözüm yöntemidir.
3
YÜK GEMİLERİ 1. KURU YÜK GEMİLERİ
Dökme Yük Gemisi , maden cevheri, hurda metal, hububat gibi dökme hâlde bulunan yükleri taşıyabilen gemilerdir. Konteyner Gemileri , özel olarak imal edilen çeşitli ebatlarda bulunan konteyner adı verilen kasaları taşıyan gemilerdir. Hızlı ve sık sefer yapan gemilerdir. Genel Kargo Gemileri , paketli hâlde ve düzenli istif edilebilen yükleri taşıyabilen gemilerdir. Soğuk Havalı Gemiler , yükleri bozulabilecek ürünlerden olan ve bunları soğutucularıyla koruyabilen gemilerdir.
5
2. TANKERLER Petrol Tankerleri, ham petrol taşıyan gemilerdir. Genellikle petrol kuyusu, açık deniz platformu ya da terminallerden yükleme yapıp, rafinerilere tahliye yaparlar. Ürün Tankerleri, petrol ürünleri taşıyan, rafinerilerden yükleme yapan gemilerdir. Kimyasal Tankerler, sıvı hâlde kimyasal ürünler taşıyan gemilerdir. Gaz Tankerleri sıvılaştırılmış ya da sıkıştırılmış hâlde gaz taşıyan, özel yükleme-tahliye ve güvenlik sistemleri ile donatılmış, yüksek yatırım maliyeti ve özel işletme şartlarına sahip gemilerdir. LPG Tankerleri: Sıvılaştırılmış petrol gazı taşıyan gemilerdir. LNG Tankerleri: Sıvılaştırılmış doğal gaz taşıyan gemilerdir.
7
ASKERİ GEMİLER MUHAREBE GEMİLERİ Kruvazör Fırkateyn Korvet Zırhlı
Muhrip veya Destroyer Uçak gemisi Helikopter gemisi Denizaltı Mayın Dökme Gemisi Mayın Tarama Gemisi Hücumbot Torpidobot Avcıbot
9
ÖZEL AMAÇLI GEMİLER HİZMET GEMİLERİ Römorkör Yangın söndürme gemileri
Kurtarma gemileri Buzkıran gemiler Hastane gemileri
10
GEZİNTİ GEMİLERİ
11
SEVK SİSTEMLERİNE GÖRE
Rüzgâr gücü kullanan gemiler, yelken yardımı ile ilerleyen gemilerdir. Günümüzde bu tür gemiler ticari taşımacılıktan öte gezinti amaçlı olarak kullanılmaktadır. Buhar gücü kullanan gemiler, pistonlu buhar makinesi ya da buhar türbinleri ile üretilen gücü kullanırlar. Geçmişte kullanılan pistonlu makineler günümüzde pek kullanılmamaktadır. Buhar türbinleri ise yüksek güç ihtiyacı olan büyük tonajlı gemilerde tercih edilmektedir. Gemi adlarının önünde SS (steam ship) takısı ile ayırt edilebilirler. Motor gücü kullanan gemiler, içten yanmalı bir Diesel ya da benzin motoru gibi makine ile sevk edilen gemilerdir. Yakıt olarak genellikle fuel oil, diesel oil ve benzin kullanılır. Gemi adlarının önünde MV (Motor Vessel), MT (Motor Tanker), MY (Motor Yacht) takısı ile ayırt edilebilirler. Gaz türbini kullanan gemiler, Nükleer güç kullanan gemiler, nükleer reaktör tarafından üretilen ısıyı kullanarak buhar türbini çalıştıran gemilerdir. Yüksek maliyet ve güvenlik gereksinimleri sebebi ile askerî gemilerde, denizaltılarda kullanılmaktadır. Elektrik gücü kullanan gemiler, bu gemiler bir türbin ya da motor tarafından tahrik edilen bir alternatörün ürettiği elektrikle beslenen elektrik motoru ile ilerleyen gemilerdir.
12
GEMİ SİCİLİ (Ship register) Türk Ticaret Kanunu’na göre, Türk Bayrağı’nı çekme hakkına sahip ticaret gemileri gemi siciline kaydolunur (m. 840) Bunlardan 18 tonilato ve daha yukarı olanların tesçili zorunludur. Diğerleri tescil ettirilip ettirilmemekte serbesttir. Türkiye’de şu illerde gemi tesçil daireleri bulunmaktadır : Trabzon, Samsun, Zonguldak, İstanbul, Çanakkale, İzmir, Antalya ve Mersin ile Bandırma ve İskenderun. Gemi sicilleri, liman Başkanlığı nezdinde çalışan sicil memurları tarafından o yer Asliye hukuk Mahkemesi’nin denetimi altında tutulur. Gemi, bağlama limanının tabi olduğu sicil dairesince tesçil olunur. Tesçil edilecek hususlar gemi adı, tipi, imalinde kullanılan malzeme, bağlama limanı, yapıldığı yer ve yıl, makine gücü, sahibi, v.s. gibi hususlardır. Gemi sicilinin aleni olması ana ilkedir. İlgili herkes sicili inceleyebilir. Gemi sicilinde sahip olarak kayıtlı kimse geminin sahibi sayılır.
14
GEMİ BANDIRASI Gemilerin taşıdığı bayrağın ülkesine denizcilik sektöründe bayrak devleti denir ve bu gemi resmi olarak her konuda bayrağını taşıdığı ülkenin kural ve kanunlarına bağlıdır. Gemiler herhangi bir ülke kısıtlaması olmaksızın bütün dünya sularında taşımacılık yapabildiğinden, firmalar sahip olduğu gemileri dilediği ülkelerin sicillerine kaydederek o ülkenin bayrağını taşıyabilmektedir. Bu yöntem genellikle; vergi avantajı, ucuz iş gücü ve diğer avantajlar için tercih edilmektedir. Kendi ülkeleri ile hiçbir bağlantısı olmadığı halde gemileri sicillerine kaydeden ülkelere de denizcilik sektöründe “Kolay bayrak” ülkeleri denir.
15
PANAMA BAYRAĞININ AVANTAJI
Panama bandıralı gemilerin büyük kısmının sahipleri ise yabancılar. Bunun birçok avantajı var. Kanalı kullanan Panama bandıralı gemiler geçiş için daha kolay kayıt yaptırabiliyor ve kendi ülkelerindeki yüksek gelir vergilerini ödemek zorunda kalmıyor. Panama bandırasıyla denizlerde dolaşan yaklaşık 8 bin 600 gemi var. ABD bandıralı gemilerin sayısı 3 bin 400 iken, Çin'de bu sayı 3 bin Uluslararası hukuka göre, seyir halindeki her bir ticaret gemisi bayrağını taşıdığı ülkeye kayıtlı olarak kabul ediliyor. O ülke geminin teftişinden ve mürettebatın çalışma koşullarından sorumlu oluyor.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.