Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
1
Uluslararasılaşma Stratejileri
2
Uluslararasılaşma Stratejileri
Günümüzde firmalar üretim arzında yaşanan fazlalık, yerel rekabet ve belirli bir üründe uzmanlaşma konularından dolayı uluslararası pazarlarda yer aramaktadırlar. Bu konu her ülkede hayati önem arz etmektedir. Günümüz ekonomi dünyasında ülkeler belirli ürünlerde uzmanlaşma sağlayarak üretimde düşük maliyetler yakalayıp uluslararası platformda rekabetçi olmaktadırlar. Uluslararası platformda rekabetçi olmanın yanısıra rekabetçiliğin sürdürülmesi de ayrı bir önem taşımaktadır.
3
Uluslararasılaşma Stratejileri
İthalat/İhracat İşlemleriyle Uluslararasılaşma Anlaşma bazlı Uluslararasılaşma Lisans anlaşmaları Hizmet anlaşmaları (patent, danışmanlık) Bayilik / Distiributörlük anlaşmaları Yönetimsel anlaşmalar Teknik anlaşmalar Fason üretim anlaşmaları İnşaat / Anahtar teslim projeler yaparak gerçekleştirilerek Yatırım bazlı uluslararasılaşma ise; Ortak yatırımlar (joint venture) Tek sahipli yatırımlar (Sole propertiorship)
4
Uluslararasılaşma Stratejileri
Uluslararası platformda yer almak isteyen firmalar ithalat, ihracat ve uluslararası anlaşmalar ve yatırımlar yapmaktadırlar İthalat/İhracat İşlemleriyle Uluslararasılaşma Anlaşma bazlı Uluslararasılaşma Lisans anlaşmaları Hizmet anlaşmaları (patent, danışmanlık) Bayilik / Distiributörlük anlaşmaları Yönetimsel anlaşmalar Teknik anlaşmalar Fason üretim anlaşmaları İnşaat / Anahtar teslim projeler yaparak gerçekleştirilerek,
5
Uluslararasılaşma Stratejileri
Yatırım bazlı uluslararasılaşma iki şekilde yapılmaktadır; Ortak yatırımlar (joint venture) Tek sahipli yatırımlar (Sole propertiorship) yapılarak gerçekleştirilebilmektedir.
6
Uluslararasılaşma Stratejileri
İthalat/İhracat İşlemleriyle Uluslararasılaşma Birinci kısımda bahsedilen ithalat ve ihracat ile uluslararasılaşma tedarikçi/alıcı arasında gerçekleştirilen ticari işlemleri kapsamaktadır. İthalat ve ihracat işlemlerinde her iki taraf için de devlet politikaları hayati önem arz etmektedir. Örneğin; dış ticarete konu olan olan malın, ihracatçının ülkesinde ihracı yasak olan malların arasında olmaması gerekirken, ithlatçının ülkesinde ise ilgili ürünün ithalatı ile ilgili kısıtlama olmaması gerekmektedir. İthalatında herhangi bir kısıtlama bulunmayan ürünlere uygulanacak ithalat gümrük vergisi oranları fimalar için uluslararasılaşmadaki en büyük faktörlerden birisidir.
7
Uluslararasılaşma Stratejileri
İkinci kısımda; Lisans ve hizmet anlaşmaları kapsamında fiili olarak ürün satışı olmaksızın tedariği sağlayan firmanın alıcı firmaya herhangi bir ürünü üretmesi için gerekli teknik reçetenin verilmesi, üretim reçetesinin uygulanmasını yahut lisans anlaşması kapsamında tedarikçi firma isminin kullanılmasını içermektedir. Gelişmekte olan ekonomilerde devlet politikası olarak ithalatın kısıtlanması ile milli üretimin teşviki söz konusudur. Bu tür durumlarda gelişmekte olan ülkelerdeki firmalar daha gelişmiş, alt yapısı yatırıma müsait olan ülkedeki tedarikçilerden hizmet almaktadır (know-how)
8
Uluslararasılaşma Stratejileri
Herhangi bir alanda üretim yapılması için alınan hizmet (know-how) haricinde günümüzde popülaritesini artıran başka bir hizmet alanı ise Yönetim Danışmanlığıdır. Yönetim danışmanlıkları aynı ülkede olan şirketler arasında yapılmaktayken şimdilerde bu hizmet, farklı ülkelerden şirketler arasında uygulanarak uluslararasılaşmada en önemli faktörlerden biri haline gelmiştir. Uluslararası platformda en önemli faktörlerden bir diğeri de lojistik hizmetleridir. Lojistik hizmeti dış ticaret / uluslararasılaşmada vazgeçilmez bir unsurdur. Lojistik firmaları arasında yapılan anlaşmalarla bir çok ülkede tek bir firmadan aynı şekilde hizmet alınabilmektedir.
9
Uluslararasılaşma Stratejileri
Farklı ülkelerde aynı hizmet ve ürün kalitesini sunmanın diğer bir yolu ise bayilik ve distribütörlük anlaşmalarıdır. «Bayilik sistemi» tedarikçi ve alıcı arasında belirlenmiş belirli bir bölgede belirli ürün veya hizmetlerin satışını kapsarken, «distribütörlük» ise tedarikçi ve alıcı arasında tedarikçinin ürettiği yahut sunduğu hizmetlerin alıcının ülkesinde belirlenen şehir, eyalat veya ülkenin tamamında alıcı tarafından reklamının ve pazarlama aktivitelerinin yapılmasıdır. Istisnai durumlar haricinde yaklaşık olarak bütün ülkelerde bulunan «franchasing (isim hakkı kullanma)» sistemi uluslararasılaşmanın en somut örneğidir.
10
Uluslararasılaşma Stratejileri
«Fason üretim (custom manufacturing)» diğer bir çok uluslu çalışma şeklidir. Komplike üretim yapısına sahip ve yüksek maliyetlerle üretilen ürünlerin bazı aksam ve parçalarının daha ucuza üretilebilecek bir ülkedeki tedarikçi bir firmaya ürettirilmesidir. Fason üretimle «yan mamül üretimi» yapacak olan firmalara iş verilmesi hem firmaların ekonomik yapısını hem de üretim yapılacak ülkenin ekonomik gelişimini destekler niteliktedir. Uluslararasılaşma bu anlamda global çapta gelişimi desteklemekte ve ilgili coğrafyalarda ekonomik, sosyal refahı artırmaktadır. Fason üretim için gerekli sermaye, üretim yapılacak ülkede milli sermaye olarak sağlanırken; inşaat, tershane, enerji hattı yapımı gibi işlerde ortak sermaye ya da doğrudan yabancı sermaye kullanılabilmektedir.
11
Uluslararasılaşma Stratejileri
Herhangi bir ürün yahut hizmetin alım satımı haricinde, daha büyük sermayeler ve daha uzun zamana ihtiyaç duyulan projeler devletler arası yapılan anlaşmalarla sağlanarak yapılacak işler, müteahhitlik firmalarına verilmektedir. Bu kapsamda işi yapacak olan müteahhitlik firmalarının iş bitirme kapasitelerinin olması / iş bitirme kapasitelerinin artması çok uluslu çalışma yapabilmek için en büyük unsurdur. Birden fazla yerde aynı anda çalışma gerektiren işler için firmanın yeterli finansmana sahip olması hayati önem taşımaktadır. Uluslararası platforma iş yapacak olan firmaların finansmanı işin zamanında ve eksiksiz olarak bitirilmesi açısından önem arz etmektedir.
12
Uluslararasılaşma Stratejileri
Bu bağlamda yürütülen devlet politikaları ile firmaların iş yapabilirliğini artırmak için prefinansman sağlayacak teşvikler söz konusudur. «Prefinansman» sayesinde firmalar eş zamanlı olarak farklı coğrafyalarda iş yapabilmekte ve çok uluslu şirket yapısına sahip olmaktadırlar. Firmaların finansmanı, işin yapıldığı ülkedeki kurumlar tarafından yahut işi alan ülke tarafından ihracat ve uluslararasılaşma adı altında ülkeye döviz kazandırmak için sağlanabilir.
13
Uluslararasılaşma Stratejileri
Çok uluslu çalışmanın ana prensiplerinden bir diğeri de «Ortak girişim (joint venture)» yahut «Tek sahiplik (sole propertiership)» olarak gerçekleşmektedir. Ortak Girişim adından da anlaşılacağı üzere, yapılacak olan yatırımın iki veya daha fazla ülkede yerleşik firmalar tarafından, sahip olacakları hisse oranında Yeni bir firma kurularak yatırım yapmaları ile gerçekleşir Kurulan yeni firma başlı başına yeni bir tüzel kişlik özelliği taşımaktadır. Yapılcak iş tamamlandığında taraflar ayrılıp ortaklık fesh edilebilir. Ortak girişim başka bir ülkede bulunan ortak firma ile farklı pazarlara girmenin bir yoludur. Ortak girişim; yabancı bir ülkedeki firmanın hisselerinin alınması yahut ilgili firma ile hisse paylaşımı yapılarak yeni bir şirket kurularak yapılabilmektedir.
14
Uluslararasılaşma Stratejileri
Ortak girişimin faydaları şu şekilde sıralanabilir: Dışardan yatırım alındığında, Daha gelişmiş teknolojinin katılımının sağlanması, İç piyasada daha rekabetçi konuma gelinmesi, Dışarı yatırımlarda ise Girilen Pazarı daha kısa sürede tanıma Pazar ihtiyaçlarını daha kısa sürede tedarik edilebilir Yatırım riskinin azaltılması
15
Uluslararasılaşma Stratejileri
Ortak girşim birden fazla ülkede yapılabileceği gibi yerel pazarlarda da iki yahut daha fazla firmanın bir araya gelmesi ile yapılabilmektedir. Ortak Girşimin dezavanatajları: Bilinmeyen yeni bir pazara girme riski Öngörülemeyen Yatırım maliyetleri Yatırım yapılan ülke politikaları neticesinde oluşacak olumsuzluklar (iç savaş Seçimler, ülke politikalarının ve kanunlarının değişmesi, farklı vergi uygulamaları gibi)
16
Uluslararasılaşma Stratejileri
Tek sahipli doğrudan yatırımlar ise; belirlenen ülkede, belirlenen işi, maliyetlerinin tamamının yatırımcı tarafından karşılanarak yapıldığı yatırımlardır. Tek sahipli yatırımlar, yatırımcının bağlı olduğu ülkedeki şirkete ait şubenin diğer ülke veya ülkelerde açılması ya da ilgili ülkede yeni bir şirket kurulması ile gerçekleşmektedir. Şirket kurulumlarında, yatırım yapılacak ülke politikaları önem arz etmektedir. Tek sahipli yatırımlar da beraberinde avantaj ve dezavantaj getirmektedir.
17
Uluslararasılaşma Stratejileri
Tek sahipli girişimlerin avantajları : Tek sahiplikten dolayı kârlılığın yüksek olması Daha hızlı karar alınması ve uygulamaya geçilmesi Tek sahipli girişimlerin dezavantajları: Yatırım riskinin tek taraflı karşılanması Yatırım maliyetlerinin yüksek olması Girilen pazarda satış stratejisinin belirlenmesinde yaşanacak güçlükler
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.