Sunuyu indir
Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz
YayınlayanMetin Türkay Değiştirilmiş 7 yıl önce
1
MAKİNE MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ TERMODİNAMİK ANABİLİM DALI TANITIM NOTLARI
ANABİLİM DALI HAKKINDA GENEL BİLGİLER Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ahmet ÜNAL (Anabilim Dalı Başkanı) Prof. Dr. Tahir YAVUZ (Bölüm Başkanı) Prof. Dr. Burhan ÇUHADAROĞLU Prof. Dr. Ertan BAYDAR (Dekan Yardımcısı) Doç. Dr. Alican DALOĞLU Doç. Dr. Habip ASAN (Bölüm Başkan Yardımcısı) Doç. Dr. Orhan AYDIN Doç. Dr. M. Emin ARICI Yrd. Doç. Dr. Tülin BALİ Yrd. Doç. Dr. Mustafa SARIOĞLU Öğretim Üyesi Yardımcıları Araş. Gör. Dr. Cevdet DEMİRTAŞ Araş. Gör. Ahmet KAYA Araş. Gör. Mete AVCI Araş. Gör. Birol ŞAHİN Araş. Gör. Cemalettin AYGÜN Araş. Gör. Fatma Nur PEHLİVAN Araş. Gör. A. Ömür TURHAL Araş. Gör. Birol BAŞAL Teknik Personel Uzm. Yük. Müh. Yücel ÖZMEN Teknisyen Kadir AYDEMİR Araştırma Çalışmaları ve Lisansüstü Öğrenimi Anabilim Dalımızın, her birisi yaklaşık 600 m2 alana sahip 2 adet laboratuarı bulunmaktadır. Bu laboratuarlarda çalışır durumda 25 civarında öğrenci deney düzeneğinin yanı sıra bir de, çeşitli profiller etrafında akışların incelenebildiği bir rüzgar tüneli yer almaktadır. Ayrıca, lisansüstü öğrencilerinin yürüttüğü ve KTÜ Araştırma Fonu, DPT ve TÜBİTAK gibi kurumların desteklediği çeşitli araştırma projeleri ile ilgili deney düzenekleri de laboratuarlarımızda yer almaktadır. Tema olarak belli başlı araştırma konularımız; çeşitli profiller etrafındaki akışlar, ısı transferini iyileştirme teknikleri, ısı eşanjörleri, konvektif kurutma, kapalı ortamlarda doğal taşınım olarak sıralanabilir. Anabilim dalımızda şimdiye kadar 20 civarında öğrenci Doktora çalışmasını, 40 civarında öğrenci de Yüksek Lisans çalışmasını tamamlamıştır. Halen çalışmaları süren doktora öğrencisi sayısı 10, yüksek lisans öğrencisi sayısı ise 6’dır.
2
Zorunlu (Z) Seçimli (S)
1. ANABİLİM DALIMIZCA YÜRÜTÜLEN DERSLER 1.1 Lisans Dersleri Dersin Adı Kredisi Yarıyılı Zorunlu (Z) Seçimli (S) Türkçe İngilizce Mühendislik Termodinamiği I Engineering Thermodynamics I 3 Z Mühendislik Termodinamiği II Engineering Thermodynamics II 4 Akışkanlar Mekaniği Fluid Mechanics 5 Isı Transferi Heat Transfer Isı ve Kütle Transferi Heat and Mass Transfer 6 S Endüstriyel Akışkanlar Mekaniği Applied Fluid Mechanics Isıtma, Havalandırma, İklimlend. Heating, Ventilating, Air Cond. 7 Soğutma Tekniği Refrigeration 8 Buhar Kazanları ve Isı Eşanjörl. Steam Boilers and Heat Exchang. Bina Tesisatı Sanitary Systems for Buildings Termik Santraller Thermal Power Plants Doğal Gaz Natural Gas Makine Laboratuarı I Experimental Studies I Makine Laboratuarı II Experimental Studies II ANABİLİM DALI HAKKINDA GENEL BİLGİLER Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ahmet ÜNAL (Anabilim Dalı Başkanı) Prof. Dr. Tahir YAVUZ (Bölüm Başkanı) Prof. Dr. Burhan ÇUHADAROĞLU Prof. Dr. Ertan BAYDAR (Dekan Yardımcısı) Doç. Dr. Alican DALOĞLU Doç. Dr. Habip ASAN (Bölüm Başkan Yardımcısı) Doç. Dr. Orhan AYDIN Doç. Dr. M. Emin ARICI Yrd. Doç. Dr. Tülin BALİ Yrd. Doç. Dr. Mustafa SARIOĞLU Öğretim Üyesi Yardımcıları Araş. Gör. Dr. Cevdet DEMİRTAŞ Araş. Gör. Ahmet KAYA Araş. Gör. Mete AVCI Araş. Gör. Birol ŞAHİN Araş. Gör. Cemalettin AYGÜN Araş. Gör. Fatma Nur PEHLİVAN Araş. Gör. A. Ömür TURHAL Araş. Gör. Birol BAŞAL Teknik Personel Uzm. Yük. Müh. Yücel ÖZMEN Teknisyen Kadir AYDEMİR Araştırma Çalışmaları ve Lisansüstü Öğrenimi Anabilim Dalımızın, her birisi yaklaşık 600 m2 alana sahip 2 adet laboratuarı bulunmaktadır. Bu laboratuarlarda çalışır durumda 25 civarında öğrenci deney düzeneğinin yanı sıra bir de, çeşitli profiller etrafında akışların incelenebildiği bir rüzgar tüneli yer almaktadır. Ayrıca, lisansüstü öğrencilerinin yürüttüğü ve KTÜ Araştırma Fonu, DPT ve TÜBİTAK gibi kurumların desteklediği çeşitli araştırma projeleri ile ilgili deney düzenekleri de laboratuarlarımızda yer almaktadır. Tema olarak belli başlı araştırma konularımız; çeşitli profiller etrafındaki akışlar, ısı transferini iyileştirme teknikleri, ısı eşanjörleri, konvektif kurutma, kapalı ortamlarda doğal taşınım olarak sıralanabilir. Anabilim dalımızda şimdiye kadar 20 civarında öğrenci Doktora çalışmasını, 40 civarında öğrenci de Yüksek Lisans çalışmasını tamamlamıştır. Halen çalışmaları süren doktora öğrencisi sayısı 10, yüksek lisans öğrencisi sayısı ise 6’dır.
3
1.2 Lisansüstü Dersleri Dersin adı Türkçe İngilizce
İleri Mühendislik Matematiği Advancd Engineering Mathematics İleri Mühendislik Termodinamiği Advanced Engineering Thermodynamics İleri Isı Transferi Advanced Heat Transfer Isı İletimi Heat Conduction Isı Taşınımı Convective Heat Transfer Isı Işınımı Thermal Radiation Sınır Tabaka Teorisi Boundary Layer Theory Isı Transferi ve Akışkanlar Dinamiğinde Sayısal Yöntemler Numerical Methods in Heat Transfer and Fluid Dynamics Isı Transferi ve Akışkanlar Dinamiğinde Deneysel Yöntemler Experimental Methods in Heat Transfer and Fluid Dynamics Türbülans Modelleme Turbulence Modeling Kaynama ve Yoğuşmada Isı Transferi Heat Transfer in Boiling and Condensation Özel Konular Special Topics ANABİLİM DALI HAKKINDA GENEL BİLGİLER Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ahmet ÜNAL (Anabilim Dalı Başkanı) Prof. Dr. Tahir YAVUZ (Bölüm Başkanı) Prof. Dr. Burhan ÇUHADAROĞLU Prof. Dr. Ertan BAYDAR (Dekan Yardımcısı) Doç. Dr. Alican DALOĞLU Doç. Dr. Habip ASAN (Bölüm Başkan Yardımcısı) Doç. Dr. Orhan AYDIN Doç. Dr. M. Emin ARICI Yrd. Doç. Dr. Tülin BALİ Yrd. Doç. Dr. Mustafa SARIOĞLU Öğretim Üyesi Yardımcıları Araş. Gör. Dr. Cevdet DEMİRTAŞ Araş. Gör. Ahmet KAYA Araş. Gör. Mete AVCI Araş. Gör. Birol ŞAHİN Araş. Gör. Cemalettin AYGÜN Araş. Gör. Fatma Nur PEHLİVAN Araş. Gör. A. Ömür TURHAL Araş. Gör. Birol BAŞAL Teknik Personel Uzm. Yük. Müh. Yücel ÖZMEN Teknisyen Kadir AYDEMİR Araştırma Çalışmaları ve Lisansüstü Öğrenimi Anabilim Dalımızın, her birisi yaklaşık 600 m2 alana sahip 2 adet laboratuarı bulunmaktadır. Bu laboratuarlarda çalışır durumda 25 civarında öğrenci deney düzeneğinin yanı sıra bir de, çeşitli profiller etrafında akışların incelenebildiği bir rüzgar tüneli yer almaktadır. Ayrıca, lisansüstü öğrencilerinin yürüttüğü ve KTÜ Araştırma Fonu, DPT ve TÜBİTAK gibi kurumların desteklediği çeşitli araştırma projeleri ile ilgili deney düzenekleri de laboratuarlarımızda yer almaktadır. Tema olarak belli başlı araştırma konularımız; çeşitli profiller etrafındaki akışlar, ısı transferini iyileştirme teknikleri, ısı eşanjörleri, konvektif kurutma, kapalı ortamlarda doğal taşınım olarak sıralanabilir. Anabilim dalımızda şimdiye kadar 20 civarında öğrenci Doktora çalışmasını, 40 civarında öğrenci de Yüksek Lisans çalışmasını tamamlamıştır. Halen çalışmaları süren doktora öğrencisi sayısı 10, yüksek lisans öğrencisi sayısı ise 6’dır. NOT: Lisansüstü derslerinin hepsi de seçimli olup, her birisi 3 krediliktir ve açıldığı takdirde herhangi bir yarıyılda alınabilmektedirler.
4
2. LİSANS DERSLERİ İLE İLGİLİ BAZI TEMEL TANIM VE KAVRAMLAR, İÇERİKLERİ VE UYGULAMA ALANLARI
2.1 TERMODİNAMİK Termodinamik, enerjinin çeşitli formları (kinetik, potansiyel, kimyasal, nükleer, elektrik, manyetik, ısıl,…vb) ve bunlar arasındaki dönüşümleri inceleyen bir bilim dalıdır [1]. Alman fizikçi Arnold Sommerfeld’e göre ise; “Termodinamik acayip bir konudur. Onu ilk defa çalışırsınız hiçbir şey anlamazsınız. İkinci defa çalıştığınızda, bir-iki ufak nokta hariç onu çok iyi anladığınızı sanırsınız. O bir iki noktayı da iyice anlamak amacıyla üçüncü defa çalışıp sona geldiğinizde ise ondan hiçbir şey anlamadığınızın farkına varırsınız. Ama o zamana kadar termodinamiğe öyle alışır, onu öyle seversiniz ki, onu anlamamak artık sizi hiç rahatsız etmez.” [2] Sommerfeld gerçekten de doğru söylemiş. Çünkü termodinamik hayatın ta kendisidir ve onu sevmemek hayatı sevmemektir. Mühendislik Termodinamiği (engineering thermodynamics) ise genel termodinamiğin bir alt kolu olup, ısıl enerjinin çevrimsel süreçlerle işe dönüştürülmesiyle ilgilenir. Enerji (energy): Enerjiyi kısaca, iş yapabilme yeteneğidir veya değişikliklere yol açabilme yeteneğidir şeklinde tanımlayabiliriz. Bir akarsuyun önüne yerleştirdiğimiz bir çarkın dönmesinden suda bir iş yapabilme yeteneğinin olduğunu, güneşli bir günde güneş altında bir süre kaldığımızda tenimizin esmerleşmesinden güneş enerjisinin nasıl bir değişikliğe yol açtığını görürüz. ANABİLİM DALI HAKKINDA GENEL BİLGİLER Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ahmet ÜNAL (Anabilim Dalı Başkanı) Prof. Dr. Tahir YAVUZ (Bölüm Başkanı) Prof. Dr. Burhan ÇUHADAROĞLU Prof. Dr. Ertan BAYDAR (Dekan Yardımcısı) Doç. Dr. Alican DALOĞLU Doç. Dr. Habip ASAN (Bölüm Başkan Yardımcısı) Doç. Dr. Orhan AYDIN Doç. Dr. M. Emin ARICI Yrd. Doç. Dr. Tülin BALİ Yrd. Doç. Dr. Mustafa SARIOĞLU Öğretim Üyesi Yardımcıları Araş. Gör. Dr. Cevdet DEMİRTAŞ Araş. Gör. Ahmet KAYA Araş. Gör. Mete AVCI Araş. Gör. Birol ŞAHİN Araş. Gör. Cemalettin AYGÜN Araş. Gör. Fatma Nur PEHLİVAN Araş. Gör. A. Ömür TURHAL Araş. Gör. Birol BAŞAL Teknik Personel Uzm. Yük. Müh. Yücel ÖZMEN Teknisyen Kadir AYDEMİR Araştırma Çalışmaları ve Lisansüstü Öğrenimi Anabilim Dalımızın, her birisi yaklaşık 600 m2 alana sahip 2 adet laboratuarı bulunmaktadır. Bu laboratuarlarda çalışır durumda 25 civarında öğrenci deney düzeneğinin yanı sıra bir de, çeşitli profiller etrafında akışların incelenebildiği bir rüzgar tüneli yer almaktadır. Ayrıca, lisansüstü öğrencilerinin yürüttüğü ve KTÜ Araştırma Fonu, DPT ve TÜBİTAK gibi kurumların desteklediği çeşitli araştırma projeleri ile ilgili deney düzenekleri de laboratuarlarımızda yer almaktadır. Tema olarak belli başlı araştırma konularımız; çeşitli profiller etrafındaki akışlar, ısı transferini iyileştirme teknikleri, ısı eşanjörleri, konvektif kurutma, kapalı ortamlarda doğal taşınım olarak sıralanabilir. Anabilim dalımızda şimdiye kadar 20 civarında öğrenci Doktora çalışmasını, 40 civarında öğrenci de Yüksek Lisans çalışmasını tamamlamıştır. Halen çalışmaları süren doktora öğrencisi sayısı 10, yüksek lisans öğrencisi sayısı ise 6’dır.
5
SICAKLIK (EŞİT DEĞİLDİR) ISI !
William Blake ise enerjiyi “sonsuz sevinç” (an eternal delight) olarak tanımlamaktadır[3]. Günümüzde toplumların gelişmişlik düzeylerinin kişi başına tüketilen enerji ile ölçüldüğünü düşünürsek Blake’in tanımının oldukça yerinde olduğunu söyleyebiliriz. Ancak buradan enerjinin bilinçsizce ve hoyratça harcanması gerektiği sonucunu çıkarmamalıyız. Tam aksine, enerjinin gerek üretimi, gerek nakledilmesi ve gerekse tüketimi sırasında son derecede bilinçli olmalıyız. Mühendisler olarak görevimiz en verimli ve en çevre dostu sistemleri araştırıp bulmak, tasarlamak, kurmak ve işletmektir. İşte bu nedenle termodinamik son derecede önemli bir konudur. Sıcaklık (temperature): Termodinamikte tanımı tam olarak yapılamayan bir kavram olmakla birlikte sıcaklığı, sıcak – soğuk (kavurucu sıcak – çok sıcak – sıcak – ılık – serin – soğuk – dondurucu soğuk gibi) olarak algılayıp (hissedip) nitelik olarak belirttiğimiz ve büyüklüğünü çeşitli termometrelerle ölçtüğümüz bir kavram olarak tanımlayabiliriz. SICAKLIK (EŞİT DEĞİLDİR) ISI ! Isı (geçişi) [heat (transfer)]: Sıcaklık farkından kaynaklanan ve temas halindeki iki cismin daha yüksek sıcaklıkta bulunanından daha düşük sıcaklıkta olanına kendiliğinden geçen enerjiye verilen isimdir. Dolayısıyla ısı ile sıcaklık aynı şeyler olmayıp, sıcaklık oC (celsius derecesi) veya K (kelvin derecesi) ile ölçülen ve ısı geçişi için potansiyel teşkil eden bir büyüklükken; ısı, miktarı J (joule) ya da birim zamandaki miktarı W (watt) ile ölçülen bir enerji büyüklüğünü ifade etmektedir. ANABİLİM DALI HAKKINDA GENEL BİLGİLER Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ahmet ÜNAL (Anabilim Dalı Başkanı) Prof. Dr. Tahir YAVUZ (Bölüm Başkanı) Prof. Dr. Burhan ÇUHADAROĞLU Prof. Dr. Ertan BAYDAR (Dekan Yardımcısı) Doç. Dr. Alican DALOĞLU Doç. Dr. Habip ASAN (Bölüm Başkan Yardımcısı) Doç. Dr. Orhan AYDIN Doç. Dr. M. Emin ARICI Yrd. Doç. Dr. Tülin BALİ Yrd. Doç. Dr. Mustafa SARIOĞLU Öğretim Üyesi Yardımcıları Araş. Gör. Dr. Cevdet DEMİRTAŞ Araş. Gör. Ahmet KAYA Araş. Gör. Mete AVCI Araş. Gör. Birol ŞAHİN Araş. Gör. Cemalettin AYGÜN Araş. Gör. Fatma Nur PEHLİVAN Araş. Gör. A. Ömür TURHAL Araş. Gör. Birol BAŞAL Teknik Personel Uzm. Yük. Müh. Yücel ÖZMEN Teknisyen Kadir AYDEMİR Araştırma Çalışmaları ve Lisansüstü Öğrenimi Anabilim Dalımızın, her birisi yaklaşık 600 m2 alana sahip 2 adet laboratuarı bulunmaktadır. Bu laboratuarlarda çalışır durumda 25 civarında öğrenci deney düzeneğinin yanı sıra bir de, çeşitli profiller etrafında akışların incelenebildiği bir rüzgar tüneli yer almaktadır. Ayrıca, lisansüstü öğrencilerinin yürüttüğü ve KTÜ Araştırma Fonu, DPT ve TÜBİTAK gibi kurumların desteklediği çeşitli araştırma projeleri ile ilgili deney düzenekleri de laboratuarlarımızda yer almaktadır. Tema olarak belli başlı araştırma konularımız; çeşitli profiller etrafındaki akışlar, ısı transferini iyileştirme teknikleri, ısı eşanjörleri, konvektif kurutma, kapalı ortamlarda doğal taşınım olarak sıralanabilir. Anabilim dalımızda şimdiye kadar 20 civarında öğrenci Doktora çalışmasını, 40 civarında öğrenci de Yüksek Lisans çalışmasını tamamlamıştır. Halen çalışmaları süren doktora öğrencisi sayısı 10, yüksek lisans öğrencisi sayısı ise 6’dır.
6
Isıl enerji (thermal energy): Bir sistemi oluşturan yapı taşlarının (moleküllerin, atomların, elektronların ve atom çekirdeklerinin) sahip oldukları mikro düzeydeki hareket enerjileri (duyulur enerji) ile sistemin içerdiği maddenin bulunduğu faz (katı, sıvı, gaz) itibarıyla sahip olduğu enerjinin (gizli enerji) toplamından oluşan enerjidir. Isıl denge (thermal equiblirium): Sıcaklık eşitliği anlamına gelir. Örneğin bir sistemin içerisinde sıcaklık her yerde aynı ise sistemin kendi içerisinde ısıl dengenin mevcut olduğundan söz edilirken, çevresi ile aynı sıcaklıkta bulunan bir sistemin çevresi ile ısıl dengede olduğundan söz edilir. Sistem (system): Termodinamik açıdan incelenmek üzere çevresinden gerçek ya da hayali bir sınırla ayrılmış belli miktardaki madde ya da uzayın belirli bir bölgesine sistem adını veriyoruz. Örneğin bir kapalı hacimdeki havanın ısıtılması problemi ile uğraşıyorsak odanın iç yüzeylerini sınır seçerek içerdeki havayı (belli miktardaki madde) sistem olarak göz önüne alırken, bir uçak motoru ile uğraşıyorsak motorun iç yüzeylerini ve çeşitli akışkanların giriş – çıkışına imkan veren kesitleri sınır kabul ederek motorun kendisini (belirli bir bölge) sistem olarak göz önüne alırız. ANABİLİM DALI HAKKINDA GENEL BİLGİLER Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ahmet ÜNAL (Anabilim Dalı Başkanı) Prof. Dr. Tahir YAVUZ (Bölüm Başkanı) Prof. Dr. Burhan ÇUHADAROĞLU Prof. Dr. Ertan BAYDAR (Dekan Yardımcısı) Doç. Dr. Alican DALOĞLU Doç. Dr. Habip ASAN (Bölüm Başkan Yardımcısı) Doç. Dr. Orhan AYDIN Doç. Dr. M. Emin ARICI Yrd. Doç. Dr. Tülin BALİ Yrd. Doç. Dr. Mustafa SARIOĞLU Öğretim Üyesi Yardımcıları Araş. Gör. Dr. Cevdet DEMİRTAŞ Araş. Gör. Ahmet KAYA Araş. Gör. Mete AVCI Araş. Gör. Birol ŞAHİN Araş. Gör. Cemalettin AYGÜN Araş. Gör. Fatma Nur PEHLİVAN Araş. Gör. A. Ömür TURHAL Araş. Gör. Birol BAŞAL Teknik Personel Uzm. Yük. Müh. Yücel ÖZMEN Teknisyen Kadir AYDEMİR Araştırma Çalışmaları ve Lisansüstü Öğrenimi Anabilim Dalımızın, her birisi yaklaşık 600 m2 alana sahip 2 adet laboratuarı bulunmaktadır. Bu laboratuarlarda çalışır durumda 25 civarında öğrenci deney düzeneğinin yanı sıra bir de, çeşitli profiller etrafında akışların incelenebildiği bir rüzgar tüneli yer almaktadır. Ayrıca, lisansüstü öğrencilerinin yürüttüğü ve KTÜ Araştırma Fonu, DPT ve TÜBİTAK gibi kurumların desteklediği çeşitli araştırma projeleri ile ilgili deney düzenekleri de laboratuarlarımızda yer almaktadır. Tema olarak belli başlı araştırma konularımız; çeşitli profiller etrafındaki akışlar, ısı transferini iyileştirme teknikleri, ısı eşanjörleri, konvektif kurutma, kapalı ortamlarda doğal taşınım olarak sıralanabilir. Anabilim dalımızda şimdiye kadar 20 civarında öğrenci Doktora çalışmasını, 40 civarında öğrenci de Yüksek Lisans çalışmasını tamamlamıştır. Halen çalışmaları süren doktora öğrencisi sayısı 10, yüksek lisans öğrencisi sayısı ise 6’dır.
7
Termodinamiğin Temel Prensipleri (Yasaları)
Gerek termodinamikle ilgili çalışmalarda ve gerekse enerji ile ilgili olan ısı transferi gibi diğer bilim dalları ile ilgili çalışmalarda sıkça başvurulan ve her biri tamamen gözlemlere dayanan dört adet temel yasa mevcuttur. Bu yasaların isimleri ve ne ile ilgili olduklarına ilişkin kısa bilgiler aşağıda verilmiştir: Termodinamiğin sıfırıncı yasası (the zeroth law of thermodynamics): Isıl denge ile ilgilidir ve sıcaklık ölçümüne temel teşkil eder. Termodinamiğin birinci yasası (the first law of thermodynamics): Enerjinin korunumu ile ilgili olup sözlü olarak “enerji yoktan var edilemez, var olan enerji de yok edilemez; ancak toplam enerji sabit kalacak şekilde enerji bir formdan başka bir forma dönüştürülebilir” şeklinde ifade edilebilir. Bu ifadenin, sistem kavramına dayalı olarak geliştirilen matematiksel formları, gerek sistem tasarımında ve gerekse mevcut sistemlerin performanslarının belirlenmesinde kullanılmaktadır. ANABİLİM DALI HAKKINDA GENEL BİLGİLER Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ahmet ÜNAL (Anabilim Dalı Başkanı) Prof. Dr. Tahir YAVUZ (Bölüm Başkanı) Prof. Dr. Burhan ÇUHADAROĞLU Prof. Dr. Ertan BAYDAR (Dekan Yardımcısı) Doç. Dr. Alican DALOĞLU Doç. Dr. Habip ASAN (Bölüm Başkan Yardımcısı) Doç. Dr. Orhan AYDIN Doç. Dr. M. Emin ARICI Yrd. Doç. Dr. Tülin BALİ Yrd. Doç. Dr. Mustafa SARIOĞLU Öğretim Üyesi Yardımcıları Araş. Gör. Dr. Cevdet DEMİRTAŞ Araş. Gör. Ahmet KAYA Araş. Gör. Mete AVCI Araş. Gör. Birol ŞAHİN Araş. Gör. Cemalettin AYGÜN Araş. Gör. Fatma Nur PEHLİVAN Araş. Gör. A. Ömür TURHAL Araş. Gör. Birol BAŞAL Teknik Personel Uzm. Yük. Müh. Yücel ÖZMEN Teknisyen Kadir AYDEMİR Araştırma Çalışmaları ve Lisansüstü Öğrenimi Anabilim Dalımızın, her birisi yaklaşık 600 m2 alana sahip 2 adet laboratuarı bulunmaktadır. Bu laboratuarlarda çalışır durumda 25 civarında öğrenci deney düzeneğinin yanı sıra bir de, çeşitli profiller etrafında akışların incelenebildiği bir rüzgar tüneli yer almaktadır. Ayrıca, lisansüstü öğrencilerinin yürüttüğü ve KTÜ Araştırma Fonu, DPT ve TÜBİTAK gibi kurumların desteklediği çeşitli araştırma projeleri ile ilgili deney düzenekleri de laboratuarlarımızda yer almaktadır. Tema olarak belli başlı araştırma konularımız; çeşitli profiller etrafındaki akışlar, ısı transferini iyileştirme teknikleri, ısı eşanjörleri, konvektif kurutma, kapalı ortamlarda doğal taşınım olarak sıralanabilir. Anabilim dalımızda şimdiye kadar 20 civarında öğrenci Doktora çalışmasını, 40 civarında öğrenci de Yüksek Lisans çalışmasını tamamlamıştır. Halen çalışmaları süren doktora öğrencisi sayısı 10, yüksek lisans öğrencisi sayısı ise 6’dır.
8
Termodinamiğin ikinci yasası (the second law of thermodynamics): Enerjinin geçiş yönünü belirten ve kalitesini belirlememize imkan veren bir yasadır. İkinci yasa örneğin, 70 oC’deki bir fincan sıcak kahve 20 oC’deki hava ortamına bırakıldığında, kahvenin soğuyacağını ve yeterli süre beklenildiğinde hava ile aynı sıcaklığa geleceğini; buna karşılık, 20 oC’deki ortama bırakılan yine 20 oC’deki bir fincan kahvenin ortamdan ısı alarak 70 oC’ye gelemeyeceğini belirtir. “Biz bunları kendi deneyimlerimizden zaten biliyorduk” diyebilirsiniz. Demekte de haklısınız, çünkü termodinamiğin bütün yasaları daha önce de belirttiğimiz gibi gözlemlere ve deneyimlere dayanır. Yine ikinci yasa, örnek olarak; 100 oC’deki suda bulunan 100 kJ’lük ısıl enerjinin, 20 oC’deki bir ortamda çalışan bir ısı makinesi (ısıl enerjiyi çevrimsel yolla işe dönüştüren makine) yardımıyla, en ideal durumda bile sadece kJ’ünün işe dönüştürülebileceğini; buna karşılık 650 oC’deki kızgın buharda bulunan 100 kJ’lük ısıl enerjinin ise, yine aynı şartlarda çalışan bir ısı makinesi tarafından teorik olarak kJ’ünün işe dönüştürülebileceğini söyler. Dolayısıyla ikinci yasa; yüksek sıcaklık seviyelerindeki ısıl enerjinin, daha düşük sıcaklık seviyelerindeki aynı miktar ısıl enerjiye göre daha kaliteli olduğunu belirtir. ANABİLİM DALI HAKKINDA GENEL BİLGİLER Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ahmet ÜNAL (Anabilim Dalı Başkanı) Prof. Dr. Tahir YAVUZ (Bölüm Başkanı) Prof. Dr. Burhan ÇUHADAROĞLU Prof. Dr. Ertan BAYDAR (Dekan Yardımcısı) Doç. Dr. Alican DALOĞLU Doç. Dr. Habip ASAN (Bölüm Başkan Yardımcısı) Doç. Dr. Orhan AYDIN Doç. Dr. M. Emin ARICI Yrd. Doç. Dr. Tülin BALİ Yrd. Doç. Dr. Mustafa SARIOĞLU Öğretim Üyesi Yardımcıları Araş. Gör. Dr. Cevdet DEMİRTAŞ Araş. Gör. Ahmet KAYA Araş. Gör. Mete AVCI Araş. Gör. Birol ŞAHİN Araş. Gör. Cemalettin AYGÜN Araş. Gör. Fatma Nur PEHLİVAN Araş. Gör. A. Ömür TURHAL Araş. Gör. Birol BAŞAL Teknik Personel Uzm. Yük. Müh. Yücel ÖZMEN Teknisyen Kadir AYDEMİR Araştırma Çalışmaları ve Lisansüstü Öğrenimi Anabilim Dalımızın, her birisi yaklaşık 600 m2 alana sahip 2 adet laboratuarı bulunmaktadır. Bu laboratuarlarda çalışır durumda 25 civarında öğrenci deney düzeneğinin yanı sıra bir de, çeşitli profiller etrafında akışların incelenebildiği bir rüzgar tüneli yer almaktadır. Ayrıca, lisansüstü öğrencilerinin yürüttüğü ve KTÜ Araştırma Fonu, DPT ve TÜBİTAK gibi kurumların desteklediği çeşitli araştırma projeleri ile ilgili deney düzenekleri de laboratuarlarımızda yer almaktadır. Tema olarak belli başlı araştırma konularımız; çeşitli profiller etrafındaki akışlar, ısı transferini iyileştirme teknikleri, ısı eşanjörleri, konvektif kurutma, kapalı ortamlarda doğal taşınım olarak sıralanabilir. Anabilim dalımızda şimdiye kadar 20 civarında öğrenci Doktora çalışmasını, 40 civarında öğrenci de Yüksek Lisans çalışmasını tamamlamıştır. Halen çalışmaları süren doktora öğrencisi sayısı 10, yüksek lisans öğrencisi sayısı ise 6’dır.
9
Termodinamiğin üçüncü yasası (the third law of thermodynamics): Mutlak sıfır sıcaklığına kadar soğutulan bir saf maddenin mikro yapısının mükemmel hale geldiğini ve dolayısıyla “maddenin mikro yapısındaki düzensizliğin bir ölçüsü” olarak tanımladığımız entropinin değerinin bu noktada (mutlak sıfır sıcaklığında) sıfır olduğunu belirtir. Termodinamiğin uygulamadaki yeri: Tüm mühendislik uygulamaları madde ile enerji arasında bir etkileşim içerir. Dolayısıyla termodinamiği ilgilendirmeyen bir çalışma alanı düşünmek zordur. Bu nedenle termodinamik ilkelerinin iyi bir şekilde öğretilmesi, mühendislik eğitiminin önemli bir parçası olmuştur[1]. Termodinamiğin uygulama alanlarını görmek için çok uzağa gitmeye gerek yoktur. Hatta bu alanlar doğrudan yaşamımızın içindedir. Yaşadığımız ev bu bakımdan termodinamiğin harikalarıyla dolu bir sergi, bir laboratuar gibidir. Evlerde kullandığımız araçların birçoğunun tasarımı termodinamiğin temel prensiplerinden yararlanılarak gerçekleştirilmiştir. Örnekler arasında elektrikli veya gazlı fırın, düdüklü tencere, su ısıtıcısı, ütü, buzdolabı, klima cihazı, ısıtma sistemi, hatta bilgisayar, televizyon ve video seti sayılabilir. Termodinamik, otomobil motorlarının, roket ve jet motorlarının, termik veya nükleer güç santrallerinin tasarımında önemli bir rol oynar. İnsan vücudu, beslenme ve egzersiz konuları da termodinamiğin önemli bir uygulama alanı olarak gösterilebilir. ANABİLİM DALI HAKKINDA GENEL BİLGİLER Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ahmet ÜNAL (Anabilim Dalı Başkanı) Prof. Dr. Tahir YAVUZ (Bölüm Başkanı) Prof. Dr. Burhan ÇUHADAROĞLU Prof. Dr. Ertan BAYDAR (Dekan Yardımcısı) Doç. Dr. Alican DALOĞLU Doç. Dr. Habip ASAN (Bölüm Başkan Yardımcısı) Doç. Dr. Orhan AYDIN Doç. Dr. M. Emin ARICI Yrd. Doç. Dr. Tülin BALİ Yrd. Doç. Dr. Mustafa SARIOĞLU Öğretim Üyesi Yardımcıları Araş. Gör. Dr. Cevdet DEMİRTAŞ Araş. Gör. Ahmet KAYA Araş. Gör. Mete AVCI Araş. Gör. Birol ŞAHİN Araş. Gör. Cemalettin AYGÜN Araş. Gör. Fatma Nur PEHLİVAN Araş. Gör. A. Ömür TURHAL Araş. Gör. Birol BAŞAL Teknik Personel Uzm. Yük. Müh. Yücel ÖZMEN Teknisyen Kadir AYDEMİR Araştırma Çalışmaları ve Lisansüstü Öğrenimi Anabilim Dalımızın, her birisi yaklaşık 600 m2 alana sahip 2 adet laboratuarı bulunmaktadır. Bu laboratuarlarda çalışır durumda 25 civarında öğrenci deney düzeneğinin yanı sıra bir de, çeşitli profiller etrafında akışların incelenebildiği bir rüzgar tüneli yer almaktadır. Ayrıca, lisansüstü öğrencilerinin yürüttüğü ve KTÜ Araştırma Fonu, DPT ve TÜBİTAK gibi kurumların desteklediği çeşitli araştırma projeleri ile ilgili deney düzenekleri de laboratuarlarımızda yer almaktadır. Tema olarak belli başlı araştırma konularımız; çeşitli profiller etrafındaki akışlar, ısı transferini iyileştirme teknikleri, ısı eşanjörleri, konvektif kurutma, kapalı ortamlarda doğal taşınım olarak sıralanabilir. Anabilim dalımızda şimdiye kadar 20 civarında öğrenci Doktora çalışmasını, 40 civarında öğrenci de Yüksek Lisans çalışmasını tamamlamıştır. Halen çalışmaları süren doktora öğrencisi sayısı 10, yüksek lisans öğrencisi sayısı ise 6’dır.
10
2.2 AKIŞKANLAR MEKANİĞİ Akışkanlar mekaniği, hareket halinde olan ya da duran akışkanları ve bu akışkanların katı yüzeylere ya da diğer akışkanlarla ara yüzey şeklinde olan sınırlara etkilerini inceleyen bir bilim dalıdır. Akışkanlar mekaniğinin hareketli akışkanlarla ilgilenen dalı akışkanlar dinamiği, durgun akışkanlarla ilgilenen dalı da akışkanlar statiği olarak adlandırılır. Akışkan (fluid): Kayma gerilmesi etkisi altında sürekli şekil değiştiren maddelere akışkan denir. Sıvılar ve gazlar bu tanıma uyarlar ve akışkan olarak bilinirler. Sıvılar içine konuldukları kabın şeklini alırlar ve yerçekimi etkisi altında serbest yüzey oluştururlar. Gazlar ise içine konuldukları kabı tamamen doldurana kadar genişlerler. Akışkanlar mekaniğinin uygulamadaki yeri: Akışkanlar mekaniğinin uğraşı alanlarından bazıları; solunum, kan akışı, borular ve kanallarda akış; yüzme, buzdağları, gemiler, uçaklar, füzelerin hareketi; pompalar, vantilatörler, kompresörler, türbinler, motorlarda akışlar; filtreler, jetler, su fışkırtma sistemleri, …vb gibi mühendislik uygulamaları olarak sıralanabilir[4]. ANABİLİM DALI HAKKINDA GENEL BİLGİLER Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ahmet ÜNAL (Anabilim Dalı Başkanı) Prof. Dr. Tahir YAVUZ (Bölüm Başkanı) Prof. Dr. Burhan ÇUHADAROĞLU Prof. Dr. Ertan BAYDAR (Dekan Yardımcısı) Doç. Dr. Alican DALOĞLU Doç. Dr. Habip ASAN (Bölüm Başkan Yardımcısı) Doç. Dr. Orhan AYDIN Doç. Dr. M. Emin ARICI Yrd. Doç. Dr. Tülin BALİ Yrd. Doç. Dr. Mustafa SARIOĞLU Öğretim Üyesi Yardımcıları Araş. Gör. Dr. Cevdet DEMİRTAŞ Araş. Gör. Ahmet KAYA Araş. Gör. Mete AVCI Araş. Gör. Birol ŞAHİN Araş. Gör. Cemalettin AYGÜN Araş. Gör. Fatma Nur PEHLİVAN Araş. Gör. A. Ömür TURHAL Araş. Gör. Birol BAŞAL Teknik Personel Uzm. Yük. Müh. Yücel ÖZMEN Teknisyen Kadir AYDEMİR Araştırma Çalışmaları ve Lisansüstü Öğrenimi Anabilim Dalımızın, her birisi yaklaşık 600 m2 alana sahip 2 adet laboratuarı bulunmaktadır. Bu laboratuarlarda çalışır durumda 25 civarında öğrenci deney düzeneğinin yanı sıra bir de, çeşitli profiller etrafında akışların incelenebildiği bir rüzgar tüneli yer almaktadır. Ayrıca, lisansüstü öğrencilerinin yürüttüğü ve KTÜ Araştırma Fonu, DPT ve TÜBİTAK gibi kurumların desteklediği çeşitli araştırma projeleri ile ilgili deney düzenekleri de laboratuarlarımızda yer almaktadır. Tema olarak belli başlı araştırma konularımız; çeşitli profiller etrafındaki akışlar, ısı transferini iyileştirme teknikleri, ısı eşanjörleri, konvektif kurutma, kapalı ortamlarda doğal taşınım olarak sıralanabilir. Anabilim dalımızda şimdiye kadar 20 civarında öğrenci Doktora çalışmasını, 40 civarında öğrenci de Yüksek Lisans çalışmasını tamamlamıştır. Halen çalışmaları süren doktora öğrencisi sayısı 10, yüksek lisans öğrencisi sayısı ise 6’dır.
11
2.3 ISI TRANSFERİ (ISI GEÇİŞİ)
Isı transferi, sıcaklık farkından kaynaklanan enerji aktarımı ile uğraşan bi bilim dalıdır. Bir ortam içerisinde veya temas halindeki ortamlar arasında, bir sıcaklık farkının mevcut olduğu her durumda, ısı geçişi mutlaka gerçekleşir. Isı Geçiş Mekanizmaları: Isı geçişi; iletim, taşınım ve ışınım olmak üzere başlıca üç yolla gerçekleşir. Bunlardan her birisinin fiziksel mekanizması oldukça farklıdır. Isı iletimi (conduction): Bir maddenin daha yüksek enerjili parçacıklarından (atom ya da moleküllerinden) daha düşük enerjili parçacıklarına, bu parçacıklar arasındaki etkileşimler sonucunda enerji aktarılması olayına ısı iletimi denir. Katılar ve durgun akışkanlar içerisinde ısının yayılımının başlıca mekanizması iletimdir. Maddelerin ısıyı iletme yetenekleri farklı farklıdır ve bu yetenek yüksekten düşüğe; elektriksel iletken olan katılar, iletken olmayan katılar, sıvılar, gazlar ve yalıtım malzemeleri şeklindedir. Isı taşınımı (convection): Hareket halindeki bir akışkanla, onun temas halinde olduğu bir yüzey arasında bir sıcaklık farkı olduğu zaman gerçekleşen bir enerji aktarım mekanizmasıdır. Burada akışkan akışı bir fan, bir poma, bir kompresör veya atmosferik rüzgarlar gibi bir dış etki ile oluyorsa zorlanmış taşınımdan; akışkan içerisindeki sıcaklık farklarının neden olduğu yoğunluk farklarından kaynaklanan kaldırma kuvveti etkisi ile oluyorsa doğal taşınımdan söz edilir. Örnek olarak, bir radyatörün içerisinde dolaşan sıcak sudan radyatör iç yüzeyine ısı geçişi zorlanmış taşınım yoluyla gerçekleşirken, radyatör dış yüzeyinden oda içerisindeki havaya ısı geçişi doğal taşınım yoluyla gerçekleşir. ANABİLİM DALI HAKKINDA GENEL BİLGİLER Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ahmet ÜNAL (Anabilim Dalı Başkanı) Prof. Dr. Tahir YAVUZ (Bölüm Başkanı) Prof. Dr. Burhan ÇUHADAROĞLU Prof. Dr. Ertan BAYDAR (Dekan Yardımcısı) Doç. Dr. Alican DALOĞLU Doç. Dr. Habip ASAN (Bölüm Başkan Yardımcısı) Doç. Dr. Orhan AYDIN Doç. Dr. M. Emin ARICI Yrd. Doç. Dr. Tülin BALİ Yrd. Doç. Dr. Mustafa SARIOĞLU Öğretim Üyesi Yardımcıları Araş. Gör. Dr. Cevdet DEMİRTAŞ Araş. Gör. Ahmet KAYA Araş. Gör. Mete AVCI Araş. Gör. Birol ŞAHİN Araş. Gör. Cemalettin AYGÜN Araş. Gör. Fatma Nur PEHLİVAN Araş. Gör. A. Ömür TURHAL Araş. Gör. Birol BAŞAL Teknik Personel Uzm. Yük. Müh. Yücel ÖZMEN Teknisyen Kadir AYDEMİR Araştırma Çalışmaları ve Lisansüstü Öğrenimi Anabilim Dalımızın, her birisi yaklaşık 600 m2 alana sahip 2 adet laboratuarı bulunmaktadır. Bu laboratuarlarda çalışır durumda 25 civarında öğrenci deney düzeneğinin yanı sıra bir de, çeşitli profiller etrafında akışların incelenebildiği bir rüzgar tüneli yer almaktadır. Ayrıca, lisansüstü öğrencilerinin yürüttüğü ve KTÜ Araştırma Fonu, DPT ve TÜBİTAK gibi kurumların desteklediği çeşitli araştırma projeleri ile ilgili deney düzenekleri de laboratuarlarımızda yer almaktadır. Tema olarak belli başlı araştırma konularımız; çeşitli profiller etrafındaki akışlar, ısı transferini iyileştirme teknikleri, ısı eşanjörleri, konvektif kurutma, kapalı ortamlarda doğal taşınım olarak sıralanabilir. Anabilim dalımızda şimdiye kadar 20 civarında öğrenci Doktora çalışmasını, 40 civarında öğrenci de Yüksek Lisans çalışmasını tamamlamıştır. Halen çalışmaları süren doktora öğrencisi sayısı 10, yüksek lisans öğrencisi sayısı ise 6’dır.
12
Isıl ışınım (thermal radiation): Sonlu sıcaklığa sahip bir cismin elektromanyetik dalgalar (veya fotonlar) halinde yaydığı enerjiye ısıl ışınım denir. Güneşten yeryüzüne enerjinin erişmesi ısıl ışınıma verilebilecek en güzel örnektir. İletim ve taşınım için bir maddesel ortama gerek varken, ışınım için herhangi bir maddi ortamın olmasına gerek yoktur. Hatta ışınım yoluyla ısı aktarımı boşlukta daha etkin olarak gerçekleşir. Isı transferinin uygulamadaki yeri: Isı geçişinin etkisinin olmadığı herhangi bir endüstri ve çevre problemi düşünülemez. Yine de tipik uygulamalardan bazılarını, her türlü enrji üretim ve dönüşümü (nükleer fizyon veya füzyon ile, fosil yakıtların yakılması ile veya jeotermal enerji ile elektrik enerjisi üretimi gibi); buhar kazanları, buharlaştırıcılar, yoğuşturucular, ısı eşanjörleri ve türbinlerin ısıl tasarımı; içten yanmalı motorlar, gaz türbinli motorlar ve roket motorlarının tasarımı; ısıtma, soğutma ve iklimlendirme sistemleri ile güneş enerjisi dönüştürme sistemlerinin tasarımı; elektronik cihazların soğutulması, hassas sıcaklık kontrolü, çeşitli endüstriyel proseslerin kontrolü, açık kalp ameliyatlarında by-pass edilen kanın sıcaklığının ayarlanması, kriyojenik uygulamalar olarak sıralayabiliriz[5]. ANABİLİM DALI HAKKINDA GENEL BİLGİLER Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ahmet ÜNAL (Anabilim Dalı Başkanı) Prof. Dr. Tahir YAVUZ (Bölüm Başkanı) Prof. Dr. Burhan ÇUHADAROĞLU Prof. Dr. Ertan BAYDAR (Dekan Yardımcısı) Doç. Dr. Alican DALOĞLU Doç. Dr. Habip ASAN (Bölüm Başkan Yardımcısı) Doç. Dr. Orhan AYDIN Doç. Dr. M. Emin ARICI Yrd. Doç. Dr. Tülin BALİ Yrd. Doç. Dr. Mustafa SARIOĞLU Öğretim Üyesi Yardımcıları Araş. Gör. Dr. Cevdet DEMİRTAŞ Araş. Gör. Ahmet KAYA Araş. Gör. Mete AVCI Araş. Gör. Birol ŞAHİN Araş. Gör. Cemalettin AYGÜN Araş. Gör. Fatma Nur PEHLİVAN Araş. Gör. A. Ömür TURHAL Araş. Gör. Birol BAŞAL Teknik Personel Uzm. Yük. Müh. Yücel ÖZMEN Teknisyen Kadir AYDEMİR Araştırma Çalışmaları ve Lisansüstü Öğrenimi Anabilim Dalımızın, her birisi yaklaşık 600 m2 alana sahip 2 adet laboratuarı bulunmaktadır. Bu laboratuarlarda çalışır durumda 25 civarında öğrenci deney düzeneğinin yanı sıra bir de, çeşitli profiller etrafında akışların incelenebildiği bir rüzgar tüneli yer almaktadır. Ayrıca, lisansüstü öğrencilerinin yürüttüğü ve KTÜ Araştırma Fonu, DPT ve TÜBİTAK gibi kurumların desteklediği çeşitli araştırma projeleri ile ilgili deney düzenekleri de laboratuarlarımızda yer almaktadır. Tema olarak belli başlı araştırma konularımız; çeşitli profiller etrafındaki akışlar, ısı transferini iyileştirme teknikleri, ısı eşanjörleri, konvektif kurutma, kapalı ortamlarda doğal taşınım olarak sıralanabilir. Anabilim dalımızda şimdiye kadar 20 civarında öğrenci Doktora çalışmasını, 40 civarında öğrenci de Yüksek Lisans çalışmasını tamamlamıştır. Halen çalışmaları süren doktora öğrencisi sayısı 10, yüksek lisans öğrencisi sayısı ise 6’dır.
13
2.4 ISITMA, HAVALANDIRMA ve İKLİMLENDİRME
Derste, konu ile ilgili temel tanım ve kavramlar verildikten sonra, binaların ısıtma, havalandırma ve iklimlendirme tesisatlarının projelerinin yapım esasları öğretilmektedir. Isıtma bir ortamın sıcaklığını çevre sıcaklığının üzerine çıkarma ve arzu edilen bir seviyede tutma işlemi olarak, havalandırma kapalı bir ortamdaki havanın kalitesini istenilen düzeyde tutma işlemi olarak ve iklimlendirme de kapalı bir ortamdaki havanın sıcaklık ve nemini istenilen değerlerde tutma işlemi olarak tanımlanabilir[6,7,8,9]. 2.5 SOĞUTMA TEKNİĞİ Bu derste çeşitli soğutma yöntem ve sistemleri tanıtılmakta ve soğuk depo projelerinin yapım esasları anlatılmaktadır. Soğutma bir ortamın sıcaklığını çevre sıcaklığının altına düşürme ve istenilen düşük sıcaklık seviyesinde tutma işlemi olarak tanımlanabilir[10]. 2.6 BUHAR KAZANLARI ve ISI EŞANJÖRLERİ Endüstride yaygın olarak ve çok çeşitli amaçlarla kullanılan buhar kazanlarının ve ısı eşanjörlerinin türlerinin ve çalışma prensiplerinin tanıtıldığı, tarsım esaslarının ve performans analiz yöntemlerinin sunulduğu bir derstir[11,12]. ANABİLİM DALI HAKKINDA GENEL BİLGİLER Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ahmet ÜNAL (Anabilim Dalı Başkanı) Prof. Dr. Tahir YAVUZ (Bölüm Başkanı) Prof. Dr. Burhan ÇUHADAROĞLU Prof. Dr. Ertan BAYDAR (Dekan Yardımcısı) Doç. Dr. Alican DALOĞLU Doç. Dr. Habip ASAN (Bölüm Başkan Yardımcısı) Doç. Dr. Orhan AYDIN Doç. Dr. M. Emin ARICI Yrd. Doç. Dr. Tülin BALİ Yrd. Doç. Dr. Mustafa SARIOĞLU Öğretim Üyesi Yardımcıları Araş. Gör. Dr. Cevdet DEMİRTAŞ Araş. Gör. Ahmet KAYA Araş. Gör. Mete AVCI Araş. Gör. Birol ŞAHİN Araş. Gör. Cemalettin AYGÜN Araş. Gör. Fatma Nur PEHLİVAN Araş. Gör. A. Ömür TURHAL Araş. Gör. Birol BAŞAL Teknik Personel Uzm. Yük. Müh. Yücel ÖZMEN Teknisyen Kadir AYDEMİR Araştırma Çalışmaları ve Lisansüstü Öğrenimi Anabilim Dalımızın, her birisi yaklaşık 600 m2 alana sahip 2 adet laboratuarı bulunmaktadır. Bu laboratuarlarda çalışır durumda 25 civarında öğrenci deney düzeneğinin yanı sıra bir de, çeşitli profiller etrafında akışların incelenebildiği bir rüzgar tüneli yer almaktadır. Ayrıca, lisansüstü öğrencilerinin yürüttüğü ve KTÜ Araştırma Fonu, DPT ve TÜBİTAK gibi kurumların desteklediği çeşitli araştırma projeleri ile ilgili deney düzenekleri de laboratuarlarımızda yer almaktadır. Tema olarak belli başlı araştırma konularımız; çeşitli profiller etrafındaki akışlar, ısı transferini iyileştirme teknikleri, ısı eşanjörleri, konvektif kurutma, kapalı ortamlarda doğal taşınım olarak sıralanabilir. Anabilim dalımızda şimdiye kadar 20 civarında öğrenci Doktora çalışmasını, 40 civarında öğrenci de Yüksek Lisans çalışmasını tamamlamıştır. Halen çalışmaları süren doktora öğrencisi sayısı 10, yüksek lisans öğrencisi sayısı ise 6’dır.
14
2.9 ENDÜSTRİYEL AKIŞKANLAR MEKANİĞİ
2.7 TERMİK SANTRALLER Çeşitli fosil yakıtlardaki kimyasal enerjinin önce ısıl enerjiye, oradan da işe ve nihayet elektrik enerjisine dönüştürüldüğü tesislerin türlerinin, elemanlarının ve çalışma prensiplerinin tanıtıldığı, bu tesislerin termodinamiksel ve termoekonomik analizlerinin sunulduğu bir derstir[1]. 2.8 BİNA TESİSATI Bina sıhhi tesisatı diyebileceğimiz; temiz soğuk su tesisatı, temiz sıcak su tesisatı, soğuk içme suyu tesisatı, pis su tesisatı, sulu yangın söndürme tesisatları ve bu tesisatların elemanlarının tanıtıldığı ve tesisat projelendirme bilgilerinin sunulduğu bir derstir[13]. 2.9 ENDÜSTRİYEL AKIŞKANLAR MEKANİĞİ Bu derste, sınır tabaka kavramı, aerodinamik ve denizcilik hidrodinamiği açısından önemli olan potansiyel akışlar, boru şebekelerindeki akışlar gibi konular işlenmektedir[14,15]. ANABİLİM DALI HAKKINDA GENEL BİLGİLER Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ahmet ÜNAL (Anabilim Dalı Başkanı) Prof. Dr. Tahir YAVUZ (Bölüm Başkanı) Prof. Dr. Burhan ÇUHADAROĞLU Prof. Dr. Ertan BAYDAR (Dekan Yardımcısı) Doç. Dr. Alican DALOĞLU Doç. Dr. Habip ASAN (Bölüm Başkan Yardımcısı) Doç. Dr. Orhan AYDIN Doç. Dr. M. Emin ARICI Yrd. Doç. Dr. Tülin BALİ Yrd. Doç. Dr. Mustafa SARIOĞLU Öğretim Üyesi Yardımcıları Araş. Gör. Dr. Cevdet DEMİRTAŞ Araş. Gör. Ahmet KAYA Araş. Gör. Mete AVCI Araş. Gör. Birol ŞAHİN Araş. Gör. Cemalettin AYGÜN Araş. Gör. Fatma Nur PEHLİVAN Araş. Gör. A. Ömür TURHAL Araş. Gör. Birol BAŞAL Teknik Personel Uzm. Yük. Müh. Yücel ÖZMEN Teknisyen Kadir AYDEMİR Araştırma Çalışmaları ve Lisansüstü Öğrenimi Anabilim Dalımızın, her birisi yaklaşık 600 m2 alana sahip 2 adet laboratuarı bulunmaktadır. Bu laboratuarlarda çalışır durumda 25 civarında öğrenci deney düzeneğinin yanı sıra bir de, çeşitli profiller etrafında akışların incelenebildiği bir rüzgar tüneli yer almaktadır. Ayrıca, lisansüstü öğrencilerinin yürüttüğü ve KTÜ Araştırma Fonu, DPT ve TÜBİTAK gibi kurumların desteklediği çeşitli araştırma projeleri ile ilgili deney düzenekleri de laboratuarlarımızda yer almaktadır. Tema olarak belli başlı araştırma konularımız; çeşitli profiller etrafındaki akışlar, ısı transferini iyileştirme teknikleri, ısı eşanjörleri, konvektif kurutma, kapalı ortamlarda doğal taşınım olarak sıralanabilir. Anabilim dalımızda şimdiye kadar 20 civarında öğrenci Doktora çalışmasını, 40 civarında öğrenci de Yüksek Lisans çalışmasını tamamlamıştır. Halen çalışmaları süren doktora öğrencisi sayısı 10, yüksek lisans öğrencisi sayısı ise 6’dır.
15
2.10 ISI ve KÜTLE TRANSFERİ Ders, ısı ve kütle transferi arasındaki benzerliklerin anlatımını, ısı ve kütle transferinin beraberce gerçekleştiği proses ve sistemlerin tanıtımını ve kurutma sistemleri, gözenekli katalizörler ve su soğutma kuleleri gibi sistemlerin tasarımında kullanılabilecek temel bilgilerin verilmesini içermektedir[5]. 2.11 DOĞAL GAZ Derste; doğal gazın tanımı, özellikleri ve yanma bilgileri verildikten sonra, doğal gaz tüketim cihazları tanıtılmakta, bu cihazların ve kazanların yerleşim esasları ve tesisat projesi yapım esasları anlatılmaktadır[16]. ANABİLİM DALI HAKKINDA GENEL BİLGİLER Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ahmet ÜNAL (Anabilim Dalı Başkanı) Prof. Dr. Tahir YAVUZ (Bölüm Başkanı) Prof. Dr. Burhan ÇUHADAROĞLU Prof. Dr. Ertan BAYDAR (Dekan Yardımcısı) Doç. Dr. Alican DALOĞLU Doç. Dr. Habip ASAN (Bölüm Başkan Yardımcısı) Doç. Dr. Orhan AYDIN Doç. Dr. M. Emin ARICI Yrd. Doç. Dr. Tülin BALİ Yrd. Doç. Dr. Mustafa SARIOĞLU Öğretim Üyesi Yardımcıları Araş. Gör. Dr. Cevdet DEMİRTAŞ Araş. Gör. Ahmet KAYA Araş. Gör. Mete AVCI Araş. Gör. Birol ŞAHİN Araş. Gör. Cemalettin AYGÜN Araş. Gör. Fatma Nur PEHLİVAN Araş. Gör. A. Ömür TURHAL Araş. Gör. Birol BAŞAL Teknik Personel Uzm. Yük. Müh. Yücel ÖZMEN Teknisyen Kadir AYDEMİR Araştırma Çalışmaları ve Lisansüstü Öğrenimi Anabilim Dalımızın, her birisi yaklaşık 600 m2 alana sahip 2 adet laboratuarı bulunmaktadır. Bu laboratuarlarda çalışır durumda 25 civarında öğrenci deney düzeneğinin yanı sıra bir de, çeşitli profiller etrafında akışların incelenebildiği bir rüzgar tüneli yer almaktadır. Ayrıca, lisansüstü öğrencilerinin yürüttüğü ve KTÜ Araştırma Fonu, DPT ve TÜBİTAK gibi kurumların desteklediği çeşitli araştırma projeleri ile ilgili deney düzenekleri de laboratuarlarımızda yer almaktadır. Tema olarak belli başlı araştırma konularımız; çeşitli profiller etrafındaki akışlar, ısı transferini iyileştirme teknikleri, ısı eşanjörleri, konvektif kurutma, kapalı ortamlarda doğal taşınım olarak sıralanabilir. Anabilim dalımızda şimdiye kadar 20 civarında öğrenci Doktora çalışmasını, 40 civarında öğrenci de Yüksek Lisans çalışmasını tamamlamıştır. Halen çalışmaları süren doktora öğrencisi sayısı 10, yüksek lisans öğrencisi sayısı ise 6’dır.
16
3. YARARLANILAN KAYNAKLAR
1. Yunus A. Çengel, Michael A. Boles (Türkçesi: Taner Derbentli), Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik, Literatür Yayıncılık, 1999. 2. Robert Balmer, Thermodynamics, West Publishing Company, 1990. 3. John R. Howell, Richard O. Buckius, Fundamentals of Engineering Thermodynamics, McGraw Hill, 1987. 4. Frank M. White (Türkçesi: Kadir Kırkköprü, Erkan Ayder), Akışkanlar Mekaniği, Literatür Yayıncılık, 2004. 5. Frank P. Incropera, David P. DeWitt (Türkçesi: Taner Derbentli ve diğerleri), Isı ve Kütle Geçişinin Temelleri, Literatür Yayıncılık, 2001. 6. Isıtma Tesisatı, ISISAN Çalışmaları No: 265. 7. Kalorifer Tesisatı, MMO Yayını, No: 84. 8. Havalandırma Tesisatı, MMO Yayını, No: 297. 9. Klima Tesisatı, MMO Yayını, No: 296. 10. Soğutma Tesisatı, MMO Yayını, No: 295. 11. Kemal Onat, Osman F. Genceli, Ahmet Arısoy, Buhar Kazanlarının Isıl Hesapları, Teknik Yayıncılık, 1996. 12. Osman F. Genceli, Isı Değiştiricileri, Birsen Yayınevi, 1999. 13. Sıhhi Tesisat, ISISAN Çalışmaları No: 272. 14. Bekir Z. Uysal, Akışkanlar Mekaniği, Alp Yayınları, 2003. 15. Sümer Peker, Şerife Ş. Helvacı, Akışkanlar Mekaniği, kavramlar,Problemler, Uygulamalar, Literatür Yayıncılık, 2003. 16. Doğal Gaz – LPG Tesisatı ve Bacalar, ISISAN Çalışmaları No: 345. ANABİLİM DALI HAKKINDA GENEL BİLGİLER Anabilim Dalı Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ahmet ÜNAL (Anabilim Dalı Başkanı) Prof. Dr. Tahir YAVUZ (Bölüm Başkanı) Prof. Dr. Burhan ÇUHADAROĞLU Prof. Dr. Ertan BAYDAR (Dekan Yardımcısı) Doç. Dr. Alican DALOĞLU Doç. Dr. Habip ASAN (Bölüm Başkan Yardımcısı) Doç. Dr. Orhan AYDIN Doç. Dr. M. Emin ARICI Yrd. Doç. Dr. Tülin BALİ Yrd. Doç. Dr. Mustafa SARIOĞLU Öğretim Üyesi Yardımcıları Araş. Gör. Dr. Cevdet DEMİRTAŞ Araş. Gör. Ahmet KAYA Araş. Gör. Mete AVCI Araş. Gör. Birol ŞAHİN Araş. Gör. Cemalettin AYGÜN Araş. Gör. Fatma Nur PEHLİVAN Araş. Gör. A. Ömür TURHAL Araş. Gör. Birol BAŞAL Teknik Personel Uzm. Yük. Müh. Yücel ÖZMEN Teknisyen Kadir AYDEMİR Araştırma Çalışmaları ve Lisansüstü Öğrenimi Anabilim Dalımızın, her birisi yaklaşık 600 m2 alana sahip 2 adet laboratuarı bulunmaktadır. Bu laboratuarlarda çalışır durumda 25 civarında öğrenci deney düzeneğinin yanı sıra bir de, çeşitli profiller etrafında akışların incelenebildiği bir rüzgar tüneli yer almaktadır. Ayrıca, lisansüstü öğrencilerinin yürüttüğü ve KTÜ Araştırma Fonu, DPT ve TÜBİTAK gibi kurumların desteklediği çeşitli araştırma projeleri ile ilgili deney düzenekleri de laboratuarlarımızda yer almaktadır. Tema olarak belli başlı araştırma konularımız; çeşitli profiller etrafındaki akışlar, ısı transferini iyileştirme teknikleri, ısı eşanjörleri, konvektif kurutma, kapalı ortamlarda doğal taşınım olarak sıralanabilir. Anabilim dalımızda şimdiye kadar 20 civarında öğrenci Doktora çalışmasını, 40 civarında öğrenci de Yüksek Lisans çalışmasını tamamlamıştır. Halen çalışmaları süren doktora öğrencisi sayısı 10, yüksek lisans öğrencisi sayısı ise 6’dır.
Benzer bir sunumlar
© 2024 SlidePlayer.biz.tr Inc.
All rights reserved.