Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

EĞİTİM VE ÖĞRETİMLE İLGİLİ HİZMETLER

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "EĞİTİM VE ÖĞRETİMLE İLGİLİ HİZMETLER"— Sunum transkripti:

1 EĞİTİM VE ÖĞRETİMLE İLGİLİ HİZMETLER

2 Eğitim İle İlgili Hizmetler
-Rehberlik Hizmetleri -Disiplin İşleri -Veli Toplantıları -Nöbet İşleri -Okul, Aile Birliği -Okul Gelişim Yönetim Ekibi -Sosyal Kültürel Sanatsal ve Sportif Etkinlikler Sosyal Etkinlikler Öğrenci Kulübü Toplum Hizmeti Diğer Sosyal Etkinlikler

3 Öğretim İle İlgili Hizmetler
-Yıllık Çalışma Planı Ünitelendirilmiş Yıllık Plan Ders Planı -Öğretmenler Kurulu Toplantılarının Yapılması Zümre Öğretmenler Kurulu Şube Öğretmenler Kurulu -Kitaplarının ve Araç-Gereçlerinin Belirlenmesi -Okul Kütüphanesinin Düzenlenmesi

4 Eğitim bir toplumun sahip olduğu insan kaynağını yeniden yaratması yoluyla geleceğini kontrol etme girişimi olarak tanımlanabilir. Toplumsal bir kurum olan eğitimin formel örgütü ise okuldur. Okulun görevleri arasında; eleştirel düşünce ve davranışı, yaratıcılığı, öz yönetim becerisini geliştirme, bilgiye ulaşma yollarının ve öğrenmeyi öğrenmenin sağlanması ve bireye stratejik bakış açısı kazandırma da yer almaktadır.

5 Okul, eğitim ve öğretim süreçlerinin eşgüdümlü olarak yürütüldüğü örgütlerdir.Bu örgütlerde yöneticiler, hem eğitim işlerini hem de öğretim işlerini eş zamanlı olarak birbirlerini destekleyici şekilde sürdürülmesini sağlamak zorundadır.

6 EĞİTİM İLE İLGİLİ HİZMETLER

7 Rehberlik Hizmetleri Rehberlik bireylere seçimler yapabilme, karar alabilme, sorumluluk sahibi olma ve kendini gerçekleştirmede yardımcı bir süreçtir. Okullarda rehberlik hizmetlerinin amacı öz bir ifadeyle, öğrencinin okula uyumunu sağlamak ve kendilerini gerçekleştirmelerini desteklemektir.

8

9 Bu amaçla okullarda rehberlik hizmeti adı altında
Oryantasyon, Psikolojik danışma, Çevre/Veli ile ilişkiler, Bireyi tanıma, Müşavirlik (Konsültasyon), Araştırma ve geliştirme, İzleme değerlendirme, Yöneltme ve yerleştirme hizmetleri, verilmektedir.

10 Bu hizmetlerin yürütülmesi amacıyla okullarda, rehberlik ve psikolojik danışma servisi kurulur. Bu servis, okul müdürünün başkanlığında, müdür yardımcıları, rehberlik ve psikolojik danışma servisi psikolojik danışmanları, sınıf rehber öğretmen, disiplin kurulundan bir temsilci, okul-aile birliği ve okul koruma derneğinden birer temsilci ve okul öğrenci temsilcisinden oluşur.

11 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin, Türk Eğitim Sisteminin genel amaçları çerçevesinde, öğrencilerin kendilerini gerçekleştirebilmeleri ve gizil güçlerini en uygun şekilde kullanmaları amacıyla oluşturulduğu söylenebilir. Bu amaçla okullarda rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri Eğitsel, Mesleki ve Bireysel Rehberlik hizmetlerini yürütür.

12 Eğitsel Rehberlik: Eğitsel rehberlik hizmetleri öğrenciye, öğrenme ve çalışma becerilerini geliştirme, motivasyonlarını artırma ve uygun üst kuruma yöneltme hizmetlerini içerir. Mesleki Rehberlik: Mesleki rehberlik hizmetleri öğrenciye, mesleki tercih yapma, uygun mesleğe yöneltme ve mesleğe hazırlama hizmetlerini içerir. Bireysel Rehberlik: Bireysel rehberlik hizmetleri öğrenciye, bireysel ve sosyal gelişimini destekleme ve duygusal sorunlarda yardımcı olma hizmetlerini içerir.

13 Okullarda verilen rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri öğrencilerin, eğitim aldıkları kademeden en üst düzeyde yararlanmaları ve bir üst öğretim basamağına hazır bulunuşlukları tamamlanmış bir şekilde geçmelerini amaçlar. Bu bağlamda, rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri öğrencilere bireysel olarak uygulanabileceği gibi grup rehberliği olarak da uygulanabilir.

14 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri öğrenci, veli, uzman, öğretmen ve yönetici gibi ilgililerin işbirliği içerisinde yürütülür. Bu hizmetler, tüm öğrencilere açık olduğu gibi, hizmetlerin yürütülmesinde bilimsellik, insana saygı ve gizlilik esastır.

15 Öğrenci Disiplin İşleri
Disiplin kavramı öncelikle akıllara katı ve baskı oluşturan kuralları getirebilir. Buna karşın disiplin daha çok, işlerin belli bir düzen içinde sürdürülmesini ifade etmektedir. Okulda disiplin ise, yöneticiler ve öğretmenler tarafından, öğrencilerin devamlı ve sürekli kontrolünü anımsatabilir. Bu durum, okullarda gerçekleştirilen birtakım yanlış uygulamalardan kaynaklanmaktadır. Bu durumun ortadan kaldırılabilmesi için kuralların iyi ifade edilmesi ve tüm taraflarca içselleştirilmesi bir önkoşul olarak görülebilir.

16 Resmi ve özel eğitim-öğretim kurumlarında, ödül ve disiplin işlemleri, 2007 yılında düzenlenen, Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Ödül ve Disiplin Yönetmeliği uyarınca yürütülmektedir. İlgili yönetmelik okul yöneticileri ve öğretmenlerden, öğrencilerin her türlü madde bağımlılığından, uyuşturucu ve benzeri maddeleri bulundurmaktan, kullanmaktan,bu tür maddelerin üretim ve kaçakçılığına alet olmaktan, pornografi, teşhir, cinsel sömürü, istismar, taciz ve her türlü olumsuz davranışlardan, diğer öğrenciler tarafından fiziksel ve ruhsal yönden zarar görmemeleri için dedikoduya, zorbalığa, tehdide, sataşmaya ve onur kırıcı her türlü lakap takılmasına karşı korunmasını beklemektedir.

17 Ayrıca aile içinde ve dışında şiddete maruz kalan, ilgisizlik nedeniyle veya zorlanarak kanun ve toplumun etik kurallarına aykırı olan yollara yönelme ihtimali bulunan öğrencilerle ilgili gerekli tedbirlerin veli veya ailelerle de iş birliği yapılarak alınmasını beklemektedir. Yine aynı yönetmelik de öğrencilerin ödüllendirilmeleri veya takdir edilmeleri ile ilgili hususlarda belirlenmiştir. Öğrenciye ödül takdir edilirken, okul içindeki ve dışındaki genel durumu, ders ve ders dışı faaliyetlerdeki başarısı, davranışının niteliği, önemi ve çevresine örnek olup olmadığı gibi hususlar göz önünde bulundurulur.

18 Veli Toplantıları Anne ve babaların çocuklarının eğitiminde etkin rol almalarını sağlamak amacıyla belli aralıklarla toplantılar düzenlemek, toplantılara birlikte katılmalarını sağlamak amacıyla 2002 yılında Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından Okul-Veli İşbirliği konulu genelge yayımlanmıştır. Söz konusu genelgenin amacı; resmî ve özel okullarda, okul-aile ve öğretmenler arasında iş birliğini gerçekleştirme, velileri öğrencilerin gelişim dönemleri ve akademik durumları hakkında bilgilendirme, okula sahip çıkmalarını sağlama ve etkin bir şekilde eğitim hizmetlerine katılımlarını sağlamaktır.

19 Bir eğitim-öğretim yılında en az iki kez olmak üzere yapılan veli toplantıları üç aşamada ele alınır. Bunlar; genel veli toplantısı, şube veli toplantısı ve bireysel görüşmelerdir. Veli toplantılarında aşağıda belirtilen hususlara uyulmalıdır. 1-Velilere gönderilen “veli toplantısı çağrı yazısında” toplantı gündemi belirtilmelidir. 2- Okulun, bina, personel, eğitim olanakları velilere tanıtılmalı ve okulun istenilen düzeyde eğitim vermesi için okul ve veli beklentileri üzerinde konuşulmalıdır.

20 3-Okulda uyulması gereken kurallar velilere de anlatılmalı, yönetmelikler tanıtılmalı, bu konularda da velilerin özen göstermesi istenmelidir. 4- Okul psikolojik danışmanı (rehber öğretmeni) toplantılara katılıp velilere; rehberlik ve psikolojik danışma servisini ve görevlerini tanıtarak, hangi durumlarda servisle işbirliği yapmaları gerektiği, öğrencilerin gelişim dönemleri, gelişim özellikleri, bu dönemlerin getirdiği davranış özellikleri ve öğrenci başarısının artırılması konularında onları bilgilendirmelidir.

21 5- Velilerin okul hakkındaki görüşlerine önem verilmeli, bu görüşler uygulanabilirliği ölçüsünde değerlendirilmelidir. 6- Çocuğun davranışlarında her zamankinden farklı bir durum gözlendiğinde, okul görevlilerinin veliyi, velinin de okul görevlilerini bilgilendirmesi ve işbirliğine gidilmesi gerekliliği veliye aktarılmalıdır.

22 Nöbet İşleri Nöbet hizmetleri okulun açıldığı günden başlayıp kapandığı güne kadar devam eder. Nöbet çizelgesi oluşturularak gerçekleştirilen nöbet işleri, okulun yapısı, büyüklüğü, yatılı- gündüzlü olması, normal veya ikili öğretim verilmesi gibi durumlar göz önüne alınarak düzenlenir. Nöbetler, okulda disiplinin oluşması, kuralların öğrenciler, veliler, çevre tarafından kabul görmesi ve eğitim işlerinin aksamadan devam etmesi açısından oldukça önemlidir. Okullarda, nöbet işlerinin yerine getirebilmesi için yönetici, öğretmen ve öğrenciler görevlendirilir.

23 Okullarda nöbet işlerinin nasıl yapılacağı ve kimler tarafından yürütüleceği, 2009 yılında Resmi gazetede yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği uyarınca belirlenmiştir. Söz konusu yönetmeliğe göre okul müdürünün, öğretmenlerin ve öğrencilerin nöbet görev ve yerlerinin belirlenmesini sağlama, onaylama ve uygulamaya koyma görevi bulunmaktadır. Müdür başyardımcısı ise öğretmen ve öğrencilerin nöbet çizelgelerini hazırlayarak okul müdürünün onayına sunar ve nöbet görevlerini kontrol eder.

24 Hazırlanan nöbet görevleri, müdür yardımcıları, öğretmenler ve öğrenciler tarafından yerine getirilir. Nöbetlerde uyulması gereken esaslar öğretmenler kurulunda görüşülür ve okul veya kurum yönetimince öğretmenlere yazılı olarak duyurulur. Nöbet görevi, ilk dersten 30 dakika önce başlar, son ders bitiminden 15 dakika sonra biter. **Öğrencilere verilen nöbetler, küçük yaşlardan itibaren görev ve sorumluluk duygularını geliştirmek, okulun yönetim işlerinde görev almalarını sağlamak amacıyla önemlidir.

25 Okul, Aile Birliği Okul- Aile Birliği ilişkileri, 2012 yılında Resmi Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Okul-Aile Birliği Yönetmeliğine göre yürütülür. Okulun amaç ve hedeflerinin gerçekleştirilmesine, eğitimde kalite ve başarı için okulun stratejik plan çalışmalarına ve uygulamasına destek olma, eğitimde fırsat eşitliğine imkân vermek ve öğretmenler kurulunca alınan kararların uygulanmasını desteklemek amacı güdülmektedir.

26 Ayrıca, velilerle iş birliği yapma, kurs, sınav, seminer, müzik, tiyatro, spor sanat, gezi, kermes ve benzeri eğitim faaliyetlerinin düzenlenmesine katkı sağlama, Millî bayramlar, belirli gün ve haftalar ile kültürel yarışmaların düzenlenmesi giderlerine katkıda bulunma, kantin ve benzeri yerleri işletme, kulun derslik, spor salonu, kütüphane, laboratuar ve atölyeleri gibi eğitim ortamlarının değerlendirilme gibi yetki ve görevleri bulunmaktadır. ** Okulda yapılan etkinlikler sınıf içerisinde yapılan uygulamalardan ibaret değildir. Sınıf dışı, okul içi ve hatta okul dışı faaliyetlere, okul çevresinden paydaşların katılımı söz konusudur. Okulun eğitim ile ilgili çalışmalarından, yalnızca öğrenci, öğretmen ve yöneticiler değil, okul- aile birliği üyeleri de sorumludur.

27 Okul aile birliği, Genel Kurul, Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu olmak üzere üç kuruldan oluşur.
Genel Kurul: Birliğin üyelerinden meydana gelir. Birlik yönetim kurulunun davetiyle her yıl en geç Ekim ayının sonuna kadar; yeni açılan okullarda ise okul müdürünün daveti üzerine okulun açıldığı tarihten itibaren en geç iki ay içinde okulda toplanır. Yönetim Kurulu: Yalnızca anne veya baba olan veliler ile istemeleri halinde okul yaptırarak Bakanlığa bağışta bulunan hayırseverler arasından seçilen beş üyeden oluşur. Yönetim kurulu birlik adına görev yapar ve Eğitim ve öğretimin kalitesinin yükseltilmesine ilişkin önerilerde bulunmak, karşılaşılan güçlüklerin giderilmesine katkı sağlamak üzere okul müdürlüğü ve velilerle iş birliği yapar.

28 Denetleme Kurulu: genel kurulca seçilen bir veli ve öğretmenler kurulunca seçilen iki öğretmen olmak üzere üç asıl ve üç yedek üyeden oluşur. Denetleme kurulu, yılda en az iki defa yönetim kurulunun faaliyetlerini inceler, ara raporlarını bilgi ve gereği için yönetim kuruluna sunar. Yönetim kurulunun faaliyet dönemine ilişkin nihai raporunu ise genel kurula sunar.

29 Okul Gelişim Yönetim Ekibi
Okulun kültürel gelişim ve eğitim merkezi olduğu ilkesine uyularak, yakın çevre ile ilişki kurulmasına ve velilerle sıkı bir iş birliğinin sağlanmasına önem verilir. Bunun için, okul gelişim yönetim ekibi kurulur ve işlerliği sağlanır. İlköğretim okullarında; paylaşımcı ve iş birliğine dayalı yönetim anlayışıyla eğitim-öğretimin niteliğini ve öğrenci başarısını artırmak, okulun fizikî ve insan kaynaklarını geliştirmek, öğrenci merkezli eğitim yapmak, eğitimde planlı ve sürekli gelişim sağlamak amacıyla “Okul Gelişim Yönetim Ekibi” kurulur.

30 Ekip, çalışmalarını ilgili Yönerge hükümlerine göre yerine getirir
Ekip, çalışmalarını ilgili Yönerge hükümlerine göre yerine getirir. Ayrıca, zümrelerden gelen raporları birleştirir, projeleri inceler ve okulun yılsonu raporunu hazırlar. İki nüsha hazırlanan raporun biri, hizmetin kalitesini artıracağı düşünülen projelerle birlikte millî eğitim müdürlüğüne gönderilir. Diğer nüsha da meslekî çalışma dosyasına konur.

31

32 Sosyal Kültürel Sanatsal ve Sportif Etkinlikler
Okullarda ders programlarının yanında öğrencide güven ve sorumluluk duygusu geliştirmeye, yeni ilgi alanları oluşturmaya ve beceriler kazandırmaya yönelik bilimsel, sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif alanlarda öğrenci kulübü ile toplum hizmeti gibi çalışmalarda yürütülmektedir. Bu çalışmalar, 2005 yılında Resmi Gazete’de yayımlanan İlköğretim ve Orta Öğretim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği ile yürütülmektedir.

33 Sosyal Etkinlikler Sosyal etkinliklerin amacı, Türk Millî Eğitiminin genel amaç ve temel ilkelerine uygun olarak; öğrencilerin Atatürk İlke ve İnkılâplarına, Anayasanın başlangıcında ifadesini bulan Atatürk milliyetçiliğine bağlı yurttaşlar olarak yetişmelerine, yeteneklerini geliştirerek gerekli donanımı kazanmalarına katkıda bulunmaktır.

34 Bu amaçla öğrencilere kazandırılmaya çalışan hedeflerden bazıları şunlardır:
İnsan haklarına ve demokrasi ilkelerine saygı duyabilme, Çevreyi koruma bilinciyle hareket edebilme, Kendine ve çevresindekilere güven duyabilme, Girişimci olabilme ve bunu başarı ile sürdürebilme, yeni durum ve ortamlara uyabilme, Planlı çalışma alışkanlığı edinebilme, serbest zamanlarını etkin ve verimli değerlendirebilme,

35 Öğrenci Kulübü Öğretim yılı başladıktan ve sınıf temsilcileri seçildikten sonra, sınıf temsilcileri ile okul yönetici ve öğretmenlerinin katılacağı bir toplantıda; kurumun türüne, seviyesine, imkân ve şartlarına; çevrenin ekonomik, sosyal, kültürel ve coğrafi özellikleriyle öğrencilerin sınıf seviyesine göre, öğrenci kulüpleri oluşturulur. Öğrencilerin ilgi duydukları en az bir öğrenci kulübüne üye olmaları gerekmektedir. Kulüplerin oluşturulmasında, sınıf öğretmenleri ile sınıf/şube rehber öğretmenleri, belirlenen öğrenci kulüplerinin tanıtımını, amaçlarını, çalışma esaslarını, öğrencilere kulübü seçmeden önce açıklar.

36 Toplum Hizmeti Okullarda, öğrencilerin; kendilerine, ailelerine, çevrelerine ve topluma duyarlı, gönüllü çalışma bilincine sahip sorun çözen ve çözüm üreten, resmî, özel kurum ve kuruluşlar ile sivil toplum kuruluşlarıyla iş birliği içinde çalışma becerilerini geliştirmiş bireyler olarak yetişmeleri için toplum hizmeti çalışmalarına yer verilir.

37 Öğrenci kulübü kapsamında yapılan toplum hizmeti çalışmalarında halk eğitim merkezleri, diğer resmî, özel kurum ve kuruluşlar ile sosyal etkinlikler kurulunca uygun bulunan sivil toplum kuruluşları arasında iş birliği yapılarak bunların imkânlarından yararlanılır.

38 Diğer Sosyal Etkinlikler
Sosyal etkinlikler kapsamında, geziler, yarışmalar, beden eğitimi, izcilik, müzik ve halk oyunları çalışmaları, yayınlar, gösteriler, tiyatro çalışmaları, defile, sergi ve kermes gibi çalışmalarla çeşitli etkinlikler düzenlenebilir. Bu faaliyetlere okul yönetimi ve öğretmenlerin yanında kulüplerde görev alan öğrencilerin aktif katılımı ve bu çalışmaların öğrencilerce planlaması sağlanır. Okul müdürü, sosyal etkinliklerin mevzuata uygun ve verimli olarak yürütülmesinden sorumludur. Müdür, gerekli gördüğü durumlarda görevlendireceği müdür yardımcılarına veya öğretmenlere yazılı olarak yetki ve sorumluluk verebilir.

39 ÖĞRETİMLE İLGİLİ HİZMETLER

40 Okulda öğretim ile ilgili hizmetler;
Okulda yıllık çalışma planının hazırlanması, Öğretmenler kurulu toplantılarının yapılması, Ders kitaplarının ve araç-gereçlerinin belirlenmesi, Okul kütüphanesinin düzenlenmesi ve Öğretimin gerçekleştirilmesi gibi işleri kapsar. Okulun teknik özünü oluşturan öğrenme-öğretme süreci, yukarıda sayılan öğretim ile ilgili hizmetler tarafından şekillenir ve bu hizmetlerin niteliğinden etkilenir.

41 Okulda öğretim hizmetlerinin etkili şekilde planlanması ve uygulanması, öğretim yılının başarılı geçmesini sağlar. Eğitim-öğretimde plânlı çalışmanın yararları şu şekilde sıralanabilir; Plânlar; öğrenci merkezli, çağdaş öğrenme-öğretme yaklaşımlarını temel alan, uygulanabilir etkinliklere dayalı olur. Öğretimin plânlanması, öğretmenin eğitim-öğretimde neyi, niçin ve nasıl yapacağını düşünmesini sağlayarak verimini arttırır. Öğretim programlarının plânlaması, öğrencilerin bilgi ve beceri düzeyleri dikkate alınarak ne zaman ve hangi süreler içinde işleneceğinin düzenlenmesini sağlar. Öğretmen ve öğrencileri dağınıklıktan kurtarır, ve düzenli çalışmasını sağlar.

42 Hedeflere ulaştıracak en uygun öğrenme öğretme süreçleri ile araç ve gerecin seçilmesini, eğitim etkinliklerine ve derslere hazırlıklı girilmesini sağlar. Öğrencilerin ilgi, istek ve yeteneklerine göre yetiştirilmelerini sağlar. Eğitim-öğretimin değerlendirilmesinin güvenilir olmasını sağlar. Öğretmen ve öğrencilere düzenli ve birlikte çalışma alışkanlığı kazandırır. Eğitim-öğretim etkinliğinde düşünceye açıklık kazandırır.

43 Planlama yapılırken şu temel ilkelerin göz önünde bulundurulması gerekmektedir:
Plânlar; çağdaş eğitimin gereklerine uygun olarak öğrenci merkezli, bireyselleşmiş öğretim, tam öğrenme, aktif öğrenme-öğretme ve disiplinleri arası çalışmaları esas alan uygulanabilir etkinliklere dayalı olmalıdır. Plânlama çalışmalarında öğrenme-öğretme süreci, etkin hâle getirilerek eğitimdeki yeni gelişmeler, çevre özellikleri, öğrencilerin bireysel gelişim özellikleri (fiziksel, duygusal, bilişsel ve psikomotor) ile okul-çevre ilişkileri göz önüne alınmalıdır. Plân, standart değil, gerektiğinde konu, süre ve uygulamada değişiklikler yapılabilecek esneklikte olmalıdır.

44 Plân, eğitim-öğretimin hedeflerine ve öğretim kurumlarının özel amaçlarına uygun olmalıdır.
Plânda öğretim programlarına göre konular belirlenir. Ayrıca konuların işlenişinde kullanılacak öğrenme-öğretme yaklaşımları, araç-gereç, kaynaklar, öğrenci etkinlikleri, gezi, gözlem ve deneyler göz önünde bulundurulur. Her plân belli bir süreyi kapsayacak şekilde olur. Plân, öğretimin niteliğine ve seviyesine, konuya, öğretim dalına ve amacına uygun olur.

45 Okulda Yıllık Çalışma Planının Hazırlanması
Okulda öğretim hizmetlerine ilişkin yapılan işlerin dönem öncesinde planlanarak öğretim yılı boyunca etkili biçimde yürütülmesi sağlanmaya çalışılır . Okulda bir öğretim yılında yapılacak olan etkinliklerin tarih, süre ve türlerinin belirlenerek yazılı hale getirilmesi yıllık çalışma planı (yıllık çalışma takvimi) olarak adlandırılır. Bakanlıkça hazırlanan takvim, öğretim yılının başında yapılan öğretmenler kurulu toplantısında görüşülür. Gerekirse yörenin ve kurumun özellikleri dikkate alınarak gerekli görülen düzeltmeler yapılarak okulun yıllık çalışma planı hazırlanır. Hazırlanan plan okulda bir ders yılı içerisinde yapılacak olan etkinliklerin toplu olarak görülebileceği bir çizelge niteliğini taşır.

46 Ünitelendirilmiş Yıllık Plan ve Ders Planı
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulan “Eğitim ve Öğretim Çalışmalarının Planlı Yürütülmesine İlişkin Yönerge”de de, eğitim-öğretim çalışmalarında; ünitelendirilmiş yıllık plân ve ders plânı olmak üzere iki çeşit plân hazırlanacağı belirtilmektedir.

47 1. Ünitelendirilmiş yıllık plân
Ders yılı başında öğretmenler tarafından hazırlanan veya duruma göre zümre öğretmenler kurulu veya şube öğretmenler kurulunun ortaklaşa hazırlayarak okul yönetimine verdikleri bir çalışma planıdır. Plan, öğretmenlerin öğretim yılı süresince ders vermekle yükümlü oldukları sınıflarda, programda belirtilen üniteleri ya da konuları hangi aylarda yaklaşık olarak ne kadar süre içerisinde işleyeceklerini gösterir

48 Ünitelendirilmiş yıllık hazırlanırken göz önünde bulundurulması gereken noktalar şu şekilde sıralanır (Tebliğler Dergisi, 2005/2551): Özel eğitime ihtiyacı olanlar için yapılacak plânlamada, öğrenci ihtiyaçlarının saptanması için belirli bir süre ayrılmalı ve bu süre plânda gösterilmelidir. Ders işlenirken hazırlanan plânda yer alan başlıklar dikkate alınır. Plân yapılırken zümre öğretmenleri ve şube öğretmenleri okulda, o yıl uygulanacak haftalık ders dağıtım çizelgesinin kesin biçimini almasını bekler. Hangi sınıflarda ve hangi günlerde derslerinin olduğunu öğrenir. Özel eğitime ihtiyacı olan öğrenciler için plânlama, Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre Bireysel Eğitim Programları Geliştirme birimince yapılır,

49 Önerilen süre bölümünde, her ay hangi sınıfta haftada kaç saat ders okutulacağı belirlenmelidir.
İşlenecek derslere ait ünitenin kaç konuya ayrılacağının mümkün olacağı ve konunun işlenişi için kaç ders saatine ihtiyacı olacağı saptanır. Ünitelendirilmiş yıllık plân hazırlanırken zümre öğretmenleri, haftalık ders saatleri toplamına ve aylar, yarıyıl esasına göre bir öğretim yılında toplam kaç gün ve kaç saat ders işleneceğini saptar. Bu yapılırken tatil, bayram ve diğer özel günler belirlenerek çalışma takvimi hazırlanır. Yıllık plân aylara göre haftalık çalışma süresini gösterir.

50 Ünitelendirilmiş yıllık plânın yapılışı;
Zümre öğretmenler kurulu ve şube öğretmenler kurulunda gezi, gözlem, inceleme, deney, ödev ve değerlendirme çalışmalarının belli hafta veya günler de toplanıp toplanmadığını araştırılır, bu konuda ortak önlemler alınmasını sağlanır. Öğretmenler geçmiş yıllardaki uygulamaları da gözden geçirerek okulun durumuna göre plânlarını, kendileri veya zümre öğretmenler kurulu ya da şube öğretmeler kurulundaki diğer öğretmenlerle beraber yaparlar. Hazırlanan plân okul müdürüne öğretim yılının başlamasından itibaren 15 gün içinde onaylattırılır.

51 Öğretmen, ünitelendirilmiş yıllık plânın onaylanmış bir örneğini yararlanmak üzere yanında bulundurur. Yıl içinde meydana gelebilecek aksaklıkları nedenleri ile birlikte not eder. Öğretmenler, özel eğitim gerektiren çocukların ihtiyaçları ve öğrenme hızları doğrultusunda BEP geliştirme birimi ile iş birliğine giderek plânlarını güçlendirirler.

52 Ders Planı Ders plânı hazırlanırken;
Dersin doğası ve öğretim basamağındaki diğer derslerle olan ilişkisi, İşlenecek konu örüntüsü, Öğrencinin kazanımları ve hedef davranışları, Konunun işleneceği tarih ve olası süre, Konunun en etkin biçimde işlenebilmesi için gerekli olan eğitim araç-gereç ile başvurulacak kaynakları,

53 Öğrenme-öğretme süreçlerine yönelik etkinlikler, gerekiyorsa güvenlik önlemleri, deney ve gözlemi,
Konunun işleneceği sınıftaki öğrencilerin bireysel özellikleri ve farklılıklarının öğretim sürecinde göz önünde bulundurma, İhtiyaçlarını belirleme ve öğrenme-öğretme yaşantılarında değerlendirme süreci, Öğrenme-öğretme sürecini değerlendirmeye yönelik ölçme etkinlikleri ve değerlendirme yaklaşımı saptanır.

54 Öğretmen kılavuz kitabı bulunan derslerde, kılavuz kitap, ders plânı yerine kullanılır.
Öğretmenin ihtiyaç duyması hâlinde, okulun şartlarına göre kılavuz kitaplarda yer alan plânların dışında da öğretim programına uygun ders planı hazırlanıp uygulanabilir.

55 Öğretmenler Kurulu Toplantılarının Yapılması
Ders yılı başında ve ikinci dönem başında, ders yılı sonunda ve okul yönetimince gerek duyulduğu zamanlarda okulda yapılan etkinlik ve uygulamalarla ilgili öğretmenlerin görüşlerinin alınması, alınan kararlara öğretmen katılımının sağlanması ve alınan kararları uygulama ilkelerini öğretmenlerle birlikte saptamak amacıyla tüm ilgililerin ve öğretmelerin katıldıkları toplantılar yapılır.

56 Öğretmenler kurulu; ders yılı başında, ikinci dönem başında, ders yılı sonunda ve okul yönetimince gerek duyulduğunda toplanır. Kurulun toplantı günleri ve gündemi, müdür tarafından iki gün önceden yazılı ve imza karşılığı ilgililere duyurulur. İlk toplantıda önceki yılın değerlendirilmesi ile yeni öğretim yılı çalışma esasları belirlenir ve iş bölümü yapılır. Ders yılı içinde yapılan toplantılarda çalışmalar gözden geçirilip değerlendirilir, eksiklik ve aksaklıkların giderilmesi için alınacak önlemler görüşülür ve kararlaştırılır. Ders yılı sonunda yapılan toplantıda öğrencilerin devam-devamsızlık ve başarı durumları gözden geçirilir, üst makamlarca ve okul yönetimince verilen konular görüşülür ve kararlaştırılır.

57 Zümre Öğretmenler Kurulu
Zümre öğretmenler kurulu ilkokullarda aynı sınıfı okutan sınıf öğretmenleri ve varsa alan öğretmenlerinden, ortaokul ve imam-hatip ortaokullarında ise alan öğretmenlerinden oluşur. Zümre öğretmenler kurulu, okul müdürlüğünce yapılacak plânlamaya uygun olarak öğretim yılı başında, ortasında, sonunda ve ihtiyaç duyuldukça toplanır.

58 Zümre öğretmenler kurulunda:
Eğitim-öğretim programları incelenir ve ortak bir anlayış oluşturulur. Uygulamalarda karşılaşılan güçlükler üzerinde durulur ve bunların çözüm yolları aranır. Öğrencilerin çalışma ve eğitim durumları ile çevrenin özellikleri incelenir ve alınacak önlemler kararlaştırılır. Eğitim-öğretim faaliyetleri ile ilgili olarak hazırlanacak planların uygulamasında birlik sağlanır.

59 Meslekî eserler ve eğitim alanındaki yeni gelişmeler incelenir.
Uygulamak ve değerlendirmek üzere ortak ölçme ve değerlendirme araçları hazırlanır. Ders yılı sonunda zümre öğretmenler kurulu; ders programları, ilgili mevzuatı, ders araç-gereci, öğretim yöntem ve teknikleri, okul ve dersliklerdeki fizikî durum ve öğrenci başarı düzeyini değerlendiren bir rapor hazırlar ve okul müdürlüğüne sunar. Her dönem ortak yapılacak sınavların yapılış usul ve esasları, soru şekilleri, konu ağırlıkları ve sınav tarihleri dönem başlarında belirlenir. Ortak sınav sonuçları, zümre öğretmenler kurulunda değerlendirilir ve rapor hâlinde okul yönetimine sunulur.

60 Şube Öğretmenler Kurulu
MEB İlköğretim Kurumları Yönetmeliği’nde şube öğretmenler kurulunun, ilkokul 4. sınıf ile ortaokul ve imam-hatip ortaokullarında aynı şubede ders okutan öğretmenler ile okul rehber öğretmeninden oluşacağı belirtilmektedir. Kurula, gerek görülürse öğrenci velileri, sınıfın başkanı ve öğrencilerce seçilen öğrenci temsilcileri de çağrılabilir. Şube öğretmenler kurulu, okul yönetimince yapılacak planlamaya göre birinci dönemin ikinci ayında, ikinci dönemin birinci veya ikinci haftasında ve yılsonunda okul müdürü ya da görevlendireceği müdür yardımcısı veya şube rehber öğretmeninin başkanlığında toplanır.

61 Gerektiğinde şube rehber öğretmeni veya okul rehber öğretmeninin önerisinin okul yönetimince uygun görülmesi hâlinde de toplanabilir. Şube öğretmenler kurulunda; şubedeki öğrencilerin kişilik, beslenme, sağlık, sosyal ilişkilerin yanı sıra öğrenci başarıları ile ailelerin ekonomik durumları değerlendirilerek alınacak önlemler görüşülür ve alınan genel karar, uygulanmak üzere şube öğretmenler kurulu karar defterine yazılır.

62 Ders Kitaplarının ve Araç-Gereçlerinin Belirlenmesi ve Kullanımı
Öğrenme-öğretme süreçlerinde öğretimi desteklemek amacıyla kullanılan araç ve gereçler öğretim sürecini zenginleştirerek, çoklu öğrenme ortamı sağlarlar, öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarının karşılanmasına yardımcı olurlar, dikkat çekerler, hatırlamayı kolaylaştırırlar, soyut şeyleri somutlaştırırlar, zamandan tasarruf sağlarlar, güvenli gözlem yapma imkanı sağlarlar, farklı zamanlarda birbiriyle tutarlı içeriğin sunulmasını sağlarlar, tekrar tekrar kullanılabilirler ve içeriği basitleştirerek anlaşılmalarını kolaylaştırırlar .

63 Öğretim araç-gereçlerinin seçimini etkileyen çeşitli faktörler bulunmaktadır. Bunlar:
Öğretimin hedefleri, Öğretim yöntemi, Öğrenci özellikleri, Öğretim ortamının özellikleri, Araçların özellikleri, Gereçlerin tasarım özellikleri, Öğretmen tutumları, Öğretmen becerileri, Aracın maliyeti, Zaman ve Araç-gerecin elde edilmesindeki sınırlamalar olarak sayılabilir.

64 MEB İlköğretim Kurumları Yönetmeliğine göre:
Dershanelerde öğrenci sayısına göre sıra ve masa bulundurulur. Sıralar, öğrencilerin yaşları, fizikî gelişmeleri ve çalışma şekline göre yerleştirilir. Dershanelerde yazı tahtasının üst kısmına Atatürk'ün portresi, onun üstüne ay yıldız sağa bakacak şekilde Türk Bayrağı, Atatürk'ün portresinin duruşuna göre sağına İstiklâl Marşı, soluna Atatürk'ün Gençliğe Hitabesi asılır. Öğretim yılı süresince öğrenci-öğretmen iş birliği ile geliştirilen ve güncelleştirilen Atatürk Köşesi oluşturulur. Öğretim programlarında belirtilen ders araç- gereci, imkân bulunduğu takdirde ayrı bir odada düzenli bir şekilde bulundurulur ve kullanılmaya hazır tutulur.

65 Bir oda da okul müzesi olarak kullanılabilir
Bir oda da okul müzesi olarak kullanılabilir. Okul müzesi için ayrı bir oda bulunmayan okullarda, tarihî değerdeki araçlar ve belgeler millî eğitim müzesine verilir. Ders araçları odası veya okul kütüphanesi, okul müzesi olarak da kullanılabilir. Bunun yanı sıra ilgili yönetmelik uyarınca öğretmenler, derslik ve laboratuvarlardaki araç-gereç ile okul kütüphanesindeki kitapların iyi kullanılmasını ve korunmasını sağlamakla görevlidir. Okulda aynı dersi okutan birden fazla öğretmenin bulunması hâlinde teknoloji ve tasarım, bilişim teknolojileri, görsel sanatlar ve müzik derslikleri, fen ve teknoloji laboratuvarı ile spor salonu gibi yerler amacı doğrultusunda yapılan bir plan dâhilinde etkin ve verimli olarak kullanılır.

66 Millî Eğitim Bakanlığına bağlı örgün ve yaygın eğitim kurumlarında okutulacak ders kitabı, öğrenci çalışma kitabı, öğretmen kılavuz kitabı, bilgi iş ve işlem yaprakları ile ders kitabı yerine okutulmak üzere Bakanlıkça hazırlanacak, satın alınacak veya hibe yoluyla sağlanacak diğer eğitim araç ve gereçlerinin Türk millî eğitiminin genel amaç ve temel ilkelerine uygun olarak niteliklerinin belirlenmesi, hazırlanması, incelenmesi, değerlendirilmesi, kabulü, uygunluk süresi, ilanı, yayımlanması, dağıtımı, inceletme ve inceleme ücretleri ve ders kitapları üreten yayınevlerinde aranacak kriterlerle ilgili usul ve esasları MEB Ders Kitapları ve Araçları Yönetmeliğinde belirlenmiştir.

67 Okutulacak olan ders kitaplarının özellikleri:
a) Anayasa ve kanunlara aykırı hususları içermez. b) Bilimsel hata içermez. c) Temel insan hak ve özgürlüklerini destekleyen ve her türlü ayrımcılığı reddeden bir yaklaşım sunar. ç) Reklam niteliğinde ögeler içermez. d) Eğitim ve öğretim programının amaçladığı kazanımları kapsar. e) Görsel tasarım ve içerik tasarımı, öğrenmeyi destekleyecek nitelikte ve öğrencilerin gelişim özelliklerini dikkate alarak yapılır.

68 a) Kazanımları destekleyici nitelikte hazırlanır.
z-Kitaplar, ders kitaplarının niteliklerine ilave olarak; a) Kazanımları destekleyici nitelikte hazırlanır. b) Temel tasarım ilkelerine uygun olarak hazırlanır. c) Hangi kazanımı desteklediği ve teknik özellikleri gibi tanımlayıcı bilgileri uygun olarak etiketlenir. ç) Sesli içeriklerde ses net ve anlaşılır olur. d) Zenginleştirme içeriklerinde yer alan ses, grafik, video, animasyon, simulasyon, etkileşimli oyun gibi unusurlarda, süre kazanımın gerektirdiği etkinlik veya işlenişe uygun olarak sınırlandırılır. e) Zenginleştirme içeriklerinde, elektronik materyallere atıf veya telif hakları ile ilgili bilgilendirme zorunlulukları dışında reklam amaçlı öğeler kullanılmaz.

69 Okul Kütüphanesinin Düzenlenmesi
İlköğretim kurumlarının uygun bir yerinde, okul kütüphanesi ve bütün sınıflarında sınıf kitaplığı kurulur. Kitap sayısı 3000'i aşan okul kütüphanelerine bir kütüphaneci atanır. Kütüphanecinin atanamadığı durumlarda Yönetimce kütüphanecilik kursu almış her öğretmen yoksa öğretmenler kurulunca belirlenecek bir öğretmen görevlendirilir. Öğretmene yardımcı olmak üzere okul müdürlüğünce bir memur görevlendirilir.

70 Öğretmen ve memurun, Bakanlıkça düzenlenecek programa göre kütüphanecilik ile ilgili hizmet içi eğitim kursuna katılmaları sağlanır. Kütüphaneciye ve kütüphanede görevlendirilen memura başka görev verilmez. Kütüphaneci veya kütüphanede görevlendirilen öğretmen, modern kütüphanecilik ilkelerine göre okul kütüphanesini düzenler ve yönetir. Her türlü basılı ve teknolojik kaynaklardan yararlanma konusunda öğrencileri, öğretmenleri ve diğer personeli bilgilendirme, öğrenme ve öğretme çalışmalarına yardımcı olur, diğer tür kütüphanelere tanıtım gezileri düzenler (MEB, 2012b).

71 Kütüphane ve kitaplıklar, yardım toplamaya yetkili kuruluşlardan ve kişisel bağışlar yoluyla sağlanan kitaplarla zenginleştirilir. Okul kütüphanesi ve sınıf kitaplıkları "Okul Kütüphaneleri Yönetmeliği"nin hükümlerine göre düzenlenir ve işletilir. Öğretmenin kişisel çabasıyla sağlanmış kitap ve araçlar sınıfın malı sayılır. Öğretmenin okul veya sınıf değiştirmesi durumunda aynı sınıfta bırakılır (MEB, 2012).

72 İlköğretim Kurumları Yönetmeliği uyarınca, İlköğretim kurumlarında, kurumun özelliğine göre bulundurulması gerekli kitaplar ve eğitim araçları; Anayasa, ilgili mevzuat, ilköğretim kurumları eğitim ve öğretim programları, okul öncesi eğitim programları, Türkçe sözlük ve yazım kılavuzu, tarih ve coğrafya atlasları ve Tebliğler Dergisidir.  İmkânlar ölçüsünde bulundurulması gereken kitap, araç ve gereçler ise: Millî Eğitim Bakanlığı'nca yayımlanan ve eğitim öğretimle ilgili meslekî yayımlar, eğitimle ilgili incelemeler ve araştırmalar, broşürler, haritalar ve albümler, öğrencilerin seviyelerine uygun eserler, okulun tarihçesine ait kayıt ve kaynaklar, öğretim programlarıyla ilgili CD, disket ve kasetler ve meslekî ve teknik eğitimle ilgili CD, disket ve kasetler olarak sıralanmıştır (MEB, 2012).

73 MEB Okul Kütüphaneleri Yönetmeliğine göre,  okul kütüphanelerinde bulundurulacak kaynaklar; her tür eğitici ve öğretici kitap, dergi, broşür, poster, kupür ve resimlerden oluşan basılı kaynaklardan ve teknolojik gelişmeler göz önünde bulundurularak, her tür eğitici ve öğretici bilişim teknolojisine yönelik CD-ROM, DVD ile film, video kaset, plak, ses kaseti ve elektronik ortam içerisindeki teknolojik araç ve gereçten oluşur.


"EĞİTİM VE ÖĞRETİMLE İLGİLİ HİZMETLER" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları